Isnin, 30 Januari 2012

Askamakalikada

Askamakalikada


POLITIK PERKAUMAN POLITIK KUNO

Posted: 30 Jan 2012 05:20 AM PST

Tiupan politik perkauman masih wujud setelah lebih 50 tahun Malaysia merdeka. Amat malang bagi rakyat Malaysia punya ahli politik sebegini rupa. Entah apa tujuan didalam kepala hotak mereka masih berpolitik rentak yang sudah ketinggalan zaman. Rakyat sudah cemuh malah meluat dengan gaya politik begini.



Juara 'Melayu' entah apa mimpi tiba-tiba buat jamuan sempena Hari Raya Cina, kononnya cuba nak buktikan yang mereka bukan rasis ibarat 'tusut kepala punggung tertonggeng'. Hari-hari bercakap hal Melayu, tidur bangunnya Melayu, makan minumnya Melayu,
berjalan berlarinya Melayu, suka dukanya Melayu, hinggakan mimpinya pun Melayu tiba-tiba raikan Hari Raya Cina. Lebih malang lagi Melayu punya Presiden Perkasa yang juga telah lama bergelar YB rupa-rupanya tidak tahu atau naif hal


budaya kaum Cina. Pecah perut dibuatnya, guna sampul putih dijadikan angpow! Banyak lagilah kena belajar wahai Datuk Him. Pergilah belajar dengan yang di sebelah ni, DCSL. Atau ada yang tersirat disebalik yang tersurat.

DCSL pulak tak habis-habis nak lagakan Melayu dengan Cina. Presiden MCA ini dah kehabisan modal agaknya. Sudah-sudahlah Datuk, lebih baik jaga ahli-ahli MCA Datuk tu. Ramai yang hanya jadi ahli semata-mata tapi yang pastinya setiap kali ada pilihanraya mereka mengundi PR. Berpolitiklah dengan cara yang lebih berhemah, jangan ditiru politik kuno, politik perkauman atau politik pecah belah macam umNO beEnd.

Apa-apapun Datuk telah mencipta sejarah tersendiri, presiden parti ke2 terbesar selepas umNO tidak dilantik menjadi Menteri kabinet. Mungkin puncanya dari Datuk sendiri, nak sangat jadi pelakon.

Tiada ulasan: