Sabtu, 1 Oktober 2011

:: @ AL-BAKISTANI @ ::

:: @ AL-BAKISTANI @ ::


SEPATUTNYA BARAT LEBIH DAHULU LAKSANA HUDUD

Posted: 01 Oct 2011 03:01 AM PDT

[1]

Zaman Umar menjadi Khalifah, beliau telah menangguhkan perlaksanaan hukuman potong tangan. Penangguhan itu kerana wujud syubhat, iaitu tahun kelaparan. Jika dilaksanakan juga hudud pada tahun kelaparan, dibimbangi hukuman potong tangan akan terkena pada mereka yang tidak bersalah.

Tahun kelaparan bermakna tahun itu tidak ada kebajikan. Kerajaan tidak dapat menyediakan dana yang cukup kepada rakyat disebabkan suasana dan kondusif pada masa itu benar-benar mendahului kemampuan kerajaan untuk menyediakan kesenangan kepada rakyat.

Mengenangkan kondusif ketika itu tidak mengizinkan, maka hudud ditangguhkan. Kondusif itu merupakan syubhat. Sabda Nabi SAW, "Tinggalkan hudud jika wujud syubhat".

[2]

Keadilan dan kebajikan merupakan perkara penting dalam Islam. Tanpa mempunyai kerajaan, keadilan dan kebajikan sudah wajib dilaksanakan. Makanya, ketika sudah mendapat kerajaan, keadilan dan kebajikan itu lebih-lebih wajib dilakukan.

Di barat, waima mereka tidak beragama Islam, tetapi keadilan dan kebajikan mereka lebih baik jika dibandingkan dengan Negara umat Islam.

[3]

Di zaman Umar, hudud ditangguhkan perlaksanaannya apabila tidak ada kebajikan. Apabila kebajikan sudah tercapai, maka perlaksanaan hudud kembali dilaksanakan.

Di barat, kebajikan sudah tercapai, tetapi mereka tetap tidak melaksanakan hudud kerana mereka tidak beragama islam, malahan tidak mengerti tentang undang-undang Allah itu.

Sekiranya mereka sudah beragama islam, mungkin Negara mereka adalah Negara yang sepatutnya mendahului kita dalam perlaksanaan hudud, kerana mereka sudah ada kebajikan, sedangkan kita baru sekadar mendraf buku "Negara berkebajikan", tetapi belum lagi berjaya melaksanakan kebajikan.

Tapi apakan daya, antara syarat perlaksanaan hudud juga adalah pemimpin itu beragama islam, tetapi yang ada di barat adalah, kebajikan cara Islam, tetapi agama anutan mereka bukan agama Islam.

Apabila melihat barat, Said Nursi pernah menyebut, "aku melihat Islam tanpa penganut".

Sekian

Wallahu 'Alam


Tiada ulasan: