Ahad, 2 Oktober 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Rakyat Didahulukan - hak pekerja terus diabaikan

Posted: 01 Oct 2011 08:32 PM PDT

Kalau kerajaan UBN benar-benar mendahulukan rakyat; dalam ertikata mementingkan hak kebajikan rakyat, kenapa pindaan undang-undang buruh yang akan meragut kepentingan kebajikan rakyat mahu diluluskan diparlimen tanpa mendapat persetujuan Kesatuan Sekerja?

Charles Santiago, Ahli Parlimen Klang mendedahkan kenapa cadangan pindaan itu perlu ditentang kerana ianya semata-mata merugikan para pekerja.

Menurutnya, perubahan yang dicadangkan itu akan menggalakkan penyumberan luar.Beliau menyifatkan sebagai "haram" kerana sebagai orang tengah yang kerja subkontrak tidak boleh dianggap sebagai majikan.

Beliau berkata bahawa majikan hendaklah, mengikut definisi, pemilik dan pengendali kilang dan kontrak pekerjaan hanya sah jika dibuat dengan seseorang yang menguasai kawalan ke atas alat dan tempat kerja.

"Syarikat-syarikat Outsourcing bukan pemilik-operator kilang-kilang ; jadi mereka tidak boleh menjadi majikan," katanya kepada ahli-ahli Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) di Wisma TWU di sini hari ini.

Charles Santiago juga berkata hari ini pindaan itu akan menggalakkan pengambilan melalui penyumberan luar, yang disifatkan sebagai "trend yang sangat merbahaya".

Santiago menunjukkan bahawa jika syarikat-syarikat penyumberan luar dibenarkan sebagai majikan, pekerja tidak akan dapat menuntut faedah daripada syarikat ibu dan akan membayar dari poket mereka sendiri untuk rawatan perubatan dan lain-lain faedah.

"Jadi, anda boleh bekerja untuk Syarikat A tetapi Syarikat A tidak lagi majikan anda kerana majikan anda, jika Rang Undang-Undang ini diluluskan, ialah Syarikat S, iaitu syarikat penyumberan luar.

"Oleh itu, jika anda kemalangan di tempat kerja, siapa yang akan bertanggungjawab?" Katanya kepada 300 lebih ahli-ahli MTUC yang bertepuk sorak menyokongnya.

Beliau memberi contoh pekerja kontrak cedera oleh forklift di tempat kerja yang membayar RM4, 000 hingg RM5, 000 untuk rawatan kerana syarikat ibu enggan mengakui beliau sebagai seorang pekerja.

Pindaan-pindaan itu juga akan menggalakkan pengambilan melalui penyumberan luar, "trend yang sangat merbahaya" yang akan mempunyai implikasi yang besar bagi hak-hak pekerja, Santiago juga menegaskan.

Beliau berkata bahawa, bertentangan dengan jaminan Kementerian Sumber Manusia bahawa pindaan-pindaan akan memperkukuh hak-hak pekerja, perubahan itu hanya akan menghakis hak-hak yang sedia ada dan menjejaskan kebajikan mereka.

Santiago menambah bahawa jika kerajaan prihatin terhadap penyalahgunaan oleh subkontraktor, ia harus mempunyai pindaan yang diilhamkan kepada Akta Agensi Pekerjaan Swasta 1981, Akta Pekerjaan 1955.

Salah seorang pemimpin kesatuan gabungan MTUC menyuarkan
pandangan pada forum mengenai Rang Undang-undang Kerja
(Pindaan) 2010 di Petaling Jaya hari ini. - Foto oleh Choo Choy May

MTUC memutuskan hari ini untuk meneruskan rancangannya untuk Parlimen piket pada hari Isnin ke atas cadangan pindaan kepada undang-undang buruh, walaupun mesyuarat ke-11 jam dengan Kementerian Sumber Manusia.

Keputusan itu dibuat oleh ahli-ahli majlis MTUC selepas wakil-wakil daripada 250 kesatuan sekerja badan payung dan kementerian gagal untuk memecahkan kebuntuan lebih pelan Putrajaya untuk menyemak semula undang-undang buruh selepas forum lama empat jam.

Presiden MTUC, Mohd Khalid Atan berkata beliau akan menggerakkan sekurang-kurangnya 1,000 ahli ke peringkat bantahan terhadap pindaan yang dicadangkan, yang dijangka akan dibentangkan apabila Parlimen bersidang mulai Isnin.Baca di sini

Beliau menambah bahawa MTUC juga telah bersetuju untuk menulis surat kepada kementerian tidak lama lagi meminta Rang Undang-Undang itu ditarik balik sepenuhnya.

Kementerian Sumber Manusia, yang diketuai oleh Datuk Dr S. Subramaniam, sebelum ini berkata ia telah berunding dengan kesatuan sekerja dan majikan pekerja persatuan 18 kali sejak awal tahun 2010 sebelum muncul dengan pindaan.

Kementerian bersedia untuk membentangkan Rang Undang-Undang untuk meminda Akta Pekerjaan 1955 untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat.

Bacaan kedua Pekerjaan (Pindaan) 2010 telah ditangguhkan dua kali sebelum ini. Oktober lepas, kementerian menarik balik Rang Undang-Undang dari bacaan kedua untuk menggabungkan beberapa perubahan dan menambah pindaan lanjut tetapi enggan mendedahkan maklumat lanjut.

Rang Undang-undang pertama kali dibentangkan pada 8 Julai tahun lepas dan menyentuh mengenai peruntukan yang melibatkan gangguan seksual di tempat kerja dan kebajikan pembantu rumah.

Adalah dipercayai undang-undang yang dijadualkan akan dipinda termasuk Akta Pekerjaan 1955, Akta Perhubungan Perusahaan 1967 dan Akta Kesatuan Sekerja 1959. - sumber : Malaysian Insider

Kelakuan tidak senonoh seorang PM

Posted: 01 Oct 2011 04:26 PM PDT


Apalah kau Najib, flip-flop punya PM! semalam kamu cakap kuota bumiputera akan dihapuskan, hari ini kamu cakap terbalik pula - kuota bumiputera akan kekal! Memang ko ni lidah kasut yang dah buruk!

Sekadar punya lidah macam lidah kasut buruk , cakap flip-flop gitu tak mengapa lagi …ini tuduh pula sebuah agensi berita kerajaan seperti Bernama sebagai salah lapor? Macam mana seorang PM boleh berkelakuan tidak senonoh macam ini? Sumber


Tiada ulasan: