Sabtu, 6 Ogos 2011

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


SALAH SIAPA PELAJAR GAGAL KUASAI BAHASA INGGERIS- MUHYIDDIN MERUNGUT

Posted: 06 Aug 2011 06:45 PM PDT

KOMEN DARI SEORANG GURU KE KARUNG EMAIL. MASUK JUGA LAH KERANA DILIHAT SEBAGAI HARAPANKEPADA KAUM GURU.CIKGU BAHASA INGGERIS KEDAH.


Dasar BI dahulunya telah ditentang oleh PR kerana sememangnya tidak mahukan BI dijadikan sebagai bahasa utama dalam Pengajaran dan pembelajaran.Bukan itu caranya menjadikan murid-murid cekap berbahasa Inggeris.Kita ambil contoh negara Jepun,Korea,Russia,Jerman,Perancis....


Kemudiannya apabila ditentang dimansuhkan P&P dalam PPSMI..mengaar sains dan maematik dalam bahasa Inggeris..Elauns dibayarkepada semua guru-guru yang mengajar matapelajaran ini dengan 10% dari gaji,Namun pemantauan dan pengukuhannya tidak dilakukan.Akhirnya guru-guru ini tidak langsung menggunakan Bahasa Inggeris dalam pengajaran mereka.Maka jadilah umpama mendapat elauns buta tanpa menggunakan bahasa Inggeris....

Apabila Kementerian menafikan PPSMI ini, dan membawa masuk guru-guru Bahasa Inggeris dari luar dengan gaji hampir 3 kali ganda atau 4 kali ganda sebagai pemudahcara kepada semua guru Bahasa Inggeris (Bukan Guru PPSMI), maka dilihat ianya sebagi satu bebanan kepada guru bahasa inggeris yang hadir setiap sekali seminggu , namun guru PPSMI yang juga mendapat elauns yang sama 10% juga..tidak di wajibkan hadir.

Ini menunjukkan bahawa, cara, sistem, dan juga kesilapan kementerian dalam menguruskan soal bahasa inggeris telah beraku .Tidak ada pengurusan penggunaan bahasa inggeris dalam subjek PPSMI di sekolah, guru Bahasa Inggeris yangmengajar bahasa inggeris dilihat keseorang di sekolah mengajar menggunakan bahasa inggeris, sedangkan yang mengajar PPSMI tidak di pantau dan menggunakan bahasa Inggeris, malahan tidak tahu pun menggunakan bahasa inggeris ketika mengajar....namun tetap mendapat elauns yang sama dengan guru bahasa Inggeris tadi.Tidak tahu berbahasa inggeris,lemah menggunakan bahasa inggeris,adalah dipihak guru-guru2 PPSMI dan sepatutnya guru-guru ini diberikan latihan yang lebih dan bukan guru bahasa Inggeris yng terkial-kial di sekolah.




Muhyiddin: Saya sendiri tak mampu jawab sebab pelajar gagal kuasai BI

August 06, 2011

SEGAMAT, 6 Ogos – Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahukan pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah dikaji semula bagi memastikan pelajar benar-benar dapat menguasai bahasa penting itu sebagai bahasa kedua.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, beliau telah mengarahkan Ketua Pengarah Pelajaran melaksanakan kajian itu.

Menyatakan pandangan beratnya terhadap soal menguasai bahasa tersebut oleh pelajar, Timbalan Perdana Menteri berkata, penguasaan Bahasa Inggeris adalah penting kerana ia bahasa utama dalam komunikasi antarabangsa dan ekonomi.

"Bagaimana sistem pendidikan negara selama 13 tahun, dengan lima tahun di sekolah menengah, masih tidak mampu membuatkan murid-murid kita menguasai Bahasa Inggeris dengan baik.

"Saya sendiri tidak mampu menjawapnya," katanya ketika berucap sempena lawatannnya ke Sekolah Menengah Kebangsaan Felda Maokil, Labis di sini.

Dipetik Bernama Online, Muhyiddin yang juga Ketua Umno Bahagian Pagoh berkata, kajian itu yang akan dikendali Bahagian Kurikulum Bahasa Inggeris akan melihat sama ada kelemahan itu berpunca dari kekurangan guru Bahasa Inggeris, peralatan atau punca-punca lain.

Katanya, murid-murid mungkin beranggapan bahawa kemampuan menguasai Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua itu tidak penting untuk mereka, sehingga mengakibatkan mereka berhadapan dengan masalah ketika di peringkat universiti.

Beliau menolak tanggapan pelaksanaan dasar "Memartabat Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris" (MBMMBI), telah mengakibatkan Kementerian Pelajaran mengabaikan penguasaan Bahasa Inggeris.

"Itu tanggapan yang salah, saya dan Kementerian Pelajaran sentiasa menekankan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua," katanya.

Muhyiddin juga berkata, kementeriannya telah melakukan audit menyeluruh tentang kedudukan infrastruktur pendidikan negara, dalam usahanya untuk menyediakan keperluan infrastruktur yang diperlukan oleh sekolah-sekolah.

Walaupun kementeriannya menerima peruntukan pembangunan di antara RM5 bilion hingga RM6 bilion setiap tahun, tetapi katanya, ini tidak mencukupi kerana bilangan sekolah di negara ini adalah besar serta pertumbuhan penduduk yang pesat memerlukan pembinaan sekolah-sekolah baru.

ABIM : Serbuan Jais, Jangan Buat Kesimpulan Melulu

Posted: 06 Aug 2011 06:27 PM PDT




SHAH ALAM 5 OGOS : Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Selangor menggesa semua pihak agar tidak membuat kesimpulan melulu dan memberikan tekanan kepada mana-mana pihak berhubung serbuan Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (Jais) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhadap Majlis Makan Muhibah di Gereja Methodist, Damansara Utama, Rabu lalu.

Bagaimanapun, Abim memandang serius laporan berita berkenaan, kata Yang Dipertuanya, Khairudin Abas.

Menurut Khairudin, pemeriksaan tersebut dimaklumkan oleh pihak berkuasa hasil daripada laporan terdapatnya unsur-unsur penyebaran agama lain kepada orang Islam yang bertentangan dengan perlembagaan Persekutuan dalam artikel 11(4).

Dalam laporan awal yang dikeluarkan pihak Jais terdapat beberapa individu muslim menyertai majlis tersebut dan ia melanggar Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah 1995.

"Abim menggesa semua pihak sewajibnya menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat dengan telus dan mencari kebenaran di atas peristiwa yang telah berlaku," ujarnya dalam satu kenyataan medianya.

Katanya, Abim Selangor merasakan bahawa itulah yang sepatutnya dilakukan oleh setiap warga Malaysia dalam mana-mana pertikaian yang wujud.

Menurutnya, mengambil pendekatan popular apatah lagi kesimpulan yang sempit terutamanya dalam hal-hal yang sangat rapuh seperti itu amat berlawanan dengan semangat kerukunan hidup dalam kepelbagaian masyarakat.

Beliau berkata, setiap institusi penguatkuasa yang wujud perlu dihormati selama mana mereka melaksanakan tugas yang diperuntukkan berlandaskan undang-undang.

Tambahnya, Abim Selangor juga berkeyakinan bahawa pihak berkuasa bertindak mengikut saluran yang diperuntukkan oleh undang-undang.

Justeru, ujarnya sebarang tekanan dan campur tangan di luar skop perundangan dibimbangi akan menjejaskan proses siasatan dan usaha-usaha mencari fakta dan kebenaran dalam hal ini.

"Pihak Abim Selangor juga kesal laporan akhbar yang membangkitkan kembali isu-isu penggunaan kalimah Allah, pengeboman gereja, sekatan Injil Bahasa Melayu yang mana ianya seolah-olah membangkitkan kembali rasa ketidakselesaan beragama yang telah kita nikmati selama ini," ujarnya.

Katanya, Abim Selangor juga percaya sekiranya semua pihak bersikap tidak prejudis, terbuka dan yakin dengan proses perundangan sedia ada maka sebarang masalah mampu diatasi dan keharmonian hidup beragama yang dinikmati selama ini dipertahankan

PR Desak Batalkan Biometrik, Tetap Mahu Dakwat Kekal

Posted: 06 Aug 2011 02:55 AM PDT

PETALING JAYA 6 OGOS : Ahli parlimen Pakatan Rakyat hari ini sekali lagi mempersoalkan keghairahan Kerajaan pusat terhadap penggunaan sistem biometrik pada Pilihan Raya Umum ke 13 akan datang.

Malah, sejak sistem itu digunakan untuk program pemutihan pendatang asing tanpa izin, pelbagai laporan berhubung kepincangan sistem itu dikemukakan.

Sebaliknya, beberapa pendedahan terbaru mengenai kepincangan sistem itu juga jelas menunjukkan bahawa ia tidak mampu menyelesaikan masalah yang dibangkitkan berhubung undian berganda pada pilihan raya.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua berkata, kerajaan pusat sepatutnya kembali semula kepada tuntutan Bersih iaitu menggunakan dakwat kekal yang setakat ini diyakini penyelesaian terbaik untuk mengatasi pengundian berganda.

"Ini yang membuatkan kita (Pakatan Rakyat) khuatir kenapa kerajaan dalam keadaan ini beria-ia mahu melakukan sistem biometrik"katanya.

"Apa yang kita saksikan setakat ini dalam proses pendaftaran biometrik bagi pekerja asing, banyak laporan yang dibuat dan ini adalah perkara yang kurang menyakinkan para pengundi sekirannya kerajaan mengunakan kaedah yang sama sekaligus merumitkan lagi proses pengundian." katanya pada sidang media di pejabat pakatan rakyat hari ini.

Katanya, selain kurang memberi keyakinan kepada parti politik bertanding dan para pengundi, Pakatan Rakyat juga mempersoalkan kos yang terlalu tinggi dibelanjakan untuk sistem biometrik yang manfaatnya masih 'meragukan'.

"Setakat ini pihak kami dimaklumkan untuk pembangunan sistem biometrik ini memerlukan satu peruntukan yang besar, persoalannya siapa yang akan dapat projek ini? Bagaimana kaedah yang digunapakai dalam menjamin ketelusan berhubung pemberian projek."soalnya.

Justeru, Tian menyifatkan keghairahan kerajaan melaksanakan sistem biometrik jelas untuk kelangsungan politik mereka untuk terus kekal berkuasa.

"Ianya (biometrik) tidak berkemampuan untuk mengesahkan sama-ada saya ada tiga keping kad pengenalan atau saya telah undi tiga kali di tiga tempat yang berlainan, apa yang jelas ia tidak mampu selesaikan masalah ini"

Dalam perkembangan yang lain, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah menuntut janji Timbalan Pengerusi SPR, Wan Ahmad Wan Omar pada sesi Dialog bersama Pengerusi Himpunan BERSIH 2.0, Datuk S.Ambiga akhir bulan lalu.

"Wan Ahmad, Timbalan Pengerusi SPR telah berjanji apabila dilontarkan soalan berhubung sistem biometrik ini, bahawa beliau akan mendedahkan maklumat lanjut siapa penerima kontrak,"katanya.

"SPR akan membuktikan kepada semua pihak termasuk pihak pembangkang tentang audit dalaman dan audit luaran terhadap 'coding system' biometrik itu untuk membuktikan kepda semua yang ia tidak boleh dimanipulasi"tambahnya.

Pakatan Rakyat Sedia Belanjawan Alternatif

Posted: 06 Aug 2011 02:55 AM PDT

PETALING JAYA 6 OGOS : Jawatankuasa kerja Pakatan Rakyat hari ini mengadakan mesyuarat pertamanya bagi membincangkan belanjawan alternatif sebagai persediaan awal bagi mendepani pengumuman Belanjawan 2012 pada Oktober depan.

Anggota jawatankuasanya Dr Dzulkefly Ahmad berkata, hasil perbincangan tersebut hanya akan dikeluarkan sebelum kerajaan pusat mengumumkan belanjawannya.

"Bajet tahunlalu kalau kita masih ingat, Perdana menteri yang juga selaku menteri kewangan ketika membentangkan bajet apa yang jelas ialah semuannya projek mega, MRT, Menara Warisan,"

"Menggunakan unsur dalam GDP sebagai 'G' factor yang sekaligus akan membawa negara ke satu krisis yang berterusan seolah-olah kita tidak ada kekangan dalam perbelanjaan."

Bagaimanapun, beliau yang juga ahli parlimen Kuala Selangor itu menegaskan, ia bukanlah belanjawan bayangan sepenuhnya tetapi lebih kepada pendekatan strategik, seperti dikeluarkan Pakatan pada 2008.

Malah Dr Dzulkefly berkata, gabungan itu akan mengambil pendekatan strategik, di mana semua parameter sektor akan diambil kira dalam merealisasikan moto belanjawan "Kesejahteraan Untuk Semua".

"Kami telahpun merumuskan bahawa pendekatan PR dalam belanjawan 2012 ini bukan sahaja mahu melakukan suatu yang lebih baik malah kami mahu lakukan pendekatan strategik yang berbeza."ujarnya.

Turut serta pada sidang media itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong.

Kesemua mereka adalah empat daripada enam anggota Jawatkuasa Kerja Pakatan Raykat yang bertindak membincangkan belanjawan bagi tahun 2012.


'Sidang Parlimen Tergempar' Pakatan Ingatkan Najib

Posted: 05 Aug 2011 10:27 PM PDT





PETALING JAYA 6 OGOS : Ahli Parlimen Pakatan Rakyat sekali lagi mengingatkan pentadbiran Perdana Menteri agar segera memutuskan desakan pemimpin parti itu supaya sidang Parlimen tergempar diadakan bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong berkata, peringatan itu dibuat berikutan tempoh seminggu yang diberikan kepada Datuk Seri Najib Razak untuk memberi maklum balas berhubung desakan seolah-olah dipandang sepi.

"Ini adalah peringatan kembali kepada beliau (Najib) bahawa beliau hanya ada kurang dari 3 hari untuk menjawap gesaan Pakatan Rakyat," tegasnya.

"Kami memberi seminggu kepada Perdana Menteri untuk mengadakan sidang parlimen tergempar bagi membincangkan isu warga asing yang diberikan kad pengenalan sekali gus disenaraikan dalam senarai pemilih," kata beliau pada sidang media di Pejabat Pakatan Rakyat, Seksyen 16, dekat sini hari ini.

Sebelum ini, ahli Parlimen Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri memanggil sidang Parlimen tergempar bagi membincangkan isu penduduk tetap (PR) berubah menjadi warganegara sekaligus didaftarkan sebagai pengundi untuk pilihan raya umum ke-13.

Justeru, ianya perlu dibincangkan secara serius di Dewan Rakyat kerana ia melibatkan keselamatan negara.

Malah, penemuan beberapa bukti jelas dalam bentuk cetakan, status kerakyatan sebelum dan selepas pertukaran di laman web Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang berjaya dikesan PAS Selangor pada awal bulan lalu juga perlu diambil perhatian.

Jelasnya lagi, rekod sebelum ini juga turut menyaksikan status pemastautin tetap (PR) kepada warganegara Malaysia diubah dalam masa tidak sampai 24 jam.

Seramai 1,597 pemegang kad merah di seluruh negara dari 1 Mac hingga 31 Jun ini telah didaftarkan dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan (RDPT) tanpa menyertakan alamat.

Malah, Selangor turut mencatatkan bilangan tertinggi dengan 1,108 penduduk tetap yang telah didaftarkan sebagai pemilih yang layak mengundi.

Tiada ulasan: