Rabu, 12 Oktober 2011

.

.


Ulasan Isu

Posted: 12 Oct 2011 02:53 AM PDT

Mujahid Perlu Dakwah Hu Pang Chiaw Agar Fahami Hudud

PENGERUSI Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) Hu Pang Chiaw menafikan yang beliau ada mengeluarkan spekulasi berunsur ugutan Pas kemungkinan akan kehilangan sokongan bukan muslim khasnya yang bergabung dalam DHPP sekiranya masalah hudud tidak dijelaskan tanpa mengambil kira pandangan mereka.

Pang Chiaw kata beliau tidak pernah berkata demikian tetapi tidak juga menjelaskan spekulasi beliau itu merupakan satu kekhalifan media massa atau tidak. Yang jelasnya kenyataan beliau itu menimbulkan kekesalan dan rasa kurang puas hati para penyokong dan ahli Pas.

Kenyataan beliau itu bukan saja dikritik secara diam oleh ahli Pas tetapi DHPP cawanagan Perak juga tidak begitu senang dengan telatah Pang Chiaw itu dan meminta Pang Chiaw menyaman akhbar yang memetik kenyataan itu kalau beliau benar tidak mengeluarkan spekulasi tersebut.

Sehingga kini tidak ada apa-apa tindakan perundangan diambil oleh Pang Chiaw sebaliknya satu kenyataan melegakan dikeluarkan oleh beliau seperti mana disiarkan oleh portal lidah rasmi Pas. Menurutnya DHUPP akan mensasarkan keangotaan sehingga 30,000 akhir tahun ini, begitulah kenyataan pemanis mulut dikeluarkan oleh DUPP semasa bertemu dengan Jabataan Pilihan Raya Pas di Parlimen kelmarin.

Langkah itu pada saya tepat dan itulah sepatutnya dimainkan oleh Pang Chiaw dan DHPP bukannya cuba hendak mencampuri urusan 'peribadi' Pas. Tentu sokongan Pas akan bertambah kuat kalau dewan itu berjaya mencapai apa yang diangan-angankan itu. Saya juga merasakan kenyataan terbaru itu sebagai hendak menyapu persoalan sensitif yang beliau (Pang Chiaw) keluarkan sebelum ini.

Sebelum ini saya ada mengulas dan menzahirkan perasaan kuang senang sesetengah orang Pas terhadap Pang Chiaw yang memberi kata dua kepada Pas itu. Bagi saya cara Pang Chiaw itu tidak sepatutnya kerana tindak tanduk beliau seolah-olah sudu hendak melebihi kuah.

Tampaknya kritikan saya terhadap sikap Pang Chiaw dan mempersoalkan kewajaran dewan itu mendapat respons segera dari salah seorang ahli lembaga penasihatnya Mujahid Yusuf Rawa yang juga tokoh muda Pas yang begitu seronok dengan kewujudan dewan itu. Kata Mujahid komen atau persoalan yang saya kemukakan itu tidak berpijak di bumi nyata kerana tidak memahami maslahat dan juga stategi politik menerusi dewan itu.

Sara raya saya tidaklah sejahil mana dalam soal ini dan arif mengenai startegi disebalik pewujudan dewan berkenaan. Seperti mana kata Mujahid untuk memecahkan tembok atau 'mental blok' yang wujud sebelum ini di antara Pas dengan orang Cina dewan itu diperlukan. Saya memahami hakikat itu, tetapi kenapa saya persoalkan bila dewan boleh atau sampai bersikap seperti Pang Chiaw yang bersikap tikus membaiki labu tidak ada gunanya kerana ia boleh menimbulkan masalah kepada Pas.

Saya memahami apa yang diajukan oleh Mujahid itu. Dalam suasan politik hari ini dan semakin rencamnya (liberal) dasar dan polisi Pas di tangan pemimpin muda profesional ini, mereka sangat memerlukan sokongan bukan Islam. Realiti masyarakat Malaysia Pas memerlukan sokongan Cina untuk menang lebih kurusi. Di kala kita meletakkan bendera kemenangan politik lebih penting dari bendera kemenangan Islam tulen, kewujudn dewan itu sangat mustahak. Soalnya apakah itu perjuangan mutlak Pas dan kaedah itu tepat?

Tetapi kalaulah wujud dan lantangnya suara seperti Pang Chiaw itu yang saya lihat sudah banyak fault maka ia wajar difikirkan semula atau meletakkan dewan itu dalam bentuk spra rasmi sahaja dan menghadkan mereka dari membuat kenyataan sesuka hati.

Atau pun ahli lembaga penasihat dewan itu perlu memantaunya agar mana-mana anggota atau pimpinan dewan itu tidak boleh bebas bercakap tanpa meletakkan kepentingan agama di belakang dan mengutamakan kepentingan politik. Betapa pun kita memerlukan sokongan tetapi sokongan itu janganlah sampai menjadi batil.

Satu segi ahli lembaga penasihat dewan seperti Mujahid itu melihat keperluan undi bukan Islam, tetapi dalam masa sama mereka (beliau) juga melihat kepentingan undi orang Melayu yang sedia ada. Satu kajian perlu dibuat sejauh manaka Pas mendapat untung dengan adanya dewan himpunan dan sejauh manakah pula Pas kehilangan undi dengan pendekatan yang diambil kini dan apakah di sini tidak berlaku pertindihan kepengtingan?

Saya pernah mengatakan secara peribadi kepada Mujahid, bahawa Pas begitu ralik dan ghairah menghimpunkan undi bukan Melayu tetapi seakan membiarkan undi Melayu. Sepatutnya hasil retreat yang dibuat Pas yang menerima hakikat Pas mengalami kemerosotan undi Melayu sampai 5 hingga 7% selepas enam pilhan raya disedari dan diperbaiki segera. Perlu ada sepihak dalam Pas kata saya mengambil kira perkara ini.

Tidak ada guna Pas mendapat undi bukan Melayu sampai 85% tetapi dalam masa sama Pas kehilangan undi Melayu lebih 5 peratus menjadi 38% saja berasaskan angka dalam pilihan raya lepas. Realiti yang perlu diingati bahawa undi Melayu kepada Pas alias Pakatan Rakyat berbanding dengan undi bukan Melayu diperolehi oleh UBN sekitar 5 atau 7%.

Kalau Pas atau Pakatan Rakyat tidak dapat mengekalkan undi ini nescaya dalam pilihan raya umum, Pakatan bukan saja tidak dapat menawan Putrajaya tetapi untuk mengekalkan status atau tahap kemenangan yang ada sekarang ini pun agak susah.

Berbalik kepada masalah DHPP tadi tentang hudud, lembaga penasihat hendaklah mengambil usaha memberi kesedaran dan kefahaman kepada anggota dewan itu dari masa ke semasa. Tampaknya pengerusi dewan sendiri masih kabur mengenai hudud. Beliau perlu diterangkan terlebih dahulu kalau tidak bagaimana beliau hendak bercerita fasal hudud kepada orang bawahannya. Kalau Hu Pang Chiaw sudah faham sedalam-dalamnya tidaklah terkeluar komen dan spekulasi yang beliau buat sebelum ini.

Untuk tujuan elok kalau Pang Chiaw perlu disampingi Mujahid sekerap yan boleh untuk memberi faham kepada Pang Chiwa antara kepentingan politik dan tuntutan Allah dalam konteks orang Islam. [wm.kl.5:35 pm 12/10/11]

Susupan Pagi

Posted: 11 Oct 2011 06:34 PM PDT

60 Kumpulan Nasyid Akan Sertai
Himpunan Sejuta Umat


SEBANYAK 60 buah kumpulan nasyid kontemporari yang bergabung dibawah Gabungan Penasyid-Penasyid Malaysia (Munsyid) akan ikut sama mengambil bahagian dalam Himpunan Sejuta Umat yang akan diadakan pada 22 Oktober bertempat di stadium Shah Alam nanti.

Wakil gabungan berkenaan telah menyatakan persetujuan untuk ikut sama memberi komitmen dalam himpunan berkenaan Isnin lalu dalam satu pertemuan dengan pihak Sekretrait Himpunan yang di pejabat kumpulan nasyid Rabbani di Bandar Manjaralara, Kuala Lumpur.

Pengerusi bersama Himpunan Dr Yusri Mohamed besama setiausaha Himpun hadir dalam pertemuan tersebut memberi tahu matlamat himpunan itu dan juga bentuk-bentuk pengisiannya pada majlis berkenaan yang mungkin dapat disumbangkan oleh kumpulan nasyid.

Selain kumpulan Rabbani yang merupakan kumpulan nasyid tersohor dan popular di negara ini yang mempunyai ribuan peminat kumpulan In-team dan Hijazz juga turut sama mengambil bahagian pada himpunan itu dan wakil mereka juga hadir mendapat penjelasan dari sekretariat Himpun.

Difahamlkan Munsyid akan menggubah beberapa lagu khas mengikut tema himpunan berkenaan untuk dipersembahkan kepada orang ramai secara percuma sebagai komitmen mereka kepada pembangunan Islam.

Orang ramai selain dari dapat menyatakan iltizam mereka menerusi himpunan untuk menjaga akidah umat Islam itu, mereka juga dapat berhibur dengan persembahan kumpulan nasyid berkenaan. [wm.kl.10:20 am 12/10/11]

Sengeh Malam

Posted: 11 Oct 2011 04:55 AM PDT

Akta Kawalan Kemasukan Pelajar Malaysia
Ke Universiti Asing Diperlukan


ADALAH diharap ada ahli Parlimen yang mengambil bahagian dalam perbahasan Bejet 2012 yang menyentuh Kementerian Pengajian Tinggi memberi perhatian berhubung akiviti kemasukan (mengurus kemasukan) pelajar negara ini di universiti luar yang dilakukan secara persendirian.

Sedar atau tidak kemasukan pelajar negara ini di beberapa buah universiti luar terutamanya di Indonesi, India, di Timur Tengah termasuk di universiti al Azhar Mesir telah menimbulkan masalah. Khabarnya ada semacam sendiket yang membawa atau menaja pelajar negara ini untuk memasuki mana-mana universiti di negara berkenaan.

Atasa alasan untuk memberi peluang penganjian kepada mereka, sendiket berkenaan telah mengenakan banyaran konsultan - urusan kemasukan yang tinggi sehingga mencecah RM5,000 hingga RM10,000 mengikut bidang pengajian yang diambil.

Sebagai contoh untuk kemasukan di bidang kedoktoran di universiti di Indonesia sendiket itu mengenakan bayaran antara RM3,000 hingga RM5,000 setiap pelajar. Manakala untuk tahun pertama bagi kurus perubatan pelajar dikenakan antara USD80,000 hingga USD100,000.

Jumlah ini tidak dipertikaikan oleh sesetengah ibu bapa yang ghairah untuk memberi peluang kepada anak mereka setelah tempat di universiti tempatan tidak dapat selalunya disebabkan tidak cukup nilai yang ditetapkan universiti bagi mengikut sesutau kursus.

Paling malang lagi ada pelajar yang ditipu sendiket berkenaan di mana wang urusan kemasukan sudah dibayar tetapi tempat tidak disediakan dan ada yang terpaksa melupai niat untuk melanjut pelajaran.

Pihak Kementerian Pengajian Tinggi khabarnya mengetahui akan sendiket atau aktviti membawa pelajar Malaysia ke luar ini. Bagaimana pun kementerian tidak dapat membuat apa-apa kerana tidak ada sebarang peruntukan akta atau undang-undang untuk mereka bertindak.

Justeru itu akta atau undang-undang kawalan terhadap kemasukan pelajar Malaysia ke universiti asing ini perlu digubal bagi mengatasi masalah dan memastikan tidak ada ibu bapa atau pelajar yang menjadi mangsa dengan kejadian itu.

Bukan itu saja kawalan itu juga perlu untuk memastikan nilai pendidikan yang diperolehi itu mencapai tahap atau standard yang ditetapkan. Ini kerana ada sesetengah kurus yang ditawarkan oleh universiti asing tidak memenuhi syarat atau piawai pendidikan negara.

Hendaknya ada mana-mana ahli Parlimen akan membawa perkara ini ke tengah semasa perbahasan Bajet 2012 ini. Perkara paling wajar dilakukan ialah dengan mengemukakan kepada Parlimen supaya menggubal satu akta pengawalan mengenai kemasukan pelajaran Malaysia di universiti luar. [wm.kl.8:13 pm 11/10/11]

Tiada ulasan: