Ahad, 27 November 2011

SIASAH

SIASAH


Wasatiyyah kempen imej antarabangsa Najib

Posted: 27 Nov 2011 10:42 AM PST

Wasatiyyah, kempen baharu pentadbiran Najib ialah usaha terbaharu Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dalam membina imej antarabangsa sebagai pemimpin Muslim moderat, imej yang diharapkan untuk mengukuhkan kedudukan dan mendapat kepercayaan Barat.

Walaupun ada yang melihat konsep itu sebagai satu ide baharu yang merupakan reaksi kepada kempen 1 Malaysia sebagai persediaan menghadapi pilihan raya, wasatiyyah mengukuhkan lagi gagasan moderat yang diusahakan Najib sejak mula menjadi perdana menteri pada 2009.

Kenyataan-kenyataan Najib sebelum ini, antaranya melibatkan isu gerakan politik Ikhwan al-Muslimin di Mesir dan laporan kematian Osama bin Laden telah menampakkan sikap yang cuba ditunjukkan oleh Najib itu.

Kempen ini sebahagiannya boleh dijelaskan oleh perkembangan politik semasa, iaitu posisi kerajaan Barisan Nasional ditunjangi Umno yang semakin lemah dan kelihatan mengharapkan sokongan dan kepercayaan kuasa-kuasa Barat.

Pemerintah kini bersaing dengan gerakan pembangkang untuk memperlihatkan diri sebagai kuasa demokrasi liberal yang boleh dipercayai untuk menerajui Malaysia.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin merasmikan seminar membincangkan ide wasatiyyah baru-baru ini, bersempena perhimpunan agung Umno, parti terbesar dalam gabungan membentuk kerajaan pusat.

Dua pengumuman penting penubuhan sebuah gerakan moderat oleh Najib di peringkat antarabangsa dilakukan di Amerika Syarikat.

Januari tahun depan, Gerakan Moderat Global (GMM) dijadual dilancarkan di Malaysia, setahun selepas Najib mengumumkan gagasan ini di New York.

Najib mengumumkan pelancaran GMM dalam satu majlis di East-West Center, Honolulu, Hawaii, lokasi sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik, Apec, pertengahan November.

Perkembangan terbaharu ini berpotensi menambahkan imej positif Najib, yang berjaya menjadi Apec - yang tahun ini menyaksikan Presiden AS Barack Obama menjadi tuan rumah - satu platform melonjakkan satu agenda dasar luarnya.

Najib telah menunjukkan usaha merapatkan beberapa dasar seperti nuklear, hak asasi dan terorisme dengan pendirian kuasa-kuasa besar, yang dilihat sebagai usaha untuk memenangi sokongan dalam persaingan dengan pembangkang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pertemuan Najib dengan Obama membincangkan isu nuklear, penggubalan akta keselamatan baharu yang didakwa bermodelkan Akta Patriot AS merupakan beberapa perkara yang memberi gambaran hubungan terkini pentadbiran Najib dengan Washington.

Tiada ulasan: