Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Politik selatan Johor berubah selepas Pilihanraya Singapura

Posted: 07 May 2011 11:18 PM PDT

Buat pertama kalinya dalam sejarah pilihanraya paling sengit di Singapura dimana pembangkang memperolehi kerusi parlimen sebanyak 6 daripada 87 kerusi dan hanya Tanjong Pagar sahaja tiada pertandingan. Pembangkang memenangi kerusi GRS(group representation constituency) Aljunied dan kerusi SMC(single member constituencies) Hougag. Tahun 2006 pembangkang hanya memperolehi 2 kerusi SMC sahaja iaitu Hougang dan Potong Pasir. Undi popular parti kerajaan PAP(People's Action Party) merosot daripada 67% pada tahun 2006 kepada 60% dalam pilihanraya umum 2011. Ini bermakna pembangkang memperolehi 40 % undi popular dalam pilihanraya 2011.

Catatan sejarah dibuat oleh Parti Buruh Singapura apabila dapat mengalahkan PAP di GRC Aljunied yang mempunyai 5 kerusi parlimen di bawahnya. Singapura mempunyai dua jenis pewakilan parlimennya satu dikenali sebagai GRS(group representation constituency) yang diperkenalkan pada tahun 1988 dan keduanya dikenali sebagai SMC(single member constituencies) . Sistem GRC adalah pewakilan secara berkumpulan diantara 4 hingga 6 kerusi parlimen. Jika satu GRC dimenangi contohnya Aljunied maka 5 kerusi parlimen di bawahnya turut dimenangi secara automatik. SMC pula adalah individu yang mewakili satu parlimen. Terdapat 15 GRC dn 12 SMC di Singapura. Alasan Singapura melaksanakan GRC adalah untuk mempastikan kelompok minoriti Melayu dan India dapat masuk ke Parlimen. Biasanya satu GRC akan di wakili oleh seorang Menteri daripada PAP dan selalunya memberi kelebihan kepada parti pemerintah.

baca setererusnya DI SINI

PM tak semestinya Islam : Prof Aziz Bari

Posted: 07 May 2011 10:34 PM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Mei — Pakar undang-undang Prof Abdul Aziz Bari berkata, Perlembagaan Persekutuan tidak menuntut hanya perdana menteri beragama Islam boleh menerajui kerajaan pusat dan keperluan seperti itu bertentangan dengan undang-undang sedia ada.

"Peruntukan bahawa perdana menteri mesti seorang yang beragama Islam tidak selaras peruntukan di bawah Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Aziz (gambar) berkata demikian sebagai respons terhadap kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) Datuk Zainul Rijal Abu Bakar semalam yang mengatakan perdana menteri wajar beragama Islam.

Kata Zainul Rijal, walaupun ia tiada dalam peruntukan undang-undang mengenai soal agama atau kaum untuk menjadi perdana menteri, namun ia perlu bagi membantu dalam hal ehwal agama Islam.

"Perdana menteri mestilah seorang Muslim, jika tidak dia tidak boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam hal-hal berkaitan agama Islam.

"Bagaimana anda boleh ada bukan Islam menasihati Agong dalam soal-soal mengenai Islam," katanya.

Menurut Aziz, salah satu cara untuk meminda peruntukan itu adalah dengan memastikan majoriti dua pertiga di Parlimen.

Justeru kata beliau, perdana menteri tidak seharusnya hanya orang Islam kerana Islam adalah agama rasmi negara dan terletak di bawah bidang kuasa negeri-negeri.

"Jangan kita lupa bahawa negeri-negeri Melayu secara jelas mengatakan: MB (menteri besar) itu — bukan ketua menteri — perlu orang Melayu dan beragama Islam. Peruntukan ini adalah jelas dan setiausaha kerajaan negeri juga perlu orang Melayu dan beragama Islam.

"Islam telah dilindungi dalam peruntukan, jadi tidak perlu bimbang sekiranya perdana menteri bukan orang Islam," kata Aziz.

Beliau juga menegaskan Perlembagaan juga secara jelas mengatakan Raja-raja Melayu adalah ketua agama Islam bagi negeri masing-masing dan tidak memerlukan nasihat daripada kerajaan negeri.

"Peruntukan sudah jelas mengatakan ketua agama Islam tidak perlu mendengar nasihat kerajaan negeri kerana mereka boleh membuat keputusan sendiri. Sekiranya diperlukan Yang di-Pertuan Agong boleh melindungi Islam, namun keperluan untuk menasihatkan Agong adalah tidak penting.

"Lebih baik jika kita tidak menyebut perkara yang tiada dalam Perlembagaan melainkan ia memerlukan semangat Perlembagaan atau sesuatu perkara lain, Perlembagaan perlu difahami dan bukan untuk menunjuk-nunjuk," katanya. - TMI

Ceramah DSAI/Azmin di Klang diganggu polis

Posted: 07 May 2011 12:49 PM PDT




Sekolah mana Hishammuddin belajar DAP ganti PAS

Posted: 07 May 2011 09:36 AM PDT

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 Mei: PAS berpandangan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, seorang pembohong kerana mendakwa DAP menggantikan PAS.

Ketua Penrangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata Hishammuddin rungsing dengan penerimaan rakyat bahawa Umno wajib diganti dengan PAS, maka jalan keluarnya ia memfitnah bahawa DAP ganti PAS supaya orang Islam menjauhkan diri dengan PAS.

Katanya, Hishammuddin berbohong ketika merasmikan Mesyuarat Agung Umno Pasir Putih Kelantan.

Jelasnya, realiti yang berlaku ialah MCA, MIC, Gerakan ganti Umno.

Contohnya, kata beliau Umno memberi kerusi parlimen Grik, Perak kepada Gerakan ketika pilihanraya 2008, walaupun pengundi Melayu hampir 65 peratus.

Beliau berkata, bagaimana seorang Naib Presiden Umno yang berucap dengan penuh amarah dan dengki tentang kemaraan PAS.

"Sekolah mana beliau belajar sampai tidak tahu beza PAS dengan DAP. Bagaimana DAP hendak mengganti PAS, sedangkan DAP hanya bertanding di kawasan majoriti orang bukan Melayu, sama ada DAP melawan MCA, Gerakan, MIC," katanya.

Katanya lagi, realiti yang berlaku ialah PAS lawan Umno, kalau Umno kalah, PAS yang menang.

"Sekolah mana beliau belajar, Umno kalah dengan PAS, maka yang menang ialah DAP?" soalnya.

Justeru, katanya PAS mengharapkan Hishammuddin jangan nyanyuk sebelum sampai usia nyanyuk.

"Kalau nyanyuk hilang kelayakan hendak bertanding Timbalan Presiden Umno pula," ujarnya.

Santai malam : Kehidupan artis

Posted: 07 May 2011 08:40 AM PDT




Apa nak jadi artis Malaysia? Aku tak der jawapan ...
korang bagi la komen kat puak-puak ni k .....


Osama Laden pernah belajar judo antara 81 - 91 : Jurulatih judo Taiwan

Posted: 07 May 2011 08:09 AM PDT

TAICHUNG, Taiwan (Reuters) - Osama bin Laden stood out not just because of his height but because of his serious, conservative demeanour, according to a Taiwan man who says the al Qaeda leader, killed by U.S. troops on Monday, was a student in his judo classes in Saudi Arabia.

Jimmy Wu, a top Taiwan judo coach, told Reuters in an interview on the sidelines of a tournament in the central city of Taichung that he came across bin Laden when coaching the Saudi Arabian national judo team from 1981 to 1991.

Bin Laden, whom Wu then knew only as "Osama", attended classes at the judo centre while still a university student. He was too tall for judo, and Wu said he advised him against the sport, but he was insistent so Wu accepted him.

"I didn't know the name bin Laden then," Wu said. "After 9/11 (attacks on New York and Washington), I was invited to a seminar, and some of my former students there said 'oh Jimmy, Osama, now he's our hero'. I was surprised and I looked for some pictures and I said 'oh this guy' and I started to have some memory of him."

Wu showed Reuters photographs of himself and a tall, thin, bearded, serious young man with a mop of black hair whom he said was Osama. Osama attended lessons two to three times a week but Wu never saw him again after 1984.

Reuters has no way of verifying that the man in the pictures was bin Laden.

Bin Laden was shot dead by U.S. forces in Pakistan on Monday. He had been on America's most wanted list since his followers carried out the Sept. 11 attacks on the World Trade Center in New York in 2001.

Pakistan officials said on Saturday that he may have lived in the country for seven years.

Wu, now an Australian citizen who divides his time between Sydney, Taiwan and the Middle East, remembered an occasion when his wife came to find him at the judo centre. She had wanted to go shopping and Wu was late.

"She came into the centre and most of the students weren't bothered, some smiled, but one really tall one came to me and said 'who is that?'"

Wu replied that it was his wife.

"The tall one said 'this is the centre, no women should be in here'. He did not approve. I have a particular memory of this. That was Osama."

(Additional reporting by Asma Alsharif in Riyadh; Writing by Jonathan Standing; Editing by Nick Macfie)

Copyright © 2011 Reuters

Pertemuan Paderi : Bersedia hadapi tindakan - Timb KPN

Posted: 07 May 2011 07:11 AM PDT

Polis akan menyiasat dan mengambil tindakan yang perlu berhubung dakwaan dua blogger tempatan berkaitan isu agama yang disiarkan di muka hadapan sebuah akhbar tempatan hari ini.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar menasihati orang ramai supaya berhati-hati apabila menimbulkan isu-isu sedemikian dan bersedia menghadapi tindakan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditanya mengenai laporan akhbar Utusan Malaysia yang memaparkan tajuk "Kristian agama rasmi?" selepas melancarkan program papan iklan dalam konteks pencegahan jenayah di Wangsa Maju di Kuala Lumpur.

Khalid turut mengingatkan semua pihak supaya tidak menimbulkan sebarang isu sensitif berkaitan agama kerana hal berkenaan boleh merosakkan keharmonian di negara ini.

"Kita tidak boleh biarkan isu-isu sebegini dimainkan oleh mana-mana pihak... jadi saya nasihatkan supaya jangan cuba bermain api nanti terbakar tangan," katanya.

Khalid berkata apa jua isu berkaitan dengan agama, jika tidak ditangani dengan betul, akan menjadi ancaman kepada ketenteraman awam dan polis tidak akan membiarkan perkara itu.

Mengenai laporan media berhubung dakwaan seorang ibu yang kononnya ditipu RM13,000 anggota polis yang menahan dua anaknya, dipercayai terbabit dengan kes curi motosikal, Khalid berkata pihaknya telah mengenal pasti pemilik akaun bank yang dimasukkan wang berkenaan.

Siasatan masih sedang dijalankan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu, katanya dan menasihatkan orang ramai supaya tidak bertindak demikian kerana ia adalah satu kesalahan di bawah Akta Rasuah.

"Kalau ada polis minta duit, lapor kepada kita (polis), ketua polis dan sebagainya dan kita akan ambil tindakan. Kita tidak akan membiarkan sesekali anggota kita terlibat dengan perkara sedemikian," katanya.

Menyentuh mengenai kempen pencegahan jenayah melalui papan iklan, Khalid berkata ia adalah satu strategi bagi memperkasakan lagi usaha pencegahan jenayah di negara ini, dan merupakan inisiatif Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Zulkifli Abdullah.

"Memang kita tengok di negara luar banyak kempen seperti ini dijalankan, dan ia cukup berkesan. Saya harap ia membuahkan hasil untuk mengurangkan jenayah di negara ini," katanya.

- Bernama

Kristian-Islam: Laporan Utusan pembohongan - Guan Eng

Posted: 07 May 2011 06:17 AM PDT

Oleh Shazwan Mustafa Kamal
May 07, 2011

KUALA LUMPUR, 7 Mei – DAP menolak laporan Utusan Malaysia yang mendakwa parti itu berkonspirasi dengan pemimpin-pemimpin Kristian untuk mengambil alih Putrajaya dan menggugurkan status Islam sebagai agama rasmi negara ini.

Parti komponen Pakatan Rakyat itu juga mendakwa laporan akhbar milik Umno itu satu pembohongan yang bahaya kepada negara.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menegaskan, pembohongan sedemikian bercanggah dengan konsep 1 Malaysia yang dibawa oleh Datuk Seri Najib Razak selaku Perdana Menteri dan Presiden Umno.

"Utusan mahu meletakkan (gagasan) 1 Malaysia di atas api... ia elemen paling jahat dan bahaya di negara kita pada masa sekarang," kata beliau hari ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu berkata, beliau telah meminta pemimpin-pemimpin partinya agar membuat aduan polis berhubung laporan tersebut.

Difahamkan Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng akan membuat laporan polis di Kuala Lumpur esok. - TMI

MENYUSUL LAGI

Betapa kurang ajarnya Utusan

Posted: 07 May 2011 05:51 AM PDT

Bagaimana agaknya persepsi pelabur asing, terutama yang datang dari barat dan beragama Kristian bila memahami kandungan laporan Utusan Malaysia pada Sabtu, 7 Mei 2011?

Laporan itu mendedahkan ada usaha untuk menjadikan Krisitian agama rasmi Malaysia dan perdana menteri negara ini mungkin seseorang yang beragama Kristian.

Mungkin ada di kalangan mereka yang teruja untuk terus melabur di Malaysia dengan harapan apabila Malaysia menjadi sebuah negara Kristian akan mudah mereka berurusniaga.

Sudah tentu ada yang berkira bahawa pegangan agama mereka akan memberi kelebihan dalam iklim niaga yang dikendalikan oleh pemerintah Kristian yang seagama dengan mereka.

Sudah pasti juga ada sebilangan pelabur yang waras dan bijaksana membaca laporan Utusan itu sebagai sesuatu yang membimbangkan. Pelaburan mereka mungkin dalam bahaya.

Sudah pasti sebagai pengusaha skala besar-besaran mereka dapat mencongak bahawa tidak mudah Kristian menggantikan Islam di Malaysia.

Majoriti rakyat Malaysia adalah Melayu dan Bumiputera. Hampir semua Melayu di Malaysia adalah penganut Islam. Sudah tentu pelabur kategori ini dapat merumuskan betapa gempita reaksi orang Melayu dan Islam tehadap komplot Kristian ini.

Mereka juga pasti akur bahawa majoriti anggota polis adalah Melayu-Islam. Begitu juga dengan tentera. Maka adakah institusi ini akan membiarkan perubahan tunggak agama ini dengan mudah berlaku di negara ini?

Jangan melabur

Natijahnya tentu mudah ditelah. Lebih baik jangan melabur di Malaysia. Peniaga yang bijak tentu tidak mahu melabur di bumi yang akan bergolak.

Benar atau tidak laporan Utusan itu bukan persoalan di sini. Itu harus dipulangkan kepada pihak berkuasa untuk menilainya.

Jika benar, tindakan perlu diambil bagi menjamin kedamaian dan ketenangan sosio-politik negara.

Jika tidak benar, maka makin lebih perlu lagi tindakan diambil ke atas jenis kewartawanan sensasi yang memperjudikan keharmonian negara.

Namun kesannya amat mengerikan. Yang pertama akan merasa bahana perang agama ini adalah pelabur. Ia juga akan mencengkam rasa damai dan tenteram rakyat beragama Kristian.

Bagaimana mereka dapat merenung mata jiran dan sahabat handai Islam mereka jika orang Islam mula curiga akan keikhlasan mereka bermaustatin di bawah naungan Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan?

Orang Melayu Islam pun juga bimbang. Jika pelabur asing mulai meninggalkan negara ini tentu ramai yang menganggur.

Namun tidak kurang juga yang akan "berdiri tocang" kerana marah akan niat buruk Kristian mahu merampas kuasa di negara ini. Orang Melayu memang berdarah pahlawan.

Tentu ramai yang sedia syahid untuk mempertahankan agama dan bangsa mereka. Akibatnya tentu lebih parah daripada 13 Mei 1969.

Secara ringkasnya, ini adalah di antara pelbagai kesan negatif daripada laporan media arus perdana perihal perkara sensitif dalam negara berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.

Penawarnya...

Sebab itu, para pemimpin yang berfirasat tinggi memutuskan untuk meluluskan perundangan menghalang prasangka begini menular di kalangan rakyat. Akta Hasutan adalah penawarnya.

Sedihnya, ini bukan kali pertama Utusan bersikap begini. Akta Hasutan langsung tidak menggerunkannya. Mungkin ini kerana Utusan yakin ia berada di luar lingkungan kuasa apa jua akta di negara ini.

Mungkin di atas lessen memperjuangkan kepentingan Melayu dan Islam, ia wajib mendedahkan sebarang ancaman yang mungkin menggugat kepentingan khalayak yang menjadi pendokong parti pemerintah - Umno.

Menteri Dalam Negeri ahli Umno. Mungkin sebab itu, Utusan merasakan mustahil Umno akan bertindak ke atasnya kerana menjadi jurucakap Umno.

Bicara ini bukan soal kesahihan sumber atau landasan laporan Utusan itu. Ia bersabit soal tanggungjawab sosial dan politik Utusan disuluh dari sudut kewartawanan.

Apakah Utusan berharap dengan laporan sensasi ini ia akan membantu pulihkan jumlah akhbarnya yang kian merosot? Atau, agendanya ialah menggertak orang Melayu supaya terus berpayung di bawah parti pemerintah, Umno?

Jika itu niatnya, amat malang bagi Malaysia. Utusan mungkin mendabik dada ia berbuat demikian kerana sayangkan bangsa Melayu dan agama mereka.

Namun dalam pada itu, ia jelas tidak menunjukkan kecintaan kepada negara apatah lagi cita-cita 1Malaysia perdana menteri.

Tamil Eelam

Laporan Utusan itu menyindir ahli parlimen Jelutong dari DAP sebagai penganjur sidang paderi yang dikatakan mengatur konspirasi memartabatkan Kristian sebagai agama rasmi negara.

Ini mengingatkan kita pada tuduhan beberapa tahun lalu bahawa gerakan pelampau Tamil Eelam bergerak di Malaysia dan beberapa pemimpin Hindraf turut terbabit dengan gerakan itu.Hingga hari ini tiada pendakwaan atau bukti kukuh diketengahkan.

Apa yang patut dilakukan oleh Utusan ialah serahkan pada pihak berkuasa menyiasast dahulu perkara sensitif ini sebelum menggemparkan rakyat.

Menyakat rakyat dengan kemiskinan, prasangka kaum dan prejudis agama adalah jelas bertentangan dengan semangat perpaduan 1Malaysia.

Apa yang perlu ditanyakan Utusan bagi pihak rakyat apa sudah jadi dengan Badan Pemuafakatan Antara Agama yang ditaja oleh kerajaan? Hormati institusi kerajaan. Usahlah bertindak secara unilateral.

Jika tiada tindakan diambil ke atas laporan sebegini, maka rakyat haruslah maklum bahawa memang benar ada amalan siasatan terpilih berlaku dan dilakukan dengan sedar dan sengaja di negara ini. - mkini

Osama tinggal di Pakistan sejak 2004

Posted: 07 May 2011 03:12 AM PDT

TERKINI @ 05:55:42 PM 07-05-2011 May 07, 2011

ISLAMABAD, 7 Mei – Osama bin Laden kemungkinan tinggal di Pakistan lebih tujuh tahun sebelum ditembak mati oleh pasukan elit Amerika Syarikat (AS) Isnin lalu, kata seorang pegawai keselamatan Pakistan hari ini.

Pendedahan itu dilihat akan menambah kemarahan sekutunya Washington berhubung kehadiran pengganas nombor satu paling dikehendaki itu.

Salah seorang balu Osama memberitahu penyiasat Pakistan bahawa ketua rangkaian Al-Qaeda itu tinggal di sebuah kampung berdekatan dua hingga dua setengah tahun sebelum berpindah ke bandar tentera Abbottabad, timur laut Islamabad.

Isterinya Amal Ahmed Abdulfattah memberitahu pegawai-pegawai penyiasat bahawa Osama dan keluarganya tinggal di rumah agam di Abbottabad.

Osama terbunuh dalam serangan pasukan elit AS, SEAL awal pagi Isnin lalu selepas diburu lebih 10 tahun.

"Amal (isteri Osama) memberitahu penyiasat-penyiasat bahawa mereka tinggal di sebuah kampung di daerah Haripur dua hingga dua setengah tahun sebelum berpindah ke Abbottabad akhir 2005," kata seorang pegawai keselamatan kepada Reuters.

Amal bersama dua isteri Osama dan beberapa anaknya, antara 15 hingga 16 orang ditahan oleh pihak berkuasa di rumah agam itu awal minggu ini. – Reuters

Murtad kerana Kristian’

Posted: 07 May 2011 02:48 AM PDT

K Pragalath | May 7, 2011

Kristianisasi dibuat dengan cara 'menggaram dan meragi, kata Ann Wan Seng

KUALA LUMPUR: Seorang peserta forum memberitahu bahawa Islam tergugat kerana penularan kes murtad oleh golongan Kristian.

"Menurut Mufti Perak, Tan Sri Harussaini Zakaria, seramai 200,000 orang Melayu Islam murtad dan ini adalah angka tiga tahun lepas," kata Ann Wan Seng dari Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA).

Beliau berkata sedemikian di forum bertajuk Islam tergugat: Apa tindakan kita? anjuran Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (Pembela) di Pusat Islam di sini hari ini.

Seramai 200 peserta dari 35 NGO menghadiri perhimpunan pimpinan pertubuhan-pertubuhan Islam Se-Malaysia itu.

Tambah beliau usaha murtad yang dijalankan pihak Kristian umpama usaha menggaram dan meragi kerana 'kita tidak nampak garam dan ragi dalam makanan tetapi boleh merasanya.

Mengulas lebih lanjut perkara ini, beliau mendakwa bahawa Universiti Malaya pernah menjadi pusat penyebaran agama Kristian ketika beliau berkhidmat di situ dalam tahun 1980-an dan Petaling Jaya pula merupakan pusat gerakan Kristian yang giat mengeluarkan risalah Kristian berbahasa Melayu.

Justeru itu beliau melihat penerbitan Injil dalam Bahasa Melayu sebagai usaha menyebarkan agama Kristian.

"Kes murtad lebih serius di Johor kerana terdapat MCA di Singapura."

MCA merujuk kepada Persatuan Kristian Melayu.

Peranan ulama turut disentuh oleh bekas pensyarah tersebut.

Beliau membidas para ulama yang mengungkitkan isu remeh-temeh seperti nikah dalam masjid.

"Sepatutnya mereka bicara isu besar seperti perebutan mayat saudara baru."

Sementara itu, Zainul Rijal dari Persatuan Peguam Muslim Malaysia(PPPM) menyatakan bahawa kerisauan beliau terhadap Islam bermula apabila kumpulan pendesak Cina Suqiu membuat tuntutan semasa pilihan raya umum 1999, Suruhanjaya antara agama (IFC) dan writ saman Hindraf.

"Writ itu difailkan pada 31 Ogos 2007 di England antara lain meminta agar Perlembagaan persekutuan memansuhkan sekolah dan institusi agama seperti majlis agama Islam kerana Malaysia, dakwa mereka, negara sekular."

Selain Ann dan Zainul Rijal, Abdullah Zaik dari Ikatan Muslim Malaysia (IMM) dan Zaid Kamaruddin dari Jamaah Islah Malaysia (JIM) turut menjadi panelis.

Ahli parlimen Bebas Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Nordin dan penulis blog Mahaguru-58, Mohamad Zainol Abideen yang mewakili Perikatan Bloger Muslim turut hadir. - FMT

Baca kisah Nor Aishah murtad http://alwaysbelikethat.blogspot.com/2010/11/koleksi-kisah2-murtad-di-malaysiatt.html

NGO Islam: Kristian agresif ancam Muslim Malaysia

Posted: 07 May 2011 02:34 AM PDT

Oleh Shazwan Mustafa Kamal
May 07, 2011

KUALA LUMPUR, 7 Mei – Islam di Malaysia berhadapan dengan ancaman ekoran sikap agresif komuniti Kristian yang mahu bertekad menarik Muslim yang tidak kukuh akidah menganut agama itu, dakwa beberapa kumpulan Islam hari ini.

Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (Pembela) mendakwa masyarakat Kristian sedang menyusun perancangan terperinci untuk memastikan lebih ramai Muslim meninggalkan kepercayaan mereka, tindakan yang bertentangan dengan Perlembagaan negara.

Presiden Pembela Dr Yusri Mohamad berkata, tuntutan-tuntutan masyarakat Kristian berhubung isu Allah dan juga Alkitab membuktikan mereka mahu mempengaruhi Muslim menganuti Kristian dan meninggalkan Islam.

"Kita berhadapan dengan kumpulan Kristian yang agresif, ambil sikap konfrontasi," katanya.

"Tuntutan-tuntutan mereka berhubung Al-Kitab, kalimah Allah berkaitan dengan usaha mereka menyebarkan Kristian... mereka menggunakan strategi ini untuk menjinakkan Muslim, dengan menggunakan terma-terma yang dekat dengan agama kita," kata Yusri ketika satu majlis di sini hari ini.

Peguam syariah itu berkata ini ada usaha-usaha secara langsung untuk mengkompromikan kedudukan Islam yang merupakan agama rasmi negara ini.

Seorang saudara baru, Ann Wan Seng, yang merupakan sebahagian daripada panel hari ini yang membincangkan sama ada "Islam berhadapan dengan ancaman" berkata, masalah di kalangan Muslim negara ini ialah mereka tidak merasakan berhadapan dengan ancaman.

"Kita perlu merasakan terancam... masalahnya ialah orang kita tidak merasakan apa-apa meskipun apabila kita berhadapan dengan ancaman.

"Kita tidak boleh hanya mempersalahkan (komuniti) Kristian atas kerja mereka, kita tidak melakukan kerja kita," katanya lagi.

Ann mendakwa Petaling Jaya kini berperanan sebagai hab bagi menyebarkan agama Kristian dan Muslim menjadi murtad.

"Pihak Kristian melakukan yang ini secara diam-diam dan juga secara terbuka, mereka menyebakan risalah kepada pelajar Muslim kita.

"Saya ada melihat perkara ini berlaku di Universiti Malaya (UM). Pelajar-pelajar wanita memakai tudung tetapi apabila anda mengalihkan tudung, mereka memakai salib," dakwa Ann.

Ann juga mendakwa keadaan yang serupa berlaku di Johor di mana Persatuan Kristian Melayu Singapura menghantar anggotanya ke Johor untuk menarik Muslim menjadi Kristian.

Seorang lagi anggota panel Zaid Kamaruddin dari Jemaah Islamiyah Malaysia (JIM) berkata, Muslim tidak boleh berpuas hati dengan keadaan semasa dan mengharapkan hak-hak mereka dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan ataupun oleh parti-parti politik.

"Kesemua kumpulan Islam, NGO perlu bersatu atas matlamat bersama," katanya lagi.

Utusan Malaysia edisi hari ini membawa laporan muka depan bertajuk "Kristian agama rasmi" berdasarkan tulisan dibawa beberapa blogger pro-Umno.

Blog-blog itu menuduh DAP menghasut dengan cuba meminda undang-undang negara untuk menjadikan mereka yang beragama Kristian menjadi perdana menteri, dengan menunjukkan gambar berbintik-bintik yang didakwa mereka sebagai pakatan rahsia antara DAP dan pastor-pastor di sebuah hotel di Pulau Pinang, Rabu lalu.

Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntukkan syarat agama atau kaum bagi seseorang menjadi perdana menteri.

Pertubuhan National Evangelical Christian Fellowship (NECF) bersama Global Day of Prayer, Marketplace Penang dan Penang Pastors Fellowship menegaskan dakwaan terhadap komuniti adalah pembohongan dan telah pun menafikan dakwaan blogger berkenaan malam tadi.

Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi juga menafikan dakwaan kononnya beliau menganjurkan satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara, yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan, sekali gus melantik Perdana Menteri dalam kalangan penganut agama itu.

Menurut wakil rakyat DAP itu, beliau hanya menghadiri majlis kesyukuran yang diadakan secara tertutup untuk paderi-paderi tersebut sebagai tetamu.

Dalam respons, seorang anggota panel forum anjuran Pembela ini berkata, meskipun tiada peruntukan undang-undang mengenai soal agama atau kaum untuk menjadi perdana menteri, penyandang jawatan itu mestilah seorang yang beragama Islam.

"Perdana menteri mestilah seorang Muslim, atau tidak dia tidak boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam hal-hal berkaitan agama Islam.

"Bagaimana anda boleh ada bukan Islam menasihati Agong dalam soal-soal mengenai Islam," kata peguam Datuk Zainal Rejal. - TMI

Pertemuan paderi : PERKASA buat laporan polis

Posted: 07 May 2011 02:23 AM PDT

2011/05/07

GEORGETOWN: Pribumi Perkasa Negara (PERKASA) Pulau Pinang hari ini membuat laporan polis terhadap Anggota Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang didakwa terlibat dalam satu pertemuan antara paderi dari seluruh negara di sebuah hotel di Jalan Macalister, Khamis lalu.

Laporan itu dibuat oleh Ketua Wira PERKASA Daerah Timur Laut, Mohd Rizuad Mohd Azudin di Balai Polis Jalan Patani, di sini pada kira-kira 1.20 tengah hari.

Mohd Rizuad berkata menurut laporan akhbar hari ini, dua buah laman blog mendakwa pertemuan itu turut membincangkan agenda untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan, sekali gus melantik Perdana Menteri daripada kalangan penganut agama itu.

"Isu ini akan merosakkan perpaduan kaum yang telah terjalin lebih 50 tahun," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis berkenaan. Mohd Rizuad meminta polis menyiasat dakwaan blog berkenaan dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pihak yang cuba mencetuskan isu perkauman di negara ini. - BERNAMA

Negara Kristian : MP Jelutong sedia buat laporan polis

Posted: 07 May 2011 01:56 AM PDT

 Mei 7, 11 4:40pm

Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi menafikan dakwaan bahawa beliau menganjurkan satu majlis pertemuan paderi dari seluruh negara yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi persekutuan yang sekali gus melantik perdana menteri dalam kalangan penganut agama itu.

Ketika dihubungi, Jeff Ooi berkata, beliau melihat kenyataan yang dikeluarkan oleh media kawalan Umno-BN dan blog pro Umno itu adalah tindakan sengaja itu untuk membangkitkan amarah rakyat.

"Saya jelaskan bahawa saya bukan penganjur. Saya hadir sebagai tetamu.

"Dan sepanjang berada di sana, saya tidak langsung mendengar paderi-paderi itu berkonspirasi untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Malaysia, mahupun meletakkan seorang pemimpin Kristian sebagai Perdana Menteri," kata Ooi.

Katanya tindakan dua blogger pro-Umno yang memuatkan namanya dalam laporan mereka sengaja dibuat bagi menghasut rakyat supaya membakar sentimen keagamaan dan kali ini sasaran mereka adalah masyarakat Kristian.

"Saya beragama Budhha. Saya juga tidak mempunyai kuasa sebagai seorang Buddha untuk mengarahkan pihak Kristian melakukan apa-apa (seperti) yang didakwa itu.

"Seminar itu bertujuan mencari jalan merangi rasuah dan salah guna kuasa di negara ini dan bagaimana orang Kristian boleh membantu," kata Ooi.

Justeru, katanya apa yang dilontarkan sebagai dakwaan oleh kedua-dua blogger pro-Umno dan juga Utusan Malaysia hanya rekaan palsu.

Semalam blog 'bigdog' mendakwa majlis itu dianjurkan oleh kawasan parlimen DAP dipercayai Jelutong dan turut dihadiri oleh kira-kira 100 yang lain termasuk wakil rakyat parti itu dari Sarawak dan beberapa pekerja parti.

Menurut Ooi, pihaknya sedang menunggu masa yang sesuai untuk membuat laporan polis berhubung kenyataan fitnah itu.

"Saya masih berfikir dan saya mahu lihat bagaimana Utusan memainkan perkara ini. Kalau ia berlaku seperti mana yang dimaksudkan maka saya akan buat laporan polis." -mkini

Kristian agama rasmi - 'Pembela' minta polis siasat

Posted: 07 May 2011 12:12 AM PDT

By Shazwan Mustafa Kamal

May 07, 2011KUALA LUMPUR, May 7 — The police should investigate Utusan Malaysia's report that Christian leaders were conspiring with DAP to take over Putrajaya and abolish Islam as official religion, Muslim groups said today.

The Muslim Organisation in Defence of Islam (Pembela) said an immediate investigation was needed to determine the validity of the news article.

"This has to be investigated, if this is true, we have to be careful," said Pembela president Dr Yusri Mohamad.

Yusri (gambar) said Pembela would be making a police report soon over the matter.

"We have to find out the truth, I will send representatives to make a police report after this," he said during a Pembela function here.

Utusan had carried out a front-page article today titled "Malaysia, a Christian country?" (Malaysia, negara Kristian?), based entirely on blog postings by several pro-Umno bloggers.

The bloggers had charged the DAP of sedition for trying to change the country's laws to enable a Christian to be prime minister, pointing to a grainy photograph showing what they described to be a secret pact between the DAP and pastors at a hotel in Penang on Wednesday.

The Federal Constitution does not expressly specify race or religious requirements for the position of prime minister. Article 43(2)(a) of the constitution states only that the Yang diPertuan Agong shall appoint as PM a member of parliament who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the Dewan Rakyat.

In a posting headlined "Agong under threat? DAP wants to make Christianity the official religion of Malaysia?" blogger Marahku (marahku.blogspot.com) accused DAP of trying to amend the federal constitution to allow a Christian to become prime minister.

"The whole point of changing the official religion is to allow a Christian to become prime minister of this country," the blogger said.

On bigdogdotcom.wordpress.com, the writer claimed to have received a message that the DAP's Jeff Ooi had organised a dinner for pastors from Sarawak and overseas at the Red Rock Hotel on Jalan Macalister in Penang.

"Among the activities that night included the 35 pastors taking a group oath. They formed a circle and touched each other's shoulder and vowed in English to make Christianity the official religion of Malaysia and put a Christian Prime Minister in office," the anonymous writer said in his blog under the headline "Making Christianity the official religion?"

He also pointed to the same grainy picture he posted at the top of his blog page, which he had captioned "Partying pastors or pastors doing the party do and vow to have a Christian as Malaysian Prime Minister".

The blogger further alleged that the DAP had labelled the ruling Barisan Nasional (BN) coalition as an "anti-Christ agent" in the run-up to polls in Sarawak, showing the opposition party was "openly against BN on religious grounds and they are now making it their clarion call, their rabble rousing horn".

The blogger said it was a seditious and religiously-divisive statement that was never investigated by the police "or at least they did not tell us about any investigations on the matter".

He called on the authorities to investigate the allegations for sedition warning that if the authorities failed in their duty, the country may be "shattered again".

The National Evangelical Christian Fellowship (NECF), together with partners Global Day of Prayer, Marketplace Penang and Penang Pastors Fellowship, said the claims against their community were lies and have already denied the bloggers' allegations last night.

Similarly Ooi said the dinner had been organised by the Christian pastors, in recognition of the DAP team who had visited them while in Sarawak for the state election and that the prayer sessions — one before dinner and one at the end — was a usual part of their worship, and not a pledge as alleged.- TMI

Ada pihak dalam PKR tak senangi saya - chegu Bard

Posted: 06 May 2011 11:44 PM PDT

Oleh G Manimaran @ TMI
May 07, 2011

KUALA LUMPUR, 7 Mei — Bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat Badrul Hisham Shaharin, yang disebut-sebut akan keluar parti itu berkata, beliau masih ahli seumur PKR tetapi secara terbuka mengakui "memang tidak disenangi beberapa pemuka" dalam komponen Pakatan Rakyat (PR) itu.

Meskipun mengakui beliau ahli seumur hidup PKR, beliau yang turut dikenali sebagai "Chegubard" tidak menjawab sama ada akan keluar PKR untuk menyertai komponen PR iaitu PAS atau DAP.

"Chegubard masih ketua cabang PKR Rembau, ahli seumur hidup PKR. Sejak menjadi ahli Keadilan 1999 saya tidak pernah memperlahankan gerak kerja saya," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Malah tegas Badrul Hisham (gambar), ini bukan kali pertama isu keluar parti ditujah kepadanya dan mungkin ada yang seronok dan mengharap sangat jika meninggalkan PKR.

Katanya, mereka yang pro-BN sudah tentu kecewa dan "saya terus diserang kerana mulanya mereka mungkin seronok dengan berita Chegubard keluar parti, namun ternyata mereka makan hati apabila mendengar kononya keluar PKR tetapi masih bersama PR."

The Malaysian Insider dalam laporan semalam menyebut Badrul Hisham yang hujung tahun lalu tewas pemilihan jawatan ketua Angkatan Muda PKR disebut-sebut kemungkinan akan keluar PKR, dan jikapun keluar akan menyertai DAP atau PAS.

Pemimpin-pemimpin sayap muda DAP dan PAS pula menjelaskan mereka tidak tahu-menahu mengenai desas-desus itu.

Pengerusi Pemuda DAP pusat Anthony Loke ketika dihubungi The Malaysian Insider mengesahkan belum ada sebarang perbincangan mengenai isu itu.

"Belum ada permohonan atau perbincangan. Saya tidak boleh komen selagi tiada pengumuman daripada Chegubard sendiri. Dan jika ada, perkara ini akan dibincangkan di peringkat pemimpin kanan Pakatan, perlu dibincangkan bersama," kata beliau ketika dihubungi tengah hari ini, sebelum Chegubard mengeluarkan kenyataannya.

Ketua Penerangan Pemuda PAS pusat Suhaizan Kayat juga memberitahu, perkara tersebut perlu dibincangkan bersama dan menerima 'lampu hijau' PKR jika benar Badrul Hisham mahu menyertai PAS atau DAP.

"Kita ada konsensus bahawa komponen Pakatan Rakyat tidak boleh menerima ahli yang keluar parti komponen... kita kena menjaga keharmonian dalam Pakatan," katanya."Bagaimanapun jika hendak terima (Chegubard atau mana-mana ahli PKR), perlu ada persetujuan PKR, dalam kes ini, jika Chegubard mahu masuk PAS," katanya lagi.

Justeru kata beliau, setakat Dewan Pemuda PAS belum ada sebarang perbincangan mengenainya.

"Kalau peringkat atas (pusat) saya tidak pasti," kata Suhaizan.

Dalam penjelasannya hari ini, Badrul Hisham menambah, ketika ramai meninggalkan parti semasa tangkapan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) lebih satu dekad lalu, "saya melihat suasana kosong yang mendesak, maka saya telah melangkah sepenuh masa bersama perjuangan ini."

"Saya dituduh pengkhianat dan menyerang parti. Persoalanya apa pengkhianatan saya? Adakah kerana bekerja tanpa henti tanpa menunggu arahan atau kerana saya tegas mendesak ketelusan dalam parti termasuk mendesak penyelesaian laporan penyelewengan ketika pemilihan menyebabkan saya dilihat kianat?" kata beliau lagi.

Badrul Hisham juga berkata, beliau tidak menafikan beliau berdepan dengan pelbagai masalah pascapemilihan selepas mendesak keadilan dan ketelusan.

"Tetapi saya pula dianggap musuh. Saya pertikaian laporan diselesaikan dengan langsung saya tak dipanggil menghadap mana-mana jawatankuasa," katanya.

Namun katanya, beliau tetap bersabar kerana ada agenda besar menumbangkan BN dan mendesak perubahan dalam negara.

Badrul Hisham juga berkata, pergerakannya sentiasa mengundang cuak puak yang dengki, termasuk program Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berbentuk karnival yang diadakan Febuari lalu mahu dibatal oleh sesetengah pihak dalam PKR dengan menemui Majlis Kerajaan Tempatan untuk tujuan "kami tak dibantu atau dibatal lesen."

"Ada pula yang menjaja nama Ketua Umum PKR menemui penganjur yang bukan PKR supaya membatalkan program saya di sebelah utara Semenanjung.

"Ini berlaku berulang di beberapa tempat. Untuk rekod SAMM cuba bereksperimen dengan turun ke kawasan PKR sebagai NGO mendekati anak muda," katanya yang juga pengerusi SAMM.

Kata Badrul, jika beliau mahukan jawatan banyak cara yang boleh digunakan untuk memperolehinya, malah "saya pernah menolak tawaran pun."

Badrul Hisham menolak pelantikannya sebagai penolong setiausaha agung selepas tewas pemilihan pusat tahun lalu.

"Selaku anak muda saya yakin tidak salah mengimpikan sebuah gerakan yang sempurna dan untuk itu saya terus dan akan terus mendesak dan mengasak untuk perubahan itu," katanya lagi

Kami Sokong Tokguru

0
sumber :-

Kami Sokong Tokguru


FaceBook Peransang Seks(Adakah Anda Setuju?)

Posted: 07 May 2011 06:01 PM PDT

Isu Semasa
Gambar hiasan

-ijoks2009-
Fakta-fakta dibawah ini bakal mengejutkan anda.

1) Statistik menunjukkan 2.7 juta penggunanya berumur di bawah 13 tahun . Pendek kata, lebih 20 peratus pengguna Facebook ialah kanak-kanak!

2) 11,800 pengguna Facebook di negara ini menunjukkan minat terhadap hubungan seks dan
Lebih 2,000 daripadanya berusia bawah 13 tahun.

Pakar Perunding Keluarga dan Motivasi, Dr Rubiah Kulop Hamzah, berkata di sebalik peranan Facebook meluaskan rangkaian hubungan sosial dan prospek perniagaan, ia sebenarnya lebih banyak mengubah karakter dan cara hidup masyarakat terutama kanak-kanak dan remaja kerana kelompok ini lebih mudah terdedah kepada gejala tidak sihat.

"Facebook atau apa saja laman sosial adalah cara paling berkesan berinteraksi kerana mempunyai tarikan tersendiri seperti status diri yang sentiasa dikemas kini dan koleksi gambar lebih interaktif. Secara positifnya, hubungan kekeluargaan dan persahabatan menjadi lebih dekat dan tiada halangan

"Gaya bahasa terbukadan perkongsian gambar seksi menarik perhatian ramai mengenali mereka. Sekarang di Facebook, orang tidak kisah menelanjangkan maruah dengan berkongsi gambar seksi semata-mata untuk meraih perhatian.


Dengan penggunaan Facebook, pembentukan karakter negatif mereka menjadi lebih mudah.
Apa yang dilihat dan dilayari saban hari melekat dalam minda, malah trend semasa pengguna Facebook tidak segan silu berkongsi gambar seksi semakin mudah diakses pengguna muda.

"Percaya atau tidak ada yang gelisah jika tidak dapat membuka Facebook dalam sehari
"Di Facebook tiada lagi rahsia. Inilah yang dinamakan hidup yang telanjang. Saya juga selalu berdepan kes suami isteri bercerai kerana Facebook.
Maksudnya, isteri dapat hidu kecurangan suami dalam laman sosial atau cemburu melihat koleksi rakan Facebook suami yang seksi.

Berdasarkan statistik itu juga menunjukkan golongan usia antara 20 hingga 30 tahun adalah pengguna Facebook paling ramai iaitu lebih 4.6 juta orang manakala terdapat hampir 345 ribu pengguna yang melebihi usia 50 tahun.

Seramai 67,700 pengguna Facebook di negara ini menunjukkan minat terhadap peluang perniagaan dan 211,200 daripada mereka mahu mencari kenalan

Baca lagi

Cari N3 lama-lama disini

Hadiah untuk Teman yang bakal menyambut cahayamata

Posted: 07 May 2011 07:25 AM PDT

Merenung Sejenak

Assalamualaikum dan salam blogger,sempena hari ibuni saya ingin hadiahkan satu doa untuk teman2 blogger yang bakal jadi ibu.


Klik Untuk Besarkan Gambar
Doa ini di ajarkan oleh guru saya,Ustaz Nazri yang sering saya ikuti kuliah beliau di masjid seminggu sekali setiap hari sabtu lepas maghrib.
Beliau dapat doa ini daripada guru beliau ,pengasas pondok Lubuk Tapah ,Kelantan.(Allahyarham Tokguru Hj. Abdullah Lubuk Tapah)
Doa ini adalah amalan ibu Radsulullah ketika mengandungkan Nabi.Menurut ceritanya Ibu Rasulullah SAW, ketika kandungannya mencapai dua bulan mendapati ada bacaan ini di bawah bantalnya lalu mengamalkannya.

Tahniah kepada teman-teman bloger yang bakal menyambut cahayamata pada tahun ini.Selamat hari ibu

Kesian Syazryl Eskay Tak Dapat Masuk UMNO

Posted: 06 May 2011 11:40 PM PDT

Isu Semasa

Kenapa Eskay tak dapat masuk UMNO,ini kerana perjuangan UMNO hanya dibawah lingkungan melayu (bercanggah dengan konsep One malaysia yang dibawa oleh PM)
Siapakah Eskay?1) Eskay asalnya beragama Hindu. Bapa beliau berbangsa India dan ibu berbangsa Siam. Beliau anak ke-3 dari 4 adik beradik dengan seorang abang, dan seorang kakak, serta seorang adik. Nama abang Eskay adalah Chandran.2)

Eskay juga dikatakan berminat untuk menjadi ahli UMNO tetapi gagal kerana status bangsanya.

-ijoks2009-
Selagi Umno tak ubah perlembagaannya dari perjuangan bangsa kepada perjuangan Islam selagi itulah Eskay tak dapat masuk UMNO walau sebagaimana besar sekalipun jasanya kepada UMNO

Sumber:
http://milosuam.blogspot.com/2011/05/siapakah-datuk-shazryl-eskay-abdullah.html
Cari N3 lama-lama disini

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT