Jumaat, 25 November 2011

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


AMK: BERSIH 3.0 mungkin Feb depan

Posted: 25 Nov 2011 04:56 AM PST

Salhan K Ahmad
Ketua Pemuda PKR (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin berkata pergerakan itu merancang untuk menyertai satu lagi perhimpunan dengan nama BERSIH 3.0.

Perhimpunan itu adalah untuk menghadapi kemungkinan ketua umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan, kata Shamsul.

NONEKatanya, beliau yakin bahawa kes tuduhan liwat ke atas Anwar akan diputuskan dalam tempoh terdekat memandangkan kerajaan telah menyegerakan undang-undang untuk menyekat perhimpunan jalanan.

"Pada 8 Disember Datuk Seri Anwar akan kembali ke mahkamah. Saya yakin mereka akan dengar dan jatuhkan hukuman dalam tempoh terdekat.

"Sebab itu mereka segerakan undang-undang ini, kalau mereka berniat untuk penjarakan Anwar sebelum BERSIH 3.0, kita boleh gembleng (anggota ke jalan raya).

"Apakah kita akan duduk diam?" soalnya dalam ucapan penggulungan di kongres pergerakan itu di Johor Bahru hari ini.

NONESementara itu, timbalannya Khairul Anwar Ahmad Zainuddin dalam ucapan terdahulu berkata perhimpunan itu mungkin akan diadakan pada Februari depan.

"Ini bukan soal nak pergi Putrajaya tapi kerana pilihan raya bersih dan adil. Ingat, ini sebabnya," katanya yang turut berterima kasih kepada anggota AMK yang hadir dalam perhimpunan Bersih pada Julai lalu.

Katanya lagi, perhimpunan itu membuahkan hasil kerana "kuasa jalan raya" itu menyebabkan kerajaan menubuhkan jawatankuasa terpilih khas parlimen untuk menambahbaik pilihan raya.

Kabinet arah semak semula Bil Perhimpunan Aman

Posted: 25 Nov 2011 04:54 AM PST

MALAYSIA KINI

Kabinet hari ini mengarahkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz supaya mengkaji semula dan meminda Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011.

Lewat petang ini, beberapa akhbar Cina memetik sumber-sumber yang berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ada kaitan dengan arahan semakan tersebut.

azlanNajib dikatakan berada di luar negara ketika rang undang-undang itu dibawa ke Kabinet dan tidak dapat memberikan sebarang input mengenai perkara itu.

Dalam mesyuarat kabinet hari ini, sumber itu berkata, Najib memberi beberapa cadangan dan mengarahkan Nazri mengambil langkah perlu mengenainya.

Sumber itu berkata walaupun rang undang-Undang itu jadual dibahas di Dewan Rakyat Selasa ini, tetapi pindaan masih boleh dibuat di peringkat jawatankuasa.

Sumber itu berkata, antara lain, peruntukan yang menghendaki penganjur perhimpunan memberitahu notis 30 hari kepada pihak polis, akan disemak semula.

Tetap haramkan demo jalanan

Sumber memberitahu Malaysiakini bahawa ia dicadangkan bahawa notis 30 hari itu dikurangkan kepada 10 hari.

Bagaimanapun, sumber itu menegaskan Kabinet masih tetap dengan pendiriannya tentang pengharaman demonstrasi jalanan.

Sementara itu, ekoran bantahan terhadap Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 oleh pembangkang dan badan masyarakat sivil, Pemuda MCA hari ini menggesa kerajaan supaya memendekkan tempoh notis 30 hari untuk mengadakan perhimpunan, seperti terkandung dalam rang-rang undang-undang tersebut.

Bagaimanapun, ia menyokong peruntukan yang akan menggantikan syarat sekarang yang memerlukan permit polis dengan pemberitahuan awal.

NONEKetua Pemuda MCA, Datuk Wee Ka Siong (kanan) menggesa kerajaan menjelaskan keperluan tersebut, sama ada notis itu perlu dikemukakan kepada pihak polis 30 hari sebelum perhimpunan atau dalam tempoh 30 hari.

Walaupun rang undang-undang itu memberikan ruang yang lebih banyak berbanding dengan Seksyen 27 Akta Polis, Wee memberitahu sidang media selepas mesyuarat jawatankuasa pusat sayap Pemuda MCA hari ini, bahawa kerajaan perlu menjelaskan butir-butir mengenai rang undang-undang itu.

Tempoh yang munasabah untuk memberi notis kepada pihak polis sebelum mengadakan perhimpunan, hendaklah dalam masa lima hingga tujuh hari kerana notis 30 hari terlalu lama untuk sebarang perhimpunan yang mahu diadakan berdasarkan isu-isu semasa.

Isu NFC Terus Disentuh Dalam Konvensyen Wanita PKR

Posted: 25 Nov 2011 04:52 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE

JOHOR BARU- Konvensyen Nasional Wanita PKR yang sedang berlangsung di sini tidak melepaskan peluang untuk terus mengkritik isu yang melanda Pusat Fidlod Kebangsaan (NFC) dengan menyeru ahli-ahlinya terus membuat laporan polis.

Ketua Cabang Wanitanya, Zuraida Kamaruddin yang acap kali merujuk kes itu dengan kata-kata "dari kandang ke kondominium" terus merujuk pinjaman RM250 juta daripada kerajaan untuk projek tersebut adalah bagi tujuan membantu membina perniagaan beribu penternak lembu bukannya untuk membeli kondominium.

NFC yang dikendalikan oleh suami dan anak-anak kepada Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga, Datuk Seri Shahrizat Jalil menjadi perhatian ramai apabila laporan Ketua Audit Negara menyebut pengurusannya kini berada di dalam situasi kacau bilau.

Tidak berapa lama selepas itu, timbul pula isu pembelian dua unit kondominium mewah bernilai RM6.9 juta seunit di One Merenung, Bangsar, Kuala Lumpur.

Sementara itu, Zuraida yang berucap pada konvensyen itu berkata, Cabang Wanita PKR di seluruh negara kini berjumlah 160 berbanding 147 tahun lalu.

Dan dalam usahanya untuk menarik perhatian golongan Cina dan India dalam PKR dan menyedari terdapatnya segelintir perwakilan bukan Melayu di dalam dewan, Zuraida kedengaran mengucapkan "leng chai, leng lui, ni hao ma" (handsome guy, pretty girl, how are you?) dan "achi vanakam" (ladies, have a good day) di dalam mukadimah ucapannya .-mStar

Naib Presiden SPDP Dipecat Kerana Menentang Parti

Posted: 25 Nov 2011 04:50 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE

KUCHING- Naib Presiden Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) Datuk Sylvester Entri dipecat daripada parti itu pada Jumaat, kerana kesalahan menentang parti, demikian diumumkan oleh Presiden SPDP Tan Sri William Mawan.

Beliau adalah juga Anggota Dewan Undangan Negeri Sarawak kawasan Marudi.

Empat pemimpin yang menyokong beliau terdiri naib presiden kanan dan Adun kawasan Tasik Biru, Datuk Peter Nansian, naib presiden dan Anggota Parlimen Mas Gading, Datuk Dr Tiki Lafe, ketua penerangan yang juga Adun Batu Danau, Paulus Palu Gumbang, dan anggota majlis tertinggi parti dan Adun kawasan Bekenu, Rosey Yunus, dianggap tidak lagi memegang jawatan parti.

"Hari ini merupakan hari paling sedih dalam kerjaya politik saya. Selepas melalui proses dan perbincangan dengan Majlis Tertinggi, saya dengan rasa sedih, mengumumkan bahawa Entri bukan lagi anggota SPDP buatkuasa serta merta," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi SPDP selama jam di ibu pejabat parti di sini.

Mesyuarat itu juga menetapkan bahawa Dr Tiki tidak akan dicalonkan semula untuk bertanding di Mas Gading kerana beliau bukan daripada kalangan "calon boleh menang", kata Mawan.

Mawan berkata Entri dan kumpulannya sering menjauhkan diri daripada parti dengan tidak menghadiri mesyuarat-mesyuarat majlis tertinggi selain sentiasa menyerang serta mencabar dan memperkecilkan kepimpinan beliau menerusi akhbar.

Dengan mengisytiharkan bahawa surat tunjuk sebab yang diberikan oleh parti kepadanya sebagai tidak lagi relevan dan dengan mengetepikan proses perlembagaan parti, Entri telah memilih untuk memutuskan hubungannya dengan parti, kata beliau.

"Tindak tanduk ini mencetuskan ketegangan dan kebimbangan dalam kalangan anggota parti, malah menggugat kedudukan parti," katanya.

Ketika ditanya sama ada beliau dalam keadaan dilema untuk bertindak terhadap Entri, Mawan berkata:

"Saya lakukan ini bukan kerana dendam peribadi tetapi didorong oleh rasa tanggungjawab."

Sambil menyifatkan Entri sebagai berpotensi menjadi Presiden, Mawan berkata beliau telah membimbing Entri untuk menerajui parti suatu hari nanti.

Mengenai kedudukan Entri dalam kerajaan Sarawak sebagai Menteri Muda Bagi Bekalan Air dan Pertanian, Mawan berkata itu terpulang kepada Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Katanya beliau akan membantah sebarang langkah oleh Entri untuk menyertai atau diterima sebagai anggota mana-mana BN Sarawak.

Mawan berkata beliau menganggap episod itu sebagai sudah berakhir dan mahu agar SPDP terus melangkah ke hadapan secara bersepadu dan fokus ke arah memastikan kejayaan BN.

"Dalam hal ini, saya ingin memohon maaf kepada pemimpin BN di peringkat negeri dan pusat dan berharap mereka bersabar dan faham kedudukan kami," katanya.- BERNAMA

Pakatan Letak Calon Satu Lawan Satu Dengan BN - Azmin Ali

Posted: 25 Nov 2011 04:47 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE



JOHOR BARU-Pakatan Rakyat (PR) berharap mereka akan dapat menyelesaikan isu kawasan bertindih bagi memastikan hanya ada seorang calon sahaja akan diletakkan untuk bertanding menentang Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, polisi PR adalah untuk meletakkan calon satu lawan satu dengan BN.

Bagaimanapun beliau siang-siang lagi membuat andaian bahawa BN atau Umno akan 'menaja' calon dari parti kecil yang lain untuk turut sama bertanding bagi memastikan terdapat pertandingan tiga penjuru dalam usaha mereka memecah undi.

"Kami dalam Pakatan pada dasarnya telah bersetuju untuk meletakkan calon satu lawan satu dengan BN. Dan saya berharap PR akan menyelesaikan soal pembahagian kawasan menjelang hujung tahun ini," katanya ketika ditemui pada Konvensyen Nasional Cabang Pemuda dan Wanita PKR di sini, Jumaat.

Menurut Azmin, soal pembahagian kerusi di peringkat Dewan Undangan Negeri telah pun diselesaikan pertengahan Ogos lalu.

Kini yang tinggal hanyalah kerusi parlimen dan jumlahnya menurut Azmin hanya sedikit.

Ditanya apakah PR sudah mengenalpasti calon-calon menteri besar di negeri yang lain seandainya mereka berjaya membentuk kerajaan negeri, Azmin berkata perkara itu boleh dibincangkan kemudian.

Yang telah dipersetujui secara konsensus ialah sekiranya PR berjaya membentuk kerajaan pusat nanti, calon perdana menterinya ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Azmin juga berkata, untuk pilihan raya akan datang, PR akan memberi fokus kepada beberapa kawasan luar banda kawasan Felda serta kawasan majoriti pengundi Melayu, termasuklah Sabah dan Sarawak.

Mengenai calon pula, Azmin menegaskan, PKR akan mencalonkan lebih ramai calon muda dan wanita.-mStar

Wan Azizah, Anwar fokus pada PRU-13 di kongres PKR esok

Posted: 25 Nov 2011 04:46 AM PST

Melissa Lee

Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail dijangka akan memberi tumpuan kepada pilihanraya umum ke-13 pada kongres tahunan parti itu selama tiga hari bermula Jumaat ini.

Sekurang-kurangnya 2,000 perwakilan dijangka berduyun-duyun ke pertemuan PKR, yang jelas akan diadakan di Johor pada tahun ini, kubu politik pesaing Umno dan MCA.

"Hakikat bahawa kita akan mengadakannya di Johor menunjukkan betapa seriusnya kami dalam memberikan BN perjuangan hidup mereka. Inilah sangkar singa mereka, dan kita yang berkumpul di sini untuk memastikan bahawa semua anggota kita tahu siapa yang kita tentangi, apa yang kita perjuangkan dan mengapa kita berjuang bagi mereka, "naib presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

Ketua-ketua Pakatan akan hadir dengan semangat yang tinggi

Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, ketua de-facto PKR, dan kepimpinan teratas Pakatan Rakyat termasuk Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Hadi Awang, Nik Aziz dan Mat Sabu dijangka berkumpul di Pulai Springs di mana mesyuarat utama akan diadakan pada hari Sabtu.

Pada hari Jumaat, November 25, Pemuda PKR dan sayap Wanita akan mengadakan mesyuarat berasingan mereka, dengan Wan Azizah menyampaikan ucaptama pada hari Sabtu. Perbahasan dan penilaian akan diadakan pada hari Ahad.

Pendedahan panas

Anwar, yang telah teruk diserang secara peribadi oleh BN-Umno, dijangka membuat beberapa ayat-ayat yang mengejutkan musuhnya.

PKR kini haiwan yang sangat berbeza dari parti yang masuk pertempuran yang dilihat semasa kongres tahunan 2010, selepas menerima serangan torpedo tanpa henti dari Umno dan bekas Ketua FT Zaid Ibrahim sepanjang sejarah pemilihan dalaman satu ahli satu undi.

Bukan sahaja PKR terselamat, ia telah berkembang lebih kukuh -pemulihan dan daya tahan bahawa Umno-BN akan berlaku baik untuk mendapat perhatian.

"Parti-parti politik berhutang kekuatan mereka kepada rakyat. Tanpa sokongan rakyat, kita tiada apa. Jadi selepas sabotaj yang dahsyat pada tahun 2010, bahawa PKR lebih kukuh daripada sebelum ini, bahawa ia adalah tidak ragu-ragu lagi bahawa PKR adalah gam yang mengikat Pakatan, menunjukkan apa yang rakyat Malaysia fikirkan dan perasaan mengenai pemimpin-pemimpin politik mereka. Jika Umno-BN masih tidak faham, ia adalah terlalu teruk bagi mereka, "kata Jui Meng.

Hudud dan NFC

Malah, PKR telah berusaha gigih sejak beberapa bulan yang lalu, membantu untuk menenangkan

ribut mini dalam cawan kopi yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri,

Mahathir Mohamad dan MCA ke atas undang-undang

hudud Islam dalam usaha untuk melagakan PAS dengan DAP.

Manakala MCA masih cuba sebat isu hudud dengan satu forum mengenai mengapa

undang-undang Islam tidak menyebelahi orang bukan Islam, Anwar telah diisytiharkan hudud sebagai

"tidak mempunyai tempat di dalam Pakatan Rakyat".

Tetapi hudud adalah kepentingan yang pudar, sekeping perbualan apabila tiada topik lain yang lebih menarik.

Panas membara di minda rakyat Malaysia adalah siri ayat-ayat rasuah terhadap Pusat Fidlot Kebangsaan, di mana Shahrizat Jalil dari Umno, keluarganya, Khairy Jamaluddin dan Muhyiddin Yassin semuanya terbabit.

Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah ditangkap mengelirukan Parlimen apabila beliau menegaskan projek yang berada di atas papan bercanggahan langsung kepada laporan Ketua Audit Negara yang tidak menapis perkataan apabila menerangkan projek NFC untuk membekalkan daging lembu sebagai "dalam kacau-bilau". Di kongres PKR, lebih banyak ayat-ayat rumit boleh dijangka dibuat.

Satu lagi topik panas ialah Rang Undang-undang 'Perhimpunan Aman' yang tidak

masuk akal dibentangkan oleh pentadbiran Najib hanya beberapa hari yang lalu. Ramai telah meramalkan percubaan baru ini oleh BN untuk mengetatkan kawalan ke atas rakyat diperbelanjaan demokrasi dan hak-hak peribadi akan membunyikan tanda buruk kematian terhadap kerajaan gabungan yang telah memerintah Malaysia selama 54 tahun.

Penganalisis politik berkata hipokrasi Akta mempamerkan kepada orang ramai sekali Najib yang bermuka-dua dan Umno-BN yang bolrh dipercayai.

PM telah mejanjikan dalam siaran besar-besaran dan siaran langsung yang mahal hidup

bahawa beliau mahukan Malaysia menjadi "demokrasi terbaik di dunia" tetapi tidak sampai dua bulan telah berlalu, ia adalah jelas bahawa beliau menjadikannya mustahil bagi rakyat untuk berhimpun secara aman dengan merangka fasal larangan dan dengan penyerahan kuasa polis yang berlebihan. Kini, Rang Undang-Undang telah menarik perhatian antarabangsa, walaupun Mahathir telah tegas mempertahankannya.

Perhimpunan besar terakhir sebelum PU-13?

Oleh kerana PU-13 mungkin diadakan sebelum Tahun Baru Cina yang jatuh pada 23 dan 24 Januari, kongres tahunan PKR mungkin sidang kemuncak besar yang terakhir untuk ahli-ahlinya dan pemimpin-pemimpin atasan Pakatan Rakyat, walaupun pasti akan ada banyak lagi mesyuarat yang lebih kecil untuk membuat persediaan bagi pilihan raya.

Oleh itu, Anwar sebagai ketua pembangkang, mungkin berkongsi lebih wawasan gabungan itu bagi masa depan mereka jika mereka menang Putrajaya. Sebagai contoh, terdapat minat yang besar dalam siapa yang akan menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri apabila Pakatan menang. Buku Jingga gabungan tersebut atau pelan tindakan sosial dan ekonomi juga dijangka mendapat liputan yang baik di kongres.

Jui Meng, di mana cawangan Johornya menyediakan logistik dan sokongan organisasi untuk kongres, berkata tidak kurang daripada 24 ceramah atau perbincangan politik akan diadakan pada 3-hari bertemu dan ini akan merebak di seluruh selatan Johor. Semua pemimpin atasan Pakatan juga akan mengambil bahagian dalam pelbagai ceramah.

"Ini adalah peluang terbaik untuk semua rakyat Malaysia yang bukan sahaja Johor untuk mendekati dan mendapatkan apa saja penjelasan yang mereka mahu dari pemimpin-pemimpin atasan Pakatan Rakyat semasa ceramah," kata Jui Meng.

Kisah di sebalik NFC: Khairy yang merupakan PM “de-facto” yang menentukan segalanya

Posted: 25 Nov 2011 04:35 AM PST

Nawawi Mohamad

Ketua Audit Negara Ambrin Buang berkata pengendali utama kementerian pada awalnya, Lamberts Agricultural Trade (M) Sdn Bhd (LAT) telah menarik diri dari projek ini, satu langkah yang menyumbang kepada prestasi hambar NFC yang gagal untuk melatih 130 petani bagi projek tersebut.

Carian ke dalam Direktori Perniagaan Australia di Malaysia menunjukkan bahawa LAT mempunyai pejabatnya di Wisma Zelan di Bandar Tun Razak, syarikat kerjasama di Malaysia sejak tahun 2006 dengan aktiviti perniagaan yang melibatkan perkhidmatan ternakan dan ternakan, dan merupakan salah pembekal utama bagi 'National Feedlot Centre'.

Peranan Perunding Australia

LAT juga merupakan perunding kepada Kementerian Pertanian (MoA). Ia telah mencadangkan satu cita-cita besar kepada kerajaan Malaysia untuk mentransformasikan industri ternakan tempatan kepada sektor yang moden, berdaya saing dan mempunyai pertumbuhan yang mampan. Matlamat akhir adalah bagi memastikan keselamatan makanan dan sebagai pelengkap kepada pendapatan eksport Malaysia, sambil menambah kepada baki perdagangan.

Skop yang dirangkumi amat luas, dari ladang-ladang jagung untuk pengeluaran makanan haiwan, pembiakan, penjagaan kesihatan dan pemasaran untuk ayam, kambing, kerbau, lembu, kuda, babi, rusa dan burung layang-layang, juga menghasilkan tenusu, produk halal berasaskan pertanian. Ia sepatutnya bekerjasama erat dengan badan-badan kerajaan persekutuan dan negeri seperti Jabatan Veterinar, MARDI, FELDA, PORIM, FAMA dan usahawan swasta.

NFC telah ditugaskan untuk meningkatkan taraf hidup individu dalam industri ini dan membolehkan mereka untuk mendapat gaji minima sebanyak RM2,500 sebulan. Ladang dan pusat-pusat satelit akan ditempatkan di semua koridor ekonomi di Tersat (Terengganu), Muadzam Shah (Pahang), Mersing (Johor) dan Kelantan. Pusat semasa yang berada di Gemas, Negeri Sembilan tidak diletakkan dalam cadangan tersebut langsung. NFC sepatutnya menjadi pemberat bagi industri daging lembu Malaysia yang aktif dan luas. Dan rancangan tersebut memang mempunyai potensi.

Walau bagaimanapun, itu semua adalah sebelum Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin terlibat. Tiba-tiba, keadaan berubah. Menjadi semakin teruk.

PM 'de-facto' separuh masak (tak matang)

Jika anda telah mengikuti kebangkitan dan kejatuhan Khairy Jamaluddin, anda akan memahami betapa gigihnya Khairy semasa zaman kegemilangannya apabila beliau bukan sahaja menantu perdana menteri Abdullah Badawi , tetapi juga PM "de facto".

Sebenarnya, Badawi tidak mampu untuk menggantikan tempat Mahathir. Badawi tidak mempunyai genggaman sewaktu mentadbir negara ini, beliau hanya mahu menunjukkan senyuman riang, berjabat tangan seperti Ratu dan tergesa-gesa ingin tidur - sebaiknya selepas beliau makan Nasi Kandar kegemaran beliau.

Oleh itu, pangillah beliau apa yang anda mahu - KJ yang bercita-cita tinggi, KJ pemburu harta, KJ yang oportunis - ia bergantung kepadanya, yang masih 20-an, untuk mentadbir Negara ketika itu.

Pengkritik KJ berkata, beliau juga telah menyibukkan diri ketika didakwa meraih semua wang yang boleh dikumpulnya. Seperti vakum pembersih super turbo, beliau dikatakan menyapu bersih segala-galanya yang dilihatnya hingga penasihat DAP Lim Kit Siang tidak tahan lagi dan melabelkan beliau "Jutawan Menganggur".

Bagaimana Shahrizat terlibat

Ketua Wanita Umno Shahrizat Jalil, yang kini seorang senator dan menteri yang dilantik dalam pentadbiran Najib, pada masa itu dibayangi oleh veteran Wanita Rafidah Aziz aka Puan AP atau Permit yang disahkan (bagi kenderaan bermotor). Untuk berada di bawah bayang-bayang Rafidah yang kasar dan suka mengarah adalah tidak mudah sama sekali.

Bagi Shahrizat, ia sememangnya status terendah kehidupan politiknya, tiada apa dilakukannya menjadi. Beliau ditewaskan oleh wakil PKR Nurul Izzah Anwar di kerusi parlimen Lembah Pantai yang lama dipegangnya pada pilihanraya umum 2008. Beliau juga tidak lagi memegang banyak kepentingan dalam firma undang-undang lamanya. Suaminya, SallehIsmail, juga pada penghujung kerjaya akademik dan penyelidikannya manakala tiga anak muda mereka tidak memulakan kerjaya mereka sendiri lagi.

Malah, keadaan begitu buruk bagi Shahrizat sehingga beliau terpaksa meminta bantuan Badawi. Beliau tidak tahu ketika tetapi nasib beliau akan bertukar menjadi baik.

Muhyiddin sebahagian daripada permainan KJ

Muhyiddin, yang telah dicadangkan sebagai alternatif kepada Najib Tun Razak bagi jawatan Timbalan Perdana Menteri apabila Mahathir Mohamad telah bersara bagi Badawi. Namun, Muhyiddin akhirnya menjadi Menteri Pertanian, yang dilihat sebagai salah satu kementerian bertaraf rendah.

Muhyiddin sangat kecewa, lebih-lebih lagi sejak beliau tidak mempunyai kawalan dan tidak mempunyai sokongan yang dijamin dari UMNO Johor. Malah, kedudukan Muhyiddin dalam UMNO agak tidak menentu walaupun sebagai seorang menteri. Beliau bukan ketua UMNO Johor; tetapi Menteri Besar ialah Ghani Othman sehingga sekarang. Muhyiddin perlu mempunyai beberapa pengaruh asas atau sekurang-kurangnya relevan bagi aktiviti UMNO. Untuk mencapainya, beliau terpaksa mencari beberapa jenis sokongan yang kukuh, seperti penaung yang berpengaruh dan broker kuasa.

Apabila Shahrizat mendekati Badawi, beliau secara 'semula jadinya' merujuk kepada Khairy, yang terkenal bersikap posesif terhadap sesiapa yang ingin berjumpa dengan ayah mertuanya. Dalam sekelip mata, Khairy melihatnya sebagai peluang keemasan untuk melakukan semua rancangannya sekaligus.

MoA di bawah Muhyiddin ketika itu baru hendak memulakan 'transformasi' pertanian; ya, perkataan 'T' adalah popular di Putrajaya walaupun sebelum Najib, PM semasa, mencurinya bagi Program Transformasi Kerajaan dan Program Transformasi Ekonomi.

KJ memanggil Muhyiddin – ianya berlaku begitu saja

Badawi sangat berminat bagi memastikan Lembah Daging Lembu ditubuhkan sebagai legasi kecil sendiri yang berbeza daripada perdana menteri sebelumnya. Ia tidak mudah untuk bersaing dengan Cyberjaya, Putrajaya, Menara Berkembar dan apa sahaja yang merupakan idea Mahathir.

Oleh itu, Badawi dikatakan telah meminta Khairy untuk membantu Shahrizat dengan melibatkan beliau dalam projek NFC. Apabila Khairy dikatakan memanggil Muhyiddin, Menteri Pertanian, beliau lebih dari bersedia untuk membantu kerana bantuan jenis ini kepada Khairy dan Badawi boleh meningkatkan masa depan politik beliau dan menambahkan bilangan orang yang terhutang budi dengannya.

Sudah tentu, Khairy sebagai PM "de facto", dengan menunjukkan ketaatan, Muhyiddin merasakan beliau juga akan menunjukkan fleksibiliti dan kesetiaan kepada PM masa depan. PM masa depan di sini ialah Khairy, walaupun sekarang, ia adalah sukar jika bukan mustahil bagi membayangkan bagaimana KJ dapat mengisi jawatan tersebut.

Menurut khabar angin Umno, Khairy memutuskan bahawa pelan transformasi pertanian mesti dilaksanakan lebih cepat daripada yang dirancang supaya dapat menggembirakan bapa mertuanya. Beliau mengarahkan "skim" yang akan dilaksanakan di negeri rumah asal beliau Negeri Sembilan bagi membawa beberapa pembangunan di sana. Beliau menganugerahkannya kepada suami Shahrizat kerana mengambil cadangan dari LAT sebagai rangka kerja projek. Ia bukan pilihan yang buruk sebenarnya kerana kawasan Gemas-Gemencheh sudah mempunyai beberapa aktiviti pertanian lembu yang sedang berlangsung.

Lamberts Agricultural Trade (M) Sdn Bhd tahu apa yang akan berlaku dan mereka tidak perlu untuk terus membazirkan wang, usaha dan masa bagi menjalankan perniagaan pertanian di Malaysia lagi, lalu mereka 'membunuh haiwan ujikaji' dan terus menarik diri.

Telah hancur dari mula

Sekarang, bolehkah Malaysia memikirkan mengapa NFC telah ditakdirkan hancur dari mula. Idea di sebalik NFC bukan langsung apa yang dibayangkan pada mulanya. Rancangan asal adalah program menjaga, membesar dan membangunkan industri ternakan berkembang yang dilaksanakan secara profesional dan terperinci. Ia mempunyai cita-cita visi dan misi seperti mencapai matlamat yang telah ditetapkan seperti keselamatan makanan dan membekalkan 40% daripada penggunaan daging lembu negara. Sedih dikatakan, apa yang sebenarnya dibangkitkan akhirnya adalah tentang politik, nyawa politik dan wang – wang yang banyak.

NFC adalah alat utama skim dalam skim yang lebih besar di mana kuasa yang dipegang dan wang bertukar tangan. Seperti biasa, graduan Oxford Encik Khairy Jamaluddin fikir beliau sudah melindungi semua sudut. Tetapi semua kuasa di dunia pun tidak boleh menukarkan daging kambing menjadi kambing.

Dan ia kelihatan seperti tiada universiti di dunia, tidak kira betapa prestijnya, boleh mengajar pengajaran asas tentang kebaikan sejagat dan balasan. Apabila idea yang lahir dari keinginan yang baik dan positif bertukar menjadi pelan mementingkan diri sendiri, tiada jumlah pembungkusan atau perhubungan awam boleh menyelamatkannya. Ia hanya menunggu masa sebelum plot bertukar menjadi serba salah dan bagi keluarga Shahrizat dan NFC, ia hanya mengambil masa selama 3 tahun yang ringkas untuk impian mereka binasa semula.

Kapal Lanun Umno

Selain daripada karma, NFC gagal kerana ia tidak dilaksanakan sepenuhnya bagi memastikan kejayaan. Hanya 'kerja cepat' telah dilaksanakan bagi menunjukkan bahawa kerja telah dilakukan. Hanya bahagian fidlot bagi pelan kompleks telah digesakan di bawah samaran "Projek Berimpak Tinggi". Ia telah dilaksanakan tanpa berfikir banyak dan perancangan yang sepatutnya; NFC telah ditakdirkan hancur dari awal.

Sekarang UMNO harus menanggung beban kesan pemimpinnya yang serba kurang. Shahrizat dituduh mengecewakan semua orang dan sangat tidak bersyukur kerana menyusahkan kedua-dua Badawi dan Khairy. Adalah menyedihkan kerana pemikiran itu hanya menunjukkan sejauh mana UMNO telah jatuh ke dalam kerugian dan kebinasaan. Mencuri dan rasuah bebas dianggap sebagai hak mereka.

Selagi anda melakukannya dengan betul dan baik dan menyebarkannya, seperti Mahathir dan anak-anak yang telah dituduh melakukannya, maka anda adalah seorang pemimpin yang baik yang layak memegang jawatan-jawatan tertinggi parti, walaupun setinggi jawatan presiden. Tetapi jika anda tidak tahu bagaimana untuk 'lap mulut anda' selepas mengambil 'makanan' haram, maka anda mengecewakan parti.

Sekarang, siapa yang menyifatkan Umno sebagai kapal lanun – adakah tuduhan itu tidak adil atau tepat! Malaysia Chronicle

RUU Perhimpunan Aman: Satu lagi akta drakonian

Posted: 25 Nov 2011 04:32 AM PST

Juham


Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Dewan Pemuda PAS Malaysia mengecam dan membantah usul Kerajaan untuk memperkenalkan Akta Perhimpunan Aman 2011.

JUHAM berpandangan bahawa akta tersebut hanya seperti menanam tebu di tepi bibir, manis di mulut tetapi hakikatnya membawa bencana dan malapetaka besar kepada hak-hak asasi rakyat untuk berhimpun secara aman seperti yang dijamin di bawah Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Akta itu mempunyai nama yang menarik tetapi hakikatnya lebih teruk daripada kawalan sedia ada yang dikenakan di bawah Seksyen 27 Akta Polis 1967.

Akta ini jelas mengongkong kebebasan rakyat untuk berhimpun dengan sekatan dan syarat-syarat yang amat zalim, tidak munasabah dan tidak pernah difikirkan oleh rakyat yang waras. Tujuannya bukanlah untuk mememudahkan sesuatu perhimpunan itu dibuat tetapi sebenarnya ialah untuk menghalang terus himpunan dari diadakan.

Jika di bawah Akta Polis 1967, sekurang-kurangnya hanya perhimpunan di tempat awam yang dikenakan permit, tetapi di bawah akta baru ini mensyaratkan bahawa semua perhimpunan walaupun di premis persendirian atau disewa perlu diberi notis makluman awal kepada polis iaitu 30 hari sebelum tarikh himpunan yang dicadangkan itu hendak dibuat.

Seksyen 9(5) Akta tersebut membenarkan polis mendenda penganjur sehingga RM10,000 sekiranya tiada notis awal diserahkan kepada polis sebelum perhimpunan tersebut diadakan.

Peruntukan ini amatlah tidak munasabah kerana kebanyakan himpunan aman rakyat adalah berkaitan dengan isu-isu semasa yang berlaku dan memerlukan tindakan yang segera.

Inilah prinsip demokrasi dan hak asasi rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, tetapi malangnya hak-hak yang masih berbaki sedikit inipun cuba dihapuskan sepenuhnya oleh kerajaan Umno Barisan Nasional.

Inikah transformasi yang dibangga-banggakan oleh Perdana Menteri atau transformasi yang dibuat hanya untuk mengubah Negara menjadi Negara diktator dan kuku besi?

Akta baru juga melarang individu di bawah umur 21 tahun untuk berhimpun secara aman. Ini tentulah merujuk secara khusus kepada para mahasiswa dan mahasiswi di institusi pengajian tinggi negara.

Apalah malang nasib para siswa-siswi di negara ini, sudahlah dikongkong teruk oleh Auku, sekarang akta drakonian yang baru diperkenalkan ini pula meragut terus hak-hak asasi mereka untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat secara aman. Kerajaan benar-benar memperlekeh dan memperbodohkan terus keintelektualan para mahasiswa dan mahasiswi kita.

Seksyen 21(3) pula membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000, jumlah yang sangat tidak munasabah berbanding RM2,000 sekarang sedangkan kesalahan berhimpun bukanlah merupakan satu kesalahan jenayah yang serius. Banyak lagi peruntukan lain yang tidak munasabah dimasukkan di dalam akta baru ini.

Kelemahan yang ada ini disebabkan sikap ego kerajaan yang enggan mendengar pendapat ramai supaya segala undang-undang baru yang berkaitan hak-hak asasi rakyat patut dirunding secara konsultasi bersama.

Oleh itu, JUHAM menggesa agar kerajaan menarik balik akta ini dengan segera dan berunding dengan rakyat terlebih dahulu sebelum memperkenalkan apa-apa undang-undang yang zalim seperti ini dan menyekat kebebasan rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi negara.

AHMAD ZAMRI BIN ASA'AD KHUZAIMI

Pengarah,

Jabatan Undang-Undang Dan Hak Asasi Manusia (JUHAM)

Dewan Pemuda PAS Malaysia

Sampai bila graduan UPSI tiada tempat mengajar

Posted: 25 Nov 2011 04:30 AM PST

Aziz Muda

KUALA LUMPUR: Kerajaan BN diminta membatalkan sahaja kursus perguruan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) jika tiada penempatan mengajar kepada para graduannya.

Sekiranya langkah itu tidak dilakukan, ia hanya akan menyusahkan para pelajarnya, sedangkan mereka telah menghabiskan masa beberapa tahun untuk menamatkan pengajian masing-masing.

Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria berkata, para graduan UPSI yang masih belum mendapat peluang mengajar pasti amat kecewa dengan kejadian itu, pada hal nasib buruk sedemikian tidak seharusnya diterima oleh mereka.

Menurutnya, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi sepatutnya telah membincangkan secara terperinci perkara itu dan mengambil langkah yang sewajarnya untuk mengatasinya.

Katanya, namun sehingga kini masalah ketiadaan peluang mengajar bagi graduan-graduan UPSI itu masih berterusan dan kejadian seperti itu juga pasti akan turut dialami oleh para pelajar baru nanti sekiranya pihak kerajaan terus gagal menyelesaikannya dalam masa terdekat.

"Pihak kerajaan sepatutnya telah membincangkan perkara ini dengan baik agar mereka mempunyai penempatan. Kalau tiada penempatan untuk mereka, lebih baik dibatalkan sahaja kursus perguruan di UPSI," katanya ketika ditemui Harakahdaily, di sini.

Perkara itu turut disuarakan oleh beliau ketika berucap membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2012 Peringkat Kementerian Pengajan Tinggi pada persidangan Dewan Rakyat kelmarin.

Dalam perbahasan itu, beliau turut menarik perhatian kementerian terbabit mengenai prosedur yang digariskan oleh kementerian itu untuk setiap universiti membuka kursus atau kos baru kepada para pelajar.

Katanya, sehingga kini terdapat beberapa kursus di beberapa buah pusat pengajian tinggi yang masih tidak diiktiraf oleh JPA dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

"Kursus-kursus tersebut termasuk Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Ijazah Kewangan Islam (Takaful) di Kolej Universiti Islam Selangor dan Medical Program di Insaniah.

"Adakah pihak kementerian sedar wujudnya beberapa kursus yang masih tidak diiktiraf oleh MQA dan JPA itu? Jika sehingga graduasi, kursus yang diambil oleh pelajar masih tidak diiktiraf, bagaimana pelajar-pelajar itu ingin mendapatkan pekerjaan?" tanyanya.

Pihak kementerian, tambahnya, sewajarnya tegas dengan isu tersebut dan beliau mencadangkan agar hanya kursus yang telah diiktiraf sahaja yang dibenarkan dibuka untuk pelajar universiti atau pusat pengajian tinggi.

Sebelum itu, beliau turut menyentuh tentang Program Mybrain15 dengan meminta pihak kerajaan menyediakan peruntukan lebih besar bagi dimanfaatkan oleh lebih ramai pelajar termasuk bagi MyMaster dan MyPhD.

Beliau juga turut mendesak agar Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 dimansuhkan kerana akta tersebut ternyata sudah tidak relevan lagi dengan perkembangan kini.

Kelmarin, Mahkamah Rayuan turut memutuskan akta tersebut yang melarang mahasiswa menzahiirkan sokongan atau bangkangam dalam politik sebagai tidak sah dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Menurut beliau, keputusan majoriti 2-1 oleh panel tiga hakim yang diketuai Datuk Wira Low Hop Bing itu dibuat selepas mahkamah membenarkan rayuan empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang didakwa terbabit dalam kempen pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor pada April tahun lalu.

Katanya, keputusan tersebut sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 September 2010 yang memutuskan seksyen berkenaan tidak melanggar Perlembagaan selepas menolak saman pemula keempat-empat penuntut itu.

"Saya menghayati pendirian Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifudin Abdullah yang komited bahawa AUKU perlu dipinda, tetapi kami dari Pakatan Rakyat lagi komited bahawa AUKU ini perlu dimansuhkan terus dalam sejarah hidup mahasiswa di universiti," tegasnya.

Adakah parti politik sedia terima mahasiswa?

Posted: 25 Nov 2011 04:27 AM PST

Harakahdaily


KUALA LUMPUR: "Adakah parti politik bersedia menerima kehadiran mahasiswa dan memberikan tempat yang sewajarnya apabila mereka dibenarkan berpolitik?

"Atau mahasiswa hanya diberikan tugas sebagai tukang tampal poster sahaja?" soal Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa (MPPUIA), Mohamad Iqbal Ab Wahab.

Beliau menegaskan demikian sebagai mengulas keputusan kerajaan untuk meminda Seksyen 15, Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) yang menghalang mahasiswa menyertai parti politik.

Katanya, MPPUIA Sambil menyambut baik cadangan tersebut dan menggesa agar pindaan itu dibuat dengan segera dan serius.

Menurutnya, Auku bukan hanya menyentuh kebebasan berpolitik, bahkan ia turut menyentuh kebebasan bersuara seperti yang termaktub dalam Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, juga berkait dengan kematangan mahasiswa dalam meyuarakan pandangan dan pendapat dalam apa jua isu.

Tambahnya, ia turut menuntut penglibatan mahasiwa dalam isu-isu negara memangkin kematangan berfikir dan membuat pilihan, antara baik dan buruk, aliran kiri atau kanan, mahasiswa matang untuk menapis pandangan serta melatih untuk tidak taksub dan syok dengan idea mereka sahaja tetapi mendidik untuk menjadi kreatif dan kritikal dalam menerima pandangan yang berbeza dengan mereka.

Menurutnya lagi, Malaysia sebagai negara demokrasi berparlimen, harus positif dalam menerima dan mendengar kritikan anak muda sebagaimana mereka sedia untuk dipimpin generasi terdahulu.

Selain itu, ujarnya isu universiti kekal sebagai badan independen atau parti politik akan masuk kampus atau mahasiswa akan bebas dan aktif berpolitik di luar, harus difahami dengan jelas.

Di samping itu, beliau berkata isu berpolitik akan menyebabkan penguasaan akademik merosot, tidak seharusnya dibangkitkan dan mahasiswa bijak mengurus masa sebagaimana mereka juga digalakkan untuk aktif dalam aktiviti di luar kelas seperti kokurikulum dan kurikulum.

Katanya lagi, kerajaan berhak untuk membawa kes UKM4 ke mahkamah persekutuan tetapi kewajaran untuk mengekalkan Seksyen 15 Auku, harus dipertimbangkan.

Iqbal berkata, Auku digubal pada tahun 1971 rentetan Peristiwa 13 Mei dan gerakan anti-Tunku oleh gerakan mahasiswa yang pada waktu itu sangat kuat dan berpengaruh.

Kemudian, katanya, Auku telah dipinda pada 1975 yang memfokuskan pada Seksyen 15 mengenai keterlibatan mahasiswa dengan parti politik rentetan peristiwa demonstrasi Baling 1974 serta keperluan kerajaan untuk meningkatkan sekatan mahasiswa sebagai ejen check and balance, terutama dlam mengekalkan kestabilan politik untuk mencapai sasaran DEB.

Sehubungan itu, Iqbal mempersoalkan apakah akta yang digubal 40 tahun lalu, dengan sebab-sebab tertentu, masih relevan.

"Ini bukan soal mahasiswa mahu atau tidak, bersedia atau tidak. Ini menyentuh hak kebebasan untuk berpolitik seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

"Bahkan keputusan Mahkamah Rayuan pada bulan lepas jelas menyatakan seksyen 15 bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan," tambahnya.

RUU Perhimpunan Aman tambah kuasa polis - AMK

Posted: 25 Nov 2011 04:21 AM PST

Harakahdaily


KUALA LUMPUR: Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang dibentang kali kedua oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam didakwa bukan memberi kebebasan berhimpun untuk rakyat tetapi menambah kuasa polis.

Bercakap sewaktu menyampaikan ucapan dasar di Kongres Nasional AMK di Johor, Shamsul Iskandar Mat Akin berkata undang-undang baru itu hanya bersifat kosmetik dan bakal membolehkan pihak polis lebih berkuasa untuk bertindak.

"Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 satu lagi taransformasi bersifat kosmetik yang kononnya menjanjikan hak rakyat untuk berhimpun tetapi sebenarnya hanya menambah kuasa pihak polis," katanya.

Beliau dipercayai mengulas kandungan rang undang-undang itu yang antara lain menyebut bahawa penganjur pehimpunan perlu memberi notis awal kepada pihak polis 30 hari sebelum himpunan diadakan.

Jika gagal, menurut Seksyen 9(5), polis dibenarkan mendenda penganjur sehingga RM10,000.

Selain itu, Seksyen 21(3) juga membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000 jika menyertai himpunan tanpa kebenaran pihak polis itu.

Dalam pada itu Shamsul turut mengucapkan tahniah dan terima kasih kepada seluruh rakyat yang menyertai himpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 Julali lalu.

Katanya, dengan himpunan itu para pemimpin BN menjadi gelisah sehingga perdana menteri terpaksa menjanjikan pelbagai perubahan termasuk proses pilihan raya dan pemansuhan undang-undang drakonian.

Bagaimanapun katanya, janji itu hanya bersifat kosmetik sebagai meredakan kemarahan rakyat yang bangkit menyatakan bantahan.

"Perdana menteri bukan sahaja memberi janji kosong, malah berbohong, undang-undang zalim ISA masih digunakan meskipun telah dijanji akan dimansuhkan," jelasnya merujuk kepada 13 orang yang terbaru ditahan di bawah ISA di Sabah baru-baru ini.

PAS akan sertai Bersih 3.0

Posted: 25 Nov 2011 04:20 AM PST

Hazayani Zakaria


KUALA LUMPUR: PAS akan menyertai Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dalam perhimpunan Bersih 3.0 bagi meneruskan lapan tuntutan Bersih 2.0 yang belum dilaksanakan kerajaan.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, bagi menuju ke arah itu, PAS akan dan memulakan siri penerangan dan menggerakkan ahli di seluruh negara.

"PAS menyokong keputusan Bersih untuk mengadakan perhimpunan Bersih 3.0 memandangkan lapan tuntutan Bersih 2.0 hampir langsung tidak diendahkan kerajaan," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, dekat sini hari ini.

Mohamad bagaimanapun berkata, selain PAS, dua lagi parti dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR dan DAP membuat kenyataan umum menyokong Bersih 3.0.

"Daripada kenyataan umum, Pakatan bersetuju untuk bersama-sama Bersih 3.0," katanya yang juga Pengerusi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi PAS Pusat.

Bagaimanapun, PAS katanya menyerahkan sepenuhnya kepada pihak Bersih yang disertai gabungan badan bukan kerajaan (NGO) dari segi tarikh dan perjalanan perhimpunan.

"Tarikh yang sesuai, tempat perhimpunan semuanya kami serah kepada NGO Bersih sepenuhnya untuk menentukannya," katanya sambil menambah, pengerusi 3.0 adalah daripada NGO sendiri.

Sementara itu, mengulas mengenai Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman yang dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam, beliau berkata PAS menolak keras RUU tersebut.

Malaysia katanya seolah-olah sedang menggantikan tempat Myanmar dari segi halangan untuk rakyat bersuara.

"Perdana Menteri berbohong untuk bawa Malaysia ke arah demokrasi.

"Myanmar yang kebebasan bersuaranya teruk mengenakan lima hari sahaja untuk mengeluarkan notis berhimpun tapi Malaysia kena bagitahu 30 hari awal.

"Rang Undang-Undang ini menghina rakyat Malaysia," katanya.

Mahkamah: Kesatuan sekerja ada imuniti, tidak boleh disaman

Posted: 25 Nov 2011 04:18 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR ― Mahkamah Tinggi hari ini memutuskan kesatuan sekerja menikmati imuniti mutlak daripada disaman di bawah Akta Kesatuan Sekerja 1959.

Hakim Datuk V T Singham berkata Seksyen 22(1) akta itu memberikan perlindungan kepada kesatuan sekerja daripada mana-mana saman yang difailkan di mahkamah, malahan jika pun, wakil kesatuan telah memfitnah pihak satu lagi(majikan).

"Mungkin sudah tiba masanya bagi penggubal undang-undang untuk menimbangkan secara serius sama ada perbuatan fitnah tort, jika dilakukan oleh atau mewakili pihak kesatuan sekerja dan malahan jika ia dilakukan ketika sedang dipertimbangkan atau pelanjutan pertikaian sekerja, patut diberikan perlindungan imuniti seperti di bawah Seksyen 21 dan Seksyen 22 akta itu," katanya.

Hakim Singham juga berkata adalah sangat jelas di bawah seksyen itu bahawa mahkamah tidak sepatutnya melayani sebarang saman terhadap kesatuan sekerja.

Oleh yang demikian, beliau menolak saman fitnah yang dikemukakan oleh Malayan Banking Bhd (Maybank) terhadap Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) dan setiausaha agungnya J Sandagran Solomon.

Hakim Singham membuat keputusan itu selepas membenarkan permohonan NUBE untuk membatalkan saman itu atas alasan mereka mempunyai imuniti mutlak sebagai kesatuan sekerja mengikut Seksyen 22(1) akta itu, lapor Bernama Online.

Beliau juga memerintahkan Maybank membayar RM15,000 sebagai kos kepada para defendan.

Maybank memfailkan saman itu pada 22 April tahun ini, mendakwa Solomon, bertindak mewakili dirinya sendiri dan NUBE, pada Februari atau Mac tahun ini telah menerbitkan artikel mengandungi kenyataan berbaur fitnah mengenai syarikat itu dalam laman web NUBE.

Ia mendakwa kenyataan itu bermaksud plaintif telah menjalankan hal ehwalnya secara tidak amanah dengan mahu menggunakan dananya untuk manfaat pengurusan kanannya sahaja dengan meminggirkan pekerjanya.

Para defendan menyatakan kenyataan itu berkaitan dengan pertikaian yang sedang berlaku di antara plaintif dan NUBE berhubung dakwaan pemberian bonus yang kurang kepada staf peringkat bawahan syarikat itu.

Mereka berkata pertikaian itu telah berlarutan sejak 2009 dan berterusan sehingga sekarang.

Sultan Selangor dukacita, Aziz Bari sanggup hadap beri penjelasan

Posted: 25 Nov 2011 04:13 AM PST




SHAH ALAM ― Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata beliau bersedia untuk menghadap Sultan Selangor untuk memberi penjelasan berhubung kenyataan baginda berkaitan audit kewangan tahunan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Lembaga Zakat Selangor (LZS).

Terdahulu pagi tadi, Sultan Selangor melahirkan rasa dukacita berhubung dakwaan Aziz kononnya laporan kewangan tahunan Mais dan LZS bebas daripada diaudit.

Sultan Selangor (gambar) bertitah kenyataan itu tidak tepat kerana baginda disembah maklum akaun kedua-dua badan kerajaan negeri itu yang telah diaudit oleh Jabatan Audit Negara serta mendapat sijil bersih daripada Ketua Audit Negara setiap tahun.

"Beta sangat dukacita apabila Beta dimaklumkan terdapat satu laporan yang menyatakan bahawa Prof Abdul Aziz Bari dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia ada membuat kenyataan bahawa akaun Mais dan LZS tidak diaudit dan bebas daripada audit.

"Justeru, beta berharap Prof Abdul Aziz Bari jangan membuat sesuatu kenyataan yang boleh mengelirukan dan meresahkan rakyat terhadap ketelusan dan integriti MAIS dan LZS sebelum beliau mendapat fakta-fakta tepat dan betul," titah baginda, dipetik Bernama Online, merasmikan Wisma Audit Negeri Selangor di sini hari ini.

Aziz berkata, "saya tidak berniat melawan baginda."

"Saya rasa DYMM Tuanku tahu saya telah banyak menulis mengenai peranan dan kuasa raja-raja selaku ketua negeri dan ketua agama.

"Nampaknya, ada pihak yang mahu memburukkan imej saya di hadapan Sultan," kata Abdul Aziz dalam respons menerusi e-mel petang tadi.

"Saya menyeru para pegawai atau orang yang rapat dengan istana berhenti memberi nasihat yang salah kepada Sultan. Saya sanggup mengadap untuk memberi penjelasan. Saya bukan antiraja seperti yang digambarkan.

"Sebenarnya saya telah dipanggil oleh beberapa orang kerabat dan mereka menyokong kenyataan-kenyataan saya. Mereka kata teguran itu meskipun pahit perlu dibuat bagi menyelamatkan institusi raja dari ditunggangi oleh pihak-pihak yang berkepentingan termasuk Umno," kata Aziz lagi.

Aziz menambah, seperti yang "saya maklumkan apa yang berlaku di (Kolej Universiti Islam Selangor) KUIS semalam bukan yang pertama dan satu-satunya. KUIS adalah milik MAIS dan ia di bawah Sultan.

"Saya sudah diperlakukan begitu dalam satu program anjuran IKIM tak berapa lama dulu. Ia mungkin dilakukan ekoran peranan saya dalam isu perlantikan SUK awal tahun ini," kata beliau.

Laporan Bernama Online menyebut, dalam titah baginda lagi, Sultan Selangor menyarankan agar setiap jabatan dan agensi di Selangor mengambil iktibar daripada kelemahan-kelemahan yang dinyatakan oleh pihak audit agar masalah seperti pemborosan, pembaziran dan penyelewengan dapat dielakkan.

"Beta berharap ketua-ketua jabatan dan agensi di negeri ini sentiasa memberi perhatian kepada hal-hal berkaitan dengan kewangan dan memastikan segala peraturan dan prosedur kewangan dipatuhi agar tidak ditegur audit," titahnya.

Calon PRU: Pandang-pandanglah kami, kata ketua Puteri Umno

Posted: 25 Nov 2011 04:07 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR — Tumpuan yang lebih di peringkat akar umbi dalam melaksanakan pelbagai program tanpa mengejar publisiti merupakan antara faktor Pergerakan Puteri Umno kurang menonjol di layar media massa.

Namun, Ketuanya Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin (gambar) menegaskan, ia tidak bermakna sayap muda Umno itu tidak bekerja keras, malah mereka amat komited dalam usaha mengurangkan masalah sosial melibatkan generasi muda di negara ini.

"Kita terpanggil untuk lakukan pelbagai program bukan semata-mata di peringkat kebangsaan tapi juga di peringkat bahagian. Kami faham peranan ini mungkin tidak dipandang besar, yang penting usahanya tetap ada.

"Kita tak boleh baiki masalah 100 peratus, tapi sekiranya berusaha, impak yang 20 hingga 30 peratus juga memberi makna," katanya dipetik Bernama Online.

Beliau berkata program Life is Precious (Hargai Kehidupan) dan B2R (Banteras Ragut dan Rogol) yang dijalankan dengan kerjasama hospital dan tokoh-tokoh banyak memberi pendidikan kepada generasi muda dan pelajar sekolah tentang kepentingan menjaga keselamatan diri dan mengelak daripada terjebak ke dalam apa jua jenis gejala sosial.

Katanya, Puteri juga menyasarkan untuk memperluas beberapa program lain yang telah mempunyai jenama tersendiri seperti Barber on Wheels (khidmat gunting rambut percuma kepada pelajar sekolah), Prihatin Puteri (program lawatan ke hospital-hospital), klinik bergerak dan Program Siswa Sihat 1Malaysia, yang memberi tumpuan kepada gaya hidup sihat di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi, agar lebih ramai anggota masyarakat menerima manfaatnya.

Menyentuh Perhimpunan Agung Umno yang akan membuka tirainya Selasa depan, Rosnah berkata, Puteri akan terus membawa isu-isu melibatkan generasi muda, masalah serta cadangan dalam mengatasinya, selain beberapa perkara lain seperti Belanjawan 2012 yang dibentang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada Oktober lalu.

"Isu lain melibatkan persediaan pilihan raya, calon boleh menang, program transformasi kerajaan dan parti juga kita akan bawa," katanya.

Rosnah yang juga Timbalan Menteri Kesihatan dalam pada itu turut melahirkan harapan agar wakil Puteri Umno terus diberi peluang untuk menjadi calon mewakili Barisan Nasional dalam pilihan raya umum ke-13 akan datang.

"Harapan kita ketika ini supaya pucuk pimpinan lihat dan pandang-pandanglah. Kalau ada yang sesuai dijadikan calon, saya sebagai ketua Puteri bukan saja ucap terima kasih tapi bersyukur kerana Puteri juga diberi ruang untuk jadi wakil BN," katanya.

Ahli Parlimen Papar itu juga berharap agar Puteri terus diberi peluang menyumbang kepada parti di sebalik usia penubuhannya yang baru menginjak 10 tahun.

"Apa yang penting bagi kami adalah untuk perkasakan Puteri. Kita akan cuba perbaiki kelemahan kita untuk terus beri impak kepada masyarakat. Kita berada di sini untuk diberi panduan. Kita tak pernah anggap apa-apa kritikan itu sebagai negatif, sebaliknya kita jadikan pencetus untuk kita perbaiki.

"Beri peluang kepada Puteri untuk membangun. Kami ada jiwa, ada semangat. Kami ada ramai pemimpin yang sanggup berjuang jiwa dan raga. Kami mahu jadi aset kepada parti dan sebahagian jentera parti yang sama-sama berjuang untuk lakukan transformasi," katanya.

Sambil meminta Puteri diberi peluang, Rosnah berkata: "Tidak adil kata Puteri tidak berbuat banyak, kami berusaha gigih sebenarnya."

Kepada anggota Puteri, pesannya agar mereka terus memperbaiki mutu perbahasan agar suara, cadangan dan pandangan mereka mampu membuka mata para perwakilan lain.

"Kita nak lihat semangat berkobar-kobar di kalangan anggota yang kita dah saksikan sebelum ini pada 20 November lepas (Amanat oleh Perdana Menteri kepada Pemuda dan Puteri Umno). Kita harap perhimpunan ini akan cetus sejarah tersendiri dan apabila selesai, tak ada lagi motif lain kecuali pastikan kemenangan dalam PRU," kata Rosnah.

Mengulas mengenai keanggotaan Puteri, Rosnah berkata pada masa ini terdapat hampir 395,000 anggota puteri yang berusia antara 18 hingga 35 tahun, di mana seramai 290,000 telah mendaftar sebagai pemilih.

"Selebihnya masih belum cukup umur (belum mencapai 21 tahun) atau belum mendaftar. Proses daftar pemilih ini berterusan dan kita sasarkan sehingga akhir tahun ini untuk mendaftarkan semua anggota yang layak," katanya.

Selain itu, Rosnah berkata Puteri akan meneruskan tradisi menjadi platform untuk melahirkan pemimpin pelapis sepertimana yang ditetapkan pada awal penubuhan sayap itu dahulu.

Katanya, Puteri mempunyai ramai pemimpin yang boleh digalas bakat dan kepimpinannya bukan sekadar menjadi ahli politik, tetapi pemimpin di peringkat masyarakat yang boleh membawa perubahan.

Mengenai pilihan raya umum ke-13, Rosnah menegaskan bahawa ia merupakan penentu kepada masa depan negara, dan mana-mana pihak sekalipun tidak boleh memperjudikannya.

"Pada saya ia adalah perkara hidup atau mati pada kita semua. Kalau kita boleh berjaya kali ini, kita boleh berjaya pada bila-bila. Pilihan raya umum kali ini penting untuk kita pertahankan kerajaan sedia ada. Puteri perlu ambil ini secara serius," katanya.

Namun, Rosnah berkata ia tidak sama sekali bermaksud Puteri mahupun Umno mementingkan diri dalam memastikan kemenangan pada pilihan raya umum ke-13, sebaliknya hanya mahu melihat negara terus aman dan makmur ditadbir oleh pihak yang selayaknya.

"Kita bukan pentingkan diri kita sekarang. Kadang-kadang kita tengok keikhlasan orang-orang politik, termasuk pembangkang yang meragukan. Kita ada bukti dan dah lihat pentadbiran mereka di beberapa negeri. Takkan kita nak perjudikan masa depan anak cucu kita dan beri keizinan untuk pembangkang mentadbir negara," katanya.

Azmin: Umno sudah muflis moral jaga hak rakyat, kami akan ganti

Posted: 25 Nov 2011 04:05 AM PST

TERKINI

PULAI — Timbalan Presiden PKR Azmin Ali berkata pihaknya sudah bersedia untuk menerajui Malaysia — menggantikan Umno — kerana parti teras BN itu bukan sahaja sudah hilang idealisme perjuangan tetapi juga muflis nilai dan moral bagi mempertahankan hak rakyat.

Berucap merasmikan serentak Kongres Angkatan Muda Keadilan dan Wanita partinya di sini, Azmin menyenaraikan bahawa "Umno sekarang sudah tua yang antidemokrasi, antiintelektual, antihak asasi manusia, antipekerja, sarat dengan politik fitnah dan membudayakan rasuah."

Azmin Ali (tiga dari kanan) bersama pemimpin AMK dan Wanita PKR pada majlis perasmian kongres kedua-dua sayap itu hari ini. — Foto oleh Choo Choy May
PKR, komponen Pakatan Rakyat mengadakan kongres tahunannya di Johor, kubu kuat Umno-BN di sebalik spekulasi pilihan raya umum ke-13 akan diadakan dalam waktu terdekat.

"Umno hari ini anti-Melayu, mereka telah membunuh ciri-ciri Melayu yang dianjurkan Islam dan mempertahankan perjuangan kuku besi dan mencabuli hak asasi manusia.

"Transformasi politik Umno telah gagal dan tidak mempunyai iltizam politik, kemenangan Pakatan Rakyat adalah kemenangan untuk rakyat menolak Umno," katanya sewaktu ucapan tersebut.

Menurut Azmin lagi, ruang demokrasi di negara ini semakin disempitkan oleh Umno melalui beberapa peruntukan dan undang-undang yang dibuat parti itu yang secara jelas memperlihatkan transformasi politik yang dicanangkan Perdana Menteri Najib Razak menunjukkan kegagalan.

"Pemansuhan ISA adalah satu penipuan Umno apabila 13 orang di Sabah ditahan di bawah akta tersebut, lebih malang lagi, apabila akta baru yang menggantikan ISA tetap mengguna pakai elemen tanpa bicara yang bertentangan dengan 'fundamental liberties'.

"Akta Perhimpunan Aman juga bertentangan dengan hak dan ruang berhimpun untuk rakyat dan sistem demokrasi negara diburukkan lagi dengan isu AUKU-UKM4 yang mana kerajaan secara jelas meremehkan isu ini," kataya lagi.

Justeru, jelasnya, Pakatan Rakyat dan PKR akan melaksanakan transformasi dan reformasi dalam memperbaiki sitem pendidikan negara berikutan pendidikan merupakan teras kepada pembangunan demokrasi.

"Pendidikan yang bebas daripada pengaruh politik akan membolehkan perkembangan ilmu berlangsung dengan baik," katanya lagi.

Menyentuh perihal pilihan raya yang dijangka akan dilaksanakan dalam masa terdekat, Azmin mengingatkan setiap sayap parti itu agar menggerakkan kekuatan mereka supaya berterusan kepada momentum yang sedia ada.

"Setiap sayap parti memainkan peranan penting bagi menjamin kemenangan parti. Kemenangan Pakatan Rakyat dan PKR adalah kemenangan untuk rakyat.

"Kemenangan Pakatan Rakyat dan PKR adalah kekuatan rakyat menolak kebobrokan dan menentang kezaliman Umno," katanya.

Menurutnya, generasi muda berperanan penting memastikan perubahan dapat dilaksanakan dalam pentadbiran negara.

Perkembangan di seluruh dunia jelasnya, menyaksikan kebangkitan generasi muda meggerakkan perubahan dalam negara tersebut.

"Generasi muda perlu memastikan tekad untuk menerajui perubahan yang bakal berlaku, kita melihat generasi muda mempelopori gerakan perubahan yang berlaku di seluruh dunia, sebagai contoh, di Britain dan kebangkitan Arab Spring.

"Ini merupakan cermin anak muda yang menuntut supaya peranan mereka melakukan perubahan diiktiraf oleh kerajaan, dan melakukan perubahan terhadap negara yang zalim dan kejam terhadap rakyatnya," katanya lagi.

PKR akan ‘roboh tembok penjara’ jadikan Anwar PM, kata Azmin

Posted: 25 Nov 2011 04:02 AM PST

TERKINI



Sasterawan Negara Datuk Samad Said (tiga dari kiri) menghadiri majlis perasmian Kongres AMK dan Wanita PKR hari ini. — Foto oleh Choo Choy May
PULAI — Menggambarkan sokongan padu kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali hari ini berkata, partinya akan memastikan Ketua Pembangkang itu bebas penjara bagi mengetuai kerajaan pusat Pakatan Rakyat (PR).

Berucap merasmikan secara serentak Kongres Angkatan Muda Keadilan Rakyat dan Wanita PKR 2011, Azmin berkata, perikatan pembangkang itu telah mencapai konsensus bahawa Anwar, yang kini berhadapan dengan tuduhan meliwat yang kedua, akan menjadi Perdana Menteri ketujuh negara.

"Sesiapa yang berkonspirasi untuk memenjarakan Anwar Ibrahim, kami (sayap) Pemuda dan Wanita akan bangun dan merobohkan tembok penjara untuk membebaskan beliau," kata beliau dalam ucapan dasar yang disambut dengan sorakan 1,600 perwakilan.

Azmin yang juga Ketua PKR Selangor berkata pihaknya mahu memberi peringatan keras kepada Umno bahawa apa pun konspirasi, PKR keadilan akan bangkit menentang untuk memastikan Anwar tidak dipenjarakan.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan mendengar penggulungan hujah pada 8 Disember ini manakala pilihan raya umum ke-13 pula disebut-sebut akan diadakan dalam waktu terdekat.

Harapan Anwar untuk menjadi perdana menteri kemungkinan tidak menjadi kenyataan jika beliau disabitkan kesalahan atas tuduhan itu yang membawa hukuman penjara 20 tahun.

Anwar dikenakan hukuman penjara sembilan tahun pada 2000 tetapi Mahkamah Persekutuan mengetepikannya pada 2004.

Beliau bertanding dalam pilihan raya kecil pada Ogos 2008 di kerusi Parlimen Permatang Pauh.

Awal bulan ini, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata Anwar akan menjadi Perdana Menteri jika PR membentuk kerajaan pusat jika pun dipenjarakan.

Sebelum ucapan perasmian, Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said turut hadir dan mendeklamasikan puisi bertajuk "Lidah Ibu".

Pemuda PKR: Pakatan perlu disiplin, elak beri BN ‘peluru’

Posted: 25 Nov 2011 03:58 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER

PULA — Angkatan Muda PKR berkata Pakatan Rakyat perlu menunjukkan disiplin dengan tidak memberi ruang kepada Barisan Nasional (BN) untuk menyerang perikatan berusia tiga tahun itu khususnya ketika hendak menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, para kuasawan dan anggota parti dalam Pakatan Rakyat harus ada komitmen kepada perikatan tersebut.

"Pandangan-pandangan yang disuarakan harus ditimbang dengan sebaiknya dan jangan sampai menjejaskan mana-mana segmen dalam Pakatan Rakyat," kata beliau dengan merujuk kepada isu jumlah kakitangan awam baru-baru ini.

"Antara isu yang merugikan Pakatan Rakyat ialah cadangan mengurangkan jumlah kakitangan awam. Ini sama sekali tidak berasas kepada realiti," katanya lagi.

Isu itu dibangkitkan oleh pemimpin DAP awal bulan ini dan dijadikan model politik oleh Umno-BN dan media mereka.

Dalam ucapan dasarnya pada Kongres AMK di sini hari ini, Shamsul berkata, "kita percaya saiz kerajaan adalah terlalu besar."

"Namun untuk mengecilkannya perlu dikurangkan lantikan politik, bukan jumlah kakitangan awam.

"Jumlah kementerian misalnya adalah terlalu banyak, bukan pada kadar yang sesuai dengan jumlah penduduk," katanya lagi.

Justeru kata beliau, Pakatan Rakyat harus memberi perhatian kepada isu sebenar dan mengemukakan cadangan jitu tanpa membuka ruang untuk dimanipulasi media BN.

"Kita mahu membebaskan Malaysia daripada cengkaman Barisan Nasional. Dengan segala kepincangan yang dilakukan, BN, Malaysia tidak akan mampu terus bertahan. Di bawah BN, Malaysia akan bankrap," katanya lagi.

Shamsul Iskandar menambah, ini bukan masanya untuk terus memanaskan kerusi pembangkang di Dewan Rakyat atau menang di beberapa kawasan dan negeri tertentu.

"Demi Malaysia, demi rakyat, kita mesti menang dan membentuk kerajaan reformasi di Putrajaya," katanya lagi.

Pemuda PKR cabar Umno pinda Perlembagaan jamin Melayu PM

Posted: 25 Nov 2011 03:53 AM PST

TERKINI
THE MALAYSIAN INSIDER

PULAI — Sayap muda PKR hari ini mencabar Umno meminda Perlembagaan Persekutuan bagi memasukkan syarat dan jaminan jawatan Perdana Menteri hanya boleh disandang oleh seorang Melayu jika benar parti teras BN itu mendakwa hanya ia yang boleh melindungi kaum Melayu.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata alasan jawatan tersebut dipegang oleh seorang Melayu hanya semata-mata kerana Umno berkuasa tidak boleh diterima.


Shamsul Iskandar Mohd Akin menyampaikan ucapan dasar pada Kongres AMK. — Foto oleh Choo Choy May
Tegas beliau, sejarah membuktikan Umno sanggup menggadai dan memperdagangan apa sahaja.

"Memberikan jaminan Perlembagaan bahawa hanya seorang Melayu boleh menjadi Perdana Menteri Malaysia adalah tindakan adil, bukan sahaja kepada orang Melayu tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia," kata beliau dalam ucapan dasarnya pada Kongres AMK di sini hari ini.

Shamsul Iskandar berkata perkara itu tidak asing di Malaysia kerana hampir semua negeri di Malaysia mensyaratkan ketua kerajaan negeri mesti seorang Melayu.

"Hakikat demografi dan perwakilan di Parlimen juga menjadikan tidak munasabah seorang bukan Melayu dilantik ke jawatan Perdana Menteri," kata beliau sambil berkata "asas cabaran ini bukan timbul daripada sentimen perkauman."

"Tetapi ia bertitik tolak daripada prinsip 'justice as fairness' yakni meletakkan sesuatu pada kedudukan sepatutnya."

Shamsul Iskandar seterusnya menekankan soalan "Melayu bagaimana yang selayaknya menjadi Perdana Menteri?"

"Pastinya bukan Melayu yang korup, zalim dan menindas. Hanya Melayu yang adil layak.

"Kerana itu kita menawarkan (Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri reformasi pertama. Ini yang disepakati oleh semua dan kita ucapkan tahniah dan terima kasih kepada kepimpinan Pakatan Rakyat," katanya lagi.

Shamsul Iskandar juga berkata ketiadaan jaminan Perlembagaan Persekutuan membuka ruang kepada pihak tidak bertanggungjawab memanipulasi kerisauan orang Melayu terhadap masa depan mereka.

Akibatnya kata beliau, wujud syak wasangka terhadap rakyat daripada etnik lain.

"Manipulasi ini tidak lain tidak bukan ialah untuk mewujudkan rasa tidak selamat dan suasana tegang.

"Dengan cara ini, orang Melayu diharap sentiasa bergantung kepada mereka sebagai wira orang Melayu padahal mereka adalah petualang.

"Syak dan salah sangka ini yang menyebabkan orang Melayu merasakan hak dan peluang mereka mahu direbut oleh bangsa lain," katanya lagi dan menambah, "hakikatnya kita semua adalah rakyat Malaysia."

"Seharusnya kita mencari jalan terbaik untuk hidup dalam rukun damai dan suasana harmoni tanpa sangkaan buruk terhadap sesama rakyat Malaysia.

"Keharmonian hanya boleh wujud sekiranya kita menegakkan keadilan menaungi semua rakyat. Justeru, kita perlu ada keberanian untuk melaksanakan keadilan untuk semua," katanya lagi.

Posted: 25 Nov 2011 03:49 AM PST

PAS mahu sekat Parlimen bahas RUU Perhimpunan Aman

THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR — PAS akan mengambil tindakan mahkamah untuk menyekat Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 yang dibentangkan bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat, semalam.

Peguam parti itu Mohamed Hanipa Maidin berkata, beliau akan mewakili PAS minggu depan untuk memohon perintah mahkamah berhubung perkara tersebut.

Rang undang-undang itu telah dibentangkan untuk bacaan kali kedua semalam dan Dewan Rakyat akan membahaskannya minggu depan.

"Kita tidak akan tunggu rang undang-undang ini diluluskan menjadi undang-undang baru kita cabar. Kita akan mengambil tindakan mahkamah untuk proses rang undang-undang ini menjadi undang-undang," kata beliau pada sidang media di sini hari ini.

Dipetik Harakahdaily, Hanipa yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat berkata, tindakan mahkamah itu adalah berasas kerana kerajaan tidak mempunayi kuasa untuk menggubal RUU mengikut pandangan mereka sahaja.

"Kuasa kerajaan di bawah Perlembagaan Negara. Jadi kalau mereka melangkaui perlembagaan, kita berhak mengambil tindakan mahkamah," katanya.

Menurut beliau, ada perkara dalam rang undang-undang itu yang akan dibahaskan minggu hadapan itu melanggar Perkara 10 (1) (b) iaitu hak untuk berhimpun.

"Ada beberapa peruntukan dalam rang undang-undang ini tidak boleh dilaksanakan langsung. Sebagai contoh kerajaan kata 30 hari untuk beri notis berhimpun. Maksudnya kalau kena beri notis begitu, rakyat telah dihalang (untuk berhimpun).

"Begitu juga kanak-kanak bawah 15 tahun tidak boleh menyertai himpunan, sedangkan kanak-kanak juga ialah rakyat. Contoh kalau ada sekolah dirobohkan dan kanak-kanak ini berhimpun, dalam rang undang-undang ini kata tak boleh tapi dalam perlembagaan boleh. Jadi rang undang-undang ini bercanggah dengan perlembagaan," jelas beliau.

Turut hadir sidang media itu ialah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan dua orang ahli jawatankuasa PAS Pusat iaitu Dr. Dzulkefly Ahmad dan Dr. Hatta Ramli.

Sementara itu, Dzulkefly berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berada dalam keadaan tertekan dan berusaha menunjukkan kepada rakyat bahawa beliau sedang melakukan reformasi dalam demokrasi.

Namun katanya, segala tindakan Najib selepas pengumuman beliau pada 15 September lalu untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ternyata bercanggah.

"Kita melihat pemerintahan Najib yang berada dalam tekanan dan dan beliau mewujudkan tanggapan oleh rakyat bahawa beliau komited untuk memulihkan demokrasi.

"Tapi sebaliknya beliau menunjukkan tindakan yang kontra dengan apa yang dikatakan," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Protes jalanan jika PRU tak adil, sayap muda PKR beri amaran

Posted: 25 Nov 2011 03:48 AM PST


JOHOR BARU ― Angkatan Muda PKR memberi Barisan Nasional (BN) amaran bahawa pihaknya akan turun ke jalan jika pilihan raya umum ke-13, yang dijangka diadakan dalam waktu terdekat, tidak dikendalikan dengan adil.

Ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Amin memberitahu perwakilannya bahawa sebarang tindakan mengekang Pakatan Rakyat (PR) akan berhadapan dengan demonstrasi jalanan meskipun perhimpunan sedemikian tidak dibenarkan oleh undang-undang baru perhimpunan aman.

"Mereka tahu Bersih 3.0 akan berlaku, itu sebabnya mereka mahukan undang-undang ini," katanya.

Tiada ulasan: