Sabtu, 3 September 2011

SIASAH

SIASAH


Implikasi besar isu ganti Azizan

Posted: 02 Sep 2011 11:05 AM PDT

Isu melibatkan dakwaan PAS berhasrat menggantikan menteri besar Kedah menjadi berita hangat dalam politik Malaysia pada masa ini, ketika semua pihak sedang membuat persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telahpun menafikan kewujudan perancangan menggantikan Azizan itu, selepas satu tempoh yang cukup panjang untuk pelbagai spekulasi tersebar.

Datuk Seri Azizan Abdul Razak dikatakan cuba diganti oleh kepimpinan PAS ekoran kesihatannya, sebab yang ditolak oleh Azizan yang mendakwa dirinya kini sihat dan mampu menjalankan tugas selepas menghadapi serangan jantung.

Azizan walau bagaimanapun dilapor berkata bersedia berundur sekiranya diarahkan oleh parti, pendirian yang selari dengan amalan penguasaan parti ke atas kerajaan negeri ditadbir PAS.

Sekiranya laporan hasrat PAS itu benar, isu kesihatan Azizan wajar menjadi satu faktor disebabkan isu berkaitan kemampuan wakil parti menjalankan tugas besar mentadbir negeri merupakan hal yang penting.

Malah, hal kesihatan dan kemampuan melaksanakan tugas perlu lebih ditekankan sejak pemilihan calon untuk bertanding dalam pilihan raya, untuk mengelakkan kerumitan pada masa depan.

Tetapi isu kesihatan hanya satu isu dalam konteks mempertahankan Kedah di bawah penguasaan PAS selepas Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, yang dilihat sesetengah pihak sebagai memerlukan pemimpin lain yang dianggap lebih memenuhi keperluan semasa.

Walau bagaimanapun, masa isu ini timbul memberi persepsi negatif berhubung beberapa hal, sekiranya perancangan ini bersumber daripada parti.

Musuh parti seperti Umno mudah mengaitkan usaha ini sebagai satu tindakan yang didorong tekanan pihak tertentu ekoran hasrat menghadkan operasi pusat hiburan pada Ramadhan lalu dan beberapa isu lain yang mempunyai elemen kaum dan agama.

Dakwaan PAS mengubah kepimpinan negeri untuk memuaskan hati rakan Pakatan Rakyat sebelum ini tercetus selepas pelantikan kepimpinan baharu di Selangor, negeri yang PAS menjadi sebahagian kerajaan.

Kes lain seperti pertembungan kerajaan negeri dengan sebuah institusi pengajian tinggi, sehingga mencetuskan debat hangat melibatkan presiden PAS sendiri pula boleh menimbulkan tanda tanya sama ada pergeseran dalaman parti mendorong usaha menggantikan Azizan sebagai menteri besar.

Implikasi besar yang lain melibatkan menteri besar PAS di Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang turut mempunyai isu berhubung kesihatan dan kemampuan memenuhi tuntutan tugas sebagai menteri besar.

Secara tidak langsung, isu kesihatan dan kemampuan menjalankan tugas oleh Azizan melibatkan sekali Nik Abdul Aziz yang bukan sahaja dipertikaikan kesihatannya oleh sesetengah pihak tetapi juga telah memegang jawatan menteri besar melebihi 20 tahun.

Persoalan tentang kesihatan Azizan telah membawa isu kemampuan bertugas ke depan, dan tidak dapat dielakkan daripada kriteria ini menjadi satu ukuran wakil-wakil rakyat PAS keseluruhannya.

Tiada ulasan: