Sabtu, 3 Disember 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Dakwat Kekal - SPR Jangan Buat Alasan Bodoh!

Posted: 02 Dec 2011 10:27 PM PST

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengesahkan akan menggunakan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tetapi akan menunggu kelulusan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan.Baca di sini

Keratan akhbar Mesir menunjukan penggunaan
dakwat kekal ketika pilihan raya di Mesir baru lalu

Pada 28 November 2010 yang lalu, Mesir mengadakan pilihan raya dengan mengunakan dakwat kekal.Kita harap Majlis Fatwa kita ini dapatkanlah pandangan dari Sheikh al-Azhar supaya keputusan segera boleh diperolehi.Bukan susah mana dalam dunia canggih teknologi komunikasi hari ini.

Lagi pula, Sheikh al-Azhar merupakan rujukan dunia Islam dan boleh diterima pakai tanpa keraguan. Bukanlah pula nak memperkecil-kecilkan Majlis Fatwa negara sendiri, tapi ....apa kata sekiranya ada pula diantara Mufti yang seramai 14 orang itu berlainan pendapat dengan Majlis Fatwa seperti mana yang berlaku dalam isu tarian Poco-poco?

Tentu kita semua ingat bagaimana Mufti Perak telah mengharamkan Poco-poco sedangkan Majlis Fatwa mengharuskannya

Bangladesh dan Indonesia telah lama menggunakan dakwat kekal. Kenapa Malaysia agak ketinggalan dalam soal ini? Tidak malukah kita kepada Mat Bangla atau Pekerja Kontrak Indonesia?

Pada pihan raya umum lalu, SPR telah mencadangkan penggunaan dakwat kekal, tetapi tiga hari sebelum 8 Mac 2008, penggunaan itu diumumkan ditarik balik oleh bekas pengerusi SPR, Abdul Rashid Abdul Rahman konon kerana terdapat laporan ada pihak yang cuba mensabotaj proses pilihan raya dengan menyeludup sejumlah besar dakwat kekal ke negara ini.

Hujah tersebut sungguh pelik dan tidak meyakinkan sesiapa selain parti pemerintah Umno/BN.

Keputusan itu juga menjejaskan kredibiliti SPR dan menimbulkan kecurigaan dalam proses pilihan raya Malaysia,

Tiada ulasan: