Ahad, 21 Ogos 2011

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Kolum Raja Petra: Saya minta maaf, Najib, AG dan KPN [BM]

Posted: 21 Aug 2011 07:45 AM PDT

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Biarlah ia tidak boleh dikatakan bahawa Raja Petra Bin Raja Kamarudin tidak manusia cukup untuk meminta maaf atas apa-apa kesilapan yang dia mungkin telah dibuat.

Setakat ini, kebanyakan artikel yang saya telah menulis dan dakwaan yang saya telah membuat telah terbukti betul. Jadi, saya tidak akan meminta maaf bagi orang-orang, tentu saja.

Tidak syak lagi, ada yang belum dibuktikan. Namun begitu, sejarah telah menunjukkan bahawa apa yang saya telah menulis sentiasa terbukti fakta akhirnya. Ia mungkin mengambil masa beberapa tahun atau mungkin malah sepuluh tahun. Tetapi akhirnya apa yang saya katakan sentiasa terbukti sebagai fakta.

Pasti, ada yang belum terbukti menjadi fakta. Walau bagaimanapun, mereka belum lagi terbukti adalah palsu. Jadi, sementara kita menunggu apa yang saya katakan akan terbukti (atau disproven), marilah kita hanya bersetuju bahawa juri sehingga transpires sesuatu yang membuktikan perkara yang sama ada cara - fakta atau palsu.

Kini, salah satu 'merosakkan' sangat isu - untuk kedua-dua Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta saya - Akuan Berkanun yang saya ditandatangani pada bulan April 2008. Bloggers Umno berkata saya perlu memohon maaf kerana perkara dusta yang.

Saya bersetuju. Jika saya berbohong atau membuat kesilapan, maka saya perlu meminta maaf. Itu adalah perkara yang mulia untuk dilakukan. Dan saya pasti jika saya memohon maaf kerana kesilapan itu, maka banyak mungkin akan memaafkan saya, orang-orang Umno termasuk.

Tetapi itu hanya masalah. Saya tidak berbohong atau membuat kesilapan. Jadi bagaimana saya boleh memohon maaf kerana itu?

You see: AG dan KPN telah membuat kesilapan, bukan saya. AG dan KPN tidak memahami bahasa Inggeris. Mereka juga tidak membaca apa yang saya tulis dalam Akuan Berkanun saya. Mereka hanya mendengar bahawa saya telah ditandatangani satu Deklarasi Berkanun yang mendakwa sesuatu terhadap isteri itu Timbalan Perdana Menteri itu dan, tanpa membaca apa yang saya menulis, mereka melonjak sehingga dan menjerit bahawa saya telah berbohong dan berkata bahawa saya akan diseret ke mahkamah dan dikenakan untuk perkara dusta yang.

Kerana mereka telah secara terbuka mendakwa bahawa saya telah berbohong dan kerana mereka telah secara terbuka berkata, Saya akan didakwa di mahkamah kerana berdusta, mereka tidak dapat kini melakukan U-bertaubat dan memohon maaf. Jadi, suka atau tidak, mereka tidak mempunyai pilihan tetapi untuk menangkap saya dan mendakwa saya di mahkamah. Jika tidak, maka Peguam Negara dan KPN akan kelihatan seperti bodoh - tidak bahawa mereka sudah tidak kelihatan seperti bodoh.

Oleh itu, AG dan KPN membuat kesilapan besar ini. Dan kerana mereka enggan untuk makan pai merendah diri dan sebaliknya mahu berdegil mempertahankan pendirian mereka bahawa mereka betul, mereka meneruskan dengan menangkap dan caj saya di mahkamah atas dasar bahawa saya telah berbohong dalam Akuan Berkanun saya.

Oleh kerana itu, seluruh dunia mendapat gambaran bahawa saya telah didakwa sesuatu terhadap isteri Timbalan Perdana Menteri - yang kini dikenali sebagai FLOM (Wanita Pertama Malaysia). Jika tidak, bagaimana mereka boleh menangkap dan mendakwa saya di mahkamah? Dan inilah apa yang telah ditanam dan berakar umbi dalam minda semua orang bahawa saya telah menandatangani Akuan Berkanun yang mendakwa sesuatu terhadap Rosmah Mansor.

Kebanyakan orang - sama seperti AG dan KPN - juga tidak membaca Akuan Berkanun saya. Banyak, sebenarnya, seperti orang-orang Umno, tidak walaupun memahami Bahasa Inggeris - seperti AG dan KPN.

Jadi mereka berdasarkan pertimbangan mereka pada apa yang mereka lihat dan dengar di TV dan apa yang mereka baca di akhbar-akhbar kerajaan milik arus perdana.

Malah, walaupun banyak orang pembangkang tidak membaca Akuan Berkanun saya dan mereka juga berdasarkan pertimbangan mereka tentang apa yang media arus perdana melaporkan. Dan bayangkan ini adalah orang-orang yang kita mahu untuk mengetuai kerajaan baru sebagai gantian kepada Barisan Nasional (BN). Saya rasa tidak suka berfikir kita akan mengamanahkan negara ini jenis bodoh. Hancur Malaysia!

Jadi anda lihat, Peguam Negara dan KPN perlu meminta maaf kepada Najib dan Rosmah. Saya tidak perlu untuk berbuat demikian. Peguam Negara dan KPN perlu mengakui bahawa mereka telah membuat kesilapan. Mereka harus mengakui bahawa mereka tidak membaca Akuan Berkanun saya sebelum mereka melompat dan menjerit bahawa saya telah berbohong dan bahawa saya akan didakwa di mahkamah kerana berdusta.

Dan mereka harus datang bersih dan memberitahu Najib bahawa, oleh kerana mereka telah membuka mulut besar mereka, mereka boleh tidak mahu membuat U-bertaubat dan mengakui bahawa mereka tersilap. Mereka membuat pengakuan kepada Najib bahawa ego mereka tidak akan membenarkan mereka untuk mengakui kesilapan mereka kerana itu mereka terpaksa meneruskan menangkap dan caj saya di mahkamah.

Dan kerana ini AG dan KPN mencipta tanggapan yang salah bahawa saya telah menandatangani Akuan Berkanun yang mendakwa sesuatu terhadap Rosmah Mansor manakala ini tidak apa yang sebenarnya berlaku. Jadi, ia adalah Peguam Negara dan KPN yang pesalah-pesalah yang berterusan ini gambaran palsu bahawa saya telah didakwa sesuatu terhadap Rosmah Mansor.

Ya, Rocky, kawan saya, saya pasti akan meminta maaf jika saya telah terkhilaf. Tetapi dalam kes Akuan Berkanun saya, ia adalah AG dan KPN yang terkhilaf. Dan ini kesilapan mereka diputarbelitkan apa yang sebenarnya berlaku. Jadi Mereka perlu meminta maaf kepada Najib dan Rosmah. Malah, mereka juga perlu meminta maaf kepada saya untuk menangkap dan caj saya untuk sesuatu yang saya tidak melakukannya semata-mata supaya mereka perlu mengakui kesilapan mereka dan meminta maaf kepada Najib dan Rosmah.




Ampun, Pak Najib .. (?)

Rocky's Bru

Indonesian newspaper apologizes to PM over lies and fabrication, says KJ. And they should, too, if they had lied and fabricated. The Malaysian Insider said sorry to Najib Razak just the other day.

Some bloggers should learn how ... Making mistakes, correcting them.

************************************

Najib denies Rosmah bought US$24m ring, Russian mob links for in-laws

(The Malaysian Insider) – In his first comments on the issues, Datuk Seri Najib Razak has denied his wife bought a US$24 million diamond ring or that his Kazakhstan in-laws are linked to the "Russian mafia" as reported by Indonesia's top-selling daily, Kompas earlier this month.

Kompas has since apologised to the prime minister for its August 4 report but mystery remains why the ring from New York jeweller Jacob & Co. was addressed to Datin Seri Rosmah Mansor, according to pictures widely available on the Internet.

"I was surprised with the report. Because, the facts, I know is not true at all," Najib told Kompas in an interview published in its Sunday edition today. The interview with Kompas journalist Jimmy S Harianto was conducted last Thursday.

"Furthermore, it links the name of a head of government of a country that we have important links with," the prime minister added.

In a column on August 4, Kompas described Rosmah's ties with soon-to-be in-law Maira Nazarbayev as close although it provided no evidence to back its claims and added, "Maira Nazarbayev, who lives a lifestyle ala Imelda Marcos supposedly has links to the Russian mafia.

Maira is the former wife of Kazakhstan President Nursultan Abishuly Nazarbayev's brother Bolat Nazarbayev. Nooryana Najwa, the 22-year-old daughter of Rosmah and Najib, was recently betrothed to Maira's son, Daniyar, who was her college sweetheart.

Kompas said it was made to understand by the Prime Minister's Office that the article was used by "certain political interests" and distributed with photocopies sent throughout the country ahead of elections that could be held as early as this year although Najib played coy over the timing of the general election.

The Indonesian daily said the report was said to be detrimental to the federal government as it linked Rosmah and Perimekar Sdn Bhd, the company involved in the controversial commissions for the Scorpene submarine deal.

"That is not true," Najib stressed, adding, "The ring was not ordered by her whether to be bought or to be used for private display," a reference to pro-Umno bloggers who had said the ring was brought in for private display for four days.

In its article today, Kompas also reported the prime minister as saying the issue of Maira Nazarbayev being linked to the "Russian mafia" is untrue.

Kompas chief editor Rikard Bangun also apologised today to Najib and his family over the report although it is understood that the Prime Minister's Office has used back channels to threaten a suit against the Indonesian daily. However, the daily has not flinched except for the apology.

In the interview, Najib also touched on the impending elections by saying that his ruling Barisan Nasional (BN) coalition has improved conditions for a better chance at the polls as it has done well in by-elections over the past two years.

"But I am realistic. Because by-elections is not an absolute measure. The absolute measure is the general elections and the situation will be different.

"So we have to work with every effort for an agenda and programme that can satisfy and give confidence to the people. Not just government programmes, economic programmes but ones that touch the people. Programmes that can relieve and satisfy the people especially in the context of global inflation and price spikes in world commodities," Najib said.

The prime minister also touched on democracy, saying the models varied from country to country and noted that Indonesia had experience from a restricted system to a more open democracy.

He said Malaysia's system has evolved and the ruling party shared the same fate as the opposition among the voters. "The vote is decided by the people," Najib declared.

Kerabu: kami hanya translate dengan bahasa senang difahami. anda boleh rujuk kat blog MT kalau was-was.

Magnet Bulan Ramadhan! Satu Permulaan

Posted: 21 Aug 2011 07:03 AM PDT

i) Permulaan Ramadhan

Ramadhan Kareem buat semua. Terasa begitu cepat benar masa berlalu, sedar tak sedar hampir 2/3 perjalanan Ramadhan kita telah lalui. Bila memasuki bulan Rejab dan Sya'aban, ramai yang tidak sabar menanti kehadirannya.

Ya Allah, bulan istimewa yang Engkau anugerahkan buat hamba-Mu. Syukur Ya Allah, Allah sampaikan kita pada bulan Ramadhan bulan yang terselit berjuta-juta keistimewaan dan peluang untuk kita selaku hamba-Nya merebut setiap detik sebaikya.

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa." [al-Baqarah 2:183]

Ramadhan terbahagi kepada tiga fasa, iaitu 10 Ramadhan yang pertama adalah Rahmat (Mercy), 10 Ramadhan yang kedua adalah Keampunan (Forgiveness) dan 10 fasa terakhir adalah fasa pembebasan dari Api Neraka (Freedom From Hell).

Fasa 1:10 hari awal bulan Ramadhan telah meninggalkan kita, tatkala muhasabah, cuba kita amat-amati apakah kita sudah menggunakan peluang sebaiknya? Atau ia berlalu begitu sahaja tanpa kita isi dengan amal soleh, ibadah, kebaikan dan sebagainya.

Fasa 2:10 hari pertengahan bulan Ramadhan sedang kita tempuhi perjalanan, berbaki satu hari lagi sebelum kita memasuki fasa terakhir.

Fasa terakhir 3:10 hari yang terakhir bulan Ramadhan. Kita masih mempunyai peluang untuk kejar dan gapai fadhilat bulan Ramadhan dalam hari-hari yang berbaki ini.

Nabi Muhammad S.A.W bersabda yang bermaksud: "Sesiapa berpuasa pada bulan Ramadhan dalam keadaan beriman dan kerana menuntutkan keredhaan Allah S.W.T nescaya diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." [Rujuk: al-Targhib II:206]

Ayuh! Beruntunglah orang-orang yang sentiasa berusaha dalam menggapai redha Allah! Mahukah kita menjadi salah satunya?

ii. Bertatih Mengenal Puasa

Terimbau waktu kenangan semasa kecil-kecil dahulu mungkin ketika itu belum tahu maksud bulan Ramadhan serta apa fadhilatnya, ketika itu bertatih belajar nak berpuasa, bertatih mengenal Solat Sunat Tarawikh, belajar sedikit demi sedikit. Tahun pertama belajar bepuasa, puasa berselang-seli, ada ponteng, kemudian tahun berikutnya cuba tingkatkan dari tahun sebelumnya sehingga usia meningkat untuk wajib berpuasa penuh sebulan di bulan Ramadhan.

Alhamdulillah, tarbiah buat anak kecil. Proses belajar mengenal Allah. Contoh terbaik yang selalu diperhatikan oleh anak-anak ialah ibu ayah mereka selaku orang yang paling hampir dengan mereka. Mereka belajar dari apa yang mereka perhatikan. Dalam proses berpuasa, kebiasaannya ibu akan mula mengajak anak kecil berpuasa. Dari situ, peranan ayah dan ibu memberi sokongan kepada si kecil untuk sama-sama berpuasa sehinggalah waktu berbuka.

Kelonggaran diberikan sekiranya mereka tidak tahan tetapi semangat untuk mereka berpuasa sudah mula dipupuk dan akan bercambah hari demi hari. Mungkin pada awalnya, keluhan dari anak kecil tetapi dengan proses belajar hari ke hari sudah menjadi kebiasaan untuk anak-anak teruskan berpuasa tanpa keluhan. Kadangkala keterpaksaan itu akan akhirnya membuahkan keikhlasan dan keyakinan dalam melaksanakan amalan.

iii. Bulan Anugerah Istimewa

Dalam bulan ini, Subhanallah penuh ruangan solat lebih-lebih waktu malam. Berpusu-pusu hamba Allah ke masjid dan surau melaksanakan ibadah solat Tarawikh dan kemudian disusuli tadarus. Dari seawal Subuh, kemeriahan rumah-rumah Allah dapat dirasai. Al-Quran dibaca, ditatapi maknanya, sebaiknya cuba diselesaikan 30 juz dalam sebulan Ramadhan.

Masya-Allah! Ada yang mengambil peluang bulan Ramadhan ini sebagai permulaan untuk berubah dan memperbaiki diri dalam meniti perjalanan seterusnya. Di siangnya, yang mana kita perlu mendisiplinkan diri menahan daripada perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa dan juga yang boleh mengurangkan pahala berpuasa. Di malamnya pula persiapan untuk menambahkan cinta antara Pencipta dan hamba-Nya. Ditambah pula dengan tadarus al-Quran, zikir-zikir dan sebagainya. Pokoknya siang dan malam penuh dengan tentatif yang mudah untuk digandakan pahala dan meraih cinta-Nya!

Cuba Tanya pada diri kita ke mana perjalanan kita? Magnet bulan Ramadhan!

Sabda Baginda Rasulullah S.A.W: "Setiap amalan anak Adam (manusia) itu digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga kepada 700 kali ganda." Firman Allah S.W.T (maksudnya): "Kecuali puasa yang dikerjakan untuk-Ku, maka Aku-lah yang membalasnya. Dia menahan syahwatnya dan meninggalkan makan kerana Aku." Bagi orang yang puasa itu ada dua kegembiraan, iaitu gembira ketika berbuka (atau berhari raya) dan gembira ketika menemui Tuhannya kelak. Demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi. [Riwayat Muslim dari Abu Hurairah]

iv. 10 Terakhir Ramadhan

Satu hari lagi kita akan memasuki fasa terakhir bulan Ramadhan. Sedih kan bulan Ramadhan sudah mahu meninggalkan kita? Apakah kita berpeluang akan bertemu dengan Ramadhan yang akan datang? Pada bulan Ramadhan, bermacam-macam tawaran bonus menarik yang ditawarkan yang boleh kita rebut. Yang paling terbesar adalah Anugerah Lailatul Qadar yang mana Allah sembunyikan bilakah Lailatul Qadar.

Anjuran pada kita untuk meningkatkan lagi amal ibadah, qiam, solat sunat, tadarus, iktikaf dan sebagainya pada sepuluh malam yang terakhir. Masya-Allah, sangatlah beruntung mereka yang dipertemukan dengan malam seribu bulan ini. Tatkala melalui perjalanan sepuluh yang terakhir, pemergiannya hampir-hampir dirasai. Kadangkala kita tidak menggunakan peluang dengan sebaiknya, ia terus beredar dengan begitu sahaja. Kita masih ada peluang! Ayuh kita gunakan sepuluh yang terakhir ini dengan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah, beribadah, banyakkan berdoa dan lain-lain lagi.

"Ya Allah, moga Ramadhan kali memberikan pengertian yang mendalam buat hamba-Mu ini Ya Rabb."

Siti Aisyah R.A ingin sangat untuk bertemu dengan malam Qadar (Lailatul Qadar), dia bertanya kepada Nabi "Bilakah berlaku malam Qadar?"

Nabi bertanya kepada Aisyah semula, "Apakah akan kamu buat bila kamu bertemu dengan malam Qadar?"

Aisyah menjawab "Saya tidak tahu." Kemudian Aisyah bertanya lagi "Apakah yang patut saya buat bila bertemu dengan malam Qadar itu?"

Nabi berkata kepada Aisyah "Malam itu malam yang amat baik untuk beramal di malamnya dan amat mudah dimakbul Allah doanya."

Aisyah bertanya lagi "Apakah doa yang paling baik untuk aku berdoa pada malam itu?"

Nabi S.A.W menjawab "Kalau kamu sempat berjumpa dan mengetahui malam itu ialah malam Qadar berdoalah, 'Allahumma innaka 'afu wun tuhibbul 'afwa fa' fu' anni." (Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf dan suka memaafkan, maka maafkanlah aku) [Hadis Riwayat at-Tirmidzi]

v. Syawal yang bakal menjelma. Ke mana hala tuju selepas Ramadhan?

Lebih kurang 11 hari lagi, umat Islam akan menyambut bulan Syawal. Anak bulan Syawal menandakan pengakhiran bulan Ramadhan. Adakah kemeriahan dan pesta ibadah yang dirasai bulan ini juga berakhir tatkala memasuki malam satu Syawal? Muhasabah diri bersama. Mari! Kita gunakan bulan ini sebagai muhasabah, koreksi dan permulaan perjalanan baru kita yang mendatang untuk tingkatkan ketaqwaan dan Iman, Insya-Allah.

Di bulan Ramadhan ini kita wajib berpuasa sebulan, Insya-Allah kita juga bisa melatih untuk berpuasa sunat di bulan-bulan yang lain. Dalam bulan ini, Alhamdulillah kita cuba menghabiskan 30 juz al-Quran, Insya-Allah pada hari-hari yang mendatang juga kita ada peluang membaca dan menghayati kandungan al-Quran setiap lembaran.

Di bulan ini, Alhamdulillah kita perbanyak solat sunat seperti Solat Sunat Tarawikh, Tahajjud, Taubat dan lain-lain. Insya-Allah pada detik-detik dan hari-hari yang mendatang juga kita bisa ringan Qiammullail, Solat Sunat Tahajjud, Solat Sunat Taubat.

Di bulan ini kita perbanyak sedekah, Insya-Allah di bulan-bulan lain juga kita dapat bersama-sama berkongsi dan ringan untuk hulurkan sebahagian rezeki yang kita ada.

Subhanallah! Nikmatkan & indahkan. Tarbiah untuk hari mendatang! Starting 'point' kita dah mula, nak teruskan tak? Ayuh!

"Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang Maha Pengampun, Maafkanlah kami Ya Rabb. Berkatilah kami dalam Bulan Ramadhan. Jadikan bulan ini permulaan kebaikan dan penghijrahan buat kami ke arah yang lebih baik untuk menambahkan Taqwa kepada-Mu Ya Allah."

Biodata Penulis

Nuur Halimatus Saadiah Masrukhin merupakan seorang pelajar sepenuh masa di Trent University, Canada. Pemilik blog syaheedatulhumaira.blogspot.com.

Mengapa Mais, Jais tinggalkan beban kepada Sultan?

Posted: 21 Aug 2011 04:37 AM PDT



Oleh Mohd Rashidi Hassan rashidi

Timbul persoalan di kalangan rakyat, adakah Sultan Selangor sudah disembah maklum, bahawa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan membuat serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), 3 Ogos lepas, kerana terdapat unsur-unsur memurtadkan orang Islam?

Apakah pihak istana sudah dimaklumkan secara terperinci dan mengetahui sejelas-jelasnya apa motif serbuan dibuat ke atas DUMC dan apakah Sultan sudah dinasihatkan mengenai kesan ataupun implikasi yang akan tercetus daripada tindakan Jais ini?

Jika pemakluman sudah diketahui istana, jika nasihat sudah diberikan kepada Sultan, maka bolehlah Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais) Dato' Mohd Adzib Isa, melepaskan beban ini kepada istana.

Adzib dilaporkan dengan tegas, mengatakan mana-mana pihak yang mempertikaikan tindakan Jais ke atas DUMC, secara tidak langsung tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama Islam negeri.

Beliau berkata, ini kerana Jais tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor, sebaliknya agensi penguatkuasaan itu, terletak di bawah kuasa Sultan Selangor.

"Sultan Selangor adalah ketua agama negeri Selangor dan dari segi strukturnya Mais terletak di bawah Sultan Selangor dan Jais terletak di bawah Mais.

"Jais adalah badan bebas, tidak terikat dengan kerajaan negeri Selangor dan Jais adalah pelaksana atau badan pentadbiran," katanya.

Kenyataan Adzib ini, dibalas Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abdul Rani Osman yang menegaskan, tiada pihak yang mempertikaikan tindakan Jais, sebaliknya hanya mahu penjelasan sebenar daripada agensi penguatkuasaan agama itu.

Beliau yang juga Adun Meru berkata, tidak timbul soal mempertikaikan tindakan Jais atau tidak menghormati Sultan Selangor selaku ketua agama negeri tapi semua pihak hanya mahu mendapatkan penjelasan.

Tegas Dr Abdul Rani, dakwaan mengatakan ada pihak termasuk parti politik mempertikaikan tindakan Jais apatah lagi mempersoalkan kuasa Sultan Selangor tidak tepat.

"Dalam Islam yang kita tidak boleh pertikaikan adalah al-Quran dan sunah, itu tidak boleh pertikai, satu ayat pun kita tidak boleh pertikai, kalau kita pertikai akidah kita boleh terjejas.

"Jadi dalam isu Jais ini, kita tidak pertikaikan pun cuma kita nak dengar penjelasan. Apa salahnya? Islam adalah agama hujah, hujah atas fakta dan dalam isu ini kita bukan pertikai tapi mahukan penjelasan," katanya.

Justeru Abdul Rani menasihatkan Adzib dengan mengatakan, "Kalau boleh selesaikan di (peringkat) bawah, tidak perlu dibawa ke Sultan Selangor."

Ada beberapa perkara yang harus diteliti daripada kenyataan Adzib dan tindakan Jais. Pertamanya Adzib memperakui, Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di bawah pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, tidak ada kena mengena dengan serbuan Jais ke atas DUMC.

Oleh itu usaha-usaha jahat media talibarut Umno dan NGO upahan untuk menyalahkan PAS mahupun kerajaan negeri tidak seharus berlaku. Jais bertindak sendirian.

Implikasi kedua ialah, terdedahkan sikap segelintir penguasa di Mais dan Jais yang tidak menghormati dan tidak mengiktiraf peranan kerajaan yang dipilih secara sah dalam Pilihan Raya Umum 2008. Sikap sebegini tidak harus diterima dan mereka yang terbabit dalam tindakan membelakangi kerajaan negeri harus dihukum.

Ketiga, apa yang dikatakan Adzib, jelas bercanggah dengan Perlembagaan Negeri Selangor dan demokrasi. Kita diperintah menggunakan sistem Raja Berpelembagaan. Iaitu, kuasa bernaung di bawah Raja, manakala kuasa eksekutif di bawah kerajaan negeri. Kita tidak diperintah secara absolute monarchy. Maka, oleh kerana kebanyakan pegawai-pegawai kerajaan yang berkhidmat di Selangor, adalah di bawah kerajaan pusat, maka secara tidak langsung, mereka boleh digerakkan untuk mensabotaj kerajaan negeri. Dan oleh kerana Umno-BN yang menguasai pegawai, maka apakah tidak mungkin Umno tidak mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat. Kalau Umno yang jahat, jangan sesekali 'dibinkan' kepada Sultan.

Implikasi keempat, jika benar Sultan sudah disembah maklum, sama ada menerusi Jais atau Mais, maka apakah tidak mungkin Sultan diberikan nasihat secara salah atau secara sebelah pihak sahaja?

Jika ini berlaku, pada hemat saya, ianya bercanggah dengan titah Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di Shah Alam baru-baru ini, yang mahu pihak istana mendapat nasihat yang seadil-adilnya sebelum membuat sesuatu keputusan. Ini kata baginda adalah untuk memelihara kesucian institusi Raja. Masalah yang timbul di sini ialah, jika Adzib atau dahulu bekas Pengarah Jais, Dato' Muhammad Khusrin Munawi yang menjadi penasihat Sultan, kesejahteraan negeri dan rakyat akan sentiasa tergugat.

Ini kerana, sudah banyak bukti dan rungutan rakyat, bahawa kedua-duanya menunjukkan kecenderungan yang jelas, iaitu memihak kepada Umno-BN dalam banyak event di Selangor. Banyak kenyataan dan tindakan kedua-duanya sebelum ini, bertentangan dengan kerajaan negeri. Jangan sesekali mereka sangka bahawa rakyat boleh menerima keadaan ini.

Persoalan kelima yang hendak dibangkitkan ialah, apakah dengan serbuan Jais ini, gejala murtad dapat dibendung? Atau sejauhmanakah keberkesanan pihak berkuasa agama di Selangor membendung gejala riddah dan kemaksiatan? Harus diingat bahawa mantan Mutfi Selangor, Almarhum Dato' Ishak Baharom menjadi mangsa pihak yang rakus, kerana mempertahankan kesucian Islam dalam isu The Ship. Dosa-dosa mereka terhadap Almarhum akan dibalas Allah.

Peranan Jais dalam hal agama terlalu banyak dipertikaikan. Jais bukannya menjaga akidah umat Islam, sebaliknya mereka memelihara 'akidah' Umno. Jais merobohkan surau kerana mendakwa surau dikuasai PAS, Jais menyerbu kuliah-kuliah agama pemimpin PAS, atas alasan mereka tidak diberi tauliah di Selangor.

Sebelum ini Musyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Timbalan Muryidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din, merupakan antara individu, yang sering menerima ancaman akan ditangkap atau dikenakan tindakan. Surat amaran Jais yang ditandatangani Khusrin melarang Ustaz Hadi kuliah di surau, masih ada dalam simpanan saya sebagai bukti.

Timbul pertanyaan, mengapa hari ini Ustaz Nik Aziz, Ustaz Hadi dan lain-lain ada kalanya tidak dihalang daripada menyampaikan kuliah? Sebabnya, ada sebahagian tempat yang mereka pergi, jemaahnya, penduduknya bersifat rasional, Umno totok dah pupus. Jais hanya akan bertindak apabila pencacai Umno di kariah tertentu menghubungi pemimpin Umno dan arahan itu dikeluarkan melalui pihak tertentu kepada pegawai Jais. Maka kelamkabutlah pengawai Jais menghubungi Nazir Masjid dan Pengerusi surau untuk menghalang kuliah diadakan.

Alasannya utama larangan Jais, pertamanya, kerana penceramah tidak mempunyai tauliah. Kedua, masjid dan surau bukan tempat berpolitik. Jika berpolitik, ia melanggar arahan Sultan kata mereka. Dalam isu tauliah, sehingga kini tiada pemimpin PAS yang didakwa di mahkamah kerana berpolitik di masjid dan surau. Pengawai-pegawai Jais harus sedar, ulama-ulama seperti Ustaz Nik Aziz dan Ustaz Hadi, sebelum kebanyakan pegawai tersebut dilahirkan lagi, sudah mengajar agama di merata ceruk negara. Sila buktikan, pada masa mana, ajaran yang mereka sampaikan kepada umum, bercanggah dengan Islam?

Ulama-ulama ini tidak perlu diinterbiu untuk diberikan tauliah, malah merekalah yang layak menginterbiu penguasa-penguasa Jais sama ada kelulusan dan kefahaman mereka, cukup untuk menjadi penguatkuasa agama.

Dalam soal berpolitik di masjid. Persoalannya, adakah Umno-BN tidak pernah menggunakan masjid untuk pentas politik? Siap buat bacaan yassin dan solat hajat lagi untuk memenangkan calon BN yang beragama Hindu di Hulu Selangor. Mana penguasa Jais? Mengapa diamkan hal ini? Apakah masjid untuk pentas politik Umno-BN dibolehkan dan tidak melanggar arahan Sultan? Ok, jika hal ini dikaitkan dengan titah Sultan, ulama manakah yang memberikan nasihat yang salah kepada Sultan, bahawa Islam melarang berpolitik di masjid? Sila tunjukkan pada ayat mana, prinsip mana yang jelas melarang berpolitik di masjid?

Pada saya, jika dalam menjaga soal agama Islam pun Jais berpihak dan mentadbir secara tunggang-langgang, bagaimana hendak diharap Jais menjaga akidah orang Islam?

Persepsi rakyat terhadap Jais ini disimpulkan secara mudah oleh seorang peniaga daging di Machang kepada Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa. Tatkala peniaga daging itu terlihat laporan Utusan Malaysia mengenai serbuan Jais ke atas DUMC, beliau secara spontan berkata, "Buat apa hendak percaya Utusan? Jais pun tak boleh percaya kerana dia Umno."

Makan Colek Perdana Bersama TG Guru

Posted: 21 Aug 2011 04:00 AM PDT

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/320306_10150268673322592_358919387591_8247105_8380459_n.jpg

Semua dijemput hadir. Geng umno jangan malu-malu hehehe..

Sebarkan kepada semua ok.

Lagi Sekor Menteri Nak Tipu Rakyat!

Posted: 21 Aug 2011 02:00 AM PDT

Kenaikan harga barang ditentukan pasaran dunia - Nor Mohamed

TASEK GELUGOR 21 Ogos - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai kuasa untuk menentukan kenaikan harga barangan.

"Bukan kerajaan yang tentukan kenaikan harga sebaliknya ia ditentukan oleh pasaran dunia. Setiap kali berlaku kenaikan harga kerajaan sentiasa mencari mekanisme tertentu untuk mengawalnya dan pada masa sama melindungi pengguna.

"Hal ini memang disedari oleh pihak pembangkang iaitu Pas, tetapi mereka sengaja mempolitikan isu ini," katanya ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu berhubung kempen anti kenaikan harga Pas sebagai protes terhadap kerajaan BN. - Bernama

kalau harga naik ikut harga dunia dunia, tapi bila harga dunia turun menteri senyap nak mampus. aku memang menyampah kalau jenis menteri yang nak perbodohkan rakyat! kami bukan bodoh macam puak umno!

Habis Dah La Peluang PR Nak Menang PRU 13

Posted: 21 Aug 2011 01:00 AM PDT

Tsu Koon: 27,000 ahli baru sertai Gerakan

Susan Loone

Gerakan menolak dakwaan bahawa parti itu sudah tidak relevan, sambil mendedahkan bahawa 27,000 ahli baru telah menyertai parti itu di seluruh negara sejak 2008.

Presiden parti itu, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, berkata di Sabah sahaja,
terdapat kira-kira 10,000 ahli baru dan kira-kira 4,000 lagi di Pahang.

Bagaimanapun, katanya, Pulau Pinang mencatatkan bilangan ahli baru yang lebih rendah - kira-kira 1,000 orang - kerana banyak cawangannya mempunyai keahlian penuh.

Menurutnya, kini terdapat kira-kira 50,000 ahli Gerakan di Pulau Pinang.

"Ini mencerminkan bahawa kita (Gerakan) masih relevan. Benar kita daftar lebih ramai ahli di negeri-negeri lain di mana kita tidak mempunyai pengaruh kuat sebelumnya, tetapi kini kita mendapat sokongan di sana," katanya ketika berucap di hadapan 200 hadirin di majlis makan malam parti itu malam tadi.

"Kita adalah satu-satunya parti yang mencatatkan peningkatan 100 peratus dalam (bilangan) YB (ahli parlimen dan ADUN)... kami mempunyai empat orang selepas pilihan raya umum lepas, dan kini disertai empat lagi wakil rakyat bebas dari Sabah dan Pahang," katanya .

Mereka ialah tiga dari Sabah - Raymond Tan Shu Kiah (Tanjung Papat), Au Kam Wah (Elopura) dan Peter Pang En Yin (Karamunting) - dan seorang dari Pahang - Ho Yip Kap (Tanah Rata).

"Jadi, jangan kata kita tidak relevan. Bagaimana YB ini memilih kita, dan bukan yang (parti) lain?" soalnya.


kahkahkahkahkahkahkah... ppppppuuuuuuiihhhhhhhhhhhh.. jangan mimpi la bro!

Masjid Tidak Boleh Dipolitikkan? Jom Tengok Khairy Buat Apa Kat Kota Bharu

Posted: 20 Aug 2011 11:00 PM PDT

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/302939_10150290235689883_87363369882_7465545_7228338_n.jpg


KOTA BHARU - JOM RAMADAN Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin (tiga, kanan) meletakkan papan tanda nama di Masjid Bahagia ketika hadir pada Majlis Perasmian Program Jom Ramadan dan Majlis Berbuka Puasa .

Turut sama Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Kelantan, Anuar Safian (kiri) dan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Kota Bharu, Rosmadi Ismail (kanan).

cakap boleh la bro, kepala hotak penuh dengan benda yang karut. puak umno semua tak boleh caya, cakap lain buat lain!

Tolong Faham Disebalik Maksud Khairy Ini

Posted: 20 Aug 2011 10:40 PM PDT

Khairy terima keputusan jika dirinya bukan calon menang

Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin berkata beliau sanggup menerima keputusan kepimpinan untuk tidak meletakkannya sebagai calon pada pilihan raya umum akan datang jika bukan dianggap calon boleh menang.

Beliau berkata keputusan mengenai calon terletak di tangan Presiden Umno merangkap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mempunyai kata putus berhubung siapa calon yang membolehkan Umno dan Barisan Nasional (BN) menang.

"Jika Presiden Umno memutuskan saya bukanlah calon yang boleh menang, saya terima keputusan itu," katanya kepada pemberita pada satu majlis di Kota Bharu malam tadi.

Khairy berkata perkara paling penting ialah kemenangan parti dan bukannya kepentingan individu untuk mengekalkan kuasa.

Beliau menyarankan agar semua anggota dan pemimpin parti menerima segala keputusan kepimpinan Umno tanpa wujud sebarang perasaan tidak puas hati terhadap parti.

"Jika ada anggota dan pemimpin yang tidak terpilih sebagai calon pilihan raya dan berasa tidak puas hati serta ingin bertindak mensabotaj calon lain, Pemuda akan melaporkan kepada pucuk pimpinan," kata Khairy.

Menurutnya, mereka yang tidak terpilih seharusnya akur dan menerima keputusan pucuk pimpinan Umno kerana antara kriteria yang ditetapkan ialah calon perlu diterima masyarakat setempat.

"Sekarang bukan lagi soal calon lama, popular dalam parti atau berkelulusan tinggi. Apa yang penting, adakah masyarakat menerima calon untuk memastikan kemenangan Umno dan BN," katanya.

- Bernama

Gambar TG Nik Aziz Merasmikan Sebuah Masjid Di Bachok

Posted: 20 Aug 2011 09:00 PM PDT

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/307281_248232681874747_100000640505707_863172_1840070_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/304411_248235268541155_100000640505707_863177_5961968_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/311041_248236021874413_100000640505707_863181_2676776_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/314156_248236375207711_100000640505707_863189_8261337_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/299136_248236965207652_100000640505707_863200_43055_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/310296_248237018540980_100000640505707_863201_7378284_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/313206_248237061874309_100000640505707_863202_4297651_n.jpg

Gambar Blogger Tukar Tiub Di Kota Bharu- Lensa Perisik Rakyat

Posted: 20 Aug 2011 06:26 PM PDT

Tiada ulasan: