Rabu, 2 November 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


Guru-Guru Yang Mengamalkan Ketuanan Melayu di Sekolah

Posted: 02 Nov 2011 06:46 PM PDT

Guru adalah satu bentuk pekerjaan yang sangat mulia.Guru bukanlah sekadar seseorang yang mengajar di sekolah tetapi guru juga adalah mereka yang akan membentuk masyarakat kerana kita semua, punyai ilmu.Tetapi apa yang membimbangkan pada ketika ini adalah wujudnya pandangan sinis kepada guru-guru kerana;

a. Guru akan naik gaji
b. Guru kerja half day

Rezeki masing-masing la.Tidak perlu di iri hatikan. Walaubagaimanapun,ada segelintir golongan guru yang aku harap, dia tak dapat imbuhan yang bakal diberikan awal tahun depan.

Guru-guru yang "racist fuck."

Semua orang racist.Aku racist.Kau racist. Penipu besar la kalau kau kata kau tak racist. Semua orang rasa selesa bersama dengan orang yang sebangsa dengan dia. Semua orang nak tengok anak bangsa dia berjaya. Tapi,bila bangsa dah diletakkan atas agama, pekerjaan guru akan jadi satu profesion yang akan dipandang keji,hanya kerana wujudnya segelintir golongan guru yang aku gelarkan "guru racist fuck."

Cubalah tanya-tanya kalau ada dikalangan rakan ke,anda sendiri ke...ada tak cikgu yang main pilih kasih ikut bangsa?

Ada. Mesti ada seorang dua kat setiap sekolah.

Cikgu jenis ni hanya mengajar betul2 ikut bangsa. Bangsa cikgu tu Melayu? Budak Cina budak India dia tak berapa hirau sangat. Apatah lagi budak anak pendatang asing yang mak bapaknya orang Indonesia. Buat tak tau pun ada.

Alasan dia mudah..
Buat apa nak tolong bangsa lain?Lebih baik tumpukan perhatian majukan bangsa sendiri. Diorang pandai ke bodoh bukannya ada kesan dekat dia.

Dilemma paling besar orang Melayu adalah orang melayu selalu merasakan orang bangsa lain menindas mereka. Orang bangsa lain mahu potong mereka. Tetapi orang Melayu tak berani nak admit..mereka juga gemar menindas bangsa lain. "Orang cina kontrol ekonomi..jadi apa salahnya orang melayu tekan diorang sket..." bunyi-bunyi tu akan selalu kedengaran.

Jadi, oleh kerana wujudnya perasaan seperti itu berlakulah kes-kes di mana fokus guru lebih kepada murid sebangsa dia. Macam selalu kedengaran mentaliti orang Melayu, "Ak eleh...budak Melayu kalau pegi sekolah Cina mesti dia kena camtu jugak dengan cikgu Cina dia!"

Biarlah..kalau dia nak buat mcm tu biarlah.Kau sebagai cikgu..kau ada agama Islam. Islam tak bagi kau buat macam tu. Kenapa kau lagi pentingkan bangsa kau berbanding permintaan agama kau sendiri?Agama dah kata,treat semua orang sama tak kira bangsa tak kira agama. Kalau kau sebagai pemerintah bilik darjah kau,kau mesti adil dengan semua pelajar kau. Kita mesti berlaku baik dengan semua orang malah kita mestilah berlaku adil dengan mereka yang terlibat dalam pekerjaan kita.

Macam mana masalah nak selesai kalau dia berunding pakai parang,kau bawak keluar pedang..dia bawak keluar pistol,kau bawak keluar bazooka.

Tak kiralah dia bangsa apa sekalipun,anak siapa sekalipun..anak orang pendatang haram ke..yang paling penting adalah dia tu anak murid kau.Dia tanggungjawab kau. Jadi laksanakan tanggungjawab kau.Dia murid kau..itu amanah Tuhan pada kau.

Tiada ulasan: