Selasa, 9 Ogos 2011

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


ARTIS : Majlis pernikahan Noraniza Idris - Jeffri Hudi di Plaza Angsana JB

Posted: 09 Aug 2011 11:37 PM PDT

KUALA LUMPUR: Penyanyi etnik kreatif, Noraniza Idris, 43, bakal melangsungkan perkahwinannya dengan Jeffri Hudi, 52, bilal sebuah masjid di Singapura secara besar-besaran pada 29 September ini dan boleh disaksikan oleh orang ramai.

Majlis pernikahan akan berlangsung pada pukul 12 tengah hari di Sanggar Utama, Padang A, Plaza Angsana, Johor Bahru.

Ia diadakan seiring dengan sambutan 'Festival Kahwin-Kahwin Masyhur 1Malaysia Negeri Johor 2011'.

"Pada mulanya keluarga saya menetapkan tarikh untuk kami bernikah pada 1 Oktober 2011 tetapi akkhirnya kami membuat keputusan lebih baik majlis ini diadakan serentak dengan sambutan festival itu. Lagipun jaraknya tidak jauh.

"Walaupun ia besar-besaran, tetapi saya rasa tidak salah kerana ia bertujuan untuk meraikan perkahwinan kami," katanya ketika sidang media mengumumkan tarikh pernikahan mereka di Menara Yayasan Tun Razak, di sini, Selasa.

Noraniza hadir dengan tunangnya dengan mengenakan pakaian warna sedondon iaitu hijau pucuk pisang.

Berkongsi tentang cinta pasangan ini, biarpun pernah serik dengan dua perkahwinan lalu, namun Noraniza mula terbuka hati untuk berkahwin dengan bilal berkenaan setelah benar-benar mengenali hati budinya.

"Saya yakin dia merupakan jodoh saya kerana dia seorang yang berterus-terang dan menyokong setiap perkara yang saya lakukan.

"Hubungan kami terjalin sejak kami bertemu untuk urusan jualan amal anak yatim di Bazar Ramadan pada tahun lalu.

"Kemudian pada 22 April tahun ini, kami bertunang dan seterusnya menetapkan majlis pernikahan ini," kata Noraniza.

Sementara tunangnya pula tertarik dengan Noraniza yang memiliki sifat wanita berwibawa.

"Saya juga menyenangi sikap Noraniza yang berterus-terang dan yang paling buat saya tidak dapat melupakannya apabila makan biskut tat nenas.

"Yang penting semua pihak merestui dan gembira dengan perkahwinan ini," ujarnya.Majlis pernikahan yang akan berlangsung secara terbuka dijangka tamat pukul pukul 5 petang.

Selain perkahwinan kedua mempelai berkenaan, terdapat majlis perkahwinan melibatkan lima pasangan pelbagai kaum yang diadakan selama empat hari berturut-turut di tempat yang sama.

Majlis ini dianjurkan oleh Noraniza Idris Production Ventures Sdn Bhd bersama Gerakan Belia 4B (M) Negeri Johor.

Ini merupakan perkahwinan ketiga Noraniza Idris dan perkahwinan kedua Jeffri.

Noraniza mempunyai dua orang anak lelaki manakala Jeffri yang menduda sejak 13 tahun lalu mempunyai empat anak berusia antara 15 hingga 26 tahun. - mStar

Akhbar Watan diarah bayar pemimpin PAS RM1.4 juta

Posted: 09 Aug 2011 11:11 PM PDT

KOTA BAHRU - Mahkamah Tinggi di sini hari ini memerintahkan akhbar Mingguan Watan membayar sebanyak RM1.4 juta kepada tiga pemimpin PAS Kelantan terhadap kes saman fitnah.

Perintah itu dibuat Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kota Bharu, Nariman Badruddin dalam kamar.

Ketiga-tiga plaintif iaitu Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco, Datuk Husam Musa dan Datuk Anuar Tan Abdullah diwakili peguam Hisham Fauzi.

Bagaimanapun peguam defendan, Rosli Abu Zarim tidak hadir hari ini.

Pemimpin PAS terbabit menyaman akhbar berkenaan berhubung laporan berunsur fitnah disiarkan Mingguan Watan bertarikh 21-27 Disember 2008.

Mereka menyaman M Goenawan Mohamed, Wan Bahador Wan Ismail @ Baha Azuwan, Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar, Naluri Teratai Sdn Bhd dan Tristan Media Distributors.

Mingguan Watan pada edisi ke-17 bertarikh 21-27 Disember 2008 menyiarkan berita berunsur fitnah terhadap ketiga pemimpin tersebut.

Raja Ahmad Zainuddin yang juga Adun BN di Perak bertindak sebagai Penasihat Jabatan Pengarang.

Berita itu disiar di halaman hadapan bertajuk "Siasat Pemimpin-Pemimpin PAS Kelantan Seleweng Ekuiti PKINK" ditulis M Goenawan.

Akhbar mingguan itu mendakwa "Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan mengalami kerugian puluhan juta ringgit akibat penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan beberapa pemimpin PAS Kelantan yang menjadi ahli lembaga pengarah PKINK.

"Kerugian bernilai RM21 juta itu berlaku dipercayai kerana penyalahgunaan kuasa di kalangan pihak pengurusan PKINK dalam urusan pentadbiran dan pengurusan projek anak syarikatnya Kelstone Sdn Bhd."

Ekoran penyiaran berita berunsur fitnah tersebut Ketua Pegawai Eksekutif PKINK, Mohd Sabri Abdullah menghantar surat dan memberi notis selama 14 hari untuk membolehkan Mingguan Watan memohon maaf.

Bagaimanapun akhbar berkenaan pada edisi bertarikh 4-10 Januari 2010 menyiarkan berita pihaknya tidak perlu memohon maaf.

Sebaliknya seperti mencabar PKINK supaya menghantar surat pembetulan dan penjelasan fakta sekiranya berita yang disiarkan itu tidak tepat.

Malah dalam berita sama ditulis, akhbar berkenaan tidak takut kepada ugutan kerana mendakwa berpegang kepada prinsip dan asas kewartawanan.

Kes saman tersebut sebelum ini dibicara di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim sejak Febuari 2009.

Hisham berkata, pihaknya akan mengeluarkan notis bagi mengarahkan responden membayar gantirugi tersebut dalam tempoh tujuh hari.

"Notis tersebut InsyaAllah akan dikeluarkan esok," katanya ketika ditemui di sini.

Dalam notis saman ketiga-ketiga pemimpin PAS terbabit menuntut ganti rugi sebanyak RM15 juta daripada akhbar Mingguan Watan.

Pada keputusan hari ini juga Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi memerintahkan Mingguan Watan membayar sebanyak RM675,000 kepada PKINK dalam saman yang dibuat secara berasingan.

Sebelum ini PKINK menyaman Mingguan Watan dan menuntut ganti rugi RM5 juta

Pelajar Malaysia cedera dalam rusuhan di London

Posted: 09 Aug 2011 09:03 AM PDT



Seorang pelajar tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) jurusan Perakaunan sebuah kolej di London tercedera ringan dalam rusuhan di kota itu semalam.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata bagaimanapun, pelajar itu, Asyraf Hazlan, 20-an, tidak kritikal dan hanya cedera di bahagian rahang dan kini dirawat di Royal London Hospital.

"Pelajar ini tidak terlibat dalam rusuhan, tetapi beliau diserang oleh sekumpulan perusuh ketika keluar dari tren bawah tanah ketika dalam perjalanan menziarah rakannya untuk berbuka puasa di utara London.

"Beliau kemudian dipukul dan dirompak, tetapi telahpun dibawa ke hospital untuk rawatan, di mana beliau perlu menjalani pembedahan untuk merawat kecederaan itu," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama warga kementerian berkenaan dan agensi di bawahnya, di Institut Kemajuan Desa (Infra).

Dipetik Bernama Online, Mohd Shafie berkata keluarga mangsa, yang berasal dari Selangor, telah dimaklumkan mengenai kejadian tersebut.

Beliau berkata Mara turut mengambil langkah berjaga-jaga dengan memindahkan pelajar di kawasan berisiko tinggi di kota itu ke sebuah penempatan di Leicester Square bagi menjamin keselamatan mereka. - TMI

Pengkalan udara Sg Besi akan berakhir 30 Nov

Posted: 09 Aug 2011 08:03 AM PDT

Sungai Besi air base to close on Nov 30

KUALA LUMPUR, Aug 9 — The city's Sungai Besi air base will close its doors on November 30 to make way for redevelopment under government-owned 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

The Royal Malaysian Air Force (RMAF) chief Tan Sri Rodzali Daud said aircraft operations would relocate to their other facilities with only helicopter services remaining in Sungai Besi, Bernama reported.

1MDB — the master developer for Bandar Malaysia — signed for the transfer of the 196.6ha in June from the federal land commissioner.

Rodzali clarified that RMAF are hoping to keep the museum and mosque located inside the land. This is being discussed along with the transfer of assets, infrastructure and facilities to their other bases in Subang, Sendayan and Kuantan.

He said it is important they prepare a command and control system at the new Subang base so that operations can be fully transferred by 2016.

The restructuring will result in Subang becoming the command and control centre and relying on Sendayan for flight training and Kuantan to lodge other assets

"Percubaan halus memurtadkan orang Islam (dengan) menarik ke agama Kristian mesti dihalang"

Posted: 09 Aug 2011 03:46 AM PDT

PERKASA Selangor hari ini membuat laporan polis terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya kerana mengesyaki terdapat "unsur-unsur memurtadkan" orang Islam dalam majlis anjurannya.

Yang Dipertua PERKASA Selangor Abdullah Mansor (kiri) berkata, berdasarkan laporan pelbagai akhbar dan blog, beliau turut mengesyaki majlis pungutan derma anjuran gereja mempunyai agenda halus untuk mengembangkan agama Kristian.

"Walaupun kebebasan beragama adalah amalan negara Malaysia akan tetapi percubaan halus memurtadkan orang Islam (dengan) menarik ke agama Kristian mesti dihalang kerana ia salah di sisi undang-undang negara," katanya.

Abdullah membuat laporan itu di ibu pejabat polis daerah (IPD) Petaling Jaya hari ini.

Dalam laporannya, beliau memetik sebuah blog yang dikenali senagai Belantan kelmarin yang mendakwa tetamu Islam diberikan kitab Injil dalam bahasa Melayu untuk memesongkan akidah mereka.

"PERKASA negeri Selangor menggesa pihak polis dan pihak yang bertanggungjawab supaya menyiasat peristiwa ini dengan terperinci kerana ia amat sensitif dan boleh mengancam ketenteran awam," katanya.

Abdullah juga menggesa siasatan dibuat bagaimana Injil berbahasa Melayu boleh sampai ke semenanjung sedangkan ia hanya untuk edaran di Sarawak.

"Kesan daripada kebebasan pengedaran Bible tersebut di semenanjung Malaysia akan menjurus kepada ramainya orang Islam yang keliru dan besar kemungkinan akan menjadi murtad," katanya.

Kes itu sekarang sedang disiasat oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). - malaysiakini

Tiada ulasan: