Khamis, 26 Januari 2012

.

.


Susupan Tengahmalam

Posted: 25 Jan 2012 09:05 AM PST

Aziz Bari Akan Tanding Di Sabak Bernam?

Malam esok Anwar Ibrahim akan turun ke Sabak Bernam, Selangor dan akan bersama ceramah di mini stadium di sana. Katanya sempena ceramah itu juga Anwar akan mengumumkan bekas pensyrah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Dr Abdul Aziz Bari bakal menjadi calon PKR yang akan bertanding di Parlimen Sabak Bernam.

Dengan pengumuman itu nanti akan tamatlah desas desus mengenai masa depan Aziz Bari yang sebelum ini tidak jelas beliau akan memilih parti mana sebagai wadah baru dalam politik.

Pengumuman itu nanti sudah tentu akan disambut dengan penuh kegembiraan oleh penduduk Sabak Bernam. Abdul Aziz adalah anak jati Sabak Bernam.

Sebeum ini Pemuda Pas menjemput Aziz Bari menyertai parti berkenaan dan tawaran itu disambut baik oleh para pemimpin Pas termasuk dua Naib Presiden. Kerusi Sungai Besar katanya ditawarkan untuk Aziz Bari.

Terdengar juga khabar kononnya Abdul Aziz Bari akan dibawa bertanding di kerusi Parlimen Kota Bharu.

Tetapi dengan pengumuman bakal dibuat Anwar malam besok jelaslah Aziz Bari melilih PKR untuk meneruskan perjuangannya bukan Pas. Pengumuman itu juga menamatkan spekulasi pakar perlembagaan itu mengenai masa depannya.

Selamat berpolitik kepada Aziz Bari. [wm.kl.1:10 am 26/01/12]

Susupan Malam

Posted: 25 Jan 2012 04:22 AM PST

Terima Kasih Polis

Syabas diucapkan kepada polis Selangor kerana telah menahan dan menyoal siasat mereka yang terlibat dalam melakukan rusuhan - kacau gangguan majlis ABU di Dewan MBSA di Jalan Kebun beberapa hari lalu.

Dalam kenyataan polis hari ini tiga yang ditahan merupakan pelajar sekolah tingkat empat dan tingkat lima serta seorang yang sedang menunggu keputusan peperiksaan SPM.

Polis tidak menahan pelajar berkenaan tetapi telah diambil keterangan kemudian dibebaskan dengan jamin polis. Kesemua yang ditahan terdiri dari penduduk tempatan.

Tindakan polis itu boleh menenangkan keadaan. Sebelum ini ada pihak mendakwa polis ikut bersekongkol dengan kejadian pada malam itu. Walaupun tiada tindakan tetapi ia sudah memadai untuki memberi peringatan bahawa tindakan menganggu majlis seperti itu adalah salah.

Dalam pada itu polis sedang mengesan beberapa individu lain yang dipercayai menjadi dalang kepada kejadian itu. Dalam hal ini murid sekolah berkenaan tidak bersalah, mereka mungkin dipergunakan oleh individu yang dalam buruan polis.

Dalam kejadian itu sekumpulan orang telah menganggu majlis berkenaan ketika itu kebanyakan yang hadir ialah kaum India. Dalam kejadian sekitar jam 8:00 malam itu menyebabkan seorang cedera dan dikejar ke hospital.

Dari rakaman video yang disiarkan dalam you-tube jelas menunjukkan kumpulan yang menyerang itu bertindak ala samseng dan sengaja menganggu majlis anjuran ABU. Pujian boleh diberikan kepada mereka yang diganggu di dalam dewan itu kerana tidak bertindak melulu.

Hendaknya polis akan bertindak lebih tegas dan perlu mengawasi setiap majlis-majlis politik terutama di kawasan di mana kemungkinan akan berlaku ketegangan. Kita tidak mahu kejadian tidak diingini berlaku baru polis mengambil langkah pencegahan. [wm.kl.8:33 pm 25/01/12]

Tiada ulasan: