Khamis, 1 September 2011

SOKONG PAKATAN RAKYAT

SOKONG PAKATAN RAKYAT


15 TAHUN SEBELUM MERDEKA - 1

Posted: 01 Sep 2011 06:14 AM PDT

Masa lalu  adalah sejarah. Pandangan sejarah berbeza mengikut masa. Perubahan nilai, ilmu dan proriti kepentingan negara, pemerintah dan rakyat akan mengubah pandangan kepada sejarah masa lalu.

15 tahun sebelum kemerdekaan Tanah Melayu  menampilkan pelbagai wajah dan para pelakon yang pelbagai dan rencam mewarnai politik benua bernama Tanah Melayu atau Malaya.

Ada dua arus besar dunia yang sedang melanda Tanah Melayu  ketika itu. Pertama, arus pertentangan ideologi kapitalis vs sosialis/komunis. Ideologi sosialis menggempur dunia kapitalis dengan hebat sehingga banyak negara Eropah berideologi sosilalis dalam sistem pemerintahannya.  Arus ini sampai ke Asia - merubah lanskap politik Korea, Veitnam, Indonesia, Malaya dan Singapura.  Kedua , arus kebangkitan Islam - pengaruh Ikhwanul Muslimin ke atas politik di negara-negara Islam seperti Pakistan, Indonesia dan Malaysia.

Yang jelas golongan Islam dan golongan kiri ( sosialis/Komunis) menghadapi musuh yang sama iaitu British. Apabila Jepun masuk Malaysia dengan janji akan memberi kemerdekaan kepada anak negeri, maka golongan agama dan golongan kiri menyokong Jepun dalam menentang British. Apabila Jepun gagal menepati janji, maka pihak kiri kecewa dengan Jepun. Maka mereka berjaya dipujuk oleh pihak British dan diberi alat senjata untuk melawan Jepun pula. Itulah politik - kita berkawan kerana melawan musuh yang sama yang sedang berkuasa.  Ya British berpakat dengan komunis untuk melawan Jepun.

Agak-agak orang Melayu di mana ketika itu? Ha ha.


Tiada ulasan: