Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


KISAH MAT INDERA MAHU DISAMAKAN DENGAN KISAH FIRAUN DI DALAM AL-QURAN OLEH YB KERDAU

Posted: 07 Sep 2011 11:37 AM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

SEORANG `ustaz' iaitu Adun Kerdau, Pahang, YB Syed Ibrahim Syed Ahmad semalam mengulas tentang isu yang kini hangat diperkatakan iaitu berkenaan Mat Indera, tokoh yang diangkat sebagai Pejuang oleh Mat sabu, Timbalan Presiden PAS. Kenyataan Syed Ibrahim disiarkan di dalam akhbar Sinar semalam dan kenyataan beliau tersebut sudah cukup menggambarkan YB ini tidak tahu hujung pangkal isu Mat Indera yang sedang diperbahaskan.

Beliau menggesa rakyat di negara ini tidak mudah terpedaya dengan bukti yang dikemukakan oleh Mat Sabu iaitu sebuah buku yang dikeluarkan oleh Yayasan Johor bertajuk " Pengukir Nama Johor" yang menyenaraikan Mat Indera adalah tokoh yang termasuk di dalam Pengukir Nama Johor. Lojikkah Pengukir Nama Johor dipilih dari kalangan Komunis? Sudah tentu tidak, apatah lagi buku tersebut diiktiraf oleh Kerajaan Negeri Johor sendiri bahkan di dalamnya tercatat kata-kata aluan dari MB Johor.

Melucukan apabila Syed Ibrahim membawa contoh Al-Quran yang juga menyebut nama Firaun di dalamnya. Soal beliau, adakah Allah sebut nama Firaun maka Firaun dianggap pejuang? Teramat dangkal pemikiran YB yang dikatakan berkelulusan agama ini, yang hanya berhujah seperti menggunakan kepala lutut. Memanglah Allah sebut nama Firaun dan banyak lagi nama lain di dalam Al-Quran termasuk juga nama Abu Lahab dan juga nama-nama Nabi. Tetapi, setiap nama yang tercatat di dalam Al-Quran ada kisah dan penceritaannya.

Maksud YB Kerdau ini, kita jangan percaya pada buku yang tertulis nama Mat Indera yang disebut sebagai Pejuang itu kerana di dalam Al-Quran nama Firaun juga disebut sedangkan Firaun bukan Pejuang. Kita mahu memberitahu YB Kerdau, nama Firaun disebut di dalam Al-Quran seperti juga nama Abu Lahab disebut dengan kisah pendurhakannya terhadap Allah. Begitu juga dengan nama Mat Indera, disebut dengan kisah perjuangannya menentang British. Paling jelas, kisah Mat Indera diceritakan di dalam buku yang bertajuk "Pengukir Nama Johor". Ertinya, Mat Indera adalah salah seorang dari `Pengukir Nama Johor'. Komuniskah `Pengukir Nama Johor' ini?

Sewajarnya atau paling bijak jika YB Kerdau ini mahu agar nama Mat Indera disenaraikan sebagai Komunis, beliau patut menggesa agar MB Johor mengharamkan buku tersebut dan menarik balik pengiktirafan MB Johor terhadap `Pengukir Nama Johor' itu. Bukannya membuat perbandingan yang jauh lari dari perbahasan.

Jelas pada kita, kebanyakan pemimpin Umno semakin celaru untuk berdepan dengan isu yang ditimbulkan oleh Mat Sabu ini. Terbaru, seorang Prof bernama Zainal Kling pula menyatakan Mat Indera ini ada dua jiwa, iaitu Pejuang dan Petualang. Lagi berserabut Prof ini punya kenyataan. Seorang lagi Pakar Sejarah yang terkenal dengan sikap `kipas' Umno nya menyebut, sebenarnya negara kita tidak pernah dijajah. Prof Ramlah Adam sebut, "PKM yang berasal dari luar negara mahu menakluk negara ini walhal dari segi perundangan Tanah Melayu tidak ditakluk oleh British." Ini kerana British tidak mengambil alih kuasa Sultan dan negeri-negeri Melayu ialah negeri naungan. Hanya Pulau Pinang dan Melaka ialah negeri jajahan takluk mahkota." (Free Malaysia Today). Jika tidak pernah dijajah, buang masa sahaja setiap tahun kita menyambut Hari Kemerdekaan. Ulasan apa yang Prof Ramlah sebut, anda boleh baca di dalam blog ASD di sini.

Begitulah keadaannya apabila Umno sudah semakin pening. Sasaran mereka sering tersasar menjelang PRU ke 13 akan datang. Semua isu mereka gagal bahkan menimpa ke atas batang hidung mereka sendiri, apatah lagi muncul orang seperti YB Kerdau ini yang langsung tidak tahu punca ingin juga mengambil bahagian untuk mengulas./wfauzdin.blogspot.com

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Filem Hantu Bonceng hina Islam?

Posted: 07 Sep 2011 08:25 AM PDT


Filem Hantu Bonceng yang telah mencapai kutipan RM5 Juta dalam masa 5 hari didakwa tidak menghormati kesucian dan mempersendakan Islam.

Menurut ulasan beberapa blog Hiburan, terdapat beberapa adegan yang bersifat tahyul dan mempersendakan Islam seperti memakai pakaian yang tertera gambar salib dan tindakan membogelkan diri semasa berdepan dengan hantu.

Aksi tersebut dilakukan Pelakon Utama Zizan Raja Lawak pada filem tersebut.

Filem ini juga didakwa mempersendakan Azan yang dilaungkan yang sudah pasti sedikit sebanyak membuktikan kebiadapan laungan tersebut.

Antara blog yang mengupas isu ini termasuklah Blog Berita Sensasi. - KLpos

XPDC menjejak MAT INDERA : Isteri kau isteri aku punca Bukit Kepong diserang

Posted: 07 Sep 2011 06:52 AM PDT


Tentera Fiji di Tanah Melayu


Isteri Kau, Isteri Aku
Sejak Mat Indera popular dikalangan buruh sehingga diangkat menjadi pemimpin mereka, kerajaan British sudah mula memusuhi Mat Indera. Apatah lagi apabila Mat Indera bergerak di bawah Partai Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang dipimpin Dr. Burhanuddin al-Helmy dan Ishak Haji Mohammad. Matlamat mereka ialah untuk membebaskan tanah air daripada penjajahan Inggeris. Mat Indera juga aktif didalam pergerakkan Angkatan Pemuda Insaf (API).


Pada 20 Jun 1948, penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat di seluruh negara dan semua gerakan dan partai gerakan kiri telah diharamkan. Pada masa ini revolusi bergema di serata tempat. Mat Indera telah memimpin belasan pemuda memasuki Tentera Pembebasan Nasional Malaya, mengibarkan panji perjuangan bersenjata dan mengisytiharkan perang terhadap penjajah British. Mat Indera kemudiannya dilantik sebagai anggota Jawatankuasa Wilayah Bahagian Johor Jabatan Kerja Melayu serta menjadi salah seorang pemimpin Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya.

Mat Indera adalah seorang kader penyusun gerak yang sangat efektif. Pengaruh beliau yang sudahpun tersebar di pelbagai daerah negeri Johor adalah hasil perjuangan beliau pada masa aman dahulu. Pasukan kerja bersenjata pimpinan beliau wujud di pelbagai kawasan terutama di Muar, Air Hitam, Batu Pahat dan Segamat. Mat Indera bersama gerakan KaumMudanya telah berusaha menaburkan benih-benih revolusi di merata kampung dan memperluaskan pengaruh serta tapak organisasi di kalangan ramai pekerja khasnya kaum tani.

Hubungan beliau dengan masyarakat bagai isi dengan kuku. Mat Indera sangat mengambil berat kehidupan masyarakat pelbagai bidang. Masyarakat pula menyambutnya seperti putera terbaik kesayangan mereka sendiri. Mereka lebih-lebih gembira kerana mempunyai tentera mereka sendiri dan Mat Indera yang mereka anggap sebagai seorang pemimpin mereka di waktu aman dahulu kini muncul pula di tengah-tengah mereka sebagai seorang komander Tentera Pembebasan. Banyak kampung telah disusun dan menjadi asas untuk menyokong perjuangan bersenjata mereka. Tambahan pula kesan kemasukan tentera Gurkha dan Fiji British ketika era perang terhadap Jepun mula mendatangkan masalah kepada penduduk kampung.

Tentera Gurkha di Tanah Melayu

Inilah antara punca kepada peristiwa penyerangan Bukit Kepong. Menurut Pak Johan, masyarakat kampung ketika itu banyak diganggu oleh askar-askar upahan penjajah ini. Perangai dan tingkahlaku buruk yang ditunjukkan oleh tentera Gurkha dan Fiji ini semakin menyusahkan masyarakat kampung sejak Jepun keluar dari Tanah Melayu. Mereka lebih gemar berjudi dan mabuk, seterusnya mengganggu orang kampung. Askar Fiji pula lebih teruk lagi apabila tidak boleh melihat perempuan. Tidak kira anak dara atau isteri orang, jika mereka suka mereka akan mendapatkannya.

Pernah terjadi satu peristiwa seorang kampung menetak dengan parang seorang lelaki yang sedang mengendap isterinya di dapur. Rupa-rupanya lelaki yang mengendap itu adalah tentera Fiji. Walaupun tentera Fiji ini bersalah, dan hanya tercedera di lengan namun lelaki ini lebih malang lagi kerana dipenjarakan sehari di atas tindakannya itu. Bak kata Pak Johan, "Lagak askar Fiji ini dengan perempuan, tidak peduli. Jika mereka sudah suka, isteri kau..isteri aku.". Lebih malang lagi pengaruh buruk tentera-tentera upahan British ini turut mempengaruhi sebahagian anggota Polis melayu yang berkhidmat untuk British. Walaupun tidaklah seteruk hingga merogol isteri orang, namun budaya minum dan mabuk ini sudah menjadi kebiasaan dikalangan ramai anggota polis yang bekerja dengan British ketika itu.


Sdr Awang (kiri) bersama bapanya Yahya. Pak Yahya adalah adik kepada Pak Sanib.

Oleh kerana maklumat terperinci perjuangan Mat Indera ketika di dalam hutan tidak begitu diketahui oleh Pak Johan. Saya bersama SAMM berjaya menjejak adik kepada rakan baik Mat Indera iaitu Sanib Jasmani. Sanib Jasmani adalah merupakan Ketua Kompeni Rejimen Ke-10, juga berasal dari Johor, dan pernah sama-sama berjuang bersama Mat Indera. Kami berjaya menjejakkan kaki ke Jeram, Muar untuk bertemu adik kepada arwah Sanib Jasmani iaitu Pak Yahya yang berusia 68 tahun.

Menurut Sdr Awang, iaitu anak Pak Yahya yang pernah bertemu sendiri dengan Pak Sanib semasa hidupnya, telah dimaklumkan tentang keburukan perangai tentera dan polis Britih ketika itu yang berlaku zalim dan penindasan terhadap penduduk kampung. Namun apalah daya penduduk kampung ketika itu. Hendak diharapkan kepada Polis melayu, mereka juga bekerja dengan British. Hendak melawan mereka tidak bersenjata.

Sanib Jasmani @ Masin merupakan anggota pasukan Melayu Johor.

Ketika inilah Mat Indera menjadi harapan masyarakat kampung untuk membela nasib mereka yang ditindas dan dizalimi oleh anjing-anjing British ini. Menurut Awang juga, Mat Indera yang sememangnya terkenal di kalangan penduduk kampung di Muar hanya menggunakan Komunis untuk mendapatkan bekalan senjata bagi melawan polis dan tentera penjajah ini. Pak Sanib akhirnya pulang kembali ke Malaysia selepas perjanjian damai hatyai pada 1989. Beliau telah meninggal dunia di Gunung Senyum di Jengka, Pahang beberapa tahun lepas.

Keluarga MAT INDERA Di Buang Negeri

Sejak Mat Indera menjadi buruan kerajaan British. Keluarga Mat Indra yang ketika itu tinggal di Bakri sentiasa mendapat penghinaan. Pak Johan turut menceritakan pengalamannya melalui zaman persekolahan ketika itu. Penghinaan terhadap keluarganya yang dikatakan menjadi penyokong komunis dan pengganas sudah ditanamkan oleh propaganda kerajaan British ketika itu. Propaganda itu turut menyerap dikalangan guru dan rakan-rakannya di sekolah ketika itu. Beliau sentiasa dicemuh oleh semua guru di sekolahnya sebagai keluarga komunis. Kecuali seorang guru agama, Haji Hitam yang sentiasa memberi sokongan dan meminta Pak Johan supaya bersabar. Perkara ini tidak sukar difahami kerana, kebanyakan guru ketika itu adalah merupakan lepasan sekolah Inggeris, melainkan guru agama yang mempunyai kefahaman agama yang lebih. Tambahan pula Mat Indera sendiri adalah seorang guru agama yang terkenal di Muar sebelum masuk berjuang di dalam hutan.


Hanya seorang guru agama sahaja yang tidak menghina dan mengutuk saya di sekolah sebagai Komunis dan pengkhianat - Pak Johan

Kemuncak tekanan kerajaan British kepada keluarga Mat Indera ialah mereka diusir dari bumi Johor. Keluarganya di arah untuk keluar dalam tempoh masa 3 bulan. Jika mereka engkar mereka sekeluarga akan dipenjarakan. British memberikan kepada keluarga mereka 3 pilihan tempat untuk  berpindah iaitu di Pulau Pinang, Singapura atau Melaka. Akhirnya Pak Johan dan keluarganya memilih untuk berpindah ke Singapura.
 Mereka sekeluarga tinggal di Singapura selama 5 tahun.

Sepanjang tempoh lima tahun di Singapura ini, mereka tidak mengetahui khabar berita tentang Mat Indera. Mereka hanya mendengar khabar berita tentang Mat Indera daripada berita serangan di Bukit Kepong dan Mat Indera ditangkap ketika mereka berada di Singapura - Pulakdah

Pakar Sejarah: Isu Bt. Kepong - Satu sensasi yang sengaja ditimbulkan

Posted: 07 Sep 2011 05:41 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang pakar sejarah berpendapat, kontroversi yang timbul mengenai siapa wira sebenar dalam peristiwa Bukit Kepong merupakan sebahagian daripada perang psikologi politik untuk mendapat perhatian umum semata-mata.

Profesor Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Datuk Dr Ramlah Adam berkata, kontroversi itu ditimbulkan ekoran parti politik tertentu ketandusan isu selepas demonstrasi jalanan 9 Julai lepas.

"Terus-terang, tidak ada isu sebenarnya dalam kontroversi yang berbangkit ini. Jurnal Pengukir Nama Johor sudah ditulis begitu lama, mengapa baru sekarang dibangkitkan kembali?

"Bagi saya, ini merupakan satu sensasi yang sengaja ditimbulkan," katanya ketika ditemuramah dalam Program Kerusi Panas, terbitan Bernama Radio24.

Kontroversi itu timbul setelah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu didakwa berkata bahawa gerombolan pengganas komunis yang menyerang balai polis Bukit Kepong pada 1950 adalah wira manakala anggota polis yang terkorban adalah polis penjajah British.

Ramlah menggesa pembaca agar menyemai sifat kebertanggungjawaban dalam diri mereka ketika membaca sesuatu bahan bacaan.

Menurutnya, pembaca tidak wajar membiarkan diri mereka mudah terpengaruh dengan kenyataan tidak konkrit yang dikeluarkan sesetengah pemimpin politik sebaliknya banyakkan membaca dan membuat penilaian sendiri.

"Kalau kita bersifat rasional, kita kena terbuka dan bersedia merujuk kepada banyak bahan bacaan. Tetapi kalau kita memilih untuk beremosi, maka kita akan ambil bahan bacaan yang sangat sensasi dan dijadikan isu. Pastinya, tindakan sedemikian bukanlah suatu budaya yang elok," katanya.


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


So? the VK Linggam correct..correct..correct.. is correct laa??!

Posted: 07 Sep 2011 12:40 AM PDT

'Appointment of judges now more transparent'?
Outgoing chief justice Zaki Azmi maintains that the appointment of judges and judicial commissioners (JC) to the higher courts through the Judicial Appointments Commission is now more transparent than previously as it is now carried out by secret balloting.
 
dollah yankee -
Kah..Kah..Kah..jadi VK Linggam masa dok cakap correct..correct..correct tu, dia tak mabuk laa??!

Cursing Malay : Terus Terang

0
sumber :-

Cursing Malay : Terus Terang


Apa Benda Sebenarnya Yang Diorang Marah Sangat Dengan Mat Sabu Ni?

Posted: 07 Sep 2011 06:07 PM PDT



Gambar langsung tiada kaitan dengan tajuk.

Saja aku nak share.Aku pernah nampak seorang awek blowjob boifren dia dekat parking basement.Sedap jugak la tengok.Lama jugak la aku berdiri depan kereta dia sebelum diorang perasan.

Nampak aje aku terus start enjin blah.
Tah sempat ke tidak zip seluar aku tak sure.

Couple Melayu lak tu..takpelah...asal diorang tak murtad....yang penting...Islam....

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Mat Indera pejuang menentang talibarut Inggeris.siapa talibarut Inggeris?

Posted: 07 Sep 2011 09:01 AM PDT

Sejarah ciptaan UMNO – Oleh Adil Mat Selamat

Posted: 07 Sep 2011 08:59 AM PDT

Sejarah ciptaan UMNO – Oleh Adil Mat Selamat


5 SEPTEMBER – Dalam mencari-cari makna pengkhianatan, pembelotan dan penzalim, kita terlupa bagaimana fakta diputar-belit dan diseludup ke dalam minda masyarakat.

Hantu-hantu seperti perkauman, ajaran sesat, cauvinis hinggalah kepada isu yang sedang hangat pada hari ini iaitu komunis sedang dilemparkan secara membabi-buta oleh kerajaan UMNO-BN kepada sesiapa sahaja yang tidak senada dengan mereka dalam isu kemerdekaan, sejarah dan pejuangnya.

Dalam isu ini, kita sebagai insan waras yang secara jelas menolak sebarang tohmahan dan putar-belit fakta tidak pernah mempertikaikan semangat dan sumbangan tokoh-tokoh UMNO seperti Dato' Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman yang sememangnya ada membuat jasa dalam proses negara mencapai kemerdekaan. Tidak kita nafikan itu semua.

Tetapi, adakah dengan bersetuju dengan fakta itu maka kita menafikan fakta lain bahawa bukan tokoh-tokoh ini sahaja yang telah berjuang untuk watan Malaysia, sebaliknya pejuang-pejuang yang sama menentang penjajahan ke atas tanahair kita juga perlu diberi perhatian dan diiktiraf sumbangan dan jasa mereka.

Lain padang lain belalang

Hanya perbezaan cara atau jalan atau pendekatan menentang penjajahan British itu sahaja yang berbeza, bukan bererti tokoh-tokoh ini juga penjarah. Mana mungkin anak nusa seperti Mat Indera, Rashid Maidin, Shamsiah Fakih, Ahmad Boestamam, Dr Burhanuddin Al-Helmy (sebahagian nama) yang tidak senada jalan perjuangan dengan UMNO pada masa itu, maka mereka boleh dianggap sebagai penjarah.

Perjuangan mereka adalah menentang penjajah. Mahu mengusir penjajah keluar dari ibu pertiwi. Adakah kerana mereka tidak bersekongkol dengan penjajah British sebagaimana yang dilakukan oleh UMNO, maka hari ini mereka digelar komunis, pengkhianat bangsa?

UMNO melabel anak-anak watan ini lebih buruk dari penjajah British. Betulkah persepsi ini? Cuba kita fikirkan secara waras dan mendalam. Berfikir waras dan mendalam ini bukan suatu dosa, jadi jangan takut atau was-was untuk berfikir waras.

Cuba kita renungkan kembali, barangkali jika kita boleh kedepankan sejarah pada masa itu kepada apa yang sedang berlaku pada hari ini. Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Hadi Awang dan Nik Aziz berjuang untuk membebaskan masyarakat kita dari belenggu kejahilan dan penyalahgunaan kuasa yang ditimba UMNO kepada rakyat Malaysia.

Pemimpin Pakatan Rakyat ini sedang berjuang untuk membantu, mengubah dan menyelamatkan ekonomi dan nasib rakyat Malaysia. Tetapi jalan perjuangan yang mereka ambi tidak sama dengan cara yang sedang UMNO lakukan, justeru adakah mereka-mereka ini layaknya digelar pengkhianat atau penjarah atau komunis?

Hanya berbeza pendekatan dengan UMNO, maka Pakatan Rakyat atau pemimpin atau penyokongnya dengan mudah dilabel sebagai pengkhianat bangsa?

Jika inilah tanggapan UMNO, pesan kita kepada ahli-ahli UMNO yang ikhlas berjuang, sudah tiba masanya menggunakan akal fikiran kurniaan Allah SWT – bersihkan UMNO dari pimpinan yang korup dan menyeleweng, atau tinggalkan sahaja UMNO.

Siakap senohong gelama ikan duri

Jangan pula kita lupa, jika perasaan tidak selamat itu wujud, hakikatnya ia hanya dirasai oleh elit UMNO yang semakin terhimpit dan kuasa mereka sedang terhakis. Begitulah apa yang penjajah British rasainya suatu waktu dahulu.

Maka semua yang tidak senada dengan cara mereka maka kita akan dilabel sebagai pengkhianat, pembelot dan komunis. Malah asal-usul perkataan 'pengganas' komunis adalah ciptaan British yang ditelan bulat-bulat oleh UMNO. Sehinggakan Akta Keselamatan Dalam Negeri yang kekal hingga hari ini adalah warisan penjajah British (sedangkan undang-undang kejam itu tidak pernah wujud di bumi Inggeris sendiri).

Mereka yang melabel orang lain yang berbeza pandangan dan pendirian sebagai pengkhianat sebenarnya orang yang menjarah tanah dan hak kita sebagai rakyat Malaysia. Sikap dan perangai mereka sama seperti komunis Stalin yang kononnya mereka benci itu.

Untuk menutup kezaliman mereka, sering pula bohong demi penipuan dibuat di muka media kawalan mereka. Mula-mula cakap bohong kemudian mencuri hak-hak rakyat.

Rakyat perlu hentikan segera pembohongan dan penindasan ini.

Harimau mati meninggalkan belang

Permintaan kita amat mudah dan sangat jelas. Berikan keadilan kepada tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan kita secara adil dan tidak berat sebelah. Hapuskan label 'pengkhianat bangsa' atau 'pembelot' dari nama tokoh-tokoh ini. Berikan pengiktirafan kepada mereka sesuai dengan sumbang dan jasa mereka.

Jika tidak ada keadilan kepada mereka, apa ertinya perjuangan Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut, Dol Said, Abdul Rahman Limbong, Mat Salleh, Rentap dan banyak lagi yang menentang penjajah dan penjarah Inggeris.

Roh mereka tidak meminta apa-apa pun dari kita atau UMNO. Tetapi kita sebagai pewaris yang mendapat hasil dari darah dan air mata perjuangan merekalah maka kita boleh mengenal Malaysia seperti hari ini.

Kita yang melakar sejarah, mengapa takut mengubah sejarah untuk kebaikan dan masa depan bangsa Malaysia? Mendahulukan hak rakyat lebih utama dari survival politik sempit UMNO.

Jika ini pun pemimpin UMNO gagal lakukan, jelas sudah UMNO sama teruk dari penjajah British. Malah, seteruk-teruk British pun, mereka tidak pernah merosakkan dokumen penting negara kita. Dokumen sejarah inilah yang telah dan sedang diputar-belit oleh UMNO. – Roketkini.com

PrintFriendly

UMNO kata benci komunis tapi jalin hubungan komunis China

Posted: 07 Sep 2011 08:57 AM PDT

UMNO kata benci komunis tapi jalin hubungan komunis China


IPOH, 5 SEPT – UMNO bersikap hipkorit apabila mengecam Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu kerana kononnya membela komunis dalam kejadian Bukit Kepong 1950 sedangkan UMNO sendiri bersekongkol dengan Parti Komunis China.

Setiausaha DAP Perak Nga Kor Ming berkata putar belit sejarah oleh UMNO membahayakan hubungan harmoni antara kaum di Malaysia kerana cuba menggambarkan fakta melalui fitnah.

Katanya, Mohamad atau Mat Sabu cuma merujuk kepada sejarah negara sebelum Merdeka sedangkan UMNO kini mempunyai hubungan rapat dengan komunis di China melalui perjanjian kerjasama antara parti.

"Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Mansor sendiri telah menandatangani perjanjian atau memorandum kerjasama antara Parti Komunis China dan UMNO pada bulan Ogos, tahun 2010.

"Memorandum tersebut ditandatangani di Beijing, China dan pernah mendapat laporan meluas oleh akhbar tempatan.

"Adalah jelas ini terbukti bahawa apabila UMNO mengutuk komunis dan melemparkan segala fitnah terhadap Parti Komunis Malaya serta cuba menodai nama baik Mat Sabu, UMNO secara terbuka telah menjalin hubungan intim dengan bapa komunis kepada PKM iaitu Parti Komunis China," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau menjelaskan, Parti Komunis China juga sering diundang menjadi tetamu kehormat khas perhimpunan agung UMNO.

Nga yang juga Ahli Parlimen Taiping berkata UMNO bersikap seperti meludah ke langit, akhirnya kena pada muka sendiri, iaitu akibat melakukan fitnah.

Beliau berharap rakyat semua kaum tidak mudah termakan fitnah UMNO yang disebarkan secara meluas melalui media kawalan UMNO-BN. – Roketkini.com

Ramai pemimpin akar umbi Melayu bakal sertai DAP

Posted: 07 Sep 2011 08:55 AM PDT

Ramai pemimpin akar umbi Melayu bakal sertai DAP


KUALA LUMPUR, 5 SEPT – DAP yakin akan dapat menarik ramai tokoh dan pemimpin akar umbi dari kalangan orang Melayu termasuk para blogger untuk menyertai parti.

Ketua Pemuda DAP Anthony Loke berkata pengumuman mengenai penyertaan beberapa pakar akademik dan blogger akan dibuat tidak lama lagi.

"Sudah ada perbincangan awal dan mereka juga sudah menunjukkan perkembangan positif untuk menyertai DAP. Kami berharap kemasukan mereka akan memberi semangat untuk lebih ramai menyertai DAP," katanya dalam satu wawancara dengan The Malaysian Insider.

Beliau menjelaskan bahawa bukan DAP sahaja yang aktif menarik penyertaan kaum Melayu, malah orang Melayu dan Bumiputera sendiri melahirkan hasrat untuk menyertai DAP yang telah berusia 45 tahun itu.

"Kami mengundang mereka yang boleh memberi tenaga kepada perkembanagn DAP daripada kalangan orang Melayu, dan di Sarawak Dayak… ini merupakan dua etnik khusus, yang DAP beri perhatian buat masa sekarang," katanya lagi dalam wawancara itu.

Loke gembira kerana walau pun musuh politik terutamanya UMNO dan kumpulan-kumpulan perkauman telah menuduh DAP sebagai parti kaum Cina, parti cauvinis dan komunis, ia tidak menghalang orang Melayu dan Bumiputera yang mengetahui keadaan sebenar untuk menyertai DAP.

"Kami sentiasa berjuang sebagai sebuah parti rakyat Malaysia… perkara ini sudah mula disedari oleh orang Melayu sendiri.

"Saya fikir bahawa sudah sampai masanya, DAP, kita berharap yang ini akan menjadi satu usaha berterusan terutama dengan kemasukan golongan cendekiawan Melayu… masuk ke dalam DAP, kami berharap proses ini akan menguatkan, dan memberi satu suntikan baru ke dalam DAP," katanya.

Bulan lalu, tokoh akademik dan pakar sejarah budaya orang Melayu, Prof Dr Ariffin Omar telah menyertai DAP.

MB Johor contoh terbaik talibarut British?

Posted: 07 Sep 2011 08:51 AM PDT

MB Johor contoh terbaik talibarut British?
http://edyesdotcom.blogspot.com/

Perdebatan sejarah kemerdekaan kembali panas dengan pengakuan MB Johor, yang menukar pendiriannya setelah mengatakan Mat Indera sebagai Tokoh Terbilang suatu ketika dulu. Apakah tujuan MB Johor menukar pendirian? Apakah MB Johor ini ditekan oleh Umno Johor kerana kerisauan Johor juga bakal tumbang jika sejarah sebenar terungkai ?

Merujuk kepada kenyataan MB Johor dalam portal bernama;

Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman berkata Mat Indera yang terlibat dengan gerakan menentang penjajah ketika negara diperintah oleh British, bukan seorang pejuang kemerdekaan sebaliknya pengganas yang kejam dan zalim.

Beliau berkata berdasarkan fakta sejarah peristiwa Bukit Kepong, Mat Indera adalah anggota Parti Komunis Malaya (PKM), sebagai Ketua Rejimen ke-10 yang kejam dan zalim serta mengancam keselamatan orang awam pada ketika itu.


"Apabila British menguatkuasakan undang-undang darurat pada 19 Jun 1948 di Tanah Melayu, semua parti politik berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan PKM telah diharamkan.


"Oleh itu, ramai anggota gerakan berhaluan kiri memilih tindakan sama ada berdiam diri, melarikan diri ke Singapura, bersatu dengan militan PKM atau meneruskan hasrat berjuang atas landasan lain termasuk menyertai Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno).

Sebelum diulas dengan lebih lanjut, mari kita renung apakah tindak tanduk penjajah British (atau boleh saya kata pengganas British?) ketika Mat Indera melancarkan gerakan kemerdekaan. British melabelkan Mat Indera sebagai pengganas komunis lalu meletakkan $75 000 untuk kepala Mat Indera. Keluarga Mat Indera juga diseksa dan dibuang daerah oleh British. Apabila Mat Indera ditangkap, hukuman untuk beliau adalah penyiksaan untuk berbulan lamanya dan akhirnya beliau dihukum gantung di Taiping.

Hari ini, Menteri Besar Johor membuat kenyataan bahawa Mat Indera seorang pengganas komunis yang kejam dan zalim walaupun dalam buku "Pengukir Nama Johor", MB Johor ini jugalah yang menamakan Mat Indera sebagai Tokoh Terbilang. Bukankah kenyataan MB Johor ini menyerupai imperialis Inggeris? Apakah kenyataan MB Johor ini melengkapkan kebenaran betapa Umno adalah talibarut British dan meneruskan legasi British?

Mungkin sedikit masa lagi akan ada pemimpin Umno yang tergamak mengatakan Tok Janggut juga sebagai pengganas kerana Tok Janggut juga membunuh polis melayu yang bernama Sarjan Che Wan di Pasir Mas, Kelantan. Tok Janggut yang dibunuh dan gantung secara terbali, kemudian diheret menyeberangi Padang Bank Kota Bharu, tidak pula dianggap pengganas dalam buku teks sejarah. Inikah yang dikatakan sejarah ?

Berbalik kepada kepahlawanan Mat Indera, beliau pada awalnya telah diiktiraf dalam buku Pengukir Nama Johor sebagai antara tokoh negeri Johor yang terbilang. Ironinya, yang mengiktiraf beliau sebagai tokoh terbilang itu adalah MB Johor sendiri, lantas MB Johor menyatakan;

Penulisan dan catatan tersebut menjadi bahan kajian di atas prinsip kebenaran akademik untuk memperkayakan khazanah maklumat dan rakaman peristiwa sejarah kemerdekaan untuk tatapan dan pengetahuan generasi sebagai iktibar, panduan dan peringatan.

Dengan kata-kata di atas, apakah kita juga boleh melebel sejarah kemerdekaan oleh Umno yang tertulis dalam mana-mana buku teks sejarah yang diiktiraf itu adalah semata-mata bahan kajian di atas prinsip 'kebenaran akademik' untuk memperkayakan khazanah maklumat dan rakaman peristiwa sejarah kemerdekaan untuk tatapan dan pengetahuan generasi sebagai iktibar, panduan dan peringatan ?

Kenyataan MB Johor hari ini juga menyebut, apabila British menguatkuasakan undang-undang darurat pada 19 Jun 1948 di Tanah Melayu, semua parti politik berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan PKM telah diharamkan. Tetapi MB Johor tidak pula merungkaikan mengapa hanya hanya gerakan melayu Umno sahaja yang tidak diharamkan?

Ternyata pihak British tidak memberi ruang kepada semua gerakan kemerdekaan apabila mengharamkan PKMM, AWAS, API dan PKM. Semua nasionalis yang menuntut kemerdekaan tidak diberi pilihan. Hanya dengan menyertai kumpulan bangsawan elit Umno untuk kemerdekaan acuan British, atau berdepan dengan risiko merengkok dalam penjara atau lebih buruk, dibunuh menjadi pejuang tidak bernama.

Walaupun kenyataan MB Johor hari ini bersifat dangkal dan bodoh sombong, tetapi kita harus bersyukur kerana ia secara tidak langsung memberi petunjuk jelas betapa kemerdekaan yang dituntut Umno diberi laluan mudah oleh British dengan satu keraguan - Benarkah Umno talibarut British? Ia juga secara langsung membangkitkan ghairah lebih ramai anak muda untuk mengetahui sejarah sebenar kemerdekaan di sebalik sejarah doktrin penutup minda.

Setinggi-tinggi terima kasih dan tahniah buat MB Johor yang serba flip-flop. Moga lebih ramai pemimpin Umno yang bersuara sepertimana kenyataan MB Johor hari ini. Keraguan sejarah kemerdekaan semakin terserlah dan memasuki era perdebatan terbuka. Benarlah kata orang, Umno akan dimakan sejarah, Umno sejarah...

KEJAM MACAM SIAPA?ADAKAH KEJAM SEPERTI UMNO

Posted: 07 Sep 2011 08:43 AM PDT

MB Johor: Mat Indera bukan pejuang merdeka, tapi pengganas

September 07, 2011

NUSAJAYA, 7 Sept – Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman berkata Ahmad Indera atau Mat Indera yang terlibat dengan gerakan menentang penjajah ketika negara diperintah oleh British, bukan seorang pejuang kemerdekaan sebaliknya pengganas yang kejam dan zalim.

Beliau berkata berdasarkan fakta sejarah peristiwa Bukit Kepong, Mat Indera adalah anggota Parti Komunis Malaya (PKM) dengan pangkat sebagai Ketua Rejimen ke-10 yang kejam dan zalim serta mengancam keselamatan orang awam pada ketika itu.

"Apabila British menguatkuasakan undang-undang darurat pada 19 Jun 1948 di Tanah Melayu, semua parti politik berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan PKM telah diharamkan," katanya dipetik Bernama Online.

"Oleh itu, ramai anggota gerakan berhaluan kiri memilih tindakan sama ada berdiam diri, melarikan diri ke Singapura, bersatu dengan militan PKM atau meneruskan hasrat berjuang atas landasan lain termasuk menyertai Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (Umno).

"Bagaimanapun, Mat Indera telah memilih untuk menjadi anggota gerakan komunis militan dan ganas dalam gerakan penentangan bersenjata PKM terhadap pentadbiran British," kata beliau.

Ghani berkata demikian bagi mengulas tindakan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, yang dengan yakin mempertahankan kenyataannya (Mat Sabu) bahawa Mat Indera dan pengganas komunis dalam peristiwa berdarah di Balai Polis Bukit Kepong adalah pejuang kemerdekaan sebenar.

Menurut Mohamad atau Mat Sabu, ia berdasarkan buku "Pengukir Nama Johor" pada halaman 107 hingga 117 yang menceritakan latar belakang dan perjuangan Mat Indera.

Ghani berkata tindakan Mat Indera menyertai PKM menyebabkan dia terpesong dan ianya berlainan daripada pemimpin haluan kiri lain seperti Dr Burhanuddin Al-Helmy, Ahmad Boestamam, Ishak Muhammad dan Ibrahim Yaakub yang tidak memilih untuk bertindak secara militan.

Beliau berkata kemuncak penglibatan Mat Indera yang kejam adalah peristiwa serangan komunis ke atas Balai Polis Bukit Kepong di Muar pada 23 Februari 1950 dan fakta yang diperoleh dari pelbagai sumber sebilangan penyelidik ilmiah mengenai peristiwa itu menunjukkan Mat Indera bertanggungjawab sepenuhnya terhadap serangan berkenaan.

Mengenai buku "Pengukir Nama Johor", Abdul Ghani berkata dari sudut kegiatan Yayasan Warisan Johor (YWJ), segala kajian, penulisan dan catatan berhubung sejarah negeri, termasuk perjalanan hidup watak-watak seperti Mat Indera, merupakan data-data kemasyarakatan berkaitan anggota masyarakat yang pernah menonjolkan diri dalam peristiwa-peristiwa sejarah yang berlaku dalam negeri.

Katanya, penulisan dan catatan tersebut menjadi bahan kajian di atas prinsip kebenaran akademik untuk memperkayakan khazanah maklumat dan rakaman peristiwa sejarah kemerdekaan untuk tatapan dan pengetahuan generasi sebagai iktibar, panduan dan peringatan.

Pelajar Malaysia di Syria Dibawa Pulang Bulan Ini

Posted: 07 Sep 2011 08:39 AM PDT




PUTRAJAYA 7 SEPT : Wisma Putra dilaporkan akan membawa pulang lebih 200 pelajar Malaysia di Syria ekoran pergolakan dinegara itu semakin meruncing.

Pegawai di Wisma Putra, Rosmawati Abdullah ketika dihubungi Tv Selangor mengesahkan proses membawa pulang kesemua pelajar ini akan dilakukan dalam bulan September ini.

"Dalam bulan ini tapi masih tak pasti lagi tarikhnya. Perdana Menteri pun belum buat keputusan lagi. Masih dalam perbincangan tapi InsyaAllah dalam bulan ini juga," jelas Rosmawati.

Tarikh sebenar kepulangan pelajar itu belum ditetapkan kerana masih menunggu keputusan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

"Kita tengah tunggu keputusan dariapda Majlis Keselamatan Negara," tambahnya.

Rosmawati berkata, pihaknya sentiasa berhubungan dengan kedutaan Malaysia di Damsyik, Syria bagi mengetahui perkembangan pelajar Malaysia di sana dan status keselamatan mereka.
Bagaimanapun, beliau menambah pihak Wisma Putra masih tidak dapat pastikan bilangan pelajar yang benar- benar mahu pulang ekoran ada diantara mereka yang terikat dengan jadual peperiksaan dan pembelajaran.

"Pelajar kita disana lebih 200 orang. Tapi pihak kita masih tak dapat pastikan berapa orang yang mahu pulang ke Malaysia,"katanya.
Kementerian Pengajian Tinggi juga dilaporkan akan mengemukakan surat kepada institut pengajian tinggi (IPT) di Syria bagi memaklumkan masalah dihadapi penuntut Malaysia.

Difahamkan pelajar Malaysia disana berdepan dengan kehidupan sukar apabila rusuhan rakyat Syria semakin teruk sehingga membawa kepada sekatan keatas penggunaan kad kredit dan wang tunai yang tentunya memberi kesan kepada mereka.

Sekatan itu dilakukan Amerika Syarikat sebagai mematuhi kehendak sekatan yang dikenakan oleh Jabatan Pembendaharaan Amerika ke atas Syria baru-baru ini.

Selain daripada Kad Visa, kumpulan Master Card menyatakan kesediaan mereka bahawa pihak mereka akan mengikuti langkah yang sama.

Amerika Syarikat mengumumkan dua minggu lalu bahawa ia telah mengenakan sekatan ke atas Bank Perdagangan Syria dan Bank Perdagangan Lubnan dengan mengatakan bahawa Amerika tidak akan terlibat dalam urusniaga komersial atau kewangan dengan entiti.

Pegawai bank di Syria memberitahu bahawa penggunaan Kad Visa di bank Syria atau bank-bank yang mempunyai cawangan di Syria telah berhenti beroperasi semenjak rabu lalu.

Tv Selangor pada 18 Ogos lalu telah menyiarkan keluh kesah pelajar Malaysia di Syria yang tertanya- tanya apakah usaha yang dilakukan pihak kedutaan dan Wisma Putra bagi membela nasib mereka dibumi bergolak itu.

Berita berjudul "Kami Pun Rakyat Malaysia, Jangan Sisihkan Kami - Pelajar Syria", berkongsi pengalaman beberapa pelajar Malaysia disana termasuk Presiden Persatuan Pelajar Malaysia di Syria, Mohammad Hazuanuddin Sofuan.

Pendedahan itu juga membawa kepada kunjungan Duta Besar Malaysia ke Syria, Mat Dris Yaacob ke rumah salah seorang pelajar disana, Hairul Faizal pada 31 Ogos lalu.

Ketika kunjungan itu berlangsung, Mat Deris sempat mengulas laporan berita Tv Selangor bersabit hubungan dua hala pihak kedutaan dan pelajar.

Tanpa menafikan bahawa pihak kedutaan sentiasa melakukan tugas dengan baik, Hairul mewakili semua pelajar disana menyatakan harapan mereka agar pihak kedutaan meluangkan lebih masa untuk melihat sendiri permasalahan yang terpaksa ditanggung mereka.


AdlyZahari

0
sumber :-

AdlyZahari


SIAPA PENJAHAT BUKIT KEPONG !

Posted: 07 Sep 2011 06:29 PM PDT

  • Bila istilah komunis mula dipopularkan oleh UMNO.
  • Persoalan utama yang sering bermain dalam minda kita adalah persoalan sejarah sebelum merdeka.
  • Kerajaan British mengistilahkan golongan penentang mereka sebagai "Bandit". Semua yang menentang mereka diistilahkan demikian. Istilah Melayu ketika itu sebagai "Penjahat"
  • Persoalannya bila "Bandit" mula dipopularkan sebagai "komunis".
  • Utusan Melayu pada 24 Februari 1950 sehari selepas peristiwa Bukit Kepong telah menulis tajuk "Serangan Penjahat Atas Rumah Pasung Bukit Kepong". Keratan Utusan Melayu seperti dibawah (Utusan Melayu : 24/2/1950 : ms 1).
  • Begitu juga dengan keratan daripada NST :24/2/1950 : ms1.
  • Persoalannya, bagaimana penulis sejarah boleh mengaitkan Mat Indera sebagai Komunis, sedangkan istilah media Pro British dikala itu mengistilahkan mereka sebagai penjahat.

Mat Indera Bantu Mangsa Bukit Kepong
  • Kenyataan Sdr Suhaizan Kaiat bahawa Mat Indera membantu mangsa Bukit Kepong ada asasnya.
  • Merujuk kepada buku "Yusoff Rono - Wira Bukit Kepong" pada m/s 54 ada dicatitkan seperti berikut : "Mereka kemudiannya hendak menikam Yusoff Rono dengan bayonet tetapi tindakan mereka itu telah dihalang oleh ketua komunis yang menyerang balai polis itu. Yusoff Rono amat mengenali wajah ketua komunis itu. Mat Indera namanya.
  • Pada m/s 55 juga tercatit "Yusoff Rono juga dapat melihat Mat Indera bersama pengiringnya membawa anak-anak serta isteri polis beramai-ramai keluar dari kawasan balai polis sebelum meninggalkan mereka disebuah sekolah cina berhampiran".
  • Mat Indera Komunis atau tidak, pasti boleh diperdebatkan. Saya yakin beliau bukan komunis.
  • Datuk Seri Hj Mohd Ali Rustam yang menulis sekapur sirih dalam buku Yusoff Rono sepatutnya faham sejarah yang dicatitkan. Ada keberangkalian beliau tidak membaca,sekadar membelek ?
  • Begitulah juga dengan Datuk Prof. Dr.Hjh. Ramlah bte Adam, yang menjadi penyunting kepada buku tersebut . Disana ada jasa Mat Indera. Media dikala itu mengistilah mereka sebagai penjahat, Penyunting dan penulis buku mengistilah mereka sebagai komunis. Wajarkah ?
  • Sebelum merdeka yang melawan British semuanya adalah penjahat (Bandit).
  • Selepas merdeka yang melawan UMNO adalah pengkhianat.
  • Bapa kencing berdiri, murid kencing berlari.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Fighters head towards showdown with pro-Gaddafi town

Posted: 07 Sep 2011 08:27 PM PDT

Anti-Gaddafi fighters move to the front line from Om El Qandil, September 6, 2011. — Reuters pic
WISHTATA, Sept 8 — Libya's new rulers sent a column of extra fighters towards the tribal bastion of Bani Walid overnight, preparing a showdown with supporters of ousted leader Muammar Gaddafi, possibly including his sons or even Gaddafi himself.Read More / Baca Lagi >>

Mydin: Kedai Rakyat to boost Tukar uptake

Posted: 07 Sep 2011 08:22 PM PDT

SUBANG JAYA, Sept 8 — The introduction of Kedai Rakyat 1 Malaysia will speed up government efforts to modernise sundry shops by increasing retail competition and forcing out inefficient players, says its operator Datuk Ameer Ali Mydin.
The Mydin Mohamed Holdings Bhd managing director said the entry of "another very strong force" like Kedai Rakyat into the market will give small retailers — already haemorrhaging customers to hypermarkets — greater incentive to take part in the Small Retailer Transformation Programme (Tukar).
Ameer Ali said small retailers should apply for low-interest Tukar loans to modernise their business. — Picture by Jack Ooi
Tukar is a government initiative to upgrade sundry shops into mini markets with technological guidance and free consultation from hypermarket operators Carrefour, Giant, Jaya Jusco, Econsave, Tesco and Mydin. "If you don't change, you are not going to be around," Ameer Ali told The Malaysian Insider in an interview.
Sundry shop owners who do not jump at the chance to apply for low-interest Tukar loans of up to RM60,000 at three per cent interest per annum will have no one to blame but themselves if their business goes bust, he further warned.
"They (small retailers) should take that opportunity now given by the government to borrow dirt cheap... and modernise the shop," he said.
Read More / Baca Lagi >>

MB Johor dakwa Mat Indera komunis, rancang serangan Bukit Kepong

Posted: 07 Sep 2011 08:21 PM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Sept — Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman menegaskan Ahmad Indera atau lebih dikenali sebagai "Mat Indera" telah merancang serangan ke atas Bukit Kepong pada 1950 selain mendakwa beliau berusaha keras mempengaruhi orang Melayu menyertai "kegiatan haramnya" dalam Parti Komunis Malaya (PKM).
Dalam berita muka depan Berita Harian hari ini, yang bersandarkan pada rencana khas Ghani sendiri, Menteri Besar juga mendakwa berdasarkan fakta sejarah peristiwa Bukit Kepong, Mat Indera dengan sengaja dan sedar menjadi anggota gerakan pertubuhan besar pengganas komunis PKM, sebagai Ketua Rejimen Ke-10, yang kejam serta zalim serta mengancam keselamatan dan ketenteraman orang awam pada ketika itu.
Mat Indera ketika ditangkap pada Oktober 1952 di Kampung Baru Seri Medan. — Foto ihsan Pengukir Nama Johor
Semalam, keluarga Mat Indera mempertahankan beliau bukan merupakan komunis dan mahu kerajaan membersihkan namanya. "Dia bukan seorang 'pejuang' untuk mendapatkan kemerdekaan negara yang pada masa itu sedang diusahakan secara rundingan aman dan lebih berhemah serta bertamadun," kata Ghani lagi.
Ghani menulis, apabila pihak berkuasa British menguatkuasakan darurat pada 19 Jun 1948 semua parti politik berhaluan kiri seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (Awas) dan PKM diharamkan dan ramai ahlinya mengambil tindakan sama ada berdiam diri, melarikan diri ke Singapura, bersatu dengan militan PKM ataupun meneruskan hasrat berjuang di atas platform lain termasuk menyertai Umno.
Read More / Baca Lagi >>

Keluarga Mat Indera: Kami kecewa dengan MB Johor

Posted: 07 Sep 2011 08:19 PM PDT


KUALA LUMPUR, 8 Sept — Keluarga Ahmad Indera, individu yang dikaitkan dengan tragedi Bukit Kepong enam dekad lalu, berkata pihaknya kecewa dengan kenyataan Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman semalam yang mendakwa dia bukan seorang pejuang kemerdekaan sebaliknya pengganas yang kejam dan zalim.
Bagaimanapun keluarga itu menegaskan, mereka tidak berputus asa dalam pendirian mereka mahukan kerajaan membersihkan nama Mat Indera.
Baharom Shah Indera
"Saya kecewa dengan apa yang dikatakan (oleh Menteri Besar Johor), tetapi kami tidak akan berundur daripada mendesak kerajaan membersihkan nama abang kami," kata adik Mat Indera, Baharom Shah, kepada The Malaysian Insider ketika ditemui pada forum bertajuk "Mat Indera — Pejuang atau Pengkhianat Kemerdekaan" di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor di sini, malam tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Menjejak MAT INDERA - Siri 4 : Fakta MENGEJUTKAN Disebalik Serangan Bukit Kepong

Posted: 07 Sep 2011 08:14 PM PDT



RAYMOND DANCEY Ketua Balai Polis Bukit Kepong

Sebaik saja Jepun kalah di dalam peperangan dunia ke-2, tentera-tentera Gurkha dan Fiji mula menunjukkan belang mereka di Tanah Melayu. Berdasarkan maklumat dari Pak Johan dan Awang, perangai tentera ini yang suka bermabuk-mabuk dan gilakan perempuan meresakan penduduk kampung. Barangkali mereka di luar sana boleh merujuk kepada orang-orang lama yang masih hidup bagaimana perangai tentera Fiji dan Gurkha semasa pendudukan British di Tanah Melayu. Tanyalah benarkah mereka ini akan mengambil mana-mana perempuan yang mereka suka?. Jawapan dari XPDC yang kami lalui adalah memang benar. Mereka menjadi antara punca kebencian orang kampung dan Mat Indera terhadap British.
Read More / Baca Lagi >>

'Tidak merdeka kalau komunis menang'

Posted: 07 Sep 2011 08:01 PM PDT

Oleh ABI QALAM

Disebabkan kepentingan politik, komunis pun PAS sanggup dakwa sebagai pejuang kemerdekaan. Ini satu kenyataan bodoh.
Fikirlah habis-habis sebelum bercakap. Memang orang Melayu dahulu dahagakan kemerdekaan yang terlibat dengan API, PKMM dan gerakan kiri menyumbang ke arah kemerdekaan.
Cuma kaedah yang mengambil semangat Melayu Raya dari Indonesia tidak diterima secara menyeluruh oleh rang Melayu dan raja-raja Melayu.. Maknanya ideologi keras mereka tidak sesuai diguna pakai oleh majoriti.
Read More / Baca Lagi >>

Nak Tunjuk Hero Ke..Nak Cari Publisiti.....

Posted: 07 Sep 2011 07:59 PM PDT

Oleh  SERIKANDI MUJAHIDAH

Isu debat UMNO dan PAS ni bukan benda baru..lama dah..sejak Allahyarham Ustaz Fadhil Nor masih ada lagi. Setiap kali timbul perkara-perkara yang mengelirukan atau pun perlukan penjelasan…debat ini pasti dicadangkan.

Cuma seingat SM, mula-mula UMNO APCO begitu ghairah nak berdebat tapi last-last minit…mereka batal. PAS sedia bila masa dan di mana saja yang dicadangkan oleh UMNO APCO. PAS lebih suka kalau debat tu dapat ditonton secara live oleh orang ramai. Ini bermakna PAS tidak gentar bersemuka dengan UMNO APCO dalam apa hal sekali pun kerana PAS tidak pernah mengeluarkan kenyataan tanpa fakta dan tanpa bukti.

Read More / Baca Lagi >>

Jadilah Seperti Mereka Dalam Kerenceman Bermazhab

Posted: 07 Sep 2011 07:58 PM PDT

Oleh Aris Awang

Sejukkan hati, dinginkan pemikiran, berbahasalah dengan lidah yang manis, menulislah dengan perkataan yang indah... InsyaAlla h, Ia tidak akan mengurangkan sedikit pun kepercayaan kita terhadap apa yang kita yakini! Contohilah mereka ini dalam menghadapi kerencaman bermazhab.
Ada dua tokoh besar, yang satu adalah faqih besar di zamannya dan marji tertinggi Syiah di masa itu, tokoh ulama yang jarang ada padanannya di era kontemporer ini, beliau adalah Ayatollah al-Udzma Boroujerdi
Read More / Baca Lagi >>

Debat- Cicak Mengkarung Jadi mangsa

Posted: 07 Sep 2011 07:57 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

KETUA Pemuda Umno, Khairy Jamaludin sudah mula perasan dan syok sendiri apabila Timbalan Presiden PAS, Muhammad Sabu menyerahkan kepada Pemudahttp://1.bp.blogspot.com/_iGo65004ec4/TBTTuGpK-OI/AAAAAAAAABQ/iocyvmsZjkI/s1600/cicak.jpg PAS untuk menguruskan debat berkaitan isu siapa pejuang kemerdekaan. Nampaknya Mat Sabu kenal siapa lawan yang sesuai dengan beliau bukannya cicak mengkarung yang tiada apa-apa nilai di dalam Umno itu.

Read More / Baca Lagi >>

Momokan Komunis Terhadap Hj Mohamad Sabu dan PAS

Posted: 07 Sep 2011 07:56 PM PDT

Oleh Ustaz Ahmad Awang
Sudah hampir dua minggu Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu (HMS) menjadi sasaran serangan pucuk pimpinan UMNO, bermula daripada Presihttp://3.bp.blogspot.com/-WrqA3_epJWU/TmcuA_FWtRI/AAAAAAAAAjM/Wp4Ysc473ZY/s1600/sabu_matinderabuku.jpgdennya, Dato' Sri Najib Razak dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin serta lain-lain pemimpin UMNO pelbagai peringkat terutama yang paling kuat mengampu seperti Rais Yatim, Ahmad Maslan, Noh Omar, dan Khairy Jamaluddin. 

Read More / Baca Lagi >>

Sejarah Untuk DiJual

Posted: 07 Sep 2011 07:54 PM PDT

Oleh Ahmad Zawawi
Setiap  yang  telah  berlaku  adalah  sejarah.    Jari  yang  kudong    akibat  bermain   mercun   semasa  kecil  adalah   merhttp://www.tracyandmatt.co.uk/blogs/media/tracyandmatts_blog/windowslivewriter/bestbuygoesgreen_f755/bestbuy_2.jpgupakan  sejarah  juga.   Dan  berbagai  lagi  peristiwa   dalam  kehidupan  ini   yang  tidak  dapat  lari  dari  lipatan  sejarah.   Cuma  perkara-perkara  yang  mempunyai  kepentingan-kepentingan  tertentu  sahaja  dapat  didokumenkan  dan  diberi  nilai  sejarah.

Bercakap  tentang  Peristiwa  Bukit  Kepong  sangat  jelas  ianya  bukan  Sejarah  Malaysia.  Ia  berlaku  pada  tahun  1950,  tujuh  tahun  sebelum  Persekutuan  Tanah  Melayu  mencapai  Kemerdekaan.   Jika  ada  yang  masih  belum  tahu,   Malaysia  terbentuk  pada  tahun  1963.
Read More / Baca Lagi >>

Islam, perkauman dan konspirasi

Posted: 07 Sep 2011 07:52 PM PDT

oleh NIK NAZMI
Antara buku yang memberikan kesan besar kepada idealisme politik saya ialah the Autobiography of Malcolm X yang saya ambil daripada seorang teman di MChttp://2.bp.blogspot.com/-G0sW8uoA-Ec/ThSlTIRTz-I/AAAAAAAABJI/sUHJ41n_NGM/s1600/alex-haley-the-autobiography-of-malcolm-x.jpgKK ketika usia 14 tahun. Saya memang seorang ulat buku dan teman tersebut memberikan kepada saya.
Malcolm X merupakan pemimpin Nation of Islam sebuah kumpulan kulit hitam yang bukan sahaja berasaskan ajaran songsang Islam, tetapi juga Ketuanan Kulit Hitam. Bagaimanapun Malcolm meninggalkan kumpulan tersebut dan menunaikan ibadah haji sebagai seorang Muslim pada 1964 – satu pengalaman benar-benar meninggalkan kesan besar kepada dirinya.


Pengalamannya menyaksikan masyarakat pelbagai kaum dapat menunaikan rukun Islam tersebut dengan aman damai di Mekah mengubah persepsinya terhadap isu kaum dan beliau menolak ideologi Ketuanan Kulit Hitam.Read More / Baca Lagi >>

Institusi kehakiman penegak keadilan sebenar

Posted: 07 Sep 2011 07:52 PM PDT

Oleh Tuan Guru Abdul Hadi Awang
 
INSTITUSI kehakiman adalah perkara penting bagi menegakkan keadilan sehttp://www.thesundaily.my/sites/default/files//thesun/Catalogue/Abdul_Hadi_Aw_c90864_11726_728.jpgbenar dalam masyarakat secara praktikal. Undang-undang yang adil sekalipun, kadang-kadang menjadi tidak adil dengan sebab pelaksanaannya pincang.
Hukum Islam yang dinyatakan oleh Allah Yang Maha Adil, dan contoh yang ditunjukkan oleh Rasul yang bersifat adil perlu dilaksanakan dengan adil juga.Islam menetapkan cara yang menjamin dan mengukuhkan tegaknya keadilan dalam aspek kehakiman.

Read More / Baca Lagi >>

Kalah pilihan raya tiket jadi menteri

Posted: 07 Sep 2011 07:50 PM PDT

Oleh ANAS
 
SIAPA hendak menjadi menteri di zaman pemerintahan PM Najib Razak mestilah kalah pilihan raya sebab Najib merasakan orang yang kalah pilihan rayhttp://4.bp.blogspot.com/_vHPyObyOMjs/SfZoblORRmI/AAAAAAAAAmk/97HhULLK_5U/s400/tiket.jpga ialah orang yang kuat pengaruh dan hebat.
Sebab itulah Najib melantik orang-orang yang kalah pada PRU menjadi menteri. Paling baru beliau melantik Presiden MIC, G. Palanivel yang kalah di Parlimen Hulu Selangor pada PRU-12 dulu menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri.


Manakala Koh Tsu Kon dan Shahrizat yang kalah juga pada PRU 2008 juga diberikan jawatan menteri.
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang menang pilihan raya tidak pula Kalah pilihan raya tiket jadi menteri dilantik.
Read More / Baca Lagi >>

Gerakan Islam dalam mencapai kemerdekaan

Posted: 07 Sep 2011 07:50 PM PDT

Oleh Abu Firdaus
Sambutan ulang tahun hari kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos ini dan pehttp://2.bp.blogspot.com/_4KnCE5okB7k/TJELeoywVTI/AAAAAAAABgA/dx7VB1kgq7I/s1600/lagu-patriotik-malaysia.jpgnubuhan Malaysia pada 15 September adalah wajar mengingatkan semula detik-detik khususnya untuk anak-anak muda yang menyokong PAS.
Apabila berbicara mengenai pembentukan negara Tanah Melayu, empat tokoh ini pasti disebut-sebut dan layak dipanggil bapa-bapa kemerdekaan. Mereka ialah Dr Burhanuddin Al-Hilmy, Ahmad Boestamam, Dato' Onn Jaafar dan Tunku Abdul Rahman.
Read More / Baca Lagi >>

Bang Mat : 'Sudah 12 hari saya diserang'

Posted: 07 Sep 2011 07:41 PM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Sept: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu memulakan hujah dalam forum malam tadi dengan melahirkan rasa pelik kenapa beliau diserang begitu rupa oleh Umno dan akhbarnya Utusan Malaysia dan media pro-Umno yang lain.

Menurutnya, malam tadi genap 12 hari 12 malam beliau diserang.

"Bermula 21 Ogos hari tu sehinggalah hari ini. Setengah jam warta berita, 10 minit serang saya.

"Saya pun kadang-kadang duduk depan cermin perhati diri saya, dimana mereka takut sangat kat aku ni. Kaya pun tidak, berpengaruh pun tidak," katanya disambut ketawa hampir 200 hadirin yang hadir.
Read More / Baca Lagi >>

Ada Berani : Blogger cabar Jais siasat tazkirah Satim Diman

Posted: 07 Sep 2011 06:28 PM PDT

 KUALA LUMPUR, 8 Sept: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dicabar supaya menyiasat Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Dr Mohamad Satim yang memberikan tazkirah di sebuah masjid di Kampung Melayu Subang.
Cabaran tersebut dibuat oleh blogger Tulang Besi berdasarkan berita Sinar Harian pada 22 Ogos 2011 melaporkan Ketua Pembangkan Selangor, Satim Diman, telah memberi tazkirah di dalam sebuah masjid di Kampung Melayu Subang.

Mengikut laporan Sinar Harian itu:

PUCHONG - "Kalau dia tidak suka orang Melayu di Malaysia, dia boleh pindah ke negara lain," kata Ketua Pembangkang Dun Selangor, Datuk Dr Mohamad Satim Diman mengenai tindakan seorang pelakon lelaki terkenal era 1980-an yang didakwa mengkafirkan kerajaan, memperlekehkan institusi istana serta mengecam orang Melayu sebagai bangsa yang bodoh dalam takzirahnya di sebuah masjid di Kampung Melayu Subang, minggu lalu.

Read More / Baca Lagi >>

Hentikan polimik Mat Indera ini...!!

Posted: 07 Sep 2011 06:24 PM PDT


Read More / Baca Lagi >>

1MBD bakal ambil alih IWK

Posted: 07 Sep 2011 06:18 PM PDT


KUALA LUMPUR, 8 Sept — Indah Water Konsortium (IWK), syarikat pembetungan nasional, dijangka akan diswastakan dalam waktu terdekat dan bakal diambil alih oleh sebuah syarikat agensi pelaburan strategik 1MDB, demikian menurut sumber-sumber Kementerian Kewangan. Kira-kira 11 tahun lalu kerajaan terpaksa menyelamatkan syarikat itu selepas syarikat terdahulu berhadapan dengan masalah kewangan.
Read More / Baca Lagi >>

Unease growing in Syrian army

Posted: 07 Sep 2011 06:16 PM PDT

A flurry of desertions from Syria's military shows there is restlessness among the rank-and-file over its repression of the popular uprising.

By William Maclean
LONDON: A flurry of desertions from Syria's military shows unease among the rank-and-file over its repression of unrest but the army's overall clout seems unaffected, allowing President Bashar al-Assad to go on using force to prop up his weakened authority.
Further violence would worsen communal strains in the army, a pivotal power base for Assad, who is from the minority Alawite sect, while more desertions would raise opposition morale as he steps up efforts to crush protests now in their sixth month.
But a tipping point predicted by some analysts, at which a balance of fear favouring the government swings sharply and hastens its collapse, has not been reached.
"Low-level army defections appear to be on the increase, but they are still not affecting the effectiveness of military operations," a diplomat in the Syrian capital said of the mostly-conscript, 220,000-strong armed forces.
Read More / Baca Lagi >>

DAP: 1,824 in Johor's Ledang electoral roll not in EC, NRD records

Posted: 07 Sep 2011 06:14 PM PDT

DAP: 1,824 in Johor's Ledang electoral roll not in EC, NRD recordsJohor DAP has raised alarm over the latest electoral roll for the Ledang parliamentary constituency, after discovering that a big number of them were not found in the Election Commission and National Registration Department's online databases.
Ledang DAP liaison committee secretary Ee Chin Li claimed that out of a total of 59,281 voters in the area, the party's Voters Validation Task Force found that 1,824 of them had no records in both NRD and EC's online system.
Ee said one of them also had a MyPR card number, suggesting that a non-citizen had been confirmed as voter, similar to earlier revelations by PAS and online portals of non-citizens being allowed to vote and given instant citizenship for this purpose.
Read More / Baca Lagi >>

Mashitah Arah Pondan Bernama Natasya Itu Ditahan.!!!

Posted: 07 Sep 2011 06:12 PM PDT


Jabatan Agama Islam Negeri Perlis digesa bertindak segera menahan Natasya, 28, lelaki berperwatakan wanita, sekali gus menghukumnya mengikut peruntukan undang-undang yang sewajarnya.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, hanya jabatan itu yang terletak di bawah pemerintahan negeri mempunyai kuasa berbuat demikian, malah bertanggungjawab membendung masalah sosial kalangan umat Islam.

"Kita tak boleh membiarkan perkara begini. Dia sudahlah berperwatakan wanita, mengaku dirinya perempuan, ada pula lelaki yang kata sanggup ikut ke mana saja walaupun diri sakit akibat disimbah asid.Read More / Baca Lagi >>

Rakyat Sabah pasti termuntah baca penipuan Utusan

Posted: 07 Sep 2011 06:10 PM PDT

KALAU diimbas kembali, sebelum ini sudah berpuluh kali didedahkan pembohongan media-media propaganda Umno seperti Utusan Malaysia dan TV3 Al-Musyrikin untuk memperbodohkan rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Umno leaders must stop this madness

Posted: 07 Sep 2011 06:07 PM PDT

Umno did not fight a war to gain independence. It just ran the final fourth lap.

Utusan Malaysia's suggested description of PAS deputy president Mohamad Sabu or Mat Sabu as an Islamic communist will add a new twist to Umno's political lexicon – one can be godless and Muslim at the same time.
Only Utusan and Umno are capable of doing that and it does not matter how imbecilic and mundane it sounds.
Umno's godsend issue now is the communism of Mat Sabu. But where is the political premium for Umno in debating this issue?
There is no mileage in Umno escalating the issue of Mat Sabu extolling communism.
If pursued further, in the end, Umno will be exposed for what it truly is – a racist non-inclusive Malay political party.
Read More / Baca Lagi >>

Lokasi persembunyian Gaddafi diketahui

Posted: 07 Sep 2011 06:06 PM PDT

Lokasi persembunyian Gaddafi diketahuiTRIPOLI - Seorang jurucakap kumpulan pemberontak yang menguasai sebahagian besar Libya menyatakan, mereka mengetahui lokasi persembunyian Muammar Gaddafi.
Jurucakap itu, Anis Sharif turut memberitahu semalam bahawa mereka kini menunggu masa yang sesuai untuk menangkap atau membunuh Gaddafi.
Menurutnya, pemimpin berusia 69 tahun itu masih berada di Libya dan dikesan dengan menggunakan khidmat risikan manusia serta teknologi moden.
Beliau enggan mendedahkan lokasi Gaddafi sedang bersembunyi tetapi memberitahu pemimpin Libya berkenaan kini bersembunyi di kawasan seluas 60 kilometer yang dikepung oleh pemberontak.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT