Sabtu, 10 Disember 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Beberapa Persoalan Tentang Ruh

Posted: 10 Dec 2011 08:47 PM PST


Oleh Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Saya masih di Malaysia. Pulang sabtu ini insyaAllah. Dalam keadaan mengejar waktu, saya mengambil kesempatan untuk menyemak beberapa rujukan dalam perpusthttp://andyhowtt.com/wp-content/uploads/2011/03/e5cda9c666598a50c9f234ceb95c12e1.jpgakaan peribadi saya di rumah. Sekali lagi saya merujuk beberapa pandangan al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H). Ini kerana beberapa isu yang dibahaskan semasa di Oxford membabitkan pandangan beliau. Sering saja nama besar itu menarik perhatian saya dalam kajian

Read More / Baca Lagi >>

Ahli Umno dan orang Umno

Posted: 10 Dec 2011 08:46 PM PST

Oleh : RAHMAN SHAARI
 

Bagi saya, Persidangan Umno (29 November - 3 Disember) lalu memberikan kesan tertentu. Apa-apa yang berkesan kepada saya, mungkin tidak berkesan kepada orang lain, namun saya yakin, sesiapa yang mengikuti persidangan itu dengan rapi pasti memperoleh kesan.


Seorang teman mengatakan bahawa dia lebih menyukai gelek Daud Kilau berbanding persidangan politik, kerana pidato dalam persidangan politik terlalu bersifat retorik dan banyak mengata orang. Itu betul, dengan syarat dia tidak menyukai kongres atau muktamar semua parti politik, bukan Umno saja.

Read More / Baca Lagi >>

Cerita Hasan Mungkin Tidak Dicalon Terlalu Awal

Posted: 10 Dec 2011 08:44 PM PST


Oleh Mohd Sayut Omar
APAKAH motif Ketua Penerangan Pas Selangor Saari Sungip membuat penjelasan mengenai kedudukan bekas Pesuruhjaya Pas negeri itu Hasan Ali kemungkinan tidak akan dicalonkan untuk pilihan raya umum ke-13 nanti. Alasan yang diberikan ialah kerana Hassan kurang mendapat pencalonan di peringkat kawasan.



Menurut Saari, nama Hasan berada di bawah tiga individu lain yang dicadangkan oleh kawasan di mana kerusi yang disandang kini Gombak Setia, kedudukan itu menyebabkan Hasan tidak layak kerana hanya tiga calon yang mendapat undi terbanyak saja layak untuk dipertimbangkang menjadi calon.
Read More / Baca Lagi >>

Dari Kamal Ataturk ke Kamal Saidin...

Posted: 10 Dec 2011 08:43 PM PST


Oleh Saiful Bahri
Jangan terkejut kalau adanya golongan agamawan dalam Umno yang menjadi syaitan bisu terhadap pemerintah Umno-BN tetapi menghentam Pas dan kerajaan pimpinan PR. Mereka macam golongan yang nampak kuman diseberang lautan tetapi buta terhadap gajah depan mata.

Read More / Baca Lagi >>

Sukarnya Mencari Winnable Leader

Posted: 10 Dec 2011 08:40 PM PST


Oleh eyman hykal
PENDEKATAN memilih winnable candidate atau calon boleh menang untuk bertanding dalam pilihanraya adalah satu strategi yang pragmatik. Calon yang ada rupa, ada gaya, dikenali dan disenangi ramai, lebih-lebih lagi kerana ringan mulut, tangan dan tulangnya adalah ciri-ciri calon boleh menang. 

Read More / Baca Lagi >>

Semua Parti Akan Janjikan Calon "Winnable"

Posted: 10 Dec 2011 08:37 PM PST

Oleh A Kadir Jasin

KALAU ada benda yang kita di Malaysia tidak pernah kekurangan, malah berlebihan, adalah kepandaian mencipta slogan dan label.Yang terbaru adalah "winnable". Ia merujuk kepada label yang Umno/Barisan Nasional berikan kepada ciri calon untuk pilihan raya umum akan datang.
Tetapi sama ada pengundi dan orang ramai faham atau tidak dan percaya atau tidak dengan slogan-slogan dan label-label tersebut adalah perkara lain.

Read More / Baca Lagi >>

Tak susah untuk PR meroboh cengkaman kuasa di Sabah dan Sarawak

Posted: 10 Dec 2011 08:36 PM PST


Oleh Wan Simujan
Kewujudan komponen PR yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP merupakan gandihttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQ5P-n6hlIbD2r5j1aql2F-HF3JydaYEOpuAQ3b2ZFHTIEGSVb6ZPVkA3QFN1a8afV0COoKugskv__js1McpSG5BN5EP6KMf5Vsjfcx-pJSB6DldGNU-RiI2zkSMLev9j8IkUYZZCyxqHc/s1600/sabah_sarawak.pngngan yang sudah cukup ideal untuk masyarakat berbilang bangsa dan agama di Sabah dan Sarawak.

Dasar perjuangan PAS yang memartabatkan Islam sudah semestinya ada penerimanya di Sabah dan Sarawak kerana terdapat kelompok umat Islam yang tinggal di negerinya.

Read More / Baca Lagi >>

PERKASA: Bukan Melayu jangan campuri urusan Islam.....Islam milik melayu sehajakah.!!!

Posted: 10 Dec 2011 08:34 PM PST

NONEKumpulan pendesak Melayu, PERKASA, hari ini memberi amaran kepada semua pemipin bukan Islam supaya tidak mencampuri urusan agama Islam.

"Di sini juga kita mahu memberi amaran keras kepada (Datuk Seri) Chua Soi Lek dan MCA serta semua pemimpin bukan Islam supaya berhenti daripada mempertikaikan isu Hudud, biar Hudud ditentukan oleh orang-orang Islam sendiri.

"Jangan masuk campur urusan Islam! MCA, jaga kaum kamu, dalam masa yang sama kita sebagai tuan di negara ini tidak pernah mempertikaikan agama-agama mereka," kata Ketua Wira PERKASA, Irwan Fahmi Ideris.

Selain itu, beliau juga meminta MCA, khususnya Chua supaya tidak campur tangan dalam rusan Islam dengan menjadi "duri dalam daging", "gunting dalam lipatan".
Read More / Baca Lagi >>

Debat: Anwar terima, mahasiswa tunggu respons Najib

Posted: 10 Dec 2011 08:32 PM PST

KUALA LUMPUR, 11 Dis: Perdebatan dan perbincangan berkaitan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) kini semakin rancak dibahaskan.
Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN), Mohd Syahid Mohd Zaini berkata, banyak siri perdebatan berkaitan Auku, Pilihan Raya Umum, demokrasi dan sebagainya mula diketengahkan oleh para pimpinan negara mahupun pimpinan kampus.
Ini, katanya suatu fenomena dan petanda baik kepada arena akademik dan sistem demokrasi di Malaysia.
Menruutnya, dalam keadaan rakyat dan pemimpin negara ingin terus membuka ruang demokrasi, namun mahasiswa kini kecewa dan terkilan kerana masih ada Hal Ehwal Pelajar (HEP) di kampus yang masih belum boleh memberikan peluang dan ruang untuk mahasiswa bebas berakademik mahupun melaksanakan program-program sendiri tanpa gangguan mereka.
"Pihak pentadbiran sekarang perlu lebih terbuka dan memberikan kepercayaan kepada mahasiswa dalam mengendalikan sesuatu perkara kerana mahasiswa ialah insan yang intelek dan mampu untuk berfikir sendiri dengan rasional," ujarnya dalam satu kenyataan.
Read More / Baca Lagi >>

Negara Zina : Janda gengster - punya 2 anak luar nikah

Posted: 10 Dec 2011 08:27 PM PST

KUALA LUMPUR: Dia layak digelar janda gengster! Selepas diceraikan suaminya, wanita ini cuba melupakan masalah dihadapi dengan cara songsang apabila terbabit dalam penyalahgunaan dadah dan kumpulan kongsi gelap.

Lebih memalukan, janda mualaf berusia 28 tahun yang memeluk Islam ketika berkahwin dengan bekas suaminya tiga tahun dulu seakan-akan membelakangi agama dianutinya apabila kini mempunyai dua anak hasil hubungan luar nikah dengan dua lelaki berbeza.

Usaha wartawan Metro Ahad yang cuba menyelongkar kisah janda ganas ini berhasil apabila penyiasatan dilakukan berjaya menembusi tembok 'kebal' wanita itu.

Hidup janda dikenali sebagai Zalika atau Ika itu didapati tidak terurus apabila dia tidak lagi bekerja. Disebabkan itu, kehidupannya bersama dua anak yang masih kecil terumbang-ambing dan serba kekurangan, lebih-lebih lagi apabila si ibu menjadi hamba dadah.Read More / Baca Lagi >>

Anwar mahu kehadiran blogger UMNO di Scorpene disiasat

Posted: 10 Dec 2011 08:18 PM PST

Tindakan Kementerian Pertahanan membenarkan seorang penulis blog untuk menaiki kapal selam Scorpene mungkin menjejaskan keselamatan negara, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Blogger berkenaan yang menulis dengan nama samaran Papagomo, bagaimanapun tidak mennyertai ketika KD Tun Razak membuat selaman membawa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan dua orang timbalannya - Datuk Mansor Othman dan P Ramasamy - di Langkawi Jumaat lalu.Read More / Baca Lagi >>

Soi Lek: Jika ABIM berhak, saya pun ada hak persoal hudud

Posted: 10 Dec 2011 08:16 PM PST

KUALA LUMPUR, 11 Dis ― Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, beliau ada hak untuk mempersoalkan pelaksanaan undang-undang hudud yang hendak dibawa oleh PAS.
Menurut Dr Chua, sementara Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mempunyai hak untuk memintanya memohon maaf, beliau juga ada hak untuk bercakap mengenai hudud versi PAS dan impaknya ke atas bukan Islam di negara ini.
"ABIM seharusnya mengiktiraf hak MCA sebagai parti politik. Satu forum (yang dianjurkan baru-baru ini) sebulat suara mendapati bahawa hudud PAS akan ada impak ke atas bukan Islam.
Read More / Baca Lagi >>

MCA jadi broker damai di antara PAS, DAP?

Posted: 10 Dec 2011 08:15 PM PST

Abdul Rahman Malik

Mengapa PAS masih enggan memasukkan agenda melaksanakan hukum Islam dalam manifesto perjuangan Pakatan Rakyat untuk pilihanraya umum ke-13 yang semakin hampir kini? Sebaliknya, mengapa pula di belakang DAP, PAS mengulang ikrar bahawa ia tetap akan melaksanakan hukum Islam keseluruhannya tetapi "mengikut peringkat"?
Di samping itu, mengapa pula DAP yang selama ini menjadi jaguh gerakan menentang pelaksanaan hukum Islam tiba-tiba bersikap lebih sopan dan tidak membantah ketegasan PAS? Apakah DAP bimbang ia boleh mengancam kerjasama kedua-dua parti itu dengan sebuah lagi parti kerabatnya, PKR?
PAS hanya memilih untuk mengisytiharkan ketegasannya di dalam kawasan kuatnya di Terengganu berhubung isu hukum Islam ini.
Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang berkata, PAS tetap melaksanakan hukum Islam apabila Pakatan Rakyat memenangi pilihanraya umum yang kini berada di ambang mata.
Selepas bersilang hujah berhubung isu hudud, PAS dan DAP kini kelihatan cuba menenangkan penyokong masing-masing dengan mengulangi pendirian tegas mereka dalam isu ini tetapi  "tanpa perlu memasukkan isu itu dalam manifesto Pakatan Rakyat".
Read More / Baca Lagi >>

Negara Berkebajikan: PAS tawar 10 agenda, janji tunai penggal pertama kerajaan

Posted: 10 Dec 2011 08:12 PM PST

KUALA LUMPUR, 11 Dis ― PAS yang akan melancarkan dokumen Negara Berkebajikan petang ini, dengan 10 agenda utama merangkumi bidang politik, ekonomi dan sosial, berjanji akan melaksanakannya pada penggal pertama pemerintahan jika Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan pusat.
Parti Islam itu dilihat melancarkan dokumen itu, susulan ucapan dasar muktamar presidnnya Jun lalu, sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13. Selain PAS, Pakatan Rakyat dianggotai DAP dan PKR.
Agenda pertama dasar Negara Berkebajikan PAS menyentuh aspek kerajaan beramanah, adil dan bersih ― yang mahu memperkukuh sistem federalisme, mengkaji semula peruntukan dalam Perlembagaan untuk memperkasakan kembali amalan pemisahan kuasa, menjamin sistem pilihan raya yang bebas, adil dan bersih sebagaimana dituntut Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil, memulihkan agensi-agensi awam seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Jabatan Peguam Negara dan Polis Diraja Malaysia dan mewujudkan suruhanjaya berkaitan siasatan awam untuk bertindak terhada aduan-aduan rakyat termasuklah bertanggungjawab mengdakan pungutan suara yang diletakkan di bawah Parlimen.
Read More / Baca Lagi >>

Hukum Hina,Sindir atau Mempertikaikan Hukum Hudud

Posted: 10 Dec 2011 08:08 PM PST

Protests across Russia

Posted: 10 Dec 2011 06:42 PM PST

Gunfire and funerals in Syria

Posted: 10 Dec 2011 06:41 PM PST

SIVAKUMAR: BLACK METALIC & RM10,500

Posted: 10 Dec 2011 06:39 PM PST

DS NIZAR: SB SMS HENTAM UMNO

Posted: 10 Dec 2011 06:38 PM PST

Dikir Barat Pakai Jubah - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 10 Dec 2011 06:35 PM PST

Minat Ustazah Muslimat Solat Istikharah - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 10 Dec 2011 06:35 PM PST

Kentut Tak Batal Wuduk Mazhab Hanafi - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 10 Dec 2011 06:34 PM PST

Join Tabligh Keluar 3,4,40 Hari - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 10 Dec 2011 06:33 PM PST

Beza Darah Haid & Istihadah - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 10 Dec 2011 06:32 PM PST

Hisham says no but local police say yes to carolling permit requirement

Posted: 10 Dec 2011 06:30 PM PST

KUALA LUMPUR, Dec 11 — Datuk Seri Hishammuddin Hussein said this morning that Christmas carollers will not need police permits despite reports that local police insist their permission is required.
The home minister said on micro-blogging site Twitter at about 9.30am today that federal police have told him no permit is required by Christians organising their musical visits over Christmas.
"No need permit. Confirm by Bkt Aman," he replied to a query by another "tweeter."

The home minister and local police appear to be at odds over the permit requirement. — file pic
The Star had reported this morning that Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong also said no permit was needed despite it being a requirement for the past 30 years. But the newspaper also wrote that local police in Johor and Klang had insisted that carollers must apply for permits before going ahead with their visits.
Lee was quoted as saying in Sarawak yesterday no permit was required as more freedom has been given for religious activities in the spirit of the recently passed Peaceful Assembly Bill.
"No permit is needed for Christmas carolling. You don't even need to inform the police," the English-language daily quoted Lee as saying in Sarikei.
However, Johor police insisted that carollers must apply for permits two weeks before going ahead with their musical visits.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: