Isnin, 26 Disember 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


'Let's welcome the new Razak Baginda'

Posted: 26 Dec 2011 08:58 PM PST

Dec 27: A PAS leader has welcomed what he described as former political analyst Abdul Razak Baginda's turning over a new leaf since being freed of a murder charge in October 2008.

Writing in his column in Harakahdaily's Malay edition, veteran journalist Subky Latif said if Razak (right) was now a 'reformed person' despite his sex scandal involving murdered Mongolian Altantuya Shaariibuu, Muslims should learn to accept his personal transformation.

"Had he not been a Muslim before his involvement (in Altantuya case), then upon his conversion, he would be like a newborn free from sins. This is the Islamic perspective, though I am not sure whether  that is the case in the earthly laws," wrote Subky, responding to a report that Razak had been drawing close to religion and Islamic political thought.

Subky however said being a true Muslim means Razak would now be more accountable over his alleged involvement in the controversial purchase of two French Scorpene submarines, which has been linked to corruption in the form of kickbacks as well as to Altantuya's brutal murder in 2006.
Read More / Baca Lagi >>

SLC gesa kerajaan wajibkan Lynas jalankan DEIA

Posted: 26 Dec 2011 08:46 PM PST

KUALA LUMPUR, 27 Dis: Gabungan Hentikan Lynas (SLC) menggesa kerajaan mengundang Lynas supaya menjalankan Kajian Terperinci Kesan Alam Sekitar (DEIA) atas Lynas Advanced Material Plant (LAMP) bagi memenuhi kriteria terbaru yang ditetapkan oleh kerajaan.
SLC dalam satu kenyataan menyatakan, menurut ketetapan Jabatan Alam Sekitar (JAS) yang dipaparkan di laman web bertarikh 20 Jun 2011, aktiviti tambahan yang memerlukan DEIA adalah "kegiatan yang melibatkan bahan radioaktif dan menghasilkan sisa radioaktif.
"Jelas bahawa sisa buangan melalui proses Penapisan dan Penulenan Air (Water Leach Purification, WLP) dari LAMP adalah sisa buangan yang beradioaktif. Fakta ini juga dikenalpasti dan diperakui oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dalam Parlimen pada 14 Nov 2011," ujar SLC dalam kenyataan itu.
SLC mengalu-alukan pengemaskinian terbaru JAS kerana ini membuktikan kerajaan mula mengambil berat atas pengendalian dan pengurusan sisa buangan radioaktif.
Read More / Baca Lagi >>

TERAS Sedia Didik Pengundi Pilih Calon Supaya Islam Terjamin

Posted: 26 Dec 2011 08:33 PM PST

Wang Rakyat Dijoli Sakan : Selepas NFC, skandal kapal perang akan menyusul

Posted: 26 Dec 2011 08:33 PM PST

Selepas NFC, skandal kapal perang akan menyusulDalam masa sepuluh tahun, negara kita telah kehilangan lebih daripada RM1 .0 trilion akibat daripada pelbagai jenis dan bentuk penyelewengan demi penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).
Skandal dalam National Feedlot Corporation (NFC) yang melibatkan kerugian RM250 milion baru-baru ini adalah merupakan titik pemulaan bagi pendedahan skandal-skandal yang seterusnya di dalam kerajaan BN.
Malah kita semua telahpun bersedia menghadapi satu lagi pendedahan skandal penyelewengan kewangan kerajaan yang boleh dikatakan amat besar juga jumlahnya.
Skandal pada kali ini bakal melibatkan kos berlebihan yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan di dalam pembelian enam buah kapal peronda daripada Bouestead Naval Shipyard Sdn Bhd yang bernilai RM1.0 billion sebuah pada permulaannya.
Read More / Baca Lagi >>

Perang mulut seharusnya buka mata pemimpin PAS bawahan

Posted: 26 Dec 2011 08:31 PM PST

Episod Hasan dan Nasharuddin membelasah PAS secara terbuka harus diambil iktibar oleh kepimpinan PAS di peringkat negeri, kawasan dan cawangan.

Perang mulut bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali dan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa dengan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali seharusnya membuka mata kepimpinan PAS di peringkat pertengahan dan bawahan.
Jika dakwaan Hasan dan Mustafa dijadikan rujukan maka kemungkinan Hasan, Mustafa dan Nasharuddin pernah mengadakan pertemuan dengan kepimpinan Umno ada asasnya.
Pada mulanya Mustafa berkata Hasan dan Nasharuddin pernah mengadakan pertemuan dengan pemimpin Umno di Hotel Le Meridien pada bulan Ramadhan lalu.
Bagaimanapun Mustafa enggan mengulas lanjut berhubung maklumat pertemuan tersebut.
Selepas 48 jam, Hasan pula dalam sidang media berkata sebenarnya Mustafa yang beberapa kali mengadakan pertemuan dengan pemimpin Umno.
Read More / Baca Lagi >>

Pilihan raya umum Mac depan?

Posted: 26 Dec 2011 08:28 PM PST

KUALA TERENGGANU, 27 Dis: PAS menjangkakan pilihan raya umum ke 13 akan diadakan Mac tahun depan.

"Kali ini saya agak yakin berbanding dengan tarikh-tarikh sebelum ini," kata ahli politik veteran PAS yang juga Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali (gambar).

Beliau berkata demikian dalam satu majlis makan malam dekat sini baru-baru ini.

Beliau membuat andaian itu berdasarkan laporan media dan ramalan awal tentang status ekonomi negara.

"Bagi saya, Umno akan timbang dua perkara kali ini sebelum mengadakan pilihan raya iaitu keadaan dalam Pakatan Rakyat yang sedang diserang.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada kebebasan untuk fitnah

Posted: 26 Dec 2011 08:26 PM PST

Baru-baru ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, menang dalam kes saman fitnahnya terhadap Utusan Malaysia.
Mahkamah Tinggi Pulau Pinang mendapati akhbar milik Umno itu bersalah memfitnah Lim Guan Eng dalam sebuah berita yang bertajuk "Kebiadaban Guan Eng" yang diterbitkan pada 20 Disember 2010.
Mahkamah memerintahkan Utusan untuk membayar RM 250,000 kepada Guan Eng dan RM 25,000 lagi sebagai bayaran kos.
Kisah ahli politik dan saman mereka terhadap akhbar, blog atau ahli politik yang lain bukanlah sesuatu perkara baru di Malaysia.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah menyaman ramai pihak kerana mendakwa mereka memfitnah dirinya. Anwar pernah menyaman mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan Malaysia.
Anwar juga pernah menyaman ketua pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan ramai lagi.
Oleh kerana banyak saman dilakukan oleh pimpinan Pakatan Rakyat kepada golongan yang memfitnah mereka, persoalan ditimbulkan oleh sesetengah pihak, apakah tindakan saman menyaman ini bertentangan dengan prinsip demokrasi dan kebebasan bersuara?
Read More / Baca Lagi >>

Mahasiswa ulangi tuntut Najib mansuh Auku

Posted: 26 Dec 2011 08:22 PM PST

KUALA LUMPUR, 27 Dis: Rentetan daripada perhimpunan kebebasan akademik serta isu penurunan bendera Datuk Seri Najib Razak oleh seorang mahasiswa Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) Adam Adli, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mengambil pendirian untuk mengadakan satu lagi himpunan bersama rakyat pada 31 Disember 2011 hingga 1 Januari 2012 bermula jam 9 malam.

Menurut Setiausaha Agung Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami) Khairul Naim, mahasiswa akan berkumpul bersama rakyat di hadapan UPSI bagi mengulangi enam tuntutan mahasiswa iaitu mansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku), Akta 174 dan Akta 155, bebaskan ilmuan berakademik, bebaskan mahasiswa bersuara, bebaskan mahasiswa mengurus pilihan raya kampus, bebaskan mahasiswa mengurus tadbir persatuan dan aktiviti kampus serta bebaskan mahasiswa berpartisipasi dalam politik.
Read More / Baca Lagi >>

Kes babitkan hak individu jadi tumpuan 2011

Posted: 26 Dec 2011 08:21 PM PST

Badan kehakiman terus berdepan dalam menangani lebih banyak kes berhubung isu perlembagaan tahun ini terutama hak individu.
 
Awal bulan lepas, empat lelaki yang memilih kerjaya sebagai mak andam, mendapat kebenaran Mahkamah Tinggi Seremban untuk mencabar perintah undang-undang Syariah yang menghalang mereka berpakaian seperti perempuan.

Mereka meminta Mahkamah Tinggi mengisytiharkan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 tidak mempunyai kesan dan tidak terpakai kepada mereka yang secara psikologi adalah wanita atau mempunyai kecelaruan identiti jantina.

Hakim Rosnaini Saub membuat keputusan itu atas pendapat bahawa permohonan itu membabitkan pelbagai isu perlembagaan.
Read More / Baca Lagi >>

Kuah ayam pun, rasa ayam juga - Lauknya biar pemimpin kita makan....baru aman negara

Posted: 26 Dec 2011 07:40 PM PST

Pilihanraya sudah hampir tiba. Dalil-dalilnya semakin jelas. Pembahagian-pembahagian duit ratus-ratus ringgit seorang sudah mula dibayar. Walaupun pembayaran itu terlalu rendah untuk berkuasa dan mendapat pulangan yang berbillion bagi pemimpin-pemimpin yang berkuasa, itulah caranya UMNO hendak selamat kali ini. Walau bagaimana pun itu hanyalah usaha tetapi yang menentukan tetap rakyat.

Kalau dikaji dari jumlah yang dibayar kepada rakyat, dengan jumlah sebanyak 1 trillion ringgit yang dilarikan oleh setengah pihak yang berkuasa atau pun kroni pihak yang berkuasa jumlah itu terlalu kecil: ibarat sebesar tahi gigi sahaja.

Lagi pun yang dibahagi itu adalah duit rakyat sendiri, duit pembayar cukai dan bukannya duit UMNO atau pun BN. Yang dibawa lari sebanyak 1 trillion ringgit keluar negara sejak 10 tahun dahulu pun adalah wang yang di curi dari rakyat. Semuanya rakyat yang punya.
Read More / Baca Lagi >>

Mahkamah berdepan pelbagai kes perlembagaan

Posted: 26 Dec 2011 07:36 PM PST

Beberapa keputusan mengejut dicatat sepanjang tahun 2011.
REWIND 2011
Oleh Suriati Sidek Ahmad
KUALA LUMPUR: Badan kehakiman terus berdepan dalam menangani lebih banyak kes berhubung isu perlembagaan tahun ini terutama hak individu.
Awal bulan lepas, empat lelaki yang memilih kerjaya sebagai mak andam, mendapat kebenaran Mahkamah Tinggi Seremban untuk mencabar perintah undang-undang Syariah yang menghalang mereka berpakaian seperti perempuan.
Mereka meminta Mahkamah Tinggi mengisytiharkan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 tidak mempunyai kesan dan tidak terpakai kepada mereka yang secara psikologi adalah wanita atau mempunyai kecelaruan identiti jantina.
Hakim Rosnaini Saub membuat keputusan itu atas pendapat bahawa permohonan itu membabitkan pelbagai isu perlembagaan.
Read More / Baca Lagi >>

MACC probing developer for graft in Iskandar project

Posted: 26 Dec 2011 07:33 PM PST

KUALA LUMPUR, Dec 27 — The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) is investigating a property development firm for graft involving a multibillion ringgit project for Johor's Iskandar Malaysia region, Utusan Malaysia reported today.
The daily said the investigation was kicked off following claims of abuse in the award of the contract for the mega project as well as several others that the company is responsible for.
It is also believed that several middlemen were responsible for securing the contract for the company.
Read More / Baca Lagi >>

Siasat segera dakwaan Shahrizat - Pemuda Sabah

Posted: 26 Dec 2011 07:31 PM PST

KOTA KINABALU, 27 Dis: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah mendesak Polis dan Suruhajaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar segera membersihkan kepimpinan negara daripada sebarang salah laku rasuah, korupsi dan salah guna kuasa.

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata, pendedahan terbaru yang dibuat oleh Datuk Seri Shahrizat Jalil telah mengundang pelbagai andaian negatif rakyat terhadap integriti pemimpin kerajaan sedia ada.
Read More / Baca Lagi >>

Razak Baginda sudah dekati Islam

Posted: 26 Dec 2011 07:30 PM PST

KATA Tan Sri Abdullah Kok Lanas dalam tulisannya bahawa Dr. Abd Razak Baginda mengaku bahawa dia sedang mendekati politik Islam dan agama Islam.
Alhamdulillah.
Ia mengingatkan saya kepada Almarhum Tan Sri Nordin Saufee, pengasas dan pengarah ISIS yang pertama.
Dalam satu majlis Hari Kemerdekaan Amerika, Tan Sri Nordin sengaja memberitahu saya bahawa dia sedang mempelajari dan mendalami Islam.
Suatu yang baik, penghargaan saya kepadanya.
Dia tidak sekadar menyampaikan maklumat itu saja, bahkan cuba meyakinkan saya bahawa dia beliau bersungguh mendekati Islam. Saya tidak tahu mengapa dia sampaikan perkara itu kepada saya dan adakah dia buat begitu juga dengan orang lain.
Saya gembira dengan perkembangannya itu. Tetapi saya tidak bertanya, siapa  gurunya? Guru amat penting bagi setiap penuntut Islam. Mestilah guru itu ulama yang diakui masyarakat tentang ilmunya, ibadatnya dan muamalatnya. Bukan saja dia mesti berguru kepada tok guru yang betul tetapi ilmu yang dipelajarinya itu mesti diredai oleh tok guru itu.
Read More / Baca Lagi >>

Pantun Seloka: Panglima Ludah Vs Mahasiswa

Posted: 26 Dec 2011 07:27 PM PST

Pak Saiko| paksaiko@yahoo.com   
Mahkamah dah sound Gerombolan durjana,
AUKU bercanggah Perlembagaan negara,
Pokjib dah gabra umum dipinda,
Mansuh sahaja… kan habis cerita

Read More / Baca Lagi >>

JAKIM : HUKUM HUDUD

Posted: 26 Dec 2011 07:24 PM PST

Risalah lucah hina Saifuddin di UiTM Shah Alam

Posted: 26 Dec 2011 07:21 PM PST

SHAH ALAM, 27 Dis: Kumpulan Aktivis Mahasiswa (Kami) mendakwa wujud pihak tertentu menyebarkan risalah lucah di sekitar Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Shah Alam sejak Khamis lalu.

Risalah tersebut memaparkan karikatur dua individu yang masing-masing dilabel sebagai Anwar dan Saifuddin dalam keadaan tidak senonoh.

Selain karikatur yang menjijikkan itu, terdapat juga tulisan berbunyi "Sibuk sangat nak baik dengan Pro M yang hina PM tu!".

Menurut Setiausaha Agungnya Khairul Naim, risalah itu dipercayai diedar pada Khamis dan Jumaat lalu oleh beberapa pihak tertentu yang kurang senang pihak yang memberi sokongan kepada Pro–Mahasiswa terhadap isu kebebasan akademik yang hangat diperkatakan sekarang.

"Kami tidak menuduh mana-mana pihak, tetapi tindakan menyebarkan risalah dan gambar ini adalah sesuatu yang melampau," katanya kepada Harakahdaily.
Read More / Baca Lagi >>

Ust Azhar Idrus- Pinjaman PTPTN :: Kenapa Allah Cipta Malaikat

Posted: 26 Dec 2011 06:58 PM PST

Ust Azhar Idrus- Dakwah : Kepada Bukan Islam

Posted: 26 Dec 2011 06:58 PM PST

Ust Azhar Idrus- Lawa ; Cantik Tak Kekal Lama

Posted: 26 Dec 2011 06:56 PM PST

Ustaz Azhar Idrus Nov2011 -Angry Bird,Batu Karang

Posted: 26 Dec 2011 06:50 PM PST

Ust Azhar Idrus Penang-Hukum Ikut Imam Tolak Hudud

Posted: 26 Dec 2011 06:49 PM PST

Ustaz Azhar Idrus Ferrari vs kancil

Posted: 26 Dec 2011 06:47 PM PST

Ust Azhar Idrus,Ust Kazim Elias Manjoi Perak Part2

Posted: 26 Dec 2011 06:47 PM PST

Ust Azhar Idrus,Ust Kazim Elias Manjoi Perak Part1

Posted: 26 Dec 2011 06:47 PM PST

Tiada ulasan: