Jumaat, 11 November 2011

.

.


Susupan Tengah Malam

Posted: 10 Nov 2011 05:28 AM PST

Dendam Lembu Terbalas

[tanpa edit] PKR mengambil masa lebih setahun untuk membalas 'dendam' apa yang dilakukan oleh pemuda liar yang didokong Umno Selangor ke atas Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim. Khalid pada tahun pertama beliau jadi MB telah memberi lembu korban kepada kawasan parlimennya di Bandar Tun Razak. Pemberian lembu korban itu dianggap sebagai perbuatan salah dan ada unsur-unsur rasuah.

Alasannya naif kerana lembu itu diberi kepada parlimen di luar Selangor sedangkan duit digunakan membeli lembu adalah duit kerajaan Selangor?

Laporan kepada SPRM dibuat oleh sebuah badan bebas atau Ngo yang menguruskan perihal rasuah lembu korban itu. Kalau tidak silap saya Nazree Yunus yang tampil membuat laporan SPRM ke atas Khalid. Ketika itu Nazree adalah budak suruhan dan anak didik Ezam Mohammad Nor di dalam sebuah badan bertindak apa dinamakan Gerak.

Nazree hari ini sudah menyertai PKR dan menjadi Ketua Angkatan Muda PKR di Negeri Sembilan. Beliau tidak ikut jejak bekas bosnya kembali menjilat butut Umno dan diberikan upah menjadi senator boy.

Ketika itu riuh randah fasal lembu. Khalid sendiri jadi malu kerana beliau digelar lembu. Sepanduk menguntuk MB yang berbunyi berbagai kata-kata penghinaan diangkat untuk menjatuhkan imej dan maruah Khalid. Antara kata-kata itu "MB Bodoh Macam Lembu", "Khalid Lembu" dan sebagainya.

Bunyi sepanduk itu sebenarnya menggambarkan khalayak yang membawa kepala lembu tersebut yang lebih primitif daqripada orang yang belum tamadun dan tahu tekan lif untuk naik ke menara KL.

Bila dibuat aduan SPRM secepat kilat pula membuat siasatan ke atas laporan dibuat Gerak itu. Akhirnya SPRM mendapat Khalid tidak bersalah dan tidak ada unsur rasuah. Itulah politik, lembu korban untuk dibuat kebajikan pun dibawa ke SPRM. Apa yang diterima Khalid sama yang diterima Nik Aziz di Kelantan yang hendak pergi tunai haji pun dibawa ke SPRM. Sampai MB itu terpaksa membatalkan niat untuk ke Makkah.

Tuhan itu Maha Adil dan Maha Membalas. Hari ini keaiban yang dirasai Khalid itu dan sebahagian orang dalam PKR itu sudah terbalas. Kalau ia sebagai dendam PKR kerana menghina MB mereka, kini ia terbalas. Pendedahan yang dibuat oleh PKR berhubung penyelewengan dalam projek fedlot bernilai RM250 juta yang diberikan kepada keluaraga Sharizat Jalil telah menjawab cerita sebenarnya.

Pendedahan bagaimana pengusaha projek itu telah membeli kondominum bernilai RM9.8 juta menyebabkan semua penghinaan ke atas Khalid sebelum ini terjawab. Pendedahan itu menebus aib kerana fitnah. Kini yang ternyata bermain dengan lembu dan mencuri wang rakyat ialah menteri UBN dan bukannya MB PKR atau Pas.

Apa yang berlaku seperti mana didedahkan Saifuddin Nasution Ismail itu sungguh mengaibkan sekali. Apa lagi ia melibatkan maruah dan integriti perdana menteri, timbalan persana menteri, menteri pertanian dan asas tani, menteri wanita, ketua pemuda dan lain-lainnya. Orang ini mula cuba menyumbat rahsia busuk ini (penyelewengan) ini dengan kain buruk persis menyumbat mulut lembu berair agar tidak meleleh air liur.

Tetapi Tuhan Maha Berkuasa. Kalau sudah busuk, ia tidak dapat dilindungi dengan sebatang lalang lagi. Betapa ia dikunci dan ditutup kemas kemen tetapi bila ia busuk ia akan berbau juga. Curahlah berdozen minyak wangi ia akan tetap membusuk, menerawang ke lubang hidung rakyat jelata. Pihak PKR telah berjaya menghidu bagaimana wang untuk projek lembu itu disalah gunakan membeli kondo di Bangsar bernilai RM9.8 juta.

Itu yang telah didedah yang belum terhimbau busuknya masih banyak. Peruntukan untuk projek lembu itu banyak. Nescaya ada lagi. Pendedahan itu bukan saja memalu, mengejut tetapi melucukan. Peruntukan untuk projek lembu digunakan untuk beli kondo. Benar kata Saifuddin kondo dan lembu tak ada kena mengena langsung.

Sebenarnya masih banyak penyelewengan dan tembelang busuk UBN yang belum didedah. Yang terdedah itu hanya tidak sampai 1 persen. Selepas ini akan ada lagi pendedahan demi pendedahan keburukan dan penyelewengan dilakukan UBN. Logiknya tidak dinamakan kerajaan UBN kalau ia bukan menyonglap wang rakyat.

Tahniah dan syabas diucapkan kepada pemberi maklumat terutamanya berhubung bukti transaksi wang untuk pembelian kondo berkenaan. Anda sebenarnya adalah wira negara kerana keberanian anda rakyat dapat tahu akan "mahabul"nya kerajaan UBN ini. Terima kasih juga kepada tiga pemimpin pelapis PKR yang berani dan ulet Saifuddin, Rafizi dan Tian Chua kerana menguruskan pendedahan itu secara sistemetik sekali. [wm.kl.11:39 pm 10/11/11]

Susupan Malam

Posted: 09 Nov 2011 11:05 PM PST

Deroman ROS Tak Sah Berdalihlah

ORANG Kelantan mempunyai sebutan dan panggilan tersendiri terhadap nama-nama orang. Kadang nama itu didengar janggal dan membawa makna buruk. Tetapi itulah perangai orang Kelantan suka mengubah sebutan awam. Orang Kelantan juga sangat menyanjungi dailek atau bahasanya.

Berbalik kepada soal nama tadi, misalnya Ishak dipanggil Sohok saja. Kalau Mohd Nor dipanggil Mat Nor saja. Kalau Abdul Mutalib dipanggil Bertolik. Kalau Ramlah dipanggil Melah. Bila orang Kelantan geram dan marah dia akan tambah penambahan 'menatang' di hadapan. Kalau Tolik ditambah menantang Tolik. Kalau geram lagi ditambah perkataan lain, seperti belakang parang, ulu cak, beruk dan sebagainya.

Sebab itu kalau dengar orang Kelantan hak mulut berus bercakap (berpidato) atau menulis naik seriau bulu roma. Tetapi ia bukan ada apa-apa pun cuba feil orang Kelantan saja. Saya juga orang Kelantan yang tidak dapat dari perangai itu.

Di sini saya nak bercakap sikit fasal orang bernama Deroman yang menjadi Ketua Pengarah ROS. Kata Deroman Pakatan Rakyat tidak serius untuk mendaftarkan Pakatan Rakyat sebagai parti politik. Deroman menafikan kenyataan Saifuddin Nasution Ismail mengatakan ROS sengaja melambat-lambatkan pendaftaran PR.

Alasan Deroman pendaftaran PR sebagai parti terganggu apabila Zaid Ibrahim keluar dari PKR. Pihaknya tidak dapat meluluskan Pakatan Rakyat sebagai parti gabungan kerana ia dimohon atas nama Zaid. Jadi bila Zaid keluar ia tidak dapat diluluskan. Oh loya...

Mengikut prosuder memang begitu. Tetapi jawaban Deroman itu dalih mentah saja. Dalih orang hulu. Kalau ROS benar-benar serius kenapa harus dilambatkan kelulusannya. Zaid memohon itu bukan sehari dua tetapi berbulan-bulan kenapa ia hendak ditimbangkan selepas Zaid keluar PKR. Kenapa semasa Zaid dalam PKR ia tidak diluluskan?

Dan kalau ROS mesra penggunan, ROS boleh laporkan akan kesulitan kepada Pakatan Rakyat ekoran tindakan Zaid itu. Apakah Deroman berbuat demikian? Jawabnya tidak. Zaid juga satu masa dulu sudah puas berhubung dan menanti kelulusan PR.

Deroman juga menafikan yang Kamaruddin Jaafar ada berjumpa dengannya untuk urusan itu selepas mengambil tugas mendaftar Pakatan Rakyat sebagai sebuah komponen selepas ketiadaan Zaid. Mungkin Kamaruddin ada jumpa pegawai lain. Apakah kalau jumpa dengan pegawai lain, si pegawai itu tidak membawa ke pengetahuan Deroman? Apakah semua surat dan permohonan kena dibawa ke tangan Deroman sendiri?

Pendek cerita kalau pihak PR melakukan kesilapan, atau pun ada salah teknik... Deroman tidak payah berdolah dalih, luluskan segera permohonan itu. Hanya tukar borang dan nama manusia dalam borang saja, dari Zaid kepada Kamaruddin Jaaffar atau sesiapa. Lepas tu lulus.

Bagi saya tak tersaul dek akal dengan jawaban Deroman itu. Masakan untuk memohon itu pakai nama Zaid seorang dan tidak ada nama-nama lain. Saya rasa tentu ada nama lain sebagai galang gantinya. Dan rasanya tidak sebodoh itu pegawai di ibu pejabat Pakatan Rakyat mengendalikan pendaftaran itu. Lagi pun PR itu bukan hak Zaid secara individu.

Apa yang Deroman jawab dan balas itu sebagai hendak mencari kesilapan pihak Pakatan Rakyat sahaja. Hakikat sebenar ialah ada arahan dari peringkat menteri supaya PR tidak didaftarkan. Satu masa dulu kalau tidak silap orang bernama Abdul Aziz Yusuf pernah memberi perakuan mereka akan luluskan pendaftaran Pakatan itu, tetapi ternyata perakuan itu hanya macam biawak mampus saja.

Nah kalau betul ROS jujur dan ikhlas dan tidak mengikut telunjuk dan ibu jari di atas, daftarkan segera. Ia boleh dibuat dalam tempoh tidak sampai semalam sahaja. Segala jawaban dan alasan yang diberikan Deroman itu hanya helah sahaja yang sudah pun dapat diagak oleh orang ramai. Deroman sebagai pegawai kerajaan harus bertindak profesional dan bukan menjadi keldai kepada pihak-pihak tertentu.

Kalau Ngo bernama Perkasa(m) boleh dilulus dalam tempoh tiga bulan dan mendapat permit bergerak sementara, kenapa PR terpaksa ditunggu bertahun-tahun?

Pihak SPR pula yang menjanjikan untuk melulsukan pendaftaran Pakatan, tak payah bercakap banyak, kalau tidak berani daftar, cakap sahaja... jangan mencari hujah basi dan juga helah kebudak-budakan. Sudah lebih 50 negara merdeka dan pegawai kerajaan pula sudah berkurus soal pentadbiran dan sistem pemerintah negara sampai ke England tetapi kenapa masih juga bodoh dan bebal.

Kepada Pakatan Rakyat tak payahlah tunggu pendaftaran. Rasanya rakyat sudah tahu akan paduan dan kerjasama antara mereka. Masing-masing bertandinglah atas lambang sendiri. Yang penting semua pihak faham dan jangan ada pertindihan calon di antara satu sama lain. Kalau ini wujud pasti Bulan, Mata dan Roket mampu menggoncangkan Dacing. [wm.kl.8:22 pm 10/11/11]

Tiada ulasan: