Isnin, 9 Januari 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Anwar Bebas, Apa kata TG Nik Aziz?

Posted: 08 Jan 2012 11:58 PM PST


PENGKALAN CHEPA, 9 Jan: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menasihatkan pihak yang telah memfitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini memohon maaf dengan segera.


Katanya, ianya termasuk pihak media yang seolah-olah telah menggambarkan Anwar bersalah walaupun mahkamah belum membuat sebarang keputusan sebelum ini.

"Para wartawan yang turut membuat fitnah terhadapnya selama inipun perlu memohon maaf dari Anwar.

"Berdosa besar dan tidak akan masuk syurga selagi tidak memohon maaf darinya," ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian kepada media sekembalinya dari Kuala Lumpur, di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, di sini pagi ini.

Sementara itu beliau yang juga Menteri Besar Kelantan memberitahu akan menunaikan solat sunat 'syukur' malam ini ekoran keputusan mahkamah yang memutuskan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu, tidak bersalah.

Beliau juga akan berpuasa sunat sehari esok bagi melahirkan rasa syukur terhadap fitnah yang dilemparkan terhadap Anwar yang akhirnya ditamatkan dengan keputusan mahkamah hari ini.

"Mudah-mudahan fitnah politik di negara ini tidak akan berlaku lagi," ujarnya.

Anwar Bebas, Apa kata Saiful dan Papagomo?

Posted: 08 Jan 2012 08:52 PM PST

Ini keputusan kes fitnah terhadap DSAI..Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dilepaskan dan dibebaskan daripada pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.


Wakil dari Kelab Pencinta Jubur Saiful


Keputusan itu dibacakan oleh Hakim Datuk Mohamad Zaibidin Mohd Diah di Mahkamah Tinggi, Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur pada jam 9.15 pagi tadi.

Mohamad Zabidin dalam keputusannya berkata dalam kes ini integriti sampel DNA Mohd Saiful Bukhari Azlan tidak dapat dipastikan. Menurutnya, adalah tidak selamat utk bergantung dengan keterangan DNA itu memandangkan tidak ada keterangan menyokong keterangan Mohd Saiful Bukhari.

Apa kata Saiful setelah Mahkamah membuktikan beliau telah membuat tuduhan palsu atau fitnah terhadap DSAI..


Mohd Saiful Bukhari Azlan berkata beliau reda dengan keputusan mahkamah yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwatnya.

Bagaimanapun, tegasnya, walaupun tidak di dunia, hukuman di akhirat nanti pasti akan berlaku.

"Tidak di dunia,namun di (padang) Masyar PASTI," kata bekas pembantu Anwar dalam pesanan Twitter.

Beliau tidak hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di Jalan Duta ketika keputusan diumumkan hari ini.

Dalam pesanan Twitter sama, Saiful berkata, beliau akan terus tenang, berdoa, istiqamah dan bersabar terhadap apa yang menimpanya.

"Illahi Antal Maksudi Wa Ridhoka Mathlubi (Ya Allah engkaulah matlamatku dan aku mencari keredaan-Mu)," tulisnya lagi.


Apa pula kata Pencacai UMNO yang terkenal dengan fitnahnya dan juga merupakan seorang manusia yang paling mencintai dan taksub dengan jubur Saiful..

Kecewa Anwar dibebaskan, Kereta Elizabeth Wong dibom?

Posted: 08 Jan 2012 08:05 PM PST


Satu kejadian yang tidak diingini berlaku di perkarangan mahkamah apabila dua letupan berlaku yang dipercayai bom dan serpihan terkena kereta Exco Selangor Elizebeth Wong dan sebuah kereta kembara dibom.



Kereta Elizabeth hanya rosak di bahagian bumper bawah dan serpihannya mercik sejauh beberapa meter, demikian menurut saksi mata.


Katanya bom itu diletak di bawah kon manakala kereta berkenaan diparking di luar perkarangan mahkamah.


Kejadian ini menandakan bahawa dalam himpunan itu ada anasir jahat yang cuba mengeruhkan suasana. Polis perlu menyiasat ke akar umbi dan mengejar anasir jahat ini hingga ke lubang cacing.

Kejadian ini mustahil dilakukan oleh penyokong Anwar apa lagi penyokong Hasan Akidah. Kejadian itu menyebabkan orang boleh mengagak ia ada kaitan dengan kumpulan pelampau Melayu yang kecewa dengan keputusan hakim membebaskan Anwar sekejap tadi.

Tindakan ala taliban itu juga menunjukkan pihak yang terlibat sudah tidak rasional dan mereka mula menunjukkan tindakan-tindakan agresif yang boleh menghuruharakan negara. Mereka juga ini juga berfikir tidak lagi menggunakan kepala tetapi lebih kepada menggunakan kepala lutut - Laporan oleh MSO




BEKAS letupan bom buatan sendiri yang mencederakan seorang mangsa di persimpangan lampu isyarat di Jln Duta

Laporan dari mStar

Tiga Letupan Mercun Yang Disangka "Bom" Cemaskan Orang Ramai

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki dalam lingkungan 40-an cedera dalam satu insiden letupan yang dipercayai mercun di kawasan letak motosikal berhampiran pencawang elektrik TNB behampiran dengan Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini, Isnin sejurus selepas selesainya kes perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Selepas letupan itu satu lagi bunyi letupan berlaku kira-kira pukul 10.45 pagi.


Lelaki yang cedera itu dipercayai seorang peniaga minuman di kompleks kerajaan di sini.

Mangsa dilaporkan mengalami kecederaan di perut dan tangan.

Mercun itu dipercayai diletakkan di bawah kon polis di tepi jalan utama.

Sementara itu, letupan pertama yang berlaku pada pukul 10.15 pagi turut menyebabkan seorang peguam cedera.

Letupan ketiga pula berlaku pada pukul 10.55 pagi tetapi lokasinya tidak dapat dikenalpasti.

Para penyokong dan petugas media diarahkan meninggalkan kawasan berkenaan bagi membolehkan pihak polis menyiasat apa yang sebenarnya berlaku.



Ucapan Anwar setelah dibebaskan...

Posted: 08 Jan 2012 07:14 PM PST


KUALA LUMPUR, 9 Jan — Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata "keadilan terbukti" apabila beliau didapati tidak bersalah dan dibebaskan dari tuduhan liwat dan berjanji akan "menumbangkan" Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13.


"Alhamdulillah, keadilan terbukti. Sekarang kita perlu beri tumpuan kepada pilihan raya umum," katanya kepada pemberita selepas Mahkamah Tinggi melepaskan dan membebaskannya daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan tiga tahun lalu.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Diah membuat keputusan itu dengan alasan tiada keterangan yang menyokong keterangan mangsa selain pihak pendakwaan gagal membuktikan Anwar melakukan perbuatan itu.

Anwar, 64, berdepan tuduhan liwat kedua di mana beliau didapati bersalah 10 tahun lalu dan dipenjarakan selama enam tahun sebelum dibebaskan .

Keputusan Mahkamah Tinggi itu dijangka akan mempengaruhi tarikh pilihan raya umum ke-13 yang mana dijangkakan sokongan terhadap Anwar dan Pakatan Rakyat akan meningkat.

"Saya ucap terima kasih kepada (Datuk Seri Dr Wan) Azizah (Wan Ismail) dan keluarga, barisan peguam yang hebat, pimpinan Keadilan, pimpinan PAS yang datang dengan penuh kekuatan," kata Anwar.

Beliau turut ucapkan terima kasih kepada para pemimpin DAP dan PKR yang memberikan sokongan.

"Saya dibebaskan oleh mahkamah kerana didapati tidak bersalah," kata Anwar.

Beliau menambah kemenangan ini adalah kemenangan rakyat tetapi perjuangan mesti diteruskan.

"Tugas kita sekarang bebaskan rakyat rakyat pula," kata Anwar disambut laungan reformasi.

Sejak awal pagi tadi kawasan parkir kereta Kompleks Mahkamah Tinggi Jalan Duta dibanjiri penyokong Anwar dan Pakatan Rakyat untuk memberikan sokongan terhadap Ketua Umum PKR itu.

Dianggarkan seramai 5000 orang melaungkan slogan "Reformasi", "Hidup Anwar", "Keadilan", dan "Allahuakbar" - The Malaysian Insider


Keputusan liwat II: Anwar TAK bersalah!

Keputusan perbicaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa meliwat bekas pembantu peribadinya akan dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini selepas pendengaran 87 hari mulai tahun 2008.

Anwar didakwa meliwat pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara pada 26 Jun 2008 dan menghadapi hukuman penjara sehingga 20 tahun jika didapati bersalah.

Beliau menafikan tuduhan itu dan ia sebagai satu konspirasi politik untuk memusnahkan kerjaya politiknya dan juga peluang Pakatan Rakyat bagi menumbangkan BN pada pilihan raya umum akan datang.

Seawal jam 5 pagi, penyokongnya mula berkumpul di tempat letak kereta perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, walaupun ketika itu hujan renyai-renyai bagi menunjukkan sokongan mereka.

Lebih ramai juga dijangka akan tiba sebelum keputusan perbicaraan liwat II yang membabitkan ketua pembangkang itu diumumkan hari ini.

Tidak kurang juga tedapat puluhan kenderaan polis dan anggotanya yang dikerahkan bagi memantau keadaan di situ.

Penyokong yang hadir itu antara lain membawa sepanduk yang tertera perkataan "Rakyat Hakim Negara" dan "Tolak Fitnah, Lawan Konspirasi".

Mereka juga memakai kain lberwarna biru dengan tertera perkataan "Keadilan" dan kain lilit hijau dengan perkataan "Hidup Anwar".

Kes liwat: Anwar BEBAS, tidak bersalah

Posted: 08 Jan 2012 05:34 PM PST


KUALA LUMPUR - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bebas daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan di sebuah kondominium, empat tahun lalu.


Mahkamah memutuskan demikian selepas mendapati wujudnya elemen tiada integriti dalam sampel DNA.- BERITA LANJUT AKAN MENYUSUL

Sodomy II: Anwar not guilty

KUALA LUMPUR: High Court judge Justice Mohamad Zabidin Mohd Diah will deliver his verdict Monday on whether Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim sodomised his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan, then 23, three years ago.

These are the live updates from the The Star team at the scene at the KL Court Complex at Jalan Duta and the trial:

9.40am: PKR Youth wing members and other supporters waiting for Anwar to emerge from the court house, and are most likely going to escort him to Masjid Wilayah.

Other supporters assemble and sit in front of the complex main gate to cheer and celebrate Anwar's acquittal.

The scene at the main gate

9.30am: Judge Mohamad Zabidin Mohd Diah - "After going through the evidence, the court could not be 100% certain that integrity of DNA samples was not compromised, and finds that it is not safe to rely on DNA evidence.

"As such, court is left only with Saiful's testimony. As this is a sexual crime, the court is reluctant to convict based entirely on Saiful's testimony, which is uncorroborated. The accused is thus acquitted and discharged."

Anwar says he is surprised and vindicated: "We have an agenda. Will focus on elections."

Anwar arrives at the Jalan Duta courts

Supporters in court clap for him.

Crowd outside begins heading towards Masjid Wilayah, where Anwar will meet them.

A man dressed as Justice Bao arrives at the Jalan Duta court complex

9.25am: High Court acquits and discharges Anwar of sodomy charge. He hugs his family, Wan Azizah is in tears. Lawyers shake hands. Crowd outside breaks into cheers and chants as the court decision is known.

9.20am: Court proceedings are starting. Anwar now puts on a coat.

9.10am: Crowd situation outside court complex under control, situation is calm. People settle down as a few lower-rung Pakatan leaders start giving ceramahs in support of Anwar.

8.55am: PAS president Datuk Seri Hadi Awang has just entered the court grounds, sparking another media melee outside. The situation however is under control as members of the party's Unit Amal had paved the way earlier.

8.50am: Anwar, dressed in a blue long-sleeved shirt and black slacks, is in the courtroom. His wife Wan Azizah is dressed in a floral baju kurung. Anwar goes around shaking hands with lawyers.

8.45am: The prosecution team has entered the court.

Anwar, swarmed by the press, is smiling and appears to be in a good mood. He's inside the court complex now going up the lobby.

8.30am: Anwar has arrived at the court complex. The crowd breaks out into frenzied cheering and chants of "Reformasi".

Anwar's bodyguards in a slight scuffle with media as they try to wedge their way past cameramen and photographers scrambling to get shots of Anwar.

Commotion at the main gate as people get worked up. Police have closed the gate and opened a small door on the gate to let Anwar through.

Reporters allowed into courtroom, which is packed.

S'gor MB Tan Sri Khalid Ibrahim also arrives with aides, heads upstairs to court room.

According to a police source, the crowd has swelled to about 10,000. About 100 policemen deployed at the gate.

8.10am: Karpal Singh, Azmin Ali arrive, sending crowd into frenzy of chants and cheers.

Court staff, lawyers and clients told to use back entrance to get into court.

Anwar left his residence at 8am with his family, including wife and daughters, in a convoy of eight cars. When met at his residence, Anwar looked calm and cheerful. "I'm praying for the best. My predictions on the outcome is based on the law and facts. I've been informed that there is a large crowd all ready, but peaceful. I don't believe they should be provoked. All the best," he said.

Earlier, a little girl was seen walking into the crowd wearing a head band with the words "Hidup Anwar" and wearing a mask. Student activist Adam Adli also seen in the crowd.

8am: A team of medics from the Health Ministry seen on fifth floor of the building, with a wheelchair.

An unidentified man is leading the crowd in reciting a doa and ending with takbir.

Earlier, a rally participant dressed as Justice Bao joined the fray, as sporadic chanting broke out all over the rally grounds. The crowd has swelled.

7.50am: Police are thoroughly checking the bags of those coming into the court complex. They are also being very polite.

Traffic entering the Jalan Duta court

PKR's Subang MP R. Sivarasa, Datuk S. Ambiga, A. Samad Said and Maria Chin Abdullah have arrived at the building.

Tian Chua tells the crowd that Anwar is expected to arrive at 8.30am. "We will wait here until verdict is delivered," he says.

A rally participant at the jalan Duta Court Complex.

7:45am PKR VP Tian Chua is addressing the crowd at the car park using a hailer.

7.30am: Traffic along Jalan Khidmat Usaha (main road to Court Complex at a crawl as motorist start going to work.

There are a few thousand people outside the court house. Court proceedings expected to start at 9.30am.

Although police have disallowed placards with the words "Bebaskan Anwar" (Free Anwar), some of them were still seen carrying them at the car park.

7.25am: The crowd has grown to a few thousand. Rally participants have started chanting "Reformasi!" and other pro-Pakatan Rakyat slogans while holding up placards and wearing masks bearing Anwar's visage.

7.15am: Traffic flow is smooth near the Jalan Duta court complex. No road bloacks. Police managing flow of traffic and people at intersection turning into the court complex.

7.00am: Rally participants continue streaming into the car park rally venue from Masjid Wilayah across the road. People carrying placards allowed into the court complex. Police tell them only placards saying "Bebas Anwar" (Free Anwar) not allowed.

6.45am: There was no roadblocks on the any of the roads to the High Court complex here early Monday morning.

Police blocked the road turning into the High Court but never restricted anyone from gathering outside along the road side and curb.

There was barely any police presence except a few personnel manning the blockade. Crowds began trickling to the complex area at 12.20am after attending the previous night's 901 Anwar speeches in Kg Baru and Kg Pandan.

Throughout the night, every hour or so, police helicopters were seen patrolling the night skies above the city.

At 4.30am members of various media began arriving. Heavy drizzle began and those already present sought shelter at the food court nearby.

At 5am the rain became heavier. At 5.15am several buses and dozens of vans ferrying policemen were seen entering the court complex.

Until about 6am, the gates to Martrade where many expected to park their vehicles remained closed. Instead, cars were parked on both sides of the road despite police cones placed along the whole stretch.

At 6.05am, the crowd was finally allowed to enter the car park area outside the court complex.

Tiada ulasan: