Isnin, 7 November 2011

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Had laju bagi Muhyiddin: pembahagian kuasa di dalam Umno berbalik kpd Najib

Posted: 07 Nov 2011 03:23 PM PST

Oleh Melissa Lee


Persamaan kuasa dalam Umno seolah-olah telah bertukar lagi, kali ini kembali kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang dijangka menghadapi cabaran kuat untuk jawatan presiden Umno dari timbalannya, Muhyiddin Yassin, tahun depan.

Tanda-tanda yang jelas terdapat selepas bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad yang berpengaruh secara terbuka menegur Muhyiddin atas dasar pendidikan, menunjukkan bahawa rakyat Malaysia boleh menganggap Najib untuk membatalkan keputusan TPM jika mereka mendapati ia tidak boleh diterima.

Muhyiddin telah memberi amaran keras bahawa beliau mahu memansuhkan PPSMI atau pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, dan kembali menggunakan bahasa pengantar Bahasa Malaysia.

Ramai yang menuduhnya dengan sikap menghasut dan cuba untuk mendapat mata lebih dengan pengundi Melayu dan ahli-ahli Umno yang akan datang berhimpun pada perhimpunan parti Disember nanti. Sesungguhnya retorik beliau untuk menekankan penggunaan Bahasa Malaysia sebagai perkara yang patriotik untuk menunjukkan imej perkauman.

Tetapi lebih teruk daripada itu, beliau memijak kaki Mahathir.

Bukan semua orang Melayu mahu memansuhkan PPSMI

Ia adalah bekas PM yang berusia 85 tahun yang telah memperkenalkan PPSMI, hanya beberapa bulan sebelum beliau bersara, meninggalkannya dengan pengganti beliau. Selain daripada NGO berkaitan Umno seperti Perkasa, sebahagian besar daripada kumpulan Melayu yang serius dan mantap termasuk jumlah yang besar daripada profesion perguruan telah bersifat lantang dalam tuntutan mereka untuk mengembalikan bahasa Melayu.

Walaupun begitu, terdapat jelas banyak orang profesional Melayu,terutama dari kawasan bandar, yang juga memilih bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar bagi kedua-dua mata pelajaran. Jika tidak, ia tidak akan begitu mudah bagi Mahathir untuk menyelamatkan Muhyiddin semula.

Sama seperti Najib, TPM telah berhati-hati untuk berada dalam terma yang baik dengan Mahathir. Najib sendiri telah cuba untuk merombak beberapa dasar-dasar Mahathir, termasuk dasar untuk meliberalisasikan ekonomi , tetapi terpaksa membatalkan rancangannya selepas Mahathir bergabung dengan Muhyiddin untuk memberi tekanan kepadanya.

Sebagai presiden parti yang sedia ada, Najib mempunyai peluang,walaupun tipis, untuk menangkis apa-apa cabaran dari Muhyiddin jika Mahathir kekal neutral. Tetapi jika Mahathir berpihak pada Muhyiddin, ia akan menjadi tirai penutup untuk PM. Ini adalah taktik yang telah digunakan oleh Mahathir untuk menjaga Najib dalam landasannya. Dan beliau juga menggunakannya terhadap Muhyiddin sekarang.

Tamparan di muka

Malah, komen terbaru Mahathir merupakan tamparan dimuka Muhyiddin. Ia kelihatan seperti Mahathir boleh kembali berpihak kepada Najib dalam pusingan terakhir perlumbaan. Ini sudah tentu akan memberikan petanda buruk bagi Muhyiddin, yang sudah dijangka dikritik oleh perwakilan Umno pada perhimpunan tahunan parti itu bulan depan. Tetapi ia tidak berakhir bagi TPM yang berusia 64 tahun tersebut.

Kini terdapat dua set spekulasi tentang bila pilihan raya umum akan diadakan. Ada yang berkeras ia diadakan pada bulan Disember. Lain-lain menegaskan bahawa Parlimen akan dibubarkan pada 9 Disember selepas perhimpunan Umno dan PU-13 akan diadakan pada bulan Januari.

"Letakkannya begini. Harimau tidak akan menukar belangnya. Mahathir telah dipanggil seorang yang bersikap perkauman dan yang pasti, beliau akan terus memainkan permainan ini untuk melagakan No.1 dengan No.2. Saya melihat PPSMI sebagai menjatuhkan seseorang. Mahathir tidak suka sesiapa sahaja untuk menghapuskan dasarnya tetapi beliau akan kembali kepada pendirian yang pro-nasionalis, bersikap perkauman dalam isu-isu lain tidak lama lagi." Naib Presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Najib boleh terus menjadi PM selepas PU-13, tetapi Mahathir masih akan berpihak lebih kepada Muhyiddin kerana yang itulah cara yang diingini Mahathir. Satu penggal satu orang, atau Mukhriz (anaknya) tidak boleh menjadi PM," pemerhati Umno memberitahu Malaysia Chronicle. detik daily

Siapa sebenarnya politikkan Seksualiti Merdeka?

Posted: 07 Nov 2011 03:19 PM PST

Oleh SiasahDaily


Acara kempen kesedaran hak gay, Seksualiti Merdeka menjadi satu lagi isu yang memperlihatkan perbezaan politik yang menjurus kepada perpecahan Melayu Muslim di Malaysia, ketika umat sedang melalui musim haji.

Kedua-dua parti politik Melayu Muslim, PAS, Umno dan penyokong mereka, memperlihatkan kecenderungan menggunakan isu itu sebagai kempen politik.

Umno jelas sekali lebih didorong untuk mengecam program dan gaya hidup itu disebabkan penglibatan Datuk Ambiga Sreneevasan yang mengetuai Bersih 2.0 yang digerakkan oleh PAS dan Pakatan Rakyat.

Tetapi perlu diakui hal ini bukan satu-satunya faktor mendorong Umno menyatakan pendirian yang tegas itu. Sebagai parti yang konservatif, penentangan itu sememangnya kena dengan pendiriannya.

Penegasan pendirian Umno yang menentang gaya hidup gay itu juga dapat dimanfaatkan untuk memberi tumpuan kempen negatif terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan aktivis liberal yang aktif dalam PKR.

Kempen negatif terhadap Anwar dan PKR itu menjadi salah satu isu utama yang dimainkan oleh Umno terhadap musuh politik mereka itu, terutama ekoran kes melibatkan bekas pembantu Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan yang menjejaskan ketua PKR itu.

Lebih memberi poin politik kepada Umno ialah tindakan Anwar dan partinya berdiam diri, atau tidak bercakap selantang pihak lain terutama rakannya dalam PR, PAS.

Pada masa sama, Umno dan penentang Anwar menimbulkan kembali satu kenyataan Anwar berhubung homoseksualiti yang menegaskan golongan itu tidak sepatutnya didiskriminasi, kenyataan yang boleh dibaca sebagai pendirian yang mesra gay.

Sebagai parti berideologi liberal, PKR tidak dapat memperlihatkan penentangan terhadap gaya hidup itu, untuk mengelakkan daripada kelihatan bermuka-muka atau membelakangi perjuangan hak asasi manusia.

Tahun ini juga menyaksikan tindakan tegas oleh pihak polis dan pemerintah terhadap acara kempen gay itu, yang disebabkan profil lebih tinggi dinikmati acara itu ekoran perhatian ramai ekoran kaitannya dengan pembangkang.

Hal ini telah memberi modal kepada PAS untuk mengalihkan tumpuan kepada kerajaan Barisan Nasional dikuasai Umno, dengan menyatakan pemerintah membiarkan acara itu berlangsung sebelum ini.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dilapor berkata pemerintah membenarkan acara itu berjalan sebelum ini, dalam satu kenyataan yang dilihat sebagai usaha mengalihkan tumpuan kepada Umno.

Hakikatnya, sejak 2008, acara itu diadakan secara tidak terbuka, tidak seperti tahun ini yang melibatkan kempen meluas melalui media baharu.

PAS sendiri hanya mula menyatakan penentangan secara lantang pada tahun ini, sama seperti Umno yang didakwa berdiam diri itu.

Sebelum Mahfuz, Salahuddin Ayub, seorang lagi naib presiden memulakan usaha mengalih perhatian daripada PAS kepada pihak lain dengan mengaitkan Majlis Fatwa Kebangsaan, yang dalam kenyataannya didesak mengeluarkan fatwa menghalang acara itu.

Dewan Muslimat PAS turut melakukan usaha yang sama, dengan menyatakan kerajaan hanya bertindak terhadap Seksualiti Merdeka kerana acara tahun ini melibatkan Ambiga.

Dalam keadaan defensif dan terdesak menyelamatkan diri, PAS - kecuali Dewan Pemuda yang mengeluarkan kenyataan lebih jelas dan tegas - telah terlibat dalam satu permainan politik murahan dengan kenyataan-kenyataan itu, yang bermatlamat sekadar menyelamatkan diri dan meletakkan kesalahan kepada pihak lain.

Sebenarnya PAS hanya perlu menyatakan pendirian yang tegas dan jelas berhubung isu itu, tanpa memperlihatkan keadaan terdesak dan bermain politik dengan mengalihkan perhatian kepada pihak lain dengan cara yang tidak sewajarnya.

Isu yang menyentuh sensitiviti dan maruah umat itu kelihatan telah dibiarkan berlalu dengan hanya memberi perhatian kepada unsur politik kepartiannya.

PAS, sebagai contoh, boleh menjawab dengan menegaskan sokongan kuat untuk usaha reformasi pilihan raya, dengan tidak menjadikan Ambiga atau sesiapa sahaja sebagai isu. Sokongan untuk Bersih 2.0 boleh ditegaskan sebagai sokongan kepada usaha membersihkan proses pilihan raya dan bukan sokongan untuk Ambiga.

PAS telah terpalit dengan implikasi negatif acara itu disebabkan hubungan parti itu dengan Ambiga. Hal ini tidak dapat dielakkan walaupun hubungan seperti itu tidak cukup untuk membuktikan perkongsian pandangan tentang sesuatu isu.

Tetapi umum mengakui bahawa persepsi mempunyai pengaruh yang besar dalam medan politik, dan boleh menjadi cukup untuk dijadikan asas pembuatan keputusan sesetengah ahli masyarakat.

PAS perlu mengambil pengajaran daripada episod ini, dengan menyiapkan pendirian tegas dalam pelbagai isu mencabar dalam suasana yang disebut "politik baharu" masa kini.

Isu hak asasi manusia yang terkandung di dalamnya orientasi seksual, hak beragama dan mengamalkannya dan banyak lagi hal yang divisif akan menjadi satu topik besar dalam politik tempatan.

Semua pihak, sama ada pembangkang atau pemerintah tidak akan dapat lari daripada perdebatan isu kritikal tersebut.

Suasana semasa, dan pada masa akan datang, akan menyaksikan pertembungan lebih terbuka dan getir melibatkan pandangan dunia dipegang oleh PAS dan pihak lain, melibatkan pelbagai jenis ideologi dan falsafah.

PAS, atau mana-mana parti politik tidak akan dapat memuaskan hati semua pihak dengan bercakap dalam pelbagai bahasa yang berbeza kepada kelompok yang berbeza.

Sesebuah parti boleh mempunyai elemen yang lebih liberal atau lebih konservatif secara relatif berbanding arus perdana parti, tetapi tidak akan dapat diterima sepenuhnya oleh dua kumpulan yang ekstrem pertentangannya.

Dalam hal-hal yang kritikal melibatkan pegangan utamanya sebagai sebuah parti Islam seperti yang dijelaskan dalam perlembagaan, PAS perlu menzahirkan pendirian dengan tegas.
http://siasahdaily.blogspot.com

Kerosakan ITC; Ahmad Said 'cakap kosong'

Posted: 07 Nov 2011 05:09 AM PST


KUALA TERENGGANU - Bangunan ITC (International Training Centre) di Telok Kalong, di sini, adalah satu contoh pembaziran nyata oleh kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

Bangunan yang dibina dengan perbelanjaan kerajaan negeri Terengganu masih mengalami masalah, dan tidak dapat digunakan sepenuhnya, walaupun dilaporkan telah siap pada tahun 2008.

Tujuan asal pembinaan ITC semasa era bekas Menteri Besar Dato' Seri Idris Jusoh berkuasa adalah untuk tujuan menjadi pusat latihan antarabangsa yang bertaraf dunia.

Namun, menurut laporan Ketua Audit Negara 2010, Kerajaan Negeri bersetuju menyerahkan bangunan asrama ITC kepada TATI bagi tujuan penempatan pelajarnya

Bangunan asrama tersebut mempunyai 136 bilik yang boleh digunakan untuk menempatkan seramai 200 orang pelajar.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 101 bilik telah digunakan manakala 35 bilik yang lain masih belum digunakan kerana mengalami kerosakan.

Menurut laporan itu lagi, kerosakan tersebut telah berlaku sebelum TATI menempatkan pelajar di bangunan berkenaan.

Antara kerosakan mendapati berlaku lelehan air yang disebabkan masalah water proofing, suis yang rosak di dalam bilik dan takungan air di beranda tingkat 7 bangunan asrama kerana saluran air tersumbat.

Pada 14 November 2009, ITC yang menelan belanja kira-kira RM50 juta itu, runtuh satu bahagian yang dipercayai sebagai penghadang alat pendingin ataupun balkoni di tingkat lapan bangunannnya.

Sebelum itu, Menteri Besar, Dato' Ahmad Said mengumumkan Pusat Latihan Antarabangsa (ITC) diserahkan untuk menjadi fakulti baru TATI.

Oleh itu, berdasarkan laporan Ketua Audit yang sama pengumuman Ahmad adalah sebenarnya 'cakap kosong' semata-mata.

Ketika melawat pusat tersebut pada 16 Jun lalu, Ahmad berkata ia perlu diteliti semula kerana terdapat kecacatan yang jelas terutama pada kayu penyokong bumbung serta beberapa bahagian lain.

"Setelah diteliti terdapat 200 hingga 300 item yang perlu diperbaiki semula.atau ditukar kerana tidak mengikut piawaian yang ditetapkan," katanya

GEMPAR!!! Mari Baca apa anak angkat Tun Mahathir kata kepada Najib dan Ro$mah

Posted: 07 Nov 2011 05:03 AM PST

PASPB

Fuyooo..anak angkat Tun M kata Najib Rosmah murtad..ini bukan blogger pro Pakatan rakyat atau indipendent bro..

Pentempuran antara Mahathir dengan Najib Rosmah semakin memuncak, kalau sebelum ini Mahathir menggunakan blog-blog pronya seperti Kmu, anak-anaknya juga turut membantunya menghentam Najib,,,

Tetapi ini aku kira sudah kira berat,, najib & The gang tengah dok buat haji, boleh ditohmah sedemikian rupa,,, hebat puak-puak UMNO sesama mereka pun dah ghuyubbb, maka tak hairanran kalau dengan pembangkang…PKB


Apa pun ini semua datang dari Allah, mungkin Allah nak tunjukkan sesuatu, tak perlu Umat Melayu dari Parti pembangkang yang hentam Najib, tetapi Allah hantar sesama mereka melaksanakannya… Wallahhuaklam….


Tahniah.. nampaknya semangat keberanian Afghanistan tertanam dalam anak angkat Mahathir ini…
.
Nukilan Bro…manjongmari.blogspot

25 Nyaris Maut Bas Ekspres Jatuh Dalam Parit

Posted: 07 Nov 2011 04:47 AM PST

KELAB GREENBOC

Johor Bahru: Seramai 25 penumpang nyaris maut apabila bas ekspres yang mereka naiki terjatuh ke dalam parit di Km 19 Jalan Ayer Hitam, di sini awal pagi Isnin.

Dalam kejadian kira-kira 4.40 pagi itu, bas tersebut melanggar besi penghadang jalan sejurus keluar dari persimpangan tol Kulaijaya, sebelum terjatuh ke dalam parit menyebabkan semua penumpang cedera dengan tiga parah.

Seorang penumpang, D. Kanageswaran, 30, ketika ditemui pemberita di Hospital Sultanah Aminah di sini, berkata bas tersebut dipandu laju sejak perjalanan bermula kira-kira 9.45 malam.

Beliau yang pengsan selepas kejadian berkata sempat melihat bas itu melanggar besi penghadang jalan.

"Apabila sedar, bas sudah di dalam parit dan saya terus mencari ibu dan isteri yang duduk di bahagian hadapan. Disebabkan tiada jalan keluar, saya terpaksa menendang cermin hadapan bas untuk menyelamatkan diri dan keluarga serta diikuti penumpang lain," katanya.

Kanageswaran mengalami kecederaan di kepala dan kaki manakala ibunya P. Saraswati, 61, bengkak di bahagian muka, sementara isterinya P. Kogilawani mengalami kecederaan serius dan masih dirawat di hospital.

Seorang lagi penumpang S. Parvathi, 26, berkata beliau bernasib baik apabila diselamatkan seorang lelaki yang tidak dikenali ketika terperangkap di dalam lumpur akibat kejadian tersebut.

"Separuh badan saya terkeluar daripada bas setelah kepala saya terhentak ke cermin bas. Saya tidak boleh bangun apabila terperangkap di dalam lumpur tetapi seorang lelaki menarik tangan saya keluar," katanya.

Sementara itu Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Baru Utara (JBU), Superintendan Mohd Akhir Ishak berkata, pemandu bas berkenaan yang berusia 45 tahun telah ditahan untuk diambil keterangan.

"Tiga daripada penumpang bas berkenaan mengalami kecederaan serius manakala baki hanya mengalami kecederaan ringan dan kes disiasat mengikut Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya. BERNAMA

Acara Korban Terbesar Dalam Sejarah Masjid Negeri

Posted: 07 Nov 2011 04:44 AM PST

Oleh Afix Redzuan


SHAH ALAM: Upacara korban bersempena Hari Raya Aidil Adha berlangsung meriah di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah apabila lebih 33 orang individu menyertai majlis korban di sini.

Penyertaan kali ini merupakan jumlah tertinggi yang dicatatkan dengan 34 ekor lembu diperuntukkan dan salah satu daripadanya adalah daripada syarikat Shahpadu.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pengimarahan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Datuk Abu Bakar Abdul Hamid, selain majlis korban, pihak masjid turut mengadakan beberapa program penghayatan Aidil Adha. Ini termasuk mengadakan forum agama selain majlis berkhatan beramai-ramai sebagai satu usaha pengimarahan masjid.

 "Sebenarnya kita sudah membuat pengumuman lebih awal. Selepas Ramadhan kita sudah mewar-warkan kepada masyarakat untuk mengambil bahagian.

"Di Shah Alam terdapat banyak surau-surau dan mereka turut terlibat. Jadi, masalah-masalah kegagalan atau tidak menerima orang untuk menyertai majlis korban tidak timbul," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Korban 2011 Mohd Hussain berkata daging-daging korban tersebut diagihkan kepada masyarakat setempat termasuk anak-anak yatim.

Untuk tahun ini, harga seekor lembu korban adalah RM2,500 dan RM370 untuk satu bahagian.

Sebelum itu, Sultan Selangor, Sultahan Sharafuddin Idris Shah bersama Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan pimpinan kerajaan Selangor hadir bersama lebih 10,000 orang jemaah bagi menunaikan solat sunat Aidil Adha.

 Solat sunat berjemaah dan kutbah Aidil Adha dengan tajuk 'Berkorban dan Berjihad Untuk Islam' disampaikan oleh Mufti Negeri Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abd Wahid.

Nasib Khir Toyo Diketahui 23 Disember

Posted: 07 Nov 2011 04:40 AM PST

Oleh: Editor@WD


SHAH ALAM: Bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohamad Khir Toyo yang berhadapan dengan pertuduhan salah guna kuasa untuk mendapatkan hartanah di Seksyen 7 , di sini pada harga lebih rendah, akan mengetahui sama ada dirinya bakal disabitkan atau dibebaskan pada 23 Disember depan.

Hakim Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Wira Mohtaruddin Baki menetapkan tarikh itu pada Selasa, selepas barisan pembelaan yang mewakili ahli politik tersebut selesai mengemukakan lima saksi mereka. Selain itu, Mohtaruddin juga menetapkan 19 Disember depan sebagai tarikh untuk kedua-dua pihak mengemukakan hujahan di akhir kes pembelaan masing-masing.

Mohamad Khir, 46, yang merupakan Menteri Besar Selangor termuda pernah dilantik, didakwa mendapatkan bagi dirinya dan isteri, Zahrah Kechik, 46, dua bidang tanah dan sebuah rumah di nombor 8 dan 10, Jalan Suasa 7/1L, Seksyen 7, pada harga yang lebih rendah daripada Syarikat Ditamas Sdn Bhd menerusi Pengarahnya, Datuk Shamsuddin Hayroni.

Beliau didakwa mendapatkan hartanah itu pada harga RM3.5 juta sedangkan Ditamas membayar RM6.5 juta semasa membeli hartanah berkenaan pada 23 Disember 2004.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang itu didakwa melakukan kesalahan itu pada 29 Mei 2007 di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di sini.

Pendakwaan yang diketuai oleh Timbalan Pendakwa Raya Abd Wahab Mohamed dibuat mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. Sumber: myStar

AUKU: ‘Tua tak semestinya benar, muda tak semestinya salah’

Posted: 07 Nov 2011 04:38 AM PST


ANALISIS — Dunia pengajian pendidikan tinggi baru-baru ini digemparkan dengan berita kemenangan empat (bekas) mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) ke atas dakwaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang dikenakan ke atas mereka oleh pihak pentadbiran universiti. Penggunaan AUKU adalah satu hal lazim yang sering dimomokkan ke atas pelajar universiti oleh pihak pentadbiran bagi menyekat keterlibatan pelajar dalam beberapa isu nasional terutamanya politik sekali gus menyekat kebebasan bersuara pelajar.

Sebaliknya hal ini menyebabkan naluri pelajar semakin memberontak untuk memperjuangkan hak kebebasan bersuara dari terus-terusan ditindas serta terus menjadi 'pak turut' yang harus dan mesti mengiyakan sahaja apa saja yang dikehendaki oleh pihak pentadbiran universiti walau pada dasarnya bertentangan dengan kepentingan yang diperjuangkan oleh pelajar.

Justeru, penggunaan AUKU perlu dipertimbangkan semula supaya penindasan yang berlaku ke atas mahasiswa dapat dihentikan segera.

Pada dasarnya, mahasiswa adalah generasi pelapis dan pelopor kepada kepimpinan Negara. Justeru, apakah relevan andai generasi pelopor ini disekat pemikirannya dari terus memperjuangkan yang hak dan menegur sebarang kebatilan yang jelas? Andai demokrasi adalah asas dalam sistem kepimpinan dan politik negara, justeru adalah jelas bahawa generasi mahasiswa sepatutnya mempunyai hak dalam bersuara dan menyuarakan pandangan. Harus diingatkan, yang tua tak semestinya benar dan yang muda tak semestinya salah. Justeru, tanpa yang muda tak akan wujud yang tua.

Kewujudan AUKU ini satu bentuk kekangan yang dikenakan untuk menyekat ruang bagi berfikir dan berbicara serta kebebasan pelajar dalam melibatkan diri dalam dunia politik. Harus ditekankan di sini, manusia dan politik adalah ibarat irama dan lagu. Saling berkait dan bergantungan tidak dapat dipisahkan lagi sama ada mahasiswa mahupun pelajar sekolah.

Analoginya di sini, apabila seorang remaja memujuk ayahnya untuk memberikannya wang saku yang lebih — dalam konteks ini ia telah menunjukkan bahawa remaja tersebut telah mula berpolitik. Pujukan seorang anak itu adalah satu politik yang digunakan ke atas ayah dalam bentuk pujukan. Seorang ayah yang mempunyai pengaruh dan kuasa ke atas anak-anaknya juga merupakan satu bentuk politik.

Hakikatnya, AUKU bukan sahaja menyekat keterlibatan pelajar tetapi juga membebani pelajar. Ia bukan saja menyekat kreativiti bahkan melumpuhkan daya saing pelajar untuk memperjuangkan hak mereka!

Hal ini menyebabkan pelajar kita sukar untuk pergi lebih jauh dalam pembangunan kendiri sekali gus menyebabkan pelajar kita tidak bisa berfikir diluar kotak kehidupan.

Perkara-perkara yang termaktub dalam AUKU itu sendiri sebenarnya menjadi satu tanda tanya apabila terdapat kesamaran dalam sistem AUKU yang menyumbang kepada satu tindakan atau keputusan yang berat sebelah. Seksyen 16 AUKU sebagai contoh membicarakan berkenaan dengan kuasa Naib Canselor dalam menggantung atau membubarkan mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar yang mana pada pendapat Naib Canselor boleh merosakkan atau mendatangkan mudarat kepada kepentingan atau kesentosaan universiti. Ironinya di sini, tiada satu pun definisi yang jelas berkenaan dengan jenis 'kerosakkan' atau 'kemudaratan' yang dbicarakan dalam AUKU dan Naib Chanselor bebas dalam menjatuhkan hukuman memandangkan klausa tersebut menekankan "pada pendapat Naib Chanselor".

Bahkan, AUKU sendiri dilihat sebagai satu undang-undang yang banyak bercanggah dengan Perlembagaan Malaysia.

Tindakan AUKU ini kononnya dikenakan atas dasar mahasiswa masih lagi belum matang dalam membuat keputusan. Hakikatnya, soal kematangan tidak pernah timbul. Bersedia atau tidak seorang mahasiswa itu juga bukan persoalannya. Mahasiswa sering diminta untuk berfikir di luar kotak di samping membicarakan isu-isu nasional yang boleh menyumbang kepada pembangunan negara. Apakah mungkin hal ini direalisasikan sedangkan kewujudan AUKU itu sendiri pada hakikatnya menyekat proses sumbangsaran bagi pemikiran kritis dan penjanaan idea oleh pelajar. Pelajar sains politik sebagai contoh, sering saja membincangkan isu-isu yang berat tentang hal ehwal antarabangsa hatta isu nasional seperti Bersih tanpa menyebelahi mana-mana pihak. Perbincangan ini dilakukan atas tiket seorang pemerhati yang melakukan analisa tanpa rasa bias apatah lagi melibatkan diri dalam politik secara langsung.

Seandainya kewajaran pelajar melibatkan diri dalam politik dipersoalkan, apakah mungkin juga umur untuk mengundi juga wajar untuk kita persoalkan? Hakikat umur daftar mengundi telah ditetapkan pada usia 21 tahun. Sama ada sedar atau tidak, rata-rata yang seusia ini sebenarnya masih lagi bergelar pelajar atau mahasiswa di institusi pengajian tinggi. Justeru wajarkah golongan ini mengambil bahagian dalam menentukan kuasa kepimpinan negara apabila ruang proses mengundi itu sendiri pada hakikatnya adalah pentas politik?

Dan, perlu diberikan perhatian bahawa mahasiswa tidak dibenarkan untuk berpolitik!

Apakah mengundi dan pilihan raya adalah satu entiti asing yang tiada kena-mengena dengan politik atau kerajaan seharusnya meminda umur daftar pengundi tersebut?Mungkin juga, pelajar-pelajar di Malaysia sekadar perlu belajar ilmu politik cuma untuk peperiksaan dan pengetahuan tapi bukan untuk mengaplikasikan ilmu yang dipelajari.

Justeru begitu, apa yang perlu dikembalikan oleh pelajar kepada negara sebagai sumbangan apabila hak pelajar sendiri sudah dinafikan?

Marina Mahathir selar media, Seksualiti Merdeka bukan promo seks bebas

Posted: 07 Nov 2011 04:32 AM PST

TERKINI


Ambiga Sreenevasan bercakap kepada media selepas kenyataan diambil polis di pejabat Tenaganita di Jalan Gasing, Petaling Jaya petang ini dengan ditemani (dari kiri) Maria Chin Abdullah, Irene Fernandez, Pang Khee Teik dan Marina Mahathir. ― Foto oleh Jack Ooi


PETALING JAYA― Datuk Paduka Marina Mahathir hari ini menyelar laporan-laporan media yang menggambarkan Seksualiti Merdeka seolah-olah sebagai festival seks bebas dan mengancam untuk menyaman jika perkara itu tidak diperjelaskan dan diputarbelitkan.

Pada sidang media yang diadakan petang ini, anak bekas perdana menteri itu berkata, tiada perkataan yang dapat digunakan untuk menggambarkan perasaan marah beliau apabila program tersebut difitnah, yang jelas menerusi TV3 malam tadi, dan memberi amaran kepada pemberita dari stesen tersebut akan kesannya jika kenyataannya hari ini disalah petik.

"Saya melihat pada wajah anda dan kami tahu siapa anda," kata Marina di ibu pejabat Tenaganita di sini.

Marina muncul di pejabat pertubuhan bukan kerajaan itu di Jalan Gasing di sini untuk memberi sokongan kepada empat rakannya yang dipanggil polis hari ini berhubung program itu, yang diadakan setiap tahun sejak 2008 tetapi menjadi kontroversi tahun ini dan diharamkan berkuat kuasa Khamis lalu.

Mereka yang dipanggil polis hari ini ialah pengasas program Seksualiti Merdeka Pang Khee Teik, Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenavasan, Pengarah Tenaganita Irene Fernandez dan ahli jawatankuasa Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah.

"Saya berada di sini sebagai seorang penyokong sebab dua tahun lalu saya telah merasmikan Seksualiti Merdeka tanpa sebarang insiden," katanya.

Marina menjelaskan program itu bukan bertujuan menggalakkan seks bebas tetapi untuk membantu kumpulan LGBT (lesbian, gay, biseksual dan traansgender) yang dipinggirkan memahami hak mereka dalam lingkungan undang-undang.

"Ia adalah satu acara untuk menjelaskan dan mendidik tentang hak mereka dalam lingkungan perundangan, dan bukannya di luar lingkungan.

"Saya sangat marah, sangat marah, tiada perkara untuk menggambarkan ke atas sesetengah pihak yang menganggap ini sebagai festival seks bebas. Anda tiada perkara lebih baik untuk dilakukan? Seks bebas memang tidak dibenarkan di sini... adakah anda gila (sehingga) boleh menggambarkan perkara ini?" kata beliau.

Dalam pada itu, menurut Ambiga, kes itu disoal siasat di bawah Seksyen 298 dan 109 Kanun Keseksaan, dan juga di bawah Akta Polis berhubung kesalahan menyinggung sentimen agama seseorang.

Ketika muncul selepas pertemuan selama 45 minit dengan polis, Ambiga mendakwa media membuat fitnah mengenai festival itu dan merujuk kepada TV3 atas kesilapan yang dilakukan.

Bekas presiden Majlis Peguam itu kemudian mencabar stesen swasta itu agar menyiarkan kenyataan beliau hari ini dan tiga rakannya secara verbatim, dan jika tidak akan mengambil tindakan perundangan.

"Saya mencabar TV3 agar melaporkan dengan penuh apa yang diperkatakan oleh Datuk Paduka Marina Mahathir. Saya juga mencabar anda menyiarkan segala apa yang saya katakan sekarang.

"Anda mengelirukan publik. Anda memanggil yang ini sebagai festival seks bebas. Saya mencabar anda membawa setiap yang saya katakan atau tidak saya boleh menjamin anda, anda akan mendengar daripada peguam-peguam saya dalam isu ini," kata beliau.

"Jaga-jaga, TV3."

Khamis lalu, Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata Polis Diraja Malaysia mengharamkan sebarang majlis yang dilakukan mana-mana penganjur berkaitan dengan program Seksualiti Merdeka demi ketenteraman awam.

Pengharaman berkuat kuasa Khamis lalu.

Katanya, polis telah mengenal pasti dan akan memanggil kesemua mereka yang terlibat dalam penganjuran program itu termasuk Ambiga untuk dirakam keterangan mereka.

"Polis akan mengambil tindakan di bawah Seksyen 27 A (1) (C) dan juga 298 A Akta Polis untuk menghalang sebarang penganjuran majlis itu," katanya.

Beliau berkata undang-undang di negara ini tidak mengiktiraf kegiatan songsang yang boleh menghancurkan kehidupan beragama di negara ini.

Merdeka Seksualiti 2011, program yang bermula 1 November lalu dan sepatutnya berlaruran sehingga 13 November antara lain mendesak hak sama rata untuk golongan homoseksual dan transeksual seperti gay, lesbian, biseksual, interseks serta transgender.

Bagi mengelak suasana tidak diingini berlaku, beliau berkata polis meminta orang awam supaya tidak menyertai program itu kerana ia boleh mengganggu ketenteraman awam.

Guan Eng: Anwar tetap PM jika Pakatan tawan Putrajaya

Posted: 07 Nov 2011 04:29 AM PST




KUALA LUMPUR ― Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menegaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap akan menjadi perdana menteri jika Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya meskipun Ketua Pembangkang itu disabitkan kesalahan dalam kes liwat semasa.

Lim mengulas laporan media bahawa Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mempersoalkan siapa yang akan menjadi perdana menteri jika Pakatan Rakyat memerintah kerajaan pusat kelak.

"Kami telah pun mengatakan banyak kali. Anwar (gambar) akan menjadi perdana menteri," kata Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

"Kami telah pun mengatakan siapa yang akan menjadi perdana menteri apabila Pakatan Rakyat menang (kerajaan pusat). Jadi, ia sangat jelas," kata Lim dalam rakaman sidang media yang diadakan di George Town hari ini.

Anwar, Ketua Umum Pakatan Rakyat, sedang berhadapan kes liwat ― yang kedua sejak 1998 dan kini berada peringkat penghujahan selepas pihak pembela selesai membentangkan kes mereka.

Dalam satu temu bual baru-baru ini, Anwar berkata, berdasarkan sokongan ketika perhimpunan Bersih 2.0 Julai lalu pihaknya akan memperoleh kejayaan lebih baik dan berpeluang memenangi Putrajaya meskipun beliau disabitkan kesalahan.

"Beliau (Anwar) akan berada di sana (menjadi perdana menteri) meskipun pergi ke penjara. Orangnya masih Anwar. Yang itu telah diputuskan oleh kesemua parti," kata Lim.

Dalam pada itu, Lim menegaskan bahawa undang-undang kontroversi hudud tidak akan dilaksanakan di Pulau Pinang.

"Tidak akan ada hudud. Jadi persoalan itu tidak timbul," kata beliau merujuk laporan media memetik Dr Chua menyerang Pakatan Rakyat berhubung soal pelaksanaan undang-undang hudud.

"Saya sudah pun berkata di Dewan Undangan Negeri bahawa hukum hudud tidak akan dilaksanakan di Pulau pinang dan kemudian Umno menyerang PAS (bertanya) mengapa tiada hudud, seolah-olah Umno mahukan hudud," kata beliau.

PAS, komponen Pakatan Rakyat, berulang kali mempersalahkan kerajaan persekutuan Barisan Nasional sebagai halangan kepada langkah pihaknya mahu melaksanakan hudud di Kelantan.

Mengapa gelanggang futsal belum dibuka

Posted: 07 Nov 2011 04:27 AM PST

Harakahdaily


MIRI: PAS Miri mempesoalkan mengapa gelanggang futsal di Kampung Luak yang sudah lama dibina sehingga kini masih belum dibuka untuk penduduk kampung disebabkan masalah penyerahan kunci belum dapat disempurnakan oleh yang pihak berkenaan.

"Kita sentiasa menyokong hasrat kerajaan membina lebih banyak tempat permainan untuk rakyat dan penduduk kampung tetapi masalahnya sekarang apakah tempat tersebut dapat digunakan sepenuhnya," kata Yang Dipetua PAS kawasan, Jofri Jaraiee.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Politik Kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Dato Sebastian Ting bahawa kawasan Parlimen Miri akan mendapat tiga gelanggang futsal bernilai RM150, 000 setiap satu yang akan dibina dalam masa terdekat.

Gelanggang futsal berkenaan akan dibuat di Kampung Wireless, Kampung Sungai Adong dan Kampung Muhibah, Kuala Baram.

Peruntukan itu disalurkan oleh Kerajaan Persekutuan di bawah Kementerian Belia dan Sukan kepada Parlimen Miri yang merupakan kawasan Datuk Seri Peter Chin Fah Kui selaku Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, untuk kemudahan penduduk kampung.

"Mengapa perkara tersebut boleh terjadi sedangkan pembinaan gelanggang futsal ini sudah lama dibina?" soalnya berhubung gelanggang futsan di Kampung Luak.

Soalnya lagi, apa erti gelanggang serba guna kalau tidak dapat digunakan, apa erti kemudahan untuk penduduk kampung kalau hendak masuk ke dalam gelanggang tersebut pun susah.

Menurutnya, ada orang kampung kata itulah gelanggang futsal yang tidak berguna.

"Kita mendesak pihak yang bertanggungjawab dan yang berkenaan agar membuka gelanggang futsal tersebut dengan segera agar dapat dimanfaatkan oleh penduduk kampung tersebut.

"Kita juga mendesak agar semua tempat permainan awam dibuka dengan percuma bukan dikunci seperti sekarang kerana buat apa membina tempat kemudahan awam sedangkan ianya menyusahkan orang awam menggunakannya," katanya.

Katanya, kalau pun hendak menjaga tempat tersebut dari kerosakan pihak kerajaan sepatutnya melantik pihak yang bertanggungjawab dalam hal ehwal kampung untuk menjaga tempat tersebut dengan baik agar semua penduduk kampung yang ingin menggunakan tempat tersebut akan sama-sama menjaga tempat mereka dengan baik.

PAS kawasan, ujarnya tidak mahu ada pihak tertentu membina gelanggang futsal semata-mata untuk kepentingan peribadi dan hanya sebagai 'gajah putih' seperti perasmian ketika musim pilihan raya kerana ianya adalah hasil wang pembayar cukai dan hak rakyat.

Sepatutnya, tambah beliau semua tempat kemudahan awam terbuka kepada semua penduduk kampung tanpa mengira fahaman politik.

"Diharap pihak yang berkenaan dapat bertindak dengan segera dengan membuka gelanggang futsal tersebut dan dapat digunakan oleh semua rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik," ujarnya.

Tindakan Diambil Jika Anjur Seksualiti Merdeka Di Ibu Negara - Raja Nong Chik

Posted: 07 Nov 2011 04:23 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan mengambil tindakan ke atas pihak yang mengadakan program Seksualiti Merdeka 2011 di ibu negara, kata Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Beliau berkata DBKL akan sentiasa memantau bagi menghentikan langkah menghidup atau mempromosi kegiatan tidak bermoral itu.

"DBKL berhak ambil tindakan kerana tiada kelulusan diberi untuk majlis sebegini. Kalau ia dilakukan di premis perniagaan, kita boleh sita dan kalau di premis awam kita akan ambil tindakan (terhadap penganjur)," katanya kepada pemberita pada majlis korban di Jalan Klang Lama di sini, Ahad.

Raja Nong Chik berkata meskipun program seumpama itu diadakan setiap tahun sejak 2008, namun DBKL tidak pernah menerima sebarang aduan disebabkan ia dilakukan tanpa publisiti seperti yang berlaku sekarang.

Majlis korban itu dianjurkan oleh pergerakan Pemuda dan Puteri Umno cawangan Lembah Pantai dengan kerjasama Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung.

Sebanyak 30 ekor lembu yang tujuh daripadanya disumbangkan oleh Raja Nong Chik disembelih di Masjid Imam Al-Tirmizi, Taman Sri Sentosa.BERNAMA

Teka-teki PRU bulan depan makin rancak, tapi 2012 pilihan ramai

Posted: 07 Nov 2011 04:21 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE


ANALISIS — Datuk Seri Najib Razak selesai menunaikan haji. Parlimen dijangka akan selesai meluluskan Bajet 2012 minggu ini selepas sidang Dewan Rakyat menyambung persidangannya esok. Ia antara pertimbangan terbaru spekulator bahawa pilihan raya umum akan dipanggil bulan ini.

Tinggal enam bulan mandat kerajaan pusat semasa genap empat tahun. Lazimnya sejarah pilihan raya menunjukkan pilihan raya umum peringkat pusat dan negeri kecuali dalam kes Sarawak akan diadakan sebaik sahaja Parlimen dibubarkan.

Dalam hal ini, PAS Selangor meramalkan pilihan raya umum ke-13 akan diadakan bulan depan selepas berakhirnya musim haji susulan publisiti meluas oleh media untuk memberi kesan positif ke atas kepimpinan Najib selaku Perdana Menteri yang keenam. Pilihan raya umum ke-13 adalah yang pertama bagi Najib selaku Perdana Menteri.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Abdul Samad mengandaikan Najib akan mengumumkan tarikh berkenaan setelah beliau pulang dari tanah suci.

"Apabila beliau (Najib) balik pada 9 atau 10 November, ada kemungkinan dikatakan bahawa Parlimen akan dibubarkan pada 11 November dan pilihan raya akan diadakan bulan depan," kata beliau dengan mengandaikan publisiti meluas ketika berada di Mekah seolah-olah akan memberikan imej baru kepada Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu.

Beliau memberitahu publisiti yang meluas ketika berada di Mekah menguatkan lagi ramalan bahawa tarikh pilihan raya umum ke-13 semakin dekat.

"Kita masih berharap pilihan raya umum tidak diadakan bulan hadapan kerana bimbang masalah banjir selain membolehkan Pakatan Rakyat melakukan persiapan rapi," katanya baru-baru ini. Pada masa yang sama Ahli Parlimen Shah Alam itu menjangkakan pilihan raya umum ke-13 bulan depan sebab Bajet 2012 akan diluluskan minggu ini.

Justeru kata wakil rakyat penggal pertama ini, pembubaran Parlimen tidak perlu menunggu sesi perbahasan selesai, sebaliknya hanya memerlukan Bajet 2012 diluluskan.

Perbahasan peringkat dasar Bajet 2012 sudah selesai. Kini ia masuk peringkat jawatankuasa.

Khalid (kanan) yang juga ahli jawatankuasa PAS pusat mempunyai satu lagi alasan kukuh ke arah itu.

"Kita berasa aneh... sesi perbahasan bajet kali ini, berakhir lewat setiap hari sejak hari pertama sidang Dewan Rakyat (yang bermula 3 Oktober lalu), seolah-olah bajet mahu diluluskan dengan cepat. Ini berbeza dengan sesi perbahasa bajet sebelum ini, berdasarkan pengalaman saya," katanya.

Meskipun Bajet 2012 akan diluluskan dalam waktu terdekat, penganalisis politik veteran Datuk Seri Prof Dr Datuk Syed Arabi Syed Idid pula melihat "Disember 2011 akan kekal sebagai bulan janji sebab segala ganjaran dan imbuhan yang dijanjikan oleh Datuk Najib perlu dilaksanakan dan ditunaikan."

"Ganjaran dan imbuhan ini akan ditunaikan... wang tunai yang dijanjikan akan sampai ke tangan penerima akhir bulan depan dan awal Januari... ia memerlukan masa, jadi tidak mungkin pilihan raya umum tahun ini," kata beliau dengan mengandaikan kemungkinan pilihan raya selepas awal Februari depan.

"Kemungkinan bulan Februari atau Mac, bukan tahun ini," kata beliau.

Mandat semasa kerajaan pusat hanya akan berakhir pada April 2013.

Syed Arabi juga mengandaikan tarikh itu memandangkan BN sebenarnya belum selesai membincangkan soal pembahagian kerusi dan calon khususnya yang membabitkan Sabah dan Sarawak.

"Saya tidak nampak sebarang penyelesaian yang konkrit dalam BN sendiri setakat ini. Parti-parti pembangkang nampak ada laporan mengenai perkara. Jadi ia akan mengambil sedikit masa... pilihan raya umum tahun ini sangat tidak mungkin," katanya lagi.

Bagaimana dengan pendirian parti-parti komponen Pakatan Rakyat? Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak kisah bila Najib hendak membubarkan Parlimen.

"Bila pilihan umum akan diadakan, itu kena Datuk Najib dan (isterinya) Datin Seri Rosmah (Mansor)," jawab Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad (kiri) apabila ditanya mengenai spekulasi yang semakin meningkat dengan spekulasi memfokuskan tanggal 11 November — iaitu Jumaat ini — atas alasan nombor "11" adalah angka pilihan Najib.

"Bagi kami, PKR sudah bersedia untuk menghadapi pilihan raya pada bila-bila masa, kami sudah mengadakan konvensyen pilihan raya baru-baru ini, jentera sudah bersiap sedia, calon-calon pun sudah disenaraipendekkan," kata beliau ketika dihubungi.

PKR akan mengadakan kongres tahunan mereka di Johor hujung bulan ini dan Nik Nazmi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor tidak melihat ia sebagai satu masalah.

"Jika Parlimen dibubarkan, kami akan menangguhkan kongres. Tetapi setakat ini, kita tiada apa-apa maklumat mengenai pilihan raya, jadi kongres diteruskan sebagaimana telah dijadualkan," kata wakil rakyat penggal pertama ini.

Meskipun keputusan membubarkan Parlimen adalah prerogatif perdana menteri, pemimpin Umno, parti teras BN masih beranggapan pilihan raya umum ke-13 hanya akan dipanggil tahun depan.

Berkongsi pandangannya dengan The Malaysian Insider, Exco Pemuda Umno Lokman Adam berkata, "saya masih beranggapan apa yang diperkatakan sekarang hanya sekadar spekulasi. Saya masih berkeyakinan bahawa pilihan raya umum ke-13 hanya akan diadakan tahun depan, tetapi bila tarikhnya... saya tidak tahu."

Lagipun tegas beliau, BN dan Umno tidak terdesak untuk mengadakan pilihan raya awal. "Tiada sebab untuk diadakan pilihan raya, tetapi kita faham menjadi prerogatif perdana menteri untuk memutuskan bila ia akan dipanggil," kata beliau yang mengetuai biro pidato sayap pemuda Umno ini.

Dalam nada sindir, Lokman berkata, "saya pun tidak faham dengan (Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia) Badrul (Hisham Shaharin) ini... mereka itu gila, dulu tuduh Datin Seri Rosmah dalam isu cincin, kemudian anak berbelanja RM200,000 di Australia, orangnya pun tak pergi... sekarang buat spekulasi 11 November."

"Saya tak faham apa yang mereka fikirkan ini, mereka kena terima belajar kekalahan. Bagi kami tidak ada apa-apa, kami buat kerja macam biasa sahaja," kata Lokman yang turut menyentuh mengenai cadangan Solidariti Anak Muda Malaysia bahawa satu gerakan besar-besaran akan diadakan sebagai amaran kepada Najib jika gagal melakukan proses penambahbaikan pilihan raya sebelum pilihan raya umum diadakan.

Kelmarin, Solidariti Anak Muda Malaysia berkata jika gesaan itu tidak atau gagal dipenuhi, pihaknya tidak menolak kemungkinan akan mengadakan protes dengan mobilisasi yang besar sebagai menuntut proses demokrasi pilihan raya yang bersih dan adil. Ia susulan kepada perhimpunan Bersih 2.0.

Ahli Parlimen Bebas Pasir Datuk Ibrahim Ali (kanan) juga berpandangan teguh bahawa pilihan raya umum ke-13 tidak mungkin akan diadakan tahun ini.

"Saya tidak fikir pilihan raya umum tahun ini... saya masih yakin, fikir tahun 2012," kata Presiden Perkasa ini dengan merujuk kepada faktor cuaca - ramalan bahawa banjir besar kemungkinan akan melanda negara dalam waktu terdekat.

"Selain faktor cuaca, sebenarnya persiapan (semua parti) belum rancak lagi, tiada papan-papan tanda yang menunjukkan demam pilihan raya... saya tidak fikir tahun ini," katanya lagi.

Selain kongres tahunan PKR hujung bulan ini, Umno juga akan mengadakan perhimpunan agung tahunan akhir bulan ini. Ia akan berlangsung dari 29 November hingga 3 Disember. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijangka menyempurnakan sesi taklimat kepada pegawai pengurus pilihan raya akhir bulan ini. Cuti persekolahan akan bermula pertengahan bulan ini.The Malaysian Insider

AGM 2011 sangat penting bagi Umno-BN rampas majoriti dua pertiga

Posted: 07 Nov 2011 04:16 AM PST

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR — Perhimpunan Agung Umno 2011 akhir bulan ini sangat penting dalam perjuangan parti itu untuk merebut kembali majoriti dua pertiga bagi Barisan Nasional (BN) di Parlimen, kata Setiausaha Agungnya Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Beliau berkata perhimpunan kali ini, yang akan berlangsung mulai 29 November hingga 3 Disember, akan menumpukan pada isu-isu membabitkan persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Perhimpunan kali ini berkemungkinan besar akan menjadi yang terakhir sebelum rakyat mengundi bagi menentukan kerajaan baru dan ia akan berlangsung di sebalik spekulasi bahawa Parlimen akan dibubarkan dalam waktu terdekat.

Datuk Seri Najib Razak selaku Presiden Umno akan merasmikan perhimpunan pada 1 Disember.

"Saya yakin ucapan (dasar) Presiden Umno (Datuk Seri Najib) akan berkisar mengenai persiapan kita menghadapi pilihan raya dan persiapan yang kta perlu lakukan," kata Tengku Adnan (gambar) dipetik Berita Harian hari ini.

Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung BN berkata, keadaan itu penting kerana BN bukan sahaja mahu kekal menguasai kerajaan, malah mahu mengembalikan majoriti dua pertiga kerusi di Parlimen.

Pada pilihan raya umum 2008 BN kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen. BN memperoleh 140 kerusi manakala pembangkang 82.

Tengku Adnan yang juga Ahli Parlimen Putrajaya berkata, Perhimpunan Agung Umno kali ini seperti lazimnya, bermula dengan persidangan antarabangsa berkenaan masalah politik antarabangsa, disusuli taklimat presiden dan pada malamnya Perhimpunan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri yang akan dirasmikan oleh Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ketiga-tiga sayap itu akan bermesyuarat pada hari berikutnya iaitu 30 November, disusuli dengan perasmian Perhimpunan Agung Umno oleh Presiden parti pada 1 Disember dan majlis penutup pula 3 Disember.

Berhubung soalan sama ada sesetengah program sempena Perhimpunan Agung Umno kali akan diadakan secara tertutup, Tengku Adnan berkata, tidak ada yang dilangsungkan secara tertutup kecuali ketika taklimat presiden kepada perwakilan yang sememangnya dibuat secara tertutup setiap tahun. The Malaysian Insider

DAP: Pembaziran dalam ubahsuai Taman Mini M'sia

Posted: 07 Nov 2011 04:04 AM PST

Elissa Helmy

ADUN DAP dari Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong sekali lagi membangkitkan isu pembaziran dalam pentadbiran kerajaan Negeri Melaka apabila mempersoalkan perbelanjaan berjumlah RM3 juta bagi projek pengubahsuaian Taman Mini Malaysia dan Mini Asean (TMMA) di Ayer Keroh.

Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong ,Taman Mini MalaysiaBaginya, ada yang tidak kena apabila projek berkenaan diserahkan kepada syarikat swasta lain padahal semua kos berkenaan ditanggung sebuah agensi kerajaan negeri Melaka.

Dakwa Khoo yang tidak berpuashati dengan langkah tersebut, pihak syarikat swasta berkenaan yang sepatutnya melakukan pelaburan dan kemudian mengambil alih TMMA tersebut.

Paling menimbulkan tanda tanya, katanya, setelah disiasat, syarikat swasta yang diberi kepercayaan itu dipercayai milik individu yang berkepentingan dalam kerajaan negeri Melaka.

"Kami mahu kerajaan negeri jelaskan mengapa syarikat ini dipilih. Syarikat ini baru didaftar pada Januari tahun ini dan baru Jun lalu, individu terbabit dilantik sebagai ahli lembaga pengarah.

Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong ,Taman Mini Malaysia"Kita khuatir ada unsur-unsur salah guna kuasa di sini. Kita rasa kecewa kerana sekali lagi kerajaan negeri tidak gunakan wang rakyat dengan amanah.

"Sepatutnya syarikat terbabitlah yang melaburkan RM3 juta dan ubah cantik-cantik tempat pelancongan ini. Ini tidak, kerajaan negeri pula yang menanggung kos sedangkan syarikat ini buat untung," katanya ketika melawat lokasi itu.

Tunggakan sewa

Sementara itu, Khoo turut mempersoalkan jumlah tunggakan sewa sebanyak 18 bulan oleh syarikat swasta yang menguruskan TMMA sebelum ini sejak 1 Mei 2007 sebelum ia diserahkan kembali kepada kerajaan negeri pada Julai 2010.

"Semasa TMMA diurus syarikat berkenaan, jumlah pungutan sewa yang dikutip hanya sebanyak RM156,500 sedangkan terdapat tunggakan hutang berjumlah RM143,500 yang masih tidak dituntut.

Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong ,Taman Mini Malaysia"Kita kesal kerana sebelum syarikat itu mengambil alih TMMA, kerajaan negeri telah mengeluarkan peruntukan yang tinggi untuk membina taman berkenaan.

"Kita nak tahu mengapa boleh bagi dia berhutang begitu lama sampai 18 bulan tak bayar. Sedangkan peniaga kecil yang susah dan berpendapatan rendah, baru satu atau dua bulan tak bayar sewa sudah mahu ambil tindakan untuk menghalau mereka.

"Adakah kerana pilih kasih, siapakah mereka itu, adakah kerana berkepentingan politik?" soalnya.

NONEMalaysiakini sebelum ini ada melaporkan mengenai isu 11 peniaga kraftangan dan makanan TMMA di Melaka yang membuat laporan polis kerana mendakwa mereka dianiaya setelah diarahkan berpindah bagi projek pengubahsuaian.

Keadaan itu jelas mengundang kemarahan peniaga di kawasan terbabit yang menganggap kerajaan negeri Melaka tidak mendahulukan hal rakyat malah sebaliknya lebih mementingkan keuntungan semata-mata.

DAP: Pilihan PPSMI tidak memuaskan

Posted: 07 Nov 2011 04:03 AM PST


MALAYSIA KINI

Pengumuman Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak menawarkan penyelesaian jangka panjang bagi menangani kemerosotan standard bahasa Inggeris, sains dan matematik di sekolah-sekolah, kata pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang.

NONE"DAP mengalu-alukan pengumuman Muhyiddin berhubung PPSMI pada Jumaat lalu walaupun ia bukan merupakan satu penyelesaian memuaskan bagi jangka panjang untuk meningkatkan taraf bahasa Inggeris, matematik dan sains di kalangan pelajar-pelajar supaya Malaysia boleh bersaing dengan negara-negara lain di seluruh dunia," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau yang juga ahli Parlimen Ipoh Timur membidas Muhyiddin kerana mengamalkan dasar pendidikan yang tidak konsisten, khususnya tindakan "flip flop" atau dolak dalihnya berhubung isu PPSMI.

"Penafian Muhyiddin Yassin bahawa beliau tidak konsisten berhubung dasar kerajaan mengenai PPSMI hanya menjadikannya seorang menteri 'flip-flop' yang menafikan bahawa dia seorang 'flip-flop'," sindirnya.

Kata Lim, pengumuman Muhyiddin pada bulan Julai 2009 bahawa PPSMI akan dimansuhkan adalah seteruk dengan keputusan kabinet pada tahun 2002 yang secara tergesa-gesa mahu melaksanakan PPSMI untuk murid-murid darjah satu di semua sekolah-sekolah kebangsaan, Cina dan Tamil tanpa membuat sebarang persediaan ataupun apa-apa kajian."

anti ppsmi a million post card campaignPada 3 November lalu, Muhyiddin mengumumkan bahawa keputusan untuk tidak meneruskan dasar PPSMI adalah muktamad.

Walau bagaimanapun disebabkan tekanan daripada sekumpulan ibu bapa, menteri pelajaran itu, sehari kemudian berkata bahawa pelajar-pelajar yang telah belajar sains dan matematik dalam bahasa Inggeris akan diberi pilihan untuk meneruskan pembelajaran dalam bahasa berkenaan.

Makanan 'disimpan di bilik air', kementerian bertindak

Posted: 07 Nov 2011 03:58 AM PST


MALAYSIA KINI
Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah telah menubuhkan pasukan pemantau untuk menjalankan audit pematuhan di taska KEMAS berhubung kepincangan seperti yang dibangkitkan di dalam Laporan Ketua Audit Negara.

Dalam satu kenyataan media, hari ini, ketua setiausaha kementerian itu, Datuk Ibrahim Muhamad, berkata, pihaknya telah menggalurkan sembilan perkara untuk diambil tindakan.

NONEAntaranya, kata Ibrahim, tindakan tatatertib akan diambil terhadap pegawai-pegawai yang terbukti melakukan kecuaian akan diambil manakala semua pegawai pengurusan kewangan diwajibkan menghadiri latihan kecekapan dalam urusan kewangan.

"Tindakan meminta bayaran balik daripada pembekal-pembekal yang terlibat dalam program Giatmara telah dijalankan.

"Bagi pembekal yang gagal melunaskan bayaran tersebut sebelum 30 November 2011, mereka akan disenaraihitamkan daripada sebarang kontrak MARA dan Giatmara," katanya.

Ketua Auditor pada laporan tahunan 2010 mencatatkan beberapa masalah dalam pentadbiran Kemas, termasuk sebuah tadikanya di Alor Setar, Kedah, didapati menyimpan bahan kering makanan di sebuah bilik air.

Selain bilik air, makanan untuk pelajar berkenaan juga didapati disimpan di laci, bekas tong dan stor barangan lain yang tidak selamat, sesuai dan tidak diuruskan dengan baik.

NONE"Terdapat makanan kering yang telah disimpan terlalu lama sehingga tamat tarikh luputnya, terdedah kepada ancaman serangga perosak dan ditempatkan bersebelahan dengan bahan-bahan kimia seperti cat.

"Penyimpanan bahan makanan di tempat yang tidak sesuai boleh menyebakan ia mudah rosak dan tidak selamat digunakan," petik laporan itu.

Kajian audit juga mendapati sebuah tadika di Kota Bharu, menyimpan makanan kering yang dipenuhi najis lipas.

Mengulas laporan itu, Ibrahim berkata, pemeriksaan penyimpanan bahan-bahan makanan di setiap taska akan dibuat serta merta serta mengambil tindakan segera bagi setiap permasalahan yang timbul.

"Kementerian mengambil serius terhadap setiap teguran yang telah dibangkitkan di dalam laporan Ketua Audit Negara 2010 dan akan memastikan ia tidak akan berulang lagi pada masa akan datang," katanya.

Mahfuz: Pentadbiran awam lebih cekap tanpa politik

Posted: 07 Nov 2011 03:56 AM PST


MALAYSIA KINI

Segala kepincangan dalam perkhidmatan awam hari ini bukan kerana salah kakitangan awam tetapi adalah akibat salah pentadbiran dan pengurusan negara yang tidak cekap serta tidak bijak, kata naib presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

NONE"Jika sesuatu urusan sepatutnya membabitkan keputusan di peringkat sektor awam sahaja, mestilah dipastikan tidak ada campur tangan politik sama sekali," katanya dipetik akhbar rasmi PAS, Harakahdaily hari ini.

Menurut Mahfuz, beliau yakin, pengurusan bijak dan berhemah tanpa campur tangan politik akan membantu mengatasi banyak masalah ketirisan dan kebocoran yang menjadi teguran Ketua Audit Negara setiap tahun.

"Banyak kakitangan awam yang mengadu bahawa kebocoran, ketirisan dan pembaziran serta amalan rasuah berpunca dari campur tangan ahli-ahli politik yang berkuasa.

"Amalan rasuah dan penganiayaan kakitangan awam seperti pendakwaan beberapa ketua setiausaha kementerian akibat kerja jahat ahli-ahli politik tidak akan berhenti selagi parti perasuah menjadi pemerintah.

azlan"Kakitangan awam sendiri mestilah memilih sama ada untuk terus menjadi mangsa seperti yang berlaku ke atas beberapa ketua setiausaha kementerian atau memilih era baru dengan usaha bersungguh-sungguh untuk mewujudkan undang-undang yang memastikan kerajaan dihalang dari menganiayai rakyat," katanya.

Optimumkan pulangan

Selain campurtangan politik, Mahfuz berkata setakat ini, tidak pernah terdapat laporan tentang usaha bagi mengaih-agihkan tenaga kerja secara bijaksana dan berkesan mengikut keperluan dan tuntutan untuk mengoptimumkan pulangan.

"Yang tidak henti-henti kita dengar ialah aduan-aduan awam yang berterusan tentang tindakan yang lambat, "red tape" yang berlebihan dan ada jabatan-jabatan tertentu yang seolah-olah sudah menjadi dinosaur yang besar tetapi lambat bergerak sedangkan pada masa yang sama ada jabatan-jabatan yang agak kritikal dari segi tenaga kerja," katanya.

civil servants 200404Justeru, kata pemimpin kanan PAS itu lagi, perkhidmatan awam sebenarnya boleh mempelajari dari sektor korporat dan swasta mengenai kaedah-kaedah mengoptimumkan pulangan dari jumlah pekerja yang ada.

Harakahdaily juga memetik Mahfuz yang menafikan dakwaan dan laporan media arus perdana bahawa Pakatan Rakyat bercadang mengurangkan kakitangan awam yang berjumlah lebih sejuta orang buat masa ini.

Sebaliknya, gabungan itu, menurut beliau, menekankan kepada perlaksanaan pengurusan bijak dan berkesan bagi mengoptimumkan pulangan dari kakitangan awam sekarang.

"Jika pulangan tidak optimum demi kesejahteraan rakyat, adalah tidak bermakna dan sia-sia jumlah kakitangan awam yang banyak.

NONE"Begitu juga, apa makna dan sia-sia sahaja dikurangkan jumlah kakitangan awam jika pulangan tidak optimum demi kesejahteraan rakyat," katanya.

Sejak kebelakangan ini, media-media arus perdana milik BN dan Umno menjadikan setiausaha publisiti DAP, Tony Pua (kiri) sebagai sasaran kerana dilaporkan berkata bagi mengurangkan bajet negara, Pakatan akan menamatkan perkhidmatan kakitangan awam yang tidak efisien seperti yang dilakukan kerajaan China.

'Melayu lebih sedikit'

Malah, akhbar Utusan Malaysia memilih menjadikan kenyataan itu sebagai isu perkauman dan terus membidas pemimpin Pakatan.

"Mereka (DAP) memang ada agenda tersembunyi menerusi hasrat tersebut dan bukanlah semata-mata mahu mengurangkan perbelanjaan kerajaan seperti didakwa.

NONE"Mereka ini memang tidak boleh tengok orang Melayu lebih sedikit dalam sesuatu. Kita (Melayu) memang ramai dalam sektor awam, jadi mereka cuba untuk mengurangkan penguasaan kita dalam sektor tersebut," ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin (kanan) dipetik sebagai berkata kepada akhbar milik Umno itu, hari ini.

Utusan Malaysia
juga menyiarkan kenyataan bekas ketua Pemuda PKR yang berpaling tadah, Ezam Mohd. Noor yang berkata, DAP bersikap rasis dan menanam kebencian terhadap orang Melayu dan asas negara.

"Cuma semangat rasis dan kebencian itu hanya muncul sekarang setelah DAP yakin mereka boleh peralat dan tunggang pemimpin Melayu yang terdesak seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sanggup gadai maruah bangsa dengan didokong sekelompok pro Anwar yang rakus kuasa di dalam PAS.

budget2004 civil servants''Ini membuatkan DAP semakin berani terjemah semangat rasisnya dengan kenyataan terbaru berhubung kakitangan awam itu,'' katanya dipetik akhbar berkenaan.

Malaysia mempunyai lebih sejuta kakitangan awam atau kira-kira 4 peratus daripada jumlah penduduk negara yang dianggap antara tertinggi di dunia.

Seksualiti Merdeka: Polis rakam kenyataan Ambiga

Posted: 07 Nov 2011 03:54 AM PST

MALAYSIA KINI

Bekas Pengerusi Majlis Peguam Malaysia, Datuk S Ambiga hari ini disiasat polis selama setengah jam berhubung penganjuran program 'Seksualiti Merdeka 2011'.

azlanEmpat pegawai polis dari IPD Brickfields tiba di pejabat Tenaganita, di Petaling Jaya di mana Ambiga berada pada jam 4.05 petang sebelum keluar kira-kira setengah jam kemudian.

Semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata beliau sedia bertemu dengan penganjur program itu untuk mendengar penjelasan mereka.

"Saya tiada masalah untuk berjumpa (dengan penganjur). Saya boleh berjumpa dengan sesiapa sahaja asalkan ada tujuan... sebab kita bercakap soal keamanan. Saya tidak mahu tanggung apa-apa risiko yang boleh gugat keamanan negara," katanya.

Ismail berkata polis bagaimanapun tetap akan menyiasat penganjuran program itu mengikut sistem dan lunas undang-undang yang sedia ada.

Program yang diadakan buat kali keempat sejak 2008, sepatutnya bermula 2 hingga 13 Nov tidak diteruskan oleh penganjur selepas mendapat tentangan hebat pelbagai pihak ekoran program terbabit didakwa memperkasakan hak golongan lesbian, biseksual, gay dan transeksual di negara ini.

SPKGD minta MCCBCHST tak campuri urusan agama lain

Posted: 07 Nov 2011 03:50 AM PST


MALAYSIA KINI

Sekretariat Persefahaman dan Kerjasama Gerakan Dakwah (SPKGD) yang dianggotai oleh tiga badan bukan kerajaan (NGO) Islam iaitu Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan Persatuan Ulama Malaysia (PUM) meminta semua pihak menghargai sifat toleransi umat Islam.

azlanJusteru, pihak SPKGD dalam satu kenyataan bersama, berharap tidak ada pihak yang cuba mencampuri urusan agama lain.

"Pihak Majlis Perundingan bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) seharusnya menghargai sifat toleransi penganut agama Islam yang tidak masuk campur hal ehwal agama lain.

"Pihak MCCBCHST juga perlu memberikan kerjasama seperti mana umat Islam bekerjasama terhadap penganut agama Hindu bagi merayakan Thaipusam, masyarakat Cina merayakan pesta
tanglung, penganut Taoisme merayakan pesta hantu lapar dan seumpamanya," kata mereka.

thaipusam mb khalid visit 290110 01SPKGD merujuk, kenyataan oleh MCCBCHST yang pada Jumaat lalu menggesa supaya amalan menyembelih lembu-lembu tidak diteruskan di perkarangan sekolah dan tempat-tempat awam.

Dalam kenyataan itu, pemimpin-pemimpin MCCBCHST menyuarakan kebimbangan bahawa upacara mengorbankan lembu - yang dianggap sebagai binatang suci oleh penganut Hindu - akan diadakan di premis sekolah.

Isu remeh memalukan

Lazimnya, upacara penyembelihan dijalankan di perkarangan masjid, tetapi ada kalanya dilakukan di lokasi-lokasi lain.

hari raya haji, slaughtering of cows, korbanMenurut MCCBCHST, pihaknya kurang senang apabila aktiviti seperti itu dijalankan di hadapan penduduk pelajar yang berbilang kaum dan budaya, kerana ia tidak mengambil kira sensitiviti kanak-kanak sekolah dan masyarakat majmuk Malaysia.

"Kami merayu pihak berkenaan supaya menghormati sensitiviti masyarakat kita yang berbilang agama dan memohon mereka untuk menghentikan upacara pengorbanan daripada dijalankan di sekolah-sekolah, institusi-institusi pengajian tinggi dan tempat-tempat awam lain.

"Kami berpendirian bahawa tempat-tempat awam, terutamanya sekolah-sekolah, bukan tempat yang tepat untuk melaksanakan upacara ini yang hanya berkaitan dengan masyarakat Islam.

hari raya haji, slaughtering of cows, korban"Ini tidak memberi teladan yang baik untuk kita menggalakkan keharmonian dan keamanan di kalangan rakyat majmuk negara ini," kata kenyataan MCCBCHST itu lagi.

Bagi SPKGD, MCCBCHST sepatutnya tidak menimbulkan isu remeh yg memalukan masyarakat di negara ini. Sebaliknya, pihak SPKGD menyarankan agar MCCBCHST dapat mencontohi rakan mereka di Singapura,Thailand dan Indonesia.

Kenyataan bersama ringkas SPKGD itu ditandatangani oleh Abdullah Zaik Abd. Rahman (Isma), Amidi Abdul Manan (Abim) dan Fauzi Draman (PUM).

Laporan Audit: Pegawai KKM berdepan tindakan tata tertib

Posted: 06 Nov 2011 04:04 PM PST

MALAYSIA KINI

Tindakan tata tertib mungkin dikenakan terhadap beberapa pegawai kementerian kesihatan (KKM) yang mendorong pembayaran awal dibuat bagi bekalan peralatan kesihatan yang belum diterima bernilai RM708,220.

azlanKetua setiausaha kementerian kesihatan, Datuk Kamarul Zaman Md Isa berkata tindakan itu disyorkan sebuah jawatankuasa siasatan yang ditubuhkan pada 19 Mei lalu.

Beliau merujuk Laporan Ketua Audit Negara 2010 baru-baru ini yang mendedahkan pengurusan perolehan bagi peralatan Jabatan Rehabilitasi Hospital Queen Elizabeth di Kota Kinabalu, Sabah, adalah tidak teratur apabila bayaran bagi perolehan tahun 2007 dibuat sebelum peralatan diterima.

"Jawatankuasa siasatan mengesyorkan pegawai-pegawai yang mengesahkan kesempurnaan bekalan yang diterima dikenakan tindakan tata tertib kerana mengesahkan bekalan telah diterima secara sempurna, dan mendorong bayaran dibuat bagi bekalan yang belum diterima melibatkan amaun RM708,220," kata Kamarul Zaman dalam satu kenyataan hari ini.

queen elizabeth hospital kota kinabalu 251008Dalam pada itu, beliau katanya, kementerian mengenakan denda RM2.196 juta terhadap kontraktor berhubung kelewatan penyerahan peralatan bagi perolehan 'Next Generation Communication System' (NGCS) bertujuan menaik taraf sistem komunikasi di hospital dan institusi kementerian kesihatan.

Menurut Kamarul Zaman, kementerian mengeluarkan surat tuntutan bertarikh 27 Oktober lalu berhubung denda berkenaan.

Pada pendapat Audit, perolehan NGCS tidak menguntungkan kementerian kerana sistem itu lewat disiapkan serta tidak dapat digunakan secara optimum di 13 hospital atau institut.

Kementerian juga terpaksa membayar RM3.22 juta untuk perkhidmatan lesen yang tidak dapat digunakan.

"Anak Pemimpin UMNO" Sendiri Menjadi Dalang "Di Sebalik Penganjuran" Festival Seksualiti Merdeka Di Malaysia Sejak Tahun 2008.. Ada ka Patut..

Posted: 06 Nov 2011 03:43 PM PST

Sungguh mengejutkan dan sesuatu yang sungguh mengharukan kita apabila dilaporkan rupanya Festival Seksualiti Merdeka sebenarnya sudah dianjurkan di negara ini sejak tahun 2008 lagi. Anehnya, kenapa baru sekarang semua pihak berbunyi dan menyalahkan pihak tertentu?.

Malah, ramai yang menuding jari menyalahkan Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S.Ambiga Sreenevasan. Malah dalam artikel kami yang terdahulu juga ada menegur perbuatan beliau itu. Terkadang, akibat maklumat yang salah dan tidak tepat maka kita terpaksa melatah dan membuat berbagai kenyataan melulu. Begitu juga berbagai dakwaan dan tuduhan yang dibuat oleh beberapa buah NGO yang membuat laporan polis terhadap Ambiga, kononnya beliau menjadi penganjur program tersebut.

Namun, akhirnya Ambiga tampil mengeluarkan kenyataan bahawa beliau bukanlah Penganjur sebaliknya hanya dijemput khas untuk merasmikan progran tersebut. Maka, denga kenyataan itu kita keliru apakah cerita dibelakang tabir tentang isu kontroversi ini. Akhirnya berita mengejutkan diterima hari ini bila Persatuan Mahasiswa UKM (PMUKM) musykil mengapa pihak berkuasa, khususnya polis dan pelbagai pihak yang tiba-tiba sahaja hendak bertindak mengharamkan Festival Seksualiti Merdeka sedangkan ia sudah wujud sejak 2008.

Dalam satu kenyataan media, biro kerohanian dan pembangunan insan, PMUKM berkata program yang sama juga pernah dirasmikan oleh anak seorang pemimpin utama negara dan dibiarkan sebegitu tanpa sebarang bantahan. Soalnya, siapakah anak pemimpin negara terbabit?. Apakah ia anak pemimpin pembangkang atau UMNO Barisan Nasional?.

Rupa-rupanya, anak pemimpin terbabit ialah Marina Tun Mahathir (foto), iaitu anak mantan Perdana Menteri dan Presiden UMNO sendiri. Maka, kenapa pula tiba-tiba isu ini dikecohkan?. Sedangkan ia sudah diadakan sebelum ini?. Mungkin agaknya kerana Ambiga merupakan "wanted" selepas dia menjadi Pengerusi Bersih 2.0 Julai lau.

Lantaran itulah, masing-masing melatah dan memainkan isu ini seolah-olah beliau adalah penganjurnya. Sedangkan dibelakang tabir program tersebut ialah anak bekas Pemimpin UMNO sendiri sebenarnya?.



Marina Mahathir ketika lancarkan program yang sama tahun 2008 lalu



Kenyataan Marina yang disiarkan dalam lama rasmi Seksualiti Merdeka

Inilah yang meragukan kita sebenarnya. Tambahan pula bantahan kuat diterima daripada NGO yang dilihat pro kepada kerajaan. Memang benar ada beberapa kerat pemimpin pembangkang yang turut membangkang, namun mereka mungkin keliru dengan isu yang sebenarnya. Justeru pihak penganjur program terbabit perlu bangkit dan memaklumkan perkara sebenar yang berlaku dalam kontroversi ini. Jika benar, Marina mengundang Ambiga untuk merasmikan Festival Seksualiti Merdeka 2011 maka sepatutnya Ambiga tidak wajar dipersalahkan.

Malah, beliau mungkin hadir selepas melihat program yang sama sudah berjalan sebelum ini tanpa ada sebarang bantahan. Malah, program berkenaan juga sudah melepasi proses permohonan yang sewajarnya dengan pihak berkuasa. Jika tidak, mana mungkin ia boleh diadakan. Marina mungkin mengundang Ambiga kerana beliau turut diundang oleh bekas Presiden Majlis Peguam itu ke Perhimpunan Bersih 2.0 sebelum ini.

Lantaran itulah Ambiga bersetuju untuk hadir ke program tersebut. Seksualiti Merdeka adalah kumpulan memperjuangkan kebebasan seksualiti (homo) di Malaysia. "Seksualiti" merujuk kepada sifat atau tabii seks manusia, sementara "merdeka" adalah merujuk kepada "kebebasan" (hak asasi).

Festival yang berunsurkan hak kebebasan seksualiti (Sexuality Rights Festival) rakyat Malaysia ini diadakan setiap tahun (bermula 2008), yang berpusat di Kuala Lumpur. Program ini berbentuk seperti "Gay Parade" jika ia dianjurkan di negara-negara barat.



Marina hadir ke Bersih 2.0 atas undangan Ambiga, maka kini Marina pula
telah menjemput Ambiga merasmikan Festival Seksualiti Merdeka 2011



Patutlah kerajaan benarkan konsert Elton John (Gay) di Malaysia rupanya

[Dari penjelasan di atas, maka ternyata program ini adalah salah satu kumpulan festival "haram" yang memperjuangkan hak asasi "kaum" homoseksual iaitu lesbian, gay, biseksual, transeksual (LGBT) atas nama kebebasan dikalangan anak-anak muda di Malaysia.

Apa yang mengejutkan kini ialah, rupanya disebalik program ini, terdapat tokoh Melayu-Islam (anak pemimpin parti politik) yang tegar menyokong aktiviti ini, dan individu tersebut tidak lain dan tidak bukan ialah anak Tun Dr Mahathir Mohamad, Marina Mahathir.

Maka, kenapa kerajaan dan pihak-pihak yang berkenaan tidak kecoh sebelum ini?. Jawapannya cukup muda, kerana program kali ini mahu dirasmikan oleh Datuk S.Ambiga yang dikatakan cenderung kepada pembangkang.

Bayangkan jika beliau menyokong UMNO BN, maka sudah pasti program ini tidak akan diganggu agaknya.
Malah, paling mengejutkan program terbabit juga melibatkan beberapa orang tokoh terkenal tanahair yang lain sebenarnya.

Jika ini keadaannya, maka tidak hairanlah kerajaan membenarkan kehadiran penyanyi "Gay" Elton John ke Malaysia hujung bulan ini.

Rupa-rupanya sudah ada ketetapan yang dibuat oleh kerajaan tentang aktiviti sonsang ini sejak sekian lama. Maka, usahlah melatah dengan Datuk S.Ambiga dalam isu ini kerana ia hanyalah permainan media untuk membuktikan kononnya pembangkan menyokong program tersebut. Sedangkan, sudah jelas bahawa ramai pemimpin PAS sendiri memang menolak program tersebut].

Ada Video: Keceluparan Anggota Polis Didakwa Sebut "PUKIMAK" Undang Pemandu Lori Berbangsa India Naik Angin...

Posted: 06 Nov 2011 03:24 PM PST


KECELUPARAN seorang anggota Polis yang didakwa menyebut perkataan "pukimak" ditujukan kepada seorang pemandu lori, mengundang suasana tegang di sebuah lokasi kemalangan.

Pemandu lori yang berang, tidak dapat mengawal emosi terus turun dari lori yang dipandunya lantas memarahi dan mengherdik anggota Polis tersebut. Pemandu lori berbangsa India itu turut mencabar anggota Polis agar membuka pakaian seragamnya jika mahu dipukul.


Anggota Polis yang diherdik tersebut tidak mahu kalah, sebaliknya turut sama mencabar pemandu lori agar memukulnya. Namun beliau dilihat tenang dan tidak memilih untuk membuka pakaian seragamnya.

Ramai pengguna jalanraya yang lalu-lalang di kawasan kemalangan tersebut memperlahankan kenderaan kerana hairan dengan situasi pergaduhan "Polis lawan pemandu lori" itu.

Seorang lagi anggota polis difahamkan sebagai rakan sekerja anggota Polis yang bergaduh, bertindak meleraikan pergaduhan itu sambil berpura-pura bercakap di telefon bimbitnya.

Salah seorang saksi yang berada di tempat kejadian sempat merakamkan suasana pergaduhan tersebut.

UMNO Guna 3R Untuk Pengaruhi Rakyat - Mat Sabu

Posted: 06 Nov 2011 03:22 PM PST

KLPOS.COM


BANDARAYA MELAKA - Barisan Nasional (BN), khususnya Umno didakwa menggunakan senjata 3R iaitu 'Racist, Religion, Royal' (rasis, agama dan Raja) bagi mempengaruhi rakyat menyokong mereka.

Sambil melabelkan mereka sebagai dalam keadaan nazak, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berkata, tindakan menggunakan senjata 3R itu nyata gagal mempengaruhi rakyat.

Menurutnya, ini kerana rakyat sudah matang dengan permainan politik mereka yang sudah ketandusan isu, lantaran sengaja memutar belit fakta untuk kepentingan politik mereka.

"Pada mulanya, mereka rasa rakyat bersama mereka tetapi akhirnya mereka sedar rakyat sudah semakin sedar permainan politik Umno dan BN.

"Mereka cuba menggunakan isu komunis untuk menarik sokongan orang Melayu. Apabila isu ini tidak berkesan mereka mainkan isu agama pula untuk menakutkan orang Cina," katanya dalam satu ceramah sempena majlis makan malam Pas Melaka, di sini, kelmarin.

Mohamad Sabu berkata, Umno menggunakan isu perkauman Melayu manakala MCA menggunakan isu perkauman Cina dan MIC menggunakan isu perkauman India untuk mendapat undi. Sumber SinarHarian

Angkuh Dan Kaya Jual Maklumat - Selepas BN Ke Mana Mereka Ini?

Posted: 06 Nov 2011 03:16 PM PST

KLPOS.COM


KENYATAAN Tony Pua... Jika Pakatan Pembangkang memerintah, kakitangan awam akan dikurangkan separuh setiap tahun, termasuk mengambil contoh cara negera China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan. Bagi kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, mereka akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.

Setiausaha Bahagian Penerangan DAP itu juga berkata, jika Pakatan Pembangkang dapat memerintah kerajaan pusat, Pakatan akan kemukakan satu projek yang dinamakan "Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam" untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.

"Pakatan Pembangkang tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing...."seharusnya membuka mata pegawai-pegawai kerajaan yang selama ini angkuh mengkhianti kerajaan.,menjadi tali barut dan menjual rahsia-rahsia kerajaan kepada pembangkang dan mereka iini akan tahu untung nasib mereka sekiranya konspirasi dalaman yang sedang mereka lakukan ketika ini bakal meruntuhkan kerajaan yang sedia ada dan berganti dengan kerajaan baru.


Selama ini pegawai-pegawai kerajaan yang memegang jawatan tinggi atau rendah diterima berkerja bukan sekadar kerana mereka memiliki keputusan yang baik dalam peperiksaan tapi yang lebih penting adalah kerena mereka orang Melayu dan mendapat tempat sewajarnya dalam mana-mana sektor awam dan swasta kerana kerajaan yang ada hari ini walau dalam apa sahaja keadaan memperjuangkan nasib bangsa Melayu di Negara ini.

Kalaulah tidak diambil kira sistem merit yang sedia ada, rata-rata orang Melayu hari ini tidak berhak menghuni pejabat-pejabat kerajaan kerana bangsa lain lebih mempunyai pendidikan,pengalaman dan pengetahuan berteknolgi tinggi namun kerana dasar bangsa yang tidak menghargai bangsa sendiri,mereka memilih untuk menjadi tali barut bagi meraih upah yang tidak sebesar mana.

Mereka ini, pegawai ataupun kakitangan yang mudah kelabu mata,mudah terpedaya dengan janji-janji manis pihak yang berkepentingan menggunakan kedudukan mereka untuk menyerang kerajaan dari dalam dan dalam sejarah pentadbiran Negara,inilah pertamakalinya diberitahu terlalu ramai musang berbulu ayam,bukan sahaja di pejabat Perdana Menteri tetapi telah menular dan meresap di kesemua jabatan yang ada.

`Selama ini mereka bebas jual rahsia dan maklumat..'

Dua tiga kerat pegawai-pegawai kerajaan ataupun kakitangan yang berjiwa pengkhianat sanggup menjadi duri dalam daging,pepat diluar runcing di dalam hingga sanggup menjual maruah kerajaan serta negara demi hidup mewah mereka.Mereka ini di depan bersikap seperti seorang penyokong yang baik,kakitangan kerajaan yang telus dan ada intergriti sedangkan merekalh sebenarnya anjing suruhan yang ibela oleh pihak-pihak tertentu untuk menghidu musuh dari dalam.

Kita boleh bayangkan bagaimana seorang Pegawai Am Rendah (PAR) mampu memiliki Mercedes Benz C200,tinggal dibunglow mewah dan setiap bulan bercuti di luar Negara. Dari mana pendapatan yang mereka perolehi?Adakah dengan bersandarkan gaji semata-mata mereka boleh hidup mewah sebegini?Cuba kita tinjau pejabat-pejabat kerajaan yang tersergam indah di Putrajaya dan lihat sahaja di tempat-tempat letak kereta,jarang sekali kita lihat kereta Negara yang mereka gunakan sebaliknya kebanyakannnya semua kereta-kereta berjenama yang diimport.

Kerajaan pimpinan PM Najib pula terlalu berlembut dan keputusan menyambung had persaraan kepada umur 60 tahun juga dilihat sebagai satau tindakan yang tidak cerdik dan kerana inilah pegawai-pegawai kerajaan lain mengambil kesempatan mengaut untung atas kedudukan mereka.

Kebejatan moral pegawai-pegawai kerajaan termasuklah sebahagian besar guru-guru serta pensyarah di peringkat IPTA dan IPTS yang sepatutnya menyokong kerajaan yang memimpin mereka semakin terserlah apabila mereka tanpa segan silu menyerang kepimpinan kerajaan,mereka jadi alat untuk suarakan suara pembangkang,mereka jadi badut yang berselindung di sebalik kerja mereka sebagai pegawai kerajaan.

Segala bentuk dokumen yang sepatutnya menjadi rahsia terlepas ke tangan pembangkang.Segala bentuk kerahsian negara sudah tidak menjadi rahsia lagi lantaran kerakusan pegawai-pegawai yang tidak amanah dan menjualnya kepada pihak pembangkang. Mereka ini mencari makan dan upah walaupun mereka tahu sikap dan cara mereka itu bukan sahaja meruntuhkan kerajaan tapi boleh meletakkan negara dalam keadaan huru hara seandainya pintu masuk Negara ini dibuka luas untuk dimasuki oleh pihak asing.

Bila Tony Pua mendedahkan agenda pembangkang sekiranya mereka memerintah Negara ini yang akan mengecilkan bilangan kakitangan secara tidak langsung kakitangan kerajaan yang ada hari ini tidak selamat nasib dan masa depan mereka.Kita tidak nafikan masih ada sebahagian besar yang menyokong kerajaan tetapi bila Ketua Jabatan terlibat menjadi pengkhianat maka akan pasti anak-anak buah juga akan menuntut jejak yang sama.

Kakitangan kerajaan cuba-cubalah bermuhasabah diri.Berhentilah jadi pengkhianat Negara.Carilah hasil yang halal dan jangan sesekali menjual maklumat hanya kerana mahu hidup mewah.Ingat nasib dan masa depan genarasi kita,adakah kita sanggup berikan mereka makan untuk jadi darah daging dengan hasil yang tidak halal.Yang akan datang belum tentu sebaik yang sedia ada.
http://sanggahtokjanggut.blogspot.com

Tiada ulasan: