Jumaat, 26 Ogos 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Porak-peranda UMNO-BN, kedangkalan Utusan

Posted: 26 Aug 2011 08:10 PM PDT

Oleh Adil Mat Selamat

26 OGOS – Perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu masih terus kekal dengan agenda mendesak kerajaan melalui Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) untuk melaksanakan reformasi menyuluruh sistem pilihan raya di Malaysia.
Kerajaan pula, selepas Bersih 2.0, walau pun cuba mencuci kekotoran – tungging terbalik  kenyataan, janji-janji palsu, omong kosong, tindakan ganas polis, sikap SPR seperti suara UMNO – masih gagal meyakinkan rakyat.
Cadangan Datuk Seri Najib Razak menubuhkan Jawatankuasa Pemilihan Parlimen (PSC) dilihat masih tidak konsisten kerana sekali lagi, tunggang langgang kenyataan berbeza antara Menteri manakala SPR pula awal-awal lagi bersikap takbur enggan menerima sebarang keputusan PSC.
Read More / Baca Lagi >>

DAP mahu rakyat buat perubahan

Posted: 26 Aug 2011 08:06 PM PDT

"Kita memerlukan negara Malaysia untuk semua rakyat Malaysia," kata Tunku Aziz.

PETALING JAYA: Naib Presiden DAP Tunku Aziz Ibrahim menyeru rakyat di negara ini melakukan perubahan kerana kerajaan Barisan Nasional sudah lama sangat memerintah negara ini.
"Sudah tiba masanya rakyat melakukan perubahan kerana selama 54 tahun itu kerajaan yang ada tidak pernah berubah atau melakukan reformasi," katanya ketika ditemui FMT pada majlis iftar Ramadhan anjuran parti itu di ibu negara kelmarin.
Ujar beliau, "saya percaya perubahan yang akan berlaku nanti (dalam pilihan raya umum ke 13) merupakan satu perubahan yang sangat bermakna kepada rakyat."
Menurut Tunku Aziz, walau pun Barisan Nasional memberi sogokan wang untuk memancing rakyat dan para pengundi tetapi rakyat diminta mengundi calon dari parti pembangkang.
Read More / Baca Lagi >>

Kilang nadir bumi: PKR sokong usaha Fuziah

Posted: 26 Aug 2011 08:05 PM PDT

Fuziah mempertahankan hak penduduk Gebeng dan harus dipuji kerana usahanya sebagai seorang ahli parlimen yang bertanggungjawab," kata Nurul Izzah Anwar.
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Lembah Pantai dan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar tampil memberi sokongan dan mempertahankan perjuangan rakan sejawatnya, Fuziah Salleh dalam isu pembinaan kilang memproses nadir bumi (rare earth) di Gebeng, dekat Kuantan.
Nurul mengecam tindakan tidak bermoral Barisan Nasional (BN) memperalatkan TV3 milik Umno untuk memperlekeh usaha , Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan dan Naib Presiden PKR itu dan Gerakan Anti-Lynas menentang projek Lynas Advanced Material Plant (LAMP) sebagai satu usaha yang terdesak.
"BN menjalankan dakyahnya dengan berselindung disebalik dua pakar nuklear yang memusingkan fakta dan menyelewengkan matlamat dan tujuan gerakan anti-Lynas untuk memenuhi kepentingan politik mereka," ujar Nurul dalam satu kenyataan medianya.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan confident of ‘mission impossible’

Posted: 26 Aug 2011 08:04 PM PDT

The opposition bloc aims to win 14 out of the 28 state seats in Malacca, which is a BN stronghold.

PETALING JAYA: Pakatan Rakyat is gearing to launch a powerful offensive in Malacca, which is considered a Barisan Nasional stronghold, in the next general election.
Although political pundits predict that BN would retain power, PKR and PAS were aiming to win more seats in the state assembly.
Sources revealed that the two opposition parties alongside DAP would bank on "Umno's arrogance" in running the state to pull in the votes.
In the 2008 general election, BN won 23 seats while the opposition won five – all by DAP.
DAP contested eight but won the Bachang, Ayer Keroh, Kesidang, Kota Laksamana and Bandar Hilir state seats. PAS contested 13 seats while PKR fielded seven candidates.
Read More / Baca Lagi >>

BERJUANG BUKAN MENGISI MASA LAPANG..!

Posted: 26 Aug 2011 08:02 PM PDT

Dalam meneruskan agenda yang telah dibawa oleh junjungan mulia Nabi S.A.W, marilah kita sama-sama muhasabah agar meneliti kembali sikap dan tindakan kita dalam membantu perjungan Islam ini.
Firman Allah di dalam Al-Quran dalam surah at-taubah yang bermaksud:
41. pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada Dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun Dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah Dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.
Read More / Baca Lagi >>

Susahnya Jadi Perempuan, Payahnya Jadi Lelaki

Posted: 26 Aug 2011 08:00 PM PDT

Ada orang mengatakan alangkah susahnya menjadi perempuan. Banyak benar kekangan, sedari kecil tidak boleh hidup bebas. Pergerakannya diperhatikan orang tua. Gerak gerinya menjadi bualan.
Hinggalah ada juga yang memberontak jiwanya, ingin keluar dari kepompong sehinggalah dibuang sifat-sifat kewanitaannya untuk menyamai lelaki. Yang jauh dari itu mempersoalkan takdir yang telah ditentukan oleh Yang Maha Esa. Lalu ia melanggar naluri dan fitrah seorang wanita.

Read More / Baca Lagi >>

HANYA JAWAB PERTANYAAN INI

Posted: 26 Aug 2011 07:58 PM PDT

BAKAL DITEMUI DI GEBENG








nota:

ini gambar kanak kanak chernobyll
satu masa nanti kanak kanak yang
sama akan lahir di gebeng





PEMUDA UMNO BUAT LAPORAN POLIS BERHUBUNG TOHMAHAN AHLI PARLIMEN KUANTAN – mstar Read More / Baca Lagi >>

'Pakatan Nato Umno' mahu Najib berundur

Posted: 26 Aug 2011 07:37 PM PDT


Memang tidak dapat disangkal lagi bahawa memang wujud satu gerakan dalam Umno mahu PM Najib berundur sebagai PM.Kalau dulu semasa era Pak Lah Badawi sebagai PM ada gerakan mahu Pak Lah berundur sebagai PM yang diketuai bekas PM Tun Mahathir , pada ketika ini wujud gerakan yang sama dalam kepimpinan Umno mahu Najib berundur sebelum pru 13 menyusul.

Jika di Libya , Muaammar Gaddafi Presiden Libya dihambat keluar daripada pegang jawatan Presiden Libya oleh pihak pemberontak yang dibantu askar Nato keadaan yang sama kini wujud dalam Umno satu pakatan yang boleh lah dikatakan 'Pakatan Nato Umno' yang sudah hilang kepercayaan kepada Najib sebagai PM. Read More / Baca Lagi >>

Who do the police serve – rakyat or Najib?

Posted: 26 Aug 2011 07:09 PM PDT

The PM's refusal to acknowledge the role of the IPCMC speaks volumes of the government's indifference to the sufferings endured by the rakyat at the hands of the police.

Police officers may drive black and white cars; however, what goes on in their jobs is a lot of gray. – Arik Matson
The 204-year-old Royal Malaysian Police (PDRM) has made news for so many wrong reasons: behaving in a trigger-happy manner, forcing a woman to do squats in the nude, raping a teenage girl inside a police station, whacking detainees which have led to their deaths, threatening and intimidating the layman, working with car-theft syndicates and refusing to help Sarawak's Penan women and girls who for many years have been crying for help against the rapes suffered at the hands of timber loggers.
Read More / Baca Lagi >>

Ahaaks : Harapan Komuniti receives death threat

Posted: 26 Aug 2011 07:08 PM PDT

The NGO lodged a police report last night but has declined to reveal further details.

PETALING JAYA: Harapan Komuniti, the organisers of the thanksgiving dinner raided by the Selangor Religious Islamic Department (JAIS) on Aug 3, received a death threat yesterday morning.
The source who informed FMT of the incident was unable to provide any details except that the handwritten note was written in Malay and contained a warning to Christians that Muslims would not "lose".
Harapan Komuniti lodged a police report at the Sea Park police station at about 10pm last night.
The police officer in charge confirmed this but said that details of the report were confidential.
When contacted Harapan Komuniti's management appeared upset that the news had reached the media and declined to comment.
The source told FMT that the NGO was remaining tight-lipped over the incident as it was "devastated" that the home had now become an innocent target of irresponsible individuals.
Read More / Baca Lagi >>

Najib: ‘Kita tidak akan bertolak ansur dengan anarki’...aiks takut ke..!!! atau nak buat lepas PRU 13...!!!

Posted: 26 Aug 2011 07:06 PM PDT

PUTRAJAYA, 27 Ogos — Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan komited kepada sistem demokrasi dan tidak akan bertolak ansur dengan anarki, keadaan huru-hara serta sebarang gangguan terhadap ketenteraman di negara ini.
Bercakap pada majlis berbuka puasa bersama diplomat dan kakitangan Kementerian Luar malam tadi, Perdana Menteri berkata undang-undang ketenteraman awam tidak boleh dipandang mudah seperti yang terbukti dalam beberapa insiden yang berlaku di seluruh dunia.
"Kita sentiasa memperjuangkan demokrasi di Malaysia sejak awal lagi, dan jika kita imbas kembali, terdapat satu detik penting dalam sejarah negara iaitu pada 13 Mei (1969), yang menyaksikan Allahyarham ayahanda saya menyerahkan semua kuasa kepada seorang individu.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia iktiraf NTC sebagai k'jaan sementara Libya

Posted: 26 Aug 2011 07:05 PM PDT

Malaysia mengiktiraf Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) sebagai kerajaan sementara Libya yang sah, kata Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman.

Beliau berkata Kuala Lumpur berharap NTC, yang disokong oleh rakyat Libya, akan mengurus pentadbiran sementara negara itu ke arah perpaduan nasional, perdamaian dan pembangunan semula yang membawa keamanan dan kestabilan berkekalan kepada Libya dan rakyatnya.
Read More / Baca Lagi >>

3 aje...!!!! Palanivel akan jaga MAMPU, INTAN, BPA...dapat gaji free le.....!!!!

Posted: 26 Aug 2011 07:04 PM PDT

NONEMenteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk G Palanivel berkata Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU), Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) dan Biro Pengaduan Awam (BPA) akan diletakkan di bawah jagaannya.

"Saya juga akan mengendalikan tugas-tugas khas. Saya akan umumkan butiran lanjut kepada media selepas 7 September," kata presiden MIC itu kepada pemberita selepas menghadiri satu majlis di Kuala Lumpur malam tadi.

Palanivel, yang mengangkat sumpah sebagai Menteri di depan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 9 Ogos lalu, berkata beliau bertemu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam bagi membincangkan tugasnya dalam Kabinet.

- Bernama

PERKASA syor Kementerian Hal Ehwal Islam diwujudkan

Posted: 26 Aug 2011 07:01 PM PDT

perkasa burn the star 140811 ibrahim aliPertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) mencadangkan Kementerian Hal Ehwal Islam diwujudkan bagi menangani segala isu berkaitan Islam yang kini semakin tercabar.

Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali berkata sudah sampai masanya kementerian seumpama itu diwujudkan kerana isu berkaitan Islam kini perlu diberi perhatian kerana ia membabitkan soal sensitiviti yang tidak boleh dipermainkan pihak lain.

"PERKASA mencadangkan agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memikirkan secara serius untuk mewujudkan kementerian ini kerana jika tidak, isu berkaitan Islam tidak mampu diselesaikan dengan lebih terancang," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan Jalur Gemilang kepada lebih 100 penunggang beca sempena Hari Kemerdekaan ke-54 Malaysia, di Pasir Mas, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Melayu pecah: Kerajaan enggan dengar input rakyat juga punca, kata pakar

Posted: 26 Aug 2011 07:00 PM PDT


KUALA LUMPUR, 27 Ogos — Bersetuju dengan pandangan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria, Profesor Madya Mohammad Agus Yussoff menegaskan perpecahan Melayu yang didakwa semakin parah turut disebabkan tindakan kerajaan tidak mahu mendengar pandangan berbeza daripada rakyat.
Selain itu tegas pensyarah dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), perpecahan Melayu juga berpunca daripada tindakan kerajaan mengetepikan hak orang Melayu sepertimana yang berlaku di Kelantan.
"Saya setuju sangat dengan padangan Harussani tapi saya nak tambah lagi dua iaitu perpecahan Melayu juga berpunca dari sikap kerajaan yang tidak mahu buka telinga dan dengar pandangan yang berbeza daripada rakyat... kalau kerajaan tidak mahu orang Melayu berpecah, kerajaan perlu dengar dan terima pandangan yang berbeza sebab itu punca orang Melayu berpecah tapi masalahnya kerajaan takut nak dengar.
Read More / Baca Lagi >>

Orang Asli sedia berdemo lagi jika tanah dirampas

Posted: 26 Aug 2011 06:59 PM PDT

Masyarakat Orang Asli sekali lagi akan berarak ke Putrajaya jika kerajaan berkeras membahagikan tanah-tanah adat mereka.

Penyelaras Jaringan Kampung Orang Asli Malaysia (JKOAM) Tijah Yok Chopil berkata walaupun Orang Asli dikenali sebagai masyarakat yang aman, namun mereka tidak mempunyai pilihan jika kerajaan masih berkeras.

"Secara jujur, walaupun tindakan itu membawa risiko yang tinggi, kami akan turun ke Putrajaya, Parlimen atau Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA). Ini bukan satu ancaman, tetapi hidup kami kini ditekan dan kami tidak ada pilihan lain.Read More / Baca Lagi >>

New investigation into film maker that took millions from Malaysia

Posted: 26 Aug 2011 03:31 PM PDT



By Ian Burrell, The Independent
Press corps in Kuala Lumpur all knew FBC had close links to the Malaysian government with special access.
One of America's most prestigious magazines, the 154-year-old The Atlantic, has become the latest high-profile news organisation to launch an investigation into its relationship with a media company that was allocated millions of pounds by the Malaysian government.
The Washington-based magazine and website is "reviewing all transactions" it had with FBC, a media company that also produced television programmes for the BBC and the business channel CNBC. The Independent revealed this month that FBC had been hired by Malaysia in a "global strategic communications campaign".
Read More / Baca Lagi >>

AG GANI PATAIL: MACC MUST SHOW INDEPENDENCE AND NOT IMPOTENCE

Posted: 26 Aug 2011 03:31 PM PDT


Straight Talk
 1. AG Gani Patail is again courting controversy by the revelation in Malaysia Today, which appeared on the 24th August 2011. If the allegation is not thoroughly investigated, it will be perceived badly by the Rakyat. Malaysia Today produced documentary evidence of what appears to be AG Gani Patail receiving gratification to take sides in a corporate boardroom tussle in Ho Hup Construction Berhad. Previously, photographs had already surfaced in various blogs of AG Gani Patail with that company's previous Managing Director, Dato Vincent Lye.
2. This revelation would surely destroy any residual credibility left about the AG Chambers. It appears that criminal prosecution is instituted at the whims and fancies of AG Gani Patail not on the basis of right or wrong but on might is right.

3. I have previously criticized AG Gani Patail over his Haj Trip with Tajudin Ramli's proxy, one Shahidan Shafies. Instead of taking action against AG Gani Patail, alarmingly I was subjected to an immediate investigation by the MACC based on just a false allegation in an anonymous blog. I was then publicly humiliated when the MACC Operations Evaluation Panel (OEP) Chairman, Tan Sri Dr. Hadenan Abdul Jalil only conditionally cleared me. My demands for an unconditional and unequivocal clearance have yet to receive any response from the MACC.

Read More / Baca Lagi >>

Lynas: an injustice most taxing

Posted: 26 Aug 2011 03:27 PM PDT

http://mynewshub.my/wp-content/uploads/2011/04/Lynas-gebeng.jpg
The 12-year tax exemption given to Lynas may prove to be the biggest blunder ever. Lynas is projected to make about AUD 6.2 billion in pre-tax profit in 2012 and 2013 and in exchange, we allow them to contaminate our land for free. 
Read More / Baca Lagi >>

Abe Him : Perkasa calls for Islamic affairs ministry

Posted: 26 Aug 2011 03:22 PM PDT

Perkasa supporters hold signs during a protest against Christians, outside the National Mosque in Kuala Lumpur, August 19, 2011. — Picture by Choo Choy May
PASIR MAS, Aug 26 — Datuk Ibrahim Ali today mooted the formation of an Islamic affairs ministry, amid growing allegations of proselytism among Muslims in the country. The president of the Malay rights lobby said such a ministry was necessary to address issues related to Islam, saying these matters were deserving of more high-level attention.
Read More / Baca Lagi >>

SAINS EKONOMI TIDAK SETEPAT SAINS BIOLOGI

Posted: 26 Aug 2011 03:05 PM PDT

KAEDAH MUNGKIN SERUPA TETAPI HASIL BERBEZA


PAKAR SAINS EKONOMI
  • Di dalam DUNIA EKONOMI, Ramai di antara Pakar-Pakar Ekonomi yang bekerja dengan Pihak Kerajaan banyak melakar PELAN-PELAN EKONOMI untuk Memajukan Ekonomi Negara.
  • Dan selalu nya Pakar-Pakar Ekonomi seperti ini akan melakukan pelbagai KAJIAN mengenai PASARAN dalam Negara dan dalam Dunia untuk MENGENAL-PASTI sesuatu PETANDA mengenai Pertumbuhan atau Kemelesetan Ekonomi
  • Kajian-kajian yang mereka lakukan itu akan berdasarkan Setiap LAPOR-BALIK yang di dalam Bentuk Carta atau Geraf  dan Perincian Berita mengenai sesuatu kejadian atau Pergerakan Ekonomi di dalam sesuatu Keadaan dalam sesuatu Tempat, Daerah, Negeri dan Negara
  • Dari situ, mereka akan melakukan kajian-kajian yang bertujuan untuk MENCARI FORMULA untuk BAGAIMANA mereka boleh MENGATASI sesuatu Permasaalahan Ekonomi.
Read More / Baca Lagi >>

Awat yang SPR dok kalut dengan agama pengundi pulak dah?

Posted: 26 Aug 2011 02:53 PM PDT


DAP hari ini mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya yang menolak pendaftaran pengundi tertentu disebabkan status agama individu berkenaan.

Setiausaha publisiti DAP, Tony Pua berkata parti itu hanya berjaya mengesan perkara itu apabila SPR menggunakan sistem pendaftaran yang lebih tersusun pada tahun ini.

Perkara itu dikesan melalui borang pendaftaran yang dikembalikan SPR, berserta dengan catatan berhubung sebab penolakan bagi setiap pendaftaran, kata Pua.

Read More / Baca Lagi >>

Sudahlah ANUAR, Jangan Sukarkan ROSMAH - CheguBard

Posted: 26 Aug 2011 02:48 PM PDT

Pemimpin PKR Badrul Hisham Shahrin, yang lebih dikenali sebagai Chegubard telah mengecam pembelot parti Anuar Shaari berkenaan isu cincin berlian RM24.4 juta yang didakwa milik Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang kontroversi.

Rosmah telah dituduh membeli cincin itu dan membawanya masuk ke Malaysia tanpa membayar cukai.

Menerima maklumat itu, yang telah beredar dengan panas di dalam Internet, Badrul kemudiannya telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Ini menyebabkan Anuar, bekas rakan yang bertukar menjadi lawan, telah menyerangnya. Anuar mencabar Badrul untuk membuat laporan yang sama dengan pihak polis dan juga menuduh beliau mereka-reka tuduhan terhadap Rosmah.

"Anuar tahu yang keadaan sebenar di dalam Umno - bahawa semua keputusan secara tidak langsung datang dari Rosmah. Beliau cuba untuk menunjukkan sokongan beliau dan menarik perhatian Rosmah. Beliau berharap bahawa beliau akan mempunyai peluang untuk bertanding di satu tempat pada pilihan raya umum yang akan datang,.." Badrul menembaknya kembali. Read More / Baca Lagi >>

BN Sabah Makin Goyah, LDP Tuntut 6 Kerusi

Posted: 26 Aug 2011 10:01 AM PDT


Keputusan Parti Liberal Demokratik (LDP) untuk menuntut sehingga enam kerusi yang dikosongkan oleh Parti Maju Sabah (SAPP), yang keluar daripada Barisan Nasional (BN) pada September 2008, menjengkelkan rakan-rakan dalam komponen BN negeri. Parti Bersatu Sabah (PBS), Gerakan, MCA dan Umno dikatakan kecewa dengan tindakan LDP yang secara terbuka menyuarakan tuntutan mereka ke atas enam kerusi iaitu dua kerusi Parlimen -Tawau dan Sepangar dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Luyang, Likas, Elopura dan Tanjung Papat.
Read More / Baca Lagi >>

NGO Umno-APCO Hentam Najib Altantuya Tidak Patriotik

Posted: 26 Aug 2011 09:52 AM PDT


Kini sudah jelas.

Najib Altantuya semakin ditolak oleh pencacai Umno-APCO yang menjilatnya selama ini.

Nampaknya, bukan setakat Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang mendedahkan skandal terbaru pentadbiran Najib Altantuya ini minggu lalu, rupanya pencacai dalam Umno-APCO sendiri sudah tidak lagi mampu menahan sabar.Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: