Isnin, 22 Ogos 2011

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Melayu sertai DAP, Umno susah main isu perkauman

Posted: 22 Aug 2011 09:06 PM PDT


PETALING JAYA, 23 Ogos: Penyertaan orang Melayu ke dalam DAP akan memberi keuntungan kepada Pakatan Rakyat khususnya dan Malaysia amnya dalam jangka masa panjang, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar).
"Kalau ramai Melayu di dalam DAP, maka isu perkauman tidak dapat digunakan Umno lagi. Tiada masalah kalau Melayu yang rasa tak sesuai dengan PAS atau PKR untuk sertai DAP, asalkan bertujuan untuk menjatuhkan pemerintah zalim," katanya.
Menurutnya, Umno cukup takut jika ramai Melayu sertai DAP kerana isu perkauman yang mereka mainkan tidak akan laku lagi apabila Melayu sudah celik demokrasi dan keadilan, lapor Roketkini.
Beliau menjelaskan ini tidak bermakna beliau menyeru orang Melayu menyertai DAP kerana ia terpulang kepada hasrat hati masing-masing dalam arena demokrasi sebenar yang memberi kebebasan memilih parti.
Menurutnya, hubungan di antara DAP dan PAS semakin erat umpama aur dengan tebing kerana kedua-dua parti memperjuangkan keadilan untuk semua rakyat Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 2.0 : Pelajar Tajaan Yayasan Terengganu di Mesir Diberi Surat Tunjuk Sebab

Posted: 22 Aug 2011 09:05 PM PDT

KUALA TERENGGANU 23 OGOS : Pelajar tajaan Yayasan Terengganu di Mesir yang terlibat dengan perhimpunan Bersih 2.0 di negara itu pada 9 Julai lepas, akan diberikan surat tunjuk sebab.

Menteri Besarnya, Datuk Seri Ahmad Said berkata, jika penjelasan yang diberikan tidak memuaskan, maka biasiswa mereka akan ditarik balik.

"Kita hantar mereka untuk belajar di Mesir dengan syarat-syarat tertentu seperti tidak melibatkan diri dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.
Read More / Baca Lagi >>

BN dialu-alukan contohi polisi ekonomi Pakatan Rakyat

Posted: 22 Aug 2011 09:02 PM PDT

Dr Dzulkefly Ahmad   
Jawatankuasa Bajet Alternatif Pakatan Rakyat mengalu-alukan kesedaran terlewat oleh Barisan Nasional mengenai betapa peripentingnya membantu golongan yang berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan.
Disebalik topeng projek-projek infrastruktur mega yang dijulang dan digemari oleh kerajaan Barisan Nasional ialah sebuah Negara Malaysia yang sebenarnya amat sederhana pencapaiannya. Beratus billion telah dihabiskan untuk berbagai rancangan induk dan projek mega tetapi hakikatnya:
Read More / Baca Lagi >>

Pengarah Pelajaran rayu guru sokong BN?

Posted: 22 Aug 2011 08:49 PM PDT

GUA MUSANG, 23 Ogos: Ramai guru di sini mengeluh panjang kerana dipaksa hadir pada program Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) bersama pemimpin Umno di sebuah sekolah baru-baru ini.
Lebih mengejutkan lagi mereka dikehendaki menandatangani kedatangan di majlis yang dinamakan sebagai 'makan colek' di dewan sebuah sekolah menengah.
Program berkenaan diadakan jam 10 hingga 12 malam yang menyaksikan pengarah JPN, pemimpin Umno menghentam kerajaan negeri, PAS dan membangkitkan semula isu Ladang Rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada Kecederaan Pada Dubur Saiful-Pakar

Posted: 22 Aug 2011 08:45 PM PDT


KUALA LUMPUR 23 OGOS: Bekas doktor Hospital Pusrawi, Dr Mohamed Osman Abd Hamid hari ini mengesahkan bahawa tiada kecederaan pada dubur pengadu Saiful Bukhari Azlan ketika beliau hadir ke hospital itu pada 28 Jun 2008.

Osman yang mengambil tempat di kandang saksi sesi pembelaan memberitahu mahkamah bahawa sewaktu memeriksa Saiful, beliau mendapati keadaan dubur adalah normal tanpa sebarang kecederaan.

Namun katanya Saiful bertegas menyatakan bahawa beliau diliwat.

"Dia (Saiful) terus bercakap kepada saya dan katanya melibatkan VIP dan dia berada berasa takut," kata Osman di hadapan hakim Datuk Zabidin Mohd Diah.
Read More / Baca Lagi >>

MACC, police are a disgrace: Same with Chua Soi Lek and the MCA

Posted: 22 Aug 2011 08:43 PM PDT

MACC, police are a disgrace: Same with Chua Soi Lek and the MCAThe Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and the police are most certainly a national and international disgrace.
The MACC's sole agenda is to serve the powers that be and sing to their tune. If this is not so, why is it not taking action against the MCA president Chua Soi Lek with regards to the RM29 million Klinik Kesihatan Taman Ungku Aminah scandal?
The scandal is not only about corruption but also about gross abuse of power.
And why are the police not taking any action against Chua for committing unnatural sex.
Chua is just the MCA president and does not hold any Cabinet post. What's so special about Chua? Is the MCA president above the law?
Read More / Baca Lagi >>

Pembesaran Masjidilharam menelan kos AS$10.6 bilion (RM31.8 bilion)

Posted: 22 Aug 2011 08:41 PM PDT

JEDDAH 22 Ogos - Pemimpin Arab Saudi, Raja Abdullah merasmikan pelancaran projek pembesaran Masjidilharam yang menelan kos AS$10.6 bilion (RM31.8 bilion), Jumaat lalu.

Projek itu bertujuan untuk membolehkan kompleks tersebut menampung kira-kira dua juta jemaah pada satu-satu masa, lapor akhbar Asharq al-Awsat.

Kira-kira 10,000 pekerja sedang bekerja siang dan malam di tapak seluas 400,000 meter persegi itu.

Read More / Baca Lagi >>

Malott jatuhkan bom: Pakatan rahsia antara Najib dan Anwar

Posted: 22 Aug 2011 08:38 PM PDT

Malott jatuhkan bom: Pakatan rahsia antara Najib dan AnwarHari ini saya membaca kenyataan Anwar Ibrahim dari acara pengadilan.
Anwar berkata bahawa ia semua adalah satu konspirasi politik terhadapnya.
Dan saya setuju
Bukankah saya adalah Duta Besar Amerika ke Malaysia apabila semua perkara-perkara ini berlaku pada kali pertama.
Semua orang tahu, Kedutaan Amerika mempunyai banyak sumber maklumat.
Tanya saja Wikileaks.
Rakyat Malaysia gemar bercakap…
Read More / Baca Lagi >>

Najib vs Muhyiddin: Siapa yang akan menang?

Posted: 22 Aug 2011 08:35 PM PDT

Najib vs Muhyiddin: Siapa yang akan menang?Dengan Perhimpunan Agung UMNO sedang menghampiri pada akhir tahun ini, penganalisis politik sedang sibuk dengan spekulasi mengenai perebutan kuasa yang mungkin di antara Perdana Menteri Najib Razak dan timbalannya Muhyiddin Yassin.
Berusia 58 tahun,Najib, anak bekas Perdana Menteri Tun Abdul Razak, memasuki arena politik seperti roket terbang tinggi ke bintang-bintang. Berbekalkan pendidikan dari University of Nottingham dan pengalaman dalam perdagangan, Najib menjadi timbalan menteri termuda di negara ini apabila beliau dilantik sebagai Timbalan Menteri Tenaga, Telekom dan Pos pada usia 25 tahun. Pada umur 29 dia menjadi Menteri Besar Pahang, juga yang termuda di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Video - Syoknya Puasa : "Tips berpuasa untuk anak-anak" (bersama Wardina)

Posted: 22 Aug 2011 08:25 PM PDT

Video - Syoknya Puasa : "Nikmat Ramadhan Tahun Ini" (Bersama Sham Kamikaze)

Posted: 22 Aug 2011 08:23 PM PDT

Video : Syoknya Puasa! - "Muhasabah Ramadhan" (bersama Tok Guru)

Posted: 22 Aug 2011 08:21 PM PDT

Video :Gadhafi "Rule Is Over"

Posted: 22 Aug 2011 08:16 PM PDT

Pentagon : Gaddafi dipercayai masih berada di Libya

Posted: 22 Aug 2011 08:14 PM PDT

Pentagon percaya pemimpin Libya, Muammar Gaddafi masih berada di dalam negara itu, kata jurucakap tentera.

Jurucakap itu, Kolonel Dave Lapan berkata, pihaknya tidak menerima maklumat bahawa Gaddafi telah meninggalkan Libya.
Read More / Baca Lagi >>

Beriktikaflah...

Posted: 22 Aug 2011 08:10 PM PDT


iktikafKini kita sudah memasuki 10 hari terakhir Ramadan. Bagi mereka yang beriman, pastinya mereka sedang berusaha untuk menambah amal ibadah mereka, selaras dengan iltizam untuk memastikan Ramadan kali ini adalah Ramadan yang terbaik dalam kehidupan, kerana manalah tahu tidak berpeluang lagi untuk bertemu dengan bulan penuh keberkatan ini pada tahun mendatang. Siapa tidak mahu untuk bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah fardu dan menggiatkan amalan sunat pada bulan yang dijanjikan pahala yang berganda-ganda ini?
Saya masih ingat sewaktu zaman remaja dahulu, pihak sekolah telah melatih dan mentarbiah kami untuk benar-benar menghidupkan Ramadan dengan ibadah dan amal kebajikan. Saya dan rakan-rakan berlumba-lumba untuk sebanyak mungkin khatam membaca al-Quran. Begitu juga menunaikan solat sunat Duha pada waktu rehat, dan menggandakan hafalan surah-surah lazim. Kemeriahan berbuka puasa dan solat tarawih bersama dalam majlis khas yang dianjurkan juga masih jelas terasa. Oh ya, ada satu lagi jenis ibadah yang kami tidak pernah "miss" setiap kali berada dalam bulan Ramadan, malah itulah antara agenda yang amat kami nanti-nantikan, iaitu beriktikaf di masjid.
Read More / Baca Lagi >>

Selepas dicop penipu, Najib kini bersikap angkuh !!

Posted: 22 Aug 2011 08:00 PM PDT

Pilihan raya umum boleh diadakan bila-bila masa tanpa mengambil kira SPR sudah dibersihkan atau tidak... katanya.

Rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dalam demokrasi merasa amat kesal dengan kenyataan Najib yang bersifat angkuh. Menurut Najib,  pilihan raya umum boleh diadakan bila-bila masa tanpa mengambil kira SPR sudah dibersihkan atau tidak... Kalau begitu apa maknanya  Jawatankuasa Khas Parlimen ditubuhkan.?

Dalam soal ketidakadilan SPR menjalankan pilihanraya yang adil, pihak yang bersalah atau perlu dipertanggungjawabkan ialah NajibUmnoBN, SPR dan JPN. Segala penipuan dan penyelewengan ketiga-tiga pihak ini telah ditelanjangkan. Satu dunia sudah tahu dan Najib tak boleh berdolak dalik lagi.

Kelmarin dengan nada berani tetapi serba tak kena Najib memberi  respon yang beliau mahu menubuhkan Jawatankuasa khas parlimen. Najib yang mengganggap dirinya pandai,  menyangka pihak pembangkang boleh menerima cadangannya,  tetapi ini tidak berlaku. 
Read More / Baca Lagi >>

Kita antara kuasa ketiga dan pengacau Pakatan Rakyat

Posted: 22 Aug 2011 07:59 PM PDT

Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air, Kita, menjadi perhatian kembali menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang semakin hampir.

Kita bakal bertanding di beberapa negeri yang menjadi kubu kuat Pakatan Rakyat, memungkinkan pertembungan tiga penjuru dan tawar-menawar belakang tabir yang menarik.

Selain Kita, Tengku Razaleigh Hamzah dan kumpulan seperti Perkasa di sebelah kanan dan kumpulan liberal seperti Gerakan Kebebasan Sivil Malaysia, MCLM juga bakal menyaksikan permainan politik yang rancak menjelang pilihan raya nanti.
Read More / Baca Lagi >>

Why Anwar chose the Mandela way and made an unsworn statement

Posted: 22 Aug 2011 07:54 PM PDT

Why Anwar chose the Mandela way and made an unsworn statement  On 22nd August 2011, Opposition leader Anwar Ibrahim made an unsworn statement from the dock during his second sodomy trial in just over a decade. He chose to do so knowing that less weight would be given to his testimony as compared to sworn testimony from the witness box.
This decision not to testify from the witness box is at once a searing protest against an unjust legal and political system, an eloquent indictment of that system and a powerful call for reform and change.
By refusing to testify and daring them to do their worst, Anwar Ibrahim has put the legal and political establishment itself on trial. Through this single, public act of principled defiance he has demonstrated the shocking extent to which our justice system has been reduced to being a tool of those who are in power now.
Read More / Baca Lagi >>

Beauty and the Beast 2.0

Posted: 22 Aug 2011 07:53 PM PDT

AUG 23 — Once upon a time (or maybe twice), there was a merchant who had three beautiful daughters. Predictably, as in all fairy tales, the two eldest sisters were ugly and despicable, and cared only for fine dresses and jewels.
The youngest was called Beauty — for obvious reasons — and had a kind and gentle heart, and was especially loved by her father. She was also intelligent; an engineering Major who graduated summa cum laude [1] from a premier university that shall remain unnamed.
Read More / Baca Lagi >>

Rebuilding Libya

Posted: 22 Aug 2011 07:50 PM PDT

If the rebels are to ensure their revolution's long-term success, they will have to overcome the weaknesses that plague them.

By Barak Barfi
BENGHAZI: Six months after Libyan rebels took up arms against the country's leader, Col Muammar el-Gaddafi, they have finally toppled him. But, while victorious on the battlefield, they have not been triumphant in political and economic terms.
If the rebels are to ensure their revolution's long-term success, they will have to overcome the weaknesses that plague them.
In the days following the start of the uprising in Feb 17, the rebels formed a political body known as the National Transitional Council (NTC) and a cabinet known as the Executive Committee. Though drawn from across Libyan society and staffed by people with technical skills, the groups have been hamstrung by several problems.
Read More / Baca Lagi >>

Victory hands new challenges to rebels

Posted: 22 Aug 2011 07:48 PM PDT

The disparate Libyan rebel forces who captured Tripoli may now compete, perhaps violently, for the spoils of victory.
By William Maclean
LONDON: Even as they battle Muammar Gaddafi's last strongholds in Tripoli, Libyan rebel leaders must race to impose order and prevent bloody score-settling as the capital shakes off 42 years of despotism, analysts and Western officials say.
It is not clear if they can achieve this, but the implosion of Muammar Gaddafi's authority in the capital – so far without a bloodbath – suggests its two million inhabitants are focused more on reconciliation than revenge.
The assault on Tripoli has been a stunning success. In many cases rebel fighters have simply walked into the capital without firing a shot. Much of that is due to a long-planned civilian revolt in parts of the capital that erupted on Saturday evening.
Read More / Baca Lagi >>

Two humble words don’t make a convert

Posted: 22 Aug 2011 07:46 PM PDT

Umno and JAIS making much ado about nothing as it takes more than listening to the words 'pray' and 'Quran' to denounce one's religion.

The raid at the Damansara Utama Methodist Church (DUMC) by the Selangor Islamic Religious Department (JAIS) under the pretext that the organisers of the fundraiser were attempting to convert Muslims is simply absurd.
Citing Section 4 of the Non-Islamic Religious Enactment 1988, the raid while causing an uproar among religious communities received the support of the Muslim lobby groups.
Among those ignorantly supporting the raid was Selangor executive councillor for religious matters, Dr Hasan Ali.
He defended the raid, claiming that the words "pray" and "Quran" were used in the presence of the 12 Muslims who were among the 100 who attended the dinner on Aug 3.
Read More / Baca Lagi >>

Wanted – RM5b to help Indians, Orang Asli

Posted: 22 Aug 2011 07:43 PM PDT

Malaysian Indian Business Association says these communities need the money over five years to pull themselves out of their impoverished state.
KUALA LUMPUR: A call has gone out to help the Indian and Orang Asli communities to the tune of RM5 billion over the next five years. This is what the Malaysian Indian Business Association wants Prime Minister Najib Tun Razak to include in his 2012 Budget.
Association president P Sivakumar said the coming budget must help improve the lifestyle of the minority communities.
He said although Najib has done something to help the minority communities, only a few million dollars have been given out, which is insufficient.
He added the new budget should pay special  attention to the minorities, especially Indians and the Orang Asli.
Read More / Baca Lagi >>

Malott drops a bombshell: A secret pact between Najib and Anwar

Posted: 22 Aug 2011 07:42 PM PDT

Malott drops a bombshell: A secret pact between Najib and AnwarToday I read Anwar Ibrahim's statement from the docket.
Anwar said that it all is a political conspiracy against him.
And I agree.
After all, I was the American Ambassador to Malaysia when all of these things happened the first time around.
As people know, the American Embassy has many sources of information.
Just ask Wikileaks.
Malaysians love to talk….
As so many of my friends in Malaysia know, I have been very outspoken in support of Anwar's freedom for over one decade. And that is because I know the truth. I was there when it happened the first time.
Read More / Baca Lagi >>

Tekanan Politik : Muslihat di sebalik permohonan maaf Kompas

Posted: 22 Aug 2011 07:37 PM PDT


Ahad lalu, harian terkenal Indonesia Kompas memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak berhubung laporan yang diterbitkan mengenai dirinya dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Namun, permohonan maaf itu didapati hanya diselitkan dalam satu wawancara dengan Najib. Malaysiakini juga difahamkan bahawa ia juga dilakukan pada saat-saat terakhir oleh pengurusan tertinggi Kompas.Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: