Sabtu, 5 November 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kisah Anak Durhaka - Najib lebih dahsyat dari Malin Kundang

Posted: 05 Nov 2011 09:54 AM PDT

Salam 'Aidul Adha kepada semua.

'Aidul Adha mengingatkan kita kepada kisah silam tentang Nabi Allah Ibrahim yang di uji cuba oleh Allah supaya menyembelih anak kesayangannya, Nabi Ismail .

Ianya juga memaparkan tentang kesabaran dan ketaatan seorang anak, Nabi Ismail yang taat dan rela dikorbankan demi menunaikan amanah yang diperintahkan oleh Allah SW.

Tetapi, dihari yang baik ini, saya ingin membawa para pembaca mengingati kisah silam juga, tetapi tentang kisah seorang anak yang durhaka.

Iaitu kisah Malin Kundang , satu karakter dalam dongeng yang konon ceritanya telah berubah menjadi batu bersama-sama isteri dan isi kapalnya, setelah sang ibu menyumpahnya, gara-gara sang anak tidak mahu mengakui ianya adalah ibu kandungnya sendiri.

Di tepi Pantai Air Manis di Sumatera Barat , terdapat Bongkahan batu-batu yang menyerupai bentuk kapal yang sudah tidak beraturan serta bentuk orang yang sedang sujud menghiasi pantai ini.

Malin Kundang disumpah oleh ibunya karena enggan mengakui ibunya setelah bepergian ke daerah lain dan menjadi kaya raya.

Begitulah kisah yang menimpa anak yang menderhakai ibunya.Kesannya masih ada hingga ke hari ini dan ceritanya berterusan dari generasi ke generasi supaya dijadikan teladan oleh mereka yang insaf dan menyedari adanya balasan bagi setiap kelakuan. Bahawa yang baik, pasti balasannya baik. Maka begitu pula bagi kejahatan, balasannya pasti kejahatan juga. Setimpal jadinya.

Bongkahan kapal pecahnya terlihat jelas..Ada tali tambang
yang melingkailingkar seperti dikapal, tapi semua membatu...

Di saat air pasang, ombak akan menyapu bebatuan itu. Konon, ombak yang menerjang bebatuan itu menghasilkan suara seperti ratapan. Laksana sebuah pilu sedih penyesalan Malin Kundang.

Mari kita renungkan sejenak – Malin Kundang menjadi batu akibat sumpahan ibu kandungnya sendiri gara-gara derhaka kepadanya.

Maka apa akan terjadi kepada Najib yang derhaka terhadap amanat bapanya, Tun Abdul Razak untuk menyerahkan royalti minyak 5% kepada rakyat Kelantan.Bahawa Najib bukan sahaja menderhakai bapanya, malah derhaka kepada ribuan rakyat Kelantan. Ingatlah, entah berapa ribu rakyat Kelantan akan menyumpahnya seranahnya? Apakah Najib tidak akan terkena salah satu sumpahan daripada yang beribu-ibu itu?

Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petrolium yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya.

Itulah antara ucapan Tun Abdul Razak pada tahun 1975, ketika menjawab pertanyaan Lim Kit Siang dalam sidang Dewan Rakyat ketika itu

Tetapi sayangnya, anaknya sendiri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak amanah. Najib gagal menunaikan amanat tersebut. Dia layak dianggap sebagai seorang anak yang engkar dan derhaka – bukan sahaja kepada arwah bapanya, malah terhadap rakyat Kelantan seluruhnya.

Nantikanlah sahaja dan kita amat yakin dengan janji Allah sebagaimana yang dinyatakanNya dalam surah Ibrahim ayat ke 42 :

Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyangka
Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang
zalim; sesungguhnya Dia hanya melambatkan balasan mereka
hingga ke suatu hari yang padanya terbeliak kaku
pemandangan mereka, (kerana gerun gementar melihat
keadaan yang berlaku) (42)

Dosa Najib adalah lebih besar dari Malin Kundang yang hanya derhaka kepasda ibu kandungnya.Sejahat-jahat Malin Kundang , dia tidak pernah ambil isteri orang. Walaupun dia juga mempunyai kapal, namun dia tidak pernah dibabitkan dengan pembelian kapal dengan cara songlap.

Najib sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin rakyat walau pun sudah mengerjakan haji kerana dia masih belum mahu bertaubat dan kembali menjadi anak yang taat kepada amanat bapanya....

Di Malaysia, juga punyai versi yang hampir sama dan dikenali sebagai Kisah Si Tanggang.Mungkinkah Najib merupakan Si Tanggang - Nakhoda Kapal Selam zaman kini? Najib tentunya lebih hebat dari SiTanggang mahupun Malin Kundang kerana Najib bukan sahaja derhaka kepada orang tuanyanya, malah kepada rakyat jelata!

Kisah Lembaga Hitam Perak

Posted: 05 Nov 2011 05:56 AM PDT

Aku tergamam kejap bila baca berita : BENTONG – Lebih 10,000 penduduk di 20 kampung dan taman perumahan di kawasan Ketari di sini mendakwa hidup mereka kini diganggu satu lembaga hitam seakan-akan orang minyak
Read more: di sini

Aku tahu ada satu lembaga hitam yang juga jahat di negeri Perak ini. Tidak mungkin dia yang buat angkara di Bentong Pahang itu. Setahu aku, lembaga hitam Perak ini sedang membontuut Najib di Mekah nun!

Cuba teka, Gigi siapakah itu?

Najib dan Jamil Khir sudah bercukur ....

Posted: 04 Nov 2011 11:21 PM PDT


Salah satu ibadah dalam berhaji adalah memotong rambut (tahalul). Bagaimanakah sebaiknya, gundul atau potong pendek saja? Najib dan Jamil Khir tentu sedang bertukar-tukar fikiran mengenainya.

Tapi pada saya, kalau mereka berdua ini memilih untuk gundulkan kepala, saya percaya tidak banyak perubahan dari segi penampilan mereka.

Dan kalau saya diberi kesempatan jadi Tukang Gundul Kepala , saya akan kenakan mereka berdua ini separuh bayaran sahaja sebab kerja tak banyak .... separuh kerja sahaja lagi!

Tapi saya lebih suka kalau Rosmah cukur jambulnya sebelum kembali ke Malaysia.Beruntunglah mereka yang dapat bersama dalam majlis cukur jambul Rosmah itu nanti ....

Tiada ulasan: