Jumaat, 23 September 2011

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Renungan untuk Badan Disiplin PAS Pusat

Posted: 23 Sep 2011 06:01 AM PDT

Jalur Gemilang: DAP gantung Adun Kota Alam Shah

September 23, 2011
Bendera Malaysia dikibarkan semasa perarakan Hari Merdeka di
Kuala Lumpur, 31 Ogos 2009. — Foto Reuters
KUALA LUMPUR, 23 Sept — Adun Kota Alam Shah M. Manoharan digantung oleh partinya selama enam bulan berhubung satu kenyataan tentang Jalur Gemilang menerusi Facebook, minggu lalu.

Keputusan diambil oleh jawatankuasa disiplin parti hari ini.

Manoharan berkata beliau telah menerima surat penggantungan dan akan membuat rayuan, demikian lapor The Star Online.

SPR Kantoi Lagi

Posted: 23 Sep 2011 12:13 AM PDT

Kita mengalu-alukan tindakan SPR mengeluarkan sejumlah 220 nama warga asing dalam daftar pemilih di DUN Paya Jaras, dalam parlimen Subang.Kebanyakan mereka adalah pemegang kad pengenalan merah berasal dari Kemboja dan Indonesia.Beritanya di sini.

Semalam SPR dilapor menerima bantahan PAS Shah Alam dan bersetuju menggugurkan 52 nama yang meragukan daripada daftar pemilih di kawasan itu, kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad.

Dua kes diatas merupakan 'tip of the ice-berg'. Banyak lagi nama-nama yang sangat diragukan di sesetengah tempat kerana sukar dikesan lantaran alamat yang tidak jelas.

Mempersenda agama Allah - Jangan cepat menghukum!

Posted: 22 Sep 2011 08:14 PM PDT


Pada suatu hari itu, Abu Nawas berteriak-teriak di tengah pasar. Ia menarik perhatian dan menggemparkan seluruh penghuni pasar.

"Wahai, Saudara-saudara! Dengarkanlah baik-baik! Saat ini, saya umumkan pada saudara-saudara semua, bahwa saya Abu Nawas, benci pada perkara yang haq dan suka pada fitnah. Bahkan saya sudah menjadi orang kaya. Dan saya lebih kaya daripada Allah SWT."

Serta merta saja, kata-kata Abu Nawas itu menggemparkan orang-orang yang mendengarnya. Abu Nawas dituduh telah dituduh mempersenda-sendakan agama Islam dan menghina Allah.Malah Abu Nawas telah dihukum murtad dan kafir.

Maka ia dilaporkan kepada baginda Harun Al-Rashid. Lalu kemudiannya Abu Nawas dihadapkan pada baginda.

"Abu Nawas, kamu telah mempersenda-sendakan agama Allah....?

"Mempersendakan macam mana wahai tuanku?Balas Abu Nawas.

"Laporan yang sampai padaku, bahwa kamu membenci perkara yang haq dan menyukai fitnah. Bahkan kamu telah mengaku-ngaku lebih kaya daripada Allah?" Soal baginda.

"Benar, Tuanku," jawab Abu Nawas tenang. Rasanya tidak hanya saya, Tuanku juga demikian. Dan orang-orang yang ada di forum ini pun tak jauh berbeda."

"Celupar sungguh kamu, Abu Nawas!" kata baginda yang jelas tersinggung.

"Benar, tuanku. Saya sering mendengar di pengajian-pengajian, kata ulama-ulama kita, bahwa neraka adalah perkara yang haq. Dan saya membencinya. Adakah di antara kita yang suka pada neraka?" jelas Abu Nawas dengan tersenyum.

"Dan katanya kamu suka fitnah?" kembali baginda menyoalnya.

"Benar, tuanku. Jangankan saya, tuanku juga begitu."

"Apa maksudmu?"

"Saya pernah membaca Al-Quran bahwa sesungguhnya harta dan anak adalah fitnah. Nah, apakah tuanku tidak menyukai anak dan harta?" jawab Abu Nawas dengan tersengeh-sengeh.

"Lalu tentang pengakuanmu yang menyatakan lebih kaya dari pada Allah SWT?" Tanya baginda.

"Itu sudah jelas, tuanku. Saya punya anak. Dua pula jumlahnya. Sementara Allah SWT tidak punya anak, walaupun hanya satu." jawab Abu Nawas, lebar tersengeh.

"Kamu memang benar-benar kurang ajar, Abu Nawas. Tetapi apa maksudmu berbuat seperti itu?"

"Supaya dihadapkan pada tuanku."

"Lalu?"

"Ya, supaya tuanku menghargai kecerdasan saya."

"Kamu memang gila Abu Nawas, tapi aku suka!" kata baginda sambil berlalu dan menyuruh pembantunya untuk menghargai kecerdasan Abu Nawas dengan menghadiahkan seribu dinar wang emas. Memang kecerdasan itu sepatutnya dihargai tinggi.

Dikutip dari buku "Humor Cerdas"

Najib tidak tenteram lihat video ini!

Posted: 22 Sep 2011 06:25 PM PDT



SKMM melalui e-mel kedua-dua Astro dan Media Prima Bhd, mengarahkan mereka tidak menyiarkan klip video yang mempromosikan hak untuk mengundi yang dihasilkan oleh pemuzik Pete Teo kerana Ku Li bercakap mengenai negara yang mempunyai masalah dan juga kerana ia memaparkan beberapa pemimpin pembangkang.

Selain dari Tengku Razaleigh, video ini juga mempunyai Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abd Rashid Shirlin dan tokoh-tokoh pembangkang Petaling Jaya Utara MP Tony Pua, Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar, Shah Alam MP Khalid Samad dan ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad.

Teo, yang menghasilkan video sendiri yang bebas dan projek sukarela, berkata arahan yang dikatakan itu "mengganggu" kerana ia bertentangan dengan pengumuman terbaru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk gemburkan media mengawal dan mengukuhkan kebebasan awam di negara ini.

Najib telah mengumumkan on September 15, malam sebelum Hari Malaysia, bahawa pentadbiran beliau akan memansuhkan beberapa undang-undang keselamatan termasuk Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan mengkaji semula undang-undang media untuk membawa demokrasi di negara ini.Baca lagi di sini

Teo sepatutnya jemput sama Rosmah Gaja menyertai projek videonya di lain kali kalau mahu perkara sebegini berulang lagi.Atau pelajari melalui k-video berikut :

Tiada ulasan: