Sabtu, 21 Januari 2012

Era Pasca

Era Pasca


Popejib - Amalkan Islam Wasatiah

Posted: 20 Jan 2012 11:18 PM PST

cool beb, Islam Wasatiah pulop... Wasatiah dr perspektif Popejib lah... kehkehkeh bukan Wasatiah dari segi pemahaman ramai...

Jika dulu Islam Hadhari atau Islam berketamadun, kini Islam Bersedehana... Memang bunyiknya sedap mengalahkan nasik kambing atau lembu paprik tapi nama jer sedap, rasanya macam Subway (haram rupanya)... hahaha

Kalau perspektif Najib mungkin wasatiah tu bermaksud sederhana dalam mengamalkan agama juga tapi apa yang sederhananya?

Kalau rasuah boleh tapi rasuah sikit2? kalau beramal pun boleh tapi amal takleh lebih2? atau nak tutup aurat pun boleh tapi tutup separuh je lah.. hahaha Tahutak korang kalau rukun iman dari enam kita tolak satu otomatik jadik kosong? takde kompromi bab ini? takde wasatiah2 bab nih... sebab itu bendalah2 nih di letakkan dalam golongan HUKUM... Halal adalah Halal takde kompromi, Makroh adalah makroh pun takde kompromi... boleh di bincangkan tapi bukan PM yang bincang tapi Para Ulama'.. Ada paham...!

Dan hingga kini aku tak tau pasai apa Popejib tak cakap wasatiahlah dalam berbangsa.. Melayu sederhana, cina sederhana, Kebangsaan sederhana jangan sampai tahap extreme.. mungkin aku rasa ini paling tepat untuk juak2 Popejib.. kihkihkih aku bagi idea jer kalau juak Umno nak ikut ok gak.. kehkehkeh

So Popejib udah2 ler meretorikan benda yang selama nih betul dan nak ubah mengikut perspektif ko yang dangkal tu... Orang tau apa itu wasatiah dan orang tau had2 kesedehanaan tu.. bukan macam Popejib sederhana takat di mulut pink jer!
Bagi beliau, ia adalah lanjutan dasar pragmatis Umno untuk meraih sokongan di kalangan orang Melayu terutama musim pilihanraya.

"Zaman Tunku Abdul Rahman memperkenalkan musabaqah al-Quran, zaman Tun Hussein Onn memperkenalkan Bulan Dakwah.

"Tun Dr Mahathir Penerapan Nilai-Nilai Islam dan Tun Abdullah Badwi Islam Hadhari.
"Kita rasa sangsi dengan Islam Wasatiah yang diperkenalkan oleh Najib.

"Apakah beliau memperkenalkan Islam Wasatiah kerana gerun melihat kebangkitan rakyat Arab yang menggulingkan pemerintah di negeri mereka dengan andaian ini ada tindakan ekstrim.

"Kalau itu maksudnya maka ini adalah satu kesilapan untuk memahami pengertian Wasatiah," katanya.
Menurut Idris, memang Islam ajarannya wasatiah, iaitu tidak melampau dan tidak kurang.

Contoh wasatiah di dalam ibadah puasa, ia mesti buka, tidak boleh terus menerus berpuasa.
 -Ustaz Azhar Idrus


Islam Wasatiah perspektif mereka.. Sederhana dalam menjalankan cara hidup.. tak boleh extreme dalam menutup aurat, berbelanja, berasuah, beprojek, mengelembu, memerintah, dll.. kahkahkahkah 
PTUIH!


Tunku Abdul Rahman hingga PopeJib diSAMAN!!

Posted: 20 Jan 2012 05:10 PM PST

Seorang pesara Angkatan Tentera Malaysia (ATM) berpangkat kapten, pada Jumaat memfailkan saman terhadap bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew dan enam pemimpin Malaysia berhubung dakwaan melakukan konspirasi, menipu dan menjatuhkan maruah 403 pegawai ATM yang telah bersara.

Tengku Zainal Abidin Tengku Yusoff, 58, yang mewakili 403 pesara ATM itu, memfailkan saman berkenaan di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Tengku Zainal dan 403 pegawai berpangkat Leftenan Muda hingga Jeneral, menamakan Lee, enam Perdana Menteri Malaysia bermula Tunku Abdul Rahman sehingga Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Setiausaha Negara sebagai defendan.

Turut dinamakan sebagai defendan ialah Menteri Pertahanan bermula era Tun Abdul Razak Hussein sehingga sekarang iaitu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Setiausaha Pertahanan, Kerajaan Malaysia dan Kerajaan Republik Singapura.

Dalam pernyataan tuntutannya, kesemua plaintif mendakwa Perdana Menteri pertama sehingga keenam dan Ketua Setiausaha Negara telah menipu, melakukan konpirasi dan menyalahguna kuasa mereka untuk menjatuhkan maruah pegawai ATM dengan cara memotong kuantum gaji kor dan elaun pegawai berkenaan dari 1963 sehingga sekarang.

Kesemua plaintif mendakwa tindakan defendan-defendan itu adalah untuk menjadikan status mereka (plaintif) lebih rendah daripada pegawai lain dan kehormatan mereka akan menjadi rendah dalam sektor awam.

Mereka juga mendakwa defendan pertama iaitu Lee telah gagal dalam tugas perlembagaan dalam menyekat dan mengimbangi kuasa kerajaan pusat di bawah pemerintahan Tunku Abdul Rahman dari 16 Sept 1963 hingga 31 Dis 1966 ketika Singapura di bawah Malaysia.

Oleh yang demikian, kesemua plaintif menuntut deklarasi bahawa keputusan Kabinet pada 1963 yang menyisihkan ATM dari Suruhanjaya Khas yang dibentuk untuk menyemak tangga gaji dan perkhidmatan untuk kesemua sektor awam adalah salah dan melanggar undang-undang.

Mereka juga menuntut perintah mandamus terhadap Kerajaan Malaysia supaya menubuhkan Suruhanjaya DiRaja di bawah Ordinan Suruhanjaya Siasatan DiRaja 1950 untuk menyiasat salah laku berunsur khianat Perdana Menteri dan Kuarted Pegawai Tadbir Diplomasi.

Kesemua plaintif menuntut ganti rugi am, ganti rugi punitif sebanyak RM3 juta bagi setiap plaintif, ganti rugi khas, kos, faedah dan relif lain yang difikirkan sesuai dan wajar oleh mahkamah. - BERNAMA

berita utusan.com.my / mstar.com.my / THE EDGE

-Bancuh-






Najib diperlekeh rakyat

Posted: 20 Jan 2012 02:59 PM PST

  Tak pasal-pasal telinga najib merah menyala, itulah kadang-kadang bila mahu bertanyakan soalan kene lah sikit bijak, hahahaha.

Memang agak lawak bila membaca kembali jawapan yang diberikan pada soalan yang ditanya najib, agaknya rakyat mengambil kesempatan itu untuk lepas geram barangkali.

Hahahaha, anda mahu tahu sebenarnya soalan apa yang ditanya najib, jom lawati blog "tukanglawan" dan baca komen-komen yang menghiburkan hati.

Ohhhh najib, macam mana kes NFC, takkan cukup suruh kak jat sekadar ambil cuti?, takpe lah, kami akan bagi umno terus cuti tak lama lagi


lembUMNO Semakin Nyanyuk

Posted: 20 Jan 2012 01:01 PM PST


lembUMNO marah sebab bukan wakil PAS yang dapat portfolio tu. FUH!!! Sejak bila lembUMNO tebal muka buat buat tak malu memuji dan membodek PAS ni? bukan ke Menteri Agama Dato' Seri Jamil Khir bin Baharom sendiri pernah mengakui kononnya PAS itu bukan parti perjuangkan Islam kan? lembUMNO MUDAH LUPA....



MB Negeri Sembilan Datuk Seri Utama Haji Mohamad Haji Hassan pegang portfolio Exco Agama


lembUMNO CAKAP TAKPE... 










MB Pahang Dato' Seri Haji Adnan Haji Yaakob pegang portfolio Exco Agama 

lembUMNO CAKAP OK JE... 









TETAPI...






MB Selangor Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim pegang portfolio Exco Agama

lembUMNO KATA TAK BOLEH! 







lembUMNO meludah ke langit akhirnya jatuh kemuka mereka sendiri...
lembUMNO dah nyanyuk agaknya... 
JOM GELAK RAMAI RAMAI... 
KAH KAH KAAAAAHHH!! 


Keputusan Undian Online Politik DEC 2011 (wajib baca kehendak rakyat)

Posted: 20 Jan 2012 06:31 AM PST

Berikut merupakan keputusan Undian dari pages Era Pasca yang di buat sekitar awal Jan 2012... Undian ini di buat oleh admin-admin pages Era Pasca dengan menitik beratkan berlatarbelakangkan Paktan Rakyat..

Undian ini tidak pernah di tutup sehinggalah sekarang, jika anda mahu sertai undian ini boleh ke pages Era Pasca ataupun klik pada link-link yang akan di beri.. Kami memohon juga anda "like" pages dahulu barulah boleh menjalankan undian ini, kerana Facebook menetapkan undang-undang seperti itu... sekian..

Anyway aku nak ucapkan tahniah kepada pengundi.. hehehehe

soklan 1
Nyatakan pendirian anda menyokong PAS..
Keputusan seperti di lihat di bawah

Link: Undi PAS

soklan 2
Bersetuju jika tumbangkan UBN
Keputusan seperti di lihat di bawah


Soalan 3
Bangkit untuk menewaskan Fitnah Dajjal untuk memerangkap DSAI
Keputusan seperti di lihat di bawah

Link : Lawan Fitnah

Soalan 4
Najib patut letak jawatan
Keputusan seperti di lihat di bawah


Soalan 5
Setuju kenyataan Nik Aziz
Keputusan seperti di lihat di bawah
Link: Bersih 3.0 perlu digerakkan?

Kami memohon jsa baik tuan,puan,abang,adik,kakak,kaklong untuk sertai undi ini sama.. jika link tak boleh di gunakan anda perlu push "button like" dulu kemudian sertai undian ini kerana hanya kalangan members sahaja buat masa ini menjalankan undian ini.. Sekian... Like (ERA PASCA)


 p/s : Nak promote pages nih sama tau.. ha ha ha Pencacai Semalaysia jangan marah yer!







Tiada ulasan: