Isnin, 10 Oktober 2011

Politiksukusakat

Politiksukusakat


Siasat usaha 'jahat' edar risalah burukkan Hudud

Posted: 10 Oct 2011 12:20 AM PDT

WAN NORDIN WAN YAACOB
Foto : WAN ZAHARI WAN SALLEH

KUALA LUMPUR 10 Okt : Pakatan Rakyat mengecam keras tindakan pihak tidak tertentu yang didakwa mengedar risalah memburuk-burukkan pelaksanaan hukum Hudud.

Ketua Pemuda DAPSY, Anthony Loke berkata, pengedaran risalah tersebut merupakan 'satu kerja gila' pihak lawan dalam usaha memburuk-burukkan PAS dan Pakatan Rakyat.


Bercakap pada sidang media di Lobi Parlimen hari ini, Loke yang juga ahli Parlimen Rasah menyatakan, walaupun DAP tidak bersetuju dengan Hudud, namun tindakan memburuk-burukkan hukum Islam ini adalah 'sangat tidak bermoral'.

Turut serta dalam sidang media itu ialah, ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad; ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof dan ahli Parlimen Teluk Intan, A Sivanesan.

Beliau menunjukkan bukti dua risalah yang diperolehinya di Kuala Lumpur yang diedarkan kepada orang ramai.

Risalah itu menunjukkan gambar kononya Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat memancung kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Sementara satu lagi risalah menunjukkan tangan Pengerusi Perhubungan KeADILan Johor, Dato' Dr Chua Jui Meng dipotong tangannya.

Risalah yang memiliki tulisan mandarin itu diedar juga di Johor dan dibeberapa tempat lain, kata Loke.

Sambil mendakwa ia mungkin dilakukan pihak bertentangan, beliau melihat pengedaran risalah ini hanya untuk mencetuskan ketegangan hubungan antara agama.

Secara khasnya, tindakan mengedar risalah ini adalah satu strategi jahat pihak tersebut untuk memanjangkan isu ini menjelang pilihan raya umum ke-13, katanya.

Sementara itu ahli Parlimen Shah Alam pula berkata, risalah itu sengaja diedarkan bagi memusnahkan imej Islam dimata bukan Islam.

Fokusnya adalah untuk memburuk-burukkan Islam dan menjauhkan bukan Islam terhadap Islam yang sebenarnya mementangkan keadilan untuk semua pihak, katanya.

"Rakyat cuba digambarkan kononnya Hudud yang mahu dilaksanakan PAS sebagai suatu yang amat kejam. Sedangkan ianya bukanlah gambaran sebenar, Hudud bukan sedemikian, ini hanya gambar propaganda untuk memburuk-burukkan Islam, kita amat kecewa
dengan tindakan pihak yang tidak bertanggungjawab ini, katanya.

Walaupun terdapat perbezaan dalam Pakatan Rakyat mengenai Hudud, namun DAP yang tidak bersetuju dengan hukum ini tidak menentangnya dengan sikap ekstimis, kata Khalid.

"Namun dipihak lain pula (pihak musuh) cuba menggambarkan kononnya inilah (sambil menunjukkan gambar risalah) sebagai Hudud Nik Aziz (Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat)," katanya.

Beliau mahu pihak berkuasa polis segera menyiasat dan mengambil tindakan kepada pihak yang terbabit dengan pembikinan serta pengedaran risalah berbentuk anti agama ini.

Mengulas isu yang sama, Siti Zailah yang juga Ketua Muslimat PAS Pusat berkata, apa yang dipaparkan dalam risalah itu 'sangat berniat jahat' memburukkan Islam.

Bagi Zailah, jika ia dilakukan oleh orang yang beragama Islam, ia sebenarnya suatu perbuatan terkutuk kerana memburuk-burukkan agama dan hukum hakam agama.

"Saya menyeru agar tindakan tegas diambil segera ke atas pihak terbabit," katanya lagi.

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


TAN SRI KHALID PENTADBIR YANG BAGUS, MUNGKIN LEMAH SEBAGAI ORANG POLITIK?

Posted: 10 Oct 2011 03:41 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

ISU pertukaran MB Selangor yang hangat diperkatakan kini sudah jelas di mana Ketua Umum PKR, DS Anwar Ibrahim secara tegas menyebut bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim telah diberi mandat penuh oleh parti untuk meneruskan amanahnya sebagai MB Selangor. Baca di sini, dan saya telah ulas isu tersebut sebelum itu di sini.

Saya menyokong penuh kenyataan DS Anwar bahawa dibenarkan ada pendapat, teguran mahu pun kritikan terhadap sesiapa sahaja pimpinan parti hatta terhadap Ketua Umum mahu pun Presiden parti sendiri. Namun, perlu diingat kita mempunyai akhlak dan disiplin untuk menegur seseorang pemimpin dan apa yang penting keputusan parti mestilah dihormati.

Seperti yang saya sebut di dalam artikel saya sebelum ini berkaitan isu tersebut, kita perlu tolak pemimpin yang korup, malas bekerja, mempunyai moral yang rendah dan melakukan penyelewengan. Jangan jadikan suatu hujah atau asas untuk menolak seseorang pemimpin semata-mata tidak sehaluan dengan pandangan kita atau pun mempunyai sedikit kelemahan di dalam pentadbiran. Apakah kelemahan pemimpin itu lebih banyak dari kekuatan dan ketelusannya memimpin?

Kebijaksanaan DS Anwar dan Presiden Parti, DS Wan Azizah menangani isu ini sudah tentu melegakan kita. Bukan sekali ini Tan Sri Khalid diminta untuk meninggalkan kerusi MB Selangor, malahan semenjak beberapa tahun dahulu lagi. Malangnya, hujah mereka yang mahukan beliau meletakkan jawatan atau disingkir dari menjadi MB Selangor tidak kukuh dan amat remeh sekali.

Secara peribadi, saya sendiri lebih senang sekiranya YB Azmin dilantik sebagai MB Selangor kerana beliau lebih lama dan teruji dari segi politik daripada Tan Sri Khalid Ibrahim. Namun, apakah YB Azmin teruji sebagai pentadbir? Dan paling penting, apakah Negeri Selangor sekarang kurang baik dari Negeri Selangor sewaktu berada di bawah Umno/Bn? Jika kita gagal buktikan kelemahan pentadbiran Negeri Selangor di bawah Tan Sri Khalid, mengapa perlu tokoh lain mahu diangkat?

Saya setuju bahawa Tan Sri Khalid memang tegas orangnya. Beliau ikhlas untuk membangunkan Negeri selangor dan bercita-cita besar untuk merakyatkan Negeri Selangor. Kadangkala ketegasan beliau sehingga beliau lupa bahawa beliau adalah orang politik yang diangkat ke situ melalui kuasa politik. Mungkin itulah kelemahan Tan Sri Khalid kerana beliau tidak matang di dalam politik. Namun begitu, alasan itu tidak cukup untuk dijadikan asas atau hujah untuk menurunkan beliau. Tidak matang berpolitik bukan suatu kesalahan besar sebagai pentadbir negeri, ianya boleh diatasi melalui pengalaman beliau nanti.

Cuma, Tan Sri Khalid harus ingat tiada gunanya kita memerintah sesebuah negeri yang maju tetapi parti kita mundur. Justeru itu, beliau harus selalu diingatkan bahawa beliau mempunyai tanggungjawab besar bukan sahaja untuk memajukan negeri tetapi juga membantu parti beliau dan parti-parti di dalam Pakatan Rakyat yang selama ini telah bekerja kuat untuk mendapatkan Negeri Selangor itu./wfauzdin.blogspot.com

bila sauh dibongkar...

bila sauh dibongkar...


“Aku Terkejut..! Ada Menteri Datang Open House Zahida Rafik.., Datang Tak Bawa Isteri…”

Posted: 10 Oct 2011 09:01 AM PDT




Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Skandal Seks Seorang Menteri Kabinet Dengan Wanita Cambodia Akan Meletop Tak Lama Lagi…. PRU Ke 13 Semakin Hampir..!

Posted: 10 Oct 2011 09:00 AM PDT



Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

MESTI Baca! Eskay Physiotherapist Dallas Cowboys Di Bawa Pulang Ke Malaysia Apabila Anwar Jatuh Dari Kuda…! Eskay Dikenali Sebagai Dato’ Kambing

Posted: 10 Oct 2011 08:44 AM PDT

Dato' Eskay Shazryl Abdullah. Bekas physiotherapist bagi pasukan Olimpik Gimnastik Amerika Syarikat dan kelab American Football ternama, Dallas Cowboys.

MESTI Baca! Eskay Physiotherapist Dallas Cowboys Di Bawa Pulang Ke Malaysia Apabila Anwar Jatuh Dari Kuda…! Eskay Dikenali Sebagai Dato’ Kambing

Posted: 10 Oct 2011 08:44 AM PDT

Dato' Eskay Shazryl Abdullah. Bekas physiotherapist bagi pasukan Olimpik Gimnastik Amerika Syarikat dan kelab American Football ternama, Dallas Cowboys.

http://warkah-melayu.blogspot.com/

Posted: 10 Oct 2011 08:34 AM PDT

http://warkah-melayu.blogspot.com/

http://warkah-melayu.blogspot.com/

Posted: 10 Oct 2011 08:29 AM PDT

Alhamdulillah Afifah Binti Azmin Anwar Sudah Bertudung....! Besar Pahala Papa Gomo

Posted: 10 Oct 2011 08:00 AM PDT


Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Pejabat PM Kena Baca Nie..!! Datuk Seri Farid Ridzuan Buat Hal...

Posted: 10 Oct 2011 08:00 AM PDT


Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Korek Korek..., TERJUMPA Musang Berbulu Ayam Dalam Pejabat Datuk Sri Najib...!!

Posted: 10 Oct 2011 07:48 AM PDT



Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Siapa AMK PKR Memiliki Hobi Simpan Gambar SPA Girl…??

Posted: 10 Oct 2011 06:47 AM PDT


Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Papa GOMO Kekal Hebat..! Blogger Dr Novandri Buat Kejutan...

Posted: 10 Oct 2011 06:47 AM PDT

Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Pegawai Khas Memandu Dalam Keadaan Mabuk..?

Posted: 10 Oct 2011 06:46 AM PDT

Namewee Berjaya MEMPERDAYAKAN Datuk Sri Najib..??

Posted: 10 Oct 2011 06:45 AM PDT

Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

Oh Namewee..! Zaman Moden Masih Ada Perempuan Melayu Berkemban...? Its OK, Datuk Sri Najib Kata Namewee Seorang Yang Kreatif...

Posted: 10 Oct 2011 06:44 AM PDT

Fat 2.0 Rice in the film direction impudent boy named Namewee there is a scene showing scenes of this modern Malay women still berkemban ..., is this an insult ..?

Let ..., let ...! PM Datuk Sri Najib said Namewee a creative, but according to Najib, what is important is ill-mannered boy 1Malaysia Concept Namewee support ....

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Abdul Khalid Terus Teraju Selangor: Anwar

Posted: 10 Oct 2011 07:23 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 OKT : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi sokongan penuh kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor dan tiada cadangan daripada pihak parti untuk menggantikan tempat Khalid.

Anwar berkata demikian kepada wartawan di lobi Parlimen apabila diaju pertanyaan mengenai kedudukan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.

"Ini dibangkitkan soal yang dilaporkan kononnya ada usaha untuk minta diganti Tan Sri Khalid ini. Ini cerita tahun pertama tentang cara pengurusan Tan Sri Khalid yang agak tegas dan sebagainya,"katanya.

Anwar tidak menolak menerima beberapa pandangan dikemukakan tetapi ia diselesaikan secara demokratik.

"Ahli-ahli boleh bantah, boleh minta cadangan, boleh minta ganti, baik ketua umum, presiden, menteri besar.

"Tetapi perkara ini telah diselesaikan dengan baik dan sekarang ni kita beri mandat penuh kepada Tan Sri Khalid sebagai Menteri Besar,"katanya.

Sebuah portal berita hari ini mendakwa PKR Selangor mahu Khalid diganti sebagai Menteri Besar setelah mendapat protes daripada sejumlah Adun PKR negeri itu.

Anwar :Gaji MP Tidak Wajar Dinaikkan

Posted: 10 Oct 2011 07:20 AM PDT





KUALA LUMPUR 10 OKT: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berpendapat kini bukan masa yang sesuai untuk menerima cadangan kenaikan gaji ahli-ahli parlimen.

Ini kerana menurut beliau, berdasarkan pertumbuhan ekonomi negara yang lembab termasuk saranan gaji minima yang tidak dipersetujui kerajaan, maka tidak munasabah untuk Pakatan pembangkang mempertimbangkan perkara tersebut walaupun mendapat keluhan daripada ahli-ahli parlimen yang lain.

Namun katanya reaksi sepontan itu akan berubah sekiranya cadangan kenaikan elaun dikhususkan dalam pemberian faedah untuk kegunaan pejabat ahli parlimen dan pekerja.

"Apa yang dicadangkan (kepada parlimen) adalah pakej yang memberi faedah langsung kepada ahli parlimen yang jauh lebih tinggi dan saya rasa ini tidak boleh diterima.

"Saya tidak kata (kenaikan elaun) ahli parlimen tidak boleh dipertimbangkan tapi bukan masa ini sebab anda lihat orang diluar sana yang terbeban dengan harga barang dan keadaan hidup mereka serta kebanyakkan mereka kakitangan awam," kata beliau ketika ditemui media di lobi parlimen.

Di sebelah pagi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz pada sidang media berkata Putrajaya menarik balik rancangan untuk menaikkan saraan ahli-ahli Parlimen ekoran bantahan dilahirkan oleh wakil rakyat pembangkang.

Katanya beliau memutuskan untuk menarik balik peruntukan RM30 juta dalam Belanjawan 2012 selepas membaca pelbagai laporan bahawa ada wakil rakyat membantah cadangan menaikkan saraan mereka.

Sehubungan dengan itu Anwar menjelaskan sekiranya kerajaan tampil mengemukakan kertas cadangan baru yang boleh memberi faedah kepada keperluan aspek pentadbiran ahli parlimen, maka pembangkang bersedia untuk berbincang.


Peruntukan Ad Hoc tanpa dasar adil cacatkan Belanjawan Najib-BN 2012 (II)

Posted: 10 Oct 2011 07:15 AM PDT

MAKSUD TERSIRAT KONSEP KEBAJIKAN NAJIB: "YOU HELP ME, I HELP YOU!"

Sesungguhnya, perangkaan Belanjawan Najib-BN membawa kepada suatu konsep penting apabila kita membicarakan penggubalan dan pelaksanaan dasar yang adil – konsep kebajikan.

Belanjawan Najib-BN 2012 boleh dikatakan sebagai belanjawan satu kali (one-off), berdasarkan 'goodies' kepada pelbagai lapisan masyarakat, daripada sekolah swasta, sekolah awam, pelbagai jenis sekolah rendah, keluarga yang mempunyai anak, wanita, sehingga pesara dan kakitangan awam. Najib berkata ini adalah konsep negara kebajikan. Nampaknya, beliau tidak tahu maksud sebenar negara kebajikan. Ia juga boleh dikatakan sebagai hiprokasi konsep negara kebajikan yang cuba dimanipulasikan oleh Kerajaan Najib-UMNO apabila berdepan konsep negara berkebajikan PAS.

Hakikatnya ialah, Malaysia masih jauh daripada memperlihatkan sebuah negara kebajikan/berkebajikan tetapi lebih mirip negara di bawah pemerintahan yang short-sighted dan hanya mementingkan kepentingan diri. Apakah dengan pembinaan prasarana, pemberian subsidi tertentu dan penyediaan projek oleh kerajaan, Najib cuba mengangkat Malaysia sebagai sebuah negara berkebajikan? Jika dilihat dari kaca mata PAS, pemahaman seumpama menzahirkan kecetekkan minda Kerajaan Najib-UMNO. Sedangkan maksud tersirat masih adalah konsep "you help me, i help you", yang dipopularkan oleh Najib semasa Pilihan Raya Kecil Sibu, Sarawak.

Apa itu negara berkebajikan? Negara Berkebajikan<1> didefinisikan sebagai; "Sebuah Negara yang mengutamakan kebajikan dan keselesaan rakyat sebagai agenda utama pembangunan negara". Negara Berkebajikan mementingkan pembangunan, tetapi matlamatnya ialah kesejahteraan rakyat terbanyak.

Konsep negara berkebajikan menjangkaui pemahaman biasa terhadap konsep kebajikan yang sekadar melihat kerajaan mempunyai tanggungjawab untuk memberi bantuan material kepada rakyatnya tanpa mempersoalkan ketidakadilan dan ketidaksaksamaan dari segi dasar serta aspek kerohaniannya.

Negara Berkebajikan <2> dikatakan sebagai lebih berteraskan sistem pemerintahan kerajaan Islam sewaktu zaman pemerintahan Nabi Yusuf sehingga ke pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul Aziz. Negara Bekerbajikan bermakna kerajaan mambantu rakyat mencapai pembangunan insaniah yang sekata supaya semua golongan rakyat boleh mencapai pembangunan mengikut keperluan masing-masing.

Negara berkebajikan mengambil peranan kerajaan adalah "guardian" atau Penjaga (ibu-bapa) kepada rakyat dan juga penting dalam melindungi dan memajukan ekonomi dan kesejahteraan sosial rakyat."<3> Ia adalah berdasarkan prinsip-prinsip kesamarataan peluang, pengagihan kekayaan yang saksama,dan tanggungjawab awam bagi orang-orang yang tidak dapat memanfaatkan peruntukan minimum untuk kehidupan yang baik. istilah umum boleh meliputi pelbagai bentuk organisasi ekonomi dan sosial.

Dalam konsep Negara Kebajikan yang dirangsangkan oleh PAS, adalah melalui sprite agama Islam, merangsangkan moral dan nilai keinsanan kepada masyarakat, dan juga kekayaan negara dikembalikan kepada rakyat dan bukan dikaut untuk memperkayakan pemimpin, ahli keluarga dan kroni mereka.<4>

PERBEZAAN BELANJAWAN PAKATAN RAKYAT 2012 DENGAN BAJET NAJIB 2012

Pebezaan signifikan antara Belanjawan Alternatif Pakatan Rakyat 2012 dan Belanjawan Kerajaan Najib-BN 2012 ialah perbezaan dari segi pendekatan yakni titik permulaan merangka belanjawan masing-masing.

Titik permulaan bagi Pakatan Rakyat ialah reformasi dan pembaharuan pada peringkat dasar dan undang-undang sejajar dengan tuntutan zaman kini dan hukum negara, manakala titik permulaan bagi Barisan Nasional (BN) ialah peruntukan ad hoc tanpa perubahan dasar.

Political Reform Secara Dasar Pakatan Rakyat dan Pengumuman Najib


Perdana Menteri Najib Razak ketika menyampaikan perutusan khas sempena Hari Malaysia pada 15 Sept 2011 hanya mengumumkan pemansuhan permohonan permit penerbitan setiap tahun tetapi dikekalkan permohonan permit penerbitan dan kuasa mutlak Menteri menggantung atau memberhentikan permit sesebuah penerbitan. Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Alternatif Pakatan 2012 menyatakan secara jelas pendirian untuk membubarkan sama sekali keperluan memohon lesen penerbitan dan digantikan dengan pendaftaran secara administratif.

Begitu juga, Kerajaan BN telah mendominasi penubuhan Majlis Media dan cuba mengetepikan portal berita atas talian seperti Malaysiakini daripada penyertaan mereka dalam Majlis Media lantas berdepan dengan bantahan wartawan. Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Alternatif Pakatan 2012 juga menyatakan secara jelas pendirian untuk membiarkan dunia kewartawanan yang mengendalikan penubuhan Majlis Media tanpa didominasi dengan kuasa Kerajaan Persekutuan.

Maka bermulalah perbezaan secara dasar antara pentadbiran dan mentaliti Kerajaan BN berbanding dengan pimpinan ke depan dan harapan baharu yang dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Perbezaan seumpaman terserlah dalam pelbagai aspek hukum negara khususnya yang berkait rapat dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang darurat. Najib yang terdesak untuk membuat pengumuman pemansuhan ISA terus menyatakan pendirian jelas Kerajaan BN bahawa dua akta baharu akan digubal berlandaskan semangat Artikel 14 Perlembagaan Persekutuan. Pakatan Rakyat secara jelas menyatakan bahawa pembaharuan institusi yang dibawa oleh Kerajaan Pakatan Rakyat kelak tidak akan meneruskan aspek perundangan yang bercanggah dengan hukum negara (rule of law) seperti tahanan tanpa bicara sama ada 60 hari atau 30 hari. Sejarah Malaysia menunjukkan secara jelas peruntukan seumpama sering disalah guna oleh sesetengah pemimpin negara atas bubi cara dan ketamakan kuasa individu (rule by law).

Pelaksanaan Dasar Kebajikan Sistemik Jangka Panjang Berbanding Preskripsi Penawar Sakit Jangka Pendek


Belanjawan 2012 Barisan Nasional (BN) dibintangi pemberian insentif berbentuk 'handout' seperti pemberian wang tunai, baucar, diskaun dan sebagainya, serta penyuntikan wang ke dalam macam-macam dana atau program yang canggih namanya. Contoh-contoh 'handout' yang dikatakan bersifat kebajikan dalam belanjawan BN 2012 termasuk pemberian RM500 kepada isirumah berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah secara 'one-off', bantuan kepada kanak-kanak miskin sebanyak RM100 sebulan dalam program KAR1SMA, dan diskaun 50% tambang LRT dan monorel bagi warga emas.

Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat pula dicirikan oleh pelaksanaan dan hala tuju dasar yang mengutamakan keperluan (needs). Sebagai contoh, pelaksanaan dasar gaji minima RM1,100 merentas semua sektor adalah antara inisiatif yang paling menonjol dalam Belanjawan Pakatan Rakyat. Pemindaan Akta Persaingan dan penghapusan subsidi korporat juga merupakan tindakan-tindakan di peringkat dasar yang bertujuan menurunkan harga barangan dan perkhidmatan asas.

Selain itu, pemberian RM1,000 secara 'one-off' kepada suri rumah yang layak, bayaran tambahan kepada isi rumah miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah sekurang-kurangnya RM550, dan bayaran bonus warga emas sebanyak RM1,000 setahun kepada warga emas berpendapatan rendah merupakan beberapa langkah 'handout' yang dicadang.

Pemberian wang tunai dan pinjaman wang sering dilihat sebagai penawar sakit jangka pendek yang tidak dapat menjamin kesejahteraan masa depan rakyat jikalau dasar dan undang-undang yang sedia ada tidak dapat membela nasib golongan pekerja dan golongan yang memerlukan.

Inisiatif-inisiatif kebajikan yang terdapat di dalam Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat lebih menekankan penghasilan kesan jangka panjang dan penciptaan suasana kebajikan yang berkekalan berlandaskan kesinambungan dasar yang dicadangkan dalam Agenda Ekonomi Malaysia dan Buku Jingga manakala tawaran-tawaran yang diberi dalam Belanjawan 2012 BN adalah umpama preskripsi penawar sakit yang memberi kelegaan jangka pendek.

Isi rumah Berpendapatan Rendah

Pakatan Rakyat Barisan Nasional
  • Gaji minima sebanyak RM1,100 dikuatkuasa serta merta.
  • Elaun penjagaan anak sebanyak RM1,000 setahun kepada ibu-ibu yang layak.
  • Pemberian RM1,000 secara one-off kepada suri rumah yang layak.
  • Bayaran tambahan (top up payment) kepada isi rumah di dalam kategori miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah sekurang-kurangnya RM550.
  • Bayaran kepada penerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat akan diselaraskan kepada RM550 sebulan, dari kadar sedia ada sebanyak RM300 sebulan.
  • Pemberian RM500 kepada isirumah berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah secara one-off.
  • Bantuan kepada warga emas miskin sebanyak RM300 sebulan bagi 2012.
  • Bantuan kepada kanak-kanak miskin sebanyak RM100 sebulan bagi 2012.

Warga Emas

Pakatan Rakyat
Barisan Nasional
  • Bayaran bonus warga emas sebanyak RM1,000 setahun kepada warga emas yang layak.
  • Warga emas dikecualikan caj pendaftaran pesakit luar di semua hospital dan klinik kerajaan mulai 2012.
  • Warga emas diberi diskaun 50% tambang LRT dan monorel.

Penjawat Awam

Pakatan Rakyat
Barisan Nasional
  • Kenaikkan gaji ekoran dasar gaji minima
  • Inisiatif Kecemerlangan Perkhidmatan Awam (CSEI) yang bertujuan menambah baik kepuasan kerja dan melaksanakan skim saraan, ganjaran dan kenaikan pangkat bagi pekerja yang cemerlang.
  • Tambahan bonus setengah bulan gaji diberi pada Disember 2011 dengan bayaran minimum RM500 dan bayaran bantuan RM500 kepada pesara.
  • Kenaikan Gaji Tahunan penjawat awam akan ditingkatkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred.
  • 600,000 pesara kerajaan akan dapat kenaikan pencen pesara sebanyak 2% setahun.
  • Umur persaraan wajib sektor awam dilanjutkan kepada 60 tahun daripada 58 tahun.

Subsidi Barangan Asas

Pakatan Rakyat Barisan Nasional
  • Peruntukan subsidi bagi barangan aras sebanyak RM22 bilion.
  • Peruntukan subsidi bagi barangan aras sebanyak RM33.2 bilion.

Lain-Lain

Pakatan Rakyat

Barisan Nasional
  • Subsidi pertanian yang disalurkan terus kepada pengusaha kecil.
  • Elaun kepada orang kurang upaya (OKU) dari RM150 hingga RM300 sebulan bagi 2012.

Transformasi Projek Mega: Projek Mega Berwajah Boros

Walaupun Kerajaan BN dalam pengumuman Belanjawan 2012 cuba mengelakkan diri daripada tuduhan bahawa ia sering mengutamakan projek mega, anggapan bahawa Belanjawan 2012 BN adalah bebas daripada projek mega adalah salah sama sekali. Dua perkembangan dapat dikesan dalam Belanjawan 2012 BN, iaitu:

i. Menurut Laporan Ekonomi 2011/2012 Kementerian Kewangan Malaysia, Permodalan Nasional Berhad (PNB) sedang menyiapkan reka bentuk projek Warisan Merdeka. Projek bernilai RM5 bilion ini akan bermula tahun depan meskipun terdapat bantahan kuat.

ii. Projek KLIFD bernilai RM26 bilion, projek pembangunan lima wilayah koridor bernilai hampir RM1 bilion (RM978 juta), dan projek Rolling Plan Kedua Rancangan Malaysia Ke-10 bernilai RM98.4 bilion. Projek-projek yang terlibat termasuk, pembinaan lebuh raya persisiran pantai Johor Bahru-Nusa Jaya, projek pelancongan warisan Taiping, projek landasan kereta api berkembar Gemas – Johor Bahru, projek Lebuhraya Pantai Timur Jabor – Kuala Terengganu, Lebuh Raya Pantai Barat Banting - Taiping, Lebuhraya Segamat - Tangkak, Lebuhraya Central Spine, pembinaan jalan Kota Marudu – Ranau, dan pembangunan semula Pangkalan Udara Sungai Besi.

iii. Projek mega telah "ditransformasikan" daripada projek infrastruktur di kawasan bandar yang amat menarik perhatian kepada projek infrastruktur di kawasan luar bandar yang tidak begitu menonjol. Antaranya, satu Pakej Rangsangan Khas RM6 bilion yang dibiayai melalui Privat Financing Initiative (PFI) diwujud bagi pembaikan dan penyelenggaraan sekolah, menaik taraf hospital, rancangan tebatan banjir, menaik taraf infrastruktur khas luar bandar, dan pembinaan perumahan rakyat. Peruntukan RM5 bilion juga disediakan bagi pembangunan infrastruktur asas luar bandar. Satu Program Lonjakan Mega Luar Bandar juga akan dilaksanakan dengan peruntukan RM110 juta.

Selain itu, pembangunan semula Pulau Langkawi yang melibatkan peruntukan RM 420 juta ringgit juga boleh dikatakan sebagai projek mega.

Projek Mega yang Diteruskan Projek Mega Baru Berwajah Boros
  • Warisan Merdeka
  • Pusat Kewangan Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFD)
  • Pembangunan lima wilayah koridor
  • Projek infrastruktur dalam Rancangan Malaysia Ke-10
  • Pembangunan infrastruktur luar bandar
  • Pakej Rangsangan Khas bagi menaik taraf infrastruktur khas luar bandar
  • Program Lonjakan Mega Luar Bandar

Yang Miskin Diberi Gula-Gula, Yang Maha Kaya Diberi Mesin Gula-Gula

Seperti mana yang disebut sebelum ini, Belanjawan 2012 BN adalah penuh dengan pemberian 'handout', terutamanya kepada golongan berpendapatan rendah, tetapi seperti apa yang telah dibangkitkan, inisiatif sebegini hanya memberi kesan jangka pendek. Selain penawar sakit, satu lagi analogi bagi inisiatif sebegini adalah gula-gula yang berperisa manis dan menyenorokkan tetapi dihabiskan dengan cepat.

Pemberian gula-gula memang akan dialu-alukan, tetapi persoalannya, bukan haruskah mereka menerima lebih banyak daripada setakat gula-gula sahaja, sedangkan syarikat-syarikat besar dan pelabur-pelabur yang kaya modal diberi mesin gula-gula?

Para pelabur diberi insentif dari segi pengecualian cukai dan duti setem selama sekurang-kurangnya beberapa tahun. Sebagai contoh, pemaju hartanah di KLIFD akan menikmati pengecualian cukai pendapatan sebanyak 70 peratus selama lima tahun, pengusaha francais akan menikmati potongan cukai ke atas fi francais, dan pengusaha hotel baru empat dan lima bintang (hotel mewah) akan diberi pengecualian cukai pendapatan sebanyak 70 peratus serta elaun cukai pelaburan sebanyak 60 peratus bagi tempoh lima tahun.

Selain itu, syarikat-syarikat besar seperti pengeluar tenaga bebas (IPP) diberi subsidi bernilai berjuta-juta sehingga berbilion-bilion ringgit <5>.

Perbezaan antara insentif yang diberi kepada golongan berpendapatan rendah dan insentif yang diberi kepada golongan pelabur dan pengusaha adalah, insentif bagi pelabur dan pengusaha adalah lebih sistemik kerana ia melibatkan sistem cukai yang memang akan wujud selalu.

Syarikat-syarikat besar, para pelabur dan pengusaha kaya modal ini umpamanya diberi mesin gula-gula yang membolehkan mereka menghasilkan gula-gula sendiri berkali-kali, manakala golongan miskin diberi beberapa biji gula-gula untuk sekali sahaja. Golongan yang kaya modal diperkasakan tetapi golongan miskin hanya setakat ditenangkan. Justeru, Belanjawan 2012 BN kayakan lagi orang yang kaya raya dan sebenarnya melemahkan orang yang miskin. (Bahagian kedua, tamat)

1. http://presiden.pas.org.my/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=37:negara-berkebajikan--tawaran-pas-kepada-rakyat-malaysia-&catid=14:kenyataan-rasmi&Itemid=56

2. http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/negara-berkebajikan-different-from-welfare-state-says-hadi/

3. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/639266/welfare-state

4. http://www.malaysiakini.com/news/166316

5. http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/ipp-subsidies-under-review/

Baca: Bahagian pertama

*Tulisan ini ditulis khas untuk MerdekaReview atas permintaan.

**Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) merupakan sebuah pusat kajian yang baru dan kritikal. KPRU ditubuhkan pada era pasca 8 Mac dengan tujuan membawa idea perubahan kepada warga Malaysia melalui kajian dan sesi dialog.

KPRU memberikan fokus kepada kajian terhadap bidang ekonomi politik dan sektor strategik yang dapat membawa impak jangka masa panjang kepada masyarakat. Dengan penerapan idea baru dan interaksi dengan pelbagai pihak berkepentingan, kajian KPRU diyakini akan membawa pemikiran dan wacana segar untuk menghadapi cabaran negara dalam dekad yang akan datang.

Peruntukan Ad Hoc tanpa dasar adil cacatkan Belanjawan Najib-BN 2012 (I)

Posted: 10 Oct 2011 07:14 AM PDT

DEFISIT BERLARUTAN SELAMA 15 TAHUN

Peruntukan Belanjawan Najib 2012 sebanyak RM232.8 bilion memperlihatkan peningkatan sebanyak 9% berbanding dengan peruntukan pada tahun 2011. Daripada jumlah tersebut, 78% atau RM181.6 bilion diperuntukkan untuk perbelanjaan mengurus dan 22% atau RM51.2 bilion diperuntukkan untuk perbelanjaan pembangunan.

Sementara itu, kutipan hasil Kerajaan Persekutuan bagi tahun 2012 dianggarkan meningkat 1.9% kepada RM186.9 bilion dan defisit Kerajaan Persekutuan dijangka berkurangan kepada 4.7% daripada KDNK atau RM45.9 bilion. Hal ini juga bermaksud, tahun 2012 merupakan tahun ke-15 Kerajaan Persekutuan mengalami defisit secara berterusan semenjak tahun 1998.

Sumber: Laporan Ekonomi Kementerian Kewangan dan Laporan Bank Negara Malaysia

Jelas, tumpuan Belanjawan Najib 2012 ialah PRU Ke-13, bukan masalah ekonomi khususnya bagaimana negara berdepan dengan ekonomi dunia yang tidak menentu dan risiko defisit 15 tahun berturut-turut. Pakej Rangsangan Khas dengan jumlah projek bernilai RM6 bilion bukan sahaja tidak dibekalkan butiran, malah impaknya untuk merangsangkan ekonomi negara juga tidak meyakinkan.

Ekonomi dunia memberi impak langsung ke atas ekonomi Malaysia. Dalam keadaan pertumbuhan ekonomi dunia lemah dan disemak semula kepada 4 peratus pada tahun 2012, unjuran pertumbuhan ekonomi negara sekitar 5 hingga 6% bukan sahaja terlalu optimistik dan tidak meyakinkan, malah tidak bertanggungjawab. Pertimbangan PRU Ke-13 dan sifat short-sighted Belanjawan 2012 dilihat hanya mampu menjana pertumbuhan kurang daripada 4% pada tahun 2012.

Sesungguhnya, ramai penganalisa ekonomi berpendapat angka Kerajaan Persekutuan berhubung KDNK dan defisit adalah terlalu optimistik dan tidak meyakinkan.

Apabila diimbas kembali rekod displin fiskal khususnya bagi tiga tahun yang lepas Kerajaan Najib cenderung membentangkan sebuah Belanjawan Tahunan dengan kadar defisit yang lebih rendah, kemudian mengemukakan belanjawan tambahan pada masa depan yang bakal menyaksikan peningkatan perbelanjaan.

Jadual-jadual di bawah membuktikan kecenderungan yang dimaksudkan:


Kekurangan Dana dan Isu Pembiayaan

Menurut Malaysian Rating Corp Bhd (MARC), Kerajaan BN dijangka mengumpul sebanyak RM88 bilion (berbanding RM58 bilion tahun lalu) melalui Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) bagi tujuan membiayai defisit belanjawan dan bon yang matang <1>.

MARC menjangkakan defisit belanjawan tahun 2011 berada pada paras RM45.5 bilion manakala MGS/GII yang matang pada tahun ini adalah bernilai RM45 bilion. Ini bermakna kerajaan mempunyai keperluan pembiayaan berjumlah RM90.5 bilion.

Terbitan MGS telah mencecah RM66.5 bilion ataupun 74% daripada sasaran terbitan bagi tahun 2011. Menurut HSBC Global Research, dana asing berjumlah RM62 bilion telah dilabur di dalam pasaran MGS pada enam bulan pertama tahun 2011.<2>

Kini dengan pengumuman defisit sebanyak RM43.021 bilion bagi tahun 2012, isu pembiayaan sebenar yang bakal dihadapi Kerajaan Persekutuan menjadi persoalan penting. Sejauh mana perangkaan sebuah Belanjawan Negara yang tidak berhemat bakal meninggalkan tanggungan berat kepada generasi muda pada masa depan?

GOLONGAN BERPENDAPATAN MENENGAH JUGA BERDEPAN DENGAN BEBAN HIDUP YANG BERAT

Golongan berpendapatan menengah yang bukan pelabur atau peniaga besar tidak layak mendapat "handout" RM500 kerana jumlah pendapatan isi rumah melebihi RM3,000 dan fakta bahawa biasanya lebih daripada seorang ahli keluarga perlu bekerja. Namun mereka juga berdepan dengan beban hidup yang berat.

Golongan berpendapatan menengah yang juga merupakan pembayar cukai tidak mendapat sebarang bantuan bermakna untuk meringankan beban hidup. Kadar caruman KWSP sebanyak 11% tidak diturunkan daripada 11% kepada 8%. Kadar cukai pendapatan individu juga tidak diturunkan. (sila lihat jadual di bawah) <3> Ekoran itu, golongan ketua isi rumah berpendapatan menengah berdepan dengan tekanan inflasi dan kos sara hidup yang semakin meningkat sedangkan pendapatan boleh guna tidak bertambah.

MASALAH PERUNTUKAN AD HOC TANPA DASAR ADIL

Dasar Transformasi Nasional (DTN) lebih merupakan kumpulan siri projek yang memperlihatkan peruntukan secara rampang dan ad hoc melalui Belanjawan Najib meskipun DTN mula berlangsung pada tahun 2011 sehinggalah 2020. Sesungguhnya, perancangan dasar negara bukan sahaja memerlukan pemahaman masalah, desakan dan tuntutan rakyat tetapi juga pendekatan dan penyelesaian masalah secara dasar.

Dalam peruntukan RM1 bilion melalui Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah khusus bagi keperluan mendesak untuk membaik-pulih bangunan sekolah, penyelenggaraan, pembelian peralatan dan pembinaan blok tambahan, meskipun demi tujuan meraih undi untuk PRU Ke-13, Najib terpaksa memberikan peruntukan kepada semua jenis sekolah tanpa mengira jenis aliran, tetapi peruntukan secara mendatar (egalitarian) tanpa mengira nisbah peruntukan terhadap bilangan sekolah bakal menimbulkan lebih banyak masalah daripada menyelesaikannya.

Pengiraan peruntukan RM1 bilion tersebut berdasarkan nisbah apabila dibandingkan dengan peruntukan Belanjawan Najib tanpa mengira nisbah memberikan scenario keadilan social yang berbeza dan memperlihatkan perbezaan antara peruntukan secara dasar dengan peruntukan secara ad hoc.

STATISTIK KPRU: PURATA PERUNTUKAN KEPADA SEKOLAH RENDAH TANPA MENGIRA NISBAH BILANGAN SEKOLAH (SECARA AD HOC)

STATISTIK KPRU: PURATA PERUNTUKAN KEPADA SEKOLAH RENDAH BERDASARKAN NISBAH BILANGAN SEKOLAH (SECARA DASAR)

Pengagihan semula pendapatan negara apabila dilakukan secara dasar dapat menjamin pembangunan masyarakat secara menyeluruh. Contoh pengiraan di atas menunjukkan bahawa, sekolah kebangsaan sewajarnya diberikan peruntukan sebanyak RM758.54 juta dan bukannya RM500 juta. Peruntukan ad hoc dan dasar tidak adil BN selama ini telah mengakibatkan peruntukan yang cacat dilaksanakan demi meraih undi menjelang PRU Ke-13.

Menyentuh pendidikan manusiawi, tidak cukup sekadar memansuhkan bayaran bayaran RM24.50 bagi sekolah rendah dan RM33.50 bagi sekolah menengah. Isu yang lebih penting ialah bagaimana beban bag murid sekolah yang berat dapat diberikan perhatian khusus dan isu penerbitan buku teks membabitkan kemelut antara Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Dawama Sdn. Bhd. Harus diberikan penjelasan secara menyeluruh oleh kementerian dan agensi berkaitan kerana kemelut ini melibatkan persoalan dasar.

SUBSIDI KORPORAT KEKAL

Subsidi korporat kekal. Kerajaan Persekutuan nampaknya tidak berniat hendak menstruktur semula dasar subsidi supaya subsidi korporat dijuruskan ke arah pengukuhan jaringan keselamatan social berlandaskan ekonomi manusiawi dan bukannya ke arah pengukuhan politik naungan berlandaskan ekonomi kronisme.

Berdasarkan laporan The Edge Financial Daily bertarikh 25 April 2011, keuntungan bersih Tenaga Nasional Berhad (TNB) susut 37% (RM630.3 million) pada 2QFY011, berbanding tahun lepas sebanyak RM1 bilion.

Selepas pengumuman peningkatan kos tenaga, terdapat pendedahan bahawa Petronas terpaksa menanggung subsidi gas sehingga mencecah RM131 bilion akibat daripada perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) antara Tenaga Nasional Berhad dan IPP, dipaksa menjual gas dengan harga yang lebih rendah kepada IPP tetapi Kerajaan BN sebelum ini telah memotongkan subsidi kepada rakyat dalam barangan keperluan.

1.http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/3/23/business/8324459&sec=business#13165856481881&if_height=619

2.http://www.thesundaily.my/news/131225

3. http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/10/7/business/9647201&sec=business

4. http://emisportal.moe.gov.my/emis/emis2/emisportal2/doc/fckeditor/File/BukuPerangkaan10/BAB_2.pdf

5. Laman Web Kementerian Pelajaran, < Perangkaan Pendidikan Malaysia 2010 > membekalkan statistic pelbagai jenis sekolah rendah tetapi tidak merangkumi Sekolah Mubaligh dan Maktab Rendah Sains MARA. KPRU Andaikan Pendidikan Khas merangkumi kedua-dua Sekolah Mubaligh dan Maktab Rendah Sains MARA sekadar untuk tujuan pengiraan. Seperkara lagi ialah Sekolah Independen Cina telah diabaikan dalam peruntukan Kerajaan BN.

Baca: Bahagian kedua

*Tulisan ini ditulis khas untuk MerdekaReview atas permintaan.

**Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) merupakan sebuah pusat kajian yang baru dan kritikal. KPRU ditubuhkan pada era pasca 8 Mac dengan tujuan membawa idea perubahan kepada warga Malaysia melalui kajian dan sesi dialog.

KPRU memberikan fokus kepada kajian terhadap bidang ekonomi politik dan sektor strategik yang dapat membawa impak jangka masa panjang kepada masyarakat. Dengan penerapan idea baru dan interaksi dengan pelbagai pihak berkepentingan, kajian KPRU diyakini akan membawa pemikiran dan wacana segar untuk menghadapi cabaran negara dalam dekad yang akan datang.

Dakwa Ekonomi Rancak :Anwar bidas Najib

Posted: 10 Oct 2011 01:46 AM PDT




KUALA LUMPUR 10 OKT : Dakwaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa ekonomi negara berkembang baik dibidas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hakikatnya kata Anwar ekonomi negara masih rapuh dalam suasana ekonomi global tidak menentu.

Perdana Menteri meuar-uarkan seolah-olah ekonomi Malaysia sudah rancak semula dengan menyebut kejayaan menarik pelaburan asing (FDI) dalam tahun 2010 dan separuh tahun pertama 2011.

Kata Anwar, beliau (Najib) hanya menyebut prestasi Malaysia semata-mata tanpa perbandingan dengan aliran pelaburan sejagat atau prestasi-prestasi negara-negara pesaing di rantau ini.

"Prestasi pelaburan asing yang masuk ke Malaysia masih ketinggalan berbanding dengan negara-negara lain di rantau Asia Pasifik. Peningkatan enam kali ganda yang disebut oleh Perdana Menteri bagi tahun 2010 adalah kerana nilai pelaburan yang sangat rendah dalam tahun 2009, maka angkanya nampak lebih gah bila dibandingkan dengan asas yang sebegitu rendah," katanya ketika membahas belanjawan 2012 di parlimen hari ini.

Beliau merujuk kepada laporan "FDI Global Outlook Report" yang diterbitkan oleh Financial Times, edisi terbaru keluaran Mei 2011.

Dalam laporan itu Malaysia tidak termasuk dalam senarai.

Sebaliknya lima negara dalam senarai teratas berdasarkan jumlah projek pelaburan adalah China, India, Singapura, Australia dan Thailand.
Malah kata Anwar lagi, jumlah pelaburan asing yang masuk ke Vietnam dalam adalah RM87 bilion dan Singapura sebanyak RM39 bilion, berbanding jumlah RM29 bilion yang diperolehi negara dalam tahun 2010.

"Jika Malaysia mensasarkan pelaburan asing dalam industri berteknologi tinggi, kita semestinya ketinggalan jauh berbanding Singapura dan Australia," katanya.

Tambahnya, jika Malaysia ingin bersaing untuk mendapatkan pelaburan asing dalam bidang pembuatan dan perkilangan, kita ditewaskan pula oleh Vietnam dan Bangladesh.

"Oleh itu, dewan perlu lebih berhati-hati dengan data-data yang dipersembahkan Perdana Menteri kerana ia mengenepikan gambaran keseluruhan kedudukan ekonomi negara. Sebab itu mungkin, Perdana Menteri langsung tidak menyentuh mengenai keadaan hutang negara yang semakin meruncing.

"Jumlah hutang negara yang telah mencecah RM437 bilion pada akhir Jun 2011 seperti angka rasmi Bank Negara Malaysia adalah paras tertinggi hutang negara dalam sejarah Malaysia," katanya.
Laporan Majlis Kewangan Negara 2010 mukasurat 120 mencatatkan pola keberhutangan awam negara di antara tahun 1970 hingga 2009. Perenggan dua merujuk kepada usaha berterusan untuk mengurangkan nisbah hutang kepada KDNK dalam tahun 90an hingga mencapai paras terendah dalam sejarah iaitu 31.9% pada tahun 1997.

Pakatan Rakyat Syorkan Jumlah Dividen Petronas Dikurang Kepada RM26 Bilion Sahaja

Posted: 10 Oct 2011 01:45 AM PDT

KUALA LUMPUR, 10 OKT : Pakatan Rakyat mengesyorkan supaya kerajaan mengurangkan jumlah dividen yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan persekutuan bagi tahun 2012 kepada RM26 bilion.

Kerjaan persekutuan pimpinan Barisan Nasional mengenakan bayaran dividen sebanyak RM30 billion daripada Petronas. Pakatan di dalam bajet alternatifnya mengenakan bayaran dividen sebanyak RM26 billion.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata jumlah ini lebih kecil dan akan mengajar kerajaan berjimat dan mengamalkan disiplin fiskal untuk mengekang hutang negara.

Tambahnya ia juga memberi keupayaan Petronas melabur balik ke dalam operasinya dan menjamin pendapatan negara pada jangka panjang.

Ini kerana bila pelaburan luar berkurangan, pendapatan pelaburan Petronas amat terjejas kerana bergantung kepada keupayaan dalam negara semata-mata.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berucap dalam membahas belanjawaan 2012 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak Jumaat lalu.

Dalam ucapan yang sama Anwar mempersoalkan ketiadaan Laporan Ketua Audit Negara (A-G) yang sepatutnya dikeluarkan di Dewan Rakyat sebelum pembentangan bajet.

Menurut Anwar adalah pelik apabila membahaskan pembentangan bajet hari ini tanpa laporan Ketua Audit Negara tidak dibentang di Dewan Rakyat.

Beliau mendakwa tindakan itu mungkin taktik kerajaan bagi mencegah ah-ahli Parlimen daripada membahaskan isi kandungan laporan Ketua Audit Negara tu.

Laporan Ketua Aduidt Negara melaporkan audit dalaman jabatan-jabatan kerajaan