Isnin, 16 Januari 2012

.

.


Ulasan Pedih

Posted: 15 Jan 2012 07:38 PM PST

Si Makmum Yang Baca Kuat Tersilap Tafsir Teori

Sebahagian
orang Pas khasnya yang geli dengan kerenah politik Hasan Ali tentunya boleh menarik nafas lega apabila mengetahui bekas Pesuruhjaya Pas Selangor itu membayangkan dia tidak akan merayu untuk kembali menjadi ahli Pas. Menurut katanya seperti dilapor beliau tidak melihat ada keperluan untuk dia merujuk kepada Pas.

Kali ini cerdik pula Hasan saya tenguk. Dia tahu membaca tindakan dan motif pemecatannya itu. Dia arif menyelami tindakan itu yang bertujuan untuk memaksa beliau meninggalkan jawatan Exco dan juga tidak akan bertanding lagi di Dun Gombak Setia.

Kenapa saya berkata begitu kerana tempoh yang diberikan kepada Hasan untuk merayu selama 30 hari itu satu jangka masa berstrategi. Dan apabila Pas memecatnya bermakna beliau tidak boleh memegang jawatan Exco atas tikit Pas. Manakala dengan tempoh itu Pas atau MB Selangor akan lekas bertindak supaya Hasan meletakkan jawatan Exco untuk membolehkan nama lain diganti. Kekosongan jawatan Itulah yang dikehendaki Pas.

Kalau Pas ikhlas Pas boleh memberi tempoh dua minggu saja kepada Hasan untuk beliau berfikir, bermahasabah diri dan memutuskan secara tepat. Dalam tempoh sebegitu MB tidak tergesa-gesa untuk melantik pengganti baru.

Tetapi bila tempoh itu panjang sudah pasti Hasan akan berlengah dan ia memberi ruang kepada Pas untuk melantik penggantinya. Inilah strateginya. Baguslah Hasan boleh membaca strategi itu, bahawa dia sudah tidak 'dihingini' lagi dan mengambil sikap tidak merayu bagi mengelakkan mendapat malu secara gratis.

Nasib yang diterima Hasan kini telah diulas dan diramalkan dari berbagai sudut oleh macam-macam orang. Pemecatan dan implikasi juga telah dispekulasi dan dicatat di merata tempat dan turut dibualkan di mana-mana saja. Sebagai rekod, pada perhatian saya nasib yang diterima Hasan kini; hilang keahlian, hilang jawatan dan hilang juga penghormatan politik disebabkan kelemahan beliau sendiri.

Ataupun kerana kedangkalan para penasihat dan master mind politiknya. Selalunya seseorang politik bertaraf tokoh seperti Hasan akan dikelilingi beberapa penasihat kumpulan pemikir politik yang memberi tunjuk ajar dan nasihat-nasihat terbaik dan world class.

Bila menghalusi dan diletakkan kanta pembesar di sekelilingi diri Hasan, betullah seperti mana kata Setiausaha Agung Pas Mustafa Ali, Hasan terperangkap. Cuma saya nak perbetulkan sedikit di sini bukan sangat terperangkap dengan pemimpin Umno, (pemimpin Umno pun bukan licik sangat) tetapi terperangkap dengan kepandirannya sendiri. Kepandiran yang menjelma dari ijazah yang berjela-jela.

Hasan bagi saya tersalah membuat congakan dan teori politik. Kebijaksanaannya dengan memiliki berbagai ijazah sehingga Phd gagal menyelamatkan beliau dalam politik dan menjadikan beliau seorang strategis politik, melainkan hanya bual politik. Bagi saya ada tiga keadaan atau salah baca oleh Hasan Ali menyebabkan dia terjerumus ke lembah kehinaan seperti hari ini.

Pertama, Hasan mungkin mengira Pas tidak akan memecatnya. Kononnya Pas takut untuk pecat kerana beliau kini popular dan pemecatannya menganggukan hasrat Pas untuk terus memerintah Selangor. Jadi walau macam mana Pas akan mengambil sikap sabar dan tahan marah dari memecatnya. Saya percaya Hasan diberi laporan kononnya pengaruhnya kini semakin meluas apabila beliau berdiri atas prinsip akidah dan kembali menggamit penyokong menerusi kaca tv semula.

Sedihnya keadaan jadi sebaliknya. Pas tidak gentar dan merasakan bayangan itu satu keadaan menjadikan Pas serba salah. Pas mengambil keputusan tidak popular dan berisiko tinggi, Pas pecat Hasan Ali. Di sinilah saya mengira 'badak tuli yang tidur di lebuh raya' yang saya anologikan kepada presiden Pas telah bangun dan menunjukkan powernya. Tahniah Abdul Hadi. Tindakan ke atas Hasan itu meletakkan Hadi seorang presiden yang ada tahap kesabarannya dan tidak selamanya boleh diperendahkan.

Kedua, mungkin Hasan fikir Anwar Ibrahim akan diringkukkan ke dalam penjara. Dia mahu mengharap laba dari keadaan (trajis) itu dan sedia kalau pun Pas memecatnya. Hasan mungkin bercita-cita untuk mengisi ruang kewiraan yang ditinggalkan Anwar tetapi dalam medan yang berlainan. Hasan mungkin sependapat dengan Umno kalau Anwar dihantar ke penjara kekuatan Pakatan Rakyat akan lemah dan Umno akan kembali berkuasa di Selangor.

Atas teori itu mungkin Hasan mengira dia boleh bersatu dengan Umno untuk menentang Pas dengan dia nanti akan diberikan jawatan peting termasuk MB Selangor dan dengan cara itu angan dan mimpinya untuk jadi MB seperti Muhammad Taib, Khir Toyo dan Khalid Ibrahim akan tergapai.

Bagaimana pun telahan dan bacaan Hasan sekali lagi silap. Anwar tidak dimasukkan ke penjara bahkan mahkamah membebaskan alasan tiada kesalahan. Kini yang terpenjara (hati) bukan Anwar tetapi Hasan Akidah. Yang bebas dan mampu mendongak ke langit bukan Hasan yang betul akidahnya tetapi Anwar si pluralisme itu.

Ketiga, mungkin juga Hasan mengira kalau pun dia disuruh letak jawatan, baginda Sultan Selangor akan mempertahankanya. Beberapa kes atau persedent (kes contoh maaf kalau ejaan Inggeris itu salah) sebelum ini mungkin dijadikan alasan atau hujah, di mana seseorang Exco kalau tidak dilucutkan oleh Sultan dia akan kekal. Alasannya angkat sumpah memegang jawatan bukan hadapan MB tetapi hadapan Sultan.

Hasan juga mungkin yakin penganugerahan datuk paduka kepadanya baru lalu sebagai cerminan yang istana sayangkan kepadanya? Malangnya perasaan syok dan 'hidung besar' itu ternyata juga tersilap. Sultan berdiri atas garis lurus tidak berpihak kepada mana-mana dan berdiri atas kuasa dan peraturan yang dibenar dan ada kepadanya. Apabila Khalid Ibrahim memberi pandangan Sultan terima kemudian meminta Khalid mengisikan kekosongan itu harapan Hasan yang jauh di sudut hati agar sultan membelanya termusnah.

Itulah tiga senario politik yang tidak dapat dibaca dengan tepat oleh Hasan. Dalam sekelip mata sahaja Hasan kalah 3 - 0 selepas baru sahaja dia menang dalam 'permainan persahabatan' (bertelagah) dengan Mustapa Ali dimana dia menang 2 -1.

Di sini Hasan terlupa bahawa permainan sebenar berbeza dengan permainan persahabatan yang lebih kepada untuk menguji minda dan jasmani. Kealpaan inilah membawa malang dan celaka kepada dirinya.

Bercakap mengenai Hasan Akidah, aik Hasan Ali (sebab ada orang marah panggil Hasan Akidah), semalam ketika berjumpa dengan para wakil rakyat Pas secara tertutup di Shah Alam, Nik Aziz ditanya mengenai hal Hasan Ali untuk mereka mudah memberi penjelasan kepada rakyat.

Biasalah Nik Aziz tidak menjadi secara langsung tetapi penuh dengan anologi dan mantik. Beliau memberi perumpamaan dengan merujuk kepada sembahyang berjemaah. Katanya dalam sembahyang berjemaah jemaah makmum kena ikut imam. Imam boleh baca deras (kuat) tetapi makmum tidak boleh baca kuat. Dalam kes Hasan ini dia adalah makmum yang membaca kuat.

Betul sembahyang tidak terbatal dan sah tetapi sikap dan kelakuan Hasan itu menganggu imam dan boleh mengelirukan makmum lain terutamanya yang lurus dan jujur. Jawaban dan kiasan Tokguruku Nik Aziz itu memang tepat dan kena sekali. Maka tindakan Pas mengambil tindakan ke atas makmum itu, selepas sembahyang bukan dalam sembahyang adalah tepat dan betul.

Ketika saya di Alor Star seorang tokoh Pas yang juga merupakan pembaca tegar blog Merah Tinta bertanya saya mengenai Hasan, apa sudah jadi dengan Datuk Hasan, tanyanya. Saya tidak banyak mengulas dan menjawab secara mantik juga; katanya saya, "dia sedang memperbetulkan akidah politiknya dari betul kepada tidak betul". Tokoh itu tersenyum, berjabat tangan kemudian berlalu sambil tergelak-gelak kecil kelucuan. [wm.kl.12"27 t/hari 16/01/12]

Tahniah dan Syabas

Posted: 15 Jan 2012 06:27 PM PST

Ahli Parlimen Machang Bergelar Datuk,
Tahniah Saif...

Ahli Parlimen Machang yang juga Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail kini bergelar Dato' apabila DYMM Al Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah telah perkenan menganugerahkan darjah kebesaran Darjah Setia Diraja Kedah (DSDK) yang membawa gelaran Dato'.

Penganugerahan itu adalah sempena Hari Keputeraan Baginda yang ke 84 kelmarin.

Penyampaian anugerah itu berlangsung di Balai Penghadapan, Istana Anak Bukit, Alor Star 15 Jan 2012 jam 9 pagi.

Anugerah disampaikan oleh Duli Yang Teramat Mulia Dato' Seri Utama Tunku Annuar Alhaj Ibni Almarhum Sultan Badlishah D.K.H.,D.M.K.,S.P.M.K.,S.S.D.K.,P.S.B., Tunku Bendahara Kedah yang juga Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah.

Penganugerahan itu adalah satu penghormatan tertinggi dari pihak istana Kedah kepada ahli politik dan sangat bertepatan dengan komitmen Saifuddin terhadap perjuangan menerusi parti (PKR) untuk agama, bangsa dan negara.

Penganugerahan itu juga mengembirakan seluruh ahli dan penyokong Pakatan Rakyat khasnya PKR dan sedikit sebanyak memberi semangat dan nilai tambah dalam perjuangan. Penganugerahan itu merupakan pengikhtiraf pihak Istana terhadap perjuangannya.

Sementara itu Pas kawasan Machang turut berbangga di atas penganugerahan itu. Malam tadi semasa berlangsungnya majlis Temu Mata Dengan Anak-Anak Machang di Gombak, Yang Dipertua Pas Machang, Zulkefli Mamat memaklumkan penganugerahan itu yang disifatkan satu penghormatan juga kepada Pas.

"Saya maklumkan di sini ahli Parlimen kita, sdr Saifuddin Nasution Ismail semalam telah menerima anugerah membawa gelaran Dato' dari Sultan Kedah dan kita mengucapkan tahniah," kata Zulkifli disambut dengan tepukan bergemuruh dan takbir Allahuakbar.

Saifuddin mulanya dijangka hadir pada majlis dihadiri lebih 400 orang terdiri dari anak-anak Machang di perantauan itu terpaksa menunda kerana terpaksa menghadiri majlis santapan di raja di Alor Star.

Blog Merah Tinta juga mengucapkan tahniah atas penganugerahan itu semoga ia memberi suntikan semangat kesetiaan bertambah-tambah kepada Al Sultan Kedah. [wm.kl.10:45 am 16/01/12]

Reaksi

Posted: 15 Jan 2012 05:05 PM PST

Bekas Hakim Juga Perlu Isytiharkan Harta

Setuju sangat dengan saranan dan permintaan Ketua Hakim Negara Arifin Zakaria agar para hakim mengisytiharkan harta milik mereka baik didalam negara dan juga luar negara. Dengan berbuat begitu ia merupakan nilai tambahan kepada integriti hakim yang sangat-sangat diperlukan.

Tindakan itu juga boleh melenyapkan tuduhan buruk kepada hakim yang sememangnya terbuka untuk terlibat dalam rasuah. Apabila semua hakim mengisytiharkan harta mereka, rakyat dapat menilai akan kedudukan dan juga tahap integriti mereka sebagai orang yang boleh dipercayai dalam melaksanakan keadilan.

Cuma di sini saya ingin tambah sedikit kalau tidak menjadi kesalahan dan boleh dilakukan, bukan sahaja hakim yang sedang berkhidmat perlu mengisytiharkan harta mereka tetapi hakim-hakim dan juga bekas Peguam Negara juga perlu berbuat demikian.

Walaupun mereka sudah bersara tetapi bukan bermakna mereka tidak boleh terlibat dengan rasuah atau apa-apa cara pengumpulan harta secara haram. Misalnya mereka berkemungkinan boleh menerima apa-apa imbalan dalam bentuk kekayaan selepas mereka bersara sebagai membalas apa-apa 'jasa' atau 'khidmat' yang mereka beri?

Pemberian atau salah laku ini selamat dan lebih mudah terjadi selepas mereka bersara.

Elok kalau diwujudkan akta untuk membolehkan para hakim dan Peguam Negara yang telah bersara berbuat demikian. Lanjutan dari cadangan Arifin itu mungkin boleh disambung oleh Nazri Aziz yang bertanggungjawab kepada bidang kehakiman di negara ini.

Sedikit tambahan lagi pengisytiharan itu juga boleh diperluaskan kepada kalangan kedua terdekat seperti isteri dan anak-anak.

Cadangan Arifin itu merupakan satu tindakan yang agak pahit tetapi ia adalah demi kebaikan dan meletakkan institusi kehakiman di tempat yang paling mulia. Cadangan itu juga perlulah disegerakan dan ia tidak perlu ada mana-mana pihak cuba membantahnya. [wm.kl.9.16 am 16/01/12]

Sesudah Subuh

Posted: 15 Jan 2012 03:59 PM PST

Pas Bukan Alat Mana-Mana Pihak
Ketegasan Abdul Hadi Tepat


Penjelasan dan ketegasan Presiden Pas Abdul Hadi Awang mengatakan Pas tidak pernah tunduk kepada kehendak dan tekanan mana-mana pihak termasuk DAP adalah satu realiti yang ada dalam perjuangan parti itu.

Bukan saja Pas tidak tunduk kepada rakan DAP yang dilihat banyak mempunyai persamaan dari segi ideologi politik itu tetapi parti itu juga tidak pernah tunduk kepada mana tekan dan kehendaki peribadi mana-mana indidivu.

Atas sifat Pas yang tegas dan konsisten begitulah menyebabkan Pas dapat bertahan sebagai parti yang bermaruah disegani. Abdul Hadi menegaskan demikian pada ceramah perdana di perkarangan stadium Sultan Abdul Halim di Suka Menanti Alor Star dihadapan lebih 30,000 hadirin malam kelmarin.

Ia semua pihak perlu faham dan menerima hakikat apa yang ditegaskan Abdul Hadi itu. Ketegasan yang beliau sebutkan itu terutama dalam mendokong konsep perjuangan Pas bukan menunjukkan Pas keras yang tersalah anggap sebelum ini tetapi demi memastikan Pas tetap utuh dengan perjuangan asalnya.

Hal ini sebenarnya boleh dilihat, Pas tidak pernah mengubah perlembagaan parti seperti mana yang asal termasuk mengenai cita-cita dan matlamatnya. Ketegasan itu adalah keberanian dan keyakinan Pas dengan perjuangannya.

Akhir-akhir ini ada pihak mengatakan Pas kini sudah berubah dan menjadi alat kepadsa DAP dan juga Anwar Ibrahim. Sebenarnya tuduhan itu adalah tanggapan dari mereka yang jahil politik atau berjiwa kecil dan masak berpolitik. Orang yang tidak dapat menyelami perjuangan Pas dan melihat realiti Pas saja beranggapan demikian.

Umno selalu menggunakan alasan itu. Pemimpin Umno yang mengaku bijak dan hebat dalam politik terperangkap dalam tuduhan itu kepada Pas. Sikap ini juga ada kena mengena dengan keadaan Umno yang kehabisan modal.

Mereka dengan mudah mengambil kira apabila Pas menolak untuk berkerjasama politik dengan mereka tetapi boleh duduk bersama DAP, lontaran itu dilakukan kepada Pas. Menuduh Pas telah menjadi kuda tunggangan kepada DAP.

Mereka yang celik politik dan bijak membaca politik Pas sama sekali tidak menerima tuduhan kalangan pemimpin Umno. Sebaliknya mereka memulangan buah keras itu kepada Umno keengganan Umno mengubah perlembagaan dan pendekatan politik itulah menunjukkan Umno ditunggang.

Begitu juga dengan tuduhan mengatakan Pas mendengar kata Anwar Ibrahim juga tidak benar. Adalah dayus kalau Pas yang mempunyai pemimpinnya sendiri tetapi terpaksa mengikut arahan telunjuk orang lain. Orang bijak politik dapat membaca bagaimana Anwar begitu berceramat dan berdiplomasi dengan Pas kerana bimbang kehilangan sokongan Pas. Hakikat politik dalam Pakatan Rakyat hari baik parti Anwar itu banyak menerima bantuan dan pertolongan Pas.

Apa yang Anwar inginkan daripada Pas sehingga Pas mengorbankan prinsipnya yang telah dilakukan oleh Pas? Jawabnya tidak ada. Pas berkawan dan menumpang aura Anwar bukan bererti Pas telah mengorbankan prinsipnya, tetapi itulah kebijaksanaan siasah yang ada kepada Pas kini. Fahaman dan pendekatan Pas dalam hasrat mengimplimentasikan harat perjuangan mereka sudah ke depan waktu ini.

Hendaknya apa yang dijelaskan Abdul Hadi itu disemak dan dihayati oleh semua orang terutamanya orang Pas. Sedar atau tidak sedar apa yang berlaku sebaliknya baik Anwar atau DAP banyak berlunak dengan Pas kerana menyedari Pas adalah rakan yang akan memberi sumbangan untuk kemenangan.

Persefahaman politik di antara ketiga itu juga, Anwar, DAP dan Pas tidak akan mengorbankan mana-mana pihak sebaliknya keuntungan yang diraih nanti adalah keuntungan bersama. Kalau pun mereka berkorban adalah pendekatan-pendekatan dan cara mereka berpolitik sebelum ini yang telah menyebabkan UBN mendapat kemenangan, dan itu masih boleh dimaafkan dan satu keperluan semasa. [wm.kl.16/01/12]

Laporan Kegiatan

Posted: 15 Jan 2012 04:24 AM PST

Majlis Temu Mata
Memesrakan Anak Kelantan Di Perantauan


Lama saya tidak tenguk para pemimpin atau wakil rakyat Kelantan ramai-ramai hadir dalam sesuatu majlis dan duduk di atas satu pentas. Melihat mereka beramah mesra, bersalaman dan bergurau serta merakamkan gambar di antara satu sama lain.

Atau pun bercerita hal-hal rakyat dan juga membawa kepada hal-hal rumah tangga masing-masing termasuk hal poligami dan kahwin sembunyi-sembunyi maklumlah ramai wakil rakyat Pas Kelantan berkahwin lebih dari satu. Sudah ada persatuan Pensyahwat di Kelantan. Semua aksi dan gelagat mereka itu membahagiakan saya.

Ingin saya hendak dengar mereka bercerita akan keistimewaan berkahwin lebih dari satu. Atau bercerita isteri mana yang sedap masak atau banyak merajuk dan suka bersolek dan suka merantai kaki suami? Ingin juga saya tahu di kalangan wakil rakyat Kelantan wakil rakyat mana yang paling ramai mempunyai anak? Elok juga BBC Kelantan menyediakan anugerah memilih wakil rakyat yang kaya anak. Mungkin Ketua BBC Us Abdullah Yaacob dan timbalannya Drs Zainuddin Awang Hamat boleh memikirkan cadangan ini.

Semasa majlis Bertemu Mata Dengan Anak Kelantan bersama Tok Guru Nik Abdul Aziz tadi saya lihat ramai wakil rakyat yang hadir. Hampir semua ada. Mereka yang sebelum ini sukar untuk dilihat pun ada terjolor-jolor. Biasalah bila sudah dekat dengan pilihan raya, masing-masing mulai keluar lubuk atau ada yang meralatkan janji dulu nak berundur kini terpaksa menunjukkan kecergasan semula. Membuat penilaian semula dan cuk atas apa yang diucapkan sebelum ini.

Kalau dulu duduk jauh di belakang pentas kemudian hilang kini merangkak naik ke pentas dan terpaksa duduk sampai majlis habis sampai lenguh punggung. Dipaksa juga diri untuk nampak sihat dan agar tidak tercicir dari senarai calon. Hum...

Wajah yang saya temui dan lihat tadi semuanya ceria. Wajah dan diri juga nampak segak dan ada yang pakai minyak attar yang menjadi kesukaan Sultan Brunei. Kopiah masing-masing bersinar dan tajam tidak ada tahi lalat. Ada yang merokok sebelum ke majlis berus gigi dan makan chewing gum beberapa biji untuk menghilang bau rokok.

Saya tidak dapat hendak senaraikan satu persatu siapa yang hadir dan tidak. Tetapi wajah yang ada dalam kamera saya adalah mereka yang hadir. Di pentas yang selalunya dipenuhi oleh Exco hanya wajah Husam Musa, Takiyuddin Hassan dan Anuar Tan Abdullah saja tidak kelihatan. Saya dapat tahu Husam dan Takiyuddin ada majlis kerajaan yang tidak dapat dielakkan. Kalau majlis itu tidak bertindan mereka juga akan hadir dan menambahkan lagi kebertian majlis itu.

Kemesraan juga saya nampak terjalin di antara beberapa individu sebelum ini yang "berjawa" di antara satu sama lain rapat kembali. Mereka bersalaman dan berpelukan di antara satu sama lain. Semua pihak nampaknya telah melupai titik bengik dan semua menghala ke arah satu untuk menumbangkan kerajaan UBN atau pun mempertahankan Kelantan ke dalam genggaman Pas.

Semasa menunggu kedatangan Tok Guru saya nampak mereka - kalangan pemimpin bersalaman satu sama lain. Wakil rakyat pula yang masing-masing kelek i-pad atau galaxy bergaya macam lawyer baru keluar sekolah dan hendak masuk court. Ada yang mengambil gambar antara satu sama lain dengan i-pad tetapi tidak tahu hendak upload foto. Canggih, bisik hati saya wakil rakyat Kelantan semua ada i-pad, kecuali seorang dua yang masih jahil dan elergik dengan i-pad.

Setahu saya kerajaan Kelantan ada yang pertama membekalkan i-pad kepada wakil rakyat. Ini menunjukkan keperihatinan dan juga pandangan jauh kerajaan Kelantan dibawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz yang sering diperlekehkan oleh Umno.

Majlis bertemu mata tadi berjaya. Kehadirannya juga agak memuaskan kalau berbanding dengan majlis seumpama yang diadakan di stadium Kelana Jaya tidak lama dulu.

Walaupun majlis ini tidak disertakan dengan pelbagai aktiviti seperti perlawanan bola sepak, pameran tetapi ternyata ia lebih hebat. Apakah sambutan ini ada kena mengena dengan perkembangan politik terkini selepas pembebasan Anwar.

Dalam anggaran saya lebih 2,000 yang hadir dan paling merujakan kebanyakan ialah anak-anak muda.

Majlis tadi adalah anjuran Persatuan Anak Kelantan di Perantau (Perakan). Tiga ekor lembu ditumbangkan. Pada majlis itu juga Penasihat Perakan yang juga Exco Belia dan Sukan Kelantan Abdul Fatah Mahmod mengumumkan perlantikan Dr Wan Suhaimi Wan Daud sebagai penasihat Perakan Shah Alam.

Perlantikan ketua Cabang Pasir Mas PKR itu akan menambahkan lagi kemajuan Perakan cawangan itu dan dalam masa sama ahli dan penyokong PKR Kelantan yang sebelum agak tersisih boleh dibawa untuk sama-sama memperkuatkan Perakan itu khasnya dan Perakan Malaysia amnya.

Sayang sedikit majlis tadi agak pendek dan masa terhad menyebabkan hanya tok Guru saja yang memberi ucapan. Alangkah bagusnya kalau ia dimulakan awal dengan memberi peluang kepada para pemimpin utama berucap. Bagaimana pun majlis mesra spontan berlangsung sementara menanti ketibaan Tok Guru itu sudah memadai dan saya rasa ia lebih santai.

Syabas kepada Perakan atas penganjuran majlis itu. Saya dapat tahu ada satu lagi pertubuhan anak-anak Kelantan di Selangor dan Kuala Lumpur bernama Persada. Apakah perlu Kelantan mempunyai dua persatuan yang fungsinya sama. Bukankah dengan kewujudan itu akan mewujudkan dua dapur dalam rumah Kelantan di mana kalau ada dua dapur ia memerlukan belanja besar?

Mungkin di zaman ekonomi meleset dan kita mahu mengurangkan politiking Persada perlu bergabung dengan Perakan? [wm.kl.9:16 pm 15/01/12]

Tiada ulasan: