Khamis, 22 September 2011

Pulakdah!

Pulakdah!


Safee Sali Kata MALAYSIA Bekas JAJAHAN TAKLUK BRITISH

Posted: 22 Sep 2011 04:54 AM PDT

SAFEE berlatih di Cardiff City hingga 26 September ini.


Pada 9 September lalu Profesor Zainal Kling berkata bahawa negara Malaysia atau yang dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu bukanlah jajahan British, tetapi 'dilindungi dan dinaungi' British. Ini bermakna British itu bukanlah penjajah, dan Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

Kemudian kenyataan itu disambut pula oleh pemimpin Perkasa, Profesor Ramlah Adam (gambar) bahawa 'British tidak menjajah Malaya' dan 'Mohamad Sabu salah apabila berkata polis di rumah pasong Bukit Kepong adalah polis British'.

Kenyataan Ramlah dan Profesor Zainal Kling itu adalah semata-mata untuk menafikan kenyataan Mohamad Sabu bahawa polis ketika itu bekerja untuk British iaitu penjajah dan kedua-duanya ingin mengesahkan hujjah Umno bahawa Mohamad Sabu menghina dan memperkecilkan peranan pasukan keselamatan di negara ini kerana menghina polis rumah pasong Bukit Kepong.

Akhirnya semalam, Mohamad Sabu telah pun dibawa ke mahkamah berhubung kes sejarah yang dibicarakan di mahkamah, satu-satunya kes di dunia ini iaitu di Malaysia. Moga-moga harapan Umno, selepas ini rakyat Malaysia tidak akan berani lagi mengatakan bahawa Malaysia ini adalah tanah jajahan British. Itulah harapan mereka.

Namun sayang seribu kali sayang. Hari ini seorang pemain bola sepak tersohor Malaysia, seorang penyerang yang mempunyai gaya permainan ala Mokhtar Dahari iaitu Safee Sali sendiri mengatakan bahawa Malaysia ini adalah tanah jajahan British. Kenapa Safee Sali berkata begitu?. Ini kerana peluangnya untuk mewakili kelab Bola Sepak Inggeris Cardiff City terganggu kerana pasukan bola sepak Malaysia tidak berada pada ranking ke-70 atau ke bawah, untuk membantunya melepasi mendapatkan permit kerja - bermain bola sepak di Brititain.

Safee Sali turut mengeluh kerana menghadapi kekangan daripada pihak imigresen di sana yang di bawah urusan Kementerian Dalam Negeri United Kingdom. Bagi membantunya memudahkan urusan permit kerja itu, Safee Sali merayu dan berkata "Hanya kerajaan Malaysia sahaja yang boleh bantu dengan proses 'Government to Government' atas alasan tanggungjawab British membantu negara bekas jajahan takluknya atau Komanwel."

Keratan artikel di dalam akhbar Berita Harian yang bertajuk :'Kerenah birokrasi sekat misi Safee Sali!'

Nampaknya Safee Sali sendiri pun mengerti dan faham benar bahawa Malaysia adalah sebuah negara bekas jajahan takluk British atau Komanwel. Safee tidak pula mengatakan bahawa Malaysia adalah negara bekas 'naungan' atau 'lindungan' British. Ironinya hujah Safee Sali itu sendiri dikeluarkan oleh sebuah akhbar kerajaan yang pro Umno pastinya!. Ia dikeluarkan sehari selepas Mohamad Sabu dibicarakan.

Jika Safee Sali pun faham benar Malaysia adalah tanah jajahan British, dan British itu adalah penjajah di Tanah Melayu ini. Mengapa pemimpin dan penyokong karat Umno tetap mempertahankan bahawa British itu bukan penjajah. Bagi mereka British bertanggungjawab melindungi dan menaungi Tanah Melayu. Bagi mereka British adalah TUAN dan bukannya PENJAJAH.

Jika PRU 13 Pada NOVEMBER, BN Akan MENANG - Peg. Kanan PM

Posted: 22 Sep 2011 12:31 AM PDT

KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) nampaknya sudah bersedia untuk mengekalkan kerajaan persekutuan dalam pilihan raya umum akan datang (PRU-13) jika ia diadakan pada bulan November, dan Sabah dan Sarawak akan sekali lagi menjadi penyelamat, mengikut kaji selidik yang dijalankan.

Selepas pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis lepas bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dihapuskan, kemungkinan itu seolah-olah menjadi lebih cerah.

Walau bagaimanapun, menurut sumber berdasarkan kaji selidik yang dijalankan oleh Jabatan Perdana Menteri mendedahkan bahawa ia hanya akan menang dengan majoriti mudah iaitu kira-kira 140 kerusi.

Beliau menambah bahawa BN akan menghadapi perlawanan yang sukar di Semenanjung, tetapi parti pemerintah dijangka memenangi 54 daripada 56 kerusi Parlimen daripada Sabah dan Sarawak.

"Kebimbangan sekarang hanya kepada DAP, orang Cina di Malaysia Timur masih menyokong parti itu," katanya lagi.

Berdasarkan laporan itu, menurut sumber, yang merupakan seorang Pegawai Kanan Jabatan Perdana Menteri, DAP yang akan memenangi dua kerusi tertentu di Sarawak - Kuching dan Stampin.

Berdasarkan prestasi yang kukuh DAP yang ditunjukkan dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini, sumber itu berkata pilihan raya umum kali ini akan berbeza.

"Kita mesti faham bahawa pilihan raya negeri adalah berbeza. Salah satu faktor utama mengapa DAP memenangi 13 kerusi dalam pilihan raya negeri bahawa orang kuat parti dari Semenanjung telah berkempen di sana.

"Tetapi ini tidak akan berlaku semasa pilihan raya umum," katanya.

Tambahan pula, beliau berkata DAP sedang mengalami masalah dalaman di Sarawak, dan parti itu tidak mendapat sokongan orang asli.

Mengenai peluang parti-parti Pakatan Rakyat yang lain, PKR dan PAS, sumber itu mendakwa bahawa ia akan menjadi satu keajaiban jika kedua-duanya menang walaupun hanya satu kerusi tunggal di Sarawak.

"Di Sabah, tidak ada kerusi untuk pembangkang," tegas beliau. "BN akan mengekalkan Sabah dengan kemenangan 100%."

Kawasan pilihan raya Kota Kinabalu yang dimenangi oleh Dr Hiew King Cheu, yang juga Pengerusi Jawatankuasa DAP Sabah, belum tentu dapat mengekalkan kerusinya.

"Harapan DAP untuk memenangi sekurang-kurangnya dua kerusi, Kota Kinabalu dan Sandakan, juga sukar," katanya.


Parti komponen kritikal

Walau bagaimanapun, sumber itu mengakui bahawa pilihan raya umum akan datang akan menjadi yang paling sukar di Semenanjung.

"Walaupun Najib yakin dapat memulihkan Umno, kebimbangan utamanya adalah parti komponennya," katanya, sambil menambah bahawa kaji selidik itu menunjukkan bahawa MCA, MIC dan Gerakan berada dalam "keadaan kritikal".

Laporan itu menyatakan bahawa MCA tidak mampu untuk memenangi kembali undi Cina manakala MIC sedang menghadapi pelbagai masalah dalaman.

"Gerakan dianggap umpama sebuah kapal yang tenggelam dan Umno hanya boleh mengabaikan sepenuhnya parti itu selepas pilihan raya umum akan datang," katanya lagi.

Kaji selidik juga menunjukkan bahawa kerusi Pakatan Rakyat di Parlimen Teluk Kemang, Indera Mahkota, Kuala Terengganu, Lembah Pantai, Titiwangsa, Merbok, Nibong Tebal, Padang Serai, Kuala Langat, Kelana Jaya, Ketereh, Tanah Merah dan Bagan Serai boleh jatuh semula kepada BN.

Kerusi BN yang dianggap goyah adalah di Bukit Katil, Temerloh, Labis, Segamat, Sepang, Ayer Hitam Lumut, Arau dan Dungun.

Ismail Chemenggun, Seorang VETERAN TENTERA BRITISH MALAYA

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

KUALA LUMPUR, 22 Sept -- Veteran tentera British Malaya, Ismail Chemenggun, 72, menunjukkan sijil tamat perkhidmatan tentera dan sijil pengikhtirafan kepakaran senjata milik beliau.


Veteran tentera British Malaya, Ismail Chemenggun, 72, ketika ditemubual BERNAMA di rumahnya di Batu Arang, Selangor baru-baru ini.


Foto bertarikh Julai 1973 dirakam ketika lawatan Ketua Turus Angkatan Tentera (KTAT) ketika itu, Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Ibni Sultan Badlishah (tiga dari kiri) pada majlis perasmian Loji Memasang Senjata Kecil HK 33 di Kem Batu Kentonmen Kuala Lumpur. Turut kelihatan ialah (dari kiri) Pegawai Ajuten Loji, Mejar Ahmad Zainal, Pegawai Pemerintah Loji, Leftenan Kolonel Abdul Halim dan Menteri Pertahanan Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail. Pemuda di belakang (berbaju hitam) ialah veteran tentera British Malaya, Ismail Chemenggun yang bertindak sebagai penyelia pemasangan senjata HK 33 Rigles di loji berkenaan.


Foto bertarikh Jun 1969 dirakamkan di Sekolah Kejuruteran Mekanikal dan Elektrikal (School of Electrical and Mechanical Engineering/SEME) Borden, Hamphire di England ketika satu demonstrasi senjata berat meriam anti-kereta kebal kepada Putera Philip, Duke of Edinburgh (kanan sekali). Ismail Chemenggun (kiri) merupakan satu-satunya penyelia senjata dari benua Asia dipertanggungjawab menjaga senjata ketika lawatan tersebut.

Ismail merupakan satu-satunya pakar senjata kelahiran tempatan yang berkhidmat di dalam Kor Kejuruteraan Mekanikal dan Elektrikal Diraja (Royal Electrical And Mechanical Engineers/REME) Pasukan Tentera Komenwel British yang berpusat di Singapura pada 1955 hingga 1970.

Beliau ditauliahkan status 'Master of Artificer Weapons Class XI' semasa menjalani latihan khas kepakaran senjata selama 52 minggu di Sekolah Kejuruteran Mekanikal dan Elektrikal (School of Electrical and Mechanical Engineering/SEME) Borden, Hamphire di England.


Apa motif BERNAMA cari seorang Veteran Tentera British Malaya??...Hmmm : Author Faethal

George, Kanak-kanak BERTANDUK SYAITAN

Posted: 21 Sep 2011 05:18 PM PDT


Doktor telah merawat kanak-kanak yang mempunyai tanda lahir yang besar di mukanya ...dengan menanam tanduk di dahinya.

George Ashman, 5, dilahirkan dengan kecacatan tanda lahir berwarna merah pada dahinya dan Karen ibunya, 33, takut jika anaknya akan dibuli seumur hidup.

Oleh itu, ketika dia berusia empat tahun, dia telah menjalani satu prosedur pembedahan untuk meregangkan kulit 'normal' di dahinya supaya tanda lahir itu boleh dibuang dan ditutup dengan tisu baru.


Pengalaman pahit: George kini hanya mempunyai parut kecil selepas kulit tambahan tumbuh daripada dua implan itu untuk menggantikan tanda lahirnya itu.

Doktor memasukkan di dua tisu pengembang di bawah kulit, yang secara beransur-ansur mengelembung dan kelihatan seperti dua tanduk.

Selepas empat bulan implan dikeluarkan dan dipotong, membolehkan kulit baru itu dijahit bersama-sama - meninggalkan hanya parut kecil ala 'Harry Potter' di dahi George.

Karen dari Radstock, Somerset, berkata: "Apabila saya mula-mula melihat implan pada anak saya, saya menjadi kelu.


"Ia lebih besar daripada yang saya bayangkan dan diletakkan di atas kedua-dua belah kepala yang kecil itu menjadikan ia kelihatan seperti tanduk. Si comel saya, kelihatan seperti syaitan. Tetapi saya benar-benar berbangga dengan ketabahan yang dia ditunjukkan ketika melalui semua ini. Dia tidak pernah untuk berpatah balik."

George dilahirkan pada tahun 2006 dengan tanda lahir haemangioma - yang terdiri daripada ketulan berwarna terang kesan daripada saluran darah abnormal.


George ketika bayi: Ibunya bimbang bahawa dia akan dibuli kerana tahi lalat itu kerana dia membesar.


Karen berkata: "Apabila dia dilahirkan, dengan serta-merta fikiran saya berlumba-lumba lebih ke hadapan sepuluh tahun. George akan menjadi kanak-kanak yang tiada kawan-kawan dan teman wanita."

Pada tahun 2009 George dirujuk ke Hospital Great Ormond Street di London untuk memulakan prosedur bagi membuang pertumbuhan itu.

Tahun lalu doktor telah memasukkan dua guni kembung kecil di bawah garis rambut di kedua-dua belah dahinya. Empat bulan selepas itu, ia secara beransur-ansur mengelembung dengan bendalir badan semula jadi sehingga telah meregangkan kulit yang cukup untuk menutupi lebih daripada tanda lahir apabila ia telah dibuang.

Selama tempoh empat bulan dia mempunyai tanduk, George mendapat hinaan daripada orang ramai.


Karen - yang sudah berpisah dengan suaminya berkata: "Kanak-kanak sekolah berkumpul di sudut jalan sambil ketawa dan menunjuk.


"Sebaik sahaja, seorang remaja datang lebih hampir untuk melihatnya dengan lebih baik. Dia menangis kerana malu.

"Saya menangis dan sangat emosi. Saya tidak ada masalah menyayangi anak saya tetapi tindak balas orang lain sukar untuk ditangani. Saya berasa seperti semua orang menentang kami."

George pergi untuk rawatan selanjutnya pada bulan April tahun ini untuk membuang tanda lahir itu dan kulit 'baru' itu menutupi di tempat yang sepatutnya.

Beliau hanya mempunyai parut kecil dan kini telah memulakan sekolah dengan kawan-kawannya.

Karen berkata: "Apa yang saya paling bangga melalui semua ini, saya telah melihat kekuatan di dalam diri George yang tidak saya miliki ketika menjadi kanak-kanak. Dia berbeza, dia adalah dirinya - dan dia tidak pernah ingin berpatah balik.


"Keberanian pada 'syaitan kecil' saya - sama ada dengan tanda lahir atau tanduknya, saya akan sentiasa menyayanginya."

Tiada ulasan: