Khamis, 29 September 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


Seorang MAUT Selepas Terjatuh Dari KREN YANG PATAH

Posted: 29 Sep 2011 01:29 AM PDT

MELAKA, 29 Sept -- Anggota polis mengawal tempat kejadian yang menyebabkan seorang warga Indonesia, Tasmikin, 24, maut selepas terjatuh dari kren yang patah semasa menjalankan kerja mengecat bangunan di Kompleks Dataran Pahlawan di sini, hari ini.


Sepasukan anggota polis memasukkan mayat seorang warga Indonesia, Tasmikin, 24, ke dalam kenderaan polis untuk dibawa ke Hospital Besar Melaka.


Keadaan kren yang patah (kanan) menyebabkan seorang warga Indonesia maut di tempat kejadian selepas terjatuh dari kren.

Kejadian yang berlaku pada jam 10.00 pagi tadi turut menyebabkan seorang lagi mangsa Sutrisno, 34, cedera parah.

Kredit : Bernama

Pak Jabit dan Peneroka SAMAN FELDA

Posted: 28 Sep 2011 10:10 PM PDT

AJK Biro Felda PKR sedang memberi taklimat di Mahkamah Temerloh kepada para peneroka - yang turut disertai Pak Jabit.

Seramai 365 orang lagi peneroka-peneroka Felda sekitar Jengka akan memfailkan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh pagi tadi, dan kesemua mereka akan diwakili oleh Peguam YB Sivarasa Rasiah yang akan dibantu oleh Latheefah Koya dan T.Kumar.

Seekor KUCING BERMUKA DUA Catat Rekod Dunia

Posted: 28 Sep 2011 06:52 PM PDT


Frank dan Louie memang istimewa. Haiwan itu kini digelar sebagai kucing berwajah dua yang tertua di dunia.

Menurut Reuters, kucing yang juga mempunyai dua mulut, dua hidung, dan tiga mata, namun hanya mempunyai satu otak ini telah berusia 12 tahun. Pencapaian Frank dan Louie ini diakui oleh lembaga pencatat rekod terkemuka dunia, Guinness World Records.

"Mereka adalah kucing Janus yang paling lama bertahan hidup," kata juru cakap Guinness World Records, Sara Wilcox, Selasa lalu. Diperkenalkan oleh Dr. Karl Shuker, Janus merupakan kumpulan kucing yang memiliki kelainan genetik.

Menurut Wilcox, Frank dan Louie ini akan dicatatkan di dalam buku rekod edisi 2012. Kucing itu lahir pada 9 September 1999 dan dipelihara oleh Marty, warga AS yang tinggal berdekatat Kota Worcester, Massachusetts.

Bagi Marty, kucing Janus itu tergolong sebagai luar biasa kerana boleh hidup begitu lama. "Biasanya, kucing dengan keadaan seperti itu hanya bertahan hidup antara satu hingga empat hari," kata Marty. "Saat kucing itu lahir, setiap hari adalah berkat," tambah Marty.

Marty mengatakan bahawa kucing Janus ini berkelakuan seperti anjing. "Ketika dibawa berjalan, kucing itu dipandu dengan tali dan dia suka dibawa di dalam kenderaan ," kata Marty.

TERKINI : PEMIMPIN Pakatan Rakyat Selesai BERMESYUARAT Isu HUDUD

Posted: 28 Sep 2011 09:46 AM PDT

Antara pemimpin Pakatan Rakyat yang hadir dalam mesyuarat Majlis Kepimpinan PR.

Seperti diketahui PAKATAN Rakyat (PR) akan menyelesaikan isu terbaru membabitkan hasrat Pas mahu mengadakan hukum Hudud pada mesyuarat kepimpinan, malam tadi.

Mesyuarat Majlis Kepimpinan PR itu diadakan untuk membincangkan Bajet 2012 yang akan dibentangkan bulan depan dan menyentuh perkara berkaitan isu Hudud. Mesyuarat tersebut telah pun selesai kira-kira jam 12.00 tengah malam tadi.

Nantikan pengumuman ketetapan rasmi Pakatan Rakyat selepas sidang media.

Pemimpin Pakatan Rakyat bersedia untuk sidang media selepas selesai bermesyuarat isu Hudud.


Antara wartawan yang bersedia untuk menantikan sidang media dari kepimpinan Pakatan Rakyat.


UPDATE

Alhamdulillah isu hudud telah dapat di selesaikan oleh pimpinan PR dengan semangat penuh muafakat. Para wartawan terkejut kerana suasana mesyuarat berjalan denganbaik. Mereka mungkin sangkakan pemimpin PR akan berperang.

PR mengambil keputusan berlandaskan Perlembagaan Persekutuan, Buku Jingga. Keputusan diambil supaya tidak boleh lari daripada fokus kepada pembaharuan.

PR juga mengakui enakmen undang-undang Islam oleh PAS di Kelantan (93), Terengganu (03) telah diluluskan terlebih dahulu sebelum penggabungan PR, ia bukan sebahagian daripada agenda semasa.

PR turut menghormati agenda PAS dan ia adalah hak parti itu untuk meneruskan perjuangannya, dan ahli-ahli lain di dalam gabungan itu juga mempunyai hak untuk tidak bersetuju.

Ketika PR bergerak ke arah politik yang matang, DAP juga perlu menyedari aspirasi Islam untuk menegakkan semua kewajipan agama mereka termasuklah menghormati perundangan Islam.

Payudara BERSAMBUNG Menjadi SATU Selepas PEMBEDAHAN PLASTIK

Posted: 28 Sep 2011 04:41 AM PDT


Seorang wanita berusia 40 tahun di Los Angeles, Amerika Syarikat, menjadi tajuk utama dalam akhbar di sana selepas pembedahan payudaranya menyebabkan ianya menjadi 'uniboob' (satu payudara).

Dinora Rodriguez, seorang suri rumah sepenuh masa mahu menukarkan sepasang implan payu daranya yang bocor untuk kepada yang baru, lalu dia pergi menemui seorang doktor yang dirujuknya daripada seorang rakan.


Walau bagaimanapun, selepas pembedahan, dia mendapati apa yang ada pada payudaranya kelihatan seperti "satu payudara besar" bukannya sepasang serta menyakitkan.

Dr Anthony Youn, seorang pakar bedah plastik yang disahkan di Troy, Michigan, berkata doktor bedah Rodriguez menjadikan ia sebagai kes symmastia, atau 'uniboob' dimana keadaan kedua-dua belah payu dara seakan-akan bersambung.

"Ia berlaku apabila poket implan bersambung di tengah-tengah - dan ia tidak sepatutnya begitu," Youn memberitahu MSNBC.

Rodriguez berkata beliau kemudian mendapati bahawa doktor bedah tersebut tidak ditauliahkan oleh lembaga.

Doktor itu juga dilaporkan membuat pembedahan pada parut berhampiran matanya tanpa kebenaran pesakit, menyebabkan kulit matanya tegang dan mencegah dari menutup mata sepenuhnya.

Identiti doktor tersebut masih belum didedahkan.

Rodriguez kemudian menyaman kes tersebut dan telah diselesaikan oleh Mahkamah Superior Los Angeles.

Pakar berkata, anda perlu menyelidiki sebelum anda memilih seorang pakar bedah plastik, dan periksa kelayakan mereka. Paling penting, pastikan mereka adalah lembaga yang disahkan.

Implan payudara Rodriguez telah berjaya dipulihkan oleh pakar bedah yang bertauliah tetapi keadaan matanya masih "teruk".

2 Guni Cetakan Ayat Al-QURAN DIBUANG

Posted: 28 Sep 2011 12:38 AM PDT

ALOR SETAR, 28 Sept -- Abdul Basidh Abdul Wahid, 40, yang merupakan Pengurus Pemasaran di sebuah kilang percetakan di sini menunjukkan dua guni cetakan ayat-ayat al-Quran yang dibuang oleh orang tidak bertanggungjawab di kilangnya di sini, hari ini.


Abdul Basidh Abdul Wahid, 40, (kiri) yang merupakan Pengurus Pemasaran di sebuah kilang percetakan di sini bersama abangnya, Abdul Mohsein Abdul Wahid, 46, (kanan) menunjukkan cetakan ayat-ayat al-Quran yang dibuang oleh orang tidak bertanggungjawab di kilangnya.

Dia menyedari tentang kejadian itu ketika mahu menutup pintu pagar kilangnya kira-kira 6 petang Isnin lepas.


Kredit : Bernama

Laporan TERAWAL LETUPAN Di Empire Shopping Gallery Oleh GALVIN TAN

Posted: 27 Sep 2011 11:24 PM PDT

Kira-kira jam 3:40 pagi tadi, satu letupan kuat kedengaran dari pusat membeli belah Empire Shopping Galeri. Kebocoran gas menyebabkan sebahagian daripada bangunan meletup.

Ketika itu Manchester United sedang bermain menentang Basel di UEFA Champions League dan mendahului 2-0 pada separuh masa pertama. Beberapa minit selepas separuh masa kedua dimulakan, saya terkejut apabila s mendengar satu letupan kuat yang menggegarkan seluruh rumah saya. Malah, letupan itu begitu kuat, keseluruhan kejiranan SS17 terjejas. Penggera kereta berbunyi dan anjing menyalak.

Memikiran mungkin akan ada lagi bunyi guruh, saya cepat mengintai melalui tingkap saya dan hanya melihat pemandangan yang aman. Saya mengambil keputusan melihat di sekitar kejiranan dan kemudiannya mendapati bahawa letupan itu datangnya dari Empire Shopping Gallery. Menurut teman di Twitter, letupan itu juga boleh didengari dari SS14.

Saya tiba ke tempat kejadian pada kira-kira jam 4:00 pagi. Pada masa itu, polis telah berada din kawasan tersebut dan meletakkan halangan. Lebih banyak kereta polis dan kereta bomba tiba di tempat kejadian. Tiada siapa yang mempunyai sebarang idea tentang apa yang telah berlaku. Hanya ada beberapa orang yang membuat spekulasi bahawa banyak tempat letak kereta tingkat bawah Empire Shopping Gallery sudah runtuh.

Apabila saya lebih dekat ke tempat kejadian, saya dapat melihat dengan jelas bahawa letupan itu telah mengenai sebahagian daripada bangunan itu. Sekilas daripada luar, letupan menyebabkan kerosakan besar kepada seluruh bahagian kiri Empire Shopping Gallery. CIMB Bank, Serai, Starbucks Coffee dan outlet Coach rosak teruk.


Sekitar 6-7 kereta bomba tiba di tempat kejadian.


Ambulans turut berada di sini terlalu walaupun tidak ada mangsa, pada awalnya.


Pintu masuk ke tempat letak kereta bawah tanah. Seperti yang anda lihat, ia berasap selepas api dipadamkan. 


Kelihatan bahagian kiri Empire Shopping Gallery musnah.


CIMB, Tangs, Starbucks, Serai dan Couch outlet musnah.


Daya letupan yang kuat letupan menolak kereta ke tepi.


Penduduk dan orang ramai melihat kerosakan dari jauh.


Daya letupan yang begitu kuat sehingga panel kaca pintu depan Wisma Consplant berkecai. Ya, ia betul-betul bertentangan dengan letupan.


Nicole, seorang penduduk Subang SOHO melaporkan bahawa dia masih sedar dan dalam perjalanan ke bilik air apabila mendengar letupan kuat. Dia dengan cepat keluar daripada rumahnya melalui tangga. Dia keluar tanpa dompet dan telefon bimbit, meninggalkannya semua di belakang. Dia tinggal di tingkat 5.

Menurut seorang lagi penduduk, Weed, yang tinggal di tingkat 10, sedang menonton UEFA Champions League apabila dia mendengar letupan yang amat besar. "Saya sedang menonton perlawanan ketika saya mendengar dan merasakan letupan. Saya dengan pantas memegang TV saya dan berkata 'wah'".

Walau bagaimanapun, ia berbeza bagi Ian, yang sedang tidur nyenyak di tingkat ke-9 apabila dia terbangun setelah dikejutkan oleh letupan kuat.

Banyak tetamu hotel yang dibuat mereka keluar dari bangunan tersebut dengan selamat. Beberapa penduduk Subang SOHO masih berada dalam unit mereka dan hanya dikejutkan oleh bomba yang mengetuk pintu rumah mereka.

Setakat ini tidak ada kematian kecuali pengawal yang tercedera dan berjaya dikeluarkan. Tiada pengumuman rasmi lagi tetapi terdapat spekulasi bahawa ia adalah kerana kebocoran gas dari lantai aras bawah bangunan. Sesetengah pengguna jalan raya di Lebuh Raya Persekutuan melaporkan bahawa P1 & P2 tempat letak kereta bawah tanah telah runtuh.

Sehingga 7:30 pagi tadi, bangunan ini masih ditutup. Tiada siapa yang dibenarkan untuk memasuki bangunan itu. Tetamu dari hotel dan penduduk dari Subang SOHO sedang dipindahkan ke Dorsett Hotel dan Sunway Hotel.



UPDATE

Seperti biasa, trafik mula sesak di sepanjang Jalan Kemajuan. Polis trafik mengendalikan lalu lintas dengan baik setakat ini.


Maybank Wisma Consplant 2 ditutup untuk hari ini. Seperti yang anda lihat ada panel kaca yang berkecai.


Ruang dalam Wisma Consplant 2 juga terkena kesannya. Panel kaca berkecai di seluruh wisma.


Kelihatan seperti kesan tenaga letupan mengenai bahagian kanan Mall. Sao Nam mengalami kerosakan yang agak teruk.


Notis penutupan


Selepas letupan.


Operasi sedang dijalankan.


Subang SOHO turut terkena kesan letupan. Sesetengah panel tingkap berkecai.


Ia mengambil masa agak lama untuk pihak berkuasa membersihkan tempat kejadian. Mungkin lebih banyak penyewa kedai akan dibenarkan kembali ke dalam bangunan itu. Saya tertanya-tanya mengapa?


Beberapa tweeted bertanya jika haiwan peliharaan di kedai Petsmore okay. Cuba lihat di sini.


Seorang kakitangan dari Petsmore mengesahkan bahawa semua haiwan kesayangan diselamatkan. Lihatlah mereka wajah-wajah comel

Itu saja buat masa sekarang. Apabila saya meninggalkan tempat ini kira-kira tengah hari tadi. Tiada laporan rasmi yang mengumumkannya walaupun banyak media arus perdana melaporkan bahawa kebocoran gas yang menjadi punca letupan. Yah, rasanya kita tidak akan tahu sehingga Hannah Yeoh membuat pengumuman.



Kredit : http://blog.galvintan.com/about-me/

Imej Terakhir MICHAEL JACKSON Selepas Kematiannya Ditunjukkan Kepada JURI

Posted: 27 Sep 2011 06:13 PM PDT


Imej Michael Jackson selepas meninggal dunia di atas troli hospital adalah diantara gambar terakhir mengejutkan yang ditunjukkan ketika perbicaraan kes tersebut di Mahkamah Agung Los Angeles.

Raja Pop itu meninggal dunia selepas "ditinggalkan" oleh doktor peribadinya Conrad Murray, juri dimaklumkan semalam.

Gambar Jacko di dalam jubah putih perubatan dengan mulut terbuka telah ditunjukkan pada pembukaan perbicaraan Murray, yang dituduh membunuh bintang berusia 50 tahun dengan dos propofol sedatif yang berlebihan sehingga membawa maut .



Murray, 58, dikatakan telah memberikan kuantiti dadah yang banyak - kemudian keluar meninggalkannya semata-mata untuk membuat panggilan telefon dan menghantar e-mel.

Gambar mayat Jackson, dengan perkataan HOMICIDE (pembunuhan) tertulis di atasnya, telah ditunjukkan kepada mahkamah di Los Angeles oleh pendakwa David Walgren.

Membacakan kes terhadap doktor peribadi yang diikat kontrak bernilai £96,000 sebulan, Walgren berkata: "Conrad Murray meninggalkan Michael ketika dia memerlukan bantuan.


"Ia adalah kecuaian Conrad Murray yang melampau , tidak mahir dan keinginan untuk mendapatkan kontrak menyebabkan dia bukan sahaja meninggalkan pesakit, tetapi turut meninggalkan semua prinsip-prinsip rawatan perubatan."

Beliau memberitahu di mahkamah, yang turut didengari keluarga Jackson... "Anda akan mendapati bahawa tindakan doktor Michael Jackson secara langsung membawa kepada punca kematian. Kematian Michael Jackson merupakan satu pembunuhan. Beliau meletakkan kehidupannya kepada kemahiran Conrad Murray. "

Tiada ulasan: