Jumaat, 21 Oktober 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Surat terbuka untuk HIMPUN

Posted: 21 Oct 2011 08:26 AM PDT

Abdul Manaf Abdullah

Assalamualaikum wbth...

Saya merupakan mahasiswa kelahiran Malaysia. Secara asasnya, jiwa Melayu bergelora di dalam diri saya. Terlalu lama menetap dalam rumah kayu beratap bata berdinding rotan, berkejaran dengan lembu dalam kebun getah, menjala ikan di sungai tepi sawah dan bermain gurah dan gasing di tepi rumah.

Belajar quran dengan arwah datuk yang garang, menyalin buku-buku agama karya tangan warisan berzaman dan berjalan ke surau waktu pagi yang dingin itu adalah kegiatan yang menggamit kenangan.

Inilah kehidupan beradat beragama yang penuh dengan ketenangan. Tiada lagi perlu dipertikaikan betapa Melayu dan Islamnya saya dalam menulis surat ini untuk tatapan peserta HIMPUN.

Setelah dewasa dan berhadapan dengan pelbagai kerenah alam, pandangan berubah, kematangan bercambah, pemikiran tidak lagi berada dalam sifir keluarga, tetapi merebak untuk kepentingan sejagat.

Dahulu, dididik bahawa bangsa kita perlu dimartabatkan tanpa menghirau bangsa lain yang bercambah dan membiak di persekitaran. Ini lumrah dilahirkan Melayu, dilahirkan untuk menjadi rasis. Namun, dengan izin Allah, perasaan perkauman itu kurang menebal dalam diri, kerana dibatasi dengan larangan Allah swt terhadapnya.

Arakian, bertemulah saya dengan susuk bernama HIMPUN dalam beberapa nafas yang lepas. Mendengar ucapan dan percakapan sekreteriatnya yang begitu bersemangat. Dari percakapannya, jelas fikrah kumpulan yang diwakilinya.

Tiada dapat diselindungkan lagi fikrahnya itu. Dari tulisan penulis-penulis pendokong HIMPUN, semakin lama semakin jelas fikrah perhimpunan ini. Jelasnya fikrah ini adalah seperti kuatnya bau durian yang disimpan dalam kereta di waktu tengah hari yang terik panasnya. Dengan memahami fikrah mereka, barulah kita dapat mengikuti secara jelas tujuan perhimpunan ini.

Niat murni

Adapun niat murni yang ingin disalurkan kepada umat Islam, iaitu mengukuhkan aqidah umat Islam, justeru sangatlah patut disokong oleh sekalian umat Islam. Kerana aqidah yang tepat dan murni adalah diperlukan untuk melahirkan umat yang benar dan berwibawa.

Adapun niat yang murni perlu disokongi dengan perlakuan yang benar. Perlakuan yang kebaikannya melebihi keburukan. Perlakuan yang mengambil kira sensitiviti dan perasaan kaum minoriti.

Perlakuan yang tidak melanggar hak kafir zimmi yang duduk berlegar bersama kita tanpa ada sedikit pun dalam fikiran mereka untuk memberontak dan menghancurkan rumah ibadat kita. Perlakuan yang tidak akan menikam kita dari belakang sehinggakan orang bukan Islam semakin jauh daripada kebaikan dan keadilan Islam.

Siapakah perosak kemurnian niat?

Pihak yang merosakkan niat murni ini adalah pihak HIMPUN sendiri. Niat murni ini tidak disusuli dengan perancangan teliti oleh sekreteriatnya. Cuba lihat salah satu daripada objektifnya yang terang menuding jari kepada pihak lain.

Objektif itu menulis, "khasnya terhadap gerak-kerja Kristianisasi termasuk peristiwa 3 Ogos 2011". Dalam sidang media, mereka berkata, "Kes yang terakhir ini membuktikan betapa pihak yang mendalangi usaha pemurtadan umat ini semakin berani dan aggresif dalam menggerakkan dakyah mereka." dengan merujuk kepada kes DUMC sedangkan Sultan bertitah, bahawa JAIS dapat maklumat bahawa berlaku proses tersebut, tetapi, "keterangan yang diperolehi tidak mencukupi untuk tindakan undang-undang diambil."

Sekreteriat HIMPUN secara semberono melanggar titah raja dengan menyatakan bahawa berlakunya usaha ini walaupun pihak kerajaan sendiri tiada maklumat yang boleh mensabitkan kesalahan terhadap mereka atau dalam bahasa yang senang difahami, "ianya hanya khabar angin sahaja".

Malahan, lihat, bagaimana tiada satu pun objektif yang meminta kita kembali kepada ajaran Allah supaya boleh bertahan jika aqidah digoncangkan dengan gempa hujah dari agama luar.
Mungkin pihak HIMPUN lupa bahawa jika seseorang itu mempunyai aqidah yang kukuh, mereka tidak akan goyah sedikitpun walau datang seribu paderi dan sami buddha untuk memesongkan aqidahnya.

Adakah pihak HIMPUN beranggapan bahawa aqidah umat Islam walaupun sekuat mana pun, mampu dipesongkan oleh paderi dan sami? Adakah pihak HIMPUN beranggapan hujah Islam kurang gagah berbanding hujah Kristian dan agama lain?

Target yang salah

Jelas sekali target HIMPUN adalah salah. Objektif mereka ada pesongan yang jauh daripada untuk mencapai keputusan yang memberangsangkan untuk kepentingan Islam.

Islam memandang usaha yang dilakukan oleh umatnya tidak mengambil kira keberjayaan usaha itu. Tetapi, Islam menyuruh kita membuat sesuatu usaha atas untuk mencapai keputusan yang baik, dengan perancangan yang teliti, dan dengan kesungguhan yang melebihi kesungguhan golongan bukan Islam.

Islam melarang umatnya membuat sesuatu tanpa usaha untuk mencapai kemenangan. Cuba lihat, Rasulullah berhijrah dengan penuh teliti perancangannya. Sedangkan, Rasulullah itu pasti akan dilindungi Allah swt.

Jika umat Islam yang ingin berhijrah, ditangkap dan dibunuh sekalipun, mereka beroleh syurga kerana usaha mereka mengikuti suruhan Allah. Namun, Rasulullah masih lagi merancang dengan teliti. Mengapa perancangan HIMPUN begitu tidak sempurna?

Target sebenar

Target yang sebenar yang perlu dihapuskan dengan buluh runcing bersalut racun adalah kelemahan aqidah umat Islam itu sendiri. Kelemahan yang disebabkan oleh tangan-tangan umat Islam itu sendiri.

Cuba lihat, betapa banyaknya program realiti TV yang mengajak umat Islam ke arah hiburan yang melaghakan. Cuba lihat berapa banyak konsert yang mengajak pergaulan tanpa batasan. Cuba lihat betapa matapelajaran Pendidikan Islam dianaktirikan sehinggakan ia dianggap picisan. Cuba lihat betapa hukum Islam diaibkan setiap hari oleh umat Islam sendiri.

Keimanan yang tinggi kepada Allah berserta aqidah yang murni, pasti tidak akan berupaya dipesongkan lagi. Jadi, pihak HIMPUN perlulah meminta supaya pihak kerajaan mengurangkan hiburan dalam negara kerana ini yang menyebabkan iman rakyat boleh menjadi senipis rambut.

Dengan menguatkuasakan akta murtad, murtad masih lagi boleh berlaku, kerana untuk murtad, tidak perlu kepada persetujuan mahkamah. Sambil-sambil tengok TV pun boleh murtad!

Kristianisasi

Menurut makna dari Dewan Bahasa dan Pustaka, Kristianisasi ialah istilah bagi gerakan penganut Kristian untuk menyebarkan agama mereka dalam kalangan masyarakat seluruh dunia. Secara jelas dan terang ditulis di laman sesawangnya, "tema himpunan tertumpu atau fokus kepada kegiatan kristianisasi, kesan dan cabarannya kepada masyarakat majmuk di negara ini."

Tapi, dalam terang mentari suluhan objektif perhimpunan ini sendiri yang menuding jari kepada warga kristian atas kelonggaran aqidah umat Islam, mereka masih lagi cuba mengelirukan dengan pernyataan songsang mereka, bahawa "ia bukanlah provokasi terhadap orang Kristian".

Kesan HIMPUN kepada Masa Depan

1. Hubungan antara Islam dan Kristian semakin jauh. Cuba kita teliti dan baca setiap komen-komen antara umat Islam dan rakyat bukan Islam, yang boleh dibaca dalam Malaysiakini dan Malaysian Insider. Disebabkan HIMPUN ini, orang bukan Islam berkeinginan mengadakan juga perhimpunan mereka. Dan, umat Islam membalas dengan kata-kata yang kasar seperti, "tak sedar diri duduk negara orang". Inikah yang ingin dicapai?

2. Umat Islam yang sudah dipesongkan tidak kembali kepada Islam disebabkan HIMPUN ini. Cuba lihat tentatif HIMPUN. Orang yang berharap 250000 orang (seperti yang didakwa Mufti Perak) akan kembali kepada Islam, pastinya manusia yang berfikiran positif tanpa mengetahui hakikat sunnatullah, "iaitu usaha tangga kejayaan". HIMPUN hanyalah satu pertunjukan bilangan umat Islam kepada bukan Islam.

3. Orang Krisitian tetap tidak akan berhenti menyebarkan fahaman mereka walaupun perlembagaan menghalang mereka. Dalam ajaran mereka, menyebarkan Kristian adalah kewajipan, seperti yang ditulis dalam Gospel of Matthew."Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost: Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you always, even unto the end of the world. Amen."

Sekatan ini tidak akan menyebabkan mereka berhenti. Adakah umat Islam akan berhenti menutup aurat jika kerajaan Malaysia melarang penutupan aurat? Umat Islam tetap akan menutup aurat, kerana ianya kewajipan agama. Jadi, orang Islam tidak boleh berangan-angan, bahawa dengan adanya akta itu, Kristian tidak akan lagi disebarkan. Penganut Kristian yang kukuh pegangan kepada Kristian tetap akan menyebarkannya.

HIMPUN, ataupun Perhimpunan Sejuta Umat ini, secara realitinya adalah program berniat murni tapi, dilaksanakan dengan salah. Ketegangan agama pasti akan berlaku, jika Islam terus dimomokkan sebegini oleh umat Islam sendiri. Jika mahukan kejayaan, pastikan umat Islam dilengkapi dengan kenyataan balas terhadap hujah mereka, serta sediakan hujah dari sebelah kita untuk menunjukkan kemurnian agama kita.

Sekian, semoga kejayaan bersama masyarakat beriman.

Assalamualaikum wbth.

Abdul Manaf Abdullah

Kenyataan Media YB Husam Musa Isu Tindakan Gantung Dr Aziz Bari

Posted: 21 Oct 2011 06:10 AM PDT

KENYATAAN MEDIA

Saya rakamkan ucapan takziah kepada Profesor Dr Abdul Aziz Bari, yang telah dikenakan tindakan separa Barbaric oleh UIA, bagi pihak kerajaan Umno-BN.

Tidak syak lagi tindakan itu, mengembalikan kita kepada zaman Singapura dilanggar todak, di mana Hang Nadim yang bercakap benar dan berani telah difitnah, dinafikan kebebasannya serta dihapuskan.

Saya berharap Profesor Dr Abdul Aziz Bari terus gigih di atas landasan keberanian demi kebenaran.

Dalam masa yang sama, saya ucapkan tahniah kepada beliau kerana telah menjadi ikon kebebasan akademik pada era kongkongan ke atas mahasiswa dan pensyarah di negara ini begitu mencengkam.

Kebangkitan mahasiswa untuk bersuara dalam perhimpunan di UIA tengahari tadi, disertai dengan kenyataan beberapa badan akademik universiti-universiti, membuktikan bahawa dunia akademik tidak boleh menerima budaya sempit yang ditunjukkan oleh kerajaan di negara ini.

Saudara Mohamad Sabu didakwa oleh polis hanya kerana atas polemik sejarah, pensyarah UIA digantung hanya kerana beliau memberi lontaran pandangan.

Selain daripada berharap Profesor Dr Abdul Aziz Bari tidak menggadaikan kejujuran dan keberanian akademiknya, saya cadangkan jika perlu, Kerajaan Negeri Kelantan boleh menawarkan kedudukan seperti profesor pelawat bagi beberapa buah IPT di bawah kerajaan negeri seperti KIAS.

Sekian, terima kasih

DATO' HUSAM MUSA
Naib Presiden PAS
Exco Kerajaan Negeri Kelantan

ZULKIFLI NORDIN “JAHIL MURAKKAB” TENTANG HUDUD

Posted: 21 Oct 2011 05:00 AM PDT

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru (Bebas), Zulkifli Nordin menuduh hukum hudud yang hendak dilaksanakan oleh PAS membenarkan suami meliwat isteri. Tuduhan tersebut dibuat dengan kononnya dirujuk kepada draf dan Enakmen Hudud dan Qisas Terenggganu 2002 yang diluluskan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu ketika PAS memerintah negeri itu dulu.

Menurut beliau berdasarkan Seksyen 14 enakmen tersebut yang menerangkan tentang liwat yang dimaksudkan dengan seseorang lelaki memasukkan zakarnya ke dalam dubur seseorang lelaki atau perempuan, kecuali isteri. Katanya, perkataan kecuali dengan isteri itu jelas membawa maksud seseorang suami boleh memasukkan zakarnya ke dalam dubur isterinya kerana ia tidak dimaksudkan meliwat.

"Inilah hudud PAS. Ini bercanggah dengan Islam. Dalam Islam, jika seseorang lelaki itu memasukkan zakarnya ke dalam dubur seseorang tidak kira dengan sesiapapun termasuk dengan isteri sendiri, ia tetap liwat.

Adalah suatu yang malang bagi profesion guaman di negara ini mempunyai seorang peguam seperti Zulkifli Nordin yang nampaknya tidak memahami perkara asas dalam penafsiran undang-undang.

Daripada kenyataan beliau di atas adalah jelas bahawa Ahli Parlimen yang "bebal" syariah ini nampaknya terlibat dengan politik murahan yang hanya sekadar untuk menimbulkan keraguan terhadap perkara yang jelas dan tiada keraguan. Mereka yang tidak, seperti dikatakan oleh Abul A'la Maududi, mengetahui ABC mengenai undang-undang Shariah mungkin dapat diragukan oleh orang yang ragu seperti Zukifli Nordin.

Hujah beliau yang mengatakan bahawa seksyen 14 Enakmen Jenayah Syariah Terengganu bercanggah dengan Islam kerana tidak menganggap perbuatan meliwat isteri sebagai satu kesalahan boleh dengan mudah dipatahkan dengan alasan- alasan berikut.

Pertamanya seksyen 14 Enakmen Jenayah Syariah Terengganu secara jelas memperuntukkan "Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur.

Jika dilihat kepada seksyen 14 tersebut terdapat dua kesalahan yang boleh diklasifikasikan sebagai kesalahan liwat iaitu hubungan seks melalui dubur (anus) antara lelaki dan lelaki dan hubungan seks melalui dubur (anus) antara lelaki dan wanita selain daripada isteri lelaki tersebut.

Seksyen 15 Enakmen yang sama memperuntukkan " Sesiapa melakukan kesalahan liwat hendaklah dihukum dengan hukuman yang sama seperti yang ditetapkan bagi zina

Hukuman zina adalah 100 rotan bagi pesalah zina yang Ghayru Muhsan ( lihat seksyen 13 ( 2 ) Enakmen yang sama dan rejam sehingga mati bagi yang Muhsan ( lihat seksyen 12 ( 2 ) Enakmen yang sama.

Adalah jelas di dalam memperuntukkan hukuman bagi kesalahan liwat sama dengan hukuman hadd ke atas penzina pihak penggubal undang-undang syariah Terengganu telah mengambil pendapat Imam Malik, Syafie dan Imam Ahmad yang berpandangan bahawa liwat wajib dikenakan hukuman hadd seperti hadd ke atas pesalah zina disebabkan "li wujudin ma'na al-zina fihi" ( kerana kewujudan makna zina padanya) .

Zulkifli menyatakan bahawa berdasarkan seksyen 14 Enakmen tersebut seorang yang meliwat isteri tidak melakukan kesalahan. Beliau berhujah bersandarkan frasa "selain daripada isterinya" suami yang meliwat isteri terlepas dari hukuman hadd.

Kebodohan hujah tersebut timbul kerana beliau tidak memahami perbezaan asas antara hudud dan taa'zir. Seksyen 14 bercakap tentang hudud. Seorang suami yang meliwat isterinya bukan tidak bersalah. Ia tetap salah. Cumanya kesalahan itu tidak boleh dikenakan hukuman hudud.

Mungkin Zulkilfli bertanya kenapa tidak boleh kena hukum hudud ?

Jawapannya sepertimana yang dikatakan oleh Abdul Kadir Audah di dalam bukunya yang terkenal " Tasyri' Janaie" terdapat keraguan sama ada isteri yang dinikahi secara sah oleh lelaki boleh dikenakan hukuman hadd hanya kerana ia "menggunapakai hartanya " mengikut kehendaknya. Dan prinsip yang terpakai dalam hukum hudud adalah keraguan membatalkan hukuman hadd ( idraul hudud bisyubhah ).

Zulkifli mungkin bertanya adakah ini bermakna seorang suami yang meliwat isterinya akan terlepas hukuman ? Jawapan kepada soalan tersebut adalah tidak. Suami yang meliwat isteri masih boleh dihukum tetapi bukan dengan hukuman hudud sebaliknya beliau hanya boleh dihukum oleh hukuman ta'zir.

Jika Zulkifli cermat dan tidak tergopoh gapah membaca keseluruhan Enakmen tersebut dia akan pasti dapat melihat seksyen 3 Enakmen yang sama ( apa yang dipanggil proviso ) yang menyatakan secara jelas

"Dengan syarat bahawa apabila sesuatu kesalahan hudud atau qisas tidak boleh dihukum dengan hukuman hudud atau hukuman qisas kerana tidak dapat memenuhi syarat-syarat yang dikehendaki bagi hukuman-hukuman itu, maka kesalahan itu adalah menjadi suatu kesalahan takzir dan hendaklah ia dihukumkan demikian"

Seksyen 3 Enakmen tersebut sekaligus menjawab segala kekeliruan yang Zulkifli Nordin cuba timbulkan. Seksyen 3 menunjukkan bahawa liwat ke atas isteri tetap salah menurut Enakmen yang PAS gubal tetapi ia bukan kesalahan hudud sebaliknya ianya hanya satu kesalahan taa'zir. Dan Zulkifli juga kena faham hukum tazir tidak semestinya lebih ringan dari hukuman hudud.

Jika Zulkilfli jujur dalam hujahnya beliau sepatutnya mengkritik "hudud Umno" Dalam undang-undang yang Umno gubal di Wilayah Persekutuan liwat hanya salah jika lelaki meliwat lelaki yang lain.

Berdasarkan tafsiran liwat di Seksyen 2 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan adalah jelas bahawa seorang yang sama ada meliwat seorang perempuan yang lain atau meliwat isterinya TIDAK dikira melakukan apa-apa kesalahan di Wilayah Persekutuan jauh sekali akan dihukum

Renungan kepada Zulkifli Nordin : Undang-Undang mana yang lebih melindungi wanita ? Ingatlah saudara Zullifli hanya kerana anda berkopiah bukan bermakna anda layak bercakap tentang undang-undang hudud . Berhentilah jadi Jahil murakkab ( orang jahil yang tidak tahu dia jahil ).

Kenyataan Media Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Antarabangsa Malaysia (PKA UIAM)

Posted: 21 Oct 2011 04:27 AM PDT

Berikut adalah kenyataan penuh:

Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (PKA UIAM) ingin menyatakan sokongannya terhadap Professor Abdul Aziz Bari di dalam menjalankan amanahnya sebagai seorang murabbi dan sarjana Perlembagaan Malaysia.
Kami berasa terkilan atas campurtangan pihak luar ke atas
sistem pendidikan di negara ini yang sepatutnya bebas dan bersifat professional.

Tohmahan serta tekanan yang tidak berasaskan ilmu yang dilemparkan kepada Professor Abdul Aziz Bari hanya membuang masa dan merendahkan status negara di mata dunia.

Professor Abdul Aziz Bari adalah seorang yang berwibawa
dan berkelayakan untuk membuat kenyataan ilmiah dan rasional dalam bidang kepakaran beliau. Ini adalah seperti yang dinyatakan didalam Al-Quran:

Surah al-Anbiya' (21:7): "Kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu, melainkan beberapa orang-laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui"

Mana-mana pihak yang tidak bersetuju dengan pandangan beliau sepatutnya memberi beliau ruang untuk berdebat secara lebih terbuka kerana proses konstruktif sebegini akan meningkatkan tahap pemikiran masyarakat di negara tercinta ini. Peringatan ini jelas berkait rapat dengan ayat Al-Quran dalam Surah al-Baqarah (2:111):

"Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata pula: "Tidak sekali-kali akan masuk syurga melainkan orang-orang yang berugama Yahudi atau Nasrani". Yang demikian itu hanya angan-angan mereka sahaja. Katakanlah (wahai Muhammad): "Bawalah kemari keterangan-keterangan yang (membuktikan kebenaran) apa yang kamu katakan itu, jika betul kamu orang-orang yang benar".

Professor Abdul Aziz Bari sepatutnya diberi penghargaan kerana berjaya membuat satu negara berfikir dan memberi reaksi di dalam pelbagai cara. Beliau bagaimanapun tidak harus dihukum kerana reaksi pihak ketiga ini.

Sebagai seorang ahli akademik, Professor Abdul Aziz Bari berhak menyatakan pendapat seperti yang telah dilakukannya. Ini adalah sebahagian dari kebebasan akademik yang dipunyai oleh setiap ahli akademik.

Mana-mana negara yang mahukan universiti mereka disanjungi dan dihormati sebagai universiti bertaraf dunia pasti menyokong, menghormati dan melindungi kebebasan akademik ini.

Kami tidak mahu tindakan ini kelak dijadikan satu 'precedence' pada masa akan datang kerana ia boleh menyekat sumbangan intelektual dari ahli akademik terhadap isu-isu kenegaraan sama ada yang dianggap sensitif atau sebaliknya.

Sebarang tafsiran dan pandangan yang dibuat dari hasil kepakaran seseorang ahli akademik sewajarnya disambut secara lapang dada oleh mana-mana pihak.

Kritikan inteletek adalah sangat penting di dalam dunia akademik kerana dengannya budaya keilmuan di sesebuah universiti itu boleh berkembang dan menyumbang sesuatu kepada pembangunan anak bangsa dan negara

Kebebasan akademik ini telah disaran oleh UNESCO melalui peruntukan dalam "Recommendation Concerning the Status of Higher Education Teaching Personnel" yang dihasilkan melalui persidangan UNESCO pada 11 November 1997, seperti dalam Artikel 26 dan 27 yang berbunyi:

"the right to contribute to social change through freely expressing their opinion of state policies and of policies affecting higher education".

PKA UIAM menyeru semua pihak supaya menghayati dan menghormati kebebasan akademik. Keprihatinan pihak-pihak yang berkepentingan (stakeholders) dalam perkara ini amat perlu untuk memertabatkan Malaysia sebagai hub pendidikan tinggi antarabangsa dengan universiti-universitinya
bertaraf dunia.

Sambutan Solat Dhuha Bersama MB Perak. 1 Ribu Rakyat Hadir

Posted: 21 Oct 2011 03:15 AM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg7gfkwbexuBJ83pYbDVi-hlBJQpJyaB0BFEhpZDsbUhFX43KZ2k6faKwOLz-mtkPuaCkz-rQOZSjjn6VC1-ya9agrusFhV7jG7BgmxFyyjvUqUTI5nwCk0olLdBVa4jD_WlkPQS-tiK6Wb/s640/blogger-image--1203787592.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgg5kHIzZzWFPJBPjnx77KOY0qejVYeiFBiDyUQu55LqJAIev0N8P6kPIs9ZxAqoLccXJ3DKlYs1pk4au9Py4Wg8sx4Xl2FzicYc3dJFy30SrzRYDGHBY82KUlO5bTvXITcoVOk31zHcsaG/s640/blogger-image-6571283.jpg

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj8UJhd-Tb5hg-poTlv1gCXrWzX7eN2kRVsPLxd73AwYhiJhyphenhyphenL-gKx3jyOXjqR7Wh66fnlw8isfQ82SK3rdo2he5Uftl5bzmbkz5gJ9nzsT5VCKI2wYZRbSBRgUnG56sTsxp1SMymu_8TSA/s640/blogger-image--579635700.jpg

terima kasih kepada ajijoi

Lagi Gambar Himpunan Bantahan Mahasiswa Di Atas Penggantungan Dr Aziz Bari

Posted: 21 Oct 2011 02:30 AM PDT

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/316476_10150371325242402_154249112401_8235701_812386687_n.jpg

Mat Sabu: Tindakan ke atas Aziz Bari ala ISA

Posted: 21 Oct 2011 01:19 AM PDT

Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 21 Okt: Tindakan ala-ISA ke atas Prof Dr Abdul Aziz Bari akan 'mengkangkungkan' lagi dunia akademik negara ini, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Di negara kita sudah terkenal gelaran 'profesor kangkung' yang diberikan kepada pembodek-pembodek yang berjaya mendapat pangkat besar di universiti-universiti hasil membodek dan kemudian bercakap merapu melalui TV dan media tanpa mengikut fakta sebenar semata-mata mengampu pemerintah.

"Tindakan UIA (Universiti Islam Antarabangsa) menggantung tugas Dr Abdul Aziz akhirnya akan melengkapkan tindakan menjadikan dunia akademik negara ini sebagai sarang dan dunia professor kangkung," kata beliau.

Mohamad juga menyifatkan tindakan menggantung tugas Dr Abdul Aziz sebagai tindakan ala-Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Itu tindakan ala-ISA. Dia belum sempat dan tidak diberi peluang yang munasabah untuk membela diri terus digantung.

"Nampak benar kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) ketagih ISA seperti ketagih dadah dan cakap-cakap kononnya hendak hapuskan ISA adalah pembohongan dan helah semata-mata," katanya sambil merujuk dakwaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya ISA akan dihapuskan oleh kerajaannya.

Sambil memohon maaf kerana tidak dapat bersama-sama di dalam protes di Masjid UIA membantah tindakan ke atas pakar perlembagaan itu lantaran berada di luar negara, Mohamad berkata tindakan sedemikian sukar dielakkan oleh pelajar dan rakyat yang mahu menghalang dunia akademik negara ini menjadi dunia professor kangkung.

"Rakyat yang berkesedaran tidak ada pilihan melainkan menggerakkan lebih banyak protes sedemikian bagi menghalang dunia akademik negara ini menjadi dunia professor kangkung.

"Jika perkara itu berlaku, dunia akademik negara ini pasti menjadi dunia yang sangat hina dan apa maknanya rakyat negara ini menghantar anak-anak mereka ke universiti-universiti?

"Tidakkah berdosa dan mengkhianati ilmu jika menghantar anak-anak belajar kepada professor-professor kangkung yang hina, penjilat dan langsung tidak bermaruah?" kata beliau.

Gambar Himpunan Bantah Tindakan UIA Gantung Dr Aziz Bari

Posted: 21 Oct 2011 12:56 AM PDT

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/299648_129199070520222_128727520567377_125817_206337181_n.jpg

Isu Prof Aziz Bari: Mangsa batu api – Oleh Muhammad Zir

Posted: 21 Oct 2011 12:00 AM PDT

21 OKTOBER – Kita masih melihat perkembangan yang semakin meleret-leret bermula dari laporan titah Sultan Selangor yang disambut oleh respon secara akademik oleh pakar perlembagaan negara Prof Dr Abdul Aziz Bari.

Dalam kes ini, titah Sultan itu telah disambut dengan beberapa ungkapan daripada rakyat biasa warga Malaysia. Namun demikian, rakyat biasa yang bernama Dr Aziz Bari ini memiliki sedikit kelebihan berbanding insan lain berdasarkan ilmu pengetahuan yang dimilikinya.

Pandangan beliau mengenainya merupakan komen yang bukan datangnya dari tong sampah, sebaliknya dari pengalaman, pengetahuan dan kepakaran beliau sebagai pendidik, pemikir dan intelek.

Malah, beliau adalah penulis buku undang-undang yang prolifik termasuk buku Majlis Raja-Raja: Kedudukan dan Peranan dalam Perlembagaan Malaysia, dan Islam dalam Perlembagaan Malaysia.

Menghormati ilmu dan kepandaian seseorang itu, terutamanya apabila berbicara dalam bidang yang memang menjadi kepakarannya, adalah budaya yang baik. Sama ada disetujui atau tidak pandangannya, itu soal kebebasan bersuara dan berkekspresi. Justeru tidak timbul isu menghina atau menderhaka.

Batu api

Maka dalam hal ini, marilah kita kembali kepada pokok persoalan utama yang mana ia telah terhijab di sebalik sentimen kebencian dan emosi yang tak berpenghujung ini yang sengaja dibangkitkan oleh pihak-pihak yang takut kepada kebebasan bersuara.

Setiap manusia mempunyai hak untuk bersuara atau berbeza pandangan. Mereka juga punya hak untuk diam. Hak-hak ini harus dihormati oleh semua pihak.

Bagi manusia yang diberi kuasa atau pemegang amanah, maka menjadi haknya untuk menggunakan kuasa itu menurut undang-undang yang telah dimaktubkan. Jelas ia bukan suatu pertindihan peranan dan tanggungjawab.

Tetapi, dalam masyarakat, wujud pihak ketiga yang berperanan untuk mengambil kesempatan di atas hak-hak ini. Mereka ini biasanya dipanggil 'batu api'. Golongan ini kerjanya menghasut, memancing dan memprovokasi mana-mana pihak agar dilihat bertelagah.

Mereka sekadar mahu dilihat menjadi juara dalam krisis yang mereka cipta sendiri. Golongan batu api inilah yang sedang mencetus permusuhan dan kekeliruan dalam masyarakat hingga pokok perbincangan dasar telah tersasar dan jauh dari matlamat murni.

Golongan batu api ini juga tidak menghormati hak kedua-dua belah pihak, dalam kes ini jelas merekalah yang tidak menghormati hak Sultan yang mewakili institusi Raja dengan memanipulasi dan menyalah tafsir titah Raja. Di kesempatan itu juga, puak-puak batu api ini juga tidak menghormati hak ahli akademik dan pemikir seperti Dr Aziz, sedangkan mereka sendiri dangkal tentang undang-undang.

Isu sebenar

Isu yang disentuh oleh Dr Aziz adalah isu yang berkaitan tentang rumusan atau interpretasi beliau sebagai seorang yang pakar mengenai Perlembagaan dalam aspek pelaksanaan dan amalannya.

Beliau menyentuh secara objektif dan jelas bahawa Sultan mempunyai kuasa mutlak sebagai ketua agama, namun dalam aspek pelaksanaan dasar atau undang-undang, Malaysia juga mempunya agensi yang dipertanggungjawabkan untuk menguatkuasakan undang-undang itu dan melaksanaan dasar-dasarnya. Justeru, garis sejelas ini harus dihormati oleh semua pihak.

Jadi, di mana pula timbul isu 'menghina' dalam konteks ungkapan Dr Aziz ini? Adakah beliau "mengherdik" Raja? Adakah perkataan yang diucapkan oleh beliau mempunyai bahasa kotor atau kasar, seperti yang menjadi amalan sesetengah blogger UMNO?

Jika ada, buktikanlah dengan hujah dan bukti. Bukan dengan laporan polis, bukan dengan ugutan. Ini bukan satu perlakuan jenayah hingga pihak batu api itu perlu melibatkan pihak polis yang sepatutnya menumpukan masa dan tenaga menjaga keselamatan rakyat daripada penjenayah dan jenayah.

Berhubung isu yang sama, portal berita Malaysiakini dalam satu wawancara melalui e-mel dengan Tunku Zain Al'Abidin Tuanku Mukhriz baru-baru ini telah melaporkan bahawa putera diraja Negeri Sembilan itu menyatakan bahawa titah diraja boleh dibincangkan oleh ahli akademik dan media selagi ia tidak mendatangkan kemudaratan.

Menurut Tunku Zain Al'Abidin, membincangkan titah diraja adalah selaras dengan kebebasan bersuara asalkan ia tidak bersifat benar-benar menghasut, memfitnah atau mengalakkan keganasan.

Fitnah, bohong dan baling batu sembunyi tangan

Adakah kita masih ingat bagaimana titah Sultan Johor apabila ditanya oleh media berkenaan dengan kes kononya Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menghina Johor? Apa titah Baginda?

Dalam titah Sultan Johor kepada media, Baginda memang tersinggung dengan apa yang dikatakan sebagai kenyataan Guan Eng terhadap situasi di Johor Bahru tetapi turut menambah: "Biarlah ahli politik yang berpolitik, jangan heret Sultan sekali, tidak perlu ada orang bercakap sebagai wakil kerana saya boleh buat sendiri".

Bagi yang memahami makna bahasa diplomasi, ungkapan "jangan heret Sultan" menunjukkan Baginda yang bijaksana tahu ada usaha segelintir pihak tertentu yang mahu mengheret institusi Raja ke dalam kancah politik. Inilah kerja si batu api.

Mujurlah institusi Raja telah melaksanakan peranannya dengan bijaksana hingga membuatkan para batu api ini gigit jari.

Kembali menghayati titah Sultan Selangor yang menimbulkan isu dengan Dr Aziz, apa yang jelas ialah Baginda mahu agama Islam terus dipelihara dan nasib ummah mesti dibela.

Dalam hal ini, agensi agama Islam seperti Majlis Agama Islam Selangor dan Jabatan Agama Islam Selangor perlu melaksanakan tanggungjawab dengan betul dan berkesan. Hanya dengan mutu kerja yang baik sahaja maka kegelisahan rakyat dan kebimbangan Sultan akan terubat.

Apa yang telah diutarakan oleh Dr Aziz sebenarnya juga jelas, iaitu dalam undang-undang, tiada siapa pun boleh mengatasinya. Sebaliknya, dengan menghormati undang-undanglah maka hubungan antara masyarakat dan agama, institusi Raja dan rakyat akan menjadi lebih syumul.

Bagi golongan batu api pula, mereka sepatutnya beristigfar dan berhenti daripada melakukan perbuatan terkutuk yang hanya akan mengelirukan masyarakat.

Jika hendak berpolitik, kemukakan gagasan dan manifesto. Jika hendak bersemuka dengan Dr Aziz, bersedia dengan hujah ilmiah. Jangan cepat-cepat lari ke balai polis, atau minta pihak berkuasa tangkap orang yang kita tak setuju hujahnya.

Tidak perlu mengadu domba atas nama agama mahu pun bangsa. Jangan baling batu sembunyi tangan. Dalam masyarakat Melayu dan budaya Timur, itu bacul namanya. – Roketkini.com

Azizbarisme sudah melanda

Posted: 20 Oct 2011 10:53 PM PDT

Mohamed Hadi al-Majwi

Saya mengenali Profesor Abdul Aziz Bari sebagai pensyarah undang-undang perlembagaan saya ketika saya belajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Mudah ceritanya, Aziz Bari ialah tok guru saya dan sudah tentulah saya berasa amat terhutang budi kepada beliau.

Saya percaya ribuan pelajar dan bekas pelajar beliau turut berkongsi sentimen yang sama dengan saya.

Saya mengenali Aziz Bari sebagai seorang yang teguh dengan prinsip dan mempertahankan pandangan akademiknya berteraskan hujah ilmiah. Pandangan beliau yang tegas mengenai isu-isu perlembagaan dan kenegaraan sudah tentu perlu dibayar dengan risiko.

Ini yang selalu dipesankan oleh beliau kepada para pelajarnya. Disebabkan kelantangan beliaulah, beliau pernah berkata beliau tidak akan mempunyai peluang untuk menjadi Dekan di Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim (AIKOL), Timbalan Rektor, apatah lagi Rektor UIAM.

Pingat dan darjah kebesaran daripada istana, jauh sekali! Tetapi inilah harga yang perlu dibayar untuk mempertahankan maruah ilmu yang dijunjung oleh beliau.

Di dalam memberi ulasan dan pandangan, saya melihat Aziz Bari sebagai seorang yang berterus-terang dan tidak berlapik-lapik atau berdolak-dalik di dalam mengutarakan buah fikirannya. Tidak seperti sesetengah profesor kangkung dan bayam yang kita boleh kenal ciri-cirinya.

Buku-buku penulisan beliau mengenai perlembagaan juga secara terbuka mengkritik parti pemerintah dan tokoh-tokoh politik seperti Tun Dr Mahathir Mohamad. Bukan baru sekarang, tetapi konsisten sejak dahulu lagi.

Bacalah hasil penulisan beliau (masalahnya yang menghentam beliau pun tak pernah membaca buku-buku dan artikel-artikel beliau). Kalau orang menuduh Aziz Bari pro-pembangkang, ini juga saya fikir melucukan kerana kita masih belum terlupa beliau pernah mengkritik kepimpinan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang secara terbuka di media massa.

Ulasan Aziz Bari seringkali ditagih di dalam soal-soal berkaitan perlembagaan, dari zaman Meor Atiqulrahman, membawa kepada Lina Joy, sehinggalah krisis perlembagaan Perak dan terkini isu titah Sultan Selangor mengenai serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di sebuah gereja.

Sudah tentulah tidak semua pandangan beliau boleh diterima oleh semua pihak, tetapi kalau tidak bersetuju, balaslah dengan hujah akademik. Tetapi di bumi bertuah ini, hujah intelek selalunya dibalas dengan laporan polis, soal siasat pihak berkuasa, surat tunjuk sebab dan pelbagai bentuk intimidasi lain.

Satu perkara lagi yang saya kagum dengan Aziz Bari ialah beliau seorang yang sangat rajin menulis, baik santai mahu pun ilmiah inti penulisannya. Tulisan-tulisan ini pula bukanlah dipetik daripada langit, tetapi beliau berkorban masa untuk menghasilkannya.

Para pelajar dan pensyarah di AIKOL boleh mengesahkan, sewaktu cuti-cuti umum, sewaktu UIAM lengang tidak berpenghuni, kita boleh melihat kereta Mercedes antik merah beliau di parkir kereta pensyarah dan lampu biliknya menyala hingga ke lewat malam. Pengampukah orang sebegini? Kaki bodekkah? Kangkungkah?

Sepanjang yang saya tahu, Aziz Bari tidak bercita-cita tinggi pun di dalam politik. Cita-citanya hanyalah para pelajar, buku-buku ilmiah dan hasil kajiannya sahaja. Setahu saya, Aziz Bari tidak ada telefon bimbit pun. Takkanlah orang yang tiada telefon bimbit sebegini cita-citanya mahu jadi wakil rakyat dan seterusnya menjadi menteri kabinet atau Perdana Menteri?

Terkini, beliau telah digantung tugas daripada UIAM disebabkan tuduhan-tuduhan jahat ke atas beliau. Saya percaya bekas pelajar-pelajar beliau yang sudah menjadi "orang-orang besar" menggeleng-geleng kepala dengan perkembangan ini.

Bagi saya, ini tidaklah aneh kerana warga UIAM sudah masak dengan wayang murahan sebegini. Kita pun tahu apa sudah berlaku sewaktu Ustaz Azhar Idrus dijemput berceramah di UIAM. Hilang seorang profesor, berderet-deret universiti luar negara yang akan mengambil beliau untuk berkhidmat di luar negara. Akhirnya siapa yang menjadi mangsa? Para pelajar kita juga.

Saya cuma insan kerdil yang tidak mempunyai kuasa dan upaya untuk mengubah keadaan. Saya hanyalah bekas anak murid Aziz Bari dan saya menukilkan pendapat saya ini sebagai tanda sokongan penuh saya kepada beliau. Warga UIAM dan bekas para pelajar beliau, marilah kita berdoa supaya Profesor Dr. Abdul Aziz Bari diberikan segala kekuatan untuk menghadapi ujian ini.

Berpegang teguhlah Prof, kami semua mendoakan. Sesudah Sabuisme, kita kini menyaksikan gelombang Azizbarisme.

Anya Sun: Saya tak kenal, tak pernah jumpa anak Guan Eng

Posted: 20 Oct 2011 09:19 PM PDT

Oleh G Manimaran

KUALA LUMPUR, 21 Okt — Seorang pelajar perempuan, yang gambarnya digunakan oleh blog-blog pro-Umno untuk mengaibkan anak lelaki Lim Guan Eng kononnya telah melakukan gangguan seksual ke atasnya, hari ini menafikan dia mengenali atau pernah berkawan dengan remaja berkenaan.

Dalam satu kenyataan ringkas dikeluarkan hari ini, juara sukan catur Anya Sun Corke (gambar) menegaskan, gambarnya telah digunakan secara tidak wajar tanpa pengetahuan atau keizinannya.

"Hakikatnya, saya tidak pernah dijadikan mangsa dalam mana-mana keadaan oleh budak ini atau keluarganya," kata Corke lagi.

Corke yang sedang belajar di Wellesley College, Amerika Syarikat, berkata, dia terkejut dan kecewa dengan perkembangan ini.

"Saya berharap bahawa ia tidak akan berulang," katanya lagi.

Dia seterusnya berkata, "saya tidak pernah melawat Malaysia sejak tujuh tahun yang lalu."

"Saya tidak pernah bertemu atau mendengar mengenai mana-mana pihak yang terlibat (dalam isu ini). Saya pun tidak pernah diserang secara fizikal dalam apa jua cara," katanya sambil menambah, dia bersimpati dengan remaja terbabit.

Kenyataan Corke dikeluarkan dua hari selepas DAP mendedahkan gambar, yang digunakan oleh blog-blog pro-Umno untuk melontarkan dakwaan serangan seksual terhadap anak lelaki Lim, sebenarnya merupakan juara catur berusia 21 tahun dari Hong Kong.

Corke yang kini mewakili England tiada kaitan dengan Pulau Pinang dan tidak pernah belajar bersama dengan anak lelaki Lim di George Town, kata DAP kelmarin.

Pemblog-pemblog pro-Umno termasuk ketua Umno Bukit Gelugor Dr Novandri Hasan Basri mendakwa anak lelaki Ketua Menteri telah mengganggu pelajar perempuan satu kelas dan telah cuba mengelak hukuman dengan menggunakan nama bapanya.

Kelmarin, Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua menunjukkan paparan skrin dari blog Dr Novandri dan Papagomo dan dipadankan dengan gambar-gambar dari laman web www.chessbase.com.

"Papan catur telah dipadamkan. Tanpa ragu-ragu, ia menunjukkan bahawa dakwaan mereka tidak lain tidak bukan hanya satu pembohongan yang kejam," katanya.

Pengetua sekolah anak lelaki Lim pernah juga telah menafikan dakwaan sedemikian.

Lim, Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP awal minggu ini telah mengecam tindakan blog-blog pro-Umno dan beberapa pemimpin Umno yang mengaibkan beliau dan anaknya dengan dakwaan tidak berasas.

Prof Aziz Bari Digantung. Jom Baca Perlembagaan Ini

Posted: 20 Oct 2011 08:03 PM PDT

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/311856_129151613858301_128727520567377_125739_1211158464_n.jpg

Penyokong UMNO Boleh La Najib Nak Tipu!

Posted: 20 Oct 2011 06:00 PM PDT

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/305762_10150335245581510_153563841509_8547036_1846874311_n.jpg

Gambar: Pemimpin Libya Muammar Gaddafi terbunuh

Posted: 20 Oct 2011 05:30 PM PDT

http://media.themalaysianinsider.com/images/uploads/2011/october2011/20/pic_gaddafi.jpg

TRIPOLI, 20 Okt – Bekas pemimpin Libya Kol Muammar Gaddafi, yang memerintah negara itu selama 42 tahun, ditemui terbunuh di lokasi beliau bersembunyi di Sirte hari ini.

Dalam pada itu, seorang anak Muammar, Mo'tassim dibunuh oleh pejuang-pejuang dari Majlis Peralihan Nasional (NTC) manakala seorang lagi Saif al-Islam, yang cuba melepaskan diri dari bandar terbaru yang jatuh, Sirte telah dikepung, demikian menurut pegawai majlis itu hari ini.

"Mo'tassim dibunuh oleh pejuang-pejuang," kata pegawai NTC Abdel Majid Mlegta kepada Reuters.

"Saif al-Islam cuba untuk meninggalkan Sirte dalam kovoi yang kecil. Tentera kami telah mengepung dia," katanya.

Perdana Menteri NTC Mahmoud Jibril berkata pengerusi majlis itu akan mengisytiharkan negara itu telah bebas daripada penguasaan dan kepimpinan Muammar secara rasmi sama ada hari ini ataupun esok.

"Mustafa Abdel Jalil akan tampil hari ini atau selewat-lewatnya esok, untuk mengisytiharkan kebebasan negara (Libya) dan akan memberikan butiran khusus mengenai pembunuhan Muammar," kata Mahmoud pada sidang media hari ini.

Libya jatuh ke tangan pejuang anti-Muammar dua bulan lalu selepas kebangkitan rakyat sejak awal tahun ini. - Reuters

Menu Sama Dengan Najib, Tapi Harga? Tengok Bil Ini

Posted: 20 Oct 2011 05:00 PM PDT

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/316127_10150326030718730_622993729_8112479_437132000_n.jpg

makanan rakyat?

Tiada ulasan: