Isnin, 2 Januari 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Benarkah ini Nur Amalina Che Bakri? Apa dah jadi?

Posted: 02 Jan 2012 07:06 AM PST


Sekitar tahun 2009 lalu, timbul cerita Nur Amalina gagal dalam pengajiannya di UK. Cerita itu kemudiannya dinafikan oleh beberapa pihak termasuk rakannya yang berada di universiti yang sama.


Baru-baru ini timbul pula dakwaan bahawa gadis genius yang pernah menggemparkan negara kerana berjaya memperoleh 17A1 dalam SPM berubah dari segi gaya hidup dan penampilan kerana kejutan budaya ketika menuntut di UK. Dakwaan itu disertakan beberapa keping gambar yang didakwa diperoleh daripada akaun FB milik Nur Amalina.

Untuk bacaan lanjut sila klik di sini.


 che amalina bakri berubah 20A1

 che amalina bakri berubah 20A1
 che amalina bakri berubah 20A1

P/s: Kalau benar gambar-gambar di atas ialah Nur Amalina yang sebelum ini manis menutup aurat, maka sudah pasti 1Malaysia terkejut dengan perubahan yang berlaku kepada dirinya.

Yang pasti, tidak terlambat untuk kembali ke pangkal jalan - DCM

PANAS!! Bekas orang kanan Najib dari UMNO Pekan sertai DAP

Posted: 02 Jan 2012 06:44 AM PST

"Sebagai Muslim, saya menukar wadah, bukan akidah…dan ini sangat ditakuti Umno. Mereka risau monopoli mereka ke atas Melayu kini berakhir,"



KUALA LUMPUR: Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Manis dari Umno, Mohd Ariff Sabri Aziz dan veteran Umno Pahang, Aspan Alias sah menyertai DAP.

Penyertaan Ariff Sabri ke dalam DAP adalah satu tamparan besar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana Ariff Sabri adalah bekas Ketua Penerangan Umno Bahagian Pekan sehingga tahun 2004.

Beliau kagum dengan DAP yang merupakan parti komponen Pakatan Rakyat kerana cara kerja mereka yang fokus dan sentiasa berfikir – jauh berbeza dengan orang-orang Umno, kata Ariff seperti dilaporkan FreeMalaysiaToday.

Bercakap lanjut, Ariff yang juga seorang kolumnis di FMT berkata DAP kini 'lebih relevan' buat orang Melayu berbanding Umno.

"Saya percaya DAP kini lebih relevan dan berfungsi daripada Umno dalam membina negara yang lebih demokratik dan bebas," kata Ariff.

Tambahnya, perjuangan membela Melayu yang dijaja Umno tidak lagi meyakinkannya dan sebahagiannya berpunca daripada sikap tidak endah Umno terhadap gejala rasuah dalam pentadbiran mereka.

"Dalam DAP saya boleh bercakap tentang jerih perih Melayu terpinggir dengan lebih bertenaga berbanding dengan di dalam Umno.

"Umno kini menutup sebelah mata terhadap rasuah dan salah guna kedudukan politik. DAP membenci ciri-ciri ini," kata Ariff.

Beliau juga menegaskan yang penyertaannya ke dalam DAP satu bukti bahawa Umno bukanlah satu-satunya parti yang boleh membela nasib Melayu.

"Sebagai Muslim, saya menukar wadah, bukan akidah…dan ini sangat ditakuti Umno. Mereka risau monopoli mereka ke atas Melayu kini berakhir," katanya - Keadilandaily

***********************************************

Najib's ex-info chief joins DAP

KUALA LUMPUR: Former Pulau Manis Umno assemblyman Mohd Ariff Sabri Aziz and Negeri Umno veteran Aspan Alias have joined DAP.

Having Ariff on board is a major coup for DAP because he was Prime Minister Najib Tun Razak's information chief in his Pekan Umno division up until 2004.

"If you want to know, yes, that is what we are doing (joining DAP).

"I am impressed by DAP. They are principled, I like their professionalism.

"I was with (Lim) Guan Eng at the bloggers conference last month. There is no fancy words, they are focussed on work … always thinking unlike our Umno people," he told FMT recently.

Ariff's admission puts to rest weeks of wildfire speculations in pro-Umno blogs.

He is also rumoured to be contesting under the DAP banner in the next general election.

Ariff is rumoured to be contesting in Raub where MCA's Ng Yen Yen is incumbent. Ng is currently the tourism minister, and a MCA vice president.

Warning to Umno's bloggers

Gunning pro-Umno bloggers who have been maligning them both personally and professionally, an incessant Ariff said: "Why the paranoia? If we are not good, failed Adun (assemblymen), bankrupt politicians, it will be cinch for any winnable Umno candidates to beat us.

"So, it's no cause of concern or a sleep depriver."

"But be warned, you want to play ball, we play ball too, so stop telling lies about us and we can promise not to tell the truth about you (Umno)."

Both Ariff and Aspan are not alone. There are increasing speculations of shifts within and out of Umno.

DAP has been targeting 'thinking' Malays post-2008 GE to increase its support within the community.

Onboard is Transparency International Malaysia founder Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim who is now the party's vice chairman and former Umno education minister Khir Johari's son Zairil.

Zairil and party strategist Liew Chin Tong along with Youth chairman Anthony Loke have been tasked with wooing selected Malays.

It was reported that the party leaders have been meeting "Malay opinion-makers in small closed-door discussions dealing with issues concerning Islamic state, hudud and Bumiputera affirmative action".

'DAP more relevant to Malays now'

Ariff and Aspan have been the target of pro-Umno bloggers who have among others accused the duo of treason.

But according to Ariff, DAP is 'more relevant' to the Malays now than Umno.

"Don't read our move as blasphemous or treasonable. I believe the DAP is more relevant and functional in achieving a more democratic and abuse-free society than Umno.

"In DAP I can speak on the plight of the displaced and disowned Malays with more energy than allowed of in Umno.

"Umno has turned its back on corruption and abuse of political office. DAP abhors these traits. To me these are are attractive propositions.

"As a Muslim, we are changing wadah not aqidah…that is what Umno fears. It fears that its monopoly over Malays is broken, " said Ariff, who is also an FMT columnist.

Last week DAP Youth chief Anthony Loke had reportedly said that the party had approached Ariff and Aspan but 'no decision has been made'.

Free Malaysia Today

"Kami dibelasah, ditumbuk dan ditendang,” kata Haziq

Posted: 02 Jan 2012 03:38 AM PST


SHAH ALAM – Kumpulan mahasiswa yang terlibat dengan perhimpunan menuntut kebebasan Adam Adli Abdul Halim dan akademik di pekarangan Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) awal pagi tadi mahu Datuk Seri Najib Tun Razak agar memohon maaf secara terbuka dalam tempoh 24 jam berhubung kekasaran pihak polis.


Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami), Haziq Abdullah Abdul Aziz berkata, tindakan polis melakukan kekasaran terhadap mereka termasuk menyebabkan Pengerusi Gerakan Penuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Safwan Anang cedera parah tidak sepatutnya berlaku.

Menurut Haziq, tindakan polis menumbuk dan menendang untuk meleraikan demonstrasi adalah tidak relevan kerana kumpulan mahasiswa terbabit tidak melakukan apa-apa yang mencetuskan keganasan dan hanya baring beramai-ramai di depan pintu utama Upsi.

"Kami kesal atas tindakan polis berkenaan, selain meminta Datuk Seri Najib memohon maaf dalam tempoh 24 jam, kami juga akan membawa kes ini kepada Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia," katanya ketika dihubungi Sinar Online.

Dalam perkembangan berkaitan seramai 17 mahasiswa yang ditahan di Balai Polis Tanjung Malim telah dibebaskan sekitar 4 petang tadi.

Safwan masih dirawat di Hospital Slim River dan keadaannya dilaporkan stabil.

Menceritakan insiden yang berlaku malam tadi, Haziq berkata mereka mula berkumpul di pintu utama Upsi pada jam 1.50 pagi dan sempat memberi ucapan selama 10 minit sebelum pihak polis dan FRU tiba.

"Polis memberi amaran supaya menghentikan perhimpunan jika tidak akan sembur gas pemedih mata dan ketika kami ingin ke depan pintu pagar Upsi, tiba-tiba seorang pegawai polis datang, ingin menarik Safwan ke trak polis.

"Mahasiswa yang berhimpun menjadi marah dan berlaku pergelutan antara kami dan polis, dan di situ kami dibelasah, ditumbuk dan ditendang," katanya.

Haziq berkata, Safwan yang pernah mempunyai rekod perubatan di mana tulang mukanya pernah retak, telah ditumbuk oleh pegawai polis mengakibatkan dia menggigil kesakitan dan rebah di atas jalan.

Jelas Haziq, insiden memecah pintu masuk Klinik Syifa berhampiran adalah kerana keadaan memaksa iaitu ingin membantu Safwan yang menggigil dan berlumuran darah.

"Kami tidak dapat membawa Safwan ke hospital kerana kunci kereta sudah dirampas, lalu pergi ke klinik berkenaan dan merayu kepada pembantu jururawat agar membuka pintu tetapi enggan berbuat demikian.

"Tiba-tiba berlaku adegan tolak-menolak antara kami dan pihak polis di depan pintu klinik menyebabkan pintu itu pecah, ramai yang cedera akibat insiden itu tetapi polis tidak memberi sebarang bantuan perubatan kepada kami," katanya.

Haziq, antara 17 mahasiswa yang ditahan berkata, Safwan kemudiannya dibawa ke hospital dengan kereta rakannya.

"Saya dan 16 yang lain dibawa ke balai polis untuk memberi keterangan, kemudian ditahan beberapa jam sebelum dibebaskan petang tadi," katanya.

Sinar Harian

Demo UPSI: Safwan Anang dakwa ditumbuk, ditendang

Posted: 02 Jan 2012 12:39 AM PST


SLIM RIVER - Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) Safwan Anang mendakwa beliau ditumbuk dan ditendang ketika polis meleraikan perhimpunan mereka yang diadakan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) awal pagi semalam.


Safwan yang mengalami kecederaan di bahagian muka dan mulut berkata, ketika kejadian, beliau hanya ingin membantu rakannya yang ditahan pihak polis.

Katanya, tiada provokasi dilakukan oleh mahasiswa seperti yang didakwa menjadi punca kekecohan.

"Ya! saya ditumbuk di muka dan ditendang oleh polis menggunakan lutut di tulang rusuk saya. Sekarang saya masih susah untuk bernafas," katanya pada sidang media di pekarangan Hospital Slim River di sini hari ini.

Sementara itu, peguam Safwan, Mohd Khairudin Othman pula berkata, beliau sedang mengumpulkan bukti dari semua sumber sebelum mengambil tindakan susulan.

Selain itu, katanya, pihak polis seperti prejudis kerana mengeluarkan kenyataan sebelum siasatan dilakukan.

"Saya juga ragu-ragu dengan pihak hospital yang membenarkan Safwan keluar pada hari ini sedangkan dia belum betul-betul sembuh.

"Jadi kami akan membawa Safwan membuat rawatan susulan. Cuma, di mana dia akan di bawa, belum lagi ditentukan," katanya - Sinar Harian


Laporan dari The Malaysian Insider..

Safwan akan ambil tindakan mahkamah insiden di UPSI
Oleh Mohd Farhan Darwis

KUALA LUMPUR, 2 Jan — Mohd Safwan Anang, mahasiswa yang mendakwa dibelasah teruk oleh anggota polis ketika insiden demonstrasi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) hari ini mengeluarkan kenyataan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak berkuasa atas kecederaan yang dialaminya.

Peguam kepada Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) ini, Mohd Khairuddin Othman mendakwa pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak berkuasa berkenaan dalam masa terdekat.

"Safwan mendakwa dia dipukul menggunakan lutut oleh anggota polis terbabit sehingga pecah bibir, sakit dada, dan keadaannya sekarang stabil dan dia sudah sedarkan diri.

"Sehubungan itu, keluarganya akan mengambil tindakan mahkamah terhadap pihak polis dalam masa terdekat, dan antara defendan adalah Ketua Polis Negara, Ketua Polis Perak, dan anggota polis yang terlibat dalam kejadian awal pagi tahun baru itu," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Menurut Khairuddin, keluarga Safwan akan membuat pemeriksaan kesihatan lanjutan berikutan pihaknya kini masih lagi belum memperoleh sebarang laporan kesihatan daripada Hospital Hospital Slim River.

Laporan The Malaysian Insider semalam menyatakan bahawa polis telah menafikan dakwaan mereka memukul beberapa aktivis mahasiswa semasa menghuraikan demonstrasi aman di UPSI dan menegaskan "tiada pergelutan" berlaku apabila tangkapan dibuat.

Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Mohd Shukri Dahlan sementara itu berkata "tindakan perlu" diambil demi keselamatan awam dan salah seorang mahasiswa "tercedera sendiri".

"Kumpulan mahasiswa tidak mendengar arahan polis supaya bersurai dan kami terpaksa bertindak dengan menangkap mereka.

Menurut Khairuddin lagi, seorang pegawai penyiasat pihak polis hari ini ada berjumpa Safwan dan mengambil keterangannya.

"Keadaan Safwan masih lemah, dan sementara ini kami akan kumpulkan bukti, apabila Safwan sudah pulih sepenuhnya, kami akan membawa kes ini ke mahkamah," katanya lagi.

Awal pagi tahun baru lalu, sekumpulan 60 mahasiswa telah mengadakan demonstrasi aman di perkarangan pintu masuk UPSI dan mendakwa telah berlaku pergelutan dengan pihak polis.

Ketika insiden tersebut, seramai 17 antara mahasiswa terbabit telah ditahan polis Tanjung Malim, dan kemudiannya dibebaskan.

Sementara itu, PKR dan DAP terus mengkritik tindakan polis terhadap mahasiswa, semasa demonstrasi aman untuk memberikan sokongan kepada aktivis mahasiswa dan menuntut kebebasan akademik di UPSI, Tanjung Malim selepas tengah malam kelmarin.

Parti pembangkang mendakwa polis termasuk dua anggota dari Unit Cawangan Khas menggunakan tindakan kasar terhadap mahasiwa yang didakwa mereka seramai 100 orang berbanding 60 orang yang dikatakan peguam hak asasi Fadiah Najwa Fikri apabila kumpulan itu enggan bersurai.

Ketika kejadian berkenaan, Safwan dikatakan dipukul, ditumbuk dan ditendang sehingga tidak sedarkan diri.

Demo UPSI: Mahasiswa 'bodoh macam lembu' ?

Posted: 01 Jan 2012 11:38 PM PST


KUALA LUMPUR, 2 Jan: 17 orang mahasiswa yang ditahan pada Himpunan Kebebasan Akademik (Bebas) di hadapan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) malam kelmarin, amat kesal dengan layanan pihak polis terhadap mereka sehingga mereka dikatakan 'bodoh macam lembu'.


Selain itu, mereka juga dimaki hamun oleh pihak polis dengan berbagai-bagai kata-kata lain yang amat menyakitkan hati antaranya termasuk "mahasiswa bodoh", "tak ada otak" dan "balaci".

Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Ahmad Syukri Abd Razab berkata, kata-kata seperti itu bukan sekali dilontarkan oleh pihak polis terhadap mereka, malah berkali-kali sepanjang berada dalam tahanan, terutama ketika proses soal siasat.

Menurutnya, sebelum itu mereka telah pun berhadapan dengan tindakan kekasaran pihak polis ketika menangani perhimpunan itu sehingga menyebabkan beberapa orang rakannya mengalami kecederaan.

Katanya, ketika tangkapan dilakukan pula, mereka dilayan seperti penjenayah dan turut digari serta dimasukkan ke dalam kenderaan polis dengan kasar.

"Patutkah polis memperlakukan kami seperti itu? Patutkah kami dimaki hamun seperti itu, digari dan dilayan seperti penjenayah, sedangkan kami bukan penjenayah," katanya yang juga salah seorang pelajar yang ditahan ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Sambutan ketibaan tahun baru 2012 malam kelmarin dicemari insiden keganasan pihak polis yang bertindak memukul mahasiswa ketika cuba meleraikan mereka pada perhimpunan aman di hadapan UPSI.

Dua mahasiswa termasuk Timbalan Presiden Gamis merangkap Pengerusi Bebas, Safwan Anang Talib dilaporkan cedera parah.

Beliau dilaporkan patah tulang rusuk, patah gigi geraham terpaksa dimasukkan ke wad kecemasan untuk mendapatkan rawatan di Hospital Slim River.

Seorang lagi mahasiswa yang cedera parah, Amar Rasyidi dari Universiti Malaysa (UM) dilaporkan menerima beberapa jahitan di hidungnya yang koyak akibat dipukul.

Selain itu, 17 mahasiswa lain ditahan dan dibawa ke balai polis Tanjung Malim untuk disoal siasat, sebelum dibawa ke balai polis Slim River.

Antara mereka yang ditahan sekitar jam 4 pagi itu termasuk Ahmad Syukri Abd Razab; pemimpin Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Adam Adli; dua bekas Presiden SMM, Shazni Munir dan Hilman Idham serta Timbalan Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami), Khalid Ismath.

Kesemua mereka kemudiannya dibebaskan kira-kira jam 4.00 petang semalam dengan dibantu oleh peguam daripada Lawyer of Liberty (ILF).

Menurut Ahmad Syukri, tindakan kekasaran pihak polis terhadap mereka itu jelas menunjukkan sikap sebenar Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishammuddin Hussein yang langsung tidak menghormati hak rakyat negara ini untuk berhimpun secara aman dan hak mahasiswa untuk menyatakan pandangan.

"Tindakan sedemikian ke atas kami tidak akan berlaku jika tidak dengan persetujuan Datuk Hishammuddin yang bertanggungjawab terhadap polis sesuai dengan kedudukannya sebagai Menteri Dalam Negeri," tegasnya.

Beliau juga amat kesal dengan kelemahan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin kerana terus gagal melakukan perubahan di institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini bagi kebebasan mahasiswa dan pemansuhan Auku, sehingga memaksa mahasiswa mengadakan perhimpunan seperti itu bagi menyatakan pandangan mereka.

"Saya juga amat kesal dengan tindakan Datuk Hishamuddin, Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin, pihak polis dan kerajaan yang jelas bersikap double standard ke atas kami, apabila pihak Umno dan Perkasa yang telah melakukan perhimpunan di hadapan UPSI sebelum ini tidak pula dilayan seperti kami.

"Malah perhimpunan daripada pihak Umno dan Perkasa itu ditangani dengan cukup lunak dan diberikan kerjasama yang cukup baik oleh pihak polis," ujar beliau.

Harakahdaily

Demo UPSI: Mahasiswa diarah berbohong oleh Polis?

Posted: 01 Jan 2012 07:10 PM PST


Malaysiakini melaporkan salah seorang dari 17 Mahasiswa yang ditahan ketika mengadakan demo membantah AUKU di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mendakwa telah diarahkan menandatangani dokumen yang menyatakan beliau telah mengalami kecederaan akibat dari jatuh.


Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) Muhammad Safwan Anang berkata beliau telah diarahkan untuk menandatangani dokumen itu setelah jurugambar Polis merakamkan fotonya di Hospital..

Assaulted student: Cop asked me to lie

One of the 17 students arrested over the sit-in at the Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) was allegedly asked to a sign a document stating that he sustained injuries from a fall.

Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) president Muhammad Safwan Anang said that he was asked to sign the document after a police photographer took pictures of him at the hospital.

smm protest in sultan idris university 010112 safwan anangHe later related the incident to Student Solidarity Malaysia (SMM) president Ahmad Syukri Abdul Razab and lawyer N Surendran from his hospital bed this morning.

"After taking photographs, the police personnel asked Safwan to sign a form which read, to the effect of, 'Mangsa jatuh semasa kejadian (the victim fell during the incident)'," said Surendran when contacted.

Syukri told Malaysiakini that although Safwan was very weak, he was able to tear apart the document instead of signing it, but was not able to hold on to it for evidence and it was taken away.

Knee to the chest, punched on the face

During the incident early this morning, Safwan was allegedly beaten and became unconscious when the police moved in to break up the sit-in.

smm protest in sultan idris university 010112 04According to Syukri, Safwan said he was punched in the face, resulting in a broken lip and took a knee to the chest.

He adds that there were witnesses who saw the beating.

"He is conscious, but he can't breath properly. If he stands up, he can't breath," he said, adding that Safwan could only manage short conversations in between rests at the Slim River hospital.

As for himself, Syukri said he was slammed onto a wall before being handcuffed during the melee.

"I asked why was I being handcuffed. There was no answer. They should not handcuff us. We didn't use force," he said.

Syukri said that the X-ray does not show any internal injuries on Safwan but his group are not taking any chances and will take him for a second opinion at a private hospital.

smm protest in sultan idris university 010112 amar ismailMeanwhile, Surendran said the 17 detainees were released this evening and they have to be present before a magistrate on Jan 20 to face charges.

He said that they were probed under Section 27 (5) of the Police Act 1974 for illegal assembly.

In conjunction with New Year's Eve, about 60 students participated in the noisy but peaceful sit-in at the entrance of UPSI to demand for academic freedom.

They were given three warnings to disperse but they refused. The group claims that disproportionate use of force was applied during the arrests.

Malaysiakini

Tiada ulasan: