Rabu, 9 November 2011

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Ahli Parlimen UMNO Guna Ijazah Palsu ?

Posted: 08 Nov 2011 10:34 PM PST


SELEPAS isu ijazah kedoktoran (PhD) palsu di Sabah melibatkan 'Sultan Sulu' Datu Akjan Datu Ali Muhammad dan Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Dr Hiew King Cheu reda; kini timbul kembali ekoran tindakan Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi yang mengisytiharkan dirinya sebagai 'Doktor Falsafah' dan menggunakan gelaran tersebut dalam akaun Facebook, Blog Peribadi dan Kain Pemidang yang dipasang di merata tempat Lahad Datu.

Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Sabah, Citra Masadi, yang singgah di Lahad Datu dalam perjalanannya ke Sandakan terkejut dengan tindakan murahan Salleh Kalbi yang berbangga menggunakan gelaran 'DR' sekalipun beliau belum mendapat Ijazah Kedoktoran daripada mana-mana Universiti.

"Sebelum ini ahli Parlimen 'Syok Sendiri' ini menggunakan gelaran 'Duta Keamanan PBB', walhal Duta Keamanan tersebut dianugerahkan oleh Universal Peace Federation (UPF) yang berpangkalan di Korea yang juga salah satu aliran pendukung Kristianisasi," kata Citra.


Pencalonan Salleh sebagai Duta UPF, kata Citra, dibuat oleh Ahli Parlimen Tawau, Datuk Chua Soon Boi dan Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Hiew King Cheu.

Tindakan Salleh Kalbi menggunakan ijazah palsu dan gelaran 'DR' adalah tindakan yang memalukan imej Parlimen Malaysia, tetapi kata Citra, oleh kerana beliau Ahli Parlimen BN, maka tidak ada media yang menggembar-gemburkan isu ini sebagaimana nasib Hiew King Cheu sedikit masa lalu.

Citra yang mendapat maklumat daripada Jabatan Chansellori sebuah universiti tempatan yang menolak permohonan Salleh Kalbi untuk mengikuti pengajian 'Ijazah Doktor Persuratan' (PhD) kerana Ijazah Sarjana (Master) yang digunakan Salleh Kalbi tidak diiktiraf oleh Universiti berkenaan (Palsu).

Sehubungan itu, Citra mendesak agar salleh idak lagi menggunakan Ijazah PHD palsu berkenaan untuk segala urusan kerana dibimbangi akan menjadi trend yang memalukan institusi pelajaran dan perundangan Malaysia.

Parlimen Malaysia sewajarnya menyiasat isu gelaran 'DR' yang digunakan Salleh Kalbi kerana menurut rekod, beliau hanya berkelulusan ijazah Sarjana Muda Sastera (Pengurusan Perniagaan) daripada St. Mary University di Minnesota, Amerika Syarikat.

Namun kata Citra, Salleh mendakwa beliau berkelulusan Sarjana Sains (Pendidikan) daripada American State University, Amerika Syarikat, bagaimanapun siasatan Tim AMK mendapati Salleh melanjutkan pelajaran ke Warwich University dan kemudiannya berpindah ke Bermingham Polytechnic di England dalam Jurusan Diploma Perancang Bandar.

Pengajian Salleh tidak tamat dan kembali ke Sabah lalu bekerja sebagai Kerani Penempahan Tiket di Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) Lahad Datu sejak tahun 1988 sehingga 1994 sebelum menjadi Eksekutif Pemasaran di SEBOR, Lahad Datu.

Setahun selepas Barisan Nasional mengambil alih tampuk pemerintahan Sabah daripada Parti Bersatu Sabah pada 1994, kata Citra, Salleh bersama isterinya, Hajjah Fatmah Haji Abdul Aziz (PATI) dan dua anaknya telah terbang ke Amerika Syarikat untuk menyambung pelajaran di Western Michigan University pada tahun 1995.

"Tetapi entah kenapa Salleh berpindah belajar ke Walsh University di Ohio, Amerika Syarikat dan akhirnya berpindah lagi ke St. Mary University di Minnesota, sehingga lulus dengan kepujian ijazah Sarjana Muda Sastera (Pengurusan Perniagaan)," kata Citra yang curiga dengan Ijazah Sarjana Sarjana Sains (Pendidikan) di American State University, Amerika Syarikat yang diperolehi Salleh pada tahun 1999 kerana ditolak oleh Universiti tempatan.

Menurut Citra, rakyat di Parlimen Silam kini menggelar Salleh sebagai 'Permanent Head Damage' (PhD) kerana suka menggunakan gelaran yang hanya layak di Hospital Bahagia 'Tanjung Rambutan'.

Selain Salleh kata Citra, seorang ahli Ahli Parlimen Malaysia, Datuk Marcus Mojigoh dipercayai turut menggunakan ijazah PhD palsu yang dibeli dengan harga RM17,000!

- sabahkini.net

Mengapa kacau Ambiga, kacau saya kalau berani! - Marina Mahathir

Posted: 08 Nov 2011 08:17 PM PST


Marina Mahathir, anak bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad yang berprofil tinggi,telah memberi amaran kepada pihak berkuasa dan juga pengacau untuk tidak menjadikan Ketua Bersih Ambiga Sreenevasan dan lain-lain aktivis sebagai mangsa untuk acara Seksualiti Merdeka yang dijadualkan untuk November 9 hingga 13.

"Bagi kesusahan, tanya kepada saya. Saya telah mempertahankan hak-hak masyarakat LGBT (lesbian, gay, biseksual dan transgender) selama lebih 20 tahun. Malah, saya mempertahankan hak-hak semua yang telah didiskriminasikan, golongan miskin dan orang lain. Jadi, jika terdapat sebarang diskriminasi atau keganasan terhadap sesiapa, saya akan terus mempertahankan hak-hak mereka. Itu sahaja. Adakah anda faham?" Marina memberitahu sidang akhbar pada hari Isnin.


Setakat ini, Ambiga telah menjadi sasaran khusus polis dan kumpulan lain yang diketuai Umno, yang telah dituduh membuat kacau dalam usaha untuk menggunakan homofobia di negara ini untuk menarik umat Islam konservatif ke pihak mereka.

Sesungguhnya, ia amat menarik perhatian untuk manyaksikan pihak lawan parti Melayu Umno dan PAS cuba mengalahkan tahap keislaman satu sama lain melalui acara itu sehingga kedua-dua pihak secara tidak sengaja mendedahkan kelampauan mereka. Beberapa pemimpin mereka mempersoalkan hak LGBT untuk menganggap dirinya sebagai sebuah komuniti.


Pesta seks bebas? Saya akan saman!

Dalam pertelagahan halus, Marina juga mengancam untuk menyaman Umno yang dikawal oleh TV3 kerana menerangkan Seksualiti Merdeka sebagai "pesta seks bebas".

"Saya telah melihat muka anda dan kami tahu siapa anda," kata Marina, memberi amaran kepada wartawan dari stesen TV untuk tidak menyalah lapor kenyataan beliau.

Marina berkata dia di sana untuk menunjukkan perpaduannya dengan 4 aktivis ditahan oleh pihak polis untuk disoal siasat. Mereka adalah Pengerusi Bersih 2.0 Ambiga Sreenavasan dan anggota jawatankuasa pemandu Maria Chin Abdullah, pengarah Tenaganita Irene Fernandez dan pengasas Seksualiti Merdeka Pang Khee Teik.

"Saya di sini hanya sebagai penyokong kerana dua tahun lalu, saya merasmikan Seksualiti Merdeka tanpa apa-apa kejadian. Ia adalah acara untuk menerangkan dan mendidik mereka tentang hak-hak mereka dalam undang-undang, dan bukan di luar, "kata Marina.

"Oleh itu, saya sangat marah, sangat marah, tiada kata-kata boleh menggambarkannya, pada pihak yang memanggil acara ini pesta seks bebas. Anda tidak mempunyai benda yang lebih baik untuk dilakukan? Di sini seks bebas tidak dibenarkan. Adakah anda gila kerana membayangkan ini? "


'Deja-vu' Bersih

Dalam siri bergerak peringatan tindakan keras Bersih, polis telah mengharamkan acara tersebut, memanggil Ambiga dan lain-lain untuk dipersoalkan manakala media yang dikawal oleh BN terutama Utusan bergegas menggambarkan komuniti LGBT sebagai 'haiwan' tanpa moral.

Walaupun Malaysia mempunyai sebahagian besar yang 'homophobic', terdapat perkembangan yang menggelisahkan bahawa kumpulan Umno dan PAS telah melebihi sempadan mereka, dan perlu diingatkan untuk membuat tugas disebalik sikap fanatik mereka.

Perkasa, dan kumpulan berkaitan Umno yang lain-lain telah mengadakan protes yang bising, melemparkan caci maki jahat terhadap mereka termasuk memanggil mereka 'haiwan'.

Seksualiti Merdeka telah mengadakan acara tahunan sejak 2008 dan serangan yang belum pernah berlaku sebelum ini oleh pihak polis dan kumpulan Islam telah mengejutkan jawatankuasa penganjur. Polis telah mengharamkan acara mereka, menyatakan bahawa ia satu ancaman kepada ketenteraman awam.


Lakonan tidak jujur

Ketua Polis Negara, Ismail Omar, telah bersetuju untuk berjumpa penganjur Seksualiti Merdeka. Pihak penganjur di pihak mereka juga telah bersetuju untuk menghentikan semua acara awam sebelum mesyuarat itu. Tetapi penganalisis politik memberi amaran bahawa Ismail tidak mungkin memberi penganjur perbicaraan yang adil.

"Mesyuarat ini adalah lakonan tidak jujur ​​di pihak polis. Ini lakonan bagi rakyat bahawa mereka tidak senang naik tangan," naib presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.

"Polis tidak mempunyai hak mengharamkan acara tersebut padahalnya. Mereka tidak bertindak mengikuti undang-undang dan bersikap bodoh. Kementerian Dalam Negeri BN dan kepimpinan polis yang menjadi ancaman utama kepada kebebasan rakyat. Mereka menganggap Perlembagaan seperti sampah, sambil berpura-pura untuk menegakkan undang-undang. Lama kelamaan, mereka akan perlu menjawab sebab mereka berlaku salah."

~ Maria Begum, Malaysia Chronicle

Penduduk Kg. Baru Sanggah Kenyataan Bodoh Sombong Raja Bersiong

Posted: 08 Nov 2011 05:51 PM PST

Sekretariat Pembangunan Kampung Baru menolak kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar yang Sabtu lalu menegaskan bahawa kerajaan negeri Selangor tidak mempunyai kuasa ke atas Lembaga Pentadbir Pertanian Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baru.

Pengerusinya, Ahmad Zambri As'ad Khuzami yang dihubungi The Malaysian Insider semalam berkata, Kampung Baru secara fizikalnya terletak di bawah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Namun begitu, katanya, peruntukan dalam Enakmen Tanah Petempatan Pertanian Melayu 1950 menyatakan MAS tertakluk kepada bidang kuasa negeri Selangor.


"Bekas Ahli Parlimen Titiwangsa, Datuk Astaman Aziz pernah membangkitkan persoalan berkaitan undang-undang ini di Parlimen pada 27 Jun 2006, dan pada masa itu, jawapan yang diterima daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menyatakan, Jabatan Peguam Negara sendiri mengesahkan bahawa Peraturan Penempatan Pertanian Melayu 1951, Warta Negeri Selangor No.50/1951 masih lagi berkuat kuasa sehingga hari ini.

"Seksyen 6(1) Akta Perlembagaan (Pindaan) 1974, Akta A 2006 menyatakan bahawa mana-mana undang-undang bertulis yang berkuat kuasa di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur hendaklah terus berkuat kuasa dalam wilayah terbabit sehinggalah undang-undang itu dimansuhkan, dipinda atau digantikan oleh undang-undang bertulis lain yang diluluskan oleh Parlimen," katanya yang mempertahankan tindakannya.

Sabtu lalu, Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, Menteri Besar Selangor tidak punya kuasa merombak kepimpinan tertinggi MAS Kampung Baru.

Katanya, MAS tidak berada dalam bidang kuasa kerajaan Selangor kerana pengerusinya sekarang adalah Datuk Bandar Kuala Lumpur dan kuasa merombak keanggotaan lembaga tersebut terletak di bawah kerajaan Persekutuan.

Tegas Zambri, Rang Undang-Undang Perbadanan Kampong Baru 2011 yang diluluskan di Dewan Rakyat tempoh hari juga tidak memansuhkan MAS dan itu menjadikan peraturan MAS masih lagi sah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri Selangor.

"Sehingga kini, peraturan MAS tersebut tidak dimansuhkan walaupun Rang Undang-Undang Perbadanan Kampong Baru 2011 telah dipersetujui di Dewan Rakyat, ini menjadikan peraturan MAS masih lagi di bawah kerajaan negeri (Selangor)," tegasnya.

Zambri juga meminta Raja Nong Chik agar menyemak semula kenyataan beliau itu kerana dilihatnya bercanggah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Peguam Negara dalam jawapan Nazri sebelum ini.

"Saya minta Raja Nong Chik mengkaji semula kenyataan beliau itu, saya baru kemukakan satu bukti, ada lagi dua, tiga bukti yang saya akan kemukan kemudian," tegasnya lagi.

Penghujung bulan lalu, Zambri mengeluarkan kenyataan bahawa kuasa yang ada pada Menteri Besar Selangor sepertimana yang tertakluk di bawah enakmen sedia ada, yang berada di bawah bidang kuasa negeri, untuk merombak ahli jawatankuasa MAS.

"Menteri Besar berkuasa melantik empat orang ahli manakala baki tujuh lagi merupakan ketua kampung yang akan dipilih berdasarkan suara dan pilihan penduduk kampung masing-masing," jelasnya.

Bagaimanapun Setiausaha Kehormat MAS Shamsuri Suradi menegaskan Menteri Besar Selangor tidak mempunyai kuasa veto untuk berbuat demikian.



Seksualiti Merdeka - Mengapa Ambiga? Kenapa Tidak Marina Mahathir??

Posted: 08 Nov 2011 06:22 AM PST

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mempersoalkan sikap dwi-standard yang diberikan terhadap dua personaliti berhubung pembabitan mereka dengan program Seksualiti Merdeka yang mencetuskan kontroversi.

Katanya, pelbagai bidasan sehingga polis menyiasat pejuang dan pendokong hak sivil Datuk Ambiga Sreenevasan, sedangkan terdapat jenayah yang lebih serius di negara ini yang memerlukan tindakan pihak polis.

"Mengapa beliau perlu dilayan sebagai seorang penjenayah, mengganggu beliau dengan cara demikian dan (selepas) beliau menjelaskan kedudukannya?" soal Anwar.


Beliau merujuk siasatan polis ke atas Ambiga semalam berhubung penglibatannya dalam acara tersebut.

"Ia keteralaluan ... Mengapa Ambiga dijadikan mangsa? Difitnah berterusan... ini adalah apa yang kita pnamakan kesengsaraan warganegara biasa terhadap kegagahan kerajaan yang korup.

"Saya juga melaluinya dan sekarang giliran Ambiga," katanya pada sidang akhbar di Parlimen hari ini.

Ambiga yang juga pengerusi BERSIH 2.0 telah diundang bagi merasmikan program Seksualiti Merdeka yang dijadualkan daripada 9 hingga 13 November ini.

Bagaimana selepas dibidas dan dibantah oleh pelbagai kumpulan terhadap program ini - yang bertujuan meningkatkan kesedaran mengenai hak-hak lesbian, gay, biseksual, transeksual, - polis minggu lalu mengharamkan semua acara umum anjurannya.

Anwar juga mempersoalkan mengapa seorang lagi aktivis hak asasi iaitu Datin Paduka Marina Mahathir, langsung tidak disentuh meskipun beliau juga adalah penyokong lantang mempertahankan hak asasi kumpulan itu.

"Bukan tujuan saya minta mereka (polis) untuk bertindak ke atas Marina (kanan) - awak patut hormati hak-haknya untuk luahkan pandangannya - tetapi orang ramai boleh lihat perbezaan layanan ini.

"Tetapi saya tahu, mereka (polis) terus siasatnya (Ambiga) untuk setiap isu, ini jelas tindakan politik," kata Anwar.



Kebenaran Makin Teserlah - Editor TV Mengaku Diarah Menfitnah Anwar Dan Wan Azizah

Posted: 08 Nov 2011 05:09 AM PST

KUALA LUMPUR 8 Nov: Seorang editor di sebuah stesen televisyen memohon maaf kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail kerana terpaksa memfitnah kedua pasangan suami isteri itu.

"Editor itu mula-mula memohon maaf kepada Azizah dan selepas itu kepada saya kerana memfitnah kami dalam banyak isu terutamanya dalam kes Fitnah 2.

"Beliau datang sendiri menemui kami dan menyatakan kekesalannya dan mengakui terpaksa berbuat demikian," kata Anwar ketika mendedahkan perkara itu di parlimen hari ini.


Anwar menegaskan, beliau tidak menyalahkan pengamal media terhadap konspirasi politik berkenaan, namun mengingatkan tindakan mereka bersubahat bukan sahaja mengaibkan beliau sekeluarga, tetapi juga memberi kesan kepada masyarakat.

Mahkamah pada 18 Oktober lalu menetapkan 23 dan 24 November depan bagi mendengar hujahan akhir kes pembelaan dan pendakwaan sebelum membuat keputusan itu.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohamad Zabidin Mohd Diah menetapkan tarikh itu selepas selesai mendengar keterangan empat saksi penyanggah yang dikemukakan pihak pendakwaan, bagi mencabar keterangan pakar tulang belakang yang merawat Anwar di Munich, Jerman pada 2004.

Saksi berkenaan bagaimanapun gagal mencabar keterangan Dr Thomas Hoogland yang sebelum ini memberitahu mahkamah Anwar tidak mungkin melakukan perbuatan liwat ekoran masalah tulang belakang yang dihadapinya.

Sementara itu, Anwar sebelum ini mahu rayuannya terhadap pembatalan sepina oleh Perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya didengar sebelum hujah akhir daripada peguam dan pihak pendakwaraya.

Pada 6 Oktober lalu, hakim Zabidin menerima permohonan Najib dan Rosmah bagi mengenepikan sepina yang memerintahkan mereka hadir memberi keterangan dalam kes Fitnah II.

Keputusan itu mengecewakan peguam kerana menganggap kedua individu itu saksi relevan dalam kes berkenaan.

Ini kerana Najib sebelum ini pernah menemui pengadu dalam kes itu, Mohd Saiful Bukhari Azlan empat hari sebelum pemuda itu membuat laporan polis dengan memfitnah Anwar meliwatnya pada 28 Jun 2008.



Bajet Kerajaan Selangor - Durian Runtuh Untuk Golongan Ibu Dan Belia

Posted: 08 Nov 2011 05:02 AM PST

SHAH ALAM, 8 NOV : Belanjawan Selangor 2012 yang dijadualkan akan dibentang esok dijangka membawa kejutan menarik bagi golongan ibu dan belia di Selangor.

Difahamkan sejumlah yang besar akan diperuntukan bagi membantu menampung kos penjagaan anak oleh isteri yang bekerja. Dasar ini dilihat selari dengan bajet alternatif Pakatan Rakyat 2012 yang dibentangkan 3 Oktober lalu.

Didalam bajet alternatif tersebut setiap keluarga yang berpendapatan RM1,000 sebulan akan diberi elaun penjagaan anak berjumlah RM1,000 setahun bagi setiap anak berusia 12 tahun ke bawah.


Kerajaan negeri juga dijangka memperuntukkan sejumlah yang besar bagi penambahbaikan proses demokrasi melalui pilihan raya di Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ketika ditemui enggan mendedahkan butiran lanjut berkenaan bajet esok.

"Berita baik memang ada tapi tentang menyaingi (Bajet 2012 Kerajaan Pusat) ataupun apa tu...kena tengok esoklah," katanya dalam sidang media selepas merasmikan seminar Green Development : The Economy Of The Future di sini hari ini.

Sementara itu, Setiausaha Politik Menteri Besar Faekah Husin yang dihubungi TV Selangor menjelaskan halatuju Bajet 2012 akan memberikan fokus kepada Laporan Ketua Audit Negara 2010 dalam usaha mengurangkan ketirisan dan melaksanakan agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor.

"Dan iktibar dari laporan audit 2010 menunjukkan bahawa kerajaan persekutuan, agensi, jabatan, kementerian langsung tidak menjadikan laporan audit 2009 sebagai iktibar bagaimana untuk mengurangkan ketirisan yang berlaku di setiap jabatan dan agensi dan juga kementerian.

"Kita lihat ketirisan yang berlaku pada 30 peratus daripada peruntukan yang diberi, ini bermakna jika peruntukan di Selangor adalah RM1.6 bilion tahun lepas ini bermakna kita berjaya selamatkan RM400 juta,"katanya.



Kemana Hilangnya RM1.43 Bilion Wang Rakyat?

Posted: 08 Nov 2011 03:24 AM PST

Najib diminta jelaskan kehilangan RM1.43 bilion wang rakyat ...
Oleh: Masdar Wahid)

KUALA LUMPUR 8 Nov: Jawatankuasa pemantauan Audit Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan kehilangan wang rakyat sebanyak RM1.43 bilion, kata Pengerusinya, Azan Ismail.

Ini kerana katanya, Anggaran Perbelanjaan Persekutuan bagi Kumpulan Wang Luar Jangka setiap tahun sepatutnya sama dengan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN), iaitu sebanyak RM1.5 bilion.

"Namun, berdasarkan LKAN 2010, jumlah yang dicatatkan hanyalah RM79.14 juta dan jumlah itu berbeza dengan jumlah yang dinyatakan pada Anggaran Perbelanjaan Persekutuan yang jumlahnya mestilah RM1.5 bilion.


"Maknanya, berlaku 'kehilangan' wang rakyat kira-kira RM1.43 bilion. Dengan itu, kita menuntut penjelasan dari Datuk Najib menjelaskan segera isu ini," kata Ahli Parlimen Indera Mahkota itu dalam sidang media di Parlimen hari ini.

Turut serta, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua, Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid dan Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yussoff.

Menurut Azan, walaupun artikel 103 Perlembagaan Persekutuan membenarkan menteri membelanjakan Kumpulan Wang Luar Jangka, namun ia mestilah diganti dalam kadar yang paling segera.

"Malangnya, sehingga 31 Disember 2010 yang sudah berakhir, jumlah itu tidak digantikan dan kita mahu penjelasan ke mana 'disembunyikan' wang rakyat ini kerana ia jelas bertentangan dengan perlembagaan persekutuan artikel 103," katanya.

Dalam sidang media itu, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat itu turut menunjukan data yang dikutip dari Buku Anggaran Perbelanjaan Persekutuan bagi 2010, 2011 dan 2012 dan LKAN 2010.


Tiada ulasan: