Ahad, 4 September 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Pelajar kita di Syria sengsara

Posted: 04 Sep 2011 06:54 PM PDT

TERTEKAN...Noor Ikhwan (tengah) dan Fazlan (kiri), antara pelajar Malaysia yang kini terdesak selepas sekatan penggunaan kad kredit dikuat kuasa di Syria.
TERTEKAN...Noor Ikhwan (tengah) dan Fazlan (kiri), antara pelajar Malaysia yang kini terdesak selepas sekatan penggunaan kad kredit dikuat kuasa di Syria. 
 
KUALA LUMPUR: "Tolong kami. Setiap hari kami menanti dengan penuh harapan supaya sesuatu dapat diusahakan membolehkan kami mengeluarkan wang. Sudah seminggu kami menggunakan baki simpanan yang ada dan tidak tahu sampai bila dapat bertahan sedangkan banyak hutang lain perlu dibayar," kata penuntut Malaysia di Syria yang hidup tertekan selepas Amerika Syarikat mengenakan sekatan ke atas kad kredit di negara itu.
Read More / Baca Lagi >>

Perjalanan terakhir Noramfaizul

Posted: 04 Sep 2011 06:50 PM PDT

Perjalanan terakhir Noramfaizul

PILU...isteri arwah, Norazrina Jaafar bersama anaknya, Mohd Irfan  dan Mohd Naufal.
PILU...isteri arwah, Norazrina Jaafar bersama anaknya, Mohd Irfan dan Mohd Naufal. 
 
"PENERBANGAN lebih 20 jam lancar tanpa masalah, namun suasana di dalamnya begitu hening, sepi dengan semua penumpang termasuk saya seakan-akan lesu tak bermaya.
Ia penerbangan bersejarah kerana menjadi perjalanan terakhir buat rakan setugas saya, Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor, jurukamera BernamaTV yang maut akibat terkena tembakan curi ketika membuat liputan misi bantuan kemanusiaan di Somalia.
Read More / Baca Lagi >>

Liputan dari zon perang

Posted: 04 Sep 2011 06:46 PM PDT



SEBAGAI seorang pengamal media, Shahanaaz Habib tidak pernah rasa berat jika beliau ditugaskan ke mana sahaja destinasi waima ke zon perang sekalipun. Shahanaaz dari akhbar The Star, sememangnya dikenali sebagai wartawan yang berkaliber dan tidak gentar berdepan dengan sebarang cabaran tugasan.
Shahanaaz telah melakar sejarah tersendiri. Beliau tercatat sebagai wartawan Malaysia pertama yang dapat melepasi dan membuat liputan semasa Perang Iraq pada April 2003 dan kembali semula ke wilayah konflik itu pada November 2003.
Read More / Baca Lagi >>

Peluru sesat lalu celah ketiak - Aji

Posted: 04 Sep 2011 06:41 PM PDT

NORAZRINA JAAFAR menyiram pusara Allahyarham suaminya, Noramfaizul sambil mendukung anak mereka, Mohd. Naufal, 3, di Tanah Perkuburan Islam Universiti Putra Malaysia di Serdang, Selangor semalam.


SUBANG - Jurukamera TV3, Aji Saregar Mazlan menyifatkan dirinya bagaikan mati hidup semula apabila terselamat dalam tragedi tembakan curi yang mengorbankan jurugambar BernamaTV, Allahyarham Noramfaizul Mohd. Nor, 39, di Mogadishu, Somalia kelmarin.
Read More / Baca Lagi >>

Khairy terima cabaran debat, sedia temu Mat Sabu di kubu PAS

Posted: 04 Sep 2011 06:30 PM PDT


KUALA LUMPUR, 5 Sept — Khairy Jamaluddin menerima cabaran berdebat berhubung kenyataan kontroversi Mohamad Sabu, yang menyentuh tragedi Bukit Kepong dan desakan bertubi-tubi agar dikaji semula fakta sejarah, dan bersedia untuk bertemu di kubu kuat PAS di Kelantan. Ketua Pemuda Umno ini berkata beliau telah menerima jemputan yang dipanjangkan oleh kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS.
"Saya akan berada di sana," kata Khairy menerusi mesej Twitter semalam sambil menambah, jemputaan untuk berhadapan dengan Timbalan Presiden PAS itu sudah pun diterima.
Read More / Baca Lagi >>

Peluru tentera AU bunuh jurukamera BernamaTV

Posted: 04 Sep 2011 06:29 PM PDT

Tembakan yang membunuh jurukamera Bernama TV Noramfaizul Mohd Nor dan mencederakan seorang lagi jurukamera TV3 telah dilepaskan oleh tentera pengaman Kesatuan Afrika, lapor beberapa media Barat dan Afrika.

"Fakta sekarang agak kabur, saya telah bercakap secara peribadi dengan presiden Somalia mengenai kejadian itu dan saya secara ikhlas memberi jaminan bahawa siasatan penuh akan dijalankan. Tindakan sewajarnya akan diambil terhadap mana-mana askar yang didapati telah bertindak secara melulu, " lapor akhbar New York Times yang komander tentera pengaman Australia Mejar Jeneral Fred Mugisha.

Read More / Baca Lagi >>

Menjejak MAT INDERA - Siri 1 : Kakak MUHYIDDIN Kekasih MAT INDERA

Posted: 04 Sep 2011 06:26 PM PDT

Jika tidak kerana isu MAT INDERA yang digembar-gemburkan oleh media mutakhir ini,mungkin ekspedisi seperti ini tidak pernah ada di dalam perancangan SAMM dan Author Faethal sebelum ini. Oleh itu setinggi-tinggi pengucapan terima kasih kepada Media Utama yang tela mempopularkan ucapan Mat Sabu tentang Mat Indera ini. Tanpa kalobrasi ucapan Mat Sabu dan 'dihangatkan' lagi oleh Utusan, tidak mungkin menyebabkan kami mengambil inisiatif untuk menjejaki MAT INDERA ini dan mencari jawapan persoalan utama yang bermain di benak masyarakat  Malaysia umunya dan Melayu khususnya iaitu 'Benarkah MAT INDERA Pengkhianat?'.

Bagi menjawab persoalan ini satu ekspedisi yang bermula dari jam 10.00 pagi hingga 7.30 malam membawa kami merentasi bumi Johor dari Bukit Kepong sehinggalah ke Yong Peng. Bermula dari bertemu seorang penduduk di Bukit Kepong, dimana ibunya bersahabat kepada ibu MAT INDERA sehinggalah kepada kejayaan kami menjejaki adik MAT INDERA - Johan bin Indera di Yong Peng.

Rumah Johan bin Indera - adik bongsu Mat Indera
Read More / Baca Lagi >>

MCC- Media ‘control’ council

Posted: 04 Sep 2011 06:18 PM PDT

MCC is a bad, bad news because politicians like Rais Yatim and Hishammuddin Hussein are to be the joint chairperson of the so-called media consultative council.

Until and unless mainstream media practitioners decide to wake up to the call of "without fear or favour", the mainstream press would continue to face manipulation by its political masters, for the sake of perpetuating its own agendas.
The 2010 Press Freedom Index published by the media watch group, Reporters without Borders, ranked Malaysia at the 141st position, a regression of 10 positions over that of the previous year.
Surprising? Hardly.
To the authoritarian Barisan Nasional-led government, this dismal ranking of press freedom in Malaysia makes no difference. As such news came out that a Media Consultative Council (MCC) would be set up, with the Najib Tun Razak-government claiming it would serve as a platform and forum to foster goodwill and relationship between the government and media through formulated meetings thrice a year.
Read More / Baca Lagi >>

Jawatankuasa Terpilih: Relevan sekiranya dipakai PRU-13

Posted: 04 Sep 2011 06:15 PM PDT

Oleh WAN NIK WAN YUSSOF
MINGGU lepas, akhbar arus perdana (24 & 25 Ogos 2011) telah menyiarkan pandanhttp://kickdefella.files.wordpress.com/2009/04/nik-aziz-rocky0042qiadah.jpg?w=510&h=339gan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung penubuhan Jawatankuasa Terpilih Parlimen ke arah pembaharuan pilihan raya sebagaimana diumum oleh Perdana Menteri.
Akhbar berkenaan melaporkan, kononnya Tuan Guru Nik Abdul Aziz bersertuju dengan keputusan Perdana Menteri itu.

Read More / Baca Lagi >>

'Jailing Anwar top priority'

Posted: 04 Sep 2011 06:14 PM PDT

'Jailing Anwar top priority'
THERE is a high chance that opposition leader Anwar Ibrahim may be convicted of sodomy - his second in 10 years.
That was what Mr Mark Clark, then political counsellor at the US embassy in Kuala Lumpur, said in a 2009 confidential note to US authorities.
The note was part of a batch of confidential documents released by whistle-blower website WikiLeaks.
The note said that Malaysian Prime Minister Najib Razak and the Umno elites might decide that the political cost of prosecuting Anwar was "acceptable" and pursue the matter aggressively in and out of court, reported Malaysiakini.
The cable said jailing Mr Anwar and removing him permanently from politics was the top priority.
Read More / Baca Lagi >>

Video : Jenazah Noramfaizul Selamat Dikebumikan.

Posted: 04 Sep 2011 06:08 PM PDT

Video : Bani Walid rebels prepare for fight

Posted: 04 Sep 2011 06:07 PM PDT

Bantuan kebajikan wajar dipercepatkan

Posted: 04 Sep 2011 06:05 PM PDT


IPOH, 5 Sept: Kebajikan adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian yang serius oleh kerajaan yang prihatin kepada rakyat.
Sehubungan itu, kata Adun Tronoh, Sivakumar a/l Varatharaju (gambar), tidak guna ada kementerian dan jabatan untuk menjaga kebajikan rakyat tetapi tidak mencapai matlamatnya yang sebenar.
Baru-baru ini, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata tidak wajar pihak-pihak tertentu mempersalahkan kerajaan semata-mata sekiranya bantuan yang disalurkan tidak diterima golongan terbabit.
Beliau berkata, kementerian menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) memperuntukkan RM1.26 bilion bagi membantu kira-kira setengah juta golongan sasar sepanjang tahun ini.
Bagi Sivakumar, nilai RM1.26 billion adalah terlalu besar, tetapi masalah miskin tegar masih wujud di merata pelosok negara.
"Di manakah kesilapan telah berlaku?" soalnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini.
Katanya, persoalan itu perlu dijawab melalui tindakan kerajaan memastikan proses permohonan bantuan kebajikan adalah lancar dan cepat tanpa birokrasi yang terlampau.
Read More / Baca Lagi >>

Debat 'Siapa Pejuang Merdeka', beranikah Umno?

Posted: 04 Sep 2011 06:04 PM PDT

KUALA LUMPUR, 5 Sept: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melontarkan pertanyaan sinis, beranikah Umno untuk berdebat 'Siapa Pejuang Kemerdekaan'.
Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan menulis ringkas pertanyaan itu di laman Twitter, pagi ini.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyatakan demikian sebagai mengulas tajuk utama Harakahdaily semalam mengenai kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.
Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang mengajak Umno untuk berdebat terbuka secara ilmiah untuk menangani isu 'Siapakah layak digelar pejuang kemerdekaan sebenarnya?' dalam sejarah tanah air sebelum Merdeka.

Read More / Baca Lagi >>

Video : Al Jazeera's Andrew Simmons reports from outside Bani Walid

Posted: 04 Sep 2011 04:25 PM PDT

Video : NTC's military spokesperson on stalled talks in Libya's Bani Walid.

Posted: 04 Sep 2011 04:24 PM PDT

Tidak hilang bisanya jika ular menyusur akar

Posted: 04 Sep 2011 04:20 PM PDT

Oleh Aspan Alias
Perbezaan kepimpinan di antara seorang pemimpin dengan pemimpin yang lain adalah satu perkara yang biasa. Tunku Abdul Rahman dan Tun Abd Razak ada http://ratnakumara.files.wordpress.com/2009/04/ular.jpgperbezaan dan di antara Tun Razak dan Husein Onn pun berbeza. Begitu jugalah Dr Mahathir dan Abdullah Badawi lagi banyak perbezaannya.

Tetapi yang paling besar perbezaannya ialah Dato Seri Najib Razak kerana ada satu perkara yang secara lazimnya boleh dikatakan berlaku di dalam sejarah negara dan juga tidak ada atau jarang berlaku di dalam negara maju atau separuh maju di dunia ini. 
Read More / Baca Lagi >>

Mat Indera antara 150 tokoh terbilang kata MB Johor!

Posted: 04 Sep 2011 04:18 PM PDT

LIHAT wajah lelaki ini, inilah wajah Mat Indera, seorang pejuang yang lahir dari tanah Johor. Baru-baru ini Mat Sabu dikecam teruk oleh media propaganda Umno kerana menyebut Mat Indera sebagai hero sebenar.
Mat Sabu dituduh sebagai penyokong dan pendukung komunis, kerana mengangkat Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan. Tapi tanpa mereka sedari Menteri Besar Johor pernah mengiktiraf Mat Indera sebagai antara 150 tokoh terbilang dari Negeri Johor.
Read More / Baca Lagi >>

Lembu Punya Susu Sapi Dapat Nama

Posted: 04 Sep 2011 04:17 PM PDT

Oleh: sondokon

"Terima kasih aku ucapkan kepada Sdr Mat Sabu kerana membangkitkan isu yang paling hangat diperkatakan hari ini. Aku yang tidak pernah ambil tahu tentang sejarah berkumpul beramai-ramai mencari fakta untuk melihat kebenaran.
Selepas menonton program kemerdekaan Malaysia di Astro, semangat kami untuk mengkaji fakta sejarah ini semakin meluap. Berpandukan gambar buku "memoir Shamsiah Pakeh" kami panjat setiap kedai buku mencari buku itu. Penat lelah kami terubat bila kami dapat membelinya.

Read More / Baca Lagi >>

MERAYU AGAR NAJIB JANGAN LETAK JAWATAN....

Posted: 04 Sep 2011 04:13 PM PDT

Sejak petang semalam sampai ke tengah malam tadi, terdapat beberapa blog buat cerita kononnya Najib Altantuya nak letak jawatan hari ini. Kalau kisah ni sampai ke telinga orang gila, orang gila itu akan ketawa berdekah-dekah.

Bagi aku, amat malang sekali buat PR jika Najib sudah nyanyuk mahu letak jawatan. PR memerlukan bantuan Najib untuk menyemadikan Umporno. Ertinya, kekuatan kita untuk menghadapi PRU ke 13 nanti hanya dengan bantuan Najib dan Rosmah. Kalau dulu, kita dibantu oleh Pak Lah.

Mana mungkin dan masuk akal Najib nak letak jawatan selagi Anwar tak tidor dalam penjara? Mustahil Najib nak letak jawatan selagi kes Altantuya dan komisyen kapal selam belum dimuktamadkan? Bukankah hanya dengan kuasa yang beliau miliki kesemua itu terpendam? Jika berani, letaklah jawatan dan sahih akan menerima nasib seperti Khir anak Toyo. Bila tiada kuasa, semua orang lari dan merangkak sendiri ulang-alik ke mahkamah. Berani ke Najib? Read More / Baca Lagi >>

Najib letak jawatan..???

Posted: 04 Sep 2011 04:10 PM PDT


Tukang lawan dapat satu SMS dari seorang rakan yang mengatakan berita najib akan meletak jawatan mula disampaikan dan sedang hangat disebarkan melalui BBM (sistem pesanan ringkas Blackberry)Read More / Baca Lagi >>

SELAGI UMNO BERKUASA, SEJARAH AKAN TERUS MENIPU?

Posted: 04 Sep 2011 04:04 PM PDT

Oleh: WFAUZDIN NS
MASIH mahu membincangkan tentang kebenaran dan kepalsuan sejarah di negara kita. Rakyat mula meminati `bidang sejarah' ini khususnya tentang perjuangan menentang penjajah selepas tajuk ini dipopularkan oleh Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS yang dianggap penyokong Komunis oleh puak yang pernah memberikan tanah kepada `beberapa komunis yang telah bersara' selepas peristiwa Komunis meletakkan senjata di negara ini. Pelik bunyinya bukan?
Read More / Baca Lagi >>

SINDROM LUTUT BERGOYANG

Posted: 04 Sep 2011 08:53 AM PDT

Dr jeyakumar
oleh Tongkat Bahaman

Bila lutut bergoyang, otak akan jadi kimput, fikiran jadi kusut tidak menentu hingga tidak dapat berfikir bagi mencari jalan keluar kepada masalah yang dihadapi dengan bijaksana. Tidak cukup dengan tangkapan dan ancaman dari pihak-pihak yang berkuasa, gegak gempita seluruh dunia TV dan media yang ada. Di kerah juga segala hulubalang termasuk sibongkok dari gua hantu yang sedang khusuk bertapa supaya keluar menunjukkan silat pulutnya meskipun di atas kerusi roda sambil makan sekepal pulut yang dibekalkan tuannya. Tidak ketinggalan juga untuk mengampu para patriot yang di bawa dengan tongkang dari Tamilnadu.
Read More / Baca Lagi >>

RABUN TANDA UMNO SUDAH UZUR

Posted: 04 Sep 2011 08:52 AM PDT


"Musuh Barisan Nasional (BN) bukan lagi komunis yang bergerak dari hutan, tetapi pergerakan madani yang mempunyai kesedaran politik yang meningkat….." Prof. Shamsul Amri Baharudin.
oleh Tongkat Bahaman 

Ini bukan nasihat dari seorang profesor kangkong. Ini nasihat dari seorang yang betul-betul profesor yang cuba menyedarkan pemimpin-peminpin UMNO supaya mereka dapat melihat siapa musuh mereka sebenar. Mereka juga perlu sedar dan faham bahawa kita sedang berada di abad 21 dan bukan lagi era tahun 60an abad 20 di mana rakyat mendapat maklumat hanya dari corong Radio Malaya dan berlibur dengan menonton wayang pacak di padang yang menceritakan tentang bahaya cacing kerawit kemudian diselit pula dengan propaganda-propaganda….!
Read More / Baca Lagi >>

SEJARAH BAGAI GADIS DISOLEK SESUKA HATI

Posted: 04 Sep 2011 08:49 AM PDT

54 Soalan untuk renungan anak-anak muda pasca merdeka sempena 54 tahun "merdeka…"
 oleh Tongkat Bahaman 
  1. Benarkah UMNO tidak pernah berperang dengan British dan pemimpinnya hanya berunding untuk mendapat kemerdekaan. Jadi Tunku adalah perunding atau pejuang ?
  2. Sebelum Merdeka British begitu terancam dengan PKM selepas merdeka UMNO pula, walaupun sudah berdamai (1989) tetapi tetap gelabah. Apakah mereka bimbang mengenai hakikat sejarah yang akan terbongkar.?
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: