Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Misi Somalia Putera Umno - Adakah ini satu publisiti?

Posted: 03 Sep 2011 11:45 AM PDT

By Blackhawk

By the time this article is published, the body of 39-year-old Noramfaizul Mohd Nor, Bernama's late cameraman, who had apparently followed UMNO Putra club's humanitarian mission to Somalis would have arrived in Malaysia. It is tragic, that apart from the hundreds of lives lost during the Raya period on Malaysian roads due to the balik kampong mayhem, Faizul should meet his death in war torn Mogadishu, Somalia.

Was this just an accident? Could it have been avoided? Did UMNO rush to Somalia to genuinely help Somalians? Or did UMNO throw caution to the wind and rush callously on the eve of Raya to Somalia just for a publicity stunt? If it was for a publicity stunt, then Faizul would have died in vain and this wouldn't have been the first time when our personnel, both medical and non-medical would have risked not only their lives but more importantly the people around them who may be completely oblivious to the dangers of this sort of missions - MORE

150 sertai Keadilan sempena Majlis Aidilfitri Keadilan cabang Silam Lahad Datu

Posted: 03 Sep 2011 04:33 AM PDT


Ketua PKR cabang Silam  Johani Abdul Halim sedang berucap

Seramai 150 orang telah menyertai Keadilan sempena Majlis Sambutan Aidilfitri Keadilan cabang Silam, Lahad Datu, Sabah yang diketuai oleh Tuan Haji Dumi, bekas seorang pegawai polis, pada Sabtu

Tan Sri Khalid sedang berucap

Tuan Haji Dumi telah menyerahkan borang-borang penyertaan keahlian kepada YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor yang turut serta dalam majlis tersebut, walaupun sederhana tetapi meriah.

Tn Haji Dumi menyerahkan 150 borang keahlian baru Keadilam cabang Silam pada Tan Sri Khalid

Ketua AMK cabang Silam, Blission bin Zainuddin

Difahamkan walaupun permit perhimpunan telah dipohon, tetapi dengan alasan permohonan dibuat terlalu singkat, maka pihak polis telah menolak permohonan tersebut dan terpaksalah perhimpuna diadakan di dalam kawasan rumah seorang ahli Keadilan di sini.

Tan Sri Khalid sedang mengedarkan duit raya kepada hampir 100 orang anak-anak ahli di sini

Bersempana dengan majlis ini Tan Sri Khalid juga sempat mengedarkan duit-duit raya kepada anak-anak ahli di cabang ini.

Antara hadirin yang turut serta pada majlis ini

DSAI dan Tan Sri Khalid akan berada di Sarawak pada Ahad untuk Sambutan Aidilfitri di sana.


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


JAKET KALIS PELURU UNTUK PETUGAS MEDIA - ESKAY DAN RAHIM BOLEH BANTU

Posted: 03 Sep 2011 01:42 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA telah berlaku satu tragedi yang mengakibatkan seorang Jurugambar BERNAMA TV terkorban di Somalia, maka kerajaan pun bercadang untuk membekalkan jaket kalis peluru kepada petugas-petugas media yang melaksanakan tugas di dalam misi bantuan seperti di Somalia.

Saya mengucapkan takziah kepada waris Almarhum yang terkorban disaat kita bergembira menyambut Hari Raya Idul Fitri, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau.

Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan menyebut bahawa kerajaan bersedia untuk membekalkan jaket kalis peluru kepada petugas-petugas media di masa-masa akan datang. Kita menyokong langkah tersebut kerana risiko melakukan tugas di negara-negara yang dilanda peperangan amatlah tinggi.

Jika Datuk Eskay dan Rahim Tambi Chik boleh dibekalkan jaket kalis peluru untuk melakukan `sumpah bidaah' di dalam masjid di negara yang aman seperti di negara ini, apatah lagi bagi mereka yang mahu melakukan tugas di negara yang sedang bergolak.

Syabas, kerajaan Malaysia kerana bijak berfikir walaupun telah terkorban seorang rakyat negara ini. Sekiranya jaket kalis peluru tidak mencukupi, mungkin Datuk Eskay atau Rahim Tambi Chik bersedia untuk membekalkannya./wfauzdin.blogspot.com

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Mati yang 'cool'

Posted: 03 Sep 2011 06:00 AM PDT


Gurkah-gurkah di'port' menerima kematian cameraman Bernama yang di-tembak di Mogadishu semasa dalam perjalanan selepas membuat tugasan bantuan kemanusiaan di-sana sebagai takdir dan memang sudah tertulis di- 'Loh Mahfuz'. Semasa roh Noramfaizul ini di-tiup masuk, DIA dah kata yang roh ini akan keluar hari ini sebab hang mati kena tembak.

Keranda arwah masa ini sedang dibalut dengan bendera Malaysia. Foohhh..! bukan senang woo..masa mati peti mayat di-balut dengan bendera negara! TV3 suku pula akan buat 'live' ketibaan jenazah yang di-angkut dengan pesawat khas TUDM, dari mula hingga akhir pengkebumian. Polis Raja Di-malaysia pula akan mengiringi mayat itu dari 'hangar' Sg.Besi sampai lah ke tanah perkuburan.

Dan yang paling 'cool' ialah Tun Mahathir sendiri talipon pada bapa arwah untuk ucap takziah. Wow..!  

dollah yankee -
Takziah..dan teringin nak dapat layanan 5 bintang macam tu semasa mati nanti.


Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


PKMM ditubuhkan setahun lebih awal dari Umno untuk halau British dari Malaya.....

Posted: 03 Sep 2011 04:54 AM PDT

Why is Umno concerned? I have touched on this slightly in my preceding article when I mentioned that PKMM was formed in 1945, one year earlier than Umno. PKMM was the first Malay political party to clearly state independence as its main vocation and raison detre.

What is then alarming about Mat Sabu's faux pas is the fear that it may lead to a widespread revision of history. If it snowballs into a widespread revision of history, then Umno's actual role MAY itself be diminished and it will no longer enjoy an unchallenged and monopolistic place in our nation's history. Politically it will also mean that Umno will find it increasingly difficult to claim absolute legitimacy as the nation's only political force to have fought for Merdeka. Its own heroes will be brought down to size...


Mat Sabu's historical revisionism — Sakmongkol AK47
September 03, 2011

SEPT 3 — Is Umno running on depleting reserves? It doesn't seem to have the principles, the weltanschauung, it's not driven and it doesn't have leadership. The last was mentioned by Tun Dr Mahathir. He says Umno hasn't got leadership. My take is, that is the damnest indictment on Najib Razak's leadership. In not so many words and in so uncharacteristic Mahathir Uzi machine-gun style.

It's now reduced to the stature of a beggar — scrounging at the supposed faux pas committed by PAS's Mat Sabu. What has Mat Sabu actually said that caused so much consternation? We heard excerpts of it when mainstream TV stations aired condemnations on PAS. Of course, the normally dim-witted NST, led by its not-so-energetic managing editor sprung to the defence of don't know who, posted the rhetorical statement that history is best left to professional historians. That was probably his finest hour in an otherwise nondescript journalistic existence.

One writer, writing in one of the online portals, says Umno gets a reprieve. Reprieved from what may we ask? You can only show you are better on the misstep of your rival? What intrinsic value can you show us? Nothing?

The axiom that history is written by the victor is no longer true. The losers and the oppressed are fighting back. Mat Sabu is doing his own historical revisionism. It's a trend observable even at a more universal level. So Mat Sabu isn't actually doing something out of the ordinary. For example, the historical record of America being "discovered" by Europeans is now sometimes presented as a history of invasion, exploitation and dominance of a people who had been there before the Europeans. This reinterpretation of the historical record is called historical revisionism, which can take the form of negationism, which is the denial of genocides and crimes against humanity. In Mat Sabu's case, it takes the form of a rejection and denial of the falsification of history.

Mat Sabu has unwittingly started a revision of history possibly incurring the ire of revered busybody historians such as Khoo Kay Kim. The revision of previously accepted historical accounts is a constant process in which "today's winners are tomorrow's losers", and the rise and fall of present institutions and movements influence the way historians see the past.

We haven't heard what Mat Sabu said. I don't think Professor Emeritus Khoo Kay Kim has heard the video clip. Khoo Kay Kim is now indulging in a favourite pastime of people who refuse to acknowledge their own inconsequentiality. As a professor of history he is history himself. Making his views a commodity and a-dime-a-dozen opinion, he has, as one commentator says, become an intellectual whore. He answers to the entreaties of any paying passerby customer as the fictional ghostbusters do when called to ferret out ghostly entities.

If we don't affirm what Mat Sabu said, we are ourselves guilty at historical debauchery. Mat Sabu mentioned the name of Mat Indera, the Batu Pahat Malay-born in Peserai who led the attack on the police barracks at Bukit Kepong. The barracks wee commanded by an Englishman representing the colonial government then.

I think we are missing the point here. Mat Sabu wasn't glorifying the communists or communism. He didn't even say anything about communism. He was asking his audience to take a relook at the treatment of history on the role of Mat Indera. To Mat Sabu, history has unjustly treated Mat Indera and we, the public, have accepted the official version of history, hook, line and sinker. Was Mat Indera a simple terrorist sans a greater purpose and therefore deserving the description of a villain and terrorist?

It now seems the preferred version of revised history is to see and value Mat Indera as a freedom fighter bent on kicking out the British imperialists. Certainly, the people in Mat Indera's kampung in Batu Pahat refuse to accept the vilification of Mat Indera's memory. The criminalisation of Mat Indera is part of the indoctrination and propaganda carried out by British imperialism.

Mat Indera joins the list of so many other freedom fighters who dared rise up to challenge British hegemony. The Malayan people could no longer accept nor tolerate the infamy enforced on people like Pandak Endut, Tok Janggut and Mat KIlau and so many others. Mat Indera certainly doesn't deserve to be dumped into the dustbin of history as just "one of those" terrorists.

Why is Umno concerned? I have touched on this slightly in my preceding article when I mentioned that PKMM was formed in 1945, one year earlier than Umno. PKMM was the first Malay political party to clearly state independence as its main vocation and raison detre.

What is then alarming about Mat Sabu's faux pas is the fear that it may lead to a widespread revision of history. If it snowballs into a widespread revision of history, then Umno's actual role MAY itself be diminished and it will no longer enjoy an unchallenged and monopolistic place in our nation's history. Politically it will also mean that Umno will find it increasingly difficult to claim absolute legitimacy as the nation's only political force to have fought for Merdeka. Its own heroes will be brought down to size. — sakmongkol.blogspot.com

* Sakmongkol AK47 is the nom de plume of Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz. He was Pulau Manis assemblyman (2004-2008).

Anwar tiada jasa di UIA...!!

Posted: 03 Sep 2011 01:09 AM PDT

Masih aku ingat semasa UIA menyambut ulang tahun penubuhannya yang ke 25, sisipan akhbar2 arus perdana telah 'mentiadakan' langsung nama Anwar di dalam kisah2 penubuhan universiti itu.

Yang ada cuma cerita Pak Lah walaupun semua orang tau bahawa Anwar Ibrahim adalah tokoh yang paling sinonim dengan UIA. Manakala Pak Lah pulak aku tak pernah dengar dia dikaitkan dengan UIA sebelum itu.

Begitu juga Anwar dan plaques tanda perasmian bangunan2 bersejarah oleh beliau telah diturunkan di semua jabatan kerajaan di seluruh negara. Yang ada kekal cuma plaque perasmian masjid yang dikenali sebagai Masjid Anwar Ibrahim di Bukit Damansara.

Sampai tara tu ha....nate puak2 ni.

Bagaimana agaknya Umno tulis sejarah Anwar
BERITA/KOMENTAR
Saturday, 03 September 2011 Super Admin

(Harakah Daily) - Setelah membuat satu kenyataan yang membuatkan rakyat terfikir bagaimana sepatutnya sesebuah sejarah harus ditafsir, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini sekali lagi mengajak rakyat berfikir mengenai kesahihan penulisan sejarah oleh manusia, dan mengapa sejarah tidak harus diterima bulat-bulat tanpa soal selidik terlebih dahulu.

Menggunakan ungkapan sinis 'Yang menang tulis sejarah, yang kalah buat puisi', Tuan Ibrahim berkata adalah sukar untuk mencari penulisan sejarah oleh manusia yang jujur, kerana majoriti penulis sejarah menulis dari perspektif di pihak mana mereka berada dan ada yang menulis di bawah kawalan ketakutan dan telunjuk golongan berkuasa.

"Umum dan rata-rata sebenarnya menyedari bahawa penulisan sejarah akan menyebelahi golongan yang akhirnya mendapat kuasa atau golongan yang menang. Manakala bagi golongan yang kalah pula, sejarah yang ditulis, terutamanya apabila bercanggah fakta dengan sejarah golongan yang menang, mereka tidak berani untuk berterus-terang untuk menyerang penulisan sejarah golongan yang berkuasa pada ketika peristiwa tersebut berlaku kerana kebesaran risiko dan tekanan yang mereka terpaksa hadapi.

Bahkan, ada mereka yang berani, namun lazimnya sejarah yang ditinggalkan mereka akan dihapuskan oleh golongan yang menang supaya generasi seterusnya hanya terus mengagongkan dan mengenangkan jasa golongan yang menang demi kepentingan masing-masing," terang Tuan Ibrahim.

Akibatnya, kata beliau golongan yang tertewas ini lebih selesa menulis puisi, cerpen dan novel bagi meluahkan bantahan dan penentangan mereka terhadap satu-satu isu atau tohmahan yang dilemparkan kepada mereka.

"Maka lahirlah kata-kata sinis 'yang menang tulis sejarah, yang kalah membuat puisi'," kata beliau.

Tuan Ibrahim menyifatkan sejarah sebagai peninggalan untuk dinilai, difahami, dipelajari dan diambil iktibar terhadap sesuatu yang pernah berlaku, jarang sekali ia adalah untuk mencari kesalahan mana-mana pihak ketika peristiwa sejarah tersebut berlaku.

Namun, kata beliau segalanya menjadi terbantut apabila fakta sejarah yang ditinggalkan tidak boleh dibahaskan, tidak boleh dicabar dan tidak boleh dibincangkan secara akademik, terutamanya apabila muncul dua-tiga versi fakta sejarah yang bercanggah mengenai sesuatu peristiwa.

Akibat penulisan sejarah yang tidak tepat katanya, maka timbul usaha untuk menilai semula, membahas, perbincangan ilmiah dan diskusi mengenai satu-satu fakta sejarah dari pelbagai sudut.

"Namun, harus diingat, perkara yang paling malang dalam proses penulisan sejarah berkisar kepada mereka yang telah tiada untuk membela diri mereka terhadap penulisan yang tidak tepat terhadap mereka dalam penulisan sejarah, yang lumrahnya ditulis oleh golongan yang menang.

Kemunculan waris-waris untuk membela bagi pihak bapa, ibu atau waris mereka juga menambahkan warna-warni kepada perdebatan bahan sejarah – namun, apakah ianya tepat? Sudah tentu, ia masih boleh dipertikai lagi," terang beliau.

Menurut Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, secara tidak sedar, rakyat dan negara kini sedang mencipta dan mencatitkan sejarah tersendiri, namun persoalan utamanya ialah apakah sejarah yang sedang kita lakar kini, sebagai contoh apa yang berlaku 20 tahun yang lalu untuk generasi masa depan, akan atau telah dibuat secara jujur?

"Jawapannya masih sama, ianya tidak jujur kerana adanya kepentingan golongan pemerintah dalam menjaga minda generasi seterusnya pada waktu ini, dengan anggapan bahawa mereka akan kekal berkuasa.

Sebagai contoh, sejarah kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim, sekiranya dibahas pada masa hadapan, apakah versi yang bakal dicatat dalam sejarah?" soal beliau.

Rakyat, kata beliau tidak perlu melihat jauh dalam melihat apa yang beliau maksud dalam ungkapan 'yang menang tulis sejarah, yang kalah buat puisi.'

"...untuk seseorang yang pernah menjadi Timbalan Presiden Umno dan Perdana Menteri suatu waktu dahulu, sekarang sudahpun ditulis dan digerombol oleh pihak pemerintah dalam wajah baru sebagai pengkhianat, penentang kerajaan dan selainnya sekiranya akhbar-akhbar pro-kerajaan pemerintah kini dijadikan rujukan sejarah pada masa hadapan.

Mana catatan terhadap jasa beliau dalam membangunkan negara, malah memajukan Umno suatu masa dahulu? Adakah ia akan dicatat dalam sejarah kerajaan Barisan Nasional, atau akan dipadamkan begitu sahaja? Adakah dalam carta sejarah kepimpinan Umno, gambar Timbalan Dr Mahathir ini pada 1990-an akan dihilangkan begitu sahaja dalam sejarah?

Sejarah apa pula mengenai beliau yang akan dituliskan dalam buku sejarah yang bakal diajar kepada pelajar pada masa depan?" tanya Tuan Ibrahim lagi.

Beliau turut menambah bahawa perkara sama turut berlaku dengan sejarah Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Menteri Besar Terengganu yang cuba dibuang dari sejarah, sehinggakan gambar beliau sebagai Menteri Besar cuba dihilangkan.

"Inilah realiti dalam permainan penulisan sejarah manusia oleh golongan yang menang, yang menjadi punca utama pahlawan-pahlawan negara yang bangun berjuang bermati-matian seperti Mat Kilau, Tok Gajah, Datok Bahaman di Pahang, Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Tok Janggut di Kelantan, Datok Maharajalela dan Si Puntong di Perak, Dol Said di Negeri Sembilan dan puluhan pimpinan yang lain kini hilang dari sejarah," terang beliau lagi.

Yang muncul, dicatat, dihargai malah tidak boleh dipertikaikan hari ini, katanya hanyalah pejuang yang diterima oleh Inggeris dalam sejarah penjajahan mereka terhadap Tanah Melayu.

"Sesiapa yang ingin mengungkit semula jasa golongan yang tertewas, walaupun jasa mereka berharga akan terus dicop sebagai pengkhianat atau penyokong golongan tertentu dan cuba mengubah sejarah negara oleh pihak pemerintah," kata beliau.

Beliau turut menegaskan bahawa benarlah juga, mereka yang diterima sebagai pejuang oleh penjajah Inggeris ada jasa dalam usaha memerdekakan negara; namun pada masa yang sama benarlah juga ungkapan "Yang menang tulis sejarah, yang kalah membuat puisi".

"Janganlah kita lupa pula dengan pejuang rakyat yang tidak diiktiraf, malah digelar sebagai pengganas oleh pihak penjajah atau golongan pemenang, mereka juga ada jasanya yang patut dimartabatkan dalam sejarah negara," nasihat beliau.

Tuan Ibrahim turut menasihatkan pihak pemerintah jangan cepat mencela para pembaca sejarah yang menilai kedudukan tokoh-tokoh negara pra-kemerdekaan yang tercatit dalam sejarah ini secara peribadi dengan fakta sejarah yang cukup – walaupun kesudahan tafsiran mereka mungkin bercanggah dengan versi sejarah yang dihasratkan pihak kerajaan.

"Kerana ini adalah fenomena yang bagus untuk negara yang menunjukkan rakyat semakin matang dalam mengkaji maklumat yang diterima mereka sebelum menerimanya bulat-bulat tanpa soal selidik seperti dulu," kata beliau lagi.

Sejarah pra-Merdeka negara kini hangat diperdebatkan apabila Umno dan medianya melancarkan serangan siang-malam sejak 27 Ogos yang lalu terhadap satu kenyataan yang dibuat Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu di ceramahnya di Tasek Gelugor pada 21 Ogos yang lalu.

Dalam laporan muka depannya baru-baru ini, Utusan Malaysia menyiarkan Mohamad Sabu sebagai mendakwa Mat Indera, lelaki yang bersekongkol dengan Goh Pen Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai tersebut.

Kenyataan itu menurut akhbar Umno itu diucapkan timbalan presiden PAS itu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu.

Ekoran itu, isu itu menjadi 'peluru' pemimpin Umno dan medianya menyerang Mohamad Sabu dan PAS kononnya parti itu menghina para polis Bukit Kepong dan membela Komunis yang menyerang balai polis itu.

Sejak itu juga, berpuluh laporan polis dibuat terhadap Mohamad khususnya oleh Umno dan menggesa beliau memohon maaf serta menarik balik kenyataannya.

Mohamad bagaimanapun menafikan laporan akhbar itu yang didakwa cuba memfitnah dirinya dan tidak akan sesekali memohon maaf. Beliau menegaskan bahawa beliau tidak pernahpun menyebut Mat Indera itu sebagai seorang komunis sepertimana yang telah disiarkan oleh Utusan Malaysia.

Sehubungan itu, beliau telah mengarahkan peguamnya untuk menghantar notis saman kepada akhbar itu dan memintanya meminta maaf dan menarik balik laporan palsu itu.

Beliau turut menyatakan dalam sidang akhbar terbarunya bahawa serang Umno terhadap beliau sengaja ditimbulkan bagi mengalih pandangan rakyat terhadap kepincangan pengurusan pilihan raya dan kenaikan harga barangan keperluan sekarang.

"Ini kerana semua orang sudah tahu ketika zaman penjajah, sesiapa sahaja yang menentang British akan dianggap sebagai pengkhianat.

"Sama seperti Tok Janggut yang bangkit melawan Inggeris bagi menuntut kemerdekaan dianggap sebagai penderhaka, sedangkan mereka pejuang sebenar menuntut kemerdekaan," ujarnya.

Utusan Malaysia dan TV3 bakal serang kerajaan Johor esok pagi...kahkahkah!!!

Posted: 03 Sep 2011 12:54 AM PDT

Yayasan Warisan Johor

Gua petik dari blog Tulang Besi....

Kerajaan Negeri Johor Sokong Komunis

NOTA EDITOR: MEngikut artikel yang ditulis Mohammed Hadi Al Majwi di bawah:

1.0 Kerajaan Johor melalui Yayasan Warisan Johor telah menerbitkan sebuah buku bertajuk "Pengukir Nama Johor" pada tahun 2004

2.0 Buku tersebut mengandungi biografi 22 tokoh ternama Johor yang dianggap telah menaikkan nama baik Johor Darul Takzim

3.0 Salah satu nama yang diberikan pengiktirafan adalah Mat Indera, penyerang Rumah Pasung Bukit Kepong

4.0 Sedangkan Abg Mat Sabu diserang kiri kanan kerana mahu mengharumkan nama Mat Indera

Ini bererti, kerajaan Johor telah melakukan dosa mengiktiraf pergerajan Komunis kerana menerbitkan biografi Mat Indera serta menjulang nama Mat Indera sebagai salah seorang tokoh ternama Johor setaraf dgn Sulaiman Ninam Shah dan Dato' Onn.

Tak sabar nak tengok TV3suku maki Kerajaan Johor dan label Kerajaan Johor sebagai penyokong Komunis

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


10 years after the mouse roared

Posted: 03 Sep 2011 08:54 PM PDT

President George W Bush made a tactical error in declaring a global war on terrorism.

By Joseph S Nye

CAMBRIDGE: Al Qaeda's attack on the United States 10 years ago was a profound shock to both American and international public opinion. What lessons can we learn a decade later?
Anyone who flies or tries to visit a Washington office building gets a reminder of how American security was changed by 9/11. But, while concern about terrorism is greater, and immigration restrictions are tighter, the hysteria of the early days after 9/11 has abated.
New agencies such as the Department of Homeland Security, the Director of National Intelligence, and an upgraded Counter Terrorism Center have not transformed American government, and, for most Americans, personal freedoms have been little affected. No more large-scale attacks have occurred inside the US, and everyday life has recovered well.
Read More / Baca Lagi >>

Pendedahan Wikileaks bukti kes Fitnah II hanya konspirasi politik

Posted: 03 Sep 2011 08:52 PM PDT

KUALA LUMPUR: Pendedahan Wikileaks mengenai kerajaan Umno akan menggunakan apa cara sekalipun bagi memastikan Datuk Seri Anwar Ibrahim dijatuhi hukuman dan dipenjara, membuktikan wujud konspirasi jahat terhadap Ketua Pembangkang itu.
"Dari awal lagi, kita lihat kes perbicaraan pincang. Ia hanya perbicaraan politik demi memastikan Anwar yang dianggap sebagai musuh dipenjara," kata Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad.
Katanya, kronologi perbicaraan itu jelas menunjukkan, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah dalang dengan memperkakaskan beberapa pegawai polis tertinggi yang baru-baru ini enggan ditemu bual peguam Anwar.
Read More / Baca Lagi >>

Kesederhanaan Islam: Najib tak ikhlas, kata Wikileaks

Posted: 03 Sep 2011 08:51 PM PDT

NONEPerdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, ketika cuba menggambarkan Malaysia sebagai suara Islam yang sederhana, tetapi melakukan sebaliknya dalam percubaan untuk menarik sokongan orang Melayu, kata kabel diplomatik Kedutaan Amerika Syarikat yang bocor.

Mengulas cubaan pentadbiran Najib yang mengendalikan kontroversial penggunaan kalimah Allah dan beberapa isu agama yang lain, kedutaan itu curiga sejauh mana perdana menteri sanggup membuktikan Malaysia sememangnya bertoleransi terhadap kebebasan beragama.

"Sudah lama konflik antara komitmen parti pemerintah dengan prinsip kebebasan agama berbanding toleransi terhadap agama lain wujud," kata kabel Kedutaan Amerika yang dihantar ke Jabatan Negara di Washington DC bertarikh 12 Januari tahun lalu.

"Usaha perhubungan awam Najib bagi tidak memperbesar-besarkan perbezaan antara kaum dan agama serta menggalakkan konsep toleransi dan kesederhanaan tidak dapat dipertahankan. Beliau mula memihak kepada pandangann pelampau berbanding pandangan popular berikutan pendirian keras pelampau dalam parti itu yang cuba dipaksa ke atas rakan-rakan ahli Umno yang lain."
Read More / Baca Lagi >>

Penganalisis: Umno terus serang Mat Sabu untuk lindungi sejarah sendiri

Posted: 03 Sep 2011 08:50 PM PDT


KUALA LUMPUR, 4 Sept — Serangan tidak henti-henti Umno terhadap Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berhubung tragedi Bukit Kepong bertujuan mempertahankan sejarah versi parti Melayu itu, kata penganalisis politik.
Beberapa penganalisis memberitahu The Malaysian Insider, Umno mahu mengekalkan tafsiran sejarahnya - yang mana telah "yang digunakan dengan meluas di sekolah dan media rasmi" — bahawa ia adalah pihak yang berjuang untuk kemerdekaan.
"Sudah tentu, Umno dulu sangat berbeza dengan Umno sekarang dan kemerdakaan dicapai melalui usaha-usaha pelbagai kuasa termasuk Parti Komunis Malaya," kata Lim Teck Ghee, Pengarah Pusat Inisiatif Dasar (CPI).
"Bagaimanapun, harapan adalah supaya propaganda dan versi mementingkan diri sendiri ini akan menjadi tafsiran yang tidak boleh dicabar dan kekal dalam sejarah kita," tambahnya.
Read More / Baca Lagi >>

Komunisme: Senjata Umno selamanya

Posted: 03 Sep 2011 08:48 PM PDT

Saya rasa ramai lagi anggota UMNO berfikiran seperti komentar yang ditulis dalam blog saya di bawah. Berikut adalah sedutan 100%  komen individu yang memberi komentar tulisan saya berkenaan Rejimen-10 PKM pada 2006 dahulu.
http://www.blogdrive.com/manage/blog_comments?bid=307830&pid=149
Kasturi  Sep 02, 11
Rejimen ke 10 adalah sebahagian sayap tentera komunis malaya, meskipun mereka mendakwa jati diri sebagai islam tidak tegugat tp bolehkah dipercayai apabila mereka bersetuju menganggotai parti komunis. Bukan senang seorang islam untuk menerima komunis yang anti agama. Tindakan mereka bolehlah disamakan dengan tindakan pas kerjasam dengan dap semata mata untuk menghapuskan umno bn. Tindakan yang akan terus melemahkan melayu islam di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Jenazah Noramfaizul tiba, disambut sebagai perwira dalam keadaan hiba....

Posted: 03 Sep 2011 08:45 PM PDT

noramfaizul mohd norJenazah jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor yang maut akibat terkena tembakan curi semasa membuat liputan misi kemanusiaan di Mogadishu, Somalia, tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Subang, pada jam 10 pagi tadi.

Suasana hiba menyelubungi perkarangan pangkalan itu sebaik jenazah Allahyarham dibawa keluar daripada pesawat C-130 TUDM yang turut membawa pulang anggota misi bantuan Malaysia itu.

Jenazah Allahyarham yang diiringi Pengerusi Putera Umno merangkap ketua misi bantuan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, disambut anggota keluarga termasuk ayah Mohd Nor Mat Yassin, 66, dan ibu Naemah Abd Majid, 63.
Read More / Baca Lagi >>

Jenazah Noramfaizul tiba di Pangkalan TUDM Subang

Posted: 03 Sep 2011 08:43 PM PDT

SUBANG, 4 Sept ─ Jenazah jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor yang maut akibat terkena tembakan curi semasa membuat liputan misi kemanusiaan di Mogadishu, Somalia, tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia di sini pukul 10 pagi tadi.
Suasana hiba menyelubungi perkarangan pangkalan itu sebaik jenazah Allahyarham dibawa keluar daripada pesawat C-130 TUDM yang turut membawa pulang anggota misi bantuan Malaysia itu.
Read More / Baca Lagi >>

What should justice for Gaddafi look like?

Posted: 03 Sep 2011 06:36 PM PDT

The victorious rebels want to try him in Libya, he is also wanted by the ICC, the US Congress is equally keen

LA JOLLA (California) : As rebels shore up control of Libya and hunt for the man who ruled the country for 42 years, the legal prospects for Muammar Gaddafi are as murky as the political vacuum he leaves behind.
US and other officials believe that Gaddafi remains in Libya and may be hiding in one of the desert or coastal patches still under control of his remaining loyal forces. But wherever Gaddafi is found, there is no shortage of jurisdictions that are laying claim to him.
In the days since rebel forces moved into Tripoli and found that Gaddafi had bolted, several senior members of the umbrella National Transitional Council (NTC) have insisted the next government can and will try him for crimes committed against the Libyan people.
Read More / Baca Lagi >>

Najib continues 'buy' election but will money ever get to the constituents?

Posted: 03 Sep 2011 06:31 PM PDT

Najib continues 'buy' election but will money ever get to the constituents?Barisan Nasional lawmakers will get special cash allocations from Putrajaya to upgrade infrastructure and engage constituents through programmes and welfare aid ahead of anticipated snap polls within a year.
The Chinese-language newspaper, Sin Chew Daily, reported that the funds can run as high as RM2.5 million for certain constituencies, but no special allocations would be made for "black" areas, where BN lost both state and federal seats in the historic Election 2008 that saw the ruling coalition ceding the two-thirds parliamentary majority that allows them to approve laws on their own.
Several BN MPs contacted confirmed they will receive between RM500,000 to RM2.5 million in what is seen as Prime Minister Datuk Seri Najib Razak's desire to regain a powerful parliamentary majority.
Read More / Baca Lagi >>

Use and Abuse of History.

Posted: 03 Sep 2011 06:30 PM PDT


UMNO's godsend issue now is the communism of Mat Sabu. And it does not matter how imbecilic and mundane the issue is. As long as it can be used as fodder to UMNO's aging canons. And as long as the issue can be turned into something racial. UMNO thrives and lives on such issues.

Mat Sabu, deputy President of PMIP, the Islamic party is a commie! Mat Sabu extolls communism. Mat Sabu is a commie lover. Mat Sabu loves Chin Peng, idolizes Uncle Ho because they share similar denture profile.
Read More / Baca Lagi >>

Teori tinju dan pilihan raya

Posted: 03 Sep 2011 06:24 PM PDT

Mior Kamarul Shahid

4 SEPT — Bila pilihan raya?.... adalah antara soalan paling banyak ditanyakan kawan dan keluarga bila bertemu pada hari raya kali ini. Mereka bertanya demikian kerana percaya wartawan mempunyai keistimewaan dari segi maklumat. Lebih sensasi jawapan yang diberi, lebih menarik cerita yang akan mereka ceritakan mengenai suasana politik setempat dan tanah air. Mendengar cerita mereka memberi gambaran bahawa minat politik rakyat adalah tinggi. Sedikit sebanyak mereka mengikuti perkembangan politik tanah air. Berita politik di Putrajaya, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan sampai ke telinga mereka.
Mereka sedar mengenai kesan perpecahan yang melanda rakyat Malaysia. Mereka tahu mengenai sikap bangsa mereka yang menerima apa juga pandangan politik, walaupun jelas merugikan bangsa, negara dan agama mereka. Mereka tahu kekuatan dan kelemahan parti politik sama dalam Barisan Nasional (BN) atau pembangkang. Mereka bimbang terhadap pendirian politik tidak rasional yang melanda bangsa Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Dokumen risikan dedah kerjasama CIA-Libya

Posted: 03 Sep 2011 06:19 PM PDT

Antara dokumen ditemui di pejabat bekas ketua risikan Libya dan menteri luar, Moussa Koussa di Tripoli. — Foto Reuters
WASHINGTON, 4 Sept — Dokumen-dokumen yang ditemui di Tripoli mendedahkan hubungan rapat antara CIA dan perkhidmatan risikan Libya - menunjukkan Amerika Syarikat (AS) telah menghantar suspek-suspek pengganas ke Tripoli untuk disoal siasat meskipun negara itu mempunyai rekod buruk hak asas manusia.Read More / Baca Lagi >>

Noramfaizul pernah terselamat nahas helikopter 1997

Posted: 03 Sep 2011 05:20 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Sept — Jurukamera Bernama TV Noramfaizul Mohd Nor, 39, yang maut akibat terkena tembakan peluru sesat semasa membuat liputan misi kemanusiaan di Mogadishu, Somalia, pernah terselamat dari nahas helikopter 14 tahun lepas apabila tempatnya digantikan dua jurukamera lain.
Dalam kejadian pada 2 Mac 1997 itu dua jurukamera Filem Negara dan seorang juruterbang terbunuh apabila pesawat ringan Cessna 172 milik Mofaz Air yang ditugaskan membuat tinjauan udara untuk kejohanan lumba basikal Le tour De Langkawi 1997 terhempas di kawasan belukar berpaya di Kampung Bakau, Kelibang, Langkawi.
Read More / Baca Lagi >>

Wang Rakyat : MP BN dapat dana khas hingga RM2.5 juta hadapi PRU-13

Posted: 03 Sep 2011 05:15 PM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Sept ─ Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) disediakan dana wang tunai khas oleh kerajaan pusat untuk mengadakan pelbagai aktiviti dan prasarana secara langsung di bahagian Parlimen masing-masing ─ ketika pilihan raya umum ke-13 semakin dekat sudah hangat diperkatakan.
BN menang 140 daripada 222 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 2008.
Akhbar harian Sin Chew Daily melaporkan bahawa peruntukan yang disediakan boleh mencecah sehingga RM2.5 juta bagi sesetengah bahagian.
Bagaimanapun tiada dana bagi kawasan yang dikategorikan sebagai "hitam", di mana BN hilang kedua-dua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri pada pilihan raya umum ke-12 tiga tahun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Tindakan Malaysia 'tolong' Komunis bunuh Islam

Posted: 03 Sep 2011 05:13 PM PDT


Oleh: rajaibrahimpetra96

"KUALA LUMPUR, 2 Sept:Tindakan kerajaan Malaysia menghantar pulang 11 pejuang Uighurs Islam yang lari meninggalkan negara asalnya iaitu China dipertikaikan oleh banyak pihak termasuk Majlis Peguam Malaysia.(Pejuang Uighurs adalah beragama Islam dan bercakap bahasa Turkic dan tinggal di Utara China iaitu di wilayah Xinjiang. Mereka sedang berjuang menuntut hak mereka dari kerajaan komunis China.)

Read More / Baca Lagi >>

Sejarah Yang Digelapkan: Dari Lanun Kepada Jeneral

Posted: 03 Sep 2011 05:05 PM PDT


"Saya percaya dan saya yakin, apabila disebut Barbarossa, ramai dalam kalangan kita akan terbayangkan watak seorang lanun memakai penutup sebelah matanya seperti yang terdapat dalam filem Pirates of The Carribean. Namun, tahukah kita sebenarnya "Barbarossa" adalah sebuah nama yang amat signifikan dalam dunia peradaban Islam dahulu kala. Barbarossa bererti janggut merah. Hanya terdapat tiga orang tokoh besar dunia yang berjanggut merah,  iaitu Maharaja Frederick daripada Rom (1123-1190) dan  dua orang adik-beradik, Aruj dan Khairuddin atau disebut dengan Hayreddin, kedua-duanya dari Turki.Admiral Jeneral Hayreddin Barbarossa Pasha
Read More / Baca Lagi >>

Ini Dia Pengkhianat Negara Yang Sebenarnya!!!

Posted: 03 Sep 2011 05:03 PM PDT

Mat Indera ditahan dan betapa senyumnya talibarut British ni.

Heboh satu negara bila Mat Sabu memperakui Mat Indera yang menyerang balai polis Bukit Kepong sebagai wira dan anggota polis yang mempertahankan balai tersebut dianggap sebagai pengkhianat. Bagi Sk apa yang dikatakan oleh Mat Sabu adalah sejarah yang tepat biar pun yang menjadi polis British adalah dari kalangan orang Melayu.
Read More / Baca Lagi >>

Mat Indera : Semua orang ada hati dan perasaan.

Posted: 03 Sep 2011 04:59 PM PDT

Oleh: tokpepijat

" Mari kita main sifir sejarah: Jawablah dengan semangat patriotik dan hati ikhlas.

1) Apakah gelaran untuk polis( mata-mata) yang tangkap Tok Janggut ?

2) Apakah gelaran untuk polis yang pasang tali di tengkuk leher Tok Janggut semasa hukuman gantung?

3) Apakah gelaran untuk polis yang arak dan gantung jenazah Tok Janggut di Padang Merdeka?

Read More / Baca Lagi >>

Dah 3 rakyat kita syahid di Somalia, kita lupa sejarah

Posted: 03 Sep 2011 04:56 PM PDT

Oleh: rozmal

"Nampaknya bukan saja peristiwa Bukit Kepong sahaja yang ramai generasi kini terkeliru, terlupa, buat-buat lupa dan sebagainya. Malahan sejarah tahun 1993 pun ramai antara kita yang lupa. Kita lupa bagaimana tentera kita khususnya Askar Melayu menjadi wira dunia, di mana askar Amerika dan Pakistan sendiri tidak seberani Askar Melayu kita dalam pertempuran di Somalia yang mengorbankan, insyaAllah as Syahid Koperal Mat Aznan.

Read More / Baca Lagi >>

Onus on media bosses to ensure safety

Posted: 03 Sep 2011 04:51 PM PDT

The National Union of Journalists says media employers must ensure reporters assigned to war-torn zones be given full protective gears.
KUALA LUMPUR: The National Union of Journalists (NUJ) has reminded media employers that they should be responsible for the safety and welfare of journalists as they are the ones who decide whether certain assignments should be covered.
Said NUJ general-secretary V Anbalagan: "Employers have to ensure their employees are provided with full protective gears like bullet-proof helmet and vest when covering assignments in a war-torn zone."
He was commenting on the death of BernamaTV cameraman Noramfaizul Mohd Nor, 39, who was killed while on assignment in Somalia yesterday.
Noramfaizul was with Putera 1Malaysia Club for a humanitarian aid mission in Mogadishu. He was said to have been shot by a sniper.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Syrian protesters undeterred

Posted: 03 Sep 2011 04:46 PM PDT

Video : Libyan Rebels Surround Pro-Gadhafi Cities

Posted: 03 Sep 2011 04:45 PM PDT

Video : Libya's revolutionary fighters prepare for a push towards Sirte

Posted: 03 Sep 2011 04:44 PM PDT

Video : Libyan fighters gather outside Bani Walid

Posted: 03 Sep 2011 04:41 PM PDT

Video : Somalia refugee camp hit diarrhoea and measles

Posted: 03 Sep 2011 04:40 PM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT