Rabu, 9 November 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Orang Melayu dan Tuah Nombor

Posted: 09 Nov 2011 05:48 PM PST

Mesti kau selalu nampak kereta yang ber-plate nombor "8888" ke "888" ke "88" ataupun lebih hebat lagi,satu angka 8 aje..Kalau orang Cina yang drive kereta tu, oklah..reasonable. Memang diorang percaya benda2 camtu sebab orang Cina mempercayai angka 8 membawa "ong" dalam kehidupan. Tapi bagaimana pulak kalau pemiliknya orang Melayu...sanggup berbelanja ribu-ribu semata-mata nak dapat plate nombor 8...sebab dia pun percaya angka 8 bawak "ong."

Tak ke bangang orang Melayu yang agamanya Islam tu?

Kita orang Melayu..beragama Islam..tapi kita percaya satu nombor ciptaan manusia boleh berikan nasib yang lagi baik..dekat kehidupan kita? Syirik ke tu? Bergantung nasib dengan benda lain dan mempercayai yang hidup dia dikawal satu benda lain selain dari Allah Yang Maha Esa..syirik la kan?

Belum masuk lagi kes JPJ bukak bidding untuk nombor "ong" tu. Pada pandangan kau...apa status pendapatan JPJ lelong hasil dari jualan nombor tu dari sisi agama? Nombor tu sepatutnya tak dijual, kan?

Tapi benda berkaitan nombor ni bukan setakat stop macam tu aje. Dah lama dah benda ni menular ke nombor henfon. Pegi kedai jual henfon kau akan nampak ada list "VIP Number." Nombor yang mahal sket dari nombor yang lain. Jadi ramai la yang berebut nak beli VIP number..

Sebab dia hanya akan rasa macam VIP kalau dia tuan punya nombor tu.
Kah kah kah kah. Bengong!

Orang Melayu..

Berenti lah percaya dekat tuah nombor. Kita orang Melayu. Nombor berapa pun kita beli..berapa ribu pun kita bayar..kalau Yang Satu kat atas tu tak selalu kau "call"...hidup tak ke mana walaupun kau berkereta nombor platenya "8888" dan kau pemilik nombor VIP dekat henfon kau.

Lagipun..satu-satunya masa orang lain tau nombor kau adalah bila kau bagitau nombor kau dekat orang tu. Lepas dia dah save nombor tu dekat henfon dia....haram langsung dia takkan tengok atau ingat nombor kau.

Tiada ulasan: