Jumaat, 7 Oktober 2011

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


malam jumaat

Posted: 07 Oct 2011 12:12 AM PDT

Aku masih tercari-cari mana kuletakkan seliparku tadi ketika semua lebih kurang empat belas jemaah surau kampung Bintang melangkah pulang.
"Rasanya di tangga depan kolah tadi." getusku.
Setelah berkelintau lebih sepuluh minit baru aku terjumpa selipar ayamku tercogok di tempat yang aku fikirkan tadi.
Pelik! dah banyak kali aku tinjau di situ tak nampak pula. Peh! Malam ni malam Jumaat... baru lepas baca Yassin.
Ketika hendak menyarungkan selipar dan menekan alat kawalan jauh pintu kereta, aku perasan ada kelibat seseorang di serambi surau dan aku rasa tertarik.
"Tak balik lagi Ayah?" tegurku.
Lelaki itu yang dalam samar lampu surau seakan dalam usia tujuh puluhan tetapi nampak sihat menganggukkan kepala. Aku mendekatinya.
"Tidur sinikah?" tanyaku.
"Ya... tidur di mana-mana untuk merehatkan jasad tetapi rohani terus jaga." jawabnya.

Wah! Menarik ni...
"Saya KulupSakah, sekadar singgah je di sini, nak balik Kajang ni..." memperkenalkan diri.
Dia menghulurkan salam.
"Hang Tuah..." jawabnya tenang.
Bulu romaku meremang....

(akan diapdet kejap=kejap lagi)

Tiada ulasan: