Selasa, 20 September 2011

Cursing Malay : Terus Terang

Cursing Malay : Terus Terang


"Ahmad, Awak Bodoh, Jadi,Saya Rasa..Awak Perlu Kekal Bodoh"

Posted: 20 Sep 2011 07:36 PM PDT

Ada dengar atau baca pasal kisah sebuah sekolah kat Sabah yang tahan 3 orang budak sekolah rendah yang agak "lembap" daripada menduduki UPSR,semua semata-mata sebab takut nanti precentage prestasi sekolah merosot?

Semalam dekat radio Bernama 24 (93.9 mhz) ada perbincangan mengenai benda ni.Tajuk perbincangan dia "Wajarkah 3 pelajar tadi di tahan daripada menduduki UPSR semata-mata kerana memastikan prestasi sekolah tidak jatuh?"

Agak bangang tajuk perbincangan dia.Pada aku, tajuk perbincangan tu dah salah tapi nasib baik respon pendengar semua jenis orang yang berfikir.Takde apa lagi yang perlu dibincangkan lagi,benda tu memang tak wajar. Apa yang diorang patut bincangkan adalah "Apa tindakan yang patut diambil kepada sekolah itu yang telah menahan pelajar itu mengambil UPSR dan besar kemungkinan membuatkan masa depan 3 orang itu berisiko besar untuk jadi lebih gelap?"

Mungkin ramai yang tak tahu beberapa fakta menarik mengenai education sekolah rendah di Malaysia ni. Percayakah anda jika aku tulis kat sini,ada budak darjah 6 mengambil UPSR tanpa reti membaca? Ada tuan-tuan dan puan-puan. Ada.

Hanya apabila kes-kes pelajar itu jadi terlalu kronik seperti itulah pelajar-pelajar akan dimasukkan ke kelas pemulihan. Tapi selalunya kelas pemulihan di Malaysia ni takkan hold back budak-budak tu lama,paling lama pun setahun, jadi apa improvement yang dapat diharapkan?Tak banyak...tapi minda manusia tak lagi matured waktu tu kan?

Early education,especially primary schools result shouldn't be a percentage/result based driven untuk mengkaji result dan keberkesanannya. Tapi apabila wujud desakan daripada pihak atasan, khasnya daripada bahagian Jabatan Pelajaran dan lebih buruk lagi daripada Kementerian Pendidikan itu sendiri, itulah yang menyebabkan akan terjadi kes-kes sebegini.

Pernah dengar pasal Menteri Pendidikan tukar sistem pendidikan Malaysia semata-mata nak memastikan diri dia nampak pandai? Keh keh keh.

The higher ups will be looking at result and numbers to see which schools perform best,which headmaster is the most efficient in delivering good statistics dan inilah yang akan mengakibatkan wujudnya pressure kepada pihak guru di sekolah.Membuatkan guru-guru yang selama ini tugasnya mengajar murid membaca kerana hendak muridnya membaca, menjadi guru yang mengajar kerana takut keputusan muridnya teruk.

Sekolah takut murid fail bukan sebab takut muridnya tak reti membaca,tapi takut sekolah dicop sebagai sekolah yang tak bagus.

Jadi, apa consequences nya kalau kes ini tak dapat didedahkan. 3 orang pelajar ini akan terus tertutup sedikit pintu masa depan mereka. Just for the sake of good statistical numbers.

Adakah budak-budak ini boleh dikategorikan sebagai no hoper,useless...seseorang yang bakal menyumbang nothing kepada negara sehinggakan guru-guru mereka sendiri sanggup berbuat begitu? Aku akan terus menanti apa tindakan Kementerian kepada sekolah terbabit. Berdasarkan apa yang aku tau, normally...tindakan yang agak drastik tidak akan diambil,sebab Kementerian kekurangan guru.

Kementerian pasti akan memandang kes ini sebagai kes-kes normal kerana mereka lebih arif, bilangan guru kurang. Apatah lagi guru di Sabah dan Sarawak...jadi you have to use whatever you have. Target Kementerian, 1 guru mengajar 25 murid masih lagi jauh tersasar.Kalau kanak-kanak di situ terpaksa pergi belajar di sebuah sekolah yang cikgu-cikgunya tergamak berbuat demikian...it's better than having no teacher at all to teach there? Kan begitu, orang-orang Kementerian Pendidikan? Statistical driven result.

Stop playing the statistic games. Primary education is a time based practice. Ada budak yang akan excel awal,ada budak yang tak excel masa sekolah rendah tapi akan improve masa secondary education. Apa yang perlu dilakukan hanyalah bagi diorang masa, bagi diorang peluang. Once dah tertutup peluang, apa gunanya kau ajar dia dari darjah 1 sampai darjah 6 semata-mata sebab takut diorang fail.

It's better for them to learn a little than not to learn nothing at all.

Murid yang gagal tak semestinya terhasil daripada guru yang gagal.Tapi bila guru tu sendiri gagal...apa akan jadi pada masa depan budak-budak sekarang ni? The problem is not the student. Diorang datang, nak ambik exam UPSR. The problem is you, the education system.

Don't call yourselves a teacher if you like achieving a good grades more than the student themselves.


Tiada ulasan: