Jumaat, 4 November 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Perjuangan Umno sangat sesat

Posted: 04 Nov 2011 07:57 PM PDT


 Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan PAS menolak perpaduan dengan Umno kerana perjuangan parti Melayu itu sebenarnya amat sesat (dhalalah) disebabkan menolak Islam dan mengasingkan politik dengan agama yang menyebabkan banyak pihak tidak faham Islam termasuk bukan Islam.Mursyidul Am PAS itu berkata, sebenarnya, perpaduan melalui Pakatan Rakyat telah membuka ruang bagi PAS menyampaikan kebaikan Islam kepada pemimpin dan ahli parti Pakatan Rakyat yang bukan Islam.

Dalam perutusan sempena dua tahun Pakatan Rakyat hari ini, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan menambah, meskipun PAS menolak pendekatan perpaduan dengan Umno, bukan bermakna PAS mengenepikan tanggungjawab menyebar Islam.Read More / Baca Lagi >>

Kantoi : Ahli Parlimen BN Di Tuduh Terima Rasuah Setengah Juta

Posted: 04 Nov 2011 07:56 PM PDT

Tidak siapa menyangka Ahli Parlimen Silam yang menggelarkan dirinya sebagai 'Duta Keamanan PBB' yang kini berstatus 'DR' Haji Salleh Kalbi didakwa telah menerima rasuah RM500,000, tidak termasuk sebuah kereta Honda Accord daripada kontraktor IGM Enterprise sebagai imbalan kerana berjanji untuk melobi tiga projek jalan raya di parlimen Silam.

"Fang Choi Ming ada menghubungi saya mengadu bahawa Salleh enggan mengembalikan kereta Honda Accord yang digunakan isterinya dan wang RM500,000 yang telah diambilnya kerana bimbang Salleh akan mengganggu perniagaan beliau dan meminta saya melaporkan isu ini kepada SPRM," kata Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Citra Masadi yang juga seorang kontraktor dan pernah diganggu Salleh kerana enggan memberikan rasuah. Read More / Baca Lagi >>

MB tiada kuasa rombak MAS Kg Baru, kata Nong Chik...makin terbongkar bila MAS nak dirombak...takut pecah lubang..!!!!

Posted: 04 Nov 2011 07:48 PM PDT

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata Menteri Besar Selangor tidak punya kuasa merombak kepimpinan tertinggi Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baharu.

Katanya, MAS tidak berada dalam bidang kuasa kerajaan Selangor kerana pengerusinya sekarang adalah Datuk Bandar Kuala Lumpur dan kuasa merombak keanggotaan lembaga tersebut terletak di bawah kerajaan Persekutuan.
Read More / Baca Lagi >>

Kerana UNDI : PAGE hargai langkah Putrajaya tapi mungkin terus tuntut kekalkan PPSMI

Posted: 04 Nov 2011 07:46 PM PDT

KUALA LUMPUR, 5 Nov — Pertubuhan bukan kerajaan PAGE mungki meneruskan usahanya mendesak kerajaan agar mengekalkan penggunaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di sekolah meskipun amat menghargai langkah terbaru Putrajaya membenarkan pelajar semasa menghabiskan persekolahan hingga peringkat Tingkatan Lima di bawah dasar itu.
Noor Azimah, kiri
Pengerusinya Datin Noor Azimah Abdul Rahim memberitahu The Malaysian Insider, beliau agar terkejut dengan pengumuman dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, tetapi mengakui keputusan itu tidak memenuhi keseluruhan tuntutan mereka. "Kami dalam situasi yang sukar sekarang. Kami sangat menghargai apa yang telah dipersetujui kerajaan dan kami dengan ikhlas mengucapkan terima kasih.
Read More / Baca Lagi >>

RoS lulus Amanah, Ku Li umum pelan agenda minggu depan..cepat lulus Pakatan 2 tahun tak siap lagi..???

Posted: 04 Nov 2011 07:45 PM PDT

KUALA LUMPUR, 5 Nov — Angkatan Amanah Merdeka (Amanah), pertubuhan diketuai veteran politik Tengku Razaleigh Hamzah yang dilancarkan empat bulan lalu, telah menerima kelulusan Pendaftar Pertubuhan (RoS) dan memutuskan untuk menggerakkan secara aktif agenda perjuangannya.
Susulan mesyuarat formal majlis eksekutif Amanah Isnin lalu sejak memperoleh kelulusan RoS, Tengku Razaeligh dijangka mengumumkan pelan isu-isu fokus pertubuhan itu awal minggu depan, selepas sambutan Aidiladha.
"Pada mesyuarat pertama majlis (Isnin lalu) kami telah menyenaraikan isu-isu yang akan menjadi fokus buat masa sekarang dan isu-isu yang akan dibawa kemudian," kata Naib Presiden Amanah, Wan Saiful Wan Jan, ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Read More / Baca Lagi >>

'Deadly clashes' continue in Syria

Posted: 04 Nov 2011 09:37 AM PDT

New aid flotilla nears Hamas-ruled Gaza

Posted: 04 Nov 2011 09:33 AM PDT

Referendum dead as Greece PM faces crucial vote

Posted: 04 Nov 2011 09:32 AM PDT

Israel intercepts Gaza-bound aid flotilla

Posted: 04 Nov 2011 09:32 AM PDT

Kalau tiada bantahan, BN biarkan Seksualiti Merdeka?

Posted: 04 Nov 2011 09:30 AM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Nov: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan adakah polis tidak mengharamkan program Seksualiti Merdeka jika tidak dibantah dan dikecam pelbagai pihak.

"Walaupun tindakan polis disambut baik, tetapi nampak sangat polis hanya bertindak apabila program tersebut dibantah dan dikecam pelbagai pihak dalam negara ini.

"Kalau tidak ada bantahan dan kecaman, adakah kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) berdiam diri sahaja?" kata beliau sambil membangkitkan program Seksualiti Merdeka telah diadakan sejak 2008 lagi tanpa sebarang tindakan pengharaman oleh kerajaan.

Mahfuz menyifatkan apa yang berlaku itu menunjukkan kerajaan tidak ada keupayaan untuk memikirkan buruk dan baik.

"Kerajaan tidak tahu mana satu yang buruk dan mana satu yang baik.
Read More / Baca Lagi >>

Muhyiddin patut bertanggungjawab pada siswazah

Posted: 04 Nov 2011 09:30 AM PDT

KUALA LUMPUR, 4 Nov: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sepatutnya lebih bertanggungjawab terhadap masalah siswazah yang tidak dibuka peluang pekerjaan untuk mereka, kata Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu.

"Semua pihak tahu masalah kekurangan guru masih tidak diatasi dan tindakan Muhyiddin menyuruh siswazah-siswazah yang dilatih dalam bidang perguruan mancari kerja lain mendedahkan Muhyiddin kepada tuduhan tidak bertanggungjawab," kata beliau.

Kelmarin, hampir 1,000 mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengadakan demonstrasi berikutan kenyataan Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran mengarahkan graduan UPSI "cari kerja lain".
Read More / Baca Lagi >>

DUN Pulau Pinang lulus usul gesa Putrajaya tidak rayu kes AUKU

Posted: 04 Nov 2011 09:28 AM PDT

GEORGE TOWN, 4 Nov ― Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang ditangguhkan setelah meluluskan dua usul ― berkaitan dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 dan dakwaan menyentuh anak Ketua Menteri.
Usul itu ialah berkaitan cadangan yang dikemukakan Timbalan Ketua Menteri Mansor Othman bagi menyambut baik ketetapan Mahkamah Rayuan bahawa Seksyen 15(5)(a) AUKU bercanggah dengan perlembagaan negara.
Beliau juga mahu DUN mendesak kerajaan persekutuan supaya tidak membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Rayuan itu, lapor Bernama Online.
Read More / Baca Lagi >>

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tafsir As-Soff Tuan Guru Dato' Seri Hj Abdul Hadi...

Posted: 04 Nov 2011 09:23 AM PDT

Ijtimak Tarbawi 2011 : Tafsir As-Soff Tuan Guru Dato' Seri Hj Abdul Hadi...

Posted: 04 Nov 2011 09:23 AM PDT

Bicara Asia Barat - Tuan Guru Dato' Seri Hj Abdul Hadi Awang

Posted: 04 Nov 2011 09:22 AM PDT

Lensa : Mekah - 4-11-2011

Posted: 04 Nov 2011 08:02 AM PDT

Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca November 4, 2011.
Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca November 4, 2011.
Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca November 4, 2011.
Muslim pilgrims attend Friday prayers at the Grand mosque in Mecca November 4, 2011.
Tens of thousands of Muslim pilgrims pray inside the Grand Mosque, in Mecca, Saudi Arabia, Friday, Nov. 4, 2011. The annual Islamic pilgrimage draws three million visitors each year, making it the largest yearly gathering of people in the world. The Hajj will begin on November 5.
Tens of thousands of Muslim pilgrims pray inside the Grand Mosque, in Mecca, Saudi Arabia, Friday, Nov. 4, 2011. The annual Islamic pilgrimage draws three million visitors each year, making it the largest yearly gathering of people in the world. The Hajj will begin on November 5.
Read More / Baca Lagi >>

Merantai siswa dalam kebebasan

Posted: 04 Nov 2011 07:55 AM PDT

Loyar Muda
Perkembangan isu Akta Universiti dan Kolej sudah memasuki fasa yang menuntut lebih daripada sekadar demonstrasi dan kata-kata. Ia sudah melalui zaman kegelapan; tempoh kesengsaraan minda siswa-siswi yang digertak dengan ketakutan apakah setiap perbuatan dan tutur kata mereka akan dijadikan alasan mereka disingkirkan daripada meneruskan pengajian di menara gading.Pindaan yang dilaksanakan masih belum mencukupi. Alhasil, isu ini telah memasuki fasa seterusnya yakni melalui lunas perundangan. Dalam fasa ini hanya hakim dan golongan profesion perundangan sahaja yang mengerti sementara rakyat biasa akan membentuk pandangan mereka hanya melalui media massa dan elektronik.
Maka adalah menjadi satu tanggungjawab kepada saya untuk mengulas kes yang lebih dikenali dengan UKM4 ini dalam bahasa yang lebih mudah dan boleh difahami tanpa perlu menggunakan ayat-ayat yang memeningkan dan menyumbat fikiran untuk mengerti maksud ayat tersebut.
Maka adalah lebih baik kita mulakan perjalanan dengan meneliti keputusan hakim Mahkamah Tinggi pada 29 Oktober 2010 yang telah diputuskan oleh Yang Arif Aziah Ali.
Read More / Baca Lagi >>

Ultimatum from the Rakyat to Barisan Nasional: Call Snap Polls before Electoral Reforms and be prepared to face the consequences

Posted: 04 Nov 2011 07:52 AM PDT


The latest information, from reliable insider sources, is that, upon his return to Malaysia on 6th November, 2011, Najib will, on 11th November, 2011, seek and obtain His Majesty's consent to the dissolution of Parliament whereafter, the Election Commission will fix 1st December, 2011 as the date for nomination of candidates and 10th December, 2011 as polling day.
The world has, in recent times, witnessed People Power triumph over dictatorships in several nations.
Read More / Baca Lagi >>

Ke Mana Perginya Peruntukkan Berbillion Ringgit Untuk Penduduk Luar Bandar?

Posted: 04 Nov 2011 07:47 AM PDT

Oleh PAS Miri

Tiang Letrik Ada Tapi Jalan Entah Ke mana?


MIRI - Kampong Usaha Jaya Tukau Tengah, Sungai Beluboh berada di pinggir bandar Miri masih lagi memerlu kemudahan asas seperti bekalan air bersih, letrik dan juga jalan raya yang berturap. Kita sudah nampak tiang tiang letrik terpacak seperti galah di sepanjang jalan masuk ke kampung tersebut tapi sehingga kini belum ada sebuah rumah orang kampong pun yang menetap disitu diterangi oleh lampu neon.

Kita ada mendengar keluhan dari segelintir penduduk kampong tersebut yang mereka sudah pun menandatangani perjanjian dengan pembekal eletrik (SESCO) Miri untuk menyambung eletrik ke rumah mereka beberapa bulan yang lalu namun sehingga kini belum pun ada pihak SESCO yang datang untuk memasang meter ke rumah mereka.

Read More / Baca Lagi >>

AUKU dan kebebasan siswa: Kita perlu maju ke depan

Posted: 04 Nov 2011 07:45 AM PDT

Abdul Muiz Azmi

4 NOV — Semenjak kewujudan YouTube, saya banyak melihat video-video menarik sama ada dalam negara atau luar negara yang mana kadang-kala video tersebut tidak disiarkan di dalam televsyen tempatan. Suatu ketika, ketika saya mendengar berita bahawa United Kingdom telah menubuhkan parlimen belia (UK Youth Parliament) maka saya cuba mencari rakaman sidang perbahasan dalam YouTube. Ternyata memang sudah wujud parlimen belia UK. Mungkin disebabkan itu jugalah pimpinan kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mula berhasrat menubuhkan Parlimen belia.
Di dalam perbahasan parlimen belia United Kingdom yang saya tonton, mereka berani membahaskan isu-isu negara seperti yuran pengajian, pendidikan seks di sekolah, cukai dan sebagainya. Mereka berani mengkritik dasar-dasar kerajaan. Di sini menunjukkan negara-negara Barat sudah memberikan ruang kepada mahasiswa dan mahasiswi untuk terlibat dalam proses membuat dasar serta demokrasi yang progresif. Universiti-universiti di sana juga bebas untuk menjemput mana-mana ahli politik dari parti mana sekalipun untuk berkempen dan berucap dalam kampus. Hal ini sesuatu yang berbeda dengan suasana di universiti di Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Today in History for November 4th

Posted: 04 Nov 2011 07:35 AM PDT

MAHASISWA dan AUKU.. Apa kesudahannya?

Posted: 04 Nov 2011 05:56 AM PDT

Pemuda Mati Ditembak Polis PR Perak Mahu Siasatan Lanjut.

Posted: 04 Nov 2011 05:55 AM PDT

Speaker Selangor Prestasi Adun Pakatan Makin Baik

Posted: 04 Nov 2011 05:54 AM PDT

DAP: More time needed to verify 'dubious' voters

Posted: 04 Nov 2011 05:52 AM PDT

Tiada ulasan: