Isnin, 3 Oktober 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


"Hantu Bonceng " Sebagai Satu Medium Mengajar Perempuan Untuk Jadi Bimbo

Posted: 03 Oct 2011 05:53 PM PDT

Ignorekan sebentar pasal kes mengucap dan mengaku Muhammad itu syaitan dalam filem Hantu Bonceng. Itu mungkin sesuatu yang agak obvious dan memang mudah dijadikan kontroversi. Aku baru aje menonton filem tu semalam sambil menungggu ayam goreng siap di masak dan nasik habis ditanak. Menonton kat mana? Kat Youtube.

Ada banyak lagi benda dalam filem itu yang sebenarnya jelas memperbodohkan orang Melayu..tapi orang Melayu macam biasa..hanya akan naik angin kepada sesuatu yang sangat obvious tapi mereka tak nampak benda2 lain yang kurang jelas dan nyata.

1. Ada scene Zizan dengan Kunyit insaf sambil nangis-nangis depan Imam Masjid sebab menyesal dengan perbuatan diorang. Scene tu dah la bodoh..tapi apa yang lebih bodoh? Dah insaf kaw2 lepas tu apa yang Zizan buat? Pegi dating pegang-pegang tangan awek. Insaf apa kejubor kau itu insaf?

2. Watak "Perempuan Gemuk Anak Tok Imam" itu adalah watak yang paling teruk sekali memperbodohkan orang Melayu. Ada waktu dia bertudung. Ada waktu dia tak bertudung. Paling kelakar? Ada satu scene, Perempuan Gemuk Anak Tok Imam ini mengaku "Saya kuat pegangan agama" tapi waktu itu..rambut terdedah dengan baju ketat menampakkan tubuh yang "super sexy."

3. Zizan selepas "Mendapat hidayah" mulut dengan pantas mengucapkan Syukur,Alhamdulillah,Ya Allah..tapi the first thing yang dia buat bila dia nak tolong adik kepada "Hantu Bonceng" adalah ajak gadis itu duduk sekali dengan dia.What the fudge?

4. Itu belum dikira lagi mesej-mesej halus yang cuba mempermainkan imej orang Tabligh atau sunnah Nabi yang cuba di"perlawakkan" oleh Kunyit.

5. Dan lastly...Aku tau kat luar sana ramai perempuan Melayu murahan. Tapi dalam filem ni...semua empat watak perempuan,tak kiralah Hantu Bonceng,adik Hantu Bonceng,awek Zizan dan gelfren kepada abang awek Zizan adalah dijadikan sama ada "cheap slut", "dumb slut" atau "cheap dumb slut."

Cheap Slut = awek abang awek Zizan yang mengandung sebab terlanjur

Dumb Slut = Hantu Bonceng sebab nak naik motor dengan mat rempit lepas baru sampai dari kampung

Cheap Dumb Slut = Awek Zizan sebab offer diri tinggal bersama serumah dan adik Hantu Bonceng sebab ...memang karakter tu agak ridiculous developmentnya.Come on...takde sebab langsung dia nak buat kakak dia macam tu.


...............

Bodoh punya filem. Memperbodohkan masyarakat.

Filem-filem macam ni lah filem bodoh yang melahirkan masyarakat yang bodoh. Kerajaan kita banned filem Fantasia (Aziz M.Osman), Schindler's List (Steven Spielberg) Passion of The Christ (Mel Gibson),alasannya..merosakkan akidah.....tapi...filem ni boleh lepas? Come on.

Siapa yang paling bodoh sebenarnya? Orang besar Lembaga Penapisan Filem. Selagi badan kerajaan membenarkan filem-filem bodoh membodohkan orang Melayu...selagi tu la filem-filem bodoh macam ni akan terus manjadikan orang Melayu bodoh. Lembaga Penapisan Filem mempunyai tanggungjawab untuk menentukan filem mana yang sesuai untuk ditayangkan. Jika mereka merasakan masyarakat Malaysia tidak sesuai untuk menonton filem "Zoolander" kerana menghina pemimpin Malaysia kenapa pula filem ini yang terang2 menghina agama dilepaskan?

Takkanlah kerana filem ini sebuah produk local filem ini wajib ditayangkan?

Satu-satunya orang yang pandai dalam filem ni? ...... David Teo.
RM8.52 juta setakat ni. Aku rasa 3 juta tak lari kot dia punya share.

........................

Satu trivia menarik...pengarah filem Hantu Bonceng....Ahmad Idham sudah pun mengarah lebih 20 filem (23 tak silap aku) . Steven Spielberg pula dari dulu sehingga sekarang baru sahaja mengarah 36 buah filem. Dengan rate yang sedia ada...Ahmad Idham mungkin akan menghasilkan lebih banyak filem berbanding Steven Spielberg. Menakutkan bukan?

Itu baru dalam industri kecil di Malaysia. Cuba bayangkan jika Ahmad Idham ke Hollywood..berapa filem dia boleh buat dalam setahun?

Tiada ulasan: