Khamis, 15 September 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Sayap kiri menang, Denmark dapat PM wanita pertama

Posted: 15 Sep 2011 08:06 PM PDT

Helle Thorning-Schmidt dari Demokrat Sosial melambai ke arah penyokongnya di ibu pejabat pilihan raya parti itu di Copenhagen semalam. — Foto Reuters
COPENHAGEN, 16 Sept — Sayap kiri Denmark 'Red bloc' mengambil alih kuasa negara itu dengan menewaskan kerajaan Perdana Menteri Lars Lokke Rasmussen dalam pilihan raya paling sengit, yang dipengaruhi oleh kemarahan rakyat berhubung ekonomi negara yang merudum. Dengan perkembangan itu, Helle Thorning-Schmidt dari Demokrat Sosial akan menjadi perdana menteri - wanita pertama memegang jawatan itu selepas Rasmussen mengaku kalah.
Read More / Baca Lagi >>

Tuduhan liwat dan kaitannya dengan 16 September

Posted: 15 Sep 2011 08:04 PM PDT

Mohd Rashidi Hassan
ISU 16 September 2008 masih banyak diperkatakan. Ada yang percaya, ada yang tidak percaya. Barangkali ramai juga yang keliru mengenainya.

16 September bukan isu politik antara Pakatan Rakyat ataupun Barisan Nasional semata-mata. Ia lebih besar dari itu. Ia merupakan hari ulang tahun pembentukan Malaysia yang mencakupi Semenanjung Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah. Manakala 31 Ogos adalah hari ulang tahun kemerdekaan Semenanjung daripada penjajahan British.
Read More / Baca Lagi >>

Mansuh ISA: PAS tunggu akta baru sebelum respon

Posted: 15 Sep 2011 08:00 PM PDT

KUALA LUMPUR, 16 Sept: PAS mengambil sikap "tunggu dan lihat" dahulu bagaimana bentuk perundangan alternatif bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebelum memberi respon lanjut berhubung pemansuhan akta itu yang diumum perdana menteri malam tadi.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, masih terlalu awal untuk PAS menyatakan pendirian berhubung pemansuhan ISA yang diumum Datuk Seri Najib Razak dalam pertusan Hari Malaysia malam tadi kerana ianya akan diganti akta baru.

"PAS mengambil sikap untuk tunggu dan lihat dahulu berkaitan penghapusan ISA dan beberapa akta lain yang diumumkan Perdana Menteri.
Read More / Baca Lagi >>

Negara perlukan akta halang kerajan dari menzalimi rakyat

Posted: 15 Sep 2011 07:59 PM PDT

KUALA LUMPUR, 16 Sept: Negara memerlukan akta yang menghalang kerajaan dari menzalimi rakyat dan bukan sekadar penghapusan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Malah beliau melihat pengumuman penghapusan ISA adalah usaha terdesak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memulihkan popularitinya yang merudum.

"Najib tertekan dan terkesan dengan tuntutan kuasa rakyat yang antara lain menuntut penghapusan ISA dan dalam keadaan terdesak ketika popularitinya merudum, beliau menyangka pengumuman penghapusan ISA adalah penawar kepada tekanan yang dihadapinya.

"Langkah drastik untuk mencari populariti itu bukan sahaja tidak akan memulihkan imejnya yang makin merudum  malah mungkin menyebabkan Najib makin tidak popular di dalam Umno kerana ISA selama ini sentiasa menjadi talian hayat dan alat Umno untuk mempertahankan kuasanya," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Ahaaks : PM Bangladesh sahkan rakyatnya jadi rakyat Malaysia??

Posted: 15 Sep 2011 07:56 PM PDT

Sebuah laman web rasmi Hal Ehwal Badan Bukan Kerajaan (NGO) Jabatan Perdana Menteri, Bangladesh mengesahkan bahawa ada rakyatnya yang telah diberi taraf warganegara oleh kerajaan Malaysia.

Laman sesawang itu yang menggunakan domain ngoab.gov.bd, dipercayai sebuah laman sesawang rasmi Kerajaan Bangladesh.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Undilah - Bahasa Melayu (Afdlin Shauki Namewee Kuli Pete Teo)

Posted: 15 Sep 2011 07:30 PM PDT

Video: British, French Leaders in Libya

Posted: 15 Sep 2011 07:08 PM PDT

Video : Egyptian steel magnate jailed for corruption

Posted: 15 Sep 2011 07:06 PM PDT

Video : Hoda - Libya

Posted: 15 Sep 2011 07:05 PM PDT

Milik siapakah kemerdekaan ini?

Posted: 15 Sep 2011 07:02 PM PDT


16 SEPT — Sejak 1511 negara kita sudah dijajah oleh Portugis, Belanda, British, Jepun dan British lagi sehingga negara kita mencapai kemerdekaan pada 1957. Selama rakyat kita tertakluk kepada penindasan dan pemerasan penjajah, maka selama itulah akan wujudnya gerakan antipenjajah oleh pejuang-pejuang negara kita.
Tiada penjajah yang akan melepaskan kepentingannya dalam tanah jajahannya secara suka rela dan aman. Justeru, dalam perjuangan menentang penjajah, tiada kemenangan yang akan dicapai tanpa pengorbanan. Demikian jugalah halnya dengan pencapaian kemerdekaan negara kita.
Read More / Baca Lagi >>

Perkasa: Langkah Najib jangan sampai ‘keris makan tuan’

Posted: 15 Sep 2011 07:00 PM PDT


KUALA LUMPUR, 16 Sept ─ Pertubuhan bukan kerajaan membela orang Melayu, Perkasa mengambil sikap berhati-hati tetapi menasihatkan "jangan keris makan tuan" ekoran pentadbiran Najib memperkenalkan pembaharuan politik ─ antara lain memansuhkan beberapa undang-undang termasuk Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960.
Justeru, Presidennya Datuk Ibrahim Ali (gambar) berkata, Perkasa mengambil sikap tunggu dan melihat undang-undang baru yang akan diperkenalkan dan jangan akhirnya kelonggaran yang diberikan membawa mudarat.
Read More / Baca Lagi >>

Skandal Parpukari

Posted: 15 Sep 2011 06:42 PM PDT

Oleh: MSK
Akhirnya…terbongkar juga skandal Parpukari. Kalau dulu dia begitu seronok menghentam Topeng Perak yang digelarnya sebagai blogger belaan Husam Musa..sekarang giliran Parpukari pulak untuk digelar blogger belaan Zambry Kadir.
Sejak dua hari sudah, skandal Parpukari menjadi hits, yang mana pendedahan dibuat oleh Edyes. (sepanjang yang aku baca). Parpukari dikatakan mendapat RM80,000 sebulan. untuk memblog. Betul ka tuduhan Edyes terhadap Parpukari?
Aku tau benda ni lama dah dan dah lupa bila. Sekitar selepas Pemilihan PKR. Masa tu aku buat surat cuti untuk berehat dari PKR dan dalam masa itu juga aku ditawarkan untuk menjadi blogger hantu untuk Umno. Mungkin Wan Larut boleh confirm masa offer untuk mencari blogger Umno tu.
Sejumlah peruntukan yang besar telah dijanjikan supaya blog-blog pro-Umno menguasai alam siber. Setiap blogger diberi elaun bulanan sebanyak RM2,500.00. Penyelaras untuk negeri Perak ialah Cikgu Najimy…blogger Taiping Mali.
Read More / Baca Lagi >>

Berjimat tidak rayakan 31 Ogos lagi

Posted: 15 Sep 2011 06:39 PM PDT

Tanggal 31, bulan lapan 57…Hari Merdeka sudah tidak dirayakan kerana hari ini pakar sejarah negara telah berjaya mengubah persepsi 54 tahun yang mendungukan masyarakat. Kecewa dan merana kerana sebenarnya hidup-hidup kita semua generasi baru di dalam lembaran anak merdeka telah hilang keyakinan erti kemerdekaan.
Sekali air bah, sekali juga pantai berubah. Kini bukan bah, malahan tsunami melanda sehingga ramai pejuang hari kemerdekaan terpaksa ditidakkan kerana Malaysia sebenarnya tidak merdeka. Bohong..bohong dan bohong di dalam sistem pendidikan negara kerana rupanya apa yang kita pelajari untuk berjaya di dalam peperiksaan pelajaran hanya bohong belaka.
Read More / Baca Lagi >>

Mansuh ISA: AFTQ mahu semua terlibat

Posted: 15 Sep 2011 06:36 PM PDT

Armed of the Quill (AFTQ) Malaysia hari ini mengalu-alukan keputusan kerajaan Malaysia bagi memansuhkan secara keseluruhannya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan turut mengkaji secara terperinci beberapa akta peninggalan kolonial yang diamalkan sebagai satu langkah yang tepat untuk memperbaiki tahap demokrasi di negara ini.
Menurut wakilnya di Malaysia, Shaharul Anwar Shafie yang berpendapat langkah ini menepati kehendak rakyat yang juga dapat mengembalikan kedaulatan undang-undang sebagai menghormati Perlembagaan Persekutuan yang memberikan kebebasan demokrasi kepada setiap rakyatnya. Ini adalah kerana akta-akta ini sendiri dilihat sebagai bertentangan dengan keluhuran Perlembagaan itu sendiri yang membantutkan demokrasi yang diamalkan.
Read More / Baca Lagi >>

ISA : Mohon Maaf, Bayar Pampasan dan Tutup Kem Kemunting.

Posted: 15 Sep 2011 06:21 PM PDT

Syukur Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Tuhan Yang Maha Adil lagi Maha Mengasihani. Setelah sekian lama PAS berjuang dan kini bersama Pakatan Rakyhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhP4IvF799ksgQZimsFJZGnshX4RGj7vLI3S3hSnDooQzo5LQmROBCR5wBZlbBHkhe_8XnOMEXI28XFTcRp2VoNpZ1SFp8WkyrlwGaNa8cwzaAnZdieUtoztv0zGOXWwbaiOG5ROzynrXVP/s1600/cover+Sengsara+Kem+Kamunting.jpgat, menuntut keadilan dan kesaksamaan dalam sistem pemerintahan negara terutama tuntutan  supaya dimansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri [ISA], kini hampir menjadi kenyataan setelah ramai pimpinan PAS dan aktivisnya terpaksa merengkok dalam tahanan kejam tanpa bicara itu, semata - mata kerana persaingan politik yang tidak matang.


2. Saya tidak lokek untuk mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada Datuk Seri Najib Tun Abd Razak yang telah mengisytiharkan komitmennya untuk memansuhkan ISA sebentar tadi,  biarpun UMNO dan BN telah mengambil masa yang terlalu lama untuk memahami betapa kejam dan zalimnya undang - undang ISA ini ke atas makhluk yang bergelar insan. Sementara PAS telah menentang ISA sejak hari pertama ia dibentang dan diluluskan di Parlimen justeru ia bertentangan dengan semangat keadilan yang dianjurkan oleh syariat Islam.Read More / Baca Lagi >>

Debat sejarah merdeka: Pemuda PAS gesa henti provokasi, bersihkan nama pejuang

Posted: 15 Sep 2011 06:17 PM PDT

Pemuda PAS hari ini menggesa kontroversi penulisan sejarah kemerdekaan negara ditangani dengan cara ilmiah untuk memberi keadilan kepada pejuang-pejuang kemerdekaan, dan mengecam serangan provokasi Umno terhadap PAS.

Kenyataan Nasrudin Hassan, ketua Pemuda PAS itu merupakan kenyataan terbaharu daripada PAS yang dilihat cuba membawa debat yang telah berpanjangan ini ke arah yang lebih positif.
Read More / Baca Lagi >>

Mansuh ISA bukti Najib tertekan hadapi PRU 13

Posted: 15 Sep 2011 06:16 PM PDT

Perdana Menteri Datuk Sri Mohd Najib Abdul Razak melaksanakan langkah mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dimansuhkan.

Dalam ucapan sempena Hari Malaysia yang ditunggu-tunggu itu, Najib mengumumkan rancangan pemansuhan ISA dan beberapa peraturan lain termasuk Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, peraturan yang ditentang hebat pengamal media negara ini, terutama yang cenderung pembangkang.

Ekoran pemansuhan ISA, undang-undang lain akan digubal bagi tujuan keselamatan, tindakan yang bakal mendapat perhatian wakil-wakil rakyat pembangkang yang dilihat masih berhati-hati dengan tindakan Najib ini.Read More / Baca Lagi >>

ISA dimansuhkan - kita tunggu ratusan isu yang lain diselesaikan

Posted: 15 Sep 2011 06:15 PM PDT

ISA akhirnya di mansuhkan setelah begitu lama diperjuangkan oleh rakyat dan Najib mengambil tindakan unuk menuruti kehendak sebagagian rakyat supaya Akta itu dimansuhkan. Akta ini telah menjadi isu yang begitu lama diperjuangkan oleh sebahagian rakyat melalui berbagai-bagai NGO dan parti-parti pembangkang dan isu ini merupakan isu yang sangat kuat dipertahankan oleh kerajaan BN yang memerintah sejak merdeka.

Oleh kerana keadaan lemah yang sedang menimpa kerajaan BN maka Najib mengambil langkah untuk menurunkan sedikit keresahan sebahagian rakyat terhadap kepimpinan BN dan kepimpinan beliau sendiri dengan mengambil langkah menyerah dan memansuhkan Akta ini.

Oleh itu syabas di ucapkan kepada parti-parti pembangkang serta NGO yang selama ini memperjuangkan supaya Akta ini dimansuhkan…..dan dalam keadaan BN lemahlah rupanya baru usaha berbagai pihak untuk memansuhkan akta ini berjaya. Elok kita ucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada Najib kerana membebaskan rakyat dari keresahan kerana Akta Keselamatan Dalam Negeri yang di tinggalkan oleh penjajah British dahulu (jika kita masih mengakui yg kita pernah dijajah).
Read More / Baca Lagi >>

Najib's ISA reforms vague and limited: Same old 'pretend' game, slams Surendran

Posted: 15 Sep 2011 06:11 PM PDT

Najib's ISA reforms vague and limited: Same old 'pretend' game, slams Surendran The limited reforms announced by the Prime Minister tonight is a testament to the dogged, determined and noble struggle of countless dedicated activists, NGOs and opposition political parties over the past five decades, against the wide array of oppressive legislation maimtained by the BN.
To bring about tonight's limited gains, many of these brave Malaysians suffered grievously (including long periods of detention) at the hands of the Alliance/BN government and its merciless security apparatus.
It is noteworthy that the Prime Minister offered no recognition whatsoever to the historic struggle of civil society and the political opposition in their struggle for a free Malaysia. That the government has finally given in and agreed to these reforms proves the justice and validity of the opposition's long hard struggle against these harsh laws. In tonight's speech, there was no admission or even recognition of wrongdoing in the usage of these laws against the rakyat for five long decades.
Read More / Baca Lagi >>

Terbongkar : Mansuh ISA Untuk Selamatkan Najib Altantuya

Posted: 15 Sep 2011 06:09 PM PDT


Di sebalik pengumuman Najib Altantuya yang berjanji akan menghapuskan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan beberapa akta lain, rupanya ia hanya semata-mata diumum untuk kepentingan dan survival politiknya sendiri.Read More / Baca Lagi >>

Sept 16: A BN mole upset the Pakatan takeover in 2008

Posted: 15 Sep 2011 06:05 PM PDT

Sept 16: A BN mole upset the Pakatan takeover in 2008Three years since the watershed General Elections on Sat 8, Mar 2008, it's clear that Sept 16 in a future year will be the pivotal date for Sabah and Sarawak to win back their rights and freedom enshrined, inter alia, in the 1963 Malaysia Agreement.
The first shots were fired in the weeks and months running up to Sept 16, 2008 when it appeared with increasing certainty that this would be the moment when Sabah and Sarawak would be the proverbial tail wagging the dog.
Alas, it was not to be.
BN-mole spoilt the Sept 16, 2008 crossover
The exact details on Sept 16, according to the movers and shakers behind the scenes, were betrayed to the BN some three months before the Federal Government was set to fall. There was a BN mole in the inner circles of de-facto Parti Keadilan Rakyat leader, Anwar Ibrahim.
The betrayal allowed BN to hastily arrange, through a noted moneybag, a so-called study tour of Taiwan by Sabah and Sarawak MPs.
Read More / Baca Lagi >>

Liberty is just a mirage

Posted: 15 Sep 2011 06:04 PM PDT

Actor Mano Maniam peels away the facade and discovers that Malaysia lost its liberty when it was covertly replaced by feudalism under the labels of 'Bumiputera and non-Bumiputera'.

When Mano Maniam speaks, the world takes a deep breath and perceptibly slows down.
Mano has a manner of articulating his thoughts with the steady calmness that only illuminates their strength.
It's with this same calmness that he refuses to have his picture included alongside this interview lest he is tagged as "that Kopitiam fella" and his words dismissed.
The potentiality is particularly worrisome because Mano, 66, has a lot to say on liberty in Malaysia. Two full pages of thoughts to be exact.
"I came home dog-tired last night and went straight to bed but got up again to write all this down," he said, showing off his scribbled notes.
Read More / Baca Lagi >>

Najib's Sept 16 fiasco: Glamour announcement but no real change

Posted: 15 Sep 2011 06:02 PM PDT

Najib's Sept 16 fiasco: Glamour announcement but no real changeTo mark Malaysia Day, Prime Minister Najib Razak sprung a shock raft of reforms that upon closer scrutiny led nowhere. Civil society and legal experts were left dumbfounded at his audacity and inability to learn from hard knocks of the past that the Rakyat or populace was no longer so easily fooled by the superficial and the cosmetic.
The People's Justice Party or PKR led by Opposition Leader Anwar Ibrahim ticked Najib off for trying to give a false impression to Malaysians that they could look forward to greater democracy and social justice, when effectively, there was little real change and a possibility that new laws made to replace the ISA could contain similarly oppressive clauses.
Read More / Baca Lagi >>

Hisham: Akta baru ganti ISA tak ambil masa lama....adakah akta baru lebih zalim dari ISA..???

Posted: 15 Sep 2011 06:00 PM PDT

Proses menggubal undang-undang baru menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 yang telah dimansuhkan tidak akan mengambil masa yang lama kerana kerajaan tidak perlu membentangkan sebarang pindaan.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata undang-undang baru itu akan merujuk undang-undang di negara lain sebagai contoh.

"Undang-undang yang berhubung kait dengan keganasan, contohnya Akta Patriot di Amerika Syarikat, Akta Anti Keganasan di United Kingdom dan Australia, semua ini boleh dijadikan contoh dalam kita hendak memerangi keganasan," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas ucapan khas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sempena sambutan Hari Malaysia di Auditorium Perdana Angkasapuri malam ini.

Read More / Baca Lagi >>

ISA: PAS anggap kemenangan rakyat tapi gesa kerajaan mohon maaf

Posted: 15 Sep 2011 05:55 PM PDT


KUALA LUMPUR, 15 Sept – Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub berkata pengumuman pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah satu kemenangan buat rakyat selepas desakan dan tuntutan bertubi-tubi parti pembangkang dan pertubuhan bukan kerajaan serta orang perseorangan agar penguatkuasaannya dibatalkan.
Bagaimanapun tegas beliau, selaras dengan pemansuhan undang-undang penahanan tanpa perbicaraan itu, kerajaan juga perlu meminta maaf kepada rakyat kerana menahan puluhan orang sepanjang lima dekad lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: