Isnin, 31 Oktober 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Dr Manuty: Negara kita kaya tetapi lebih 60% rakyat berpendapatan kurang drpd RM3000

Posted: 31 Oct 2011 09:20 PM PDT

Forum Tarbawi 2011 : Dato' Mustafa Ali (pt 2)

Posted: 31 Oct 2011 09:19 PM PDT

Forum Tarbawi 2011 : Dato' Mustafa Ali (pt 1)

Posted: 31 Oct 2011 09:19 PM PDT

Ijtima' Tarbawi 2011 : Perasmian YB Salahuddin Ayub (Pt 4)

Posted: 31 Oct 2011 09:18 PM PDT

Ijtima' Tarbawi 2011 : Perasmian YB Salahuddin Ayub (Pt 3)

Posted: 31 Oct 2011 09:18 PM PDT

Ijtima' Tarbawi 2011 : Perasmian YB Salahuddin Ayub (Pt 2)

Posted: 31 Oct 2011 09:17 PM PDT

Ijtima' Tarbawi 2011 : Perasmian YB Salahuddin Ayub (Pt 1)

Posted: 31 Oct 2011 09:17 PM PDT

Kereta api rempuh lori tangki

Posted: 31 Oct 2011 09:15 PM PDT

Arab League hands Syria plan to end unrest

Posted: 31 Oct 2011 09:14 PM PDT

Mideast tensions erupt over Gaza killings

Posted: 31 Oct 2011 09:13 PM PDT

UNESCO gives Palestinians full membership

Posted: 31 Oct 2011 09:13 PM PDT

Libya mission great success, says NATO chief

Posted: 31 Oct 2011 09:11 PM PDT

Bajet tambahan tampung ‘tiris’

Posted: 31 Oct 2011 08:51 PM PDT

Oleh SAFAR JUMAAT
RAKYAT perlu ada rasa gusar dengan pembentangan Bajet 2012 kerana sistem penyampaian yang seringkali dicurigai kerana pengalaman lampau membuktikan, golongan sasaran tidak menikmati apa yang diumumkan Perdana Menteri.
Ambil contoh Bajet 2011, apakah semua yang disasarkan sudah selesai? Atau masih ada yang tersangkut? Kalau tersangkut, kenapa dan di mana duit yang diperuntukan itu?
Read More / Baca Lagi >>

Angka 40,000 SPR masih kecil

Posted: 31 Oct 2011 08:48 PM PDT

Oleh SAIDAH HAIRAN
PENGAKUAN Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung 40,000 nama meragukan dalam daftar pemilih merupakan satu angka kecil jika dibandingkan maklumat dikesan Jentera Pilihan Raya PAS Selangor.
Bantahan demi bantahan oleh ahli Parlimen, Adun serta pemimpin PAS berhubung nama dalam daftar pemilih menyebabkan SPR terus diragui ketelusannya.

Apa akan berlaku sekiranya wakil rakyat dan jentera Pakatan Rakyat tidak membuat bantahan terhadap senarai nama yang meragukan dalam daftar pemilih?
Apakah SPR akan menyiarkan 40,000 nama-nama itu?
Lebih mengejutkan pengakuan Aziz bahawa SPR baru mahu memastikan status pengundi berkenaan sama ada masih hidup atau sudah meninggal dunia.
Read More / Baca Lagi >>

Bahana tidak laksana hukum hudud

Posted: 31 Oct 2011 08:35 PM PDT

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM
PERISTIWA kelar leher ke atas seorang bayi oleh ibunya sendiri yang di bawah umur dan masih bersekolah, di sebuah asrama di Betong, Sarawak, mendebarkan banyak phttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi-NMPKpJRCfyqZZxoobvOi26K9g2vp97xofULQAicN2AdNHZauWkZVjCyXf1sOeLWnmIZwZ-lzCLTIXpvc_PcoG_tX1a364R-GSiVRsVI3TyQEKXxtsjI2W5wUFDUFWEzPeLDjB5j3uc5u/s1600/bayi-12.jpgihak, kerana ia bukan sahaja leher dikelar, malah perutnya terburai dan mati di tempat kejadian.
Ini bukanlah kes pertama seumpama itu berlaku di negara ini, malah telah terdahulu beberapa kes yang mungkin setaraf dengan kejadian itu, dan mungkin ia lebih parah lagi.

Respons seorang menteri wanita agar lelaki yang hamilkan gadis sekolah itu perlu dipertanggungjawabkan dengan kejadian yang menyayat hati itu, tidak boleh dianggap sebagai penyelesaian dengan mudah, kerana banyak lagi kes-kes serupa atau yang mungkin lebih dahsyat lagi menunggu.
Read More / Baca Lagi >>

Laporan Audit ulangi dedah kepincangan lama

Posted: 31 Oct 2011 08:34 PM PDT

Laporan Ketua Audit Negara 2010 seperti diketahui umum lambat dikemukakan dalam Dewan Rakyat. Setelah lebih dua minggu menunggu, akhirnya laporan itu sampai ke tangan anggota Dewan Rakyat pada 24 Oktober 2011.
Kelewatan laporan audit itu diedarkan menjadi satu misteri yang hanya diketahui pentadbiran Najib memandangkan Pejabat Ketua Audit Negara memaklumkan ia telah disiapkan lebih awal dan laporan yang disediakan lebih baik daripada sebelumnya.

Ada pandangan yang menyatakan bahawa laporan audit itu sengaja dilewatkan bagi memastikan momentum Bajet 2012 yang dibentangkan Perdana Menteri pada 7 Oktober lalu tidak dibayangi oleh teguranteguran Ketua Audit Negara tentang pelaksanaan Bajet 2010.
Read More / Baca Lagi >>

Gerakkan golongan muda melalui laman sosial

Posted: 31 Oct 2011 08:31 PM PDT

Oleh Zulkifli Yahaya
AHLI Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang memegang portfolio ICT, Dr Ismahttp://www.techxav.com/wp-content/uploads/2010/03/facebook-guide1.jpgil Salleh dijadualkan membentangkan kertas kerja bertajuk 'Mobilisasi Media Sosial Dalam Mempengaruhi Generasi Muda' di Persidangan ICT dan Media Baru yang dianjurkan oleh Lajnah ICT PAS Pusat.
Malangnya penerbangan Dr Ismail ke Tanah Suci diawalkan berbanding yang dijadualkan sebelumnya menyebabkan beliau terpaksa mencari pengganti di kalangan Exco.
Read More / Baca Lagi >>

Hina Islam : Dr Chua dah melampau !

Posted: 31 Oct 2011 08:20 PM PDT

Kenapa Dr.Chua Soi Lek (gambar) terlalu celupar dan biadap? Sebagai individu bukan muslim apa hak dan kobolehan beliau untuk bercakap soal hukum hudud yg bukan dalam bidangnya?

Antara dakwaannya - Melaksanakan Hukum Allah yakni hukum hudud dikatanya ibarat berundur kebelakang, negara bertambah mundur, pelabur takut datang, yang sedia ada akan cabut lari!!   Begitulah mudahnya dia menilai dan menghukum tanpa secubit bukti pun !  Telebih cerdik agaknya !

Kita bukan nak kata Dr Chua monyet, tapi ini contoh,…    Mana boleh monyet bercakap dalam masyarakat tempua tentang bagaimana nak buat sarang dengan baik dan kukuh. Hukum Allah dah menentukan bahawa sarang tempua sememangnya unik, cantik dan kukuh. Tak layak si monyet  menegur atau mempertikaikannya.
Read More / Baca Lagi >>

"Kemenangan Nahdhah adalah kemenangan bagi Palestin" - Ghanusyi

Posted: 31 Oct 2011 08:16 PM PDT

GAZA - Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniah menghubungi Setiausaha Agung Parti Islam Nahdhah, Tunisia, Rasyid Al Ghanusyi melalui telefon untuk menyampaikan ucapan selamat atas kemenangan partinya dalam pilihan raya pertama selepas Revolusi di Tunisia.
"Saya sangat optimis masa depan Tunisia kelak akan cemerlang, menjadi lebih baik daripada sebelumnya, berdasarkan perjalanan pilihan raya secara adil sesuai dengan keinginan bangsa Tunisia yang rindukan kebebasan," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Usah layan desakan kaji semula pemansuhan dasar PPSMI

Posted: 31 Oct 2011 08:08 PM PDT

Anwar Patho Rohman

1 NOV — Nampaknya masih ada beberapa kerat pihak dan badan bukan kerajaan (NGO) enggan berputus asa mahu merujuk semula Pengajaran Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ke dalam sistem pendidikan negara walaupun Kementerian Pelajaran sudah memansuhkannya dua tahun lalu.
NGO ini termasuk Kumpulan Tindakan Ibu-Bapa bagi Pendidikan (Page), mewakili kelompok kecil orang Melayu — yang dilabel sebagai Melayu elit oleh pejuang bahasa Melayu, disifatkan seperti orang 'gila talak' kerana masih mahu menjodohkan semula PPSMI dengan sistem persekolahan walaupun dicerai talak tiga oleh kementerian.
Soalnya sekarang, mengapakah NGO ini begitu beriya-iya sangat mendesak PPSMI supaya diteruskan termasuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan mencadangkan ia dilaksanakan secara pilihan di sekolah.
Apakah tujuan sebenar kumpulan ini menuntut kerajaan melaksanakan dasar PPSMI di sekolah? Apakah keuntungan yang mereka peroleh, sedangkan kementerian memperkenalkan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) selepas PPSMI dimansuhkan?
Read More / Baca Lagi >>

PM bukan Melayu: Najib cuba tonjolkan imej perkauman Muhyiddin

Posted: 31 Oct 2011 08:03 PM PDT

PM bukan Melayu: Najib cuba tonjolkan imej perkauman Muhyiddin
Pemimpin kanan Umno Nazri Aziz layak diberi pujian kerana berani berkata bahawa Perdana Menteri Malaysia tidak semestinya orang Melayu. Agak radikal kenyataan Nazri itu Akan tetapi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat meragui keikhlasan tersebut dan percaya mungkin ada udang disebalik batu dalam ucapan beliau.
Agak mengembirakan apabila kita dengar kenyataan sebegini daripada Nazri yang merupakan menteri kabinet kanan dan ramai pula menganggapnya sebagai menjadi jurucakap Najib. Tetapi saya percaya ini hanyalah pendapat peribadi Nazri yang bertujuan mengelirukan orang ramai kerana Umno sering 'cakap tak serupa bikin'. Lihat sahaja rekod mereka masa lalu, "Kata ahli Parlimen Taiping; Nga Kor Ming kepada Malaysia Chronicle.
Read More / Baca Lagi >>

Pilihan raya penentu hidup mati negara kata Utusan laaa...!!!

Posted: 31 Oct 2011 08:00 PM PDT

1 NOV — Khabar 'angin sepoi-sepoi bahasa' mengatakan seorang pemimpin sebuah parti di Putrajaya tidak berpuas hati dengan keputusan kepimpinan pusatnya dalam beberapa hal.
Antaranya, ketiadaan pendirian yang teguh dalam isu serbuan Jais ke atas sebuah gereja. Ini sehinggakan ketua parti yang masih tercari-cari sokongan pengundi itu berasa cuak dengan sikap yang kurang tegas partinya. Namun tidak ada kepastian sejauh mana kemuncak rasa kurang senangnya.
Tetapi di satu sudut lain dari hari ke hari, lawannya daripada parti kerajaan BN tetap sibuk seperti biasa. Melayan kerenah orang ramai yang singgah di Pusat Khidmat Parlimen Putrajaya di Presint Diplomatik. Setiap kali kemunculannya seminggu sekali setiap Jumaat di Putrajaya, pasti akan ada bantuan dan sokongan yang diberikan kepada warga Putrajaya — tidak kira ia besar atau kecil.
Read More / Baca Lagi >>

Pencuri pilih anjing penjaga

Posted: 31 Oct 2011 07:55 PM PDT

Laporan Ketua Audit Negara masih diperdebatkan. Pendedahan terhadap salahlaku kementerian, jabatan dan agensi kerajaan tertentu terus mendapat perhatian ramai. Seminggu dua ini rakyat Malaysia asyik bermain dengan angka dan fakta yang dikutip daripada laporan itu.
Khabarnya akhbar-akhbar berbahasa Cina menampilkan isu ini secara besar-besaran selama beberapa hari berturut-turut. Sekali gus ia menenggelamkan "gegak-gempita" belanjawan 'one-off' Najib Razak. Sememangnya, sejak dahulu, laporan media Cina lebih  bebas dan objektif. Beruntunglah masyarakat Tionghua berbanding pembaca Melayu, yang sentiasa diperbodohkan akhbar-akhbar utama berbahasa kebangsan!
Read More / Baca Lagi >>

Kelantan : Penduduk terima hak milik kekal

Posted: 31 Oct 2011 07:52 PM PDT

TANAH MERAH, 31 Okt: Seramai 112 dari 315  masyarakat kampung dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Bunga dan Dun Kemahang, menerima sijil hak milik tanah masing-masing tengah hari tadi.
Sumbangan berkenaan disampaikan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, pada majlis penyampaian hak milik tanah dan bantuan sosial peringkat Jajahan Tanah Merah.
Seramai 100 orang penerima sumbangan, manakala 20 orang lagi penerima cek skim Takaful Kifaalah.
Ahmad ketika berucap pada majlis itu berkata, kerajaan negeri tidak menaikkan kadar cukai tanah sejak mentadbir negeri ini 21 tahun lalu walaupun berhadapan dengan kos keperluan yang berkaitan semakin meningkat.
Read More / Baca Lagi >>

Kemelut PPSMI bukti kerajaan BN lemah

Posted: 31 Oct 2011 07:49 PM PDT

KUALA LUMPUR, 1 Nov: Kemelut dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah memperlihatkan kepada rakyat betapa lemahnya kerajaan Barisan Nasional dalam membuat sesuatu keputusan penting bagi masa depan negara.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata kemelut PPSMI berpunca dari dasar pendidikan yang bercelaru dan tidak konsisten dalam pentadbiran BN sehinggakan sebuah badan NGO, Persatuan Ibu Bapa Pendidikan Malaysia (Page) membuat ugutan kepada kerajaan.

"Sebelumnya, NGO Perkasa membuat ugutan dalam pelbagai transformasi yang dilaungkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Bahkan, dalam isu novel Interlok pun, ianya jadi satu polemik. Rakyat melihat bila mana bertukar seorang Menteri Pelajaran, maka pelbagai dasar baru pendidikan diperkenalkan sehingga ia mengganggu kelancaran Dasar Pendidikan Negara.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: