Rabu, 4 Januari 2012

GoMalaysian

GoMalaysian


Inkuiri BERSIH2.0: FRU diarah 'tembak' walau nampak hospital

Posted: 04 Jan 2012 06:20 PM PST

FRU diarah 'tembak' walau nampak hospital
  
http://m.malaysiakini.com/news/185695

Seorang ketua operasi Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) berkata, beliau telah diarahkan untuk menembak meriam air ke arah peserta perhimpunan BERSIH 2.0 walau mengetahui bahawa kawasan tersebut merupakan kawasan hospital.

Saksi berkenaan, ASP Ahmad Halimi Hamidi berkata beliau terlebih dahulu telah melihat bahawa kawasan itu merupakan kawasan Hospital Tung Shin dan telah memberitahu perkara itu kepada pegawai medannya, seorang yang dikenali sebagai ASP Karthik.

"Saya nampak jelas ada hospital sebab saya berada di atas kenderaan," katanya lagi katanya ketika ditanya hari ini dalam siasatan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung tindakan pasukan tersebut.

Beliau yang berada di atas satu kenderaan FRU yang mengetuai operasi tersebut pada ketika itu berkata, pegawai yang dikenali sebagai Karthik itu tetap mengarahkan supaya tembakan meriam air dilepaskan.

"Saya kemudiannya arah meriam air tembak ke arah peserta," katanya lagi yang menambah kumpulan berkenaan kemudiannya bersurai selepas tembakan air tersebut dilepaskan.

Ditanya lanjut sama ada FRU akan menembak peserta perhimpunan di dalam hospital, Ahmad Halimi sekadar berkata, setiap unit polis itu mempunyai prosedur standard masing-masing, termasuklah unit meriam air.

Ditanya lanjut, beliau tidak mengetahui siapakah anggota yang bertanggungjawab menembak gas pemedih mata ke arah peserta perhimpunan BERSIH yang berlindung di kawasan hospital itu.

Tambahnya, beliau tidak mengenali anggota berkenaan dan beliau hanya ditugaskan untuk mengetuai pasukan daripada unit berbeza tersebut hari tersebut.

Jelasnya, kesemua unit yang bertugas pada hari berkenaan, termasuk Unit Tindakan Ringan dan Pasukan Gerak Am dilengkapi peralatan gas pemedih mata.

Tambahnya, beliau tidak dapat memastikan sekiranya kanister gas yang digunakan oleh anggota unit berkenaan memasuki kawasan hospital.

"Sebab (peserta perhimpunan) boleh ambil dan baling (kanister yang ditembak) ke dalam hospital,"

Beliau juga tidak melihat tindakan anggota berkenaan ketika tembakan itu dilepaskan, katanya lagi ketika ditanya oleh anggota panel inkuiri.

Siasatan ke atas saksi berkenaan hari ini adalah untuk menyiasat dakwaan bahawa polis telah menembak gas pemedih mata dan juga meriam air ke arah peserta yang berlindung di hospital berkenaan.

Inkuiri hari ini dijalankan di hadapan anggota panel Suhakam -- Suhakam, Profesor Datuk Dr Khaw Lake Tee, Detta Samen dan Profesor Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid.

Tiada ulasan: