Rabu, 19 Oktober 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2012 dedah tarikh PRU13?

Posted: 19 Oct 2011 06:44 AM PDT

Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2012 dedah tarikh PRU ke-13? Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjangkakan PRU ke-13 bakal diadakan pada tahun 2012, lebih-lebih lagi dengan petanda-petanda yang menunjukkan bahawa PRU 13 mungkin diadakan antara Januari hingga Mac pada tahun depan.

Bagaimanapun, apa yang "pelik" mengikut anggaran SPR, PRU tahun depan hanya melibatkan "Parlimen", tetapi tidak melibatkan Dewan Undangan Negeri. Ini mungkin memberi makna bahawa seandainya Pakatan Rakyat tidak membubarkan DUN serentak dengan pembubaran parlimen, maka kerajaaan negeri yang dikuasai Barisan Nasional juga tidak akan membubarkan DUN untuk memberi laluan kepada pilihan raya.

Maklumat ini ditemui MerdekaReview ketika menyelak Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2012, di mana SPR meramalkan bahawa satu PRU akan diadakan pada tahun 2012, dalam bab aktiviti bahagian operasinya. Dengan kata lain, SPR telah pasti bahawa PRU akan dijalankan pada tahun depan. Sebelum ini, SPR hanya memaklumkan bahawa PRU 13 akan dijalankan selewat-lewatnya pada tahun 2013. (Jadual bawah)

2010 (Sebenar) 2011 (Anggaran) 2012 (Anggaran)
Bil. Pemilih Berdaftar 11,163,409 11,834,845 12,634,090
Parlimen Tiada Tiada 1
DUN Tiada 1 Tiada
PRK 8 3 Tiada

Sumber: Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2012

Objektif operasi SPR adalah melaksanakan perjalanan PRU dan PRK, serta mendaftar, menyemak, menyedia dan mengeluarkan senarai daftar yang kemas kini dan bersih, dan mengkaji semula dan mencadangkan pindaan Undang-undang, Akta-akta, Peraturan Pendaftaran Pemilih dan Peraturan Pilihan Raya dari semasa ke semasa.

Menurut maklumat dalam Anggaran Perbelanjaan Persekutuan 2012, SPR meramalkan bahawa bilangan pengundi dalam daftar pemilih akan mencecah angka 12,634,090 orang pada tahun 2012. Antaranya, Selangor kekal sebagai gedung undi terbesar, dengan pengundi seramai 1,853,511 orang; disusuli Johor (1,528,379 orang), Perak (1,395,958 orang), Sarawak (1,039,643 orang) dan Kedah (994,756 orang).

Sebelum ini, sumber maklumat memberitahu MerdekaReview bahawa pihak atasan FGVH telah memberi arahan agar langkah penyenaraian FGVH dipercepatkan, dengan harapan ia dijayakan sebelum akhir Mac 2012. Memandangkan FELDA merupakan "gedung undi" UMNO-BN, ditambah pula janji "durian runtuh" dalam Belanjawan 2012 - maka PRU 13 diramalkan akan diadakan antara Januari dengan Mac 2012.

Baca: Langkah penyenaraian FELDA Global Venture dipercepat untuk mengejar langkah PRU 13?

*Neo Chee Hua ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Disedut, diterjemah dan disunting dari teks asal.

PR Selangor Mengalu-alukan Usaha Perkukuh Aqidah : Tolak Ketegangan Kaum

Posted: 19 Oct 2011 04:20 AM PDT



SHAH ALAM, 19 OKT : Pemimpin Pakatan Rakyat Selangor mengalu-alukan usaha mengukuhkan aqidah umat Islam, namun menolak sebarang penganjuran yang akhirnya mengundang perpecahan dikalangan masyarakat.

Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman, berharap penganjuran Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN) pada Sabtu ini tidak menimbulkan ketegangan di antara agama di negeri Selangor.

"Perlu diingatkan bahawa kerajaan hari ini bukan sahaja mengambil berat kebajikan orang Islam, namun menyeluruh termasuk kebajikan mereka yang bukan dari kalangan

"Kami di dalam PAS sentiasa mengalu-alukan usaha untuk memperkasakan aqidah, tetapi kami menolak sesebuah perhimpunan yang akhirnya memecah belahkan kehidupan sesama kita, sebab itu di dalam Islam melarang umatnya,"

Dr Rani berkata demikian ketika ditemui TvSelangor di Lobi Bangunan SUK di sini, hari ini.

Mengulas lanjut perkara sama, Dr Rani yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor turut mengingatkan bahawa kristianisasi bukan ancaman besar terhadap umat Islam, sebaliknya sikap perkauman, sekularisme dan meterialisme yang seharusnya ditentang setelah sekian lama melingkari kehidupan umat Islam di negara ini.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafie menjelaskan bahawa partinya memperjungkan prinsip keadilan mengambil pendekatan yang sama seperti PAS untuk tidak menyertai HIMPUN.

"Kami tidak terbabit dan terlibat serta tidak dapat bersama-sama dalam program itu kerana hasil daripada maklum balas yang kami terima program ini adalah program yang akan dipolitikan secara tidak sewajarnya," katanya yang juga Adun Seri Muda.

Panganjuran HIMPUN adalah satu inisiatif dari pelbagai pertubuhan dan individu Islam sebagai satu wadah untuk menentang apa yang dikatakan percubaan untuk menyebar ajaran Kristian kepada orang Islam.

Pengerusi bersama HIMPUN, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, ia tiada kaitan dengan beberapa ahli politik kontroversi seperti Datuk Zulkifli Noordin, Ezam Mohd Noor dan Datuk Ibrahim Ali.

PAS Berkecuali Dari Menyertai HIMPUN

Posted: 19 Oct 2011 04:18 AM PDT




KUALA LUMPUR 19 OKTOBER : PAS mencapai kata sepakat untuk tidak menyertai Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN) yang bakal berlangsung Sabtu ini.

Keputusan ini diputuskan dalam mesyuarat biro politik parti Islam itu dalam mesyuarat di ibu pejabatnya di Kuala Lumpur pada Selasa malam.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata keputusan PAS bersikap berkecuali untuk melibatkan diri dalam himpunan tersebut kerana menghormati kehendak penganjur program yang tidak mahu melibatkan mana-mana parti politik.

"PAS memperingatkan pihak yang terlibat bertindak selaras dengan peruntukan undang-undang dalam menjamin keharmonian negara yang berbilang bangsa dan agama,"

Hadi berkata demikian dalam satu kenyataan yang dikeluarkan sejurus selepas mempengerusikan mesyuarat itu.

Mengulas lanjut pengecualian PAS dari menyertai HIMPUN, Hadi menjelaskan bahawa sebarang usaha untuk menimbulkan polemik perkauman dan agama akan membawa negara kepada satu suasana yang tidak menguntungkan mana-mana pihak.

Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN) akan di adakan di Stadium Shah Alam pada hari Sabtu, 22hb Oktober ini bermula jam 2 petang hingga 5.30 petang.

Panganjuran HIMPUN adalah satu inisiatif dari pelbagai pertubuhan dan individu Islam sebagai satu wadah untuk menentang apa yang dikatakan percubaan untuk menyebar ajaran Kristian kepada orang Islam.

Penganjur HIMPUN pada Selasa lalu memberi jaminan bahawa HIMPUN tidak mempunyai kaitan politik ataupun akan digunakan bagi menyerang mana-mana kumpulan.

Pengerusi bersama HIMPUN, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, ia tiada kaitan dengan beberapa ahli politik kontroversi seperti Datuk Zulkifli Noordin, Ezam Mohd Noor dan Datuk Ibrahim Ali.

Dalam masa yang sama, katanya, PAS memandang berat usaha mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan politik dan pilihan raya.

"Agenda menyelamatkan akidah merupakan agenda murni tetapi ia mesti diurus dengan cara berhemah," kata Hadi.

Beliau juga menegaskan PAS menyokong segala usaha sebegitu tetapi berpendirian bahawa pengukuhan akidah hendaklah dilaksanakan "menerusi jalan dakwah secara damai".

Ia sebagaimana Islam diterima masyarakat rantau ini secara damai, tambahnya.

Tiada ulasan: