Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BUKAN KERJA SAYA MAHU PANTAU KEGIATAN `KRISTIANISASI" - KETUA UMNO BAHAGIAN

Posted: 09 Sep 2011 11:30 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

Sebuah stesyen TV di negara ini menjadi bahan tertawa masyarakat apabila menamakan sebuah surau dengan nama `Surau Al-Musyrikin' apabila menyiarkan isu `Kristianisasi' yang kononnya berlaku di sebuah Pusat Tuisyen berhampiran surau tersebut. Jadi, tidak hairan lah jika TV ini akan digelar sebagai `TV Al-Musyrikin' oleh masyarakat suatu hari nanti, dan memang agak sesuai memandangkan TV ini mempunyai ciri-ciri seperti itu.

Hari ini, Malaysiakini menyiarkan kenyataan Pengerusi surau yang TV ini sebut `Al-Musyrikin' bahawa memang berlaku kegiatan `Kristianisasi' di Pusat Tuisyen berkenaan. Tetapi katanya, beliau tidak memantau kegiatan berkenaan kerana itu bukan kerjanya. Baca di sini. Saya merasa pelik juga, seorang Pengerusi Surau yang namanya seperti nama orang Islam iaitu Datuk Mustapha Kamal boleh berkata bukan kerja beliau untuk memantau kegiatan seperti itu. Apabila Malaysiakini menyebut bahawa beliau Ketua Umno Bahagian Seputeh, baru saya tersedar memanglah bukan kerja Umno memantau kegiatan sedemikian. Kerja Umno mungkin hanya menghebohkan sahaja atas sesuatu kepentingan.

Di dalam Islam, setiap umat Islam mesti peka dengan keadaan sekeling apatah lagi dengan kegiatan memurtadkan umat-umat Islam. Tetapi ini bukan kerja Ketua Umno Bahagian selaku Pengerusi Surau di situ. Berbeza dengan tindakan Kerajaan Negeri Selangor berkaitan isu serbuan JAIS ke atas sebuah Gereja baru-baru ini. Kerajaan Negeri bertindak pantas dengan menyiasat kejadian tersebut serta meminta JAIS mengemukakan laporan lengkap agar tindakan boleh diambil. Sehingga kini, laporan masih belum dikemukakan kepada Kerajaan Negeri, sebaliknya isu Tauliah pula dihangatkan oleh JAIS.

PAS juga bertindak pantas dengan memohon untuk bertemu dengan JAIS dan pihak Gereja agar cerita sebenar boleh diketahui. Malangnya, terdapat halangan dari `eksekutif' menghalang PAS untuk bertemu JAIS. Sebab apa? Kononnya siasatan dan maklumat yang ada pada JAIS ini rahsia. Mengapa perlu dirahsiakan dengan isu sebesar ini? Jika mahu berahsia, mengapa dari awal tidak sahaja dirahsiakan kisah serbuan tersebut?

Di sini, jelas kepada kita pihak mana yang tidak sensitif dengan isu agama. Kita juga tahu pihak di sebelah sana hanya mahu mensensasikan isu agama bertujuan untuk kepentingan politik mereka, bukannya ikhlas untuk membela agama Islam. Media bersifat `Al-Musyrikin' ini juga banyak membantu kerja-kerja puak ini. Oleh yang demikian, kita menyeru seluruh umat Islam agar jangan bersubahat dengan puak seperti ini./wfauzdin.blogspot.com

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


PAS dalam isu sejarah kemerdekaan

Posted: 09 Sep 2011 10:55 PM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Sept: Dalam isu kemelut sejarah pra-kemerdekaan yang kini berlarutan ke hari ke 13, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan bahawa PAS telah membuat pendirian yang jelas. Pendirian PAS yang dirumuskan beliau dalam kenyataannya berikut:

1. PAS menolak dan tidak pernah menyokong fahaman, golongan mahupun gerakan komunis.

2. PAS menganggap peristiwa Bukit Kepong 1950 adalah satu tragedi, tapi berpendirian bahawa Mat Indera patut digolongkan sebagai salah seorang pejuang kemerdekaan yang berhaluan kiri.

3. PAS tegas mempertahankan fakta bahawa transkrip ucapan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pada Ogos 21 di Tasek Gelugor hanya mengiktiraf Mat Indera sebagai hero tanpa kaitan dengan komunis, akan tetapi akhbar Utusan Malaysia memutarkan kenyataan beliau sehingga melabelkan Mohamad and PAS sebagai penyokong komunis bermula 27 Ogos untuk 13 hari berturut-turut. Ini adalah satu tuduhan fitnah yang langsung tidak masuk akal.


4. PAS yakin dengan hasil penyelidikan yang tercatat di dalam buku 'Pengukir Nama Johor' terbitan Yayasan Warisan Johor pada 2004 bahawa Mat Indera adalah salah seorang agamawan dan juga pejuang kemerdekaan.

5. PAS juga yakin dengan hasil penyelidikan yang dibuat Ayub @ Uiop Kassim pada tahun 1973 untuk memenuhi keperluan pengijazahan Sarjana Muda Sastera di Jabatan Sejarah, Universiti Malaya, bertajuk "Peristiwa Berdarah Tahun 1950 di Bukit Kepong, Muar: Satu Post-Mortem" yang menyimpulkan bahawa Mat Indera bukan berfahaman komunis.

6. PAS berpendirian perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan bermula jauh lebih awal sebelum Umno ditubuhkan. Para pejuang kemerdekaan berhala kiri, yang mengambil 'total confrontation approach' menuntut kemerdekaan seperti Mat Indera, Rosli Dohbi, Datuk Maharajalela di Perak, Tok Gajah, Tok Bahaman di Pahang, Dol Said di Negeri Sembilan and Melaka, Tok Janggut di Kelantan, Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu dan lain-lain lagi juga mesti diberi tempat dalam sejarah untuk jasa mereka.

7. PAS berpendirian bahawa Umno tidak pernah mengangkat senjata untuk mendapatkan kemerdekaan. Pejuang-pejuang lain yang menggadaikan nyawa mereka sehingga menyebabkan penjajah dalam keadaan amat parah. Apa yang Umno buat ialah menjalankan pusingan keempat yang akhir dan menuntut kredit mutlak atas kejayaan tersebut, tanpa sebarang pengiktirafan kepada pejuang-pejuang kemerdekaan yang tersungkur dalam tiga pusingan awal yang berjaya melemahkan kuasa penjajah. Walaubagaimanapun, PAS tidak menafikan bahawa Umno, walaupun sekadar melaksanakan tugas terakhir untuk mendapat kemerdekaan, mempunyai sedikit jasa dalam mendapatkan kemerdekaan negara.

8. Umno sekadar penerima manfaat terakhir yang mendapatkan kemerdekaan tapi dengan cara kanan, iaitu 'peaceful cooperation' dengan penjajah British. Oleh itu, mereka tidak boleh menafikan bahawa para pemimpin mereka pernah menjadi pegawai British satu masa dahulu.



"Ini pendirian PAS dalam menafsir sejarah pra-kemerdekaan, sudah tentunya ia berbeza dengan pendapat Umno. Harus ditegaskan bahawa soal menafsir sejarah dan meneliti semula sejarah berkait rapat dengan jumlah maklumat yang ada dan juga persepsi kita dalam melihat sesuatu isu," tegas Tuan Ibrahim.

Walaubagaimanapun, tegas beliau, PAS percaya sebagaimana jelas pun pendirian parti, media perdana milik Umno tetap akan memutar kenyataan untuk menutup segala isu-isu rakyat yang lebih meruncing seperti kenaikan harga barang, isu penyelewengan daftar pilihanraya, isu memberikan kerakyatan untuk mendapatkan undi, isu rasuah, isu pembaziran Kementerian Pertahanan, isu penjualan saham Esso dan MAS, isu cincin RM24 juta, isu Bersih 2.0 dan terbaru isu cukai topup 6 peratus.

Tuan Ibrahim juga mengingatkan semua pihak bahawa prinsip utama dalam menafsir sejarah ialah perlunya "bersetuju untuk tidak bersetuju" (agree to disagree) dan menghentikan serangan peribadi kepada mana-mana pihak hanya kerana tafsiran sejarah mereka berbeza dengan apa yang diwar-warkan selama ini.

Untuk pihak yang tidak bersetuju, boleh juga diadakan debat ilmiah, dan bukannya meneruskan permainan fitnah-menfitnah di media, tambah beliau.

"Kita harus "bersetuju untuk tidak bersetuju" dalam kajian sejarah, kerana ia juga amat bergantung kepada jumlah maklumat yang ada sebelum seseorang itu boleh membuat kesimpulan yang tepat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Memetik satu Firman Allah yang berbunyi: 'Sesungguhnya Tuhan kamu akan menjelaskan di hari akhirat apa yang kamu perselisihkan', Tuan Ibrahim menasihatkan agar semua pihak harus kembali kepada akhlak Islam dan gesaan Rasulullah agar tidak memberi gelaran yang  buruk kepada yang telah meninggal dunia.

Dalam soal status Mat Indera, Tuan Ibrahim menyarankan semua pihak bersangka baik ketika menilai status beliau, sedangkan tiada siapa tidak mengetahui sejauhmana tuduhan itu betul dan pada masa yang sama beliau tidak dapat membela dirinya.

"Mungkin di saat kehidupannya, beliau ada melakukan kesilapan sebagai manusia biasa, namun kita dituntut baik sangka kepada beliau, mungkin dalam tempoh tahanan beliau telah bertaubat dan memohon keampunan dari Allah, apatah lagi beberapa maklumat penjaga kubur memberikan gambaran baik terhadap beliau," terang beliau.

Fakta yang ada kini, kata Tuan Ibrahim adalah saling bertentangan antara satu sama lain. Di satu pihak, Mat Indera dikatakan tidak pernah  menganut fahaman komunisme, seorang penghafal Quran, berakhlak baik sebagaimana yang ditulis dalam buku Pengukir Nama Johor. Belah satu lagi pula membuat pelbagai  tuduhan negatif yang menyatakan beliau adalah sebaliknya.

"Yang ada hanyalah warisnya yang membuat penafian semua tudahan liar itu. Apakah ada yang lebih hampir selain waris bagi kita berbaik sangka kepada  beliau?" tegur Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

PAS, katanya juga meminta semua ahli dan seluruh umat islam mengadakan solat hajat dan tahlil arwah sempena Hari Malaysia 16 September kepada seluruh pejuang kemerdekaan dalam menentang penjajahan Inggeris, termasuklah kepada roh Mat Indera, Dr Burhanudin Helmy, Dr Zulkifli Mohamad dan selainnya.

Majlis ini, kata Tuan Ibrahim juga diharap akan membangkitkan semangat jihad bagi menegakkan keadilan dan kemenangan dalam menghadapi pilihanraya umum ke-13 akan datang.

"Diharapkan juga agar seluruh kawasan mengadakan ceramah khas erti kemerdekaan dari perspektif Islam. Semoga dengan majlis ini akan memperkukuhkan ingatan kita kepada perjuangan generasi awal dalam memerdekakan negara dari penjajahan asing," kata beliau.

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Sejarah : Kira-kira 60 wanita tunai solat Jumaat

Posted: 09 Sep 2011 08:41 PM PDT

TOBIAR – Seramai kira-kira 60 golongan wanita daripada pelbagai peringkat umur meluangkan masa menunaikan solat Jumaat di Masjid Hamidi Manjalara Kampung Kepala Bukit dekat sini, bersempena majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri yang disambut di situ semalam.

Sinar Harian difahamkan kebanyakan golongan wanita dalam kariah masjid itu mengambil peluang menunaikan solat Jumaat bersama-sama golongan lelaki walaupun hukum menunaikan solat Jumaat adalah harus bagi wanita.

Justeru, golongan wanita yang hadir menunaikan solat Jumaat semalam meluahkan rasa gembira dan ia adalah pengalaman baru kerana pertama kali mereka menunaikan solat itu.

Imam Masjid Hamidi Manjalara Kampung Kepala Bukit, Ghazali Zakaria berkata, masjid ini mencatat sejarah apabila buat pertama kalinya apabila jemaah perempuan menunaikan solat Jumaat.

"Sebelum ini masjid berkenaan tidak pernah dihadiri golongan perempuan ketika solat Jumaat dan hari ini (semalam) adalah kali pertama golongan perempuan hadir.

"Solat Jumaat adalah harus bagi golongan wanita namun, jika sambutan kehadiran yang diberikan golongan wanita berterusan pada minggu seterusnya adalah perkara baik dan saya akan menyediakan tempat solat untuk mereka memandangkan jumlah jemaah lelaki agak ramai di masjid ini," katanya ketika ditemui di masjid itu semalam.

Menurutnya, pihak jawatankuasa masjid sudah memberikan pandangan mengenai majlis sambutan Aidilfitri di masjid ini dan mencadangkan supaya menjemput jemaah wanita untut turut serta menunaikan solat Jumaat.

"Cadangan itu disambut baik dengan jumlah kehadiran yang ramai dan perkara ini jarang sekali diadakan di masjid lain dalam daerah ini dan perkara ini diharap menjadi contoh oleh masjid di tempat lain," katanya.

Sementara itu, jemaah wanita Norma Yahya, 56, berkata, dia pertama kali mengikuti solat Jumaat dan ini adalah satu pengalaman baru baginya.

"Ini adalah satu pembaharuan bagi diri saya untuk sama-sama mengikuti solat Jumaat kerana sebelum ini hanya golongan lelaki sahaja yang menunaikan solat Jumaat.

"Saya akan datang tiap-tiap minggu jika sambutan menggalakkan," katanya. - SH

Umno dakwa PAS parti lahir kerana ‘kecewa’

Posted: 09 Sep 2011 07:34 PM PDT

KUALA LUMPUR, 10 Sept — Sementara kontroversi berkaitan kenyataan tragedi Bukit Kepong dan pejuang kemerdekaan berterusan, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (gambar) mendakwa PAS sebagai sebuah parti ditubuhkan atas "rasa kekecewaan."

Katanya, PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), kedua-duanya komponen Pakatan Rakyat, ditubuhkan ekoran rasa kecewa pemimpin terdahulu.

"Ini hakikat bahawa PAS juga adalah parti yang ditubuhkan atas rasa kekecewaan seperti juga Parti Keadilan (PRK) yang ditubuhkan oleh (Datuk Seri) Anwar Ibrahim kerana kecewa tak dapat kuasa," katanya dipetik dalam satu rencana siaran Utusan Malaysia hari ini.

Anwar dipecat dari jawatan kerajaan dan Umno pada September 1998, sekali gus membawa kepada gelombang reformasi dan kelahiran PKR.

Sejak 15 hari lalu, pemimpin-pemimpin Umno terus menyerang PAS dan timbalan presidennya Mohamad Sabu kononnya mengagung-agungkan komunis dalam ceramahnya di Pulau Pinang 21 Ogos lalu.

Mohamad atau dikenali sebagai Mat Sabu menafikan ada mengagungkan komunis dan memberi tempoh 24 jam yang berakhir semalam kepada Utusan Malaysia, media Umno untuk memohon maaf atau menghadapi tindakan mahkamah.

Mohamad mendakwa Utusan Malaysia memutarbelitkan kenyataannya.

Dalam satu kenyataan semalam, PAS juga menegaskan ia menolak ideologi komunis dan perjuangan komunis.

Mengulas lanjut kata Tengku Adnan, Mohamad perlu memahami sejarah perjuangan kemerdekaan negara.

"Mat Sabu pun lupa sejarah bagaimana PAS ditubuhkan iaitu apabila Tuan Haji Ahmad Fuad yang merupakan Pengerusi Biro Agama Umno atau Pekembar bila kalah bertanding dengan (bekas presiden Umno dan perdana menteri pertama) Tunku Abdul Rahman (Putra Al-Haj); maka kecewa dan keluar dari Umno.

"Beliau pergi ke Gunung Semanggol tubuhkan Hizbul Muslimin yang hari ini adalah PAS. Ini sejarah," katanya lagi.

Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) mengingatkan Mat Sabu supaya menghentikan segera ungkapannya yang berkaitan dengan sejarah negara jika tidak tahu tentang fakta sebenar dan buta mengenainya.

"Kalau dah jadi buta sejarah, dah tak tahu apa yang nak dibuat untuk dapatkan kuasa maka inilah jadinya. Dulu mereka pergunakan agama dan sekarang ini putar belitkan sejarah.

"Sebelum ini mereka sebut mahu negara Islam tapi kemudian hendakkan negara kebajikan dan sekarang mereka mendewa-dewakan pula bahawa komunis adalah pejuang kemerdekaan negara ini," katanya lagi.

Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya berkata, ini semua akan merosakkan, menghancurkan perpaduan dan menidakkan sejarah yang sebenarnya telah tertinta dalam negara.

Dalam tulisan hari ini, Tengku Adnan juga dipetik menegaskan, sejarah tidak boleh diubah dan hakikatnya komunis ketika itu hendak mengambil kuasa daripada pihak British dan juga orang Melayu.

"Nauzubillahi minzalik, kalau komunis memerintah negara kita barangkali kita bukan Islam malah tak taulah parti Islam itu wujud atau tak," katanya.

Semalam, PAS menjelaskan pendiriannya dalam isu sejarah kemerdekaan hari ini menerusi lapan perkara, antara lain menegaskan, Umno tidak pernah mengangkat senjata untuk mendapatkan kemerdekaan.

Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, apa yang Umno buat ialah menjalankan pusingan keempat yang akhir dan menuntut kredit mutlak atas kejayaan tersebut, tanpa sebarang pengiktirafan kepada pejuang-pejuang kemerdekaan yang tersungkur dalam tiga pusingan awal yang berjaya melemahkan kuasa penjajah.

"Pejuang-pejuang lain yang menggadaikan nyawa mereka sehingga menyebabkan penjajah dalam keadaan amat parah," katanya

Hubungan dihalang, pasangan kekasih minum racun

Posted: 09 Sep 2011 07:09 PM PDT

SEREMBAN - Seorang pekerja kargo di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), meninggal dunia dipercayai akibat terminum racun di sebuah rumah di Taman Bunga Sejati, Kampung Nyatoh, Rantau dekat sini, semalam.

Menurut jirannya, Suthir Babu, 26, kira-kira jam 8 pagi itu, mangsa, Muhammad Faizal Raj Abdullah @ A Soraj, 28, ditemui dalam keadaan terbaring di ruang tamu rumah terbabit.

Dia berkata, seorang gadis berumur 18 tahun, dipercayai kekasih mangsa turut ditemui dalam keadaan sama dan terbaring di atas dada Muhammad Faizal di tempat kejadian.

"Semasa baru pulang dari kerja, saya tiba-tiba terdengar bunyi dengusan kuat dari arah rumah disewa mangsa.

"Kemudian, saya pergi tengok, mereka dalam keadaan terbaring serta mulut berbuih," katanya di lokasi kejadian, semalam.

Menurut Suthir, dia dan seorang jiran lain, membawa Muhammad Faizal dan gadis itu dengan kereta milik mangsa ke hospital, namun kenderaan itu gagal dihidupkan.

Suthir berkata, dia menghubungi ambulans tetapi Muhammad Faizal disahkan meninggal dunia oleh petugas perubatan yang tiba.

"Gadis terbabit masih tidak sedarkan diri dan saya difahamkan, dia dibawa ke Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) dekat sini untuk menerima rawatan," katanya.

Menurut Suthir, dua cawan plastik mengandungi cecair dipercayai racun serangga ditemui di ruang tamu.

Selain itu, katanya, terdapat sekeping nota di lokasi sama, menyatakan kekecewaan pasangan kekasih berkenaan, setelah hubungan mereka dihalang oleh keluarga.

"Dalam nota itu, turut tertera alamat dan nombor telefon keluarga mereka untuk dihubungi sekiranya mereka meninggal dunia, akibat racun terbabit," katanya.

Suthir berkata, Muhammad Faizal dipercayai menyewa di rumah berkenaan sejak tiga bulan lalu, namun jiran tidak mengetahui status hubungannya mereka.

Difahamkan, setakat petang semalam, gadis berkenaan yang dalam keadaan koma masih dirawat di HTJ dan keluarganya enggan mengulas lanjut tentang kejadian.

Muhammad Faizal dikatakan berasal dari Nilai, manakala gadis berkenaan yang juga anak bongsu dari tiga beradik berasal dari Sungai Pelek di Sepang, Selangor.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Md Yusoff Awang, mengesahkan telah menerima laporan tentang kejadian yang diklasifikasikan sebagai mati mengejut dan siasatan masih dijalankan

Santai Malam (video) : hahahaha mana nak letak muka kalau jadi kat isteri korang???

Posted: 09 Sep 2011 05:58 AM PDT

Yang ni hampa kena sokong Najib

Posted: 09 Sep 2011 05:48 AM PDT

Kad prabayar: Najib mahu cukai enam peratus dikaji semula

Oleh Shannon Teoh

KUALA LUMPUR, 9 Sept — Datuk Seri Najib Razak mengarahkan syarikat-syarikat telekomunikasi mengkaji semula langkah mengenakan cukai perkhidmatan enam peratus ke atas kad prabayar sambil menegaskan ia sukar untuk diterima dalam situasi kenaikan kos sara hidup sekarang.

Perdana Menteri menegaskan cukai itu dikuatkuasakan ketika kerajaan pula sedang berusaha untuk mengurangkan beban di sebalik kenaikan kadar inflasi sejak beberapa bulan yang lalu.

"Reaksi dan maklum balas daripada orang awam ialah langkah Telco, tidak popular dan sukar untuk diterima," kata beliau.

"Jadi, saya berharap Telco akan mengkaji semula langkah ini memandangkan kita sedang cuba mengurangkan beban ke atas orang ramai yang perlu menanggung kenaikan kos harga barang

Najib (gambar) juga menafikan Telco telah menerima kelulusan Kementerian Kewangan, sebaliknya menjelaskan keputusan itu dibuat oleh syarikat-syarikat telekomunikasi sendiri.

Pelbagai parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan sejak semalam berkata pihaknya kesal dengan keputusan syarikat telekomunikasi yang mengumumkan pengenalan cukai perkhidmatan enam peratus ke atas pembelian tambah nilai prabayar dan pek atau kad SIM berkuat kuasa pada 15 September ini.
," kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Video : Hoda Abdel-Hamid updates from Libya's Ras Lanuf

Posted: 09 Sep 2011 09:27 PM PDT

Video : Crowds attack Israel embassy in Cairo

Posted: 09 Sep 2011 09:25 PM PDT

Video : Egyptians break into Israeli embassy in Cairo

Posted: 09 Sep 2011 09:22 PM PDT

Video: Egyptians Break Into Israeli Embassy

Posted: 09 Sep 2011 09:22 PM PDT

Fakta Sejarah Hingga Hari Kiamat

Posted: 09 Sep 2011 09:11 PM PDT

UNTUK MEREKA YANG MASIH KURANG SEDAR

British telah berjaya dihambat keluar dari Tanah Melayu kerana anak semua bangsa telah bangun mengangkat senjata melawan mereka. Perjuangan angkat senjata ini adalah fakta sejarah. Fakta yang selama ini telah cuba ditenggelamkan oleh United Malay National Organisation. Niat busuk menenggelamkan fakta ini bertujuan untuk menipu orang ramai agar percaya bahawa gerombolan United Malay National Organisation ini sahaja yang berhak menjadi 'raja' memerintah Tanah Melayu/Malaysia sampai hari kiamat.
Read More / Baca Lagi >>

Pra Pru 13 : `Taburan’ wang di kubu kuat PAS

Posted: 09 Sep 2011 09:07 PM PDT

Adun Manir itu mendakwa, Umno membeli pengundi dengan harga RM200 ke atas.
Pilihan raya umum 13 Fokus DUN Manir
PETALING JAYA: PAS Terengganu mendakwa Umno telah menabur wang ringgit untuk merampas kerusi yang mereka kalah dalam pilihan raya umum lalu.
Salah satu kerusi yang menjadi idaman Umno ialah Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir yang diwakili oleh Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib.
Adun Manir itu mendakwa, Umno membeli pengundi dengan harga RM200 ke atas.
"Umno memang mahu merampas kerusi Manir ini sejak dulu lagi kerana mahu meruntuh kekuatan PAS di negeri ini.
"Mereka menggunakan pelbagai cara tetapi InsyaAllah Dun Manir akan kekal di tangan PAS," tambahnya.
Read More / Baca Lagi >>

Chegu Bard mahu Utusan Malaysia sedar diri

Posted: 09 Sep 2011 09:05 PM PDT

"Minggu lepas saya telah menghantar email kepada Utusan Malaysia bagi menjelaskan semua ini tetapi sehingga hari ini tiada sebarang respon dari mereka."
SEREMBAN: Kecewa dengan pemberitaan akhbar Utusan Malaysia yang didakwa menipu orang Melayu, Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin  bersama ahli SAMM mengambil tindakan menampal tiga keping poster bermesej di hadapan pejabat akhbar tersebut di Seremban.
Chegu Bard bersama penyokongnya menampal poster tersebut bagi menjelaskan dan menafikan tuduhan laporan akhbar tersebut pada 30 Ogos lalu yang mencabarnya untuk membuat laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap pendedahan isu cincin berlian RM24.45 juta yang dikaitkan dengan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.
Read More / Baca Lagi >>

KDN Harus Siasat Kenapa JPN Gagal Kemaskini Pangkalan Data-Mafrel

Posted: 09 Sep 2011 09:03 PM PDT


SHAH ALAM 10 SEPT : Alasan lapuk yang digunakan oleh Jabatan Pendaftran Negara (JPN) bahawa agensi itu gagal mengemaskini pangkalan data sehingga mengakibatkan bukan warganegara disenarai sebagai pemilih di negara ini adalah alasan yang longgar dan meragukan.

Menurut Pengerusi Mafrel, Syed Ibrahim Syed Noh, kegagalan mengemaskini data dalam tempoh tiga tahun bermula tahun 2008 adalah sesuatu yang serius dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) harus membuat tindakan susulan mengenainya.

"Bunyinya agak meragukan kerana kalau 2008, sekarang ini sudah 2011, sudah 3 tahun berlalu, biasanya data ini sudah dikemaskinikan.
Read More / Baca Lagi >>

Kita boleh namakan anak kita P Ramlee, tetapi tidak akan jadi P Ramlee

Posted: 09 Sep 2011 08:59 PM PDT

Dalam isu siapa pejuang kemerdekaan negara sekarang sedang hebat diperdebatkan. Tetapi tidak apalah, kerana pilihanraya sudah hampir tiba. Umno memang sebuah parti yang memperjuangkan kemerdekaan tetapi UMNO hanya memasuki perjuangan kemerdekaan itu di pusingan akhir perjuangan itu dan UMNOlah yang kumpulan yang terakhir untuk menyudahkan perjuangan dan menerima kemerdekaan itu.

Yang menjolok buahnya ramai tetapi belum berjaya. Tetapi kejayaannya sampai apabila UMNO wujud untuk menyambut buah yang akan jatuh setelah banyak pihak yang menjoloknya. Memangpun hakikatnya siapa yang menjolok buah itu jarang-jarang yang dapat menyambutnya. Selalunya orang lain yang menyambutnya dan mereka lah yang menerima buah-buah yang jatuh tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Kapal perang Turki akan iringi flotila

Posted: 09 Sep 2011 08:57 PM PDT


KAHERAH 9 Sept. - Turki akan menghantar kapal-kapal perangnya untuk mengiringi flotila kapal bantuan kemanusiaan dari negara Malaysia ke Genting Gaza bagi mengelak insiden serangan Israel pada tahun lalu daripada berulang.

Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan berkata, kapal perang Turki kelas pertama akan dikerah melindungi flotila kapal-kapal dari negara ini yang membawa bantuan kemanusiaan ke Gaza.

"Mulai sekarang, kami tidak akan membiarkan kapal-kapal kami diserang oleh Israel seperti yang berlaku kepada Freedom Flotilla pada tahun lalu," katanya dalam satu wawancara yang disiarkan oleh Al Jazeera.

Read More / Baca Lagi >>

Sejarah negara yang diputar belit?

Posted: 09 Sep 2011 08:20 PM PDT




Umno cuba memutar belit sejarah demi kepentingan diri, sebenarnya UMNOlah pengkhianat bangsa semenjak negara kita dijajah. Mereka adalah tali barut penjajah. Mereka adalah "binatang" ternakan penjajah yang telah membuahkan hasil!!

Video : British di Tanah Melayu Dan Kemerdekaan.....!!

Posted: 09 Sep 2011 08:15 PM PDT


Time to get rid of the 'frogs': What an online survey and Facebook shows

Posted: 09 Sep 2011 07:59 PM PDT

Time to get rid of the 'frogs': What an online survey and Facebook shows
It could be Nurul Nuha or other viable candidates in any of the contentious constituencies in the next general election. The candidate contesting against an errant incumbent lawmaker could in all probability win hands down.
In a democracy, a politician owes so much to those who have voted him in. A politician who fails to lend his ears to the voice of the people and even the party he belongs to could be unforgivably cast off. Being a politician is not one's birth right. The moment he incurs the wrath of the people or party, it's time for him to look for a quick trail out.
Deluding the voters and letting down the hope of the party is not a promising premonition in politics. The sign foretells that he would be booted out from his seat in any future political contest. If a lawmaker thinks otherwise - after betraying the party and voters - he should then have the decorum to go back to the people to get a fresh mandate to crown himself back as the rightful choice of the voters.
Read More / Baca Lagi >>

Apa itu Patriotik sebenarnya?

Posted: 09 Sep 2011 07:57 PM PDT

Apa itu Patriotik sebenarnya?Sejak kebelakangan ini, terdapat banyak pertikaian mengenai siapakah sebenarnya yang patriotik di Malaysia dan pada suatu masa yang lalu, seorang naib-presiden Umno turut menpersoalkan ketaatan masyarakat bukan Melayu kerana hanya sebilangan kecil mereka sahaja yang menyertai pasukan polis dan tentera.
Memanglah kita amat menyangjungi mereka-mereka yang telah menyumbangkan masa, kesungguhan dan ada pula yang sanggup mengadai nyawa mereka untuk mempertahankan negara, tetapi makna patriotisme itu juga mempunyai makna yang lebih daripada itu. Patriotisme adalah suatu perasaan yang timbul dari hati kita sendiri, berdasarkan amalan kita pada setiap hari, di mana ianya dapat diperlihatkan dengan pelbagai cara lagi.
Read More / Baca Lagi >>

No more 'Abdullah' for such children

Posted: 09 Sep 2011 07:55 PM PDT

No more 'Abdullah' for such childrenKUALA TERENGGANU - The state government has submitted a proposal to the National Registration Department (NRD) to enable illegitimate children, born after their parents are married, to carry their father's name in their identity card.
The step is taken to avoid having the children suffer from emotional trauma and social stigma of having their father's name listed as "Abdullah" in their identity card which is the current practice.
However, a "Section 13" clause will be added in the identity card to enable the Religious Department to carry out procedures such as marriages according to the requirements of Islam.
The proposal was announced by the state government after a meeting between the Terengganu Religious Affairs Department (JHEAT), state NRD, Mufti Department and state Syariah Courts Judicial Department on Monday.
Read More / Baca Lagi >>

Turkey to make life hard for Israel

Posted: 09 Sep 2011 07:53 PM PDT

Turkey has raised the stakes with Israel when it signalled it would dispatch its navy to escort any future aid flotillas to Gaza.
By Crispian Balmer
JERUSALEM: Turkey's threat to send warships to protect aid convoys to Gaza is unlikely to trigger
conflict with Israel, but the dramatic deterioration in relations between the one-time allies could jeopardise Israeli energy ambitions.
Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan raised the stakes with Israel on Thursday, saying he would dispatch the navy to escort any future flotillas to Gaza and prevent a repeat of an Israeli raid last year that killed nine Turks.
Ankara has already downgraded diplomatic relations with Israel and halted defence trade following the Jewish state's confirmation last week that it would not apologise for the deadly 2010 assault on a boat challenging its Gaza blockade.
Read More / Baca Lagi >>

WikiLeaks: Anwar had "firm information" Najib's aide ordered Altantuya's killing

Posted: 09 Sep 2011 07:51 PM PDT

WikiLeaks: Anwar had "firm information" Najib's aide ordered Altantuya's killingA leaked diplomatic note from the US embassy in Malaysia to Washington has asserted that Opposition Leader Anwar Ibrahim was convinced it was Prime Minister Najib Razak's aide-camp, who had ordered two of the PM's former body guards to kill Altanutya Shaariibuu.
The Mongolian translator, who allegedly helped in the Scorpenes deal, was murdered in Malaysia in 2006 and Anwar also said she had been lovers with both Najib and his close friend Razak Baginda.
The note also said Anwar had in his possession "solid" information, even "documentary evidence" that Najib's frontmen had received kickbacks from the Malaysian government's purchase of Scorpene submarines in 2002 and Sukhoi jet-fighters in 2003.
Read More / Baca Lagi >>

Perlukah sejarah kita dinilai semula?

Posted: 09 Sep 2011 07:50 PM PDT

10 SEPT — Kenyataan Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS, atau lebih dikenali dengan nama Mat Sabu telah menggegarkan seluruh negara, ia bukan sahaja menjadi polemik di kalangan ahli politik, kali ini ahli akademik diheret dalam isu besar yang membabitkan sejarah negara. Ia menjadi besar sehingga ada cakap-cakap untuk menilai semula sejarah negara khusus yang menyangkut soal-soal patriotisma. Saya tidak tahu samada isu ini sengaja ditimbulkan sebagai sensasi politik bersempena 31 Ogos ataupun ia cover-up isu untuk menutup segala kelemahan BN dan kepimpnan Datuk Seri Najib Razak. Apa pun semua pihak rasa teruja hendak mengambil bahagian dan seperti biasa ramai yang menjadi mangsa keadaan tanpa di sedari. Betulkah sejarah kita perlu dinilai semula?
Read More / Baca Lagi >>

Projek MRT Di 'Laluan Salah' Tanpa Pelan Induk, Kata Transit

Posted: 09 Sep 2011 07:45 PM PDT


KUALA LUMPUR 10 SEPT : Kumpulan pembela pengangkutan awam tempatan mempersoalkan iltizam menyalurkan RM50 bilion ke atas projek Transit Rapid Massa (MRT) Lembah Klang tanpa mahu menanti pelan induk pengangkutan yang hanya akan siap akhir bulan ini.

Persatuan Bagi Penambahbaikan Transit Massa (Transit) memberitahu The Malaysian Insider, keadaan itu mengikat tangan pihak berkuasa pengangkutan dalam projek itu berbanding menimbang pendekatan menyediakan alternatif seperti transit rapid bas (BRT).
Read More / Baca Lagi >>

Berita Fitnah : Mohamad Sabu saman Utusan Isnin ini

Posted: 09 Sep 2011 07:43 PM PDT

BUKIT MERTAJAM, 10 Sept: "Masanya dah tiba saya saman Utusan Malaysia sampai bankrap sesuai dengan fitnah yang sengaja diatur untuk menjatuhkan maruah saya sekaligus bertujuan melumpuhkan pengaruh PAS bagi memastikan Barisan Nasional (BN) terus kekal," jelas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Beliau ketika berucap di majlis mengutip dana Pondok Turith di Kampung Sekolah, Juru, Bukit Mertajam malam tadi menegaskan, masa yang diberikan kepada Utusan Malaysia selama 24 jam untuk menarik balik siaran muka depan 'Mat Sabu hina pejuang' sudah berakhir dan saman akan bermula Isnin ini.
Katanya, semua maklumat telah pun diserahkan kepada peguam dan terserah kepada peguam beberapa tuntutan yang harus dikenakan selari dengan fitnah yang tidak henti-henti selama 15 hari berturut-turut.
Tambahnya, tindakan itu bukan untuk mencari kekayaan sebaliknya mahu pengamal media di negara ini bersikap adil dan telus dalam setiap penyiaran berita dan tidak mencipta cerita yang bukan-bukan semata-mata untuk mewujudkan prasangka yang tidak baik terhadapnya, PAS dan Pakatan Rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Bukan dijajah: PAS cabar Majlis Profesor terbit bahan ilimiah

Posted: 09 Sep 2011 07:42 PM PDT

KUALA LUMPUR, 10 Sept — PAS mencabar Majlis Profesor Negara (MPN) terutama jurucakapnya Profesor Zainal Kling agar menulis artikel atau buku ilmiah bagi mengemukakan cadangannya bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah dan pegawai yang berkhidmat semasa zaman kependudukan British tidak boleh disebut pegawai British.
"Demikianlah sepatutnya seseorang ahli akademik apalagi yang bergelar profesor mengemukakan sesuatu pandangan supaya pandangannya dapat dinilai dan dibahaskan oleh ahli-ahli lain dalam komuniti akademik. Mengeluarkan sesuatu cadangan intelek atau tesis tidak memadai hanya melalui sehelai dua muka surat kenyataan akhbar," kata Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS Dr Ahmad Zuhdi Marzuki.
Read More / Baca Lagi >>

Kalau tak pernah dijajah, kenapa sambut merdeka....!!!

Posted: 09 Sep 2011 07:40 PM PDT

KUALA LUMPUR, 9 Sept: "Kalau kita tak pernah dijajah, buat apa sambut merdeka?" tanya Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) dalam bidasan sinis sebagai reaksi spontan kepada kenyataan sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling yang berhujah bahawa berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu 'tidak pernah terjajah', sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.
"Sekiranya benar begitu, jadi maksudnya 31 Ogos 1957 bukanlah tarikh merdeka. Jadi Dr Zainal secara tidak langsung nak bagitahu rakyat dah terkena tipu 54 tahun oleh Umno ke?" sindir beliau lagi.
Malaysiakini melaporkan bahawa Zainal berhujah berkata "fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British)."
"Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.
Beliau turut mendakwa adalah kesalahan yang amat besar jika rakyat menyebut negara kita terjajah selama 400 tahun kerana menurutnya sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.
Read More / Baca Lagi >>

Auta Paria : Polis sebelum merdeka bukan pegawai British...!!!!

Posted: 09 Sep 2011 07:39 PM PDT

british coldstream guardMajlis Profesor Negara (MPN) berkata pegawai kerajaan, termasuk polis dan tentera Melayu yang bertugas sebelum kemerdekaan, bukan pegawai British dan tidak boleh dikatakan berkhidmat untuk Ratu England.

Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya MPN Profesor Dr Zainal Kling berkata, polis dan tentera British hanya merujuk kepada anggota pasukan itu yang dibawa masuk dari luar dan mempunyai kewarganegaraan Britain sahaja.

Katanya, ini ekoran status British yang masuk ke Tanah Melayu bukan sebagai penjajah tetapi sebagai penaung kepada negeri dan pemerintahan Raja Melayu yang kekal sehingga sekarang.
Read More / Baca Lagi >>

Bukit Kepong: Umno pula dakwa PAS parti lahir kerana ‘kecewa’...he.he...ku.ku..palsu nie..!!!

Posted: 09 Sep 2011 07:36 PM PDT

KUALA LUMPUR, 10 Sept — Sementara kontroversi berkaitan kenyataan tragedi Bukit Kepong dan pejuang kemerdekaan berterusan, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor (gambar) mendakwa PAS sebagai sebuah parti ditubuhkan atas "rasa kekecewaan."
Katanya, PAS dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), kedua-duanya komponen Pakatan Rakyat, ditubuhkan ekoran rasa kecewa pemimpin terdahulu.
"Ini hakikat bahawa PAS juga adalah parti yang ditubuhkan atas rasa kekecewaan seperti juga Parti Keadilan (PRK) yang ditubuhkan oleh (Datuk Seri) Anwar Ibrahim kerana kecewa tak dapat kuasa," katanya dipetik dalam satu rencana siaran Utusan Malaysia hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Military using 'live ammunition' on 'unarmed protesters' in Cairo

Posted: 09 Sep 2011 07:28 PM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT