Ahad, 11 September 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Misteri surat izin Komsas

Posted: 11 Sep 2011 08:50 PM PDT

12 SEPT — Isu mengenai sekumpulan penulis yang mendakwa dinafikan hak royalti teks Komsas ternyata masih jauh daripada menemui titik penyelesaian.
Surat rayuan yang ditulis oleh Rohani Deraman (Johor), Amy Suzani Mohd Ainuddin (Kelantan), Hazama Harun (Kuala Lumpur), Mohd Izan Abd Hazes (Kuala Lumpur) dan Erda Roslan Khairi (Putrajaya) pada 26 Ogos 2011 tidak mendapat perhatian pihak berwajib.
Begitu juga e-mel rasmi kepada Menteri Pelajaran, Ketua Pengarah Pelajaran dan semua penerbit terbabit pada 2 September. Hanya Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang bersikap profesional dan gentleman dengan mengirim balasan yang memang memuaskan hati.
Read More / Baca Lagi >>

Salah Siapa : Malaysia tak Merdeka?

Posted: 11 Sep 2011 08:47 PM PDT

Malaysia tak Merdeka?Sejak Timbalan Presiden PAS Muhammad Sabu membangkitkan isu siapakah pejuang kemerdekaan yang sebenarnya, ramai pihak, khususnya daripada pihak kerajaan, para pemimpin Umno dan BN tampil ke hadapan mengecam ulasan pemimpin PAS itu dan ada pula yang mengecap beliau sebagai pendukung komunis ataupun pengkhianat negara.
Tidak cukup dengan itu, kerajaan BN dan para pemimpin Umno sekarang mengeluarkan beberapa kenyataan yang memutarbelitkan sejarah pejuang-pejuang kemerdekaan dan memberikan tanggapan bahawa mana-mana pihak yang mengusahakan perjuangan kemerdekaan sejak sebelum Perang Dunia Kedua sehinggalah tahun 1945 adalah komunis dan pengganas, tak kira siapa sebenar mereka, baik kaum Melayu, Cina mahupun India, asalkan jika ada wujudnya para pejuang kemerdekaan yang bertahan sehinggalah ke tahun 1945, maka mereka itulah semuanya pengganas dan komunis belaka.
Read More / Baca Lagi >>

Dusta kerana terdesak, kisah Najib dibongkar pelajar Malaysia di Perth

Posted: 11 Sep 2011 08:46 PM PDT

Dusta kerana terdesak, kisah Najib dibongkar pelajar Malaysia di Perth Ia bukan lagi rahsia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedang behadapan dengan saat-saat genting. Beliau dan pentadbiran beliau beserta parti UMNO telah terperangkap dalam penipuan- penipuan yang tidak berpenghujung. Namun begitu, mereka seolah-olah tidak mempunyai niat apa-apa untuk menghentikannya atau ia telah menjadi tabiat mereka dan mereka tidak lagi mampu mengelaknya.
"Mereka telah menjadi orang-orang yang pendusta bersiri - tiada ubatnya," Ahli Parlimen PKR, Gopeng Lee Boon Chye; seorang doktor yang terkenal, memberitahu Malaysia Chronicle.
Insiden terbaru melibatkan Najib, yang telah dilihat keluar secara senyap-senyap dari negara ini untuk berehat sebentar di Perth Australia pada Hari Kebangsaan Malaysia , 31 Ogos yang lepas.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13: Tukar kerusi ‘suka sama suka’

Posted: 11 Sep 2011 08:44 PM PDT

Pertukaran kerusi banyak melibatkan PKR berbanding DAP dan keputusan itu akan dimuktamadkan oleh Pakatan Rakyat selepas keputusan dari negeri-negeri diterima.
GOMBAK: Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata pertukaran kerusi dalam Pakatan Rakyat di beberapa negeri berdasarkan konsep 'suka sama suka' terutama melibatkan kawasan yang mempunyai pengundi campur.
Menurut Tuan Ibrahim, pertukaran kerusi banyak melibatkan PKR berbanding DAP dan keputusan itu akan dimuktamadkan oleh Pakatan Rakyat selepas keputusan dari negeri-negeri diterima.
Ujar beliau, antara negeri yang mengamalkan konsep itu termasuklah Negeri Sembilan, Pahang dan kebanyakan pertukaran kerusi melibatkan PKR manakala di Perak pula, pertukaran kerusi banyak dibuat dengan DAP.
Read More / Baca Lagi >>

Pandangan umum terhadap Konsep Asas Negara Berkebajikan PAS

Posted: 11 Sep 2011 08:41 PM PDT

Pandangan ini bukanlah mengkritik atau memperbetulkan mengenai konsep asas Negara Berkebajikan yang ditawarkan oleh PAS di dalam bukunya "Konsep Asas Negara Berkebajikan" tulisan Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Awang, namun satu komentar berkenaan pandangan awam yang lahir daripada pengamatan rakyat biasa.

Dokumen setebal 86 halaman dengan dibahagikan kepada tujuh bahagian tersebut mengambil semangat ucapan Presiden PAS (gambar kiri) iaitu: "PAS menerima hakikat masyarakat majmuk dan menjadikannya peluang keemasan bagi memperkenalkan Negara Berkebajikan yang berkonsepkan Adil Untuk Semua, dengan Kepimpinan Islam yang menekankan perpaduan kaum berasaskan persaudaraan kemanusiaan yang diwajibkan oleh Islam.." (Rujukan: Buku Konsep Asas Negara Berkebajikan)
Read More / Baca Lagi >>

Wong Chin Huat: Deeper lessons from Mat Sabu and the communists

Posted: 11 Sep 2011 08:40 PM PDT

THERE has been much politicking over PAS deputy president Mohamad Sabu (Mat Sabu)'s remarks on the Bukit Kepong incident in 1950. In a speech on 21 Aug 2011, Mat Sabu had questioned the portrayal of Mohammad Indera in Malaysian history as a terrorist. Mat Sabu said that Indera, who led an attack on a police station where 25 people were killed, had been fighting against the British.
The remarks were roundly condemned, have repeatedly made front-page news, and received wide coverage in papers such as Utusan Malaysia and the New Straits Times. Barisan Nasional leaders lined up to accuse Mat Sabu of having pro-communist tendencies. Some leaders are also eager for a debate, purportedly to set the record straight.
Read More / Baca Lagi >>

Lessons in social media from Bersih 2.0

Posted: 11 Sep 2011 08:37 PM PDT

By Tricia Yeoh
 
IN the days before and after the Bersih 2.0 rally for electoral reform, Malaysian social networks were buzzing like never before. Internet chatter was centred around the biggest campaign in town: the street march in the heart of Kuala Lumpur on 9 July 2011.
Thanks to Facebook, Twitter and YouTube, users had a platform to share information in a continuous virtual conversation. This was a fundamental feature of the Bersih buzz online. There are variations in each of these social media platforms. Facebook allows lengthier exchanges, while Twitter provides quick updates on the go. YouTube allows users to share videos. The combination of these three was a powerful tool to garner support for as well as to vehemently criticise Bersih.
(Background image: Police presence on the morning of 9 July)
Read More / Baca Lagi >>

Lies & Folly: the US After 9/11

Posted: 11 Sep 2011 08:35 PM PDT

by John Berthelsen   
 

Image
They got it wrong
Overreaction, deception and torture cost the US its moral edge
Ten years on from the attacks on the World Trade Center in New York and the Pentagon in Washington, DC, Al Qaeda appears to be largely a spent force – one hopes -- and its leader, Osama bin Laden, is dead.
But the September 11, 2011 attacks forced a dramatic change in the ethical course of the United States and have undercut whatever moral authority the country had. It did not have to be that way.
The standing of the United States in the world today -- militarily, economically and morally -- has been damaged almost irreparably not so much by Al Qaeda as by the presidency of George W Bush and the reign of his vice president, Dick Cheney. There is little sign that President Barack Obama is on track to do anything about it.
Read More / Baca Lagi >>

Video - Cukai 6%: Kelab Protes BN himpun sejuta rakyat

Posted: 11 Sep 2011 08:25 PM PDT

Video : Transitional Libyan government faces challenges

Posted: 11 Sep 2011 08:24 PM PDT

S'gor keluarkan sendiri lesen kontraktor Kelas F

Posted: 11 Sep 2011 08:23 PM PDT

Kerajaan negeri Selangor akan memperkenalkan klasifikasi kontraktornya sendiri dan mengeluarkan lesen Kelas F bagi bagi kedua-dua bumiputera dan bukan bumiputera.Read More / Baca Lagi >>

Subjek sejarah wajib lulus : Laporan diserah hujung tahun,...tok ki det kata ada yang tak kena..!!!

Posted: 11 Sep 2011 08:16 PM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Sept — Jawatankuasa Mengkaji Kurikulum Sejarah diberi tempoh sehingga hujung tahun ini untuk menyerahkan laporan mereka supaya proses pengolahan dan komen daripada pihak-pihak berkepentingan dan masyarakat dapat dipercepatkan, kata  Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Menurut Timbalan Perdana Menteri, langkah itu penting kerana subjek itu akan menjadi wajib lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2013.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, beberapa lapis proses juga terpaksa dilakukan seperti mengolah, memperjelas dan mendapatkan cadangan dan komen masyarakat.
Read More / Baca Lagi >>

PRU-13: Sayap muda PKR sudah senarai pasti bakal calon, kerusi disaing

Posted: 11 Sep 2011 08:13 PM PDT


KUALA LUMPUR, 12 Sept — Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah memuktamadkan senarai bakal calonnya untuk diturunkan pada pilihan raya umum ke-13, kata ketuanya Shamsul Iskandar Mohd Akin.
Beliau berkata, senarai nama itu bersama kawasan bakal ditandingi telah pun diserahkan kepada pucuk kepimpinan pusat untuk membuat keputusan akhir.
Sehubungan itu beliau juga berkata sayap pemuda PKR akan mengekalkan wakil mereka yang telah memenangi pilihan raya umum tiga tahun lalu.
Calon-calon yang telah dikenal pasti itu berusia antara 25 dan 40 tahun.
Kata Shamsul Iskandar (gambar), pihaknya menyerahkan sehingga 25 nama untuk bertanding di peringkat Parlimen dan 40 nama lagi untuk bersaing kerusi Dewan Undangan Negeri.
Read More / Baca Lagi >>

Profesor Datuk Ramlah Adam layak brcakap pasal sejarah...

Posted: 11 Sep 2011 07:48 PM PDT


Oleh Abdullah Ngah
Sesiapa pun memang kurang layak bercakap pasal sejarah tanah air, kecuali Profesor Datuk Dr Ramlah Adam yang layak.
Read More / Baca Lagi >>

Najib, Robert Kuok and the Chinese PM

Posted: 11 Sep 2011 07:46 PM PDT

Najib, Robert Kuok and the Chinese PM Recently, the government offended Robert Kuok, as a result, the Malaysian economy suffered a great blow! After the official Chinese Premier Wen Jiabao's visit to Malaysia , the Najib government now really understands Robert Kuok's influence on China !
In order to benefit their cronies, they arm twisted to swallow up Robert Kuok's sugar empire. The cronies get richer by 10's of billions, but it caused a national loss of more than 200 billion! Those who have insider info can only curse: PKHKC it!
Malaysia's Sugar King was forced to leave Malaysia, but became the world's sugar king! He bought the world's largest sugar mills in Australia, invested USD10 billion, it is the world's largest sugar cane sugar refining industry, living up to the name of the world's sugar king.
Read More / Baca Lagi >>

Ketua Pengarah JPN Perlu Letak Jawatan!

Posted: 11 Sep 2011 07:44 PM PDT


Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan merasa kesal kerana Jabatan Pendaftaran Negara gagal mengemaskini pengkalan data sehingga menyebabkan orang bukan warganegara disenaraikan sebagai pengundi.

Apa yang sangat dikesalkan apabila pendedahan oleh Pakatan Rakyat terhadap seorang pengundi yang bernama Yusnati Haris telah dinafikan oleh JPN dengan mengesahkan kewargangeraan beliau sejak tahun 2008. Kes ini menjadi rujukan betapa lemahnya sistem pentadbiran JPN yang menjadi sebuah agensi kerajaan sangat penting terhadap negara.
Read More / Baca Lagi >>

Mesir dan Turki halau Yahudi...kita ambil Yahudi jadi penasihat.

Posted: 11 Sep 2011 07:43 PM PDT

Oleh: tokpepijat

" Mesir dan Turki halau Yahudi...kita ambil Yahudi jadi penasihat.


Tidak sampai dua minggu, Israel ditimpa kehinaan mendadak. Pertamanya, Dutanya di Turki dihalau dari bumi Kerajaan Uthmaniyyah akibat tidak mahu meminta maaf atas kejahatan membunuh NGO Turki diperairan Gaza tahun lepas.

Walaupun ditawarkan US 1 juta sbagi setiap keluarga yang terbunuh oleh Regim Zionis, Turki tetap memandang maruah mengatasi nilai wang.
Read More / Baca Lagi >>

Profesor menjadi bodoh kerana politik

Posted: 11 Sep 2011 07:42 PM PDT

Oleh: albangi

"Sekurang-kurangnya dua orang profesor terkenal dalam negara kita telah menjadi "BODOH" kerana mahu jaga hati pemimpin UMNO dan menjaga periuk nasi menjadi profesor kontrak setelah pencen.

Pertama Profesor Khoo Kay Kim dari Unversiti Malaya. Beliau menyatakan Malaysia tidak pernah dijajah oleh British!

Read More / Baca Lagi >>

Antara Sejarah Negara & Israiliyyat Yahudi

Posted: 11 Sep 2011 07:41 PM PDT

Oleh Ust Saiful Bahri

Nampaknya bercawat gotel Umno-BN mempertahankan sejarah kemerdekaan. Mereka kini terpelusok ke dinding dan terpaksa menayang kembali filem Bukit Kepong arahan OKU Jins Shamsudin. Nasib baik filem Pasir Salak tak siap-siap meskipun duit sudah habis berjuta. Klu tak entah apa pulak cerita Ulama pejuang, Datuk Maharaja Lela nak diputarkannya.

Read More / Baca Lagi >>

Mohamad Sabu, Mat Indera, dan Chronopolitics

Posted: 11 Sep 2011 07:39 PM PDT

Oleh Ismail Hashim Yahaya
Nampaknya penangan Mat Sabu menimbulkan kepeningan dan mengugat wacana perdana persejarahan sejarah. Banyak kenyataan yang pelik dan memening kepala diutarakan. Terkini sekali ialah kenyataan jurucakap Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Zainal Kling bahawa Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, mencetus kekeliruan baru terhadap pemahaman sejarah di kalangan rakyat.


Ini bukan sahaja dilihat sebagai "fakta sejarah baru", namun ia juga dilihat bercanggah dengan apa yang diajar kepada rakyat dalam mata pelajaran sejarah di sekolah sejak berpuluh tahun dahulu.

Read More / Baca Lagi >>

Ku Li, Afdlin dan Namewee antara dendang lagu Undilah

Posted: 11 Sep 2011 07:35 PM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Sept — Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah bersama pelakon Afdlin Shauki dan penulis lirik kontroversial Namewee merupakan antara individu terpilih untuk mendendangkan lagu "Undilah" ciptaan komposer Pete Teo (gambar).
Teo berkata lagu itu akan dilancarkan Jumaat ini sempena sambutan Hari Malaysia.
"Lagu ini sebagai pemberitahuan kepada masyarakat untuk daftar sebagai pengundi dan menggalakkan rakyat Malaysia mengundi pada pilihan raya umum ke-13," kata beliau dipetik Sinar Harian hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tulis sejarah negara versi baru — alang-alang berbohong, bohong betul-betul

Posted: 11 Sep 2011 07:25 PM PDT

Aspan Alias

12 SEPT — Majlis Professor Negara (MPN) telah mengeluarkan kenyataan yang negara kita tidak pernah dijajah oleh mana-mana penjajah dan negara hanya menjadi "protectorate state" kepada British. Kita baru sahaja merayakan ulang tahun kemerdekaan yang ke-54 pada tanggal 31 Ogos yang lalu, tiba-tiba ada pihak menyatakan secara formal yang Malaya dan Malaysia tidak pernah dijajah.
Read More / Baca Lagi >>

Najib fighting uphill battle

Posted: 11 Sep 2011 07:02 PM PDT

The prime minister has started his roadshow to rally party faithful and the people to the BN banner amidst a grim political and economic scene.
KUALA LUMPUR: While the public and politicians are busy looking at the crystal ball for signs of the next general election, Prime Minister Najib Tun Razak is having a bigger headache.
The political and economic scene is gloomy – so much needed to be done and yet so little is accomplished.
On the economic front, all the transformation programmes and the billions of ringgit worth of investments look impressive on the surface.
But in reality the economic benefits and spinoffs are not trickling down to the kampung folk who are the core Barisan Nasional (BN) voters.
Read More / Baca Lagi >>

Mengapa Malaysia guna pakai perlembagaan Reid

Posted: 11 Sep 2011 07:01 PM PDT

MIRI, 12 Sept: "Kalau benar Tanah Melayu tidak dijajah, sudah tentu kita tidak perlu kerajaan British merangka perlembagaan Tanah Melayu," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee.
Katanya, sedangkan Suruhanjaya Reid yang merupakan sebuah suruhanjaya bebas berperanan merangka Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu sebelum Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan daripada Britain pada 31 Ogos 1957.
Suruhanjaya itu dinamakan sempena nama pengerusinya iaitu seorang hakim Mahkamah Rayuan England, Lord William Reid.
Ahli Suruhanjaya Reid terdiri daripada Lord William Reid (pengerusi), Sir Ivor Jennings (Britain), Sir William McKell (Australia), Hakim B Malik (India) dan Hakim Abdul Hamid (Pakistan).
Read More / Baca Lagi >>

Idealisme, aktivisme, dan intelektualisme gerakan mahasiswa

Posted: 11 Sep 2011 07:00 PM PDT

Ahmad Fahmi Mohd Samsudin   

Dalam kesibukan memenuhi undangan menziarahi sanak saudara dan sahabat handai bersempena bulan Syawal dan sambutan Hari Malaysia pada 16 September ini, golongan pelajar merupakan golongan yang sibuk dalam menghadapi persediaan sama ada persiapan menduduki peperiksaan UPSR bagi pelajar sekolah rendah dan peperiksaan percubaan SPM bagi pelajar sekolah menengah. Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) ingin mengucapkan selamat maju jaya dan semoga berjaya kepada adik-adik yang sedang berjuang menghadapi musim peperiksaan ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: