Sabtu, 8 Oktober 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


The Man Without A Plan

Posted: 08 Oct 2011 07:30 PM PDT

The Man Without A PlanHunting around for an apt description for Najib's budget, we finally had to settle on 'mindless'.  No one in the entire overstaffed Finance Ministry, or their inept leader, appears to have bothered to apply their mind to the serious challenges facing the nation. Outrageously, Najib has themed his budget as one for national transformation when it is anything but.
The issues unaddressed include:
Jobs
  • How will this budget help to create new jobs?
  • How many jobs will it create?
  • Will these jobs be in high wage sectors?
  • Will any jobs that are created only be for foreign nationals?
Read More / Baca Lagi >>

Kontroversi Tanah Melayu tidak pernah dijajah

Posted: 08 Oct 2011 06:59 PM PDT

Ismail Abu Bakar|

 Ramai rakyat Malaysia prihatin termasuk saya terkejut, terpinga-pinga , tertanya-tanya  dan ternganga-nganga kehairan apabila mendengar kenyataan Prof Zainal bahawa Tanah Melayu tidak pernah terjajah hanya di NAUNG, kecuali tiga Negeri-negeri Selat iaitu Singapura,Pulau Pinang dan Melaka. Prof Zainal juga telah menyatakan bahawa Tanah Melayu hanya dijajah semasa pemerintahan Jepun ,selepas  Jepun menyerah diri dan semasa Gagasan Malayan Union tahun 1946 sehingga awal tahun 1947.  Prof Zainal juga menambah bahawa dalam Perjanjian Pangkor 1874, tidak tercatat Tanah Melayu khususnya Perak akan dijajah penjarah Inggeris dan Perjanjian tersebut telah ditandatangan di Singapura!
Read More / Baca Lagi >>

Mengapa kau termenung......teringatkan tangannya yang lembut?.....

Posted: 08 Oct 2011 06:56 PM PDT


Kesian......hanya warga emas yang nak berjabat tangan dengannya.....dan bila dapat memegang tangannya, Mak-Cik-Mak Cik warga emas tu tak nak melepaskan tangan.

[sumber .]
Read More / Baca Lagi >>

Bajet 2012 : Meningkatkan lagi hutang rakyat

Posted: 08 Oct 2011 06:51 PM PDT

PM DS Najib Razak ternyata membentangkan bajet 2012 yang ternyata lebih kepada bajet untuk memancing pada pilihanraya. Ia berjumlah RM232.83b iaitu meliputi RM181.58b atau 78 peratus untuk perbelanjaan mengurus dan RM51.25b (22 peratus) untuk perbelanjaan pembangunan.

Ini menunjukkan peningkatan 11.5 peratus bagi perbelanjaan mengurus dan 4.1 peratus bagi pembangunan. Berasaskan bajet yang dibentang, ia adalah bajet defisit. Bajet yang dibentangkan juga menunjukkan bahawa setiap rakyat kini menanggung hutang RM14,000 seorang.

Yang jelas kedai 1Malaysia akan ditambah. Sebanyak 85 buah lagi akan dibuka dengan peruntukan RM400 juta. Nampak gaya Mydin juga yang akan untung. Manakala bekas tentera zaman darurat dulu pula untuk kali pertamanya bakal menerima sumbangan one off RM3,000, hasil "usaha" Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu.

Dr Asri ikuti program felo pelawat di OCIS

Posted: 08 Oct 2011 06:43 PM PDT


KUALA LUMPUR, 9 Okt — Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin akan mengikuti program felo penyelidikan pelawat di Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS) — yang membolehkan beliau memahami dan menjalankan kajian mengenai hubungan dunia Islam dan Barat.
Asri akan berada di pusat tersebut selama 10 bulan mulai hari ini di bawah program sarjana penyelidikan pelawat Chevening.
OCIS merupakan salah sebuah pusat di Universiti Oxford, ditubuhkan pada 1985, untuk menggalakkan kajian sarjana mengenai Islam dan dunia Islam. Pusat itu menyediakan ruang kepada dunia pengajian Barat dan Islam.
Asri, pensyarah Bahagian Pengajian Islam di Universiti Sains Malaysia ketika dihubungi tidak menjelaskan mengenai kajian khusus yang bakal dijalankan ketika berada di OCIS tetapi berkata, "akan menggunakan peluang yang diberikan dengan sebaik mungkin untuk mewujudkan persefahaman baik mengenai Islam dan dunia Islam."
Read More / Baca Lagi >>

"Selesaikanlah Hutang-Hutang Ini Wahai Anakku!”

Posted: 08 Oct 2011 06:34 PM PDT

Oleh: al-bahanj

"Saya bukanlah seorang yang arif dalam hal ekonomi dan kewangan negara. Tetapi apabila membaca satu petikan akhbar tentang jumlah hutang negara kita mencecah RM437 bilion, saya tergambar generasi anak-anak saya nanti. Jumlah itu bukanlah kecil. Bukan RM437 ribu, bukan RM437 juta; tetapi RM437 bilion!!! RM 437,000,000,000.00!!!

Petikan berita yang dimaksudkan:

Read More / Baca Lagi >>

Bajet 2012, bantuan RM500 kepada rakyat akan GAGAL jika

Posted: 08 Oct 2011 06:33 PM PDT

Oleh: rozmal

"Ada banyak perkara yang ingin saya ulas mengenai bajet 2012. Dalam ruangan ini saya ingin ulas pemberian sekali sahaja RM500 kepada isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah. Program ini akan GAGAL sekiranya pelaksanaan di peringkat akar umbi tidak telus dan tidak menyeluruh. Ingat lagi tak program Kupon Beras untuk keluarga miskin yang dicanang-canang pada tahun 2009.

Program tersebut diberi nama SUBUR iaitu Program Subsidi Beras Untuk Rakyat (Subur) dengan kos RM60 juta sebulan. Ianya dilancarkan pada 13 Oktober 2009, akan tetapi kabinet menangguhkan program ini pada 15 Nov 2009 atas alasan ramai nama yang tercicir, dan ada nama yang telah meninggal dunia terdapat dalam senarai yang menerima bantuan.

Read More / Baca Lagi >>

Belanjawan 2011. Apa Kesannya...

Posted: 08 Oct 2011 06:31 PM PDT

Oleh: kopi_o

"Belanjawan 2012Salam belanjawan 2012,
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata ia ibarat bunuh diri di segi politik sekiranya kerajaan tidak dapat melaksanakan Bajet 2012 yang dibentangkannya semalam.

"Adakah kita mempunyai wang untuk melaksanakan? Ada. Kalau tak ada wang, saya takkan bentangkan semalam.

Read More / Baca Lagi >>

Budget 2012: Hardly transformative

Posted: 08 Oct 2011 06:29 PM PDT

Sakmongkol AK47

OCT 9 — Here is the reason why PM Najib isn't heeding the unsolicited talking-tos and advice of Dr Mahathir. He has that one tool which he thinks can earn the loyalty and allegiance of people who will ensure BN stays in power. The BUDGET.
It's themed as a transformative budget. The only transformative feature in a budget described to induce that effect, is converting a cashless person to a person with some cash through a sudden but temporary windfall. The jaga who is a former home-guard will get a RM3,000 windfall after which he remains a jaga to sustain a living.
Read More / Baca Lagi >>

Mengharapkan budaya politik bersih dalam kalangan parti-parti politik

Posted: 08 Oct 2011 06:05 PM PDT

Markus Lim

9 OKT — Salah satu daripada tanda-tanda orang yang berkelakuan terdesak ialah menyalahkan orang lain.
Dalam konteks ini, pihak berkenaan senantiasa bersikap defensif, melontarkan bermacam-macam tohmahan dan tidak kurang juga hanya melihat kesalahan orang lain tetapi tidak kepada kesalahan diri sendiri.
Anehnya, pihak yang berkelakuan terdesak itu tidak menyedari bahawa apa yang dilakukannya sebenar mencetuskan perasaan meluat umum terhadap mereka.
Mutakhir ini, begitu banyak laporan akhbar yang memetik kenyataan segelintir pemimpin-pemimpin dan parti politik seolah-olah mereka sahajalah yang maha betul. Manakala pihak satu lagi pula dilabel, dicaci malah terang-terangan digolongkan sebagai pihak yang jahat dan tidak betul.
Read More / Baca Lagi >>

34 digantung kerja kerana solat

Posted: 08 Oct 2011 05:23 PM PDT


ZAINAB AWEIS, 20, yang merupakan orang Islam Somalia bergambar di hadapan bendera Amerika Syarikat di Seattle.



SEATTLE, Amerika Syarikat (AS) – Seramai 34 pemandu syarikat sewa kenderaan tempatan Hertz digantung kerja kerana bersolat semasa waktu bertugas.
Pihak pengurusan Hertz sebaliknya memberitahu, tindakan disiplin itu diambil kerana mereka menyalahgunakan waktu rehat.
Read More / Baca Lagi >>

Video : UST HAMID DERANI - Undang-Undang Taghut

Posted: 08 Oct 2011 05:13 PM PDT

Video : Global warming melts Montana's famous glaciers

Posted: 08 Oct 2011 05:09 PM PDT

Video : Fighting rages in Libya's Sirte

Posted: 08 Oct 2011 05:03 PM PDT

Video : Syrians mourn slain activist

Posted: 08 Oct 2011 05:00 PM PDT

Video : Zeina Khodr reports from Sirte

Posted: 08 Oct 2011 08:55 AM PDT

PM: Mereka tak nak lepas tangan saya...

Posted: 08 Oct 2011 08:45 AM PDT

Mungkin perdana menteri tidak mahu berkongsi tarikh pilihan raya umum akan datang, tetapi berdasarkan kepada lawatannya ke Selangor hari ini, dapat dibayangkan bahawa ianya tidak lama lagi.

najib at gombak 081011 facing the crowdMemulakan lawatannya di Ijok pagi tadi, Datuk Seri Najib Tun Razak
turun padang untuk membuktikan kepada rakyat Selangor bahawa sudah tiba masanya untuk kerajaan Pakatan Rakyat 'angkat bungkus'.

Berucap kepada penyokong BN dan rakyat di Gombak - destinasi terakhir lawatannya hari ini - Najib berkata Ijok dipilih sebagai permulaan lawatannya kerana ia kini diwakili Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Najib memberitahu hadirin yang kebanyakannya warga emas, bahawa ke mana-mana sahaja beliau pergi hari ini, beliau disambut
dengan berjabat salam, dan ada yang "tidak mahu untuk melepaskannya".Read More / Baca Lagi >>

Kebangkitan Rakyat : Presiden Yemen akan lepas jawatan dalam beberapa hari

Posted: 08 Oct 2011 08:40 AM PDT


Ali Abdullah Saleh berucap menerusi televisyen mengumumkan hasrat mahu melepaskan jawatan presiden dalam beberapa hari lagi. – Foto Reuters
SANAA, 8 Okt – Presiden Yemen Ali Abdullah Saleh berkata beliau akan melepaskan jawatannya dalam beberapa hari susulan protes ke atas kepimpinan beliau yang berusia 33 tahun, masuk bulan yang kesembilan. "Saya menolak kuasa dan saya akan terus menolaknya, dan saya akan melepaskan kuasa dalam beberapa hari," kata Ali Abdullah dalam satu ucapan disiarkan menerusi televisyen hari ini.
"Saya menyeru penyokong-penyokong saya berdiri teguh dan sedia menghadapi apa jua cabaran," kata beliau.
Protes terhadap Ali Abdullah telah melumpuhkan Yemen dan melemahkan kawalan kerajaan.
Beliau telah tiga kali menarik diri daripada perjanjian peralihan kuasa yang diusahakan oleh kuasa perantara Teluk.
Pembangkang berkata kerajaan terus mengendalakan perundingan selepas beliau kembali dari Arab Saudi setelah menjalani rawatan ekoran saty usaha membunuhnya Jun lalu. – Reuters

Himpunan bantah JPN 25 Oktober di Parlimen

Posted: 08 Oct 2011 08:36 AM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Okt: Dewan Pemuda PAS Malaysia akan mengadakan himpunan khas bagi membantah tindakan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) berhubung Maykad klon pada 25 Oktober ini di bangunan Parlimen, bermula jam 11.00 pagi.
Himpunan tersebut akan turut disertai Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, barisan kepimpinan tertinggi Dewan Pemuda PAS Malaysia, Keadilan dan DAP dari Pakatan Rakyat.
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan menjelaskan, himpunan tersebut diadakan bagi membantah tindakan tidak bertanggungjawab dan penuh kekeliruan dari JPN berhubung kemunculan 170,000 Maykad klon yang dikesan oleh pihaknya.  
Read More / Baca Lagi >>

Najib tidak faham Negara Berkebajikan

Posted: 08 Oct 2011 07:49 AM PDT

Berikutan ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan belanjawan 2012 di parlimen semalam bahawa BN telah melaksanakan konsep Negara Berkebajikan, PAS ingin menegaskan bahawa Najib tidak memahami konsep Negara Berkebajikan yang hendak dibawa oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Paling penting beliau harus memahami tiga ciri asas Negara Berkebajikan yang hampir tidak dilaksanakan oleh pemerintahan Barisan Nasional sehingga kini.
Pertamanya, Negara Berkebajikan mestilah ditadbir oleh pemerintah yang berintegriti atau beriman dan juga rakyat yang berintegriti. Dengan membazirkan wang rakyat untuk membayar bil air dan elektrik rumah Perdana Menteri berjumlah jutaan ringgit tidaklah menggambarkan pemimpin yang berintegriti.
Read More / Baca Lagi >>

Bajet 2012: Najib guna wang untuk tawan pengundi

Posted: 08 Oct 2011 07:43 AM PDT

Bajet 2012: Najib guna wang untuk tawan pengundi Seperti yang dijangka, Perdana Menteri Najib Tun Razak mengumumkan Bajet 2012 yang penuh dengan peruntukan  bertujuan untuk menarik pengundi kembali kepada BN, tetapi ia segera dikritik oleh bukan sahaja pihak pembangkang tetapi juga pakar-pakar kewangan yang hairan dengan unjuran ekonomi yang terlalu cantik.
Dalam Bajet 2012, Najib meramalkan unjuran pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 5 hingga 6% manakala defisit menurun kepada 4.7% daripada  5.4% yang diunjurkan pada tahun 2011.
"Itu adalah pandangan yang cukup positif berbanding dengan keadaan dan relatif kepada diri kita sendiri juga. Kita sedang melihat 4% tahun ini dan 4.2% tahun depan. Pertumbuhan separuh kedua haruslah 5.5% untuk capai purata 5 peratus. Ia kelihatan agak optimistik pada pandangan saya, "Chua Hak Bin dari Merrill Lynch Bank of America kepada Reuters.
Read More / Baca Lagi >>

Bajet 2012 : 'Budak-budak tak boleh pegang duit banyak'

Posted: 08 Oct 2011 07:34 AM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Okt: Bajet 2012 seolah-olah menggambarkan apa yang sebenarnya terkandung dalam pemikiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak seperti mana dialog dalam filem P Ramlee yang masyhur, "budak-budak tak boleh pegang duit banyak-banyak".
Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Muhammad Safwan Anang berkata, mahasiswa sekali lagi kecewa dengan pembentangan bajet kali ini yang juga seolah-olah tidak langsung memikirkan soal pembinaan generasi akan datang.
"Boleh jadi kerajaan sekarang beranggapan mahasiswa tidak boleh terlalu selesa, nanti mereka malas belajar," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.
Read More / Baca Lagi >>

Chief secretary says ‘exit’ was not an option for civil servants before

Posted: 08 Oct 2011 07:31 AM PDT

Melissa Chi

GOMBAK, Oct 8 — Chief Secretary to the Government Tan Sri Sidek Hassan admitted today that civil servants have not been evaluated towards exercising an "exit" option for them.
"We do have (an evaluation process) except that in the past we were not really enforcing it," he admitted to The Malaysian Insider after the 27th International Islamic University Malaysia Convocation here.
However, he insisted that the "exit policy" announced in Budget 2012 would be strictly enforced.
"If you want to go out, we will allow you to go out. When we think that it is better off for you for a civil servant to be outside the public service, then we will allow them to go out. 
Read More / Baca Lagi >>

Video : Wall Street protesters have little faith in US democracy

Posted: 08 Oct 2011 07:28 AM PDT

Yang mana dahulu: Perbicaraan di Peranchis atau PRU-13?

Posted: 08 Oct 2011 07:27 AM PDT

Perdana Menteri Najib Razak, di sebalik membelanjakan beberapa belas juta wang rakyat mengupah bekas pasukan media Tony Blair untuk menukar imejnya menjadi 'Mr Cool', akan cair di dalam bahang kehangatan mahkamah Perancis.
"Perbincangan makan malam Ops Scorpene di Holborn Uni berlangsung dengan lancar. Peguam Joseph Brehem mengumumkan bahawa hakim instruksi akan dilantik tidak lama lagi," kata pengarah Suaram Cynthia Gabriel di Twitter pada majlis pengumpulan dana di London pada 30 September, yang diikuti di sini.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: