Khamis, 24 November 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Peaceful Assembly Bill ignites protest at Parliament - Part 1

Posted: 24 Nov 2011 10:53 AM PST

Peaceful Assembly Bill ignites protest at Parliament - Part 2

Posted: 24 Nov 2011 10:52 AM PST

Batal Darurat: Kelantan berhak dapat Royalti

Posted: 24 Nov 2011 10:50 AM PST

NGO lancar kempen Bebas Berhimpun

Posted: 24 Nov 2011 10:49 AM PST

Keluarga mahu PM bebaskan tahanan ISA

Posted: 24 Nov 2011 10:49 AM PST

Arab League imposes deadline on Syria

Posted: 24 Nov 2011 10:48 AM PST

No delay to elections, say Egypt's military rulers

Posted: 24 Nov 2011 10:48 AM PST

Tense truce holds in Cairo's Tahrir Square but clashes elsewhere

Posted: 24 Nov 2011 10:47 AM PST

Protests roil Bahrain after report's release

Posted: 24 Nov 2011 10:46 AM PST

Egypt's Military Says No Vote Postponement

Posted: 24 Nov 2011 10:45 AM PST

Demo Tolak 1.0 desak pihak luar tak campuri urusan UIA

Posted: 24 Nov 2011 10:36 AM PST


KUALA LUMPUR, 24 Nov — Pro-Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa (UIA) akan menganjurkan demonstrasi Tolak 1.0 esok sebagai desakan menolak sebarang campur tangan luar terhadap hal ehwal pentadbiran pusat pengajian itu ekoran beberapa insiden sejak tiga bulan lalu termasuk membabitkan program Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Isnin lalu.
Selain itu, pergerakan pelajar tersebut juga menolak sikap tidak berprinsip pihak pentadbiran UIA dalam mempertahankan hak mahasiswa dan pusat pengajian tinggi itu sebagai sebuah institusi keilmuan.
"Pro-Mahasiswa UIA ingin mengajak dan menyeru seluruh mahasiswa dan warga Malaysia, untuk turut hadir ke demontrasi Tolak 1.0 yang akan diadakan esok," kata pengerusinya Muhammad Hafizuddin M. Noor dalam satu kenyataan.
Demonstrasi itu akan diadakan di pekarangan Masjid UIA di kampus induk di Gombak.
Read More / Baca Lagi >>

Lamanweb 1M'sia Najib digodam

Posted: 24 Nov 2011 10:33 AM PST


Lamanweb peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah digodam.
Menurut pos sebuah blog terkemuka pro-Pakatan Rakyat - Milo Suam - ia berlaku awal pagi ini.
Read More / Baca Lagi >>

Suhakam: Hentikan Bil Perhimpunan Aman

Posted: 24 Nov 2011 10:31 AM PST

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mahu kerajaan menghentikan enakmen Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011, yang dijadual untuk bacaan kedua di Parlimen hari ini.

"Suruhanjaya ini, menggesa kerajaan untuk mempertimbangkan cadangan yang dibuat oleh pelbagai pihak dan membuka ruang untuk perbincangan dan wacana awam mengenai kebebasan berhimpun sebelum menjadikan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 itu sebagai suatu akta.
Read More / Baca Lagi >>

Bil Perhimpunan Aman cetuskan demo di Parlimen

Posted: 24 Nov 2011 10:30 AM PST

Ketika Dewan Rakyat bersiap sedia untuk perbahasan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011, hari ini, beberapa kumpulan pejuang hak asasi mengadakan demonstrasi bagi membantah penggubalan akta baru itu.

NONESambil menuntut hak perlembagaan dilindungi, aktivis hak sivil yang diketuai oleh NGO, Kempen Kebebasan Berhimpun (KKB) berkumpul di hadapan pintu pagar bangunan Parlimen.

Menghairankan, jumlah polis yang dikerahkan bagi mengawal perhimpunan itu adalah minimum.

"Kami mahu Parlimen tarik balik rang undang-undang yang zalim ini serta-merta kerana ia adalah tidak sah dan menindas.

"Walaupun sekali pandang, permit polis tidak lagi diperlukan, namun sebenarnya, ia mengenakan lebih banyak sekatan lebih tidak munasabah dan memperuntukan denda besar. Ini  menjadikannya lebih buruk daripada peruntukan yang sedia ada di bawah Akta Polis," kata penyelaras Suaram, E Nalini.
Read More / Baca Lagi >>

Bil Perhimpunan dibentang, perbahasan Selasa ini

Posted: 24 Nov 2011 10:28 AM PST

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membentangkan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat hari ini, di sebalik bantahan dan demonstrasi yang menuntut ia ditarik balik.
Read More / Baca Lagi >>

Bil Perhimpunan dibentang, perbahasan Selasa ini

Posted: 24 Nov 2011 10:28 AM PST

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membentangkan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat hari ini, di sebalik bantahan dan demonstrasi yang menuntut ia ditarik balik.
Read More / Baca Lagi >>

Hisham: Bil Perhimpunan Aman tak akan dimansuh

Posted: 24 Nov 2011 10:25 AM PST

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kerajaan tidak akan melayan tuntutan supaya Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 ditarik balik.

NONEDitanya oleh wartawan sama ada beliau sedia mempertimbangkan desakan dan rayuan daripada pelbagai pihak yang mahu rang undang-undang itu dikaji semula dan dipinda, Hishamuddin berkata beliau tidak bersetuju.

"Tidak ," katanya sambil berkata adalah terlalu awal bagi pembangkang membuat desakan menentang rang undang-undang itu sedangkan ia belum dibahaskan di parlimen.

Selasa lalu, rang undang-undang itu buat pertama kalinya dibacakan di Dewan Rakyat.

Hishamuddin yang juga naib presiden Umno, mendakawa pembangkang menggunakan isu itu demi kepentingan politik mereka.

Beliau juga menafikan rang undang-undang yang akan dibahas petang ini bertujuan menyekat orang ramai daripada berhimpun dan memberi kuasa yang lebih kepada pihak polis.
Read More / Baca Lagi >>

Mahkamah: Kesatuan sekerja ada imuniti, tidak boleh disaman

Posted: 24 Nov 2011 10:23 AM PST


KUALA LUMPUR, 24 Nov ― Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan kesatuan sekerja menikmati imuniti mutlak daripada disaman di bawah Akta Kesatuan Sekerja 1959.
Hakim Datuk V T Singham berkata Seksyen 22(1) akta itu memberikan perlindungan kepada kesatuan sekerja daripada mana-mana saman yang difailkan di mahkamah, malahan jika pun, wakil kesatuan telah memfitnah pihak satu lagi(majikan).

Read More / Baca Lagi >>

PAS dakwa Muhyiddin angkuh beri syarat selesai air Kelantan

Posted: 24 Nov 2011 10:18 AM PST

KUALA LUMPUR, 24 Nov ― Pemuda PAS pusat mendakwa kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam sebagai angkuh apabila memberi jaminan untuk membekalkan air bersih kepada rakyat di negeri Kelantan jika diberi mandat dalam pilihan raya umum ke-13 kelak.
Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor berkata pandangan Muhyiddin itu satu kenyataan politik berbaur ugutan kepada rakyat Kelantan.
Riduan menambah Pemuda PAS  berpandangan bahawa kenyataan Muhyiddin menunjukkan kesombongan dan keangkuhannya sebagai pemimpin negara kerana meletakkan syarat tertentu terlebih dahulu kepada rakyat Kelantan bagi menyelesaikan masalah mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Akta baru perhimpunan aman sekat pembangkang temu rakyat, kata Anwar

Posted: 24 Nov 2011 10:16 AM PST


KUALA LUMPUR, 24 Nov – Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pengenalan Akta Perhimpunan Aman 2011 sebenarnya merupakan tindakan Putrajaya untuk mengehadkan pergerakan ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat dalam memberi penjelasan kepada rakyat mengenai pelbagai isu yang berkaitan dengan salah guna kuasa, rasuah dan salah pengurusan oleh pihak pemerintah.
Ketua Umum Pakatan Rakyat ini (gambar) menegaskan peruntukan dalam undang-undang perhimpuan aman yang mana menetapkan denda sehingga RM20,000 jika didapati bersalah membolehkan kerajaan mengheret ahli-ahli Parlimen ke muka pengadilan jika melakukan ceramah, penjelasan dan perhimpunan yang merupakan salah satu cara untuk perikatan itu terus memberi penjelasan kepada rakyat.

Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: