Isnin, 26 September 2011

shalehudin

shalehudin


Umno dilarang baca, mampuih hidup balik pun hampa tak paham... haha...

Posted: 26 Sep 2011 10:40 AM PDT

Hudud dan Kelantan

Selepas melawat Kelantan dan memberi taklimat kepada Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat, semalam serta mendengar sentimen daripada akar umbi, saya kini boleh meluahkan perkara berikut; yang masyarakat di luar Kelantan tidak boleh menghargai.

Saya akui bahawa apa yang saya lihat dan dengar semasa lawatan singkat itu telah mengubah perspektif saya mengenai isu berkenaan.

1. Hudud adalah tuntutan/hasrat rakyat Kelantan. Tok Guru berada di bawah tekanan dan saya fikir mereka sanggup mengadakan referendum atau pungutan suara bagi tujuan itu.

Berdasarkan sentimen ini, pemimpin Umno di Kelantan mengutuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana menolak hukum hudud yang secara tidak langsung membawa makna Umno boleh gulung tikar di negeri itu.

2. Seminar yang dianjurkan itu bukanlah sesuatu yang baru, saya pernah menjadi ahli panel untuk acara Hari Hudud pada tahun-tahun sebelumnya. Ini adalah program tahunan walaupun sebelum Pakatan diwujudkan.

Bagaimanapun bagi tahun ini, media-media milik Umno telah memutar-belitkan isu itu atas sebab-sebab yang jelas: pilihan raya dan berharap ia dapat mengkucar-kacirkan Pakatan. Sebelum ini, Umno langsung tidak mempedulikan Hari Hudud.

3. Tetapi saya berpendapat Najib membuat langkah yang salah. Dengan menolak pelaksanaan hukum hudud, beliau berfikiran bahawa boleh mendapatkan sokongan dan undi masyarakat bukan Islam.

Tetapi Tok Guru bukan bodoh. Mereka mempunyai laman Facebook sendiri dan berdasarkan maklum balas yang diterima, PAS yakin bahawa Umno kini tergugat atau terdedah di kawasan Melayu/Islam. Berdasarkan sambutan di Facebook, tidak ada jaminan bahawa mereka akan mendapat undi bukan Islam. DAP juga membuat kesilapan di sini.

4. Tok Guru telah menyatakan dengan jelas: hudud adalah hanya untuk Kelantan sahaja dan untuk orang Islam. Jadi apa masalah?

Saya telah berkata bahawa dari segi perlembagaan negara, ini tidak ada masalah. Masalahnya adalah dengan pengerusi DAP Karpal Singh dan parti itu yang yang berpegang pada keputusan mahkamah yang hakim itu sendiri - Tun Salleh Abas - mendakwa berlaku kesilapan.

Dan juga, apa yang DAP perkatakan bukan sahaja merupakan satu pandangan yang hanya betul. Ia hanya pendapat. Tidak ada kebenaran mutlak dalam hal ini.

Perkara yang paling penting untuk difahami adalah bahawa perlembagaan tidak melarang pemakaian undang-undang Islam. Malah Najib sendiri mengakui perkara itu sudah ada dalam sistem sekarang. Kini, PAS boleh berkata kepada PM: lakukannya.

5. Najib seolah-olah mengulangi apa yang saya katakan selama ini; bahawa unsur-unsur hudud sudah ada dalam sistem di negara ini.

Persoalannya jika demikian, mengapa menentang PAS berhubung isu itu? Umno sepatutnya membantu dan bukannya menjadi halangan. Atas alasan itu, saya katakan Umno berada dalam bahaya kehilangan undi orang Melayu beragama Islam dalam usaha mereka merayu mendapatkan sokongan masyarakat bukan Islam.

Dan masyarakat bukan Islam tidak semestinya mempercayai apa yang dilaporkan oleh media mereka setakat ini. Cuba perhatikan apa yang PAS akan lakukan mulai hari ini berhubung isu berkenaan.

6. Tidak timbul persoalan mengubah dasar Pakatan, seperti yang didakwa oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang juga adalah setiausaha agung DAP.

Hukum hudud adalah hanya untuk Kelantan dan untuk umat Islam. Malah di Kedah, PAS mempunyai dasar yang berbeza. Menteri Besar Datuk Seri Azizan Razak tegas berkata hukum hudud tidak akan dilaksanakan di negeri pimpinan PAS itu.

Nampaknya DAP cuba membuktikan bahawa mereka mendahului MCA dan Gerakan dalam usaha menentang hudud. Mereka terlepas pandang hakikat bahawa Nik Aziz hanya mendengar dan bertindak mengikut sentimen akar umbi di negeri itu.

Yang DAP lihat dari perspektif ini - sama seperti Umno, MCA dan Gerakan - mengambil pendekatan tidak demokratik. Mereka menolak hudud walaupun ia tuntutan orang ramai dan permintaan seumpama itu dibenarkan oleh perlembagaan.

Di Kelantan, PAS dengan yakin mengisytiharkan bahawa mandat untuk memerintah termasuk mandat untuk melaksanakan hudud. Jadi, pada dasarnya, ini adalah mengenai menghormati permintaan ramai dan bukannya semata-mata melaksanakan hukum hudud atau mengkhianati rakan-rakan Pakatan.

Kita harus ingat bahawa permintaan hudud di Kelantan dilakukan melalui saluran demokrasi. Ini adalah apa yang Umno, DAP, MCA dan Gerakan perlu sentiasa ingat.

7. Saya bersetuju dengan Tok Guru bahawa tiada perubahan dalam sistem atau di dalam polisi. Ia hanya melakukan sesuatu yang boleh didapati dalam kerangka sistem sedia ada . Tetapi sudah tentu beliau menyedari bahawa ini hanya boleh menjadi kenyataan dengan kerjasama dari Umno.

Akta Mahkamah Syariah yang akan mengekang kuasa mahkamah syariah selama ini perlu dimansuhkan dan juga bagi membolehkan agensi-agensi persekutuan seperti polis dan sebagainya menjalankan tugas mereka di sisi undang-undang.

Jika Umno menolak melakukan ini, maka PAS boleh mencanangkan perkara ini ke seluruh negara bagi mendedahkan tembelang sebenar Umno. Selama ini, Umno telah melakukan pelbagai perkara untuk membuktikan bahawa mereka adalah pembela dan pejuang Islam yang sebenar. Antara contohnya, seperti serbuan gereja di Selangor, isu kepala lembu dan sebagainya.

Apabila Najib menolak hukum hudud, beliau sebenarnya telah merosakkan semua kerja keras parti dan ahli-ahli Umno lakukan selama ini.

8. Saya fikir PAS bersedia bertarung pada pilihan raya umum akan datang tanpa DAP. Mereka masih mempunyai PKR dan Dewan Perhimpunan Penyokong PAS (DHPP) mereka sendiri.

Saya tidak pasti jika DAP, MCA dan Gerakan benar-benar mewakili masyarakat bukan Islam. Masalah dengan parti-parti Cina adalah kerana mereka berfikiran hudud tidak boleh diterima meskipun perlembagaan tidak menyatakan demikian.

Golongan berkecuali atau atas pagar di kalangan masyarakat bukan Islam saya fikir adalah rasional, mereka tidak bimbang, khususnya selepas Tok Guru memberi jaminan bahawa hukum hudud akan hanya dilaksanakan di Kelantan dan untuk umat Islam sahaja.

9. Umat Islam liberal? Undang-undang adalah jelas. Malah, sekarang pun, mereka tertakluk kepada undang-undang Islam. Mereka tidak mempunyai hak untuk memilih apa undang-undang.

Perlembagaan negara telah menyatakan dengan jelas bahawa di bawah Artikel 8 (5) bahawa hak sama-rata tidak boleh diguna-pakai. Sebagai contoh, jika orang Islam yang mempunyai hubungan seks dengan persetujuan orang bukan Islam, maka dia akan menghadapi tindakan manakala rakan bukan Islam akan terlepas dan dibebaskan.

10. Nik Aziz berkata, beliau ingin cuba melaksanakan hukum hudud di Kelantan sekarang kerana majoriti umat Islam di negeri itu telah memberikannya mandat. Negeri-negeri lain, katanya, hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana Kelantan melakukannya. Jika ia 'baik' dan berjaya, mereka boleh melakukan perkara yang sama.

11. NGO seperti kumpulan pendesak Melayu, PERKASA, Pembela Islam dan yang lain perlu menyokong Kelantan dalam isu ini. Jika tidak, mereka menghadapi risiko dilabel sebagai boneka atau barua Umno semata-mata.

Menitis ayaq idung gua nengok Najib... kahkahkah...

Posted: 26 Sep 2011 07:37 AM PDT

Pertama kali Najib naik bas

Harakahdaily
(Najib bersama Rosmah dan Zambry bersama isterinya buat pertama kalinya menaiki bas untuk berjumpa rakyat)

PERTAMA KALI NAIK BAS ... Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor menaiki bas sempena lawatan sehari beliau ke Perak di sini, Sabtu lalu.

Turut hadir Menteri Besar Perak Datuk Zambry Abd Kadir (kanan) dan isteri Datin Seri Sharifah Zulkifli (kiri) .

Gambar ini dirakamkan ketika Najib dalam perjalanan dari pekan Tanjung Tualang ke Sekolah Kebangsaan Changkat Tin bagi menghadiri majlis perkahwinan iaitu Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tualang Sekah, Nolee Ashilin Mohd Radzi dan pasangannya Ahmad Fariz Hassan.

Namun, ramai yang tidak tahu, inilah bentuk dan rupa bas yang dinaiki Najib dan isterinya itu.

Bekas calon PAS di Beting Maro, Abang Ahmad Kerdi dalam twitternya menulis "Mau menitis air mata ni tengok gambar ni melaporkan 'PM naik bas menyelami KEPERITAN rakyat kebanyakan'

PERKASA tu UMNO, UMNO tu PERKASA... habih cerita...

Posted: 26 Sep 2011 06:10 AM PDT


Ceramah: Penyokong PAS, PERKASA bergaduh

Sambutan Aidilfitri dan ceramah timbalan presiden PAS Mohamad Sabu di Seremban malam tadi, tercemar apabila beberapa penyokong PAS cedera akibat dibaling batu dan air botol, malam semalam.

Acara yang dijadual bermula jam 9 malam tetapi setengah jam sebelum itu, kira-kira 100 penyokong kumpulan pendesak Melayu, PERKASA mula berhimpun di tepi jalan utama yang terletak kira-kira 60 meter dari pentas ceramah.

Mereka membawa sepanduk dan kain rentang seperti "Mat Sabu Pembohong", "Mat Sabu Perosak Bangsa" dan "Mat Sabu Hina Pejuang".

Pada awalnya, keadaan dilaporkan terkawal tetapi apabila Mohamad atau lebih popular dengan panggilan Mat Sabu mula menyampaikan ceramah pada jam 10.15 malam, ahli-ahli PERKASA itu didakwa cuba bergerak ke arah pentas.

Mereka bagaimanapun dihalang oleh penyokong PAS dan akibatnya berlaku tolak-menolak dan keadaan menjadi tidak terkawal.

Ketika itu, kira-kira 800 orang menghadiri majlis berkenaan.

Beberapa air botol dan juga batu kemudiannya didakwa dilontarkan ke arah pentas berkenaan hingga menyebabkan ada penyokong PAS yang dilaporkan cedera. Seorang daripada mereka juga mendakwa dibelasah oleh ahli PERKASA.

Timbalan pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Ghazali Mat Som yang merupakan penganjur acara itu kesal dengan kejadian tersebut dan mendakwa ahli PERKASA bertindak ganas.

"Seorang lelaki cedera di hidung dan kepalanya. Ada juga yang mendakwa ditumbuk di pipi dan terkena balingan batu di bahagaian belakang badan.

"Sebelum kejadian, seorang ahli PERKASA mahu menyerahkan memorandum bantahan tetapi kami tidak bersetuju menerimanya dan meminta mereka supaya bersurai.

"Kami kemudian memaklumkan kepada pihak polis dan apabila polis minta mereka bersurai, mereka juga engkar dan mula menunjukkan kebiadapan. Apabila lebih ramai polis datang, barulah mereka bersurai," katanya.- M'kini

Giliaq Iblis gelaq besaq... kahkahkah...

Posted: 26 Sep 2011 03:30 AM PDT

Iblis Pasti Tertawa Bila Dengar UMNO Juga Mahu Hukum Hudud

ISU perlaksanaan hukum Hudud muncul kembali. Terbukti PAS tetap konsisten dengan dasarnya untuk melaksanakan hukum Islam apabila Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz mencabar agar Kerajaan Pusat atau Umno menyokong perlaksanaan hukum tersebut di Kelantan.
Kepimpinan melalui tauladan, pemimpin yang sedang mendidik masyarakat sebelum Hukum Hudud mahu dilaksanakan...

Isu ini timbul bila Tun Mahathir cabar PAS agar laksanakan hukum Hudud kerana beliau tidak lagi berkuasa. Tahukah Mahathir bahawa hukum Islam tidak perlu menanti kamu berkuasa atau tidak, bahkan jika kamu mati sekali pun hukum ini akan terus diperjuangkan sehingga tertegaknya hukum Allah di muka bumi ini.

 
Kita mahu didik masyarakat agar faham soal hukum Hudud dahulu. Didikan beginikah?

TPM, Muhyiddin pula cuba `berlapik' kononnya Umno memang mahu laksanakan hukum Hudud tetapi bukan sekarang. Masyarakat perlu diasuh dan dididik terlebih dahulu tentang hukum ini sebelum ianya mahu dilaksanakan. Berapa lama Umno mahu mengambil masa untuk mendidik masyarakat? Daripada Mahathir muda sampai Mahathir sudah `hampir lupa-lupa ingat' masih tidak selesai lagi mendidik masyarakat? Berapa tahun Umno berkuasa di negara ini? Apa didikan Umno agar masyarakat memahami hukum Hudud?

Berilah masa berkurun-kurun sekalipun kepada Umno, tetapi selagi politik dipisahkan dari agama usah diharap masyarakat akan memahami hudud. Bagaimana hudud mahu dipelajari oleh masyarakat, sedangkan guru-guru agama yang mengajar di dalam masjid dan surau tidak boleh membicarakan tentang hukum hudud? Ahli-ahli politik berugama Islam tidak boleh bercakap soal agama di dalam masjid, jauh sekali untuk menceritakan tentang hukum Hudud. Mahu beri tazkirah pun perlu ada Tauliah. Apabila ada penceramah atau guru yang menyebut tentang kewajipan hukum ini, mereka pasti akan di`gam' atau di cop sebagai `berpolitik' di dalam masjid. Beginikah caranya Muhyiddin mahu asuh masyarakat tentang hukum Hudud?

Jelas, sejak dari dulu, kini dan mungkin selamanya Umno tidak akan berusaha ke arah mendidik masyarakat tentang hukum ini. Jika beginilah keadaannya, usah dimimpi negara kita akan dapat melaksanakan hukum tersebut melainkan Umno kita kuburkan. Saya tidak mahu berbicara tentang DAP terutamanya Karpal Singh sekiranya beliau menentang perlaksanaan hukum ini. Sebabnya, pertama, Karpal Singh Non-Muslim dan bukan kewajipan beliau untuk menegakkan hukum Islam. Kedua, Karpal Singh menentang hukum Hudud berlandaskan ilmu perundangan yang ada pada beliau iaitu Perlembagaan Negara sekarang tidak akan membenarkan Hukum Hudud dilaksanakan.

Saya tabik kepada DS Anwar, beliau secara jelas menyokong perlaksanaan Hukum Hudud. Tabik juga kepada Mursyidul Am PAS yang tegas menyebut jika Kerajaan Pusat benarkan Hukum hudud dilaksanakan di Kelantan, dan jika DAP menentangnya maka PAS sanggup kehilangan DAP. Ertinya, di antara Tuan Guru Nik Aziz, Anwar dan Muhyiddin, mereka bertiga adalah Islam tetapi hanya Muhyiddin yang berbeza pendapat. Tuan Guru Nik Aziz mahu kepada hukum Hudud, Anwar pula menyokongnya tetapi Muhyiddin pula mahu ditangguhkan sehingga masyarakat tahu tentang hukum ini.

Persoalannya, apakah Umno ada menunjukkan usaha-usaha ke arah itu? Samasekali tidak, bahkan bertambah teruk lagi. Ini membuktikan Umno tidak pernah ikhlas untuk menuju ke arah itu. Bagaimana mungkin pemimpin Umno mahu terima hukum Hudud sedangkan perkara asas di dalam Islam iaitu menutup aurat pun pemimpin Umno tidak berani menegur isteri mereka. Bagaimana mereka mahu kepada Hudud di dalam keadaan mereka melantik perasuah menjadi pemimpin. Tidak percaya, kita boleh bertanya kepada Isa Samad atau Ali Rustam.

Di dalam keadaan media kawalan mereka bertindak sebagai `lidah syaitan' pembawa fitnah dan mengaibkan orang, inikah yang dikatakan Muhyiddin masyarakat perlu dididik terlebih dahulu? Jelas dan nyata, Umno bukan pilihan buat kita jika kita mahu melaksanakan hukum Islam./wfauzdin.blogspot.com

Hangpa paham dak apa yang Anwar kata nih...

Posted: 26 Sep 2011 02:30 AM PDT


Isu Hudud: Penjelasan Lengkap Ucapan Dato' Seri Anwar Ibrahim di Terengganu

Saya tegaskan bahawa Pakatan Rakyat merupakan suatu muafakat utuh dan berlandaskan kejujuran mahukan Perubahan buat rakyat negara Malaysia. Oleh kerana itu, isu yang menyentuh kepentingan rakyat pastinya dibincangkan bersama kesemua wakil dari parti komponen serta keputusan yang dibuat merupakan pendirian bersama. Pun demikian Pakatan Rakyat berpendirian, setiap dari parti komponen sewajarnya mempunyai ruang untuk mengungkapkan keyakinan, faham serta ideologi terutamanya kepada pendokong mereka. Saya sendiri telah merujuk ke mahkamah syariah berkaitan tuntutan qazaf, dan pimpinan Pakatan Rakyat tidak pernah pula menghalang. Hakikatnya hanya Menteri Hal Ehwal Agama Umno yang bertindak menghalang saya dari meneruskan tuntutan qazaf tersebut. Selain itu Dato' Jamil Khir terpalit dengan tuduhan bahawa beliau menggunakan dana zakat bagi membiayai kos guaman kerana tidak memulakan pendakwaan terhadap Saiful Bukhari dalam tuntutan Qazaf saya. Permuafakatan Pakatan Rakyat bukanlah suatu bentuk usahama seperti Umno-BN yang sekadar mahu mendapat laba politik sehingga menafikan hak serta suara mereka yang tidak sehaluan.

Berkaitan hasrat Negeri Kelantan mahu melaksanakan hudud, saya berpandangan kita sewajarnya menghormati keputusan tersebut, namun pastinya ia tertakluk kepada beberapa perkara. Pertamanya persoalan Maqasid al Syariah, Matlamat Utama Syariah, iaitu menjamin keadilan untuk semua. Malah dalam karya saya yang berjudul Gelombang Kebangkitan Asia, tuntas saya ungkapkan keutamaan Maqasid al Shariah demi menjamin keadilan untuk semua. Justeru adalah baik untuk kita merenung beberapa aspek perundangan syariah yang berjaya dilaksanakan di Kelantan, maka tidak wajar buat saya menempelak atau meremehkan langkah tersebut.

Sebagai seorang Muslim, pastinya saya menjunjung tinggi perintah Allah SWT serta pesan-pesan Nya yang terkandung di dalam Al Quran. Apabila ditanya, apakah pandangan saya mengenai hudud di Malaysia dan isu berkaitan undang-undang syariah serta perlaksanaannya oleh mahkamah syariah di negara ini, jawab saya, dalam konteks masyarakat Malaysia, kita semua tertakluk kepada peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Oleh kerana itu perlaksanaan hukum Islam sewajarnya mengambil kira keberkesanan pentadbiran mahkamah syariah negara ini memastikan keadilan untuk semua. Menyentuh persoalan keadilan untuk semua, perlaksanaan undang-undang syariah semestinya menjamin hak bukan Islam tidak dicerobohi serta dizalimi. Saya menasihati rakan-rakan untuk meneliti kenyataan saya ini berasaskan muafakat yang tertera dalam Buku Jingga:

"Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153."

Namun apa yang saya kesalkan adalah hipokrisi Umno-BN memperalatkan isu hudud ini sebagai permainan politik. Pimpinan Umno-BN tidak pernah berhasrat membincangkan isu ini secara tuntas dan serius. Mantan perdana menteri, Dr Mahathir menolak bulat-bulat malah mempersendakan peranan undang-undang syariah serta beberapa pesan yang dianggap sebahagian dari sunnah Rasulullah SAW. Media yang dikuasai pemerintah pula mencanangkan kononnya undang-undang syariah sebagai suatu warisan zaman primitif. Harus diingat, pandangan beberapa kerat pimpinan Umno yang mempersenda hukum Islam ini sesungguhnya tidaklah mewakili umat. Waima mutakhir ini beberapa pimpinan Umno memperlihatkan diri sebagai jagoan memperjuangkan Islam, manakala seringkali pula mereka menuduh pimpinan Pakatan Rakyat sebagai pengkhianat agama dan bangsa, sedangkan yang sering dilaung-laungkan oleh pimpinan Umno-BN sekadar retorika membakar sentimen serta sering tersasar dari kehendak syariah yang mahukan kemaslahatan untuk rakyat.

ANWAR IBRAHIM

Dari kepala otak Dinsman...

Posted: 26 Sep 2011 01:30 AM PDT

Minda pemimpin Umno masih terjajah

Oleh Dinsman
ALHAMDULILLAH, rakyat Malaysia kini semakin hari semakin sedar akan perkara-perkara mana yang benar dan perkara-perkara mana yang salah di negara tanahair mereka ini.

Selama ini mereka hanya fikirkan di negara-negara seperti Palestin dan Afghanistan sahaja ada pemimpin yang diangkat oleh penjajah bagi mengawal kepentingan penjajah supaya berkekalan, dan dalam masa yang sama mengelirukan rak yat tentang siapakah pemimpin yang benar-benar berjuang untuk kepentingan rakyat di negara berkenaan.

Rupa-rupanya di negara kita inipun ada juga perkara demikian.

Alhamdulillah, tentunya Mohamad Sabu sendiri pun tidak menjangka yang ucapannya di Tasek Gelugor pada 21 Ogos yang menyentuh soal tragedi di Bukit Kepong itu akan berlarutan hingga sampai ke peringkat seperti sekarang ini. Pelbagai pihak cuba menggali dan membongkar semula segala khazanah sejarah yang berkaitan, untuk melihat dan memikirkan semula yang manakah yang benar-benar berpihak kepada kepentingan rakyat negara ini dan yang manakah yang sebaliknya.

Hinggakan seorang profesor dari Majlis Profesor Negara itu pun boleh tersasul dengan bangganya mengumumkan bahawa negara kita ini sebenarnya tidak pernah dijajah. Amboi, macam nak berlawan pula dia dengan Mat Sabu, nak tunjuk siapa lebih hebat memberi tafsiran baru kepada sejarah Malaysia.

Negara kita tak pernah dijajah, katanya. Maka apabila negara tak pernah dijajah, dengan sendirinya terbatallah segala dakwaan yang mengatakan golongan tertentu menentang ejen-ejen atau talibarut penjajah, kerana penjajah itu sendiri tidak ada.

Maksudnya, dalam tragedi di Bukit Kepong itu, dakwaan yang mengatakan Mat Indera berjuang untuk negara dan dia bukannya menyerang polis yang menjaga keselamatan negara tetapi dia menyerang polis yang menjadi ejen dan talibarut penjajah British, itu adalah tidak sah, kerana British tidak pernah menjadi penjajah di negara ini.

Dan dengan sendirinya juga, apabila negara ini tidak pernah dijajah, maka segala upacara dan acara menyambut Merdeka yang dirayakan pada setiap tahun selama 54 tahun yang lalu itu pun semuanya adalah tidak sah, semua itu adalah salah faham semata-mata, dan semua itu adalah menunjukkan kebodohan pemimpinpemimpin kita selama ini.

Masya Allah! Demikianlah bercelarunya pemikiran mereka yang dianggap sebagai orang-orang cerdik pandai kita itu. Aduuh ... saksikanlah itu, peristiwa yang sedang terjadi di negara kita sekarang.

Betapa bercelarunya! Haru-biru tunggang langgang porak peranda habis segala nilai dan pemikiran. Apakah pertandanya ini wahai Mamak Bendahara! Apakah ini alamatnya negeri akan dilanda sang garuda raksaksa?

Tetapi mengapakah pula gerangan menteri perdananya kelihatan asyik sahaja bersanggama dengan sang permaisuri yang asyik pula mengelus-elus jemarinya yang disaluti cincin berlian berharga puluhan juta itu?

Ah, eloklah tu! Mohamad Sabu mengejutkan semua yang sedang lena diulet mimpi. Hoi, bangun, bangun!

Mari kita perkemaskan semula negeri kita ini. Sekian lama kita didodoikan dengan cerita-cerita mitos dan khurafat itu, sekarang mari kita baca semula sejarah kita. Akan para profesor yang masih mamai itu biarkanlah mereka bermamai di sana. Kita di sini ada alim ulamak dan pujangga kita sendiri.

Ya, Alhamdulillah, Allah memang sentiasa menang dengan perancangan-Nya. Dia maha bijaksana mengatur kehidupan manusia.

Setiap sesuatu itu terjadi tepat pada waktu dan ketikanya. Teringat saya kepada surah Yusuf (al-Quran surah ke-12), bagaimana Allah menegaskan dan menunjukkan dengan jelasnya bahawa Dia-lah (Allah) yang mengatur segala kejadian, Dia-lah yang berada di sebalik segala kejadian yang terjadi.

Maka demikianlah pula kita sangat berharap, dalam keadaan yang sangat baik dan berpihak kepada kita ini, agar para pemimpin kita berhatihati dan bijak mengatur langkah.

Saya menerima banyak sekali respons daripada pembaca (melalui SMS, telefon dan emel) yang menyatakan sekarang mereka baru sedar dan nampak siapakah yang berada di pihak yang benar dan siapakah di pihak yang salah; siapakah sebenarnya yang berjuang untuk bangsa, agama dan negara dan siapakah yang berjuang untuk kepentingan diri dan kroni.

Kepada mereka yang bertanya dan memohon untuk mendapatkan novel Tulang- Tulang Berserakan (TTB) karya Usman Awang yang saya perkatakan dalam keluaran lalu itu, saya mohon maaf kerana belum berjaya mendapatkan novel tersebut. Khabarnya ia tidak terdapat lagi dalam pasaran dan perlu dicetak semula. Insya-Allah saya akan run dingkan dengan pihak yang berkenaan untuk mencetak-ulangnya.

Sementara itu ada seorang pembaca yang memberi maklumat, katanya: "Nak tahu lebih lanjut tentang peranan polis zaman British, selain Tulang- Tulang Berserakan sila baca novel TUGU karya Hasan Ali. Kisah mata-mata yang menjaga estet orang putih di Kota Tampan, Lenggong. (Kampung Ong Ka Teng)." (Hasan Ali yang dimaksudkan ini juga me nulis novel Musafir).

Dan pembaca itu juga mencadangkan dalam SMS-nya: "Kalaulah saudara boleh buat kajian kerjasama Force 136 dan PKM dalam perang gerila MPAJA."

Saya tidak tahu apa maksudnya dalam cadangannya itu. Dan saya pun tidaklah bercadang untuk membuat kajian tersebut buat masa ini.

Ada pula pembaca yang mengemukakan satu soalan mudah: "Orang yang menjadi ejen dan talibarut Jepun kita marah dan tuduh mereka sebagai pengkhianat bangsa. Tetapi mengapa orang yang menjadi ejen dan menjaga kepentingan British di negara kita tidak kita anggap sebagai talibarut British dan pengkhianat bangsa?"

Tentunya saya tak perlu menjawab soalan mudah tersebut. Walau bagaimanapun, dalam memikirkan perkara ini saya teringatkan pada isu PPSMI dan ketaksuban sebahagian orang-orang kita kepada penggunaan bahasa Inggeris. Bukankah itu bukti bahawa para pemimpin Umno-BN adalah orang-orang yang minda dan jiwanya masih "terjajah".

Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@ yahoo.com.my atau SMS 019-9592408

Giliran Melaka akan jatuh pada PR...

Posted: 26 Sep 2011 12:30 AM PDT

PRU 13: Melaka akan buat kejutan – Anwar

(Fazallah Pit)

MELAKA: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya rakyat negeri ini akan membuat kejutan besar pada pilihan raya umum (PRU) ke-13, kelak.

Anwar menyatakan keyakinan bahawa Melaka mampu ditawan Pakatan pada PRU depan

"Ini firasat saya. Dalam dua, tiga bulan kebelakangan ini, kita nampak bibit-bibit kebangkitan yang ketara. Insya-Allah," katanya.

Seperti Johor, Melaka dianggap kubu kuat Umno tetapi tanggapan itu kian meleset berikutan pertambahan drastik penyokong Pakatan Rakyat di kedua-dua negeri itu.

Ceramah itu bersempena program Pentas Angkatan Muda KEADILAN (AMK) di Markas KEADILAN Ranting Pengkalan, Alor Gajah di sini, malam semalam.

Kira-kira 2,000 penduduk tempatan mengikuti program yang berlangsung di perkarangan markas yang terletak di perkampungan Melayu.

Naib Presiden, N Surendran; Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Johor, Datuk Chua Jui Meng dan Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Mat Akin, hadir sama.

Pada ucapannya, Anwar yakin Melaka mampu ditawan walaupun negeri itu dilabel kubu kuat Umno berikutan keputusan PRU 12 menunjukkan banyak kubu kuat Umno dimenangi Pakatan Rakyat.

"Permatang Pauh kubu kuat Umno. Selangor juga kubu kuat Umno tapi, pada pilihan raya (umum) lalu, kita tawan. PRU 13 ini, Melaka boleh ditawan atau tidak?"

"Boleh!" sahut sorakan orang ramai dengan penuh semangat sambil sebahagian besar menjulang tangan.

Namun, kata Anwar, anak muda negeri itu perlu rajin mendapatkan maklumat sebenar penyelewengan kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) untuk disebar kepada umum.

"Google. Cari sendiri. Nilaikan. Apakah ini (ucapan beliau) fitnah atau fakta yang cuba disorok kerajaan Umno. Kemudian, sebarkan," katanya.

Provokasi yang dilakukan sekumpulan Pemuda Umno yang diketuai Lokman Nor Adam menggangu ucapan Anwar

Terdahulu, kehadiran Anwar diganggu sekumpulan Pemuda Umno diketuai Lokman Adam tanpa dihalang, apatah lagi ditangkap walaupun kira-kira 50 anggota polis 'berkawal'di Pusat Khidmat KEADILAN di Taman Asean.

Malah, ucapannya di dewan pusat khidmat itu juga disabotaj pihak tertentu apabila bekalan elektrik terputus ketika Anwar mengupas isu ketakutan Umno terhadap kebangkitan rakyat.

Najib la ni tengah pemurah, mintak benda ni sorang 3 pun dia bagi... haha...

Posted: 25 Sep 2011 11:00 PM PDT

PERKASA tu UMNO, UMNO tu PERKASA... habih cerita...

Posted: 25 Sep 2011 09:00 PM PDT

Ceramah: Penyokong PAS, PERKASA bergaduh

Sambutan Aidilfitri dan ceramah timbalan presiden PAS Mohamad Sabu di Seremban malam tadi, tercemar apabila beberapa penyokong PAS cedera akibat dibaling batu dan air botol, malam semalam.

Acara yang dijadual bermula jam 9 malam tetapi setengah jam sebelum itu, kira-kira 100 penyokong kumpulan pendesak Melayu, PERKASA mula berhimpun di tepi jalan utama yang terletak kira-kira 60 meter dari pentas ceramah.

Mereka membawa sepanduk dan kain rentang seperti "Mat Sabu Pembohong", "Mat Sabu Perosak Bangsa" dan "Mat Sabu Hina Pejuang".

Pada awalnya, keadaan dilaporkan terkawal tetapi apabila Mohamad atau lebih popular dengan panggilan Mat Sabu mula menyampaikan ceramah pada jam 10.15 malam, ahli-ahli PERKASA itu didakwa cuba bergerak ke arah pentas.

Mereka bagaimanapun dihalang oleh penyokong PAS dan akibatnya berlaku tolak-menolak dan keadaan menjadi tidak terkawal.

Ketika itu, kira-kira 800 orang menghadiri majlis berkenaan.

Beberapa air botol dan juga batu kemudiannya didakwa dilontarkan ke arah pentas berkenaan hingga menyebabkan ada penyokong PAS yang dilaporkan cedera. Seorang daripada mereka juga mendakwa dibelasah oleh ahli PERKASA.

Timbalan pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Ghazali Mat Som yang merupakan penganjur acara itu kesal dengan kejadian tersebut dan mendakwa ahli PERKASA bertindak ganas.

"Seorang lelaki cedera di hidung dan kepalanya. Ada juga yang mendakwa ditumbuk di pipi dan terkena balingan batu di bahagaian belakang badan.

"Sebelum kejadian, seorang ahli PERKASA mahu menyerahkan memorandum bantahan tetapi kami tidak bersetuju menerimanya dan meminta mereka supaya bersurai.

"Kami kemudian memaklumkan kepada pihak polis dan apabila polis minta mereka bersurai, mereka juga engkar dan mula menunjukkan kebiadapan. Apabila lebih ramai polis datang, barulah mereka bersurai," katanya.- M'kini

Blogger Umno mana yang kejam nih...

Posted: 25 Sep 2011 08:00 PM PDT

KP Kastam: Video seks kait kes Sarbaini perbuatan 'kejam'

Ketua Pengarah Kastam Diraja Malaysia, Datuk Seri Mohamed Khalid Yusuf menyelar tindakan blog-blog pro-Umno mengeluarkan video seks, didakwa melibatkan pegawai agensi itu, sambil menyifatkannya sebagai perbuatan kejam kerana sanggup mengaitkan dengan kematian Ahmad Sarbaini Mohamed.

Dalam respons menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada The Malaysian Insider, Khalid berkata tiada bukti yang boleh mengaitkan pelaku dalam video seks itu adalah pegawai agensi tersebut seperti yang didakwa blog The Unspinners.

"Walaupun blog itu memaparkan dengan jelas perlakuan seks, namun setakat ini tiada maklumat lanjut mengenai siapakah sebenarnya pelaku terlibat, justeru tidak boleh dikatakan secara konklusif ia melibatkan warga Kastam," kata beliau.

Malah kata beliau, "mengaitkan pelakuan seks tersebut dengan kes Sarbaini yang saya tidak nampak pertaliannya adalah perbuatan kejam dan tidak bertangungjawab jika bertujuan untuk mengaibkan orang yang telah kembali ke rahmatullah."

Pertengahan minggu lalu, beberapa blog pro-Umno mengeluarkan video seks yang dilihat sebagai usaha mencemarkan reputasi pegawai-pegawai Kastam Diraja Malaysia menjelang keputusan inkues Sarbaini, yang akan diumumkan esok.

Klip video itu, yang kelihatan dirakamkan secara rahsia menunjukkan seorang lelaki Melayu mengadakan hubungan seks dengan wanita Caucasus, dipercayai di sebuah bilik hotel.

Blog The Unspinners merupakan laman pertama mengeluarkan video itu, mendakwa lelaki dalam rakaman itu adalah seorang pegawai Kastam manakala wanita itu pula pelacur warga Rusia.

Lelaki dalam video itu tidak dinamakan tetapi pemblog itu memaut rakaman tersebut yang berjudul "Pegawai Kastam Yang Terlampau," dengan kematian seorang pegawai Kastam di bangunan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan 6 April lalu.

Pemblog itu berpendirian selari dengan pendirian SPRM dan peguamnya Datuk Seri Muhamad Shafee Abdullah ketika prosiding berkenaan punca kematian Sarbaini.

Pada 12 September lalu, Shafee berkata keputusan inkues berhubung kematian Sarbaini, Penolong Pengarah Kastam Selangor, perlu diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Tambah Khalid, sepatutnya pihak yang mempunyai bukti penglibatan pegawai Kastam dalam pelakuan seks membuat laporan polis dan bukan mendedahkan kepada umum.

"Jika seseorang mempunyai bukti kukuh mengenai pelakuan warga Kastam lebih sesuai jika dibuat laporan polis dan bertanggungjawab ke atas laporan tersebut," katanya.

Cerita benar, pilihanraya November...

Posted: 25 Sep 2011 07:00 PM PDT


JEMPUTAN PELANCARAN KEMPEN

SURAT DARI PEMBACA

ini cerita benar.sekolah yang saya bertugas sekarang ini adalah sekolah tempat pengundian PRU setiap kali pilihanraya...minggu lepas Guru Besar telah mendapat surat daripada SPR untuk melantik guru2 sebagai petugas pilihanraya.nama2 tersebut perlu dihantar sebelum 15/10/2011...kemungkinan besar dan saya yakin PRU-13 akn dilakukan pada musim cuti skolah.atau....11/11/2011 sebab najib suka angka 11.sebar2kan kepada pejuang2 keadilan dan geng2 kita yang ingin hancurkan gerombolan melayu bodoh bersatu(UMNO) -cikgu gagah,bayan baru.

NOTA:
terima kaseh cik gu gagah, bayan baru

Bro: TT

Hudud: Penjelasan Ustaz Azhar Idrus

Posted: 25 Sep 2011 06:00 PM PDT

BAIK? Baik ada makna tuuhh... haha...

Posted: 25 Sep 2011 05:00 PM PDT

Baiknya Utusan Malaysia Hari Ini

Oleh: laniismaa

Utusan Malaysia (UM) menjadi begitu baik pada hari ini. UM dengan tajuk besarnya "Karpal mesti hormat pendirian Pas".

Nampak seakan-akan UM begitu baik kepada PAS dan begitu menghormati PAS. Tajuk besar untuk Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz yang menggesa Pengerusi DAP, Karpal Singh mesti menghormati pendirian kerajaan Pas Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud kerana ia adalah hak masyarakat beragama Islam sebagaimana Pas menghormati sebarang tuntutan orang bukan Islam.

Namun UM, hamba UMNO yang wahid, siapa yang tidak tahu karenahnya. Tujuannya bukan seperti yang disebutkan di atas. Tujuannya hanya satu, Pakatan Rakyat berkecai, itulah niat 'murni' UM. Untuk menimbulkan kemarahan DAP kepada PAS. Diantara DAP dan PAS, UM ditengahnya, seperti syaitan bertanduk dalam lagu "Jangan pandang-pandang, jangan pigang-pigang!!".

Nik Abduh tak payahlah seronok dengan UM!! Namun terima kasih UM kalau niatmu itu tulus suci!!

Blogger Umno mana yang kejam nih...

Posted: 25 Sep 2011 03:30 PM PDT

KP Kastam: Video seks kait kes Sarbaini perbuatan 'kejam'

Ketua Pengarah Kastam Diraja Malaysia, Datuk Seri Mohamed Khalid Yusuf menyelar tindakan blog-blog pro-Umno mengeluarkan video seks, didakwa melibatkan pegawai agensi itu, sambil menyifatkannya sebagai perbuatan kejam kerana sanggup mengaitkan dengan kematian Ahmad Sarbaini Mohamed.

Dalam respons menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada The Malaysian Insider, Khalid berkata tiada bukti yang boleh mengaitkan pelaku dalam video seks itu adalah pegawai agensi tersebut seperti yang didakwa blog The Unspinners.

"Walaupun blog itu memaparkan dengan jelas perlakuan seks, namun setakat ini tiada maklumat lanjut mengenai siapakah sebenarnya pelaku terlibat, justeru tidak boleh dikatakan secara konklusif ia melibatkan warga Kastam," kata beliau.

Malah kata beliau, "mengaitkan pelakuan seks tersebut dengan kes Sarbaini yang saya tidak nampak pertaliannya adalah perbuatan kejam dan tidak bertangungjawab jika bertujuan untuk mengaibkan orang yang telah kembali ke rahmatullah."

Pertengahan minggu lalu, beberapa blog pro-Umno mengeluarkan video seks yang dilihat sebagai usaha mencemarkan reputasi pegawai-pegawai Kastam Diraja Malaysia menjelang keputusan inkues Sarbaini, yang akan diumumkan esok.

Klip video itu, yang kelihatan dirakamkan secara rahsia menunjukkan seorang lelaki Melayu mengadakan hubungan seks dengan wanita Caucasus, dipercayai di sebuah bilik hotel.

Blog The Unspinners merupakan laman pertama mengeluarkan video itu, mendakwa lelaki dalam rakaman itu adalah seorang pegawai Kastam manakala wanita itu pula pelacur warga Rusia.

Lelaki dalam video itu tidak dinamakan tetapi pemblog itu memaut rakaman tersebut yang berjudul "Pegawai Kastam Yang Terlampau," dengan kematian seorang pegawai Kastam di bangunan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan 6 April lalu.

Pemblog itu berpendirian selari dengan pendirian SPRM dan peguamnya Datuk Seri Muhamad Shafee Abdullah ketika prosiding berkenaan punca kematian Sarbaini.

Pada 12 September lalu, Shafee berkata keputusan inkues berhubung kematian Sarbaini, Penolong Pengarah Kastam Selangor, perlu diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Tambah Khalid, sepatutnya pihak yang mempunyai bukti penglibatan pegawai Kastam dalam pelakuan seks membuat laporan polis dan bukan mendedahkan kepada umum.

"Jika seseorang mempunyai bukti kukuh mengenai pelakuan warga Kastam lebih sesuai jika dibuat laporan polis dan bertanggungjawab ke atas laporan tersebut," katanya.

Tiada ulasan: