Selasa, 1 November 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Dataran Kaabah, Tiada Lagi Ruang Yang Kosong!...

Posted: 01 Nov 2011 08:33 AM PDT

padat jemaah skg ni...alhamdulilah
masyallah....
subhanallah....

Jawapan Bodoh Noh Omar Mengenai Lembu-Lembu Anak-Anak Syahrizatt

Posted: 01 Nov 2011 08:04 AM PDT

Oleh: siasahkini

"Seorang lagi Menteri standard macam ini....

Aku sempat tenguk Noh Omar jawap soalan berkenaan isu Raja Lembu dan Lembu Lembunya dalam siaran Buletin Utama malam tadi..Inilah jawapan bodoh dari seorang Menteri/Ahli Parlimen yang menjawap dalam Parlimen bagi membela seorang Menteri  dan anak beranak nya yang terang terang menaghabiskan duitdan  menyalah guna kan kuasa

Read More / Baca Lagi >>

Bn Berdepan Kebangkitan Pelajar...

Posted: 01 Nov 2011 07:56 AM PDT

Oleh Ahmad Zawawi
Keputusan  Mahkamah  Rayuan   yang  memihak  kepada   4  Pelajar  Fakulti  Sains  UKM  adalah  satu  Petunjuk  baru  kepada  masyarakat  pelajar  yang  hak  Kebebasahttp://demamalaysia.files.wordpress.com/2010/04/auku-akta-zalim-3.jpgn  Bersuara   adalah  hak  mutlak  mereka   sebagai  rakyat  Negara  ini  dan  tidak  boleh  dinafikan  dengan  Akta-Akta  sampingan  seperti  AUKU  1971.  Ini  merupakan  satu  Landmark  Decision.


Sebagai  seorang  pelajar  Jarak  Jauh  yang  juga  terikat  dengan  AUKU  tersebut  saya  mengucapkan  syabas  kepada  keempat-empat  Wira  Pelajar  Muhammad  Hilman  Idham, Wong  King  Chai, Muhammad  Ismail  Aminuddin  dan  Azlin  Shafina  Mohamad  Adza.  Anda  mengubah  landskap  politik  Malaysia. 
Read More / Baca Lagi >>

Kita bangunkan jiwa merdeka

Posted: 01 Nov 2011 07:55 AM PDT

Oleh Subky Latif
DALAM Kongres Parti Kebangsaan Melayu Malaya tahun 1946 di Melaka, Al-Marhum Dr. Burhttp://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/203598_204789929540479_7482173_n.jpghanuddin Al-Hilmy dalam ucapannya menyampaikan syairnya yang masyhur:
Di atas robohnya Kota Melaka,
Kita bangunkan jiwa merdeka,
Bersatu padulah segenap baka,
Membela hak keadilan pusaka.
Jika tidak silap itulah Kongres parti itu yang pertama setelah ia dibentuk di Ipoh


Syair Dr. Burhanuddin ini secara rasmi menyeru penduduk Tanah Melayu dari berbagai baka membangunkan jiwa merdeka bagi menuntut hak keadilan pusaka. Read More / Baca Lagi >>

APA JASA DATUK NALLA DAPAT SENATOR? PEMIMPIN UMNO BAWAHAN PATUT MUHASABAH DIRI

Posted: 01 Nov 2011 07:50 AM PDT


DI DALAM negara di bawah pemerintahan Umno/Bn ini nampaknya tidak sukar untuk mendapat kedudukan yang setaraf dengan Wakil Rakyat bahkan untuk menjadi Menteri. Tanpa bertanding di dalam Pilihanraya dan tanpa berbuat jasa kepada rakyat dan negara, sesiapa pun boleh mendapat kedudukan seperti itu dengan hanya menjadi `pengampu' dan `pencacai' kerajaan.

Jawatan Senator adalah jawatan yang dilantik bukan melalui Pilihanraya seperti Wakil Rakyat. Lojiknya sesiapa yang mendapat jawatan itu mestilah tokoh yang banyak berjasa kepada rakyat dan negara. Tetapi di bawah Kerajaan Umno/Bn, sesiapa pun boleh berada di kedudukan itu asalkan sanggup menjadi `pencacai dan pengampu' nombor Wahid. Contohnya, apa jasa Ezam sesumpah? Apa jasa Jamil Khir Baharom? Dan, terbaru Datuk Nalla.
Read More / Baca Lagi >>

Penjenamaan semula IWK merugikan

Posted: 01 Nov 2011 07:48 AM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Nov: Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail (gambar) berpendapat penjenamaan semula Indah Water Konsortium (IWK) adalah suatu yang merugikan serta akan menelan belanja yang besar tanpa membawa apa-apa kesan kepada operasi lain.

"Jelas penjenamaan tersebut tidak membawa kesan kepada operasi dan aliran tunainya kerana model perniagaannya tidak berubah, malah IWK telah pun bertukar tangan dan dijenamakan semula sebanyak lima kali sehinggalah diambil oleh kerajaan pada tahun 2000.

"Usaha untuk menjenamakan semula IWK adalah berbahaya kerana keseluruhan model dan operasi IWK telah dibuktikan tidak berdaya saing sehingga mengakibatkan rakyat terpaksa menanggung kos RM1.2 bilion sejak tahun 2000 melalui pelbagai bantuan kewangan," jelasnya yang juga Setiausaha Agung PKR pada satu sidang media di lobi parlimen petang tadi.
Read More / Baca Lagi >>

DEMO 'MAT REMPIT' ANCAM KETENTERAMAN AWAM

Posted: 01 Nov 2011 07:45 AM PDT

Demo "Mat Rempit" Ancam Ketenteraman Awam

Posted: 01 Nov 2011 07:39 AM PDT

RTM - Rehat Tunggu Mati

Posted: 01 Nov 2011 05:52 AM PDT

Thai flood frustration grows

Posted: 01 Nov 2011 05:50 AM PDT

M'sia benar warga Israel masuk bagi mesyuarat, sukan

Posted: 01 Nov 2011 05:34 AM PDT

Malaysia membenarkan kemasukan warga Israel ke Malaysia untuk menyertai mesyuarat atau kejohanan sukan antarabangsa, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

richard riotTimbalan menteri luar negeri, Datuk Richard Riot berkata kerajaan boleh membuat ketetapan berkenaan walau Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel.

"Dasar Malaysia memang kita tidak ada hubungan diplomatik dengan Israel, iaitu hubungan bilateral. Walau bagaimanapun, kerajaan dari masa ke semasa boleh melonggarkan untuk warga Israel untuk hadiri mesyuarat dan penyertaan dalam aktiviti sukan tapi dengan syarat tertentu,

Tambahnya lagi, kebenaran itu juga disyaratkan supaya penyertaan warga berkenaan hendaklah berbentuk "low profile seperti tidak boleh beri publisiti oleh media tempatan," katanya lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar -Keadilan Dalam Islam

Posted: 01 Nov 2011 05:07 AM PDT

Greek vote plan sends stocks sliding

Posted: 01 Nov 2011 05:06 AM PDT

Greek bailout referendum stirs strong feelings

Posted: 01 Nov 2011 05:06 AM PDT

MP PKR Kuala Kedah: Isu Benih Padi tidak ..

Posted: 01 Nov 2011 05:04 AM PDT

Shahrizat under more pressure over feedlot project

Posted: 01 Nov 2011 05:04 AM PDT

EC to be PSC's first witness

Posted: 01 Nov 2011 05:03 AM PDT

Opposition MP moves to dock PM's salary by a month

Posted: 01 Nov 2011 05:03 AM PDT

PKR gesa Noh semak seluruh dasar kementerian

Posted: 01 Nov 2011 05:02 AM PDT

SPR saksi pertama mesyuarat JK Khas esok

Posted: 01 Nov 2011 05:02 AM PDT

Idris Jala: Malaysia masih ada risiko jadi muflis

Posted: 01 Nov 2011 05:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Nov ― Datuk Seri Idris Jala hari ini menegaskan semula bahawa Malaysia masih berhadapan dengan risiko menjadi negara muflis dalam satu dekad lagi jika ia membelanjakan wang yang dipinjam untuk perbelanjaan-perbelanjaan operasi seperti subsidi berbanding menggunakannya bagi tujuan pelaburan.
"Jika ekonomi kita mengalami pertumbuhan kurang empat peratus dan jika kita tidak memotong perbelanjaan operasi kita, jika kita pinjam pada kadar 12.5 peratus, jika hutang tahunan kita meningkat 12.5 peratus dan pulangan kita pula tidak berkembang, maka ia akan berlaku," kata Jala hari ini selepas mengumumkan perkembangan terkini mengenai pelaburan dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP).
Read More / Baca Lagi >>

Dua NGO Islam gesa rakyat tak kira kaum tolak budaya songsang

Posted: 01 Nov 2011 04:59 AM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Nov — Dua pertubuhan bukan kerajaan Islam hari ini menyeru masyarakat berbilang kaum bergandingan untuk beramai-ramai menolak budaya songsang yang cuba dibawa oleh golongan yang memperjuangkan kebebasan dan hak kesamaan jantina.
Pendirian ini dikeluarkan di sebalik polemik mengenai diskusi yang diadakan mengenai soal undang-undang keluarga dan hak kesamaan jantina.
Ketua Wanita dan Keluarga Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Norsaleha Mohd. Salleh berkata, budaya songsang seumpama itu tidak pernah menjadi ajaran mana-mana agama termasuklah ajaran Kristian, Hindu dan Buddha.
Read More / Baca Lagi >>

AUKU: Pihak Berkuasa Perlu Terima Keputusan Mahkamah Rayuan

Posted: 01 Nov 2011 04:53 AM PDT


KUALA LUMPUR, 1 Nov : Majlis Peguam menyeru pihak berkuasa untuk menerima prinsip-prinsip asas keputusan Mahkamah Rayuan, dan hendaklah memansuhkan seksyen 15 (1), 15 (5) (b) dan 15 (5) (c) Akta Universiti dan Kolej Universiti( AUKU), kata Timbalan Presiden Majlis Peguam Malaysia, Christopher Leong dalam kenyataan medianya.
Menurutnya, beliau mengalu-alukan keputusan majoriti Mahkamah Rayuan yang menyatakan bahawa seksyen 15 (5) (a) Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Read More / Baca Lagi >>

Waran tangkap dikeluarkan ke atas Bob Lokman

Posted: 01 Nov 2011 04:52 AM PDT

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah mendapat waran tangkap ke atas Pelakon, pengacara dan penulis lirik terkenal Bob Lokman kerana didakwa menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

Portal berita the Star.com memetik pengarah JAIS, Marzuki Hussin memberitahu wartawan di Shah Alam bahawa waran tangkap itu dikeluarkan pada 28 Oktober lalu yang membolehkan Bob ditangkap jika dikesan di negeri itu.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia could still face bankruptcy, Idris Jala warns

Posted: 01 Nov 2011 04:51 AM PDT

By Debra Chong

KUALA LUMPUR, Nov 1 — Datuk Seri Idris Jala said today that Malaysia could still become bankrupt within a decade if it spends borrowed money on operational expenditure such as subsidies instead of investing the cash.
"If our economy grows less than four per cent... and we don't cut our operating expenditure, if we borrow at 12.5 per cent, if our annual debt rises to 12.5 per cent and our revenue does not grow, then it will happen," Idris (picture) said today after announcing the latest investment updates for the government's economic transformation programme (ETP).
The performance management minister triggered alarm bells with his controversial bankruptcy forecast last year.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: